Advertentie | |
|
![]() |
|
TopDrop, echt jammer... Aan de ene kant oneerlijk, omdat je niet echt fouten hebt gemaakt, maar aan de andere kant is dat juist goed natuurlijk. Heb je dat fietsenpadengecheck werkelijk nog niet helemaal onder de knie of vergat je 't puur door de zenuwen?
Beetje lullig, maar... Ik meld even dat ik vandaag geslaagd ben, ik heb 'm eindelijk! ![]() 2 x Theorie en 3 x praktijk, werd dus hoog tijd! ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() En tsja, in de auto was ik toen niet echt zenuwachtig, ik richtte me gewoon op het rijden. En ik vond dat ik wel goed keek. Ik zag dat er niks zat, en ik reed gewoon. Maar je moet het de hele tijd controleren of er niemand zit. Terwijl je de meeste fietspaden gewoon goed kunt overzien. Dus als je wegrijdt bij een stoplicht en je slaat rechtsaf. Als je 2 sec geleden bij het wegrijden hebt gezien dat voor 100 meter voor je en 100 meter achter je het fietspad leeg is, dan kan er niet binnen die tijd opeens een fietser in je dode hoek zitten. Maar goed. ![]()
|
![]() |
AZN gefeliciteerd !!!!
![]() Top Drop je hebt gelijk vaak overzie je een situatie toch wel en toch wil zon examinator zien dat je kijkt (en hij heeft maar korte tijd om je te beoordelen en als je het dan in die korte tijd niet gedaan hebt dan zak je). Hoe je er na kijkt maakt zon examinator niet uit dan ga je een eigen kijktechniek ontwikkelen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik mag juist niet te lang controleren. Als ik vlak voordat ik afsla kijk, moet ik het daarna weten en moet ik weer op de bocht en de weg en auto's letten.
||
![]() |
Citaat:
AZN jij ook gefeliciteerd ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Succes de volgende keer ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, voor examinatoren is kijken niet snel goed genoeg. De eerste keer ben ik daar ook op gezakt (ik keek wel maar niet duidelijk genoeg). De tweede keer keek ik hetzelfde alleen maakte ik 'grotere' bewegingen waardoor het voor de examinator duidelijker was dat ik alles had gezien etc.
Succes de volgende keer TopDrop! |
![]() |
||
Citaat:
Wel balen dat je nu 'n maand moet wachten ![]()
|
Voordat ik weer op examennivo zit dan zijn wel al 4 tot 5 maanden verder, gezien mijn eerdere ervaringen met praktijk examens (al 6 keer!) ga ik niet meer overhaast te werk. Ik neem deze keer alle tijd voor het halen van mijn rijbewijs. En de rijopleiding mag gerust een jaar of wat duren als ik opnieuw zou zakken, eens haal ik het toch wel.
![]() Soms heb ik de indruk dat de meeste hier haast hebben met het halen van het rijbewijs, bang dat je de (auto) boot zou missen met je 18/19 jaar! ![]() Waarom al die haast!? ![]() |
![]() |
|
![]() |
Omdat het een vermogen kost en ik vind het zonde dat ik nu al mijn geld op zou maken aan rijlessen en eventueel uiteindelijk zonder rijbewijs zou zitten!
