Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2008, 13:58
Bloem
Bloem is offline
Oh ja, dat is wel even een goed idee MeelFriek Heb je die link nog voor dat gratis download ding?

Lentekriebel, ik weet dat Leonoor suikervrij eet, het ging me eigenlijk vooral om gistvrij (omdat dat het grootste "ding" lijkt te zijn?) evt in combinatie met suikervrij. Suikervrij heb ik wel eens vaker periodes gegeten, enige verschil met nu is dat ik niet wil vervallen in heel veel dingen met zoetstof. Maar sinds ik van mijn cola light verslavind af ben zal dat ook wel goedkomen.
Oud 06-02-2008, 14:02
Mara
Mara is offline
http://www.vandewaartinternational.com/Eetmeter.rar
Alsteblieft
Oud 06-02-2008, 14:09
Bloem
Bloem is offline
Dankjewel!
Oud 06-02-2008, 15:21
welle
welle is offline
Lukt het bij jullie om het te installeren? Want tijdens de setup zegt hij 'Bronbestand is niet gevonden: C:\Documents...\Eetmeter\Data.Cab.' Weten jullie wat ik nu kan doen?
Oud 06-02-2008, 15:34
Verwijderd
Dat opzwellen kan heel goed aan de gist liggen ja. Op zich is dat ook wat gist doet, het brood doen opzwellen. Sommige mensen reageren er net zo op als brood en zwellen zelf ook op. Mijn moeder heeft er permanent last van, dus niet alles als net ze net heeft gegeten. Behoorlijk vervelend aangezien ze echt niet dik is maar er wel dik uitziet en van kleren niks past omdat dr buik zo bol is. Hopelijk is er bij jou iets aan te doen. Minderen in suiker kan ook goed helpen trouwens, maar als dat betekent dat je overgaat op zoetstof is het juist niet aan te raden. Zoetstoffen en andere additieven zijn slechter voor je buik dan suiker.

Ook dingen die gasvorming in je buik veroorzaken, zoals bruine bonen en cappucijners, kun je een tijdje proberen te vermijden om te kijken of dat scheelt. En er bestaat trouwens zuurdesembrood dat niet zo zuur is. Het merk Leo, te krijgen bij de C1000 heeft zuurdesembrood dat bijna als gewoon brood smaakt. Nog lekkerder is brood van de reformwinkel, maar dat is soms juist heel zuur en weer wat duurder.

Laatst gewijzigd op 06-02-2008 om 18:13.
Oud 06-02-2008, 16:40
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Lukt het bij jullie om het te installeren? Want tijdens de setup zegt hij 'Bronbestand is niet gevonden: C:\Documents...\Eetmeter\Data.Cab.' Weten jullie wat ik nu kan doen?
Ik heb hetzelfde, kan niet vinden waar het aan ligt.
Oud 06-02-2008, 17:29
Bloem
Bloem is offline
Quis, ik kwam er vandaag achter dat heel veel roggebrood alsnog gist bevat, maar bij de natuurvoedingswinkel vond ik nu roggebrood zonder. Zuurdesembrood heb ik nog niet naar gekeken, daar ga ik nog eens naar zoeken. Hoewel volgens veel etiketten in supermarkten daar geen gist in zit, terwijl het er toch in zit, kennelijk. Ik vind het wel lekker gelukkig, dus dat scheelt

Zoetstoffen eet ik nu eigenlijk... niet. Alleen soms wat Rivella, maar dat is meer uitzondering dan regel. Toetjes of snoep at ik toch al niet op het moment, dus dat zal wel meevallen allemaal.

Maf dat je moeder er ook zo'n last van heeft, het is heel herkenbaar wat je schrijft. Wel "fijn" ook ergens, dan beeld ik me tenminste niet in dat het daardoor komt
Oud 06-02-2008, 18:09
Black Soul
Black Soul is offline
Citaat:
Ik had dat probleem ook. Hoe ik het heb opgelost weet ik niet meer precies (helaas), maar het lag aan de volgorde van installeren, misschien dat je daar iets mee kan proberen? Tis al wel een tijdje geleden, vandaar.
Oud 06-02-2008, 22:54
Bloem
Bloem is offline
Ik heb eerst setup.exe gedingest en daarna update.exe en toen stond 'ie dubbel op mijn bureaublad maar nu werkt het wel
Oud 07-02-2008, 15:51
welle
welle is offline
Bedankt, maar hij doet het nog steeds niet... Jammer, ik had het wel leuk gevonden.
Oud 07-02-2008, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Lentekriebel, ik weet dat Leonoor suikervrij eet, het ging me eigenlijk vooral om gistvrij (omdat dat het grootste "ding" lijkt te zijn?) evt in combinatie met suikervrij.
Stom toevallig, maar ik eet sinds een week ook gistvrij.

Kijk goed op crackers of ze idd gistvrij zijn, want dat is lang niet altijd het geval. Er zijn gist- en suikervrije crackers. De meeste (alle?) glutenvrije producten zijn ook gistvrij (maar bevatten wel vaak suiker). Muesli en cruesli ed kan natuurlijk ook. En zelf brood bakken is ook een optie (ik ga het binnenkort weer eens proberen, want gistvrij brood bakken is nog niet zo makkelijk ).

Zuurdesembrood vind ik echt niet te eten.
Oud 07-02-2008, 16:16
Bloem
Bloem is offline
Haha, kunnen we samen het wiel opnieuw uitvinden

Mijn crackers bevatten volgens de verpakking alleen tarwevlokken, water en zout geloof ik, dus ik denk dat dat wel goed zit. Aan de andere kant zit er volgens de verpakking van heel veel roggebrood in de supermarkt ook geen gist daarin, maar dat schijnt dan toch weer wel zo te zijn vaak. Zelf brood bakken leek me ook wel iets, sowieso wel Even kijken of er nog eens een broodbakmachine in de aanbieding komt dan maar.

Ik vind zuurdesem- en roggebrood echt wel lekker, maar alleen met kaas of pindakaas en da's ook zo eenzijdig.
Oud 07-02-2008, 16:27
Verwijderd
Er zijn geloof ik twee of drie soorten van Wasa die geen gist bevatten, van andere merken wisselt het nogal. Als je een nieuwe soort probeert gewoon even kijken (en bij de oude af en toe ook even, soms veranderen ze de ingrediënten opeens ).

Zelf brood bakken vraagt een hoop oefening, helemaal voor gistvrij brood. Niet te snel mee opgeven dus als het niet in één keer lukt. Als ik een goed recept gevonden heb zal ik het je vertellen.

Roggebrood met kaas vind ik wel gaan, zuurdesembrood daarentegen vind ik echt niet lekker, iig niet voor dagelijks (net als roggebrood trouwens, maar dat gaat nog wat beter).
Oud 07-02-2008, 22:32
Balance
Balance is offline
Citaat:
Heeft iemand hier ervaring met gistvrij/suikervrij eten? Vermoedelijk door ziekte wordt mijn buik ook steeds bizar dik, dusdanig dat ik alleen maar joggingbroeken aan kan en er letterlijk 5 maanden zwanger uitzie. Aan die ziekte wordt gewerkt maar daar valt niet heel veel tegen te doen dus ik wilde kijken of ik met voeding ook iets kon bereiken. Het lijkt te helpen, als ik bijvoorbeeld brood vervang door crackers en yoghurt met muesli of brintapap en bovendien geen suiker eet, wordt mijn buik veel minder dik. Aan de andere kant vind ik het zo'n zeurderige natuurvoedingsoplossing en weet ik niet in hoeverre het echt veel invloed kan hebben.
Ik ken iemand die zo'n dieet volgt. Ik weet niet of het precies hetzelfde is, want ik weet bijzonder weinig van dingen als gist enzo. Maar ze eet dus geen 'gewoon' (tarwe?) brood meer, maar ipv daarvan bijvoorbeeld wel van die enorm donkere sneetjes of crackers. En daarnaast idd geen suiker en ook geen melk.
Bij haar heeft het enorm veel geholpen qua fitheid. Ze zegt echt stukken minder vermoeid te zijn en is helemaal enthousiast erover. En ze heeft na even wenen, ook geen enkele moeite meer om het nog vol te houden.
Oud 07-02-2008, 22:37
Bloem
Bloem is offline
Kijk, dat zijn reacties waar ik op hoop Ik zit met melk ook te hannesen, maar ik wil niet alles tegelijk schrappen want als het effect heeft weet ik dan niet meer waar het precies door komt.

Het ging een paar dagen goed, vandaag at ik gistvrij roggebrood en nu ben ik alsnog een soort ballonnetje. Ik kan me niets anders voorstellen waar het verder nog door zou kunnen komen, ik eet echt griezelig gezond inclusief genoeg vet (uit olijfolie en pindakaas). Toch maar even volhouden nog, kijken waar ik wel en waar niet op reageer. En vooral hopen dat dit weer een beetje normaal gaat worden op den duur
Oud 07-02-2008, 23:01
Verwijderd
@Bloem: Het kan niet door gluten komen? En anders misschien door iets heel anders? Misschien kan je eens een verwijzing vragen naar een dietiste, als je echt denkt dat het door voedsel komt? Gezond eten lost zo'n buik niet op als je voor iets gezonds allergisch bent.

Ik eet te kort gistvrij om iets zinnigs over het resultaat te kunnen zeggen.
Oud 08-02-2008, 06:24
Gothic
Gothic is offline
http://www.immogenics.com/pagify.php...lem&lang=dutch

@ bloem, ik heb deze test laten doen en sinds ik die lijst volg die eruit kom, ben ik van al m'n buikklachten af, inclusief het constant flauwvallen, ik ben minder moe... en zijn een hoop mensen heel skeptisch, maar voor mij werkt het echt heel goed. Het richt zich ook een beetje op afvallen, maar is ook voor jouw en mijn doelgroep...
Oud 08-02-2008, 11:52
Bloem
Bloem is offline
Leonoor, daar heb ik ook aan gedacht maar volgens mij zit in brinta, muesli en crackers ook gluten en zelfs als ik 12 crackers op een dag eet (hongerrr ) bleef mijn buik wel gewoon normaal. Arts noemde pas al heel vaag een doorverwijzing naar een MLD arts, als dit zo blijft zal ik daar eens op terug komen. Een dietiste... Ik weet het niet, volgens mij kan ik net zo goed zelf elimineren en weer toevoegen

Gothic, mijn eerste reactie is geloof ik ook een skeptische, maar ik ga de site eens goed doorlezen. Ik geloof niet dat jij een soort zweefteef bent , dus misschien is dat nog een optie. Wel fijn dat jij van je klachten af bent!

Punt is een beetje dat dit nog niet zo lang aan de gang is, opkwam toen de rest van mijn lijf minder goed ging en inmiddels bekend is dat buik/darmklachten hier goed bij kunnen horen. Ik vond het alleen apart dat het zo voedselgerelateerd is (leek?), pas zag mijn moeder me 's ochtends toen ik alleen yoghurt en muesli gegeten had en zei dat mijn buik een stuk beter leek te gaan, platter was. We gingen samen een broodje eten en binnen een uur was ik weer tonnetje rond. Zo gaat het ongeveer elke keer, maar gisteren dus ook met dat roggebrood.
Oud 08-02-2008, 11:54
Bloem
Bloem is offline
Lol, ik zie nu de prijs. Dan toch eerst even andere wegen zoeken, denk ik
Oud 08-02-2008, 12:21
Verwijderd
@Leonoor: welke dingen eet jij allemaal niet?
Oud 08-02-2008, 15:29
Verwijderd
Citaat:
Een dietiste... Ik weet het niet, volgens mij kan ik net zo goed zelf elimineren en weer toevoegen
Een eliminatiedieet is vaak meer schrappen en dan één voor één weer toevoegen dan één ding schrappen. Een goede dietiste ziet verbanden waarvan jezelf niet eens het benul hebt dat ze bestaan en kan daardoor echt helpen.

Heb je het wel eens in het ziekenhuis gevraagd? Wie weet is er wel een heel logische verklaring voor?

@~lienepien~: Vanuit voedselintoleranties eet ik op dit moment eigenlijk alleen geen suiker en gist en ik let er op dat ik niet teveel zoetstoffen, melkproducten en kruiden binnen krijg. En omdat ik vegetariër ben eet ik geen vis, vlees, kip en zo min mogelijk stremsel en gelatine. Het lijkt trouwens alsof ik extreem veel niet eet oid, maar zo beleef ik dat niet. Als ik het dieet dat ik ooit van de dietiste heb gekregen heel streng zou volgen, zou ik veel meer niet mogen...en eigenlijk zou dat wel weer eens een idee zijn, wie weet zou ik me dan weer wat beter voelen.
Oud 09-02-2008, 08:49
Verwijderd
Citaat:
Een eliminatiedieet is vaak meer schrappen en dan één voor één weer toevoegen dan één ding schrappen. Een goede dietiste ziet verbanden waarvan jezelf niet eens het benul hebt dat ze bestaan en kan daardoor echt helpen.

Heb je het wel eens in het ziekenhuis gevraagd? Wie weet is er wel een heel logische verklaring voor?

@~lienepien~: Vanuit voedselintoleranties eet ik op dit moment eigenlijk alleen geen suiker en gist en ik let er op dat ik niet teveel zoetstoffen, melkproducten en kruiden binnen krijg. En omdat ik vegetariër ben eet ik geen vis, vlees, kip en zo min mogelijk stremsel en gelatine. Het lijkt trouwens alsof ik extreem veel niet eet oid, maar zo beleef ik dat niet. Als ik het dieet dat ik ooit van de dietiste heb gekregen heel streng zou volgen, zou ik veel meer niet mogen...en eigenlijk zou dat wel weer eens een idee zijn, wie weet zou ik me dan weer wat beter voelen.
Oh, ik dacht het je veel meer niet at. Gluten. Maar dan verwar ik je met iemand anders.
Oud 10-02-2008, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Oh, ik dacht het je veel meer niet at. Gluten. Maar dan verwar ik je met iemand anders.
Of misschien 'van vroeger', ik heb een aantal jaar glutenvrij gegeten.
Oud 12-02-2008, 21:53
Phie.
Phie. is offline
Ik zou wel wat gezonder willen eten en wat af willen vallen maar ik hoor zoveel tegenstrijdige verhalen ik zou niet weten wanneer ik het goed doe.
Vandaag bijvoorbeeld heb ik 4 bruine boterhammen op met hartig beleg, 2 stuks fruit, groente (waarschijnlijk te weinig, het was sla), gekookte aardappelen en ham uit de oven wat weer wat minder gezond is. En verder yoghurt en een stukje roggebrood als tussendoor. Het lijkt mij prima. Maar volgens mijn collega die ook 'niet meer snoept' is het veel te veel. Ze had om 3 uur vanmiddag 'al' 6 crackers met kipfilet en een sinaasappel op.

