Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2008, 18:08
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik weet niet of het hier hoort, maar: Hoelang kun je nu precies zonder eten en hoelang zonder drinken? En hoeveel kwaad kan het als je een dagje heel weinig drinkt of een dagje heel weinig eet? Maar vooral dat drinken. Wat gebeurt er dan?
Zonder drinken (en dus ook geen vocht uit voedingsstoffen) kun je volgens mij maar 2 of 3 dagen. Zonder eten kun je langer.

Hier kun je een mooie opsomming vinden van waar vocht al niet goed voor is.
Oud 02-11-2008, 20:45
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Zonder drinken (en dus ook geen vocht uit voedingsstoffen) kun je volgens mij maar 2 of 3 dagen. Zonder eten kun je langer.

Hier kun je een mooie opsomming vinden van waar vocht al niet goed voor is.
Dankjewel! Ja, dan ga ik voortaan wel beter opletten dat ik water meeneem, als ik dat zo lees..
Oud 13-11-2008, 20:04
rroepan
rroepan is offline
ik zou zeggen zo drastisch afvallen heeft wel effect op je lichaam, zoals je vitamine binnen krijgen. Ik hou me gewoon aan 3 maaltijden per dag en 2-3 week sporten.
Oud 14-11-2008, 12:12
Gijs V
Gijs V is offline
Voeding en gezondheid is heel belangrijk, let daar zelf dus erg op. ik woon nu al enkele maanden op mijzelf en zie dat ik steeds meer mijn ontbijt begin te skippen en avond eten om de hoek haal ipv zelf even een goede maaltijd te bouwen. De laatste tijd krijgt obesitas al veel aandacht in het nieuws en dergelijk, diabetes is hier nauw mee verbonden.

<reclame>

Have fun,

Gijs

Laatst gewijzigd op 16-11-2008 om 16:08.
Oud 14-11-2008, 15:21
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Voeding en gezondheid is heel belangrijk, let daar zelf dus erg op. ik woon nu al enkele maanden op mijzelf en zie dat ik steeds meer mijn ontbijt begin te skippen en avond eten om de hoek haal ipv zelf even een goede maaltijd te bouwen. De laatste tijd krijgt obesitas al veel aandacht in het nieuws en dergelijk, diabetes is hier nauw mee verbonden.

<reclame>

Have fun,

Gijs
sluikreclame!

Laatst gewijzigd op 16-11-2008 om 16:08.
Oud 14-11-2008, 18:29
xxChange
xxChange is offline
Citaat:
sluikreclame!
Wat nou, sluikreclame, een gigantische afbeelding plaatsen met die website erop was nog subtieler geweest!
Oud 14-11-2008, 22:12
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
sluikreclame!
Wel fijn dat we een aantal leden hier op het forum hebben die scherp van geest zijn!

Misschien een idee om hierover even een melding te maken zodat het topic zo snel mogelijk opgeschoond kan worden en de adverteerders weten dat ze bij s.com aan het verkeerde adres zijn!

Edit: Dat hád je al gedaan
Oud 15-11-2008, 09:43
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Ik zit even met een dilemma...
Sinds ik thuis ben gaan wonen, ben ik al bijna een kilo aangekomen. Ik denk dat dit vooral komt, doordat we anders/ongezonder avondeten. Op kamers at ik vaak aardappels/vlees/groente, of rijst/groente/beetje noten. Nu thuis is het vaak met vleesvervanger en dan ook nog saus of room of kaas erop.
Waarschijnlijk at ik op kamers vaak mager avondeten en nu juist normaler..
Maar the problem; ik wil dus niet aan blijven komen, maar wil wel gewoon meedoen!
Ik weet nu niet zo goed of ik gewoon te ongezond/veel eet, waardoor ik aankom, of dat ik nog iets aankom en dan op een setpoint kom waarop ik gewoon gelijk blijf.

Wat ik ongeveer eet op een dag=
o; 150 ml magere kwark/volle yoghurt met 3 eetlepels cruesli
1 boterham met vegetarische ham
t; stuk fruit
m; pakje yogho zonder suiker
3 boterhammen met kaas, vegetarische ham en appelstroop of hagelslag
t; pakje sultana's
a; avondeten (vanalles: rijst, lasagne, taco's, pizza etc) en iets van vla
t; iets lekkers (kruidnootjes, bastogne, chocola etc)

Ik eet ook wel vaak iets lekkers; gebakje, broodje etc.