Maar gelukkig ben ik in één keer geslaagd na 27 lessen ![]()
||
Citaat:
![]() Ik heb al meer dan 140/150 rijlessen gehad en na 2 theorie examens (die ik overgens wel gehaald had) en 6 praktijk examens heb ik het nog steeds niet. Morgen om 15:00 uur heb ik na jaren weer mijn eerste rijles, ben benieuwd hoe dat rijden opnieuw aanvoeld na jaren uit de running te zijn geweest. Wordt vervolgd. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
- Omdat het vreselijk veel geld kost, ik moest het in mijn geval ook zelf betalen - Omdat ik graag mijn rijbewijs wilde hebben voor ik aan mijn master begon - Omdat ik 'm in ieder geval wilde hebben voor ik aan een baan begin - Omdat niemand naar een examen gaat met het idee 'ach het maakt niet uit als ik zak'; iedereen wil dan slagen. En als het dan niet lukt wil je het de volgende keer. |
![]() |
|||||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
|
Ben net terug van mijn intakeles, en moet eerlijk toegeven ik reed veel beter dan ik van mezelf verwacht had. We zijn zelfs de snelweg opgeggaan zonder paniek oid. Ook een bijzondere verrichting (achteruit rijden en parkeren) gedaan, die redelijk goed gelukt is. Vooral het opschakelen kon ik nog heel goed (zonder schokken) Waar ik wel wat problemen mee had was bij het stoppen met de koppeling (nu stop ik, trap koppeling in en schakel ik van de 3 in een keer terug naar de 1), en soms reed ik iets te hard (60 ipv 50). Ook moest er hier en daar een beetje bijgestuurd worden bij het nemen van bochten. De instruktuer gooide mij best wel in het diepe door met mij in allerlij kleine straatjes en woonerven te rijden waar ik nog nooit geweest was, en ook hier hield ik het hoofd koel en reageerde ik vrij snel op allerlij situaties. Dus ik heb toch nog veel onthouden van mijn eerdere rijlessen die ik jaren geleden gehad hebt. Verheug mij weer op de volgende rijles, heb er weer helemaal zin in.
![]() Wordt vervolgd. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Dat is wel zo, maar als oudere jongere
![]() Ook vroeg ze of ik ook wel wat zag als ik kijk (maar wel met andere woroden) in het vereleden deed ik wel die bewegingen dan maar zonder iets te zien. Ik zei wel te kijken en ook waar te nemen (is ook zo, dat ik soms wel eens niet de hele weg overzie is een ander verhaal). Het rijden gaat wel steeds beter en ik denk dat een TTT nu eindelijk in zicht is en daarna een examen natuurlijk (over TTT had mijn instructrice het voor de vakantie maar moest de bijzondere verrichtingen beter oefenen). En de bijzondere verrichtingen komen elke les bijna aanbod of zeker wel om de les. Ik lees ook wel dat instructeurs soms beginnen met de bijzondere verrichtingen zodra er nog maar over een paar weken een TTT of examen gedaan wordt maar dat vind ik ook echt raar. Dat je zo vaak geoefend hebt daar heb je je hele leven wat aan, ook al zou je wel slagen voor je bijzondere verrichtingen omdat je wel goed kijkt maar verder de oefening volledig verprutst. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Waarop ben je dan gezakt? mischien kunnen anderen daar rekening mee houden als ze ook opmoeten gaan. ![]() Kijken en verkeersinzicht daar wordt bij examens goed op gelet! Tot mijn verbazing reageerde ik tijdens de intakeles snel en accuraat bij allerlij situaties in kleine straatjes zoals 3 fietsers die naast elkeer reden, plotseling overstekende kat (da's schrikken zeg! ![]() |
![]() |
||
Citaat:
" Heel goed gedaan, je hebt me verrast. Filleparkeren, hellingproef, keren met 3 steken gingen goed. Ook de snelweg was uitstekend. Je hebt verder geen enkel zijstraatje gemist en geen opvallende fouten gemaakt. Echter, wanneer er een scherpe bocht is kijk je te dichtij de auto en vergeet je verder (zo'n 200 meter) te kijken. Daarom vind ik het nog niet goed genoeg en ben je gezakt ". hmm ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() Wat mij zowel hier alsook op het verkeersforum opvalt is dat de instrukteur aangeeft dat de leerling klaar is voor het examen (afrijden) maar intussen zakken veel van die zelfde leerlingen wel tijdens het examen, dat kan ik niet goed begrijpen! ![]() Hier een prima voorbeeld.. Ja, een beetje zichzelf respecterende rijschool zal je pas examen laten doen als je er klaar voor bent. Doch een klein onderdeel heb je als rij-instructeur niet echt onder controle: hoe gedraagt de kandidaat zich onder examen(lees stressy)omstandigheden. Dat kun je een beetje naspelen, door in twijfelgevallen