Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2012, 15:38
Pluis
Pluis is offline
prednison is een antagonist (dus een tegenwerker) van insuline. Daardoor is de kans groter op het krijgen van diabetes type 2 (waarbij de weefsels dus minder gevoelig zijn voor insuline)
Oud 20-06-2012, 18:16
xjustme
xjustme is offline
Ik bedoelde ook niet van specifiek suikers, maar gewoon dingen waar veel suikers in zitten zoals: chips, ijs, enz.
gewoon slechte dingen!
Oud 20-06-2012, 18:52
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik bedoelde ook niet van specifiek suikers, maar gewoon dingen waar veel suikers in zitten zoals: chips, ijs, enz.
gewoon slechte dingen!
Ja en wij zeggen je dat je daar dus geen diabetes van krijgt Je wordt wel dik van slechte dingen, en daar kan je dan wel weer diabetes van krijgen.
Oud 20-06-2012, 20:26
xjustme
xjustme is offline
Oke, mooi dan zijn we uitgepraat
Oud 21-06-2012, 17:34
loves.lieke
loves.lieke is offline
ik ben 14 jaar,
mijn lengte is 183, mijn gewicht is 57,3
ik ben niet meer in de groei (qua lengte dan)
mijn vriendinnen zeggen dat ik te dun ben, volgensmij is dat helemaal niet zo..
weeg ik te weinig voor mijn lengte?
Oud 21-06-2012, 17:35
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
ik ben 14 jaar,
mijn lengte is 183, mijn gewicht is 57,3
ik ben niet meer in de groei (qua lengte dan)
mijn vriendinnen zeggen dat ik te dun ben, volgensmij is dat helemaal niet zo..
weeg ik te weinig voor mijn lengte?
Je BMI (dat is de verhouding lengte-gewicht) is 17, en voor iemand van 14 is dat prima. Maar je moet niet nog dunner worden, want dan ben je wel te licht.
Oud 21-06-2012, 23:52
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Heb je ook een wetenschappelijke bron die dat bevestigt of is het gewoon je 'gevoel'?
Nee dat was echt puur een gevoel
Oud 23-06-2012, 20:33
madeliefjew
madeliefjew is offline
is 51 kilo zwaar voor iemand van 1.72 en 12 jaar
?
Oud 23-06-2012, 20:35
huntingyade
huntingyade is offline
ik denk van niet. ik zou bijna zeggen aan de lichte kant voor die lengte.
Oud 23-06-2012, 20:37
madeliefjew
madeliefjew is offline
echt want ik vind mezelf wel dik!
Oud 23-06-2012, 20:40
huntingyade
huntingyade is offline
ik weet er verder niet zoveel vanaf maar volgens mij lag het gezonde gewicht bij die lengte rond de 60 tot 65 kilo.
Oud 23-06-2012, 20:42
madeliefjew
madeliefjew is offline
o
nou ik weer niet wat ik er mee moet
ik vind me dik maar iedereen zecht van niet dus
Oud 23-06-2012, 20:44
huntingyade
huntingyade is offline
gewoon niet teveel zorgen over maken. je bent nog jong en er veranderd nog veel. dat komt allemaal heus wel goed hoor
Oud 23-06-2012, 20:47
madeliefjew
madeliefjew is offline
oke dus ik hoef niet te lijnen of zow
Oud 23-06-2012, 20:48
jessica1605
jessica1605 is offline
Iemand tips om snel af te vallen? Ik heb namelijk overgewicht..
Oud 23-06-2012, 20:49
huntingyade
huntingyade is offline
nee dat zeker niet. dat is iets waar je op die leeftijd en dat gewicht niet over na hoeft te denken.
Oud 23-06-2012, 20:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben net zo lang als jij meer dan 15 kilo zwaarder dus je bent zeker niet te dik.
Oud 23-06-2012, 20:53
Verwijderd
Er is een topic speciaal voor voedings- en gewichtvragen! En je bent zeker niet dik. Je hebt een BMI van rond de 17, maar omdat je pas 12 bent is het niet erg wat 'sprieterig' te zijn.

