Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2011, 12:21
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Hm, gewoon even ter interesse. Wanneer zouden jullie een dietiste inschakelen om te helpen met afvallen?
Wat Pluis zegt. Ik heb er zelf tot nu toe wel goede ervaringen mee (alleen moet ik dus juist aankomen). Ik dacht dat het vervelend & eng zou zijn, dat ze een of andere vreselijke ondoenlijke lijst zouden opstellen en dat ze gigantisch zouden gaan zeuren over dat je niet genoeg fruit eet en zo, maar dat valt allemaal wel mee! Ze geven eerder richtlijnen en houden ook wel rekening met wat je zelf wilt en prettig vindt. Tenminste, bij mij dan. En het grote voordeel is gewoon dat er iemand meekijkt met wat je doet, die kan zeggen of je op een gezonde manier aan het afvallen dan wel aankomen bent of dat het te snel of te langzaam gaat. Bovendien is het echt een grote motivatie, want je wil niet dat je na een maand daar komt en dat je dan op de weegschaal staat en bent aangekomen ipv afgevallen. Terwijl je, als je thuis gewoon voor jezelf hebt bedacht dat je gaat afvallen, er niemand is die je controleert en dat je vaak ook niet goed zicht hebt op of het goed gaat of niet, waardoor het veel makkelijker is om te denken: ach, voor deze keer...
Oud 10-04-2011, 09:52
Volk
Volk is offline
Ik eet heel graag maar ik ben mijn eetlust kwijt ofzo. Ik krijg mijn bord niet leeg terwijl mijn vriend heel lekker kookt en ik eet over het algemeen ook niet zo veel meer. Ik ben nu ook al afgevallen terwijl ik lang mijn best heb gedaan om aan te komen. Maar mijn borsten zijn wel gegroeid?! Hoezo val ik af en groeien mijn borsten die ik echt niet groter wil hebben? Hoe zorg ik ervoor dat ik meer eetlust heb? Ik baal ervan dat ik niet eet, eten is iets wat ik heel graag doe.

Zijn er dingen die ervoor kunnen zorgen dat ik weer ga eten? Behalve met tegenzin eten naar binnen douwen.
Oud 11-04-2011, 22:33
Verwijderd
Is het ongezond om meer dan een keer per dag warm te eten? Ik vroeg het me af omdat ik brood over het algemeen met tegenzin eet terwijl ik met volle teugen geniet van het avondeten.
Oud 12-04-2011, 11:53
John Frum
John Frum is offline
Citaat:
Is het ongezond om meer dan een keer per dag warm te eten? Ik vroeg het me af omdat ik brood over het algemeen met tegenzin eet terwijl ik met volle teugen geniet van het avondeten.
geen enkel probleem. Het beste is waarschijnlijk wel wanneer je dan granen in je warme eten verwerkt. Bijvoorbeeld Tarly, bulgur of rijst.
Oud 12-04-2011, 13:33
Volk
Volk is offline
Citaat:
Nee hoor. Wat maakt temperatuur nou uit? In heel veel landen eten ze 2 keer warm per dag. Ik eet het liefst 3 keer warm per dag.
Oud 12-04-2011, 17:31
Rianne<3
Rianne<3 is offline
De laaste tijd heb ik zo last van mijn maag , dan horen mijn andere vriendinnen dat dan schaam ik me echt kapot. Ik ontbijt wel normaal en ik wil echt heel graag van die knorrende maag af. Weet misschien iemand hoe of wat tips graag Hoe ik het kan tegen gaan ?!
Oud 12-04-2011, 18:32
Catch
Catch is offline
Citaat:
Ik eet heel graag maar ik ben mijn eetlust kwijt ofzo. Ik krijg mijn bord niet leeg terwijl mijn vriend heel lekker kookt en ik eet over het algemeen ook niet zo veel meer. Ik ben nu ook al afgevallen terwijl ik lang mijn best heb gedaan om aan te komen. Maar mijn borsten zijn wel gegroeid?! Hoezo val ik af en groeien mijn borsten die ik echt niet groter wil hebben? Hoe zorg ik ervoor dat ik meer eetlust heb? Ik baal ervan dat ik niet eet, eten is iets wat ik heel graag doe.

Zijn er dingen die ervoor kunnen zorgen dat ik weer ga eten? Behalve met tegenzin eten naar binnen douwen.
Heb je enig idee hoe het zelf kan komen? Last van stress oid?
Oud 12-04-2011, 18:33
Hulk
Hulk is offline
Tuurlijk niet.. Tenzij je daarmee bedoelt dat je in plaats van brood ergens 2 frikandellen uit de muur haalt
Oud 12-04-2011, 19:22
John Frum
John Frum is offline
Citaat:

Beweeg je de laatste tijd minder? Of misschien komt het door de warmte van de afgelopen dagen.

Als het nog langer duurt, kan het geen kwaad om langs je huisarts te gaan. Het hoeft niets te betekenen, maar er zijn wel een aantal sluipende ziekten die een verlies van eetlust als gevolg hebben.
Oud 12-04-2011, 20:49
Verwijderd
Water drinken, dat helpt. Of gewoon wat eten.
Oud 12-04-2011, 21:31
Balance
Balance is offline
Misschien kun je zeggen wat je allemaal eet? Misschien heb je het idee heel normaal te eten, maar is het toch een beetje te weinig.

Ik verplaats dit trouwens wel naar het voedings & gezondheidstopic.
Oud 15-04-2011, 16:09
Volk
Volk is offline
Citaat:
Beweeg je de laatste tijd minder? Of misschien komt het door de warmte van de afgelopen dagen.

Als het nog langer duurt, kan het geen kwaad om langs je huisarts te gaan. Het hoeft niets te betekenen, maar er zijn wel een aantal sluipende ziekten die een verlies van eetlust als gevolg hebben.
Hmm.... Ik heb de laatste 2 weken last van mijn knie dus het kan best zijn dat ik minder beweeg. Ik loop sowieso niet meer hard vanwege mijn knie. Ik had nog helemaal niet gedacht aan de verminderde energiebehoefte. Ik maak me al een stuk minder zorgen. Bedankt. Als het aanhoudt als mijn knie genezen is ga ik voor de zekerheid naar de huisarts.
Oud 21-04-2011, 18:40
Pluis
Pluis is offline
Ik heb je post even verplaatst naar het daarvoor bedoelde topic.
Oud 21-04-2011, 18:45
Em.
Em. is offline
Citaat:
Hallo,,

ik ben een meisje van 13.. En ik zou graag willen afvallen.. ik weeg 60 kilo... en ben ongeveer 1,60 lang... ik sport 3 uur per week, en gym op school ook best wel fanatiek... ik eet wel gezond... maar eet best wel veel mayo ,, ik drink meestal water of Yogho! Yogho!,, ook ben ik best wel dik,, en heb ook best grote borsten,, ik hoop dat iemand tips heeft om aftevallen

P.s. als ik afval worden mijn borsten dan ook kleiner?
Misschien heb jij gewoon een vrouwelijk figuur (gezien je ook grote borsten hebt). Ik ben 16, iets langer en weeg geloof ik ook iets meer. En verder vinden veel meisjes zichzelf 'te dik' terwijl ze dat eigenlijk niet zijn. Ik zou eerst navragen, bijvoorbeeld aan je moeder/vriendinnen, of zij vinden dat je af 'moet' vallen, want gaan lijnen terwijl het eigenlijk niet hoeft is niet leuk, overbodige moeite én slecht voor je verbranding. En dan word je dus later wel makkelijker te dik (jojo-effect).

En bovendien - je bent nog jong, en als je nu al begint met lijnen, dan ben je straks je hele leven bezig met 'op eten letten'. En dat is niet leuk, en misschien ook wel onnodig (zie bovenstaand verhaal) en zeker als je niet heel voorzichtig en langzaam lijnt helemaal niet zo goed voor je lijn. Uiteindelijk. Op langer termijn is gewoon normaal eten waarschijnlijk beter voor je figuur dan gaan lijnen en heel weinig eten om maar af te vallen enzovoort. En bovendien is normaal eten een stuk leuker dan lijnen, zéker dan streng lijnen.
Oud 22-04-2011, 10:46
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik weet niet of het heel verstandig is om dat aan je moeder & vriendinnen na te vragen, die hebben er vaak ook niet echt een goede kijk op...

Mayonaise is trouwens niet heel ongezond, hoor! En je beweegt in elk geval ook voldoende, dus ik zou me maar niet al te veel zorgen maken.

OT: Ruim drie kilo erbij, gaat goed
Oud 22-04-2011, 15:49
Balance
Balance is offline
Nou ja, mayonaise is wel de meest ongezonde keuze die je kan maken van de verschillende sauzen die er zijn. Niet dat het meisje inderdaad heel dik kan zijn, gezien haar BMI, maar echt gezond om er heel veel van te eten is het niet.

Als je toch graag een soortgelijke saus blijft eten, kan je eens kijken of je de alternatieven even lekker vind.
Hier zie je een rijtje met het verschil in calorieën, dat is erg groot zoals je ziet.
Sommige mensen zweren bij de 'echte mayonaise' en proeven het direct als ze fritessaus of light-sauzen eten, maar voor mij proeft het bijvoorbeeld allemaal redelijk hetzelfde. En na een tijdje wen je vaak sowieso aan light varianten. Misschien kun je dit eens uitproberen.
http://www.vooroma.nl/lijfenleden/ca...nmayonaise.htm
Oud 23-04-2011, 16:51
Rivka
Rivka is offline
Citaat:
OT: Ruim drie kilo erbij, gaat goed
Nou feli dan, Vogelvrij!
Oud 30-04-2011, 21:23
Catch
Catch is offline
Ik vroeg me af hoeveel eieren je maximaal kan eten per week. Mijn moeder heeft er altijd ingeramd dat ik niet teveel eieren mag eten maar ik vind gekookte eitjes erg lekker
Oud 30-04-2011, 22:04
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik dacht ook dat het slecht was om meer dan twee/drie eieren per week te eten ivm cholesterol maar volgens een collega van me is dat achterhaald. Zij eet er nu twee per dag en beweert dat het geen kwaad kan.
Oud 01-05-2011, 15:54
IcedEarth
IcedEarth is offline
Citaat:
Ik dacht ook dat het slecht was om meer dan twee/drie eieren per week te eten ivm cholesterol maar volgens een collega van me is dat achterhaald. Zij eet er nu twee per dag en beweert dat het geen kwaad kan.

Lijkt me ook dat het er toe doet wat je voor de rest eet...
Oud 01-05-2011, 15:56
IcedEarth
IcedEarth is offline
Citaat:

Ik eet ook graag warm 's middags. In de meeste andere landen waar ik ben geweest is dit normaal. Denk dat het zelfs gezonder is dan 2 x per dag brood met kaas of ander beleg....eigenlijk is dat best eenzijdig! Veel typisch Nederlands beleg is best ongezond...al eet ik het zelf ook wel graag
Oud 02-05-2011, 14:25
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Gezondheidsrisico's

Eieren zijn rijk aan cholesterol. Omdat cholesterol een risicofactor is voor hart- en vaatziekten, vindt de Gezondheidsraad dat er niet te veel cholesterolrijke voedingsmiddelen gegeten moeten worden. Daarom is het advies van het Voedingscentrum: de consumptie van drie eieren per week past in een gevarieerde voeding. Verder is het belangrijk voldoende te variëren in eiwitrijke producten. Eiwit zit ook in bijvoorbeeld vlees, vis, gevogelte, kaas en melk.

Gebruik in verband met salmonellabesmetting liever geen rauwe eieren in gerechten die niet meer worden verhit. Denk daarbij aan bavarois, mousse of zelfgemaakte mayonaise. Ongeveer 3 op de 10.000 eieren zijn besmet met salmonella. Het komt dus maar heel weinig voor in Nederland, toch kun je er flinke maag-darmklachten van krijgen.

Door milieuvervuiling kunnen in eieren dioxines voorkomen. Bijvoorbeeld door besmet voer of in eieren van kippen die buiten lopen. Eieren van vrije uitloop of biologische eieren worden hierop extra gecontroleerd.
aldus het voedingscentrum. De verwarring is ontstaan doordat de producenten van eieren reclame zijn gaan maken voor ei, met die slogan "Ei love you". Zij beweren dat je rustig iedere dag een ei kunt eten, maar dat is dus niet zo. 3 per week is het maximum.
Oud 03-05-2011, 09:40
Rationeel
Rationeel is offline
en dat is ook allang weer achterhaald. elk jaar is er wel weer een ander voedingsmiddel de pineut, maar alle onderzoeken spreken elkaar tegen. hetzelfde geldt voor koffie, wijn, pinda's, melk etc. etc.

ik kan waarschijnlijk net zoveel onderzoeken leveren die pleiten vóór een ei per dag als dat het voedingscentrum heeft die pleiten tegen.
de waarheid zal wel ergens in het midden liggen, maar als je geniet van meer dan 3 eieren per week, moet je dat lekker doen.
Oud 03-05-2011, 12:31
Catch
Catch is offline
Ik zal dan toch maar wat minderen denk ik, want ik at er wel echt veel. Jammer dat er niet één juiste richtlijn voor is! Bedankt voor alle reacties =)
Oud 03-05-2011, 12:50
Volk
Volk is offline
Uiteindelijk is het belangrijk om variatie in je eetpatroon te hebben. En dat heb je niet meer als je iets iedere dag eet.
Oud 03-05-2011, 20:08
Catch
Catch is offline
Ik snap je punt, maar dat ik elke dag een ei eet wil niet zeggen dat mijn eetpatroon niet gevariëerd is?
Oud 05-05-2011, 14:07
Nebel
Nebel is offline
Hoi,

Ik ben de laatste paar maanden (bewust en langzaam) wat afgevallen. Nu vind ik mijn gewicht goed, en wil ik dus stoppen met afvallen. Maar ik weet niet zo goed hoe dat moet. Ik heb gemerkt dat als ik weer normaal ga eten (ik eet nog steeds niet echt snoep of vette dingen, we eten bijvoorbeeld alleen mager vlees) dat ik dan weer aankom. Hoe kan je gewicht stabiel blijven? Of is het normaal dat je eerst weer een beetje aankomt en stabiliseert zich dat dan?

(Ik was aangekomen door medicijngebruik en te weinig bewegen om gezondheidsredenen. Nu sport ik 3-4 keer per week en heb ik die medicijnen niet meer)
Oud 05-05-2011, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Uiteindelijk is het belangrijk om variatie in je eetpatroon te hebben. En dat heb je niet meer als je iets iedere dag eet.
Uh.. brood? melk? kaas?
Oud 05-05-2011, 23:57
Hulk
Hulk is offline
Cholesterol is goed voor je, zelfs onmisbaar.

Voedingscentrum baseert zich op achterhaalde wetenschap uit de jaren '70 en '80. Tegendeel is allang bewezen, maar ze houden vast aan de oude adviezen!
Oud 06-05-2011, 09:50
Volk
Volk is offline
Citaat:
Uh.. brood? melk? kaas?
Dat eet je toch niet elke dag? Ik snap je punt niet zo goed.
Oud 06-05-2011, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Dat eet je toch niet elke dag? Ik snap je punt niet zo goed.
De meeste mensen in Nederland eten vrijwel elke dag brood en zuivel en ik denk meer dan de helft ook wel elke dag kaas en aardappels.
Oud 06-05-2011, 11:43
Volk
Volk is offline
Citaat:
De meeste mensen in Nederland eten vrijwel elke dag brood en zuivel en ik denk meer dan de helft ook wel elke dag kaas en aardappels.
Maar dat de meeste nedelanders dat eten maakt toch niet dat het gevarieerd of goed is?
Oud 06-05-2011, 11:56
Verwijderd
Citaat:
Maar dat de meeste nedelanders dat eten maakt toch niet dat het gevarieerd of goed is?
Dat niet natuurlijk, hoewel er niets mis mee is om iets dat gezond is, elke dag te eten. Ik zette enkel even je misverstand recht dat er geen mensen zouden zijn die elke dag brood, melk of kaas zouden eten.
Oud 08-05-2011, 09:18
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar variatie betekent toch ook niet dat je elk product maar één keer in de zoveel tijd mag eten? Het gaat er toch vooral om dat je niet elke dag precies hetzelfde eet.
Oud 08-05-2011, 15:33
Pensionante
Pensionante is offline
Hallo forumers
Ik heb en probleem, ik kom namelijk niet aan Dit zal menig forumer wel als muziek in de oren klinken, maar ik vind het echt kut. Ik ben namelijk best wel licht. Veel te licht eigenlijk. Ik heb ongeveer 10 Kilo ondergewicht. Ik eet en drink ook best veel, maar ik kom maar niet aan. Ik eet en drink heel veel calorierijk voedsel maar ik kom niet aan op een of andere manier. Hoe komt dit, is dit gevaarlijk of onschuldig?

