Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
2) Dus ik ben wel verplicht aangifte te doen over 2008? Wat gebeurt er als ik het niet doe? Checken ze elke burger of hoe werkt dat? Snap niet of ik nou wel of geen fraude pleeg en of ik nou nog iets aan de situatie kan veranderen. 3) Ja het maandelijks bedrag dat ik kreeg, was lager dan dat, dus. 4 + 5) Ik weet het niet, snap het niet helemaal, maar ik zit nu op stage en heb net gelukkig alsnog zo'n formulier over de loonheffingskorting moeten invullen. Doe de studenten- en scholierenregeling maar gewoon erbij, zal geen kwaad kunnen. |
![]() |
|
1) Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je inderdaad geen poot hebt om op te staan.
2) Fraude is maar een verzamelnaam he? Fraude is als je bewust je administratie anders doet laten lijken, om er beter van te worden. In eerste instantie was daar natuurlijk helemaal geen sprake van. Maar inmiddels wéét je dat je aangifte moet doen en wéét je dat je geld hoort te betalen. Als je nu bewust geen aangifte doet en dus doet alsof je geen inkomsten had, dan lijkt dat mij wel fraude ja. Maar het is maar een titeltje, het zegt niks over de ernst ervan. Het is niet te vergelijken met iemand die voor tienduizenden euro's fraudeert. En ze checken niet elke burger voor zover ik weet. Volgens mij doen ze steekproeven, maar misschien weet Adore (naamzoek) dat? 4) Wat heb je nou aangegeven dan, wel of geen loonheffingskorting? Ik denk dat het voor jou zou helpen als je sowieso wat meer inzicht zou krijgen in wat belasting nou eigenlijk is en wanneer je dat moet betalen en hoeveel. Ik heb het onlangs voor iemand anders proberen uit te leggen, in deze post eens door. Probeer eens aan de hand van die uitleg te berekenen hoeveel belasting jij zou moeten betalen (jaaropgaves zijn handig). Vergelijk dat daarna met hoeveel belasting je hebt betaald (staat ook op je jaaropgaves). Je studiefinanciering telt hierbij niet mee als inkomen, maar je wezenpensioen wel.
|
Verwijderd
|
Even aanvullend:
1. Een bedrijf/instantie mag alleen loonheffingskorting toepassen wanneer zij kunnen aantonen dat jij daarvoor toestemming hebt gegeven. Aangezien jij aangeeft dat je die toestemming nooit hebt gegeven, hebben zij dat eigenlijk nooit mogen berekenen. Uiteindelijk zul jij er waarschijnlijk echter toch op achteruitgaan omdat ze het wel zullen doorberekenen aan je. 2. Je bent verplicht aangifte te doen wanneer je aangifteplichtig bent (vanaf je 23e) of wanneer je inkomen boven een x bedrag komt. Het is dus niet zo dat je <23 verplicht aangifte moet doen "als je ooit een keer aangifte hebt gedaan" want er is dan nog helemaal geen aangifteplicht. Verder: Laat je niet gek maken door quotes van de IB Groep. De IB Groep heeft he-le-maal niks te maken met de BelastingDienst en dus ook zéker niet met de manier waarop BD omgaat met dingen als wezenpensioenen. Snap je iets niet? Bel gewoon de BelastingTelefoon (0800-0543, 08.00-20.00, gratis), of, en dat lijkt mij in dit geval handiger, ga langs iemand die hier verstand van heeft. |
![]() |
||
@Dittrich, de belastingdienst zegt dit op zijn site:
Citaat:
Verder is het in de praktijk toch wel zo dat je vrijwel altijd een brief krijgt als je het jaar ervoor aangifte hebt gedaan?
|
Verwijderd
|
Ik zeg ook nergens dat de TS géén aangifte moet doen. Natuurlijk moet ze dat doen, want ze heeft een uitnodiging tot het doen van aangifte gekregen, waarna het doen van aangifte een verplichting is.
'Een brief' betekent 'Uitnodiging tot het doen van aangifte' en dat is sowieso niet vrijwillig. Wanneer je T(j)-biljetten invult, kun je wel zo'n soortgelijke brief krijgen, maar dan is aangifte niet verplicht (bijv. omdat je geen bijbaantje meer had). Verder krijg je bij T(j)-biljetten een pakket, geen brief, dus dat is sowieso al anders. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
EDIT: Ik heb net trouwens nog een keer dat programma gedownload en dingen ingevuld, en nu kwam ik op een bedrag van 526 wat ik moest betalen. Blijkbaar kunnen ze bij de Belastingdienst niet eens zomaar bepalen wat je precies moet terugbetalen omdat zij niet gemaakte studiekosten en ziektekosten bijvoorbeeld kunnen inschatten. Maar ja, het enige wat voor hun telt natuurlijk is dat ik te weinig loonheffing heb betaald. 4) Ik moet i.v.m. de studenten- en scholierenregeling die ik aanvraag volgens mij wel 'ja' aankruisen bij de vraag of ik loonheffingskorting wil. Het formulier van die speciale regeling is een beetje onduidelijk, weet niet of je nu 'ja' of 'nee' moet invullen. Maar hoe bedoel je dat ik zelf kan uitrekenen hoeveel ik moet terugbetalen? Wan hoe kan ik nou weten hoeveel belasting ik moet betalen? Ik heb al m'n jaaropgaves wel, maar ik weet niet hoeveel belasting ik zou moeten betalen in vergelijking met wat ik al heb betaald. @ Dittrich's eerste post: 1. Ja precies, dat dacht ik ook. Maar als ik dat tegen de Belastingdienst zeg, gaan ze me vast niet vertellen dat ik ineens de te weinig betaalde loonheffing ineens niet meer hoef te betalen. Maar ik vind het wel lullig en stom van het ABP, maar goed. 2. Wat is dat x bedrag dan? En verder zeg je dat de IB-Groep niks met de Belastingdienst te maken heeft, maar ze kijken bij de IB-Groep wel naar je inkomen en je mocht over 2008 maar 12.000 euro bijverdienen (gelukkig zat ik met alles alsnog eronder). @ Dittrich's tweede post: Ik heb helemaal geen uitnodiging gehad om aangifte te doen of wat dan ook. Geen brief, helemaal niks. Even een andere algemene vraag: Kan iemand me uitleggen waarom je (als student?) sowieso elk jaar geld kan terugkrijgen van de Belastingdienst, ook al had je maar één soort inkomen waarbij je gewoon loonheffingskorting kreeg? Dat zegt altijd iedereen om me heen, dat je altijd wel íets terugkrijgt, al is het maar 50 euro. Dat snap ik niet helemaal.. is dat omdat jongeren onder een speciale regeling vallen ofzo? Ik bedoel, hoe zit het met al die belastingen: moet iedereen in NL evenveel en altijd loonheffing en andere dingen betalen? |
![]() |
||
Citaat:
|
Om maar even mijn naamzoek te beantwoorden:
Belastingdienst doet inderdaad steekproeven. Maar deze hebben een ander doel: het controleren van al ingevulde aangiften. Er zijn er een heleboel die goed ogen, maar door deze proef nog even extra door de mangel gaan. De machine spuugt namelijk alleen aangiften uit die erg ver afwijken van de werkelijkheid, of aparte situaties bevatten. Als je geen aangifte doet als je wel verplicht bent, heb je niet meer te maken met steekproeven. Dan word je er gegarandeerd uitgepikt en ga je na ongeveer een half jaar brieven ontvangen. Dat begint met een herinnering tot aangifte, vervolgens een aanmaning. Reageer je daar ook helemaal niet op, dan krijg je een geschatte aangifte (die vaak hoger ligt en dus negatiever uitvalt!) en wordt beoordeeld of je een boete krijgt. Die is doorgaans €1000,- en er wordt al graag gezellig mee gedreigd zo rond april. Bij mijn weten is de boete niet gebaseerd op het plegen van fraude, maar omdat je de (belasting)wet simpelweg niet nakomt. Je hebt je niet aan de wettelijk gestelde termijn gehouden. (Of is dit het niet nakomen van de Awb.. ? Wie wie?) Maar het gaat meestal niet zo heel erg snel! |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Daarin zit dan doorgaans een voorlichtingsfoldertje over T(j)-biljetten en een T(j)-biljet. Dat is dus iets ánders dan een uitnodiging tot het doen van aangifte (waarbij je verplicht bent aangifte te doen, met een T(j)-biljet doe je geen échte aangifte, kijk maar eens naar het verschil met een 'echte' aangifte). Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Ik zeg dat omdat de IB Groep en de BelastingDienst twee op zichzelf staande instanties zijn. De manier waarop de BelastingDienst haar werkzaamheden uitvoert wordt niet beïnvloed door de IB Groep. De IB Groep heeft dus ook niks te maken met de BelastingDienst, behalve met het nakijken van je (opgegeven) inkomen bij de BelastingDienst en zelfs dan heeft de IB Groep het nakijken als de BelastingDienst 'nee' zegt. Dan ben je dus ook niet uitgenodigd tot het doen van aangifte. Echter, omdat je nu wéét dat je nog wel aangifte moet doen om een aantal zaken kloppend te krijgen, ben je dat in principe weer wél. Gewoon aangifte doen, maar zoals al eerder gezegd, ga dan ook even langs bij iemand die hier meer verstand van heeft. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Niet alleen met een eigen huis kan het best ingewikkeld zijn. Ik heb altijd heel veel vage ziektekosten en daardoor weer vage regelingen enzo waarvan ik nou nooit snap of ik daar wel of niet voor in aanmerking kom dus dan is het wel ff fijn als je iemand hebt die er verstand van heeft
![]()
|
Ik heb dit jaar in juli met terugwerkende kracht een groot bedrag ontvangen van het uwv, omdat in juni besloten is dat ik per 1 september 2008 recht had op een uitkering. Hoe moet ik dit bedrag opgeven bij de belastingdienst? Moet dat gewoon bij de belastingaangifte over 2009 (aangezien ik het geld dit jaar ontvangen heb) of moet ik dit ook nog met terugwerkende kracht over 2008 gaan melden (aangezien het ook over de maanden september tot en met december gaat)?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Programma is inderdaad heel kort en bondig in informatie, als je een belastinggids koopt zie je pas welke regeltjes er allemaal spelen! En zelfs dan zijn sommige situaties niet gemakkelijk in te vullen. Er zijn gewoon gevallen die niet makkelijk zijn samen te vatten tot een (elektronisch) formulier.
Ik heb er ook een cursus van 8x3 uur en 3 opfriscursussen erop zitten en nog weet ik echt niet alles. Ben wel beter geworden in hypotheken. Ben je maar alleen met een huurwoning, weinig ziektekosten, 'keurig' inkomen en verder geen rare fratsen, dan is er niet zoveel moeilijkheid te vinden. Maar er zijn zoveel situaties waarin dat anders is.. Of er meteen een accountant voor nodig is is de vraag, maar dat is voor iedereen verschillend. Belastingdienst doet wel Hulp bij Aangifte in eind februari en maart. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Idd, er staat veel uitgelegd in die vraagtekentjes, maar niet alles. En daarnaast ben ik gewoon bang om fout aangifte te doen, om onterecht geld terug te krijgen waar ik geen recht op heb. Mijn moeder heeft er voor haar werk veel mee te maken en neemt dan vaak in het weekend even de belastinggids mee naar huis waarmee we dan mijn aangifte controleren
![]()
|
Je kunt ook je aangifte nog wijzigen nadat je de voorlopige aanslag al ontvangen hebt. Zelfs ná de definitieve aanslag is het zelfs nog mogelijk, al moet het dan schriftelijk met het verzoek de aangifte te herzien (als je erg laat bent ambtshalve herziening) op punten die je in de brief dan vermeldt. Het wordt pas fraude als je na de definitieve aanslag opnieuw aangifte doet over hetzelfde jaar.
Het valt allemaal vaak wel mee. ![]() |
![]() |
|
Ik weet niet of het wel zin heeft om het hier te posten aangezien het best wel dringend is, maar proberen kan nooit kwaad natuurlijk!
