Advertentie | |
|
![]() |
|
Godzilla 1954
De monsterscènes zijn niet bepaald indrukwekkend, en zeker niet voor die tijd, maar het melancholische, menselijke verhaal is de moeite waard. Nog steeds een behoorlijk unieke monsterfilm, qua sfeer en visie. 7.5/10 Godzilla 2014 De eerste echte Amerikaanse Godzilla, en een prima start. Het ontwerp van 't beest is in ieder geval prachtig, met die vriendelijke kop en dikke poten, en hij is ook lekker groot. Jammer genoeg zijn de mensen een stuk minder interessant, vooral onze protagonist, wiens persoonlijkheid gedefinieerd wordt door een serie heldenclichés. Halverwege zit ie opeens opgescheept met een klein Japans jongetje dat ie terug moet brengen naar zijn ouders. Gemakkelijk wegwerpdrama. Maar de monsterscènes zijn allemaal goed, en Gareth Edwards maakt verrassende keuzes. Staat Godzilla net op het punt het andere monster aan te vallen, knipt ie weg naar een scène waar een jochie tv zit te kijken. Vervolgens zien we op die tv een nieuwsverslag van de twee vechtende monsters. Lachen. 7/10
||
Citaat:
Spoiler
Laatst gewijzigd op 21-05-2014 om 21:52. |
![]() |
||
Citaat:
Spoiler
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Quiz
Zowaar een goede Nederlandse film, zonder Daan Schuurmans en co, en zonder tieten. Het is toch een wonder. Goed verhaal dat tot 15 minuten voor het einde (voor ons in ieder geval) niet te voorspellen was. Pierre Bokma was briljant, maar daardoor viel Barry Atsma helemaal in het niet. Zijn acteerskills kickten pas halverwege de film in, maar verbleekten toch bij Pierre en zijn psychopatenstaat. Jammer vond ik dat, hij had het zoveel beter kunnen doen. Of hij had beter gecast kunnen worden, dat kan ook. Het einde leek wel een beetje gehaast. Leuk en terecht dat het een film is waarin de Nederlandse politie en rechtstaat eens goed worden weergegeven, soms ronduit debiel.
|
Godzilla - 7/10
Yay. Dit is deels de "giant monster movie" waar ik al jaren op zat te wachten, met dank aan de visuele en technische kant van het geheel. Het dramatische aspect stelt dan weer weinig voor. Hoewel het op zich prima dienst doet als verplichte kapstok voor datgene waar we natuurlijk écht voor komen, heeft men hier niet het onderste uit de kan gehaald. Het is eigenlijk vooral dankzij het spel van Cranston en Watanabe, wat leuk gedoseerde achtergrondinformatie, de fijne monsterdreiging en een paar goede set designs dat ik me tussen de actie door verder niet verveelde. Het had inderdaad vele malen erger kunnen zijn, *kuch*Pacific Rim*kuch*. Toch blijft het natuurlijk jammer dat de personages en plotpuntjes vlak blijven of zelfs geruisloos afsterven en dat er verder niets wordt gedaan met de sociaal-culturele impact van zo'n event. Maar alle teleurstelling even vergetende, het belangrijkste van deze hernieuwde kennismaking is dat het met het hoofdingrediënt wél goed zit. Want daar waar het verfoeilijke Pacific Rim finaal de mist in ging met CGI-soep en geestdodende choreografie, weet Godzilla de actie lekker helder en overzichtelijk in beeld te brengen. Er zijn serieus maar weinig dingen zo lelijk en onovertuigend als driftig rollebollende computeranimaties, dus het was een aangename verrassing dat de monstertjes in Godzilla zich daar nauwelijks aan bezondigen. Ik was er in het begin toch wel even bang voor. Het feit dat ze er, ondanks de relatieve ingetogenheid, toch in slagen om het cruciale element van chaos & vernietiging geloofwaardig te verbeelden, geeft wel aan dat de makers voor de verandering eens goed hebben gekeken naar de geschiedenis van monsterfilms in het algemeen en de Gojira-franchise in het bijzonder. Leuk is ook dat de film op een aantal momenten een regelrechte cock tease durft te zijn, zodat je in de finale NIET volledig opgebrand naar een uitgesponnen slotgevecht hoeft te staren. Als ze straks bij de sequel - die van mij zeker mag komen - nou ook even zorgen voor een wat beter doortimmerd script en volledige afwezigheid van Taylor-Johnson, dan kunnen we helemaal onze lol op ![]() Beste kleine moment:
Spoiler
Grand Piano - 7/10 Beknopte achtbaan-thriller, gesitueerd in een concertgebouw, die vooral leunt op de moordend strakke hand van de regisseur en de prachtige muziek. Plausibel wordt het geen moment, Hitchcockiaans spannend wel. Gewoon een lekker verstand-op-nulletje.