BMI is trouwens een handig snel hulpmiddeltje om te kijken wat je lengte/gewichtverhouding is. Voor volwassenen moet die zo tussen de 20 en 25 liggen, dus jouw 17 is best laag maar niet extreem doordat je nog geen volwassen lijf hebt.
Oud 23-06-2012, 21:49
kita
kita is offline
Ik heb een vraag over mijn vetpercentage.

Ik heb laatst een soort bodycheck gedaan, waaruit bleek dat ik een mooi gewicht heb voor mijn lengte, bloeddruk goed, etc. Echter, het enige dat ver onder de maat was, was mijn vetpercentage: 14%. 20 tot 25% is normaal.

Hoe is dat te rijmen met een normaal gewicht, BMI, etc?
Oud 23-06-2012, 22:12
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Kita, het kan toch prima dat je meer spiermassa hebt dan gemiddeld? Dat is zwaarder dan vet, waardoor je op een mooi gewicht zit voor je lengte, maar toch minder vet hebt dan ideaal zou zijn. Als je verder gezond bent en je ook goed voelt dan is dit gewoon waarschijnlijk wat bij je past. Sport je veel?
Oud 23-06-2012, 22:32
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Er is een topic speciaal voor voedings- en gewichtvragen!
Inderdaad! En daar gaat dit topic dus ook naar toe
Oud 23-06-2012, 22:34
Mark52
Mark52 is offline
Jij bent absoluut NIET dik. Je zou zelfs een paar kilo aan mogen komen. Niet meer druk maken dus! Iedereen die zegt dat je niet te dik bent heeft gelijk
Oud 24-06-2012, 10:20
madeliefjew
madeliefjew is offline
maar mark52 en daantje_0705 jullie zijn jongens > dat is niet te vergelijken
Oud 24-06-2012, 10:21
Martiño
Martiño is offline
Daantje is een meisje en dan nog kan een jongen wel inschatten hoe veel je mag wegen hoor. Dat kun je door middel van een BMI berekening makelijk uitrekenen.
Oud 24-06-2012, 10:22
madeliefjew
madeliefjew is offline
en is het erg dat ik er zelfs over na had gedacht om me vinger in me keel te steken?
Oud 24-06-2012, 10:22
madeliefjew
madeliefjew is offline
o sorry daantje spijt me!!!!!!!!!!!!
Oud 24-06-2012, 10:32
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
en is het erg dat ik er zelfs over na had gedacht om me vinger in me keel te steken?
Dat moet je echt niet gaan doen neem het van ons aan (we zeggen het nu al met meerderen) dat je GEEN overgewicht hebt, je BMI is 17, en je hebt pas een net iets te hoog gewicht bij een BMI van 21 (66 kilo in jouw geval). Het kan soms lijken dat je dik bent, soms ligt dat gewoon aan je bouw, maar je hebt een goed gewicht, aan de lage kant zelfs.

En daarnaast zit je nog volop in de groei. Het laatste wat je moet doen is nu gaan overgeven of op een dieet gaan, je hebt die bouwstoffen juist nodig. Blijf gewoon gezond, genoeg én afwisselend eten. Laat snacks, snoep en andere dingen met suiker desnoods staan als jij dat fijner vindt, maar lijnen is echt niet nodig.
Het is verder niet raar dat je onzeker bent, dat hoort nu eenmaal bij de leeftijd (om maar even een cliché te gebruiken) en je lichaam verandert nu veel, maar geloof me: er is geen reden om je druk te maken.

En als je het vervelend vindt om in de spiegel te kijken: probeer eens niet in de spiegel te kijken als je direct voor de spiegel staat, maar een paar meter verderop. Het perspectief is dan veel minder geforceerd, en je ziet je figuur dan ook veel meer als het werkelijk is.
Oud 24-06-2012, 10:35
kita
kita is offline
Citaat:
Kita, het kan toch prima dat je meer spiermassa hebt dan gemiddeld? Dat is zwaarder dan vet, waardoor je op een mooi gewicht zit voor je lengte, maar toch minder vet hebt dan ideaal zou zijn. Als je verder gezond bent en je ook goed voelt dan is dit gewoon waarschijnlijk wat bij je past. Sport je veel?
Ja, ik sport veel, maar alleen maar cardio dus had niet verwacht dat ik daar 'veel' spiermassa mee zou opbouwen. Maar dat zal het inderdaad dan wel zijn! Is het dan ook zo dat als ik zou stoppen/minderen met sporten, en magere producten eet, ik dan af zou vallen? Even los van de vraag of dat gezond is, ik ben gewoon benieuwd
Oud 24-06-2012, 11:31
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Dat moet je echt niet gaan doen neem het van ons aan (we zeggen het nu al met meerderen) dat je GEEN overgewicht hebt, je BMI is 17, en je hebt pas een net iets te hoog gewicht bij een BMI van 21 (66 kilo in jouw geval). Het kan soms lijken dat je dik bent, soms ligt dat gewoon aan je bouw, maar je hebt een goed gewicht, aan de lage kant zelfs..
Ik dacht dat het BMI vanaf 25 pas te hoog was?
Oud 24-06-2012, 11:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ja, dat klopt. Als je uitgegroeid bent is een gezond BMI tussen 18/20 en 25. Daaronder ben je te licht en daarboven te zwaar. Een BMI van 21 is prima.
Oud 24-06-2012, 12:51
Martiño
Martiño is offline
Oh, het voedingscentrum zegt van niet daar baseerde ik dat op, ik dacht dat het waarschijnlijk iets met leeftijd te maken had ofzo. My bad.
Oud 24-06-2012, 13:12
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Misschien heeft het inderdaad met leeftijd te maken. Want als een bmi van 21 bij volwassenen al te zwaar is, dan zou het gehalte van overgewicht heel wat hoger liggen denk ik.
Oud 24-06-2012, 13:16
Pluis
Pluis is offline
het ligt inderdaad aan de leeftijd. Als 12-jarige heb je nog geen vrouwelijke vormen (of iig niet veel) en daardoor ligt de grens dan anders.
Oud 24-06-2012, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Ik heb een vraag over mijn vetpercentage.

Ik heb laatst een soort bodycheck gedaan, waaruit bleek dat ik een mooi gewicht heb voor mijn lengte, bloeddruk goed, etc. Echter, het enige dat ver onder de maat was, was mijn vetpercentage: 14%. 20 tot 25% is normaal.

Hoe is dat te rijmen met een normaal gewicht, BMI, etc?
Hoe is je vetpercentage gemeten? Als het bijvoorbeeld met een weegschaal is bepaald, die dingen zijn goed te manipuleren. Als je er een handvat bij hebt en die wat hoger houdt dan je middel meet je vaak het vetpercentage van je bovenlichaam, wat bij veel vrouwen toch al minder vet bevat dan je onderlichaam. Zelfs huidplooimetingen kunnen erg afwijken, daarom moet je iedere plooi ook 3x meten en duidelijk markeren en erg opletten dat er niet alleen je huid, maar ook het vet eronder wordt vastgepakt.