Ik zou dus wel gezonder kunnen gaan eten door minder tussendoor te eten en magerder beleg, waardoor ik weer wat afval. Als ik dan weer op het gewicht van eerst zit proberen daarop te blijven. (maar misschien is afvallen niet zo handig met een eetstoornisverleden?)
Maar misschien is dat gewoon mijn setpoint niet en kon ik het toen op kamers mooi gelijk houden, doordat ik toen er zelf controle over had. (bleef precies gelijk op bmi 19) En moet ik nu gewoon nog kijken waar mijn setpoint ligt. (ik ben ook niet meer ongesteld, maar heb nu wel een homeopatische behandeling om dit weer op gang te krijgen...wil daardoor dus eigenlijk ook op dit gewicht blijven, om te zien of het weer terug komt door de behandeling of doordat ik op mijn setpoint kom)

Lang verhaal...
Oud 15-11-2008, 10:06
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Het lijkt me dat je vooral overdag zo moet blijven eten als je nu doet, blijf die tussendoortjes vooral eten. Je bmi is niet alleen gezond als hij op 19 zit hè, dat mag in principe best nog wat hoger. En verder zou je aan je ouders kunnen voorstellen om wat vaker gewoon aardappels/vlees/groenten te eten, omdat dat wat gezonder voelt/is dan dingen met een saus? Maar ik weet niet of dat echt een optie is, mijn ouders hebben ook vaak hele rare ideeën over avondeten, dan telt de appelmoes als groente en zo
Oud 15-11-2008, 10:27
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
Het lijkt me dat je vooral overdag zo moet blijven eten als je nu doet, blijf die tussendoortjes vooral eten. Je bmi is niet alleen gezond als hij op 19 zit hè, dat mag in principe best nog wat hoger. En verder zou je aan je ouders kunnen voorstellen om wat vaker gewoon aardappels/vlees/groenten te eten, omdat dat wat gezonder voelt/is dan dingen met een saus? Maar ik weet niet of dat echt een optie is, mijn ouders hebben ook vaak hele rare ideeën over avondeten, dan telt de appelmoes als groente en zo
Thanx voor je reactie
Haha, ja net zoals mijn ouders idd
Eigenlijk is ander avondeten niet echt een optie. Als ik er iets van zeg, worden ze weer boos...ik ben thuis gaan wonen, dus moet mij aan hen aanpassen. En daarbij heb ik vaak commentaar geleverd toen ik diep in mijn eetstoornis zat, ze willen nu gewoon dat ik met hen mee-eet, dat is normaal enz enz.
Wel echt irritant!
Oud 15-11-2008, 10:44
xxChange
xxChange is offline
Wat je nu eet vind ik een heel normale hoeveelheid, en als zoiets kleins als avondeten al verschil maakt in je gewicht, dan zou ik zeggen dat je idd nog niet op je setpoint bent. Het feit dat je nog niet ongesteld bent geworden bevesigd dit eigenlijk ook.
Probeer dus niet te minderen, want je eet écht niet teveel! Kijk maar wat er met je gewicht gebeurt, het zal op een gegeven moment gaan stabiliseren (en jij en ik weten beide eigenlijk wel dat een verandering als avondeten geen kilo's gaat uitmaken ) en misschien is het ook wel een schommeling.
Rustig aan blijven dus, en lekker genieten van die sausjes. BMI 19 is niet hoog he! Het geeft echt niet als daar een beetje bij komt!
Oud 15-11-2008, 18:42
Mara
Mara is offline
Citaat:
Ik zit even met een dilemma...
Sinds ik thuis ben gaan wonen, ben ik al bijna een kilo aangekomen. Ik denk dat dit vooral komt, doordat we anders/ongezonder avondeten. Op kamers at ik vaak aardappels/vlees/groente, of rijst/groente/beetje noten. Nu thuis is het vaak met vleesvervanger en dan ook nog saus of room of kaas erop.
Waarschijnlijk at ik op kamers vaak mager avondeten en nu juist normaler..
Maar the problem; ik wil dus niet aan blijven komen, maar wil wel gewoon meedoen!
Ik weet nu niet zo goed of ik gewoon te ongezond/veel eet, waardoor ik aankom, of dat ik nog iets aankom en dan op een setpoint kom waarop ik gewoon gelijk blijf.