Maar hoe drastisch moet je gaan minderen als je gewoon rustig af wilt vallen. Ik hoef toch niet gelijk boterhammen te gaan schrappen. Met gezonde tussendoortjes kom je toch al een heel eind.
Oud 13-02-2008, 00:44
AzN
AzN is offline
Citaat:
Ik zou wel wat gezonder willen eten en wat af willen vallen maar ik hoor zoveel tegenstrijdige verhalen ik zou niet weten wanneer ik het goed doe.
Vandaag bijvoorbeeld heb ik 4 bruine boterhammen op met hartig beleg, 2 stuks fruit, groente (waarschijnlijk te weinig, het was sla), gekookte aardappelen en ham uit de oven wat weer wat minder gezond is. En verder yoghurt en een stukje roggebrood als tussendoor. Het lijkt mij prima. Maar volgens mijn collega die ook 'niet meer snoept' is het veel te veel. Ze had om 3 uur vanmiddag 'al' 6 crackers met kipfilet en een sinaasappel op.

Maar hoe drastisch moet je gaan minderen als je gewoon rustig af wilt vallen. Ik hoef toch niet gelijk boterhammen te gaan schrappen. Met gezonde tussendoortjes kom je toch al een heel eind.
Ik vind dat je vandaag behoorlijk gezond hebt gegeten hoor . Zeker niet te veel, eerder iets te weinig...
Oud 13-02-2008, 08:04
D-sire
D-sire is offline
Citaat:

Inderdaad eerder te weinig dan teveel en zéker niet ongezond. Wat is er slecht aan ham uit de oven? Ham is mager vlees en wanneer je het dan ook nog eens in de oven klaarmaakt heb je juist geen (of maar heel weinig) vet e.d. nodig... Wanneer je je houdt aan de richtlijnen van het voedingscentrum (die je via deze link http://www.voedingscentrum.nl/ voedi...+per+d ag_.htm kunt bekijken) zul je zien dat je sowieso te weinig eet. Om af te vallen zul je dan ook iets onder deze hoeveelheden moeten gaan zitten, maar niet drastisch en zeker niet minderen in groente en fruit. Gewoon drie maaltijden goed verdeeld over de dag en 's ochtends en 's middags een tussendoortje. Zo hou je je metabolisme (stofwisseling) hoog en krijg je geen enorme trek in alles wat niet goed voor je is zoals koek, chips, chocolade e.d. Ikzelf probeer altijd na de avondmaaltijd niets meer te eten om mijn lichaam de tijd te geven alles te verwerken. Dat werkt erg goed.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes

Laatst gewijzigd op 13-02-2008 om 08:14.
Oud 13-02-2008, 18:01
Phie.
Phie. is offline
Citaat:
Inderdaad eerder te weinig dan teveel en zéker niet ongezond. Wat is er slecht aan ham uit de oven? Ham is mager vlees en wanneer je het dan ook nog eens in de oven klaarmaakt heb je juist geen (of maar heel weinig) vet e.d. nodig... Wanneer je je houdt aan de richtlijnen van het voedingscentrum (die je via deze link http://www.voedingscentrum.nl/ voedi...+per+d ag_.htm kunt bekijken) zul je zien dat je sowieso te weinig eet. Om af te vallen zul je dan ook iets onder deze hoeveelheden moeten gaan zitten, maar niet drastisch en zeker niet minderen in groente en fruit. Gewoon drie maaltijden goed verdeeld over de dag en 's ochtends en 's middags een tussendoortje. Zo hou je je metabolisme (stofwisseling) hoog en krijg je geen enorme trek in alles wat niet goed voor je is zoals koek, chips, chocolade e.d. Ikzelf probeer altijd na de avondmaaltijd niets meer te eten om mijn lichaam de tijd te geven alles te verwerken. Dat werkt erg goed.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes

Bedankt voor de info! Ik dacht dat die ham uit de oven niet echt gezond was omdat er allemaal vet uitkwam en dat ziet er dan zo slecht uit. Beetje hetzelfde idee als gesmolten kaas dat zie je ook niet aan een gewone plak dat er zoveel vet uit komt. Ik weet ook niet wat ik meer moet eten. Ik heb idd even op de website van het voedingscentrum gekeken maar ik vind dat je dan wel heel veel moet eten. Ik haal de 2 ons groente omdat ik vaak een tomaat eet op mijn brood maar wie eet er nou 's avonds 2 ons bonen dat is echt veel.
Oud 13-02-2008, 19:26
blurred
blurred is offline
Citaat:
Ze had om 3 uur vanmiddag 'al' 6 crackers met kipfilet en een sinaasappel op.
Zij is ongezond bezig, jouw lijstje ziet er juist goed uit! Als ik om 15:00 uur 6 crackers en een hele sinaasappel op zou hebben dan viel ik gegarandeerd om.
Oud 13-02-2008, 19:30
blurred
blurred is offline
Misschien een interessant punt van discussie of goed om eens over te praten:

De meeste mensen die hier posten zijn vrij intensief bezig met het opbouwen of volhouden van een gezond eetpatroon, om wat voor reden dan ook. Dat betekent in de regel meer sporten en ongezonde dingen uit het voedingspatroon schrappen.

Nu vraag ik me af wat jullie dan eerst voor ongezonds aten wat jullie nu aan hebben gepast. At je eerst iedere dag chips/chocola/snoep/MacDonaldsvoer en ben je daar nu mee gestopt? En heb je dat dan helemaal afgeschaft of eet je op zondagavond toch gewoon een menu van de Burger King? Wat sta je jezelf nog toe op dat gebied? Want ik geloof niet dat er mensen zijn die echt nooit behoefte hebben aan iets dat niet in het meest verantwoorde voedingspatroon past, waar je eigen voorkeer of verslaving op dat gebied ook mag liggen.

Vraag is dan alleen hoe je daar mee omgaat, wat je normaal vindt op dat gebied en wat nou binnen de grenzen van gezond ligt? Want doorslaan is natuurlijk weer een heel andere kant...
Oud 13-02-2008, 20:13
Phie.
Phie. is offline
Als antwoord op bovenstaande vraag. Ik eet als ik me verveel. Doordeweeks niet echt slecht maar wel mijn boterhammen die ik meeneem én een broodje van la place of voor het eten nog even twee boterhammen smeren en na het eten 's avonds ook weer wat. Mijn moeder is van het gezonde eten, we hebben geen snoep in huis, alleen in het weekend chips, geen frituurpan en dat wordt ook niet gehaald. Dus ik eet doordeweeks teveel gezonde dingen eigenlijk op de chips in het weekend na dan eet ik in mijn eentje twee zakken en eet ik vrij veel belegde broodjes met vette kaas enzo.
Qua afvallen is de chips geschrapt. Ik eet wel gewoon een 'luxe'broodje in het weekend alleen niet drie. Volgens mij is er ook niets mis met een mc donalds maaltijd als je 'm dan maar als maaltijd neemt en niet als tussendoortje.

i
Oud 13-02-2008, 20:16
Breg
Breg is offline
Citaat:
Misschien een interessant punt van discussie of goed om eens over te praten:

De meeste mensen die hier posten zijn vrij intensief bezig met het opbouwen of volhouden van een gezond eetpatroon, om wat voor reden dan ook. Dat betekent in de regel meer sporten en ongezonde dingen uit het voedingspatroon schrappen.

Nu vraag ik me af wat jullie dan eerst voor ongezonds aten wat jullie nu aan hebben gepast. At je eerst iedere dag chips/chocola/snoep/MacDonaldsvoer en ben je daar nu mee gestopt? En heb je dat dan helemaal afgeschaft of eet je op zondagavond toch gewoon een menu van de Burger King? Wat sta je jezelf nog toe op dat gebied? Want ik geloof niet dat er mensen zijn die echt nooit behoefte hebben aan iets dat niet in het meest verantwoorde voedingspatroon past, waar je eigen voorkeer of verslaving op dat gebied ook mag liggen.