|
Verwijderd
|
die nieuwe X-men film
Tof, vooral die ene scène die nieuwe Spider-Man film Mjah, prima vermaak, dun verhaal, de 3d liet me af en toe schrikken van hoogtes dus dat was goed gedaan. Ik vond het wel goed
Spoiler
Spoiler
a million ways to die in the west Melige film die precies was wat ik er van had verwacht ![]()
Spoiler
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Tom Cruise wil overigens een Top Gun 2 uitbrengen, zoveel jaar later (na 1986)... De laatste films die ik gezien heb (maar slecht vond, < 5/10) zijn: - 3 Days to Kill - Pompeii - 2 Guns About Time (de film van Little Phoebe) was een hele mooie. Maar ja, Rachel McAdams is dan ook een schatje ![]() ![]() Groetjes, JustTalk Laatst gewijzigd op 03-06-2014 om 15:36. |
![]() |
|
Contagion
Een virus-rampenfilm met een grote cast. Namen als Matt Damon, Laurence Fishburne, Jude Law, Kate Winslet en Gwyneth Paltrow komen voorbij. Klinkt veelbelovend. We hoeven in ieder geval geen B-film te verwachten. Contagion begint (zoals wel vaker in dit genre) redelijk standaard en we maken kennis met verschillende individuen, terwijl een hoop verschillende locaties getoond worden. Doordat de film zo veel personages en locaties introduceert staat het vaak maar kort stil bij de persoonlijke levens van die mensen. We springen van hot naar her en blijft allemaal vrij oppervlakkig en afstandelijk. Hoewel daarmee het cliché wordt ontweken van teveel triviale details van oninteressante personages, maakt dat de film ook veel minder spannend. Flarden pathologisch onderzoek, een paar wetenschappelijke besprekingen en wat willekeurige zieke mensen, prima, maar ik miste (toch) het menselijke drama en spanning dat een film doorgaans boeiend maakt. Dan maar liever wat cliché's! Ik kon met niemand meeleven, want daarvoor kende ik ze niet goed genoeg. Aan het eind van de film waren er allemaal half-afgeronde, weinig interessante subplotjes en kon ik alleen maar denken: was dít het al? 5/10
|
Maleficent 7/10
De film stort nogal in als ie de Disneyconventies volgt (comic relief, geweld, de prins, verheerlijking van monarchie, eentonig kleurgebruik) maar is bijzonder, ontroerend en soms subversief als ie ervan afwijkt. Het is deels een mislukking, maar een interessante, waarin een mooi verhaal worstelt met de studio. Verder een gehaaste vertelling, die zwaar leunt op voice-over, met een paar plotgaten. Vergeeflijk want sprookje. En Jolie is hier gewoon geweldig, mede dankzij Rick Baker.
|
Harry Potter and the Deathly Hallows Pt. 1 en 2
Herkijk van de laatste twee HP's, met de boeken in het achterhoofd. Met name deel 1 springt met kop en schouders boven de anderen uit (Azkaban is een goede tweede) vanwege de mooie visuele sfeer, de veelvoorkomende rustmomenten, de omgevingen en muziek. Qua plotontwikkeling is het daarentegen ook weer vaak heel gehaast en onduidelijk voor niet-lezers. Ik val in de herhaling, want dit zeg ik nu over elke Harry Potter-film die ik herkeken heb. Maar het is iets waar de filmreeks niet aan weet te ontsnappen. De boeken zitten bomvol details, en niet alles haalt de film, maar de essentie moet overkomen zonder de kijker te verwarren. En dat lukt niet altijd even goed. Er wordt teveel belangrijke informatie weggelaten of juist onbelangrijke informatie erin gestopt, zonder dat er tijd is