Wat ik ongeveer eet op een dag=
o; 150 ml magere kwark/volle yoghurt met 3 eetlepels cruesli
1 boterham met vegetarische ham
t; stuk fruit
m; pakje yogho zonder suiker
3 boterhammen met kaas, vegetarische ham en appelstroop of hagelslag
t; pakje sultana's
a; avondeten (vanalles: rijst, lasagne, taco's, pizza etc) en iets van vla
t; iets lekkers (kruidnootjes, bastogne, chocola etc)

Ik eet ook wel vaak iets lekkers; gebakje, broodje etc.

Ik zou dus wel gezonder kunnen gaan eten door minder tussendoor te eten en magerder beleg, waardoor ik weer wat afval. Als ik dan weer op het gewicht van eerst zit proberen daarop te blijven. (maar misschien is afvallen niet zo handig met een eetstoornisverleden?)
Maar misschien is dat gewoon mijn setpoint niet en kon ik het toen op kamers mooi gelijk houden, doordat ik toen er zelf controle over had. (bleef precies gelijk op bmi 19) En moet ik nu gewoon nog kijken waar mijn setpoint ligt. (ik ben ook niet meer ongesteld, maar heb nu wel een homeopatische behandeling om dit weer op gang te krijgen...wil daardoor dus eigenlijk ook op dit gewicht blijven, om te zien of het weer terug komt door de behandeling of doordat ik op mijn setpoint kom)

Lang verhaal...
Je moet niet afvallen, je hebt een eetstoornis gehad, je BMI is al erg laag, je maakt je druk over nog geen kilo. Ik kan er een heel verhaal omheen bouwen, maar dat heeft geen zin. JIj weet ook dat het zo is, de vraag is gewoon of jij weer aan 't afvallen toe wilt geven.
Oud 15-11-2008, 19:48
ikkuh15
ikkuh15 is offline
xxChange: Thanx voor je reactie!!
Idd zou alleen avondeten niet zo'n groot verschil moeten maken. Ben alleen bang dat ik elke week iets van 2 ons aan blijf komen en dat dit niet stopt...Maar dat moet ik dan eigenlijk maar afwachten.
Meelfriek: Zoals jij het zegt klinkt het idd heel logisch; niet gaan afvallen...
(Ben alleen bang dat ik aan blijf komen en mensen echt gaan zien dat ik aankom..)

Het is btw ook niet zo zeer; of afvallen, of zo doorgaan. Ik bedoelde ook van; moet ik nu gewoon wat meer gaan opletten op wat ik eet? Bijv wel/geen pizza, wel/geen extra kruidnootjes etc...
Er zit natuurlijk nog wel een verschil tussen echt gaan afvallen (wat opzig niet nodig is op mijn bmi) en zo doorgaan, of gewoon wat meer gaan opletten. (alleen merk ik dus wel dat ik dan weer echt bezig ga met kcal etc)
Oud 15-11-2008, 22:39
Mara
Mara is offline
Heb je nog therapie? Zo ja, bespreek het daar.

Anders kan je in een schriftje ofzo bijhouden wat je eet. Wat je eet, niet hoeveel kcal het bevat! Kijk dan na een weekje eens of je te veel vet avondeten eet, of teveel tussendoortjes. Als je erover twijfelt zou je 't hier kunnen posten.
Dit kan natuurlijk alleen als je jezelf ermee in controle kan houden, hiermee bedoel ik dus dat 't niet obsessief bijhouden wordt en/of toch kcal erbij tellen.
Oud 17-11-2008, 07:33
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Nee, ik heb geen therapie meer...