Vraag is dan alleen hoe je daar mee omgaat, wat je normaal vindt op dat gebied en wat nou binnen de grenzen van gezond ligt? Want doorslaan is natuurlijk weer een heel andere kant...
Ik eet al ruim een jaar redelijk gezond, denk dat ik vooral de kleine dingetjes heb veranderd waar ik vroeger nooit echt bij nadacht. Woon nu op mijzelf waardoor ik veel bewuster ben gaan eten dan toen ik bij mijn ouders woonde en er altijd wel wat lekkers voor het grijpen lag. Niet dat ik vroeger heel erg ongezond at trouwens, ik zat niet 3x per week bij McDonalds en dan nog een paar repen chocola tussendoor. Meer zoals ik al zei; de kleine dingetjes; de gevulde koekjestrommel waar ik elke dag wel wat koekjes uitnam, stroopwafel hier, volgende dag misschien een roze koek, enz. Die dingen doe ik nu veel minder.
Ik eet nog steeds regelmatig wat lekkers, want ik wil verder niet afvallen, probeer alleen redelijk gezond te leven. Dus neem soms een muffin, of wat chocola, alleen in mindere mate dan vroeger en vooral de kleine dingetjes (de dagelijkse koekjes) zijn een stuk minder.
En sporten. Terwijl vroeger mijn beweging vooral van het dagelijkse naar school fietsen kwam ga ik nu 4-5x per week naar de sportschool.
Ohja, en ben me bewuster geworden van etiketten; bv. dat vetvrije yoghurt niet per se gezonde yoghurt is omdat er soms gewoon dubbel zo veel suiker en evenveel calorien als gewone yoghurt zitten. Dus het is voor mij soms ook een gezondere versie van hetzelfde product gebruiken; magere melk ipv volle, philadelpia light ipv philadelphia etc.
Het cliche: grote porties gezond eten, kleinere hoeveelheden ongezond eten.
Oud 14-02-2008, 09:47
Verwijderd
Naar mijn idee past af en toe iets lekkers juist in een het meest verantwoorde voedingspatroon.

Om eerlijk te zijn heb ik geen flauw idee hoe ik 'vroeger' at, wel weet ik dat ik iedere dag ijs, snoep, chips, koekjes, enz. zou kunnen eten, maar dat doe ik dus niet. Ik probeer het te beperken tot één keer in de week en als ik ergens extreem veel zin in heb of er is iemand jarig oid, dan doe ik ook gewoon mee, maar probeer ik wel niet te veel te nemen. McDonalds ed kom ik misschien twee keer per jaar, als het niet minder is en patat maken we meestal zelf in de oven.
Oud 14-02-2008, 18:34
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik verbaas me daar eigenlijk wel over, hoe weinig jullie allemaal snoepen... Ik eet elke dag wel chocolade en/of koekjes. Thuis in de vakantie ook wel elke dag chips, als het allemaal een beetje goed gaat met mijn maag. Nou ja, ik eet gewoon nogal ongezond. Máár het plan is weer gezonder te eten. En dan maar vooral meer gezonde dingen dus
Oud 15-02-2008, 07:06
Verwijderd
Citaat:
Ik verbaas me daar eigenlijk wel over, hoe weinig jullie allemaal snoepen... Ik eet elke dag wel chocolade en/of koekjes. Thuis in de vakantie ook wel elke dag chips, als het allemaal een beetje goed gaat met mijn maag. Nou ja, ik eet gewoon nogal ongezond. Máár het plan is weer gezonder te eten. En dan maar vooral meer gezonde dingen dus

Ik dacht dat jij juist te weinig at?

Andere vraag: wat gebeurt er met kauwgom in je lichaam als je het doorslikt?
De één heeft het erover dat het tien jaar blijft zitten en dan verteerd is, volgens een ander vormt het een 'kauwgombal' in je maag en volgens weer een andere bron komt het er gewoon op de natuurlijke manier uit.

Het lijkt me sterk dat je lichaam het kan verteren, dus optie 1 valt denk ik af, maar wat gebeurt er wel?
En is kauwgom doorslikken schadelijk?
Oud 15-02-2008, 08:42
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik dacht dat jij juist te weinig at?
Ja, ik zeg toch ook dat ik meer gezonde dingen ga eten? Ongezonde dingen eet ik wel genoeg, geloof ik

Ik weet niets van kauwgom hoor, maar waarom zou je lichaam het niet gewoon kunnen verteren?
Oud 15-02-2008, 10:24
Verwijderd
Citaat:
Ja, ik zeg toch ook dat ik meer gezonde dingen ga eten? Ongezonde dingen eet ik wel genoeg, geloof ik