voor de kijker om alles te bevatten. Denk aan verwijzingen naar vorige films, ingewikkelde plotconstructies en personages die onderbelicht worden. Soms voegt de film ook dingen toe die de boel verslechteren, met name het personage Dumbledore is verkracht tot op het bot. Maar goed, al met al was het, nu ik in het HP-lezerskamp behoor (ik heb zelfs een HP-clubpas, een toverstok-replica, een Sorting Hat voor op reis en ga regelmatig op Harry Potter-kamp met medefanaten) een leuke ervaring om de films terug te zien. Part 1: 8/10 Part 2: 7/10
|
Verwijderd
|
Gravity
Beetje saai. Alles gaat mis en dan luid hyperventileren in de microfoon. En dan in de laatste vijf minuten gaat ineens alles goed. Tja. Niet boeiend. Ik zie van vorig jaar allemaal positieve recensies, misschien dat de 3D effecten erg indrukwekkend zijn dan. Laatst gewijzigd op 20-06-2014 om 19:26. |
![]() |
|
Super 8
Had beter Super kut kunnen heten. Push Kwam me bekend voor, had ik al eens eerder uitgezet. Dit keer afgekeken, snapte waarom ik hem de vorige keer had uitgezet. Afblijven Mijn doel om Carry Slee films te gaan kijken, begon al slecht met deze. Dat wijf had een zeer hoog swaar lefuh gehalte met haar rijke ouders waar ze niks van mocht en daarom maar XTC ging slikken, want ja, je moet ergens aandacht mee krijgen. Verder prima verfilming zover ik me het boek kan herinneren, maar irritant slecht geacteerd. Oh, en Jim Bakkum ![]() Razend Nog een Carry Slee, nog een drama. Hoewel deze aanzienlijk beter was dan Afblijven (met name het acteren was stukken beter om aan te zien), was het natuurlijk niet fantastisch. Overigens ook wel weer een goede verfilming, wederom; zover ik me het boek kan herinneren. En ik vond het freerunnen wel echt heel gaaf.
|
Radeloos
Carry Slee, maar toch minder slecht dan de vorige twee. Niet het acteren trouwens, dat was nog steeds redelijk crappy, maar ik verwacht inmiddels al niet zo veel meer. Twee GTSTers gespot, en een meneer Aart. Eigenlijk duurde het allemaal een beetje te lang en waren er te veel bijzaken die niet heel belangrijk waren voor het verhaal. Kan me het boek totaal niet herinneren, dus kan niet zeggen of het een goede verfilming was.
|
Ik vergeet altijd welke Carry Slee titels bij welke verhalen horen (met uitzondering van Afblijven en Lover of Loser). Radeloos is toch dat anorexia-verhaal?
|
Rain Man
Lekker gedateerde buddy road trip film, en eigenlijk is alleen Dustin Hoffman enigszins de moeite waard, want van het verhaal, de cinematografie, muziek of Tom Cruise moet de film het niet hebben. Het meest boeiende stukje was nog het blackjacken in Vegas en het einde. Dus ja, 2 uur lang gedoe met een autist en veel ergernissen van Tom Cruise, wat ook al snel telkens hetzelfde riedeltje werd. Onvoorstelbaar dat deze film een Oscar heeft gewonnen voor Beste Film. 5,9/10
|
The Princess and The Frog
Mooi om naar te kijken, leuk verhaal, leuke personages; prima film! Snow White and the Seven Dwarfs (1937?) De dwergen en bosdiertjes zijn aandoenlijk, stiefmoeder is kwaadaardiger dan ze er uit ziet. De liedjes vielen me tegen. Sleeping Beauty (1959?) Opvallend kleurgebruik, geweldige villain. De feeën zijn leuk omdat ze redelijk een eigen karakter hebben, maar de prins krijgt weinig kans zijn moed te bewijzen met hun regenbogen, bloemen en zeepbellen.
