Advertentie | |
|
![]() |
|||
Ik quote jezelf even
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Heb je weleens gehoord van geschiedenis, als wetenschap? Daarin houden mensen zich bezig met het streven naar een zo waarheidsgetrouw mogelijke weergave van wat er in het verleden gebeurd is, en dat lukt ze vaak aardig. Zo weten we, ook al leeft er nu niemand die erbij was, dat er vroeger bijvoorbeeld een keizer was die Napoleon heette, dat de Mesopotamiërs het wiel uitgevonden hebben, en dat er aardig wat geredigeerd werd bij het samenstellen van de Bijbel. Zo zijn er hele evangeliën die niet meegenomen zijn.
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar luister eens... de meeste evangelieën zijn wel na Jezus hemelvaart geschreven. maar dat de drieëenheid pas 4 eeuwen na Jezus leven is verzonnen klopt niet, want de 4 evangelie schrijvers hebben allemaal Jezus' leven op aarde meegemaakt...! En als Jezus geen God was, maar gewoon mens, zou dat betekenen dat Hij ook zondig was! En zou Hij dus niet gestorven kunnen zijn voor de zonden van zondige mensen. |
![]() |
||
Citaat:
Neem nu bv. Saddam Hussein; hij heeft bevel gegeven om bv. Kuweit binnen te vallen, nodige zonden tot gevolg. Echter heeft hij zelf daar niemand aangeraakt; dat waren zijn mannen. Toch is hij zelf onthoofd geweest voor zonden die anderen begaan hebben. Hetzelfde zou je kunnen zeggen over Jezus: hij is gekruisigd geweest omdat hij anderen (de zondige mensen) opgejut had, omdat dat zootje terrorristen (subversievelingen, opstandelingen, of hoe je het ook wilt noemen) een bedreiging vormde voor de maatschappij zoals die toen was. Ik weet zo uit het hoofd geen minder beladen voorbeeld dan Saddam Hussein; maar de beweegreden bij beide gevallen zal vrij gelijkaardig geweest zijn, vermoed ik. Maakt dat van Saddam Hussein een god, vraag ik me dan af. Volgens jouw redenering wel. Of is die enkel geldig voor mensen met de naam Jezus; of mensen waarover het Nieuwe Testament gaat (anders wil ik best een boekje 'Het Nieuwere Testament' schrijven met Saddam in de hoofdrol).
|
De bijbel is toch het woord van god in de ogen van de christenen ( als ik het goed voor heb) ?
Wel dat betekend dat alles zou moeten kloppen wat er instaat. Wat staat er dan bijvoorbeeld in de bijbel: 1) Ziekte = bezeten zijn door een demon 2) De aarde wordt plat voorgesteld Dit zijn 2 voorbeelden die laten zien dat de tijd waarin iets is geschreven het beïnvloeden. De mensen wisten niet wat waar was en wij nu wel. Dus als er dan fouten in het woord van god staan. Dan is hij even slim als de mensen die de bijbel hebben gemaakt en toch niet zo onfeilbaar.
||
Citaat:
Je neemt de Bijbel als waarheid aan; dat zou hetzelfde zijn als aannemen dat alles wat in de Da Vinci Code (of Harry Potter of ...) waar is. Waarom is het ene boek wel waar en het andere niet? Ik wil daarmee niet zeggen dat 'alles' wat in de Bijbel staat totaal fout is; er zal wel een Jezusfiguur bestaan hebben die heel wat dingen gedaan heeft; maar letterlijk water in wijn veranderd, is me toch een andere zaak (om maar een voorbeeld te geven). Net zozeer zal er wel een grond van waarheid zitten in de Da Vinci Code (er heeft ook ooit een Leonardo Da Vinci bestaan), maar heel veel ervan zal serieus aangedikt zijn om het leuker leesmateriaal te maken. Die boeken als betrouwbare bron gebruiken is volgens mij echt het domste wat je kan doen. Je kan erin lezen, je kan ze als leuk sprookjesboek bekijken; wat mij betreft probeer je zelfs bepaalde fenomenen te staven (er zijn bv. wetenschappelijke theorieën over de tien plagen uit het OT). Daarmee wil ik aantonen: er zit wel degelijk ergens een kern van waarheid in; maar dat is aangedikt, aangekleed, met wat meer beeldspraak gebracht geweest om het tot leukere lectuur te maken.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Jij bekijkt alles vanuit 1 mogelijkheid Jezus is alleen maar goed.
Was hij goed? Hij heeft zich wel afgezet tegen het geloof van die tijd en zoals ILUsion zegt mensen zitten op te jutten. Dus zo bracht hij de maatschappelijke orde in het gedrang. Maar hij dacht dat het goed was omdat hij het woord van zijn god moest verspreiden (of misschien gewoon macht krijgen). Sadam zal ook wel hebben gedacht dat het goed was voor een bepaalde reden. Maar het was niet goed. Makkelijk te vergelijken hoor...
|
Ik bekijk het niet vanuit het standpunt dat Jezus slecht was. (als hij zelfs geleefd heeft, er is bewijs maar toch. Fouten zijn in de wetenschap nooit uitgesloten) Ik kijk naar zijn acties en zie wat die in die tijd in die situatie waren.
Jij probeert niet eens iets te beargumenteren. Je zegt gewoon: het was zo!
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je legt hem nu wel woorden in de mond; maar met bewijs moet steeds voorzichtig omgesprongen worden. Er kan gewoonweg geen bewijs komen dat Jezus nooit geleefd had (nu ja, er kan bv. wel indirect bewijs komen van de apostelen bv. dat ze alles verzonnen zouden hebben), net zoals ik het ook voor onmogelijk acht om het niet-bestaan van God te bewijzen (het bestaan daarentegen moet wel aantoonbaar zijn; mocht God bestaan tenminste). Elk bewijs moet je zelf goed afwegen, kijken naar de tijdsgeest, kijken naar de beweegredenen van de schrijver enzovoorts. Macrador zegt dat hij niet overtuigd is door het bewijs dat er is; daar zegt hij niets mis mee. Niet iedereen wil zomaar blind vertrouwen op iets dat gezegd wordt; niet iedereen kan zomaar blind vertrouwen in een eeuwenoud boek; en gelukkig maar dat er nog kritische mensen zijn.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
En dat herhaal je vervolgens tig keer zonder ergens met eigen inbreng te komen. Zo te zien kom je hier puur om te trollen en de discussie te frustreren.
||
Citaat:
-Het verhaal rond Mozes is gekopieerd van Sargon van Akkad -Sol Invictus had al kerstfeest -Mitras ook -De symbolen voor heiligen zijn gekopieerd van Sol Invictus -Isis en Ra zijn gekopieerd tot Maria en Jezus -De drie-eenheid is pas later toegevoegd aan de bijbel En roepen dat het niet zo is, is absoluut geen weerlegging. Zoek boeken, documentaires. Uiteraard geldt kerkelijke propaganda daarbij niet als bron. Lees daarvoor tevens de richtlijnen voor dit subforum omtrent argumentatie; http://forum.scholieren.com/announcement.php?f=90
|||
Citaat:
Citaat:
Dat jij zegt dat het in mijn naam doet terwijl dat niet zo is; maakt van jou enkel een leugenaar. Maar misschien doe jij dat met de beste bedoelingen; "the road to hell is paved with good intentions". Het is naïef om te denken dat iemand enkel goed of slecht is; volgens mij handelt elke persoon met goede bedoelingen; niet noodzakelijk voor anderen maar in de eerste plaats voor zichzelf. En er zijn mensen die zichzelf goed voelen door goed te doen voor anderen; maar niet iedereen is zo. Langs een kant probeert de Kerk die gedachte te verspreiden (wees goed voor uw naaste etc. etc.), maar anderzijds is het diezelfde Kerk die ook verantwoordelijk geweest is voor al dat kwaad dat ik hier genoemd heb.
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
Je ziet ook dat dat stuk weer een typische bovennatuurlijke toevoeging is aan het verhaal.
||
Citaat:
In welk opzicht is dat anders dan hoe de Kerk handelt? Alles wat je van informatie krijgt over je God komt langs de Kerk, dat passeert dus door die mensenhanden die je eigenlijk zelf niet vertrouwt (je zegt zelf dat ze enkel beweren ingehuurd te zijn door God maar dat niet zijn). Om alles duidelijk te maken: ik kan perfect leven met het theïsme van mensen, ik geloof er zelf niet in; maar als ze denken dat er één of zelfs meerdere godheden zijn (en het maakt me niet uit of dat oude mannen met baarden zijn, wulpse dames met grote boezems, spaghettimonsters, goedaardig, kwaadaardig, ...). Maar op het moment dat er een organisatie rond die religie ontstaat, loopt het mis: je zit niet enkel met godheden maar met mensen die een bepaalde macht krijgen en dus ook misbruiken. Van op het moment dat je dus de Bijbel accepteert, ben je niet meer bezig met theïsme maar met geörganiseerde religie. Op dat moment heb je ook geen enkel idee meer wie er al dan niet ingehuurd geweest zou zijn door de hogere macht en is de hoogste in positie (voor de Rooms-katholieken dus de paus op aarde, hun God in de hemel) verantwoordelijk voor de daden van hun huurlingen (tenminste, als ze op de hoogte waren van de intenties van de huurlingen). Vermits de Christelijke leer zegt dat God overal is en alwetend, almachtig is; is hij in mijn ogen dus ook verantwoordelijk (dus een kwaadaardige god).
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Enquête geloof onder jongeren bokbier | 27 | 20-04-2011 15:10 | |