Maar een laag vetpercentage hoeft helemaal niet te betekenen dat je een laag gewicht en bmi hebt, als je een hogere spiermassa hebt.
Oud 07-07-2012, 16:52
DaichiDechu
DaichiDechu is offline
hoi, ik vroeg me af hoe je je eetlust kan verhogen? want ik eet echt de hele dag niks omdat ik gewoon geen zin heb ><
terwijl ik eerst graag vanalles wou eten.
ik ben ook wel een beetje ziekjes en moe de laatste tijd..
groetjes Daisy
Oud 07-07-2012, 17:15
AzN
AzN is offline
Ik krijg altijd honger na 'n zure appel te hebben gegeten, maar ja.. dat kan ook aan mij liggen .
Oud 07-07-2012, 17:20
DaichiDechu
DaichiDechu is offline
misschien helpt het ook bij mij? xD
kgaat proberen lol, thnx :3
Oud 07-07-2012, 19:43
Verwijderd
Citaat:
Ik krijg altijd honger na 'n zure appel te hebben gegeten, maar ja.. dat kan ook aan mij liggen .
Dat werkt inderdaad, want een appel bevat bestandsdelen die de stofwisseling stimuleren, wat resulteert in eetlust, en het werkt ook omdat je je lichaam doet geloven dat je maag maagzuur bevat (want: zure appel). Je lichaam denkt dan dat er geen eten in zit, dus krijg je honger
Oud 07-07-2012, 20:38
DaichiDechu
DaichiDechu is offline
lol geinig om te weten :3
Oud 07-07-2012, 23:58
Verwijderd
lekker actief bezig zijn en proberen toch regelmatig te eten. Als je de hele dag weinig eet zit je 's avonds ook sneller vol.
Oud 08-07-2012, 12:09
DaichiDechu
DaichiDechu is offline
ok zal ik doen thnx ^^
Oud 11-07-2012, 00:43
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Ik kom net terug uit Amerika en ben daar 5 kilo aangekomen
Heb echt een appelfiguur, al het vet gaat gelijk naar mijn buik en borsten.
Deze maand ben ik minder gaan eten en gaan sporten maar mijn buik blijft dik, gek genoeg is mijn kont nog dunner geworden waardoor mijn lichaam niet zo mooi in verhouding is dan het was vóór ik ben aangekomen.

Heeft iemand anders dit ook en gaat er uiteindelijk ook iets van mijn buikje af terwijl ik mijn kontje behoud?
Oud 11-07-2012, 17:44
Cemel_Dosce
Cemel_Dosce is offline
@SneeuwZwart, Meer richten op oefeningen voor de buik, en minder op de rest..?
Oud 11-07-2012, 17:52
Pluis
Pluis is offline
het zou kunnen dat het vet zich nog weer een beetje gaat herverdelen als er eenmaal weer een stabiel gewicht is bereikt. oh en ik weet niet hoe lang je al terug bent, maar de samenstelling van het eten is daar ook heel anders (minder vezels) dus het zou ook kunnen dat je buik nog wat opgeblazen is door het gebrek aan vezels.
Oud 13-07-2012, 00:20
ADO070
ADO070 is offline
Ontbijt: Havermout met melk, glas water en groene thee zonder melk en suiker
Tussendoortje: Fruit
Lunch: verschillend, vb: salade met kip of volkoren brood met mozzarella en tomaat
Tussendoortje: Yoghurt met fruit
Avondeten: verschillend, vb: rijst met gewokte groenten en kip of gewokte groenten en kip zonder rijst.

Hele dag water 8-10 glazen.
Oud 13-07-2012, 00:22
Fit4Life
Fit4Life is offline
Voor een standaard persoon is dit prima.
Oud 13-07-2012, 01:23
Verwijderd
Havermout met melk bijvoorbeeld zegt niet zoveel he
Dat kan 100 ml melk met 30 gram havermout zijn, of zoals een deel van mijn ontbijt, 300 ml melk met 100 gram havermout. Dat scheelt nogal als er zo'n verschil in elke maaltijd kan zitten
Oud 13-07-2012, 08:41
Hulk
Hulk is offline
@Cemel: Zo werkt dat helaas niet, vetverbranding werkt niet plaatselijk...
Oud 13-07-2012, 09:50
Verwijderd
Het gaat inderdaad ook over hoeveelheden. Je kunt het eens een dagje opschrijven, mét de hoeveelheden. Dan kun je makkelijk checken of je genoeg energie en losse voedingsstoffen binnenkrijgt, voor jouw leeftijd en lengte/gewicht en geslacht. Het ziet eruit als niet zo heel veel, maar dat kun je niet zo zeggen.
Oud 13-07-2012, 14:10
Pluis
Pluis is offline
even samengevoegd met het topic dat juist over dit soort vragen gaat

Regels voor berichten