Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
vanwege die verschuiving in de balans zijn dingen in het verleden meer religieus en minder economisch van aard en die van tegenwoordig meer economisch en minder religieus van aard. neemt niet weg dat misbruik maken van een naam die gebruikt wordt als uitdrukking van het geloof van een individu van alle tijden is. een george bush die meent door god gezonden te zijn, een taliban die zegt in naam van de islam te strijden. allemaal voorbeelden waarbij religie wordt gebruikt als zogenaamde reden van geweld (dat het niet echt de reden is is irrelevant omdat het gaat om het verschuilen achter religie niet zo zeer dat mensen geweldadig van aard zijn) Om dat daarbij komt dat je niets hoeft te veranderen aan je geloof om je niet meer <religieus> te noemen maar <gelovige> en omdat <religie> niet beschrijft wat jij gelooft omdat men binnen de <religie> het oneens is en omdat <religie> als in leer niet <het volgen van ...> is maar eerder <lokaal kerkregelement> is religie verwerpelijk. iaw. het verschuilen van geweldadige fracties onder <religie> levert gevaar op voor de rechten van de mens, hierom is het beter voor eerzame gelovigen om zich voortaan niet meer te willen identificeren met <religie> maar voortaan te claimen: "ik ben gelovig en wat ik geloof gaat als volgt:..." De winst hierin is dat je nog steeds 100% gelooft wat je altijd hebt gedaan. Er geen reden meer is om te verlangen dat anderen hetzelfde geloven behalve je oprechte overtuiging dat ze anders niet "gered" zullen worden (iaw het zieltjesvangen verdwijnt) Het is onmogelijk voor geweldadige fracties om uit naam van jouw geloof geweld te plegen (ondanks dat ze dus helemaal niet jouw geloof hebben. in feite is het een win-win situatie voor iedereen behalve de fracties met een onetische agenda
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Uiteraard zal de wereld zonder religie veel beter afzijn.
De eenheid van de mensheid zal bijvoorbeeld erg versterken, iets wat heel belangrijk is om een betere wereld te krijgen. Ook zijn er natuurlijk tal van conflicten die voorkomen kunnen worden als de mensen niet tegen over elkaar zouden worden gezet door hun religie (vooral de Islam is hier goed in). Maar helaas, er zijn genoeg mensen dom en blind genoeg om te geloven. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Daarnaast is er binnen bepaalde groepjes binnen de grote groep aanwijsbaar sprake van eenheid. Zeker op plaatselijk niveau, waar men zaken als doop, belijdenis, eerste communie, huwelijk, begravenis en/of andere zaken samen viert met religieuze ceremonie, waar er financiële hulp aan elkaar wordt gegeven en men sociale contacten opdoet. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Jij draait als de beste de bewijslast al de hele tijd om. De stelling was in de eerste instantie: Zou de wereld beter af zijn zonder religie? Als antwoord daarop heb jij alleen maar verwezen naar een of ander boek en de lege kreet dat de mensheid anders wel andere redenen zoekt om geweld te plegen, wat helemaal geen argument ís. Tot nu toe zijn er talloze argumenten geweest waarom de wereld beter af is zonder religie, wijzend op de diverse gewelddelicten uit het verleden, maar geen enkele bron of whatever heeft duidelijk vastgelegd waarom de wereld dat niet zou zijn.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 29-06-2009 om 09:46. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik beweer in elk geval niet dat de mens geen oorlog zal voeren als religie niet bestaat. Verder heb je het wel degelijk over geen effect op de hoeveelheid oorlogen en dat is juist onzin.
|
Verwijderd
|
Waarom is dat onzin, op scholen blijkt toch ook dat religie geen reden is om betrokken te zijn in vechtpartijnen. Sterker nog er zijn zelfs studies die laten zien dat religieuzen kinderen minder betrokken zijn in vechtpartijen. Er is geen enkel bewijs voor de bewering dat religie tot meer oorlogen leidt, dus het argument is m.i. gewoonweg niet geldig.
|
![]() |
|
8 pagina's.. Zeggen dat de bewijslast wordt omgedraaid is niet zo zinvol, maar wel begrijpelijk omdat beide partijen niets kunnen bewijzen. Dat is een nare positie dus ga je hopen dat de vraag om iets te moeten bewijzen voortkomt uit een drogreden. Helaas.
Religie als historische aanleiding voor geweld is geen bewijs omdat je geen parallele situatie hebt waarin geen religie is, zodat je niet kan verifieren of het geweld er niet alsnog zou zijn geweest. Lucky kan dus met hetzelfde gemak zeggen "geweld was er toch wel geweest, zie *oorlog zonder religieuze grond*" als Christa kan zeggen "religie is in die en die situatie oorzaak van geweld geweest". Beide argumenten leggen geen gewicht in de schaal. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dergelijk is helemaal niet wetenschappelijk aangetoond.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ook denk ik dat de religieuze beleving van de kruisvaarders iets anders in elkaar stak dan die van de huidige christenen, maar dat is een ander verhaal. |
![]() |
|
Wat is de insteek van de mensen die zo hard roepen dat de wetenschap niks over dit onderwerp kan hardmaken? (lijkt mij nogal een open deur, maar goed.) Kan er dan helemaal niets over de wereld gezegd worden als de huidige wetenschappelijke kennis geen pasklaar antwoord heeft staan 'bij de oplossingen achterin de vragenbundel'?