eens een andere instructeur mee te sturen en een TTT in te plannen, maar dan heb je het een beetje gehad. Ik kan je daar wel een leuk voorbeeld van geven: een supertalentje, cursiste van 21 jaar, reed de sterren van de hemel, probleemloos. Na 20 uur zaten we eigenlijk al in de auto naast haar met het idee; waarom doen we dit nog, wat kunnen we haar nog leren? In zo'n stadium loop je het gevaar iemands motivatie om zeep te helpen, ook een cursist voelt dat hij/zij een beetje uitgeleerd is. Enfin, een voorstel voor een TTT werd door haar vader geweigerd, onzin, kostte te veel en was nutteloos. Dan kun je wel blijven praten, maar dat is volstrekt zinloos. Enfin, na een tweetal langere blokken in volstrekt nieuwe omgeving, (o.a. centrum A'dam en Utrecht) waar ze opnieuw perfect presteerde, op examen. Ik jok er geen milimeter van; na 15 minuten van de weg gehaald ivm verkeersonveilig rijgedrag. ![]() Bij het wegrijden van de parkeerplaats van het CBR veranderde de zo zekere en prima presterende cursiste in een trillend hoopje ellende......ze bakte er letterlijk niets van. Nadien uiteraard goed besproken, ze wist zelf niet eens dat ze zo kon reageren. En tóch.....geen rij-instructeur kan dit voorzien. In mindere mate komt dit bij meer cursisten voor. Omdat wij eigenlijk zelden zonder TTT werken, weten we dat op tijd. En we doen eraan wat we kunnen, maar helemaal wegnemen kun je nooit. Wel is en blijft het belangrijk dat een cursist goed voorbereid het examen gaat doen. Daar ontleen je je belangrijkste stuk zekerheid aan: weten dat je het kunt en dat je in staat bent veilig en vaardig aan het verkeer deel te nemen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ik snap het wel, je rijdt toch anders zodra je weet dat het een belangrijk (en duur) examen is dan wanneer het de zoveelste les is. Overigens hoorde ik ook van mijn instructeur dat hij veel leerlingen heeft gehad die tegen zijn advies in toch praktijkexamen aanvroegen. (overigens vooral moslima's, geen idee waarom dat zo is?) |
![]() |
||
Citaat:
Ik heb wel gemerkt dat ik nu veel rustiger en relaxer gereden heb dan de rijlessen jaren ervoor, heb een iets oudere instrukteur die heel rustig overkomt en vriendeljk is, mischien speeld dat ook een rol. De leerlinge die na mij kwam raakte even in paniek op de snelweg (onnodig links blijven rijden) maar de instrukteur bleef heel rustig bij haar waardoor zij ook minder gestrest raakte en keurig terug naar de rechter rijstrook ging. Ik zat op de achterbank. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Net van Amersfoort naar Rotterdam gereden en weer terug! Sinds ik mijn rijbewijs heb (juni dit jaar) heb ik eigenlijk alleen een beetje hier in de stad gereden en één keer naar Utrecht en terug. Wel raar, ook voor het eerst 's nachts enzo. De snelweg wordt echt saaaai na een tijdje. En in Rotterdam zelf lekker verkeerd gereden maar alles kwam goed.
Wel probeerde ik daar te fileparkeren omdat het de enige parkeerplaats was en het mislukte echt faliekant terwijl ik dat eerst best goed kon ![]()
||
Citaat:
![]() Bastards! en gewoon klote idd |
![]() |
|
![]() |
Bij mij ging dat juist andersom hij liep eerst merken dat ik gezakt was maar toen hij iets in z'n computertje aan het zetten was keek die me zo half aan en zei die maar je krijgt wel een voldoende van me want er waren ook wel goede dingen . dus toen dacht ik ook van huh wat bedoelt tie nou haha
|
![]() |
|
@Cornel: mijn instructeur vond juist dat ik er niet klaar voor was, maar vroeg toch maar een rijexamen aan. En ik slaagde
![]() Maar kijk, écht leren rijden doe je toch niet tijdens je lessen. Je leert de basisprincipes en pas als je je rijbewijs hebt leer je écht rijden en doe je ontzettend veel ervaring op. De taak van de instructeur is dus om jou af te geven op het punt waarbij je geen gevaar meer vormt voor het overige verkeer en waar je de basisprincipes beheerst. De rest komt dan na de lessen. Als een leerling dan tijdens lessen veilig rijdt en de basisprincipes kent, dan is hij dus klaar voor het examen. Je bent dan nog geen goede chauffeur, maar wel goed genoeg om het nou echt te gaan leren. Als je vervolgens op je examen (misschien door zenuwen?) dan toch wat anders laat zien (metname: je kijkt niet goed. Dat is namelijk direct onveilig gedrag) dan is het logisch dat een examinator je laat zakken. Dus ik kan me best voorstellen dat alsnog veel mensen zakken, ook al denken hun instructeurs dat ze goed genoeg zijn.
