![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Er is een topic speciaal voor voedings- en gewichtvragen! En je bent zeker niet dik. Je hebt een BMI van rond de 17, maar omdat je pas 12 bent is het niet erg wat 'sprieterig' te zijn.
BMI is trouwens een handig snel hulpmiddeltje om te kijken wat je lengte/gewichtverhouding is. Voor volwassenen moet die zo tussen de 20 en 25 liggen, dus jouw 17 is best laag maar niet extreem doordat je nog geen volwassen lijf hebt. |
![]() |
|
![]() |
Ik heb een vraag over mijn vetpercentage.
Ik heb laatst een soort bodycheck gedaan, waaruit bleek dat ik een mooi gewicht heb voor mijn lengte, bloeddruk goed, etc. Echter, het enige dat ver onder de maat was, was mijn vetpercentage: 14%. 20 tot 25% is normaal. Hoe is dat te rijmen met een normaal gewicht, BMI, etc? |
![]() |
|
Kita, het kan toch prima dat je meer spiermassa hebt dan gemiddeld? Dat is zwaarder dan vet, waardoor je op een mooi gewicht zit voor je lengte, maar toch minder vet hebt dan ideaal zou zijn. Als je verder gezond bent en je ook goed voelt dan is dit gewoon waarschijnlijk wat bij je past. Sport je veel?
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En daarnaast zit je nog volop in de groei. Het laatste wat je moet doen is nu gaan overgeven of op een dieet gaan, je hebt die bouwstoffen juist nodig. Blijf gewoon gezond, genoeg én afwisselend eten. Laat snacks, snoep en andere dingen met suiker desnoods staan als jij dat fijner vindt, maar lijnen is echt niet nodig. Het is verder niet raar dat je onzeker bent, dat hoort nu eenmaal bij de leeftijd (om maar even een cliché te gebruiken) en je lichaam verandert nu veel, maar geloof me: er is geen reden om je druk te maken. ![]() En als je het vervelend vindt om in de spiegel te kijken: probeer eens niet in de spiegel te kijken als je direct voor de spiegel staat, maar een paar meter verderop. Het perspectief is dan veel minder geforceerd, en je ziet je figuur dan ook veel meer als het werkelijk is.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ja, dat klopt. Als je uitgegroeid bent is een gezond BMI tussen 18/20 en 25. Daaronder ben je te licht en daarboven te zwaar. Een BMI van 21 is prima.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar een laag vetpercentage hoeft helemaal niet te betekenen dat je een laag gewicht en bmi hebt, als je een hogere spiermassa hebt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik kom net terug uit Amerika en ben daar 5 kilo aangekomen
![]() Heb echt een appelfiguur, al het vet gaat gelijk naar mijn buik en borsten. Deze maand ben ik minder gaan eten en gaan sporten maar mijn buik blijft dik, gek genoeg is mijn kont nog dunner geworden waardoor mijn lichaam niet zo mooi in verhouding is dan het was vóór ik ben aangekomen. Heeft iemand anders dit ook en gaat er uiteindelijk ook iets van mijn buikje af terwijl ik mijn kontje behoud? ![]()
|
het zou kunnen dat het vet zich nog weer een beetje gaat herverdelen als er eenmaal weer een stabiel gewicht is bereikt. oh en ik weet niet hoe lang je al terug bent, maar de samenstelling van het eten is daar ook heel anders (minder vezels) dus het zou ook kunnen dat je buik nog wat opgeblazen is door het gebrek aan vezels.
|
Ontbijt: Havermout met melk, glas water en groene thee zonder melk en suiker
Tussendoortje: Fruit Lunch: verschillend, vb: salade met kip of volkoren brood met mozzarella en tomaat Tussendoortje: Yoghurt met fruit Avondeten: verschillend, vb: rijst met gewokte groenten en kip of gewokte groenten en kip zonder rijst. Hele dag water 8-10 glazen.
|
Verwijderd
|
Het gaat inderdaad ook over hoeveelheden. Je kunt het eens een dagje opschrijven, mét de hoeveelheden. Dan kun je makkelijk checken of je genoeg energie en losse voedingsstoffen binnenkrijgt, voor jouw leeftijd en lengte/gewicht en geslacht. Het ziet eruit als niet zo heel veel, maar dat kun je niet zo zeggen.
|
![]() |
|
|