De situatie: ik woon in het buitenland, maar ben verplicht mijn zorgverzekering in Nederland aan te houden. Toen kreeg ik een brief dat ik recht heb op minder zorgtoeslag, omdat de zorgkosten in mijn woonland (Zweden) lager zouden zijn dan in Nederland, en dat ik de teveel uitgekeerde zorgtoeslag moest terugbetalen. Hier ben ik het natuurlijk niet mee eens, omdat ik nog steeds hetzelfde bedrag betaal voor mijn verzekering en die in principe mijn zorgkosten betaalt. Ik dus bezwaar gemaakt (op tijd). Ik heb van de zomer in Nederland gezeten en had wat problemen met het veranderen van mijn adres, dus ging ik ervan uit dat de reactie op mijn oude woonadres in Zweden zou liggen. Toen ik weer terug kwam en mijn post op ging halen had ik alleen een betalingsherinnering gekregen, verder geen reactie op mijn bezwaar. Toen heb ik mijn moeder naar de belastingtelefoon laten bellen om te vragen hoe het nou zat, en ze zeiden dat ze binnen drie werkdagen terug zouden bellen. Dat was vorige week dinsdag, en nog niks. Nu heb ik vandaag een dwangbevel in de bus gekregen! Ik moet dus de verschuldigde zorgtoeslag á 41 euro + kosten van vervolging á 6 euro + kosten van berekening á 36 euro = 83 euro binnen twee dagen terugbetalen, anders wordt overgegaan tot tenuitvoerlegging van dit dwangbevel. Op de achterkant van de brief staat dat ik bezwaar kan maken tegen de kosten van het dwangbevel. Dit ga ik uiteraard doen, en ik ga mn moeder wel nog een keer terug laten bellen, maar voor nu heb ik even drie vragen: - Ik ga dus bezwaar maken, maar moet ik dan wel de kosten meteen betalen? Op zich is die 83 euro niet zo'n groot probleem, maar ik wil wel mn geld terug natuurlijk! - Wat betekent tenuitvoerlegging van dit dwangbevel? Komen ze dan met deurwaarders enzo? Komen ze dan helemaal naar Zweden ![]() - De datum op de brief is 15 september, ik heb de brief vandaag gekregen. Er staat dat ik binnen twee dagen moet betalen, wanneer zou dat zijn? Als iemand hier iets zinnigs over kan zeggen zou ik zeer dankbaar zijn!
||
Citaat:
Verder vroeg ik mij af waarom je verlplicht bent om de Nederlandse zorgverzekering aan te houden. Werk je in Nederland of voor een Nederlandse organisatie (ambassade ofzo)? Check dit eens: http://www.verzekeringeninhetbuitenl...ing_aanhouden/
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verstuur bezwaren en andere belangrijke brieven ALTIJD met handtekening retour en maak ALTIJD een kopietje van je bezwaar. Dan kan jij aantonen dat je wel degelijk bezwaar hebt gemaakt. Tenuitvoerlegging betekent inderdaad dat de BelastingDienst-deurwaarder naar je toe zal komen, of waarschijnlijker, dat ze dit uitbesteden aan de Zweedse Belastingdienst. Binnen 2 dagen betekent heel simpel binnen 2 dagen na dagtekening op de brief (altijd rechtsbovenaan te vinden). In de praktijk heb je 10 dagen de tijd voordat daadwerkelijk de deurwaarder voor de deur staat. Kortom, wat je nu het beste kunt doen: 1. Betaal het bedrag zsm. 2. Teken alsnog bezwaar aan. Hierbij voeg je uiteraard een kopie toe van je originele brief en je verwijst hier ook naar in je brief. Je noemt hierbij ook de datum waarop je het originele bezwaar gepost hebt. Blijf verder zo objectief mogelijk. 3. Verstuur het bezwaar met handtekening retour! 4. Bel na 1 week de BelastingTelefoon en vraag om de status van je bezwaar. (zo lang zal de post er ongeveer over doen gok ik + verwerken.) Mocht er nog niks bekend zijn, bel dan na 2 dagen weer terug en zo verder. 5. Mits in behandeling: Wacht af. Aangezien het niet als bezwaarschrift wordt behandeld maar als verzoekschrift krijg je je antwoord wat later dan wanneer het gewoon als bezwaarschrift zou zijn behandeld. |
![]() |
||||
Citaat:
![]() Omdat ik hier studeer en niet werk moet ik in Nederland verzekerd zijn. Citaat:
Citaat:
Bedankt voor de hulp iig!