Jemig
Weer f*cking 5 ons aangekomen!! Ik wil dit niet!!!
van het weekend dit gegeten:
zaterdag:
o; optimel vla met cruesli
bth met hagelslag
t; peer
m; bth met hagelslag, bth met kaas, roggebth met vegaham. Cup a soup
t; kiwi en een paar kruidnootjes
a; pastinaaksoep met beetje blauwe kaas. Stukje taaitaaipudding
t; jodekoek

zondag:
o; glas yogho light + 2 bth (vegaham, hagelslag)
t; peer
m; cup a soup en 3 bth (vegaham, kaas, hagelslag)
t; roggebth (kaas)
a; ovenschotel met krieltjes, vegagehakt, prei en een zakje. Stukje taaitaaipudding.
t; plakje ontbijtkoek.

Eerder bleef ik hier echt wel mee gelijk en nu ben ik gewoon weer een halve kilo aangekomen. Ik snap het niet meer!
Oud 17-11-2008, 09:11
Verwijderd
Je eet iig echt niet te veel. Ik vind het eerder nog aan de magere kant. 2 bth als ontbijt, 3 als lunch (dat is dus eigenlijk al 1 minder dan 'normaal'), kleine tussendoortjes.. Ik zou iig écht niet minder gaan eten. Een bmi van 19 is natuurlijk eigenlijk alsnog aan de lage kant. Voor de meeste mensen ligt een gezond bmi tussen de 20 en 25, waarbij 20 de ondergrens is..
Oud 17-11-2008, 13:13
AzN
AzN is offline
@ikkuh15:

Misschien beweeg je minder nu je bij je ouders woont:
- De hele huishouding wordt van je overgenomen.
- Je neemt de auto of word gebracht met de auto, in plaats van dat je moet fietsen.
- Je doet minder leuke of sportieve dingen met je vriend(inn)en.
Oud 17-11-2008, 21:14
Mara
Mara is offline
Je eet erg weinig, ikkuh15. Echt. Waarschijnlijk kom je aan omdat je lichaam dat wilt. Op kamers hield je jezelf kunstmatig op dat BMI van 19, maar je lichaam wíl dat gewoon niet.
Oud 21-11-2008, 11:26
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Bedankt voor jullie reacties!
Ik moet me idd realiseren dat bmi 19 nog niet te hoog is en ik dus niet extreem weinig moet gaan eten om af te vallen, omdat mijn lichaam blijkbaar dan hoger wil dan bmi 19. Maar dat is nog best lastig.
Denk wel dat het komt, doordat ik mezelf wel kunstmatig op de 19 hield. Ook wel wat onbewust, maar toch deed ik het wel, denk ik.
Enn qua bewegen heb je ook een punt; het is me idd opgevallen dat ik nu sommige dagen gewoon helemaal niks beweeg. Terwijl ik op kamers echt overal heen croste met de fiets, dat is natuurlijk nogal een verschil.

Thanx! Is allemaal toch wat duidelijker nu
Oud 21-11-2008, 15:39
Balance
Balance is offline
Niet te hoog, zeg je.
Maar eigenlijk is het behoorlijk laag hè, nog niet eens normaal (meestal wordt toch wel 20-25 gehanteerd) dus besef je liever dat je niet alleen extreem weinig moet eten, maar dat je eigenlijk helemaal niet af zou moeten vallen.
Oud 22-11-2008, 18:25
Verwijderd
Daarbij is een verschil van een kilo of twee echt niet serieus te nemen - dat verschil heb ik al als ik wel of niet ongesteld ben. Of gewoon tussen 's ochtends en 's avonds.
Oud 23-11-2008, 17:21
sicilion
sicilion is offline
Afgelopen week bij mijn arts geweest en ik ben eigenlijk heel gezond op mijn cholersterol na. Nu ligt een dieet dus in de plannng en daar heb ik woensdag een afspraak voor, maar ik was benieuwd of er mensen op het forum rondzweven die ervaring hebben met cholersterol verlagende producten. Ik weet dat de producten van becel redelijk hoog aangeschreven staan (en wetenschappelijk bewezen), dus ik ga in ieder geval aan de pro-actief boter. Maar die drankjes vind ik een beetje ver gaan! Verder had mijn arts het erover dat het vooral gaat om de dingen die je niet eet, i.p.v. de dingen die je wel eet. Dus omega-3 vetten en noten etc. toevoegen aan dieet?

Iemand ervaring?
Oud 23-11-2008, 20:35
AzN
AzN is offline
Ik heb ook 'n te hoog cholesterolgehalte, maar bij mij zit 't in de familie en is 't erfelijk. Ook al krijg ik er medicijnen voor, toch moet ik natuurlijk op m'n voeding letten. Ik heb begrepen dat dierlijk/verzadigd vet per definitie slecht is, dus ik neem zo min mogelijk volle zuivelproducten, vet vlees of vette vleeswaren, gefrituurde producten en tussendoortjes (gebakjes, koekjes, chips en chocola). Ook eieren vermijd ik. Schelp- en schaaldieren eet ik sowieso nooit, maar die schijnen dus ook slecht voor je te zijn.

Aan de andere kant heb ik 'ontdekt' dat sojaproducten 0% cholesterol bevatten en... meer producten met die eigenschap ken ik niet . Ik kreeg ook nog wat algemenere tips, zoals: niet roken, meer bewegen en veel groente, fruit en vezelrijke producten eten. Noten en vette vissoorten zouden inderdaad ook cholesterolverlagend werken.

In alle Becel Pro-Activproducten zit trouwens hetzelfde stofje (plantesterol) dat voor 'n cholesterolverlagend effect zorgt. Waarom zou 't yoghurtdrankje te ver gaan en 't halverineproduct niet?
Oud 23-11-2008, 20:56
Mara
Mara is offline
Belangrijk is vooral gezond te eten: Weinig vet, vooral weinig verzadigd vet.
Dit houdt in dat je bijvoorbeeld geen/weinig kokos moet gebruiken, geen vette snacks/koeken, mager vlees etc. Vaak krijg je een lijst mee. Ook kan je vragen voor een verwijzing naar de diëtist als je dit fijn vindt, volgens mij is dit voor iedereen vergoed maximaal 1 of 2x per jaar.
Oud 23-11-2008, 22:55
Subject
Subject is offline
Nog een tip: als het goed is bestaan er ook producten van andere merken (bijv. Albert Heijn huismerk) waar plantensterolen inzitten en een heel stuk goedkoper zijn dan becel.
Oud 24-11-2008, 20:32
Bloem
Bloem is offline
Citaat:

In alle Becel Pro-Activproducten zit trouwens hetzelfde stofje (plantesterol) dat voor 'n cholesterolverlagend effect zorgt. Waarom zou 't yoghurtdrankje te ver gaan en 't halverineproduct niet?
Omdat je boter toch wel smeert en zo'n yoghurtdrankje echt extra is, denk ik.
Oud 24-11-2008, 20:33
Mara
Mara is offline
Citaat:
Omdat je boter toch wel smeert en zo'n yoghurtdrankje echt extra is, denk ik.
Precies, vervangen is iets anders dan toevoegen
Oud 25-11-2008, 16:51
dennis018
dennis018 is offline
Ik vroeg me af, wat maakt een product nou gezond of ongezond.. Maakt alleen de calorieen uit of ook de hoeveelheid vetten/koolhydraten/eiwitten (en niet als je kijkt naar verzadiging bijv. maar kwa aankomen/afvallen).

Als je bijvoorbeeld 2 bakjes vla heb

en ze wegen allebei 100gram, en zijn allebei totaal 100 kcal
maar de ene heeft bijv 4.5 gram vet per 100gram, en de ander 9 gram vet per 100gram
maakt het dat ene toetje dan vetter dan het andere? (kom jevan die met meer vet meer aan?) of maakt dat geen donder uit omdat de calorieen hetzelfde zijn?
Oud 25-11-2008, 16:52
Verwijderd
Qua of je er van aankomt maakt het geen donder uit.
Oud 25-11-2008, 16:58
dennis018
dennis018 is offline
in welk opzicht zou het dan wel kunnen uitmakn?
als je bijv tussen 2 producten moet kiezen en ze zijn allebei de zelfde kcal alleen 1 heeft dubbel zoveel vet erin
Oud 25-11-2008, 17:00
Verwijderd
Je moet niet teveel (slechte) vetten binnen krijgen, maar je hebt wel wat nodig. Ga daar nou niet ook nog eens op letten Dennis. Toetje = toetje. Als je nou iedere dag gevulde koeken gaat eten, ja dan zou ik op gaan letten. maar dat is bij jou absoluut niet het geval.
Oud 25-11-2008, 17:33
Mara
Mara is offline
Dennis, loop niet zo te miereneuken over die vervloekte toetjes.
Oud 25-11-2008, 17:59
xxChange
xxChange is offline
Dennis, volgens mij heb een soort gelijke vraag al eerder gesteld...wat ik me daarvan kan herinneren is dat je er uiteindelijk geen duidelijk antwoord op hebt gekregen omdat het niet een bijzonder relevante vraag was die er echt toe deed.. waarom zou je nu dan wel een antwoord krijgen? Ik denk dat jij donders goed weet wat wel en niet gezond is (en dan bedoel ik jou, niet je eetstoornis)
Oud 25-11-2008, 22:37
Balance
Balance is offline
Ik vind het ook een goed plan als Dennis eens bij zichzelf te raden gaat of hij soortgelijke vragen al gesteld heeft
Oud 27-11-2008, 20:39
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
in welk opzicht zou het dan wel kunnen uitmakn?
als je bijv tussen 2 producten moet kiezen en ze zijn allebei de zelfde kcal alleen 1 heeft dubbel zoveel vet erin
Het aantal calorieen geeft aan hoeveel energie iets oplevert. Als in 2 zaken evenveel calorieen zitten zal je van het een dus niet meer aankomen dan van het ander. Het is dus ook een verkeerde opvatting als mensen zeggen 'van chocola word je dik'. Dat is net zoiets als zeggen, een kilo ijzer weegt meer dan een kilo watten. De energiedichtheid van vet is bijvoorbeeld wel groter dan van koolhydraten, maar het maakt niet uit of je nou 100kcal van het een of van het ander eet.
De hoeveelheden zijn dan wel anders, in een gram vet gaan namelijk 9kcal en in een gram koolhydraten 4.

Er zijn natuurlijk wel andere afwegingen die je kunt maken bij het kiezen tussen twee gerechten met dezelfde calorische waarde omdat verzadigde vetten bijvoorbeeld heel ongezond zijn en minder makkelijk dan koolhydraten bruikbare energie opleveren.
Oud 28-11-2008, 06:44
blablatje
blablatje is offline
Citaat:
Er zijn natuurlijk wel andere afwegingen die je kunt maken bij het kiezen tussen twee gerechten met dezelfde calorische waarde omdat verzadigde vetten bijvoorbeeld heel ongezond zijn en minder makkelijk dan koolhydraten bruikbare energie opleveren.
Maar niet als je een eetstoornis hebt, zoals Dennis, dan is het gewoon goed zo lang je je maar aan je eetlijst houdt - als je iets verkeerd doet zegt de dietist of therapeut dat wel.
Oud 28-11-2008, 07:00
Verwijderd
Of dat hij gewoon eens een leven krijgt en niet meer dag en nacht op het eten&drinken forum rondhangt en dan ook echt alleen maar daar.
Oud 01-12-2008, 12:56
Lyne
Lyne is offline
Mijn huisarts heeft me aangeraden om volgens een voedingsschema te gaan eten (omdat ik te weinig ijzer binnenkrijg enzo). Dus ik heb er nu eentje samengesteld en ik vroeg me af of jullie er misschien naar kunnen kijken of er nog wat aan schort ofzo? Ik heb even alleen het eten neergezet

Ontbijt: All bran met halfvolle melk en fruitsmoothie (meestal mix ik 3 soorten door elkaar, ben ik gelijk klaar voor de dag)
Tussendoor: 2 boterhammen (volkoren) met kipfilet/sandwichspread/kaas ofzo
Lunch: zelfde als tussendoor, soep/salade (iets met groente iig)
Tussendoor: ligt eraan, meestal iets als beschuit, fruit, cup-a-soup ofzoiets
Avondeten: wat mama maakt (wel gewoon vlees en groente enzo)
En dan na het eten nog vla of yoghurt ofzo..