Ik weet niets van kauwgom hoor, maar waarom zou je lichaam het niet gewoon kunnen verteren?
Nee. Het is gom en dat is vergelijkbaar met rubber, dat krijgt geen enkel vertereringsstelsel klein.
Oud 15-02-2008, 10:33
Bloem
Bloem is offline
Maar het komt er wel gewoon weer uit.
Oud 20-02-2008, 12:09
dennis018
dennis018 is offline
ehm.. ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft

maar ik heb een aantal weken op een aankomstschema gezeten...
nu moest ik het thuis gaan proberen een week maar toen ging het mis en ben ik weer minimaal gaan eten.
als ik nu weer het aankomstschema ga eten...
nu ben ik heel bang plots extra snel aan te komen omdat mn lichaam miss weer minimaal gewentis ofzo en dus veel gaat opslaan

is dit een stupide gedachte of??
Oud 20-02-2008, 12:11
Verwijderd
Ja, dat lijkt me de bedoeling van een aankomschema he?
Oud 20-02-2008, 12:13
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Ja, dat lijkt me de bedoeling van een aankomschema he?
ja ik weet dat ik ervan aankom, maar ik ben bang er nog sneller van aan te komen dan ''normaal'' omdat ik nu een week vrij minimaal gegeten heb (zou mn lichaam dan nu als het meer eten krijgt plots veel meer opslaan weer?)
ik vraag me juist af... kan dat of is dat een onzin gedachte
Oud 20-02-2008, 12:20
flyaway
flyaway is offline
Niet druk om maken lijkt me, het gaat er om dat je aankomt.
Oud 20-02-2008, 12:23
flyaway
flyaway is offline
Zelf had ik nog een vraagje: ik lig de hele dag in bed omdat ik te uitgeput en ziek ben om iets te doen, ben soms een half uurtje op, meer kan ik echt niet aan. Door mijn ziekte verbruikt mijn lichaam bij alles meer energie dan bij gezonde mensen zou zijn.
Alleen weet ik nu niet of ik genoeg eet of niet. Ik heb geen honger, maar als ik het optel is het minder dan de aanbevolen 2200 voor gezonde mensen... Ik eet bij het ontbijt twee boterhammen, met de lunch een bak cornflakes en verder avondeten.
Ik ben bang dat als ik teveel eet ik aankom en dat krijg ik er niet af omdat ik niet kan sporten nu. Maar min lichaam heeft natuurlijk wel genoeg nodig, ik weet alleen niet of het genoeg is wat ik nu eet. Iemand hier verstand van?
Oud 20-02-2008, 12:57
Calyx
Calyx is offline
2 boterhammen, cornflakes en avondeten lijkt mij veelste weinig..
Fruit, zuivel, meer brood, wat is je broodbeleg?, kaas, vlees(vervanger), groente, goed avondeten enz.

Ik weet niet wat je ziekte is, hoeveel je beweegt en wat je verder doet enz, maar dit is sowieso te weinig wat je eet. Word je ergens behandeld door een arts of specialist, misschien kan die je helpen?
Oud 20-02-2008, 13:26
Bloem
Bloem is offline
Flyaway, zelfde situatie hier, maar ik eet wel meer. Je lijf heeft ook energie nodig om beter te worden! Ik hou altijd een minimum van zo'n 1400 kcal aan, aan gezonde produkten zodat ik in ieder geval alle voedingsstoffen binnenkrijg. Zolang ik gezond eet en niet verval in eindeloos snoepen uit verveling kom ik ook niet aan.

Iets anders dan, mijn gistvrij eten bevalt vooralsnog goed. Mijn buik is meestal een stuk platter en ik zie er in ieder geval niet meer zo zwanger uit, en de rest wordt ook weer normaler
Oud 20-02-2008, 14:09
flyaway
flyaway is offline
O dat is mooi Bloem!
En bedankt voor de antwoorden.

Beleg is kaas en jam, en bij het avondeten neem ik altijd een stuk fruit. Het probleem met tussendoortjes is dat ik bepaalde medicijnen gebruik waaromheen je niet mag eten (één uur voor of twee uur na het eten innemen) en dat dan drie keer per dag (voor het ontbijt, dan rond drie uur en savonds voor het slapen). Dus ik heb na het ontbijt vaak nog veel honger, alleen mag ik dan niet teveel eten omdat ik twee uur later alweer moet lunchen om niet in de knoop te komen en dan neem ik daarna niets meer omdat het avondeten dan alweer eraan komt enzovoort. En 's avonds eet ik dan wel wat meer... Maar ik denk dat het niet goed is om in één keer me echt vol te eten per maaltijd, want dat voelt ook niet lekker. De dietiste van een jaar geleden had het over: meerdere kleine maaltijdjes per dag ipv drie grote. Maar dat is nu dus wat ingewikkelder. En ik weet nog steeds niet hoeveel ik nodig heb...