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Met handtekening retour is simpelweg de huidige term voor "aangetekend verzenden". Je gaat naar het postkantoor en vraagt om "handtekening retour". Jij betaalt dan wat meer (in Nederland een paar euro), maar je krijgt wel de handtekening retour op een brief zodat je zeker weet dat je brief is aangekomen (of geweigerd, in dat geval krijg je je brief terug waarop staat dat het geweigerd is, dan weet je ook genoeg, maar de BD weigert geen brieven). Het bezwaar is niet op tijd aangekomen volgens de BelastingDienst omdat dat zo is. Wanneer het bezwaar aankomt (en ik ga er nu vanuit dat je in je bezwaar ook hebt vermeld dat je uitstel van betaling voor het gehele bedrag hebt aangevraagd, want een bezwaar alleen betekent niet automatisch dat je uitstel van betaling hebt aangevraagd!) krijg jij daar namelijk binnen 2 weken (10 werkdagen) automatisch bevestiging van van de BelastingDienst. Binnen 4 tot 6 weken dáárna ontvang je het Besluit op je bezwaar. Dit heb jij allemaal niet gekregen, dus wat de BelastingDienst betreft is je bezwaar niet tijdig aangeleverd (op de eerste brief dus). Dat kan allerlei redenen hebben (fout TNT Post, fout interne post, fout Zweedse post, postduif die wegvliegt etc), maar om er zeker van te zijn dat jij aan je verplichting hebt voldaan, moet je dus een handtekening retour vragen. Dan voorkom je nodeloos gedoe hieromtrent. Je kunt nu beweren bij hoog en laag dat je je eerste brief echt wel hebt gepost, maar dat nemen ze daar toch niet aan (want iedereen beweert dat, ook als het niet zo is ![]() Even samenvattend: 1. Bezwaar aantekenen tegen zowel het extra bedrag (Benoem dit bedrag! Dus "Ik teken bezwaar aan tegen het bedrag genoemd in uw schrijven met kenmerk XXXXXXXXX, welke mij bereikt heeft op DATUM, ter hoogte van €XXXX,XX en vraag tevens voor het gehele bedrag uitstel van betaling.") 2. ...als Bezwaar aantekenen (nogmaals) tegen het bedrag waarvan je betwist dat je het überhaupt moet terugbetalen (en benoem het dus zoals hierboven, noem en verwijs ook naar je vorige brief die je als bijlage hebt). 2a. Vergeet je uitstel van betaling expliciet te benoemen, dan loopt het incassotraject gewoon door! Wat je ook doet, benoem het expliciet (zie 1.)! 3. Met handtekening retour richting Nederland (!!!). 4. Zie vorige post vanaf hier ![]() Het is dus zo dat een bezwaarschrift doorgaans binnen 6 tot 8 weken na ontvangst bij de BelastingDienst wordt afgerond. Ze hebben echter maximaal een jaar de tijd hiervoor (al gebeurt het niet vaak dat dat jaar ook nodig is, 8 weken moet je aanhouden als maximum). Citaat:
Geen probleem. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Kan ik hier gerust mijn belastingteruggave opvragen?
http://www.belastingteruggave.com/pa....aspx?infoId=1 |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk dat je dit nodig hebt:
http://www.belastingdienst.nl/partic...ggaafjongeren/ |
![]() |
|
![]() |
ja ik zou dit ook graag willen weten. Het schijnt dat de belastingdienst zelf alles heeft bijgehouden, op deze manier moeten zij eigenlijk direct het precieze bedrag kunnen teruggeven.
Helaas kunnen ze het NIET leuker maken en ( na heel veel klachten) wel makkelijker. Kan iemand het heel simpel, kort en bondig uitleggen zodat iedereen hier z'n geld makkelijk kan terug vragen ? ![]() Bedankt!
||
Citaat:
De Belastingdienst weet een hoop van je inkomsten en loonheffing, maar niet alles. Tot dit jaar kun je een heleboel ziektekosten en andere aftrekposten in mindering brengen op je belastbaar loon. Dit zijn zaken die de Belastingdienst NIET van je weet, dus die je zelf moet doen. Gewoon aangifte doen, T(j)-biljet, zo kun je het heel simpel houden voor jezelf. |
![]() |
||
Citaat:
Kijk goed naar je jaaropgave, dan zul je zien dat de genoemde bedragen alleen bruto zijn. Daar is dus nog geen belasting vanaf getrokken. Onder loon vul je je totale loon over 2008 in, onder loonheffing de belasting die je hebt betaald in 2008 (LH/PVV heet dit ook wel) en onder arbeidskorting.. dat spreekt ook voor zich. Tenzij je een uitkering hebt ontvangen. Zet je inkomsten goed neer! Zet geen loon onder het kopje vroegere dienstbetrekking, want daar moet je een uitkering invullen. Anders gaat het gegarandeerd fout. |
![]() |
|
Ik vraag me het volgende af. Ik werk part-time met een variabel aantal uren per week. Ik word per week uitbetaald. Nu vraag ik me af bij welk aantal uren ik het in mijn loon terug kan zien dat ik belasting ga betalen.
Ik bedoel: verdien je 400 euro per maand, dan krijg je bijna het gehele bedrag op je rekening gestort vanwege de heffingskorting. Maar verdien jij 1500 euro per maand, dan betaal je een x bedrag aan belasting. Bij welk bedrag per week (of per maand) ga je die belasting betalen? ![]() En kan het dan zo zijn dat het belastingtechnisch voor jezelf voordeliger is om of onder een x aantal uren te werken of boven een y aantal uren? En dat je tussen de x en y eigenlijk werkt voor "niets", omdat je overige inkomen naar de belasting gaat en je het niet meer op je rekening terugziet. [edit] Sorry Dittrich ![]()
Laatst gewijzigd op 07-10-2009 om 15:07. |
![]() |
|
Ik weet niet of dit in dit topic hoort, maar ik heb een vraagje over de zorgtoeslag. Het gaat om de zorgtoeslag van 2007. In 2007 (net als nu, overigens) was ik student en had ik ongeveer een inkomen van 0 euro. Ik had dus recht op de volledige zorgtoeslag. Nou ben ik al een tijdje hierover aan het steggelen met de belastingdienst, maar het komt erop neer dat ik toen ook die maximale toeslag (433E) toen heb gekregen, maar in 2008 weer terug moest betalen. Hier ben ik tegen in bezwaar geweest en ik heb gelijk gekregen en hoefde dus niet meer terug te betalen. Het ging echter om een voorlopige berekening.
April dit jaar kreeg ik de definitieve berekening, waar in stond dat ik eigenlijk maar recht had op 325 euro en of ik die andere 108 euro nog even terug wilde betalen. Hier ben ik weer tegen in bezwaar gegaan en gisteren heb ik dan eindelijk antwoord gekregen. In dit antwoord staat dat ik recht had op 433 euro en dat ik maar 325 euro heb gekregen en dat ik nu dus nog 108 euro plus rente van de belastingdienst krijg. Dit klopt echter ook niet, omdat ik volgens mijn berekening en bankafschriften al de maximale toeslag heb gehad. Moet ik nou weer in bezwaar om die 108 euro niet te ontvangen of kan ik het gewoon terugstorten als ik het binnenkrijg? Is dit een beslissing waar de belastingdienst bij zal blijven als ik niets van me laat horen? (Ik heb er inmiddels geen zin meer in namelijk, dit is niet het enige onderwerp waarover ik in bezwaar ben geweest). Kortom: wat moet ik nu doen?
||
Citaat:
als je werkt, krijg je de algemene heffingskorting en arbeidskorting. Over de eerste 2700 euro (per jaar) hoef je geen belasting te betalen. Dat is de algemene heffingskorting. Daarnaast heb je dan nog de arbeidskorting. Dat werkt iets ingewikkelder. Verdien je minder dan 8859 per jaar dan krijg je aan korting 1,738% van het totale jaarinkomen. Verdien je tussen de 8859 en 19763 euro per jaar dan krijg je 154 euro + 12,381%*(totale inkomen - 8859). Verdien je meer dan 19763 dan krijg je 1504 minus 1,25% van het inkomen boven de 42509. De arbeidskorting is dus afhankelijk van je totale inkomen. |
![]() |
||
Citaat:
Belasting is over het algemeen zo'n 33% van je salaris, tenzij je behoorlijk gaat verdienen en in een volgende box komt. Even uitrekenen: 2007 : 0.33 = 6081 Heb je hem nog, het betekent: over de eerste 6081 euro die je verdient, hoef je geen belasting te betalen. Dit is per jaar. Verdien je in een jaar méér dan dat, dan hoef je alleen over hetgeen wat je boven de 6081 euro verdient, belasting te betalen. Als je loonheffingskorting toepast, dan houden ze daar maandelijks al rekening mee. 6081 : 12 = 506 euro. Dus verdien je minder dan 506 euro per maand, dan betaal je geen belasting. Verdien je meer dan 506 euro, dan betaal je belasting over hetgeen je meer verdient dan 506 euro. Dit gaat in elk geval op voor een stabiel salaris. Of ze het ook zo doen met wisselend aantal uren weet ik niet. Je kan er niet mee spelen door minder of meer uren te werken, want belasting wordt uiteindelijk toch weer uitgerekend per jaar. En als je 5 euro boven dat bedrag van 6081 uit komt, betaal je dus alleen belasting over die 5 euro.
||
Citaat:
En je zegt dat je over dat bedrag geen belasting hoeft te betalen. Maar de heffingskorting is toch juist de korting op heffing, oftewel: dat is het belasting geld zelf. Niet het bedrag waaróver je geen belasting hoeft te betalen? ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
anti-kraak vraagjes gijsss | 44 | 08-10-2008 17:29 | |
Werk, Geld & Recht |
Wat jij? bibibruin | 1 | 20-09-2008 19:43 | |
Werk, Geld & Recht |