|
De mensen die gezakt zijn: sterkte en veel succes..!
@balance: Ik ben het met je eens dat je het echte rijden pas leert nadat je je praktijkexamen gehaald hebt.. Toen ik slaagde, zei de examinator dat ik maar meteen zelf moest gaan rijden, zodra ik het papiertje afgehaald had. Daarop ik vertelde ik in het begin mijn moeder mee te zullen nemen, aangezien ik natuurlijk nog niet echt kon rijden... Hier was hij het niet mee eens "je laat die moeder thuis, je kunt prima rijden. Ouders gaan altijd zeuren en daar word je onzeker van". Het verhaal van die basisprincipes vond hij niet opgaan, hij had mij niet voor niets laten slagen.. Nu ik een heleboel kilometers verder ben, kan ik stellen dat ik een stuk beterde ben gaan rijden. ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() Eerlijkheidshalve denk ik meer moeite te zullen hebben met het theorie-examen dan met het praktijkexamen... Er zullen misschien wel wat foutjes ingeslopen zijn, en ten aanzien van fileparkeren is het soms een kwestie 3 keer steken in plaats van in één keer goed parkeren. Het kijken doe ik naar mijn idee zorgvuldig. Hier in de stad met veel rotondes is dat ook noodzakelijk; er schieten overal fietsers en voetgangers vandaan. Ik ben blij dat ik het examen niet meer hoef te doen, we zullen het nooit weten of ik dan opnieuw zou slagen ![]()
|
Verwijderd
|
Omdat wanneer je zelf een tijd rijdt je op je eigen manier gaat rijden. Je leert maniertjes aan, kijkt anders, etc. Terwijl je tijdens rijlessen de CBR manier leert. Het zal niet voor iedereen gelden uiteraard, maar veel mensen die al een tijd rijden zullen geheid zakken voor het praktijkexamen. En waarschijnlijk inderdaad ook voor de theorie, maar dat is meer omdat het veel regeltjes zijn die je niet gebruikt in de praktijk.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik heb gister op een parkeerterein met mijn vriends auto inparkeren geoefent
![]() Nou nog fileparkeren ![]()
|||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Ik heb morgen voor de 4e x mn theorie examen,, ik ben het echt zat nu! Ben 1e keer gezakt met 8 fout, tweede keer met 7 en derde keer weer met 8.. heb nu alle cdrommetjes aangesleept die ik kon vinden en nog maar een keeronwijs geoefend.. moet goed gaan...
![]() Verder schieten mn lessen nog niet zo op, nouja ik heb er nu 31 gehad en ben nog niet echt klaar ervoor maar mijn instructeur kan nooit na 3 uur rijden en ik heb maar 1 gaatje in mijn rooster om 's ochtends te rijden,, terwijl ik eerst 3x per week leste ![]() Maaargoed, eerst mn theorie maar! |
![]() |
||
Citaat:
Mooral van dit verhaal, neem meerdere theorielessen en studeer de boeken thuis ook (maak aantekeningen) Ook op internet staat meer dan voldoende info over verkeersregels en betekenis van alle borden. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verkeer & Vervoer |
Rijles en rijbewijs topic! # 8 Miracle | 500 | 20-07-2006 11:32 |