Ik beweeg trouwens alleen als ik naar de wc loop. Verder niet.
Oud 20-02-2008, 15:13
AzN
AzN is offline
Ik had ook nog 'n vraagje: Normaal gesproken moet je gemiddeld 2000 KCal verspreid over de hele dag eten, maar kom je méér of sneller aan als je bijv. 's ochtends 500 KCal binnenkrijgt en dan 's avonds laat ineens 1500 KCal?
Oud 20-02-2008, 15:52
Verwijderd
Het is voor je stofwisseling niet echt goed om zo'n lange periode niet te eten, dus het zou kunnen dat je daar wel iets van zou aankomen en niet als je diezelfde hoeveelheid verspreid over de dag zou eten. Maar of dat zo'n vaart loopt, weet ik niet.
Oud 20-02-2008, 19:43
xxChange
xxChange is offline
Ik denk niet dat je daar echt van aankomt, je lichaam slaat 's avonds een groot deel van die 1500 kcal op, maar vervolgens gebruik je die overdag wel weer op.
Oud 21-02-2008, 11:25
Briseïs
Briseïs is offline
In het NRC staat elke zaterdag in de bijlage een column van internist en epidemioloog Franki Visseren over vet. Nu stonden er afgelopen zaterdag wat dingen in die zo ongeveer het tegenovergestelde zijn van wat er hier in dit topic nog wel eens geadviseerd/beweerd wordt, namelijk:
Citaat:
De kunst is om de inname van calorieën te verminderen. Je kan ook aan de 'uitgave'-kant werken door meer te gaan bewegen, maaar dan moet je ontzettend veel sporten om een beetje calorieën te verbranden. Meer lichaamsbeweging is heel goed: vet disfunctie en insuline-resistentie verbeteren er door. Dat is heel nuttig en heeft ook zeker effecten op het ontstaan van hart- en vaatziekten en diabetes. Maar extra lichaamsbeweging beïnvloedt het lichaamsgewicht nauwelijks. Dus daar hoef je het niet voor te doen.
In dit topic heb ik mensen meerdere keren horen/zien zeggen dat minder eten juist vrij weinig effect heeft en alleen meer bewegen écht helpt om af te vallen.
Ook zeggen mensen hier vaak dat het beter is om regelmatig dingen te eten zodat je stofwisseling op gang blijft. Hij zegt hier over:
Citaat:
Los van de totale hoeveelheid calorieën die we iedere dag eten maakt het mogelijk ook uit hoe vaak je eet. Ongeveer anderhalf uur na een maaltijd zijn de koolhydraten uit die maaltijd grotendeels verwerkt en moet het lichaam voor de energiehuishouding overschakelen op vetverbranding. Wanneer je op dat moment weer wat eet, dan blijft het lichaam in de stand van koolhydraat verbranding. Dan kom je niet toe aan vetverbranding. In tussendoortjes zitten vaak koolhydraten, ook in appels bijvoorbeeld. Als idee - maar dat is niet wetenschappelijk bewezen - is het goed om koolhydraatvrije periodes van voldoende lengte te hebben tussen de maaltijden om vet te verbranden. Dus voldoende eten tijdens de maaltijden en geen tussendoortjes. Die appel is natuurlijk gezond om te eten, maar dan als onderdeel van een maaltijd. Bij overgewicht is het adagium wat betreft eten: niet te veel en niet te vaak.
Nu zegt hij er wel bij dat het niet wetenschappelijk is bewezen, maar hij heeft er natuurlijk wel enigszins verstand van. Ik vraag me af hoe dit zo tegengesteld kan zijn aan wat hier gezegd wordt. Dus mijn vraag aan degenen die deze dingen wel eens gezegd hebben: waar heb jij die wijsheid vandaan gehaald? En hoe kan het zo anders zijn dan wat deze man zegt?
Oud 21-02-2008, 11:33
Bloem
Bloem is offline
De wijsheid die de meesten hier verkondigen komt van zo'n beetje alle mogelijke bronnen: het voedingscentrum, diëtisten, bronnen op internet die je als betrouwbaar zou kunnen beoordelen. Volgens mij blijft er op afvalgebied altijd onenigheid bestaan over wat "waar" is en wat niet? Ik hecht zelf in ieder geval niet veel waarde aan de theorieën van één persoon, als er zoveel bronnen zijn die het tegendeel beweren. Echter, om nou blind op het voedingscentrum of een enkele andere bron af te gaan lijkt me ook niet handig. Gewoon, eten met gezond verstand, bewegen met gezond verstand.

Want dat je van bewegen en daardoor meer verbranden dan je binnenkrijgt niet afvalt, geloof ik niet. Zóveel hoef je namelijk niet te bewegen om wat calorieën te verbranden, volgens mij. Daarnaast zijn er heel veel theorieën dat je door bewegen meer spieren krijgt en dat spieren meer energie verbranden dan vet, dus dat je met meer spieren automatisch meer vebrandt. Tsja, wat is waar? Het is een interessante discussie, maar nogmaals, ik zou niet al teveel waarde hechten aan de mening van één iemand. Sonja Bakker heeft ook voor voedingsconsulente geleerd en daar zou ik me ook nooit in storten omdat ik van haar dieet bijvoorbeeld denk dat het niet gezond is.
Topic gesloten

Regels voor berichten