Ik vind het zelf wel goed klinken maar misschien mis ik iets of teveel of te weinig van iets? Alvast bedankt
Oud 01-12-2008, 14:16
Balance
Balance is offline
Volgens mij was er laatst (in dit topic of een andere, ik weet het niet meer) een disucssie over ijzeropname.
Melk drinken bij je eten, vermindert de ijzeropname. Wat dat betreft lijkt me jouw ontbijt niet heel handig. Ik zou eerder kiezen voor bruin brood met jus d'orange ofzo. Vitamine C is juist goed namelijk voor ijzeropname.

Verder staat hier wel een handige link over waar juist remmende stoffen in zitten of juist niet: http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...rt&art_id=2081
(en dan onder het kopje ijzer)
Oud 01-12-2008, 15:18
sicilion
sicilion is offline
Citaat:
Precies, vervangen is iets anders dan toevoegen
Precies! En ik heb een hekel aan merken (ben nu braaf aan de AH huismerk (wat ook een merk is, ik weet het!)). Maar ik ben al naar de dieetist geweest en ik voldoe aan alle verlaag-je-cholesterol-acties, al voordat ik 'braaf drankjes' ging drinken en op dieet ging. Vind het vreemd want: ik sport veel, ik eet bijna geen vetten (dus ook geen verzadigde vetten), ik rook niet, eet geen pure cholesterol, het zit niet in de familie... Ik snap het niet, maar we zien over drie maandjes wel of de cholesterol-drankjes geholpen hebben. Anders alsnog aan de statines.
Oud 01-12-2008, 15:20
sicilion
sicilion is offline
Citaat:
Mijn huisarts heeft me aangeraden om volgens een voedingsschema te gaan eten (omdat ik te weinig ijzer binnenkrijg enzo). Dus ik heb er nu eentje samengesteld en ik vroeg me af of jullie er misschien naar kunnen kijken of er nog wat aan schort ofzo? Ik heb even alleen het eten neergezet

Ontbijt: All bran met halfvolle melk en fruitsmoothie (meestal mix ik 3 soorten door elkaar, ben ik gelijk klaar voor de dag)
Tussendoor: 2 boterhammen (volkoren) met kipfilet/sandwichspread/kaas ofzo
Lunch: zelfde als tussendoor, soep/salade (iets met groente iig)
Tussendoor: ligt eraan, meestal iets als beschuit, fruit, cup-a-soup ofzoiets
Avondeten: wat mama maakt (wel gewoon vlees en groente enzo)
En dan na het eten nog vla of yoghurt ofzo..

Ik vind het zelf wel goed klinken maar misschien mis ik iets of teveel of te weinig van iets? Alvast bedankt
Ik mis stroop als beleg, veel ijzer!!
Oud 01-12-2008, 17:06
Lyne
Lyne is offline
Ja dat topic van ijzeropname is van mij Maar ik heb daar rekening mee gehouden met het innemen (dat doe ik een halfuur/uur voor het onbijt zodat het pilletje al is opgenomen) met sinaasappelsap en dan ga ik daarna aankleden enzo en dan ontbijten.

Ohja appelstroop, goeie! Vind ik wel vies Maar even doorbijten dan.

Ik zal nog even kijken naar die remmende stoffen.
Oud 01-12-2008, 18:55
xxChange
xxChange is offline
Lyne, ik ben ook niet altijd zo'n appelstroop liefhebber, maar je hebt ook appelstroop met kaneel en rozijntjes, die is net ff wat milder!
Oud 01-12-2008, 19:00
Calyx
Calyx is offline
Werkt dat Roosvicee Ferro eigenlijk?
Oud 01-12-2008, 19:13
Verwijderd
@xxChange: appelstroop met kaneel en rozijn? waar haal je dat? <3
Oud 01-12-2008, 19:16
xxChange
xxChange is offline
@ Ave: appie heijn heeft die
Oud 01-12-2008, 19:17
Calyx
Calyx is offline
Frutesse Appel-Kaneel Fruitstroop toch?

Edit

Spoiler
Oud 01-12-2008, 19:26
Verwijderd
Ooh ik wist niet dat daar ook rozijnen in zaten <3
Oud 01-12-2008, 19:45
xxChange
xxChange is offline
Die ja!
Oud 01-12-2008, 20:39
blablatje
blablatje is offline
Vraag je mama ook om wat vaker peulvruchten, groene bladgroenten en rund- of lamsvees op het menu te zetten.
Topic gesloten

Regels voor berichten