Laatst gewijzigd op 08-05-2011 om 18:29. Reden: posts + antwoord verplaatst naar het daarvoor bestemde topic!
Oud 08-05-2011, 15:49
Em.
Em. is offline
Waarschijnlijk hoort dat gewoon bij jouw lichaam. Als je gezond eet en normaal beweegt (dus niet heel veel of heel weinig) en geen ziekte hebt/bepaalde medicijnen slikt, zou je imo standaard een goed gewicht moeten hebben. Zelfs als dit officieel iets te licht is.
Oud 08-05-2011, 17:08
Diamera
Diamera is offline
Oh dat heb ik ook, ik ben altijd te licht voor mijn lengte+leeftijd geweest. Ik weeg altijd ongeveer hetzelfde, wat ik ook eet. En volgens mij kun je er weinig aan doen, het is gewoon het normale gewicht van je lichaam waar je nooit veel boven of onder zit, tenzij je nog groeit dan. Ik denk niet dat het gevaarlijk is, zolang je gezond en voldoende eet.

En ik wil je niet verontrusten, maar ik weet nog van een jongen in mijn klas in de tweede die hetzelfde had, maar bij hem bleek er iets mis te zijn met zijn alvleesklier waardoor hij te veel vet afbrak en daardoor erg mager was ofzo, ik weet het niet meer zo goed.
Oud 09-05-2011, 08:21
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ondergewicht kan minstens zo gevaarlijk zijn als overgewicht... Maar natuurlijk is het zo dat sommige mensen altijd mager zullen blijven, wat ze ook eten. Als je het echt een probleem vindt, kun je naar een diëtist gaan, die kan je erbij helpen om aan te komen. En wat eet je dan nu ongeveer, want 'eet en drink best veel' is niet echt nauwkeurig. Het kan zijn dat je eigenlijk toch te weinig eet, ook al heb je het gevoel van niet. En het hangt er ook een beetje vanaf hoe lang je bent, als je 1.80 bent is tien kilo ondergewicht minder erg dan als je 1.50 bent.
Oud 09-05-2011, 16:12
Pensionante
Pensionante is offline
Ik ben 1.70 lang en weeg 50 KG
Oud 23-05-2011, 20:11
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Hallo! Ik heb ook een vraagje.
Wat is een goed afvaltempo? En hangt dat dan af van je huidige lichaamsgewicht? Is het bijvoorbeeld zo dat je over 10% van je lichaamsgewicht kwijtraken, minstens drie maanden moet doen, of over 5 kilo?
Oud 23-05-2011, 21:21
Balance
Balance is offline
Ik geloof dat tot een halve kilo per week netjes is.
Meer dan dat is volgens mij alleen aan te raden als je zwaar overgewicht hebt.

Ik weet niet precies waar ik dat van heb, maar dacht dit ooit gelezen te hebben.
Oud 24-05-2011, 00:58
Hulk
Hulk is offline
Een kilo vet is 9000kcal.

Als je in normaal tempo afvalt ga je niet meer dan 500kcal per dag onder je verbruik zitten. Dat is dus 18dagen over een kilo. Als je meer gewicht verliest betekent dat over het algemeen dat je veel vocht en spier(glycogeen) kwijtraakt, pas dus op voor crashdieten, want dat vocht en glycogeen komt evenhard weer terug.
Je kunt wel verder onder je verbruik gaan zitten door veel cardiotraining te doen.
Oud 24-05-2011, 17:21
roos93
roos93 is offline
laat maar

Laatst gewijzigd op 31-05-2011 om 09:32.
Oud 24-05-2011, 17:59
chiara_
chiara_ is offline
Hoi,

ik zou eerst proberen voor jezelf uit te vinden waar het vandaan zou kunnen komen, dan pas, denk ik, kun je er wat aan proberen te doen. Ben je de laatste tijd erg gestresst bijvoorbeeld en heb je naast verlies van eetlust ook nog andere klachten, zoals buikpijn, misselijkheid, of iets dergelijks?
Probeer in ieder geval genoeg belangrijke stoffen binnen te krijgen en dan een balans te vinden met dingen die je wel een beetje smaken of die je makkelijk weg krijgt, desnoods gooi je het allemaal in de blender xD

En ik snap dat je liever niet naar de huisarts gaat, maar als je blijft afvallen en, zoals je zelf al aangeeft, ongezond licht wordt, is dat misschien toch wel even handig.

Sterkte ermee!
Oud 24-05-2011, 18:26
roos93
roos93 is offline
laat maar

Laatst gewijzigd op 31-05-2011 om 09:32.
Oud 25-05-2011, 06:52
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Een kilo vet is 9000kcal.

Als je in normaal tempo afvalt ga je niet meer dan 500kcal per dag onder je verbruik zitten. Dat is dus 18dagen over een kilo. Als je meer gewicht verliest betekent dat over het algemeen dat je veel vocht en spier(glycogeen) kwijtraakt, pas dus op voor crashdieten, want dat vocht en glycogeen komt evenhard weer terug.
Je kunt wel verder onder je verbruik gaan zitten door veel cardiotraining te doen.
Helpt krachttraining daar helemaal niet bij dan? Wel toch?
Oud 25-05-2011, 08:52
Verwijderd
Citaat:
Helpt krachttraining daar helemaal niet bij dan? Wel toch?
Alles waar je energie bij verbruikt helpt, met cardiotraining verbruik je alleen meer energie dan met krachttraining, dus dan gaat het sneller aan de andere kant zorgt krachttraining dan weer voor een hoger rustverbruik van je spieren (dus als het ware een 'snellere stofwisseling')
Oud 25-05-2011, 21:32
Hulk
Hulk is offline
Als ik echt goed aan het krachttrainen bezig ben ligt mn hartslag minstens even hoog als bij cardio. Maar dan ben ik wel intensiever bezig dan de gemiddelde dame die het voor elkaar krijgt lekker een gesprekje te voeren terwijl ze een oefening doet.

En extra spiermassa verbruikt inderdaad ook extra calorieën dus win-win.
Oud 26-05-2011, 05:38
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik heb echt nog nooit een gesprekje gevoerd tijdens het sporten. Maar goed, ik ben ook zelden gemiddeld met iets.
Oud 26-05-2011, 13:48
Hulk
Hulk is offline
Wat ik bedoel te zeggen is dat krachttraining ver onder je eigen kunnen weinig zin heeft. Je moet wel je fysieke grens opzoeken wil je je lichaam stimuleren sterker/gespierder te worden. Want waarom zou je lichaam spieren aanmaken om gewichten te verplaatsen die die makkelijk aankan? Als je naar de sportschool gaat en 20hh doet met een gewicht wat veel te licht is, is dat puur tijdverspilling
Veel vrouwen zijn bang dat ze snel té worden, maar dat is onnodig. Ze hebben maar een fractie van de testosteron van mannen en bovendien maakt een kilootje of 2 spiermassa cosmetisch gezien weinig verschil, terwijl het op jaarbasis gelijk staat aan duizenden calorieën die je extra verbrand.

Regels voor berichten