||
Citaat:
|
Calvary (2014)
Nieuwe film van John Michael McDonagh (The Guard), met wederom Brendan Gleeson in de hoofdrol. Gleeson speelt ditmaal een vrij positieve, hulpvaardige priester die anoniem bedreigd wordt en 'nog maar 1 week te leven heeft'. Dit mysterie moet natuurlijk ontrafeld worden; en in de tussentijd bekommert Gleeson zich om het wel en wee van het dorpsvolk (varia Ierse typetjes) en zijn dochter (meid-met-issues). Stukje serieuzer allemaal dan The Guard. Het plot/mysterie is wel behoorlijk ondergeschikt aan de karakters maar dat vond ik totaal niet erg gezien de goede en mooie genuanceerde rol van Gleeson, en de mix van (zwarte) humor en gewichtige thematiek. 8+ ![]()
|
They Came Together
Neemt het romantic comedy genre op de hak door alle cliché's enorm uit te melken of belachelijk te maken. Soms werkt het wel, vaak is het te flauw. De grote valkuil is dat de film soms precies de film wordt die het parodieert, waardoor het zijn doel voorbij schiet. Het mist net even die scherpte, en vervalt vaak in gemakzuchtige, absurdistische humor. Wat ook niet helpt is dat de vrouwelijke hoofdrolspeler wat tegenvalt in the looks department. Granted, knappe actrices zijn vaak niet grappig (ik noem en passant even Coby Smulders) dus dat werkte in haar voordeel, maar toch zie ik graag een wat jonger iemand in zo'n rol. Ze acteert het allemaal wel prima, dat dan weer wel. Paul Rudd is een beetje de Seth Rogen van de romantische comedy(spoofs): altijd dezelfde rol spelen, namelijk de verlegen doch charming goedzak. Ik snap wat de makers voor ogen hadden, maar het is niet zo briljant en leuk als ik gehoopt had. 5/10
|
Verwijderd
|
They Came Together (2014)
Op het eerste gezicht een film die ik nooit zou kijken, maar Turk en Trimm waren er enthousiast over, dus toch maar een kans gegeven. In principe is het een leuk idee natuurlijk, maar probleem is dat de film schromelijk overdrijft, en vooral scherpte mist in wat het probeert te doen, waardoor het zijn doel totaal voorbij schiet en ook niet grappig is. De eerste 20 minuten weet het door de verrassing nog wel te amuseren, maar het wordt bijzonder snel flauw. Als je echt élk aspect van romantische komedies zodanig op de hak neemt en een meta-behandeling geeft, wordt het dus net zo voorspelbaar en duf als de films die het in de eerste plaats parodieert. Als het nou gedaan zou zijn met echte scherpte was het nog wat geweest, maar in plaats daarvan is het vaak een soort mislukte absurdistische humor die de film wat belachelijk maakt. Leuk geprobeerd dus, maar niet geslaagd. Bovendien deed de hoofrolspeelster me enorm denken aan Martine Sandifort en daar ergerde ik me aan. Dusja, sorry. 4/10 |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() Misschien ook niet de meest geschikte film voor mensen die Amy Poehler niet kennen. Ik ben het trouwens wel met jullie eens dat het parodie-aspect beter had gekund. Ik moest vooral om de absurde grappen heel hard lachen.
||
Citaat:
|
Mean Girls
Herkijk. Kijkt makkelijk weg, een simpel en luchtig verhaaltje, lekkere wijven, met een toen nog doable Lindsay Lohan, hier en daar worden cliché's netjes vermeden (die bij het einde alsnog allemaal langs komen) en alleen al voor Jingle Bell Rock krijgt ie een puntje extra. 7/10
||
Citaat:
Maar als je haar in They Came Together al niet leuk vindt, zou ik je haar andere werk niet aanraden.
|
Mientras Duermes (Sleep Tight)
De hoofdpersoon is zo psychopatisch, kil en gewetenloos is dat je vol afschuw blijft kijken, maar waarbij het vaak ook zó grof is dat het bijna ridicuul is. Ik vind het niet echt een thriller, meer een soort gitzwarte komedie, al valt er weinig te lachen. Het is eerder lachen van afkeer. Hoe César met militaire precisie zijn acties uitvoert en wat er gebeurt als de boel escaleert maakte dat ik wel op het puntje van mijn stoel zat.
Spoiler
Niet alles was even bevredigend uitgewerkt. Zijn motieven waren me duidelijk maar niet begrijpelijker, enkele subplotjes vond ik zwak afgewerkt en hier en daar is het een beetje ongeloofwaardig. 7,3/10
|
The Grand Budapest Hotel
Het eerste dat opvalt is de prachtige mise en scène: kleurrijke, fantasievolle kamers en exterieurs, met een haast betoverende uitstraling, afgewisseld met artistieke maquettes als decor, en rijk aan symmetrische en gecentreerde shots. Een typische Wes Anderson-film eigenlijk, want The Royal Tenenbaums, The Life Aquatic, The Darjeeling Limited en Moonrise Kingdom hadden deze kenmerken ook in meer of mindere mate. Qua plot is een Wes Andersom-film altijd een hit or miss. The Royal Tenenbaums en Fantastic Mr. Fox waren geniaal, maar The Life Aquatic en Moonrise Kingdom vond ik dodelijk vervelend. Gelukkig is The Grand Budapest Hotel weer één van de betere; de plot is leuk bedacht en geschreven, hoewel de droogkomische, kluchtige manier van vertellen je wel moet liggen. De meeste personages hebben wel iets sympathieks en veel bekende gezichten passeren de revue. Jammer alleen dat het hier en daar een beetje inzakt. Props voor Ralph Fiennes, hij heeft een bepaalde klasse en manier van acteren die ik wel leuk vind. 7,5/10
|
|