Zo vergezocht is het bijvoorbeeld toch niet om te stellen dat er ook oorlogen worden gevoerd die niet religieus gefundeert zijn? Toch wil men dat hier bestrijden 'omdat er geen, van religie verstoken, referentieplaneet is.' Dat lijkt me overkritisch. Volgens mij doet LL een goede poging om dan te kijken of je iets kunt zeggen aan de hand van ander onderzoek met hetzelfde thema (zoals geweld op scholen dan, iets makkelijker te onderzoeken, maar ook wel even iets tammer dan oorlogen, dus Nee, dat gaat niet het eind-antwoord leveren, maar je kunt er misschien wel iets uit afleiden). Probeer ook niet alles van publicaties af te laten hangen. wat denk je zelf? wat kun je zelf beredeneren? als we alleen maar aanwijzen wat de wetenschap nooit verzonnen heeft, in plaats van zelf dingen te verzinnen, komt er natuurlijk nooit nog nieuwe kennis bij.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Zoals T_ID al had opgemerkt: Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
@JaJ: Prima, maar dan moet iedereen het wel eens zijn het speculatieve karakter dat het topic dan krijgt. De meeste mensen roepen hier al vrij snel "bron" en "niet significant" tezamen met "omgekeerde bewijslast" en "drogreden". Ook wil men meestal dat er één uiteindelijk antwoord op een stelling is te geven. Voor jouw type topic had de titel beter "negatieve en positieve gevolgen van religie in de wereld" kunnen zijn.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
@reverend: Ik zou argumenteren dat die zelfmoord-onzin op het moment vooral voortkomt in de hoek van de fanatieke islam, en bijvoorbeeld niet uit de fanatieke boedhisten. Daaruit zou voor mij volgen dat, hoewel religie wel eens oorlog veroorzaakt, geweld niet inherent is aan religie. Dus hebben we het eigenlijk over een wereld zonder religie, of een wereld zonder een of andere (factie van een) religie?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Natuurlijk is het niet slechts oorlog wat een nadeel is van het geloof. Ook wil ik niet ontkennen dat het geloof een positieve impact heeft gehad in het verleden. Nu echter kan ik geen enkel voordeel bedenken. |
![]() |
|||
@LL, je hebt helemaal gelijk jongen, mensen haten joden gewoon vanuit de natuur (6.000.000+ doden) dat heeft niets te maken met de religieuze traditie, mensen worden geweldadig van een paar satirische cartoons (50 doden min.) maar dat is gewoon genetisch bepaald joh dat heeft niets te maken met een fundamentalistische opvoeding.
Dat 3 grote monotheistische religies allemaal al millenia vechten om dezelfde heilige stad en zelfs de rasta's spreken over jerusalem en babylon heeft ook niet in de minste zin enige kwaadwillendheid geformeerd. nogmaals nee niet alle gelovigen zijn slecht maar door jezelf <religieus> te noemen geef je geweldadige mensen de kans in jouw naam hun fundamentalistische kijk uit te voeren, en er mee weg te komen. en daar ben je dan indirect als religieus verantwoordelijk voor. Citaat:
![]() Hier is je antwoord hoe het de eenheid van de mens versterk zonder religie heb je misschien nog wel lokale kerken maar vooral heb je een groep gelovigen en een groep ongelovigen waarbij die beiden groepen zelfs eigenlijk het over precies hetzelfde kunnen hebben met andere woorden. Meer individualiteit en meer groepsgezindheid. vergrotende aspect aangetoond, niet dat het ook maar relevant is t.o.v. de stelling. maarja als jij er maar gelukkig van wordt. Citaat:
Echter dat is heel het punt je kan prima geloven zonder deel uit te maken van de religie, heck ik kan de complete katholieke doctrine geloven (doe ik niet) zonder mezelf katholiek te noemen, ik kan geloven dat de gezalfde de messiah is zonder mezelf christen te noemen. Ik denk toch met name dat god als hij ons ziet, ons vooral als <mens> ziet. niet als mens mens+ mens++ mens- op basis van welk woord je verspreid. als god al een woord heeft zijn het de onveranderende natuurwetten niet de menselijke liturgie. ik ben een beetje klaar met dit onderwerp verder.
Laatst gewijzigd op 29-06-2009 om 18:32. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Gelovig? LauraJansen | 500 | 01-01-2011 12:25 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloven? De uitverkiezing Mr.Mark | 45 | 27-12-2010 09:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |