Hahahaha, stelletje gekke mensen! Hier weer een nieuw stuk. -x- Soapsie
“Zo, daar zijn we weer” zei Cheryl. Lizelotte keek haar aan met een glimlach. “Gelukkig wel” zei ze. Cheryl keek tevreden. “Hoe zijn je de afgelopen twee dagen af gegaan?” vroeg ze. “Goed, voor zo ver dat mogelijk is” antwoordde Lizelotte. Cheryl ging voor Lizelotte op een stoel zitten. “Wil je thee?” Lizelotte schudde haar hoofd. “Ook niet als ik zeg dat het goed voor je is?” Lizelotte lachte. “Oké, vooruit. Geef maar een kopje.” Cheryl stond op en liep naar een tafel achter in het kantoor, “Met suiker of zonder suiker?” “Zonder alsjeblieft.” Even later kwam ze terug en zette het kopje thee voor Lizelotte neer. “Dank je” fluisterde ze. Lizelotte zag dat Cheryl haar notitieblok en een pen pakte. “Gaan we weer schrijven?” De vrouw glimlachte en knikte terwijl ze alweer iets opschreef. “We gaan weer verder met ons gesprek waar we vorige keer zijn gestopt. En ik geloof dat we waren blijven hangen bij het meisje met de rode ogen, klopt dat?” vroeg ze. Lizelotte dacht na en zei toen: “Ja, ik had net verteld dat ze me liet stelen.”
“Goed. Dat meisje liet jou dus stelen, en ik heb begrepen dat jou moeder het op dat moment te ver vond gaan, toch?” Lizelotte knikte. “De politie stond natuurlijk vaker op de stoep en als ik dan met mijn verhaal kwam over dat meisje dat verklaarde mijn moeder me voor gek. Vanaf toen zei mijn moeder iedere keer dat ik niet zo moest zeuren als ik het over dat meisje had. Ze werd boos als ik er alsnog over begon en soms stopte ze me zelfs in de…” Lizelotte stopte even. De gedachten aan de kelder gaven haar kippenvel. “Waar stopte ze je in?” vroeg Cheryl. Lizelotte haalde diep adem. “In de kelder” antwoordde ze. “Deed ze dat vaak?” “In het begin niet, maar toen mijn vader weg was gegaan en zij mij overal de schuld van begon te geven zat ik daar steeds vaker. Het was zo vreselijk. Donker, koud en vooral eng. Zeker als je daar als klein kind zit” antwoordde Lizelotte. “Je zegt dat je toen een klein kind was. Deed ze dat vlak voordat Maartje werd vermoord ook nog regelmatig?” “Nee, als ze het probeerde weigerde ik. Hoe ouder je wordt, hoe opstandelijker je wordt. Dus mijn moeder kreeg de kans niet om mij in de kelder te stoppen. Maar als je ouder wordt dan wordt je ook minder bang voor dat soort dingen. Al moet ik zeggen dat ik nog steeds de kriebels krijg als ik er aan terug denk.” Eigenlijk zou ze het wel graag willen zien. Lizelotte wilde weten hoe alles er nu uit zag. Zouden al die namen er nog steeds in gekrast staan? Vast wel. “Lizelotte, vertel me eens wat over je moeder. Hoe zag ze eruit, hoe was haar karakter?” Lizelotte dacht na. Zo moeilijk was die vraag niet. Maar ze kon niet bedenken wat Cheryl eraan zou hebben, te weten hoe haar familie leden eruit zagen. “Mijn moeder is een lieve, zorgzame vrouw die op het verkeerde pad is geraakt” antwoordde Lizelotte. Kort maar krachtig, dacht ze. Cheryl glimlachte. “Dat heb je mooi gezegd” zei ze terwijl ze schreef. Hoe kon het ook anders. Eigenlijk merkte Lizelotte er niets meer van. Het feit dat alles wat ze zei bij wijze van spreke letterlijk werd opgeschreven verbaasde haar niet meer. “En hoe zag ze eruit?” vroeg Cheryl. “Een klein beetje net zoals ik. Ook blond haar en blauwe ogen. Vroeger zag ze er precies hetzelfde uit zoals ik nu zie. Ik heb veel foto’s op mijn kamer liggen van haar toen ze net zo oud was als ik nu. Verder droeg ze geen overdreven hippe kleding maar ze zag er, totdat ze ging drinken, altijd erg goed uit. En ze kreeg vaak complimentjes van buurtbewoners. Of natuurlijk van mijn vader.” “Die foto’s waar je het over hebt, die zijn van je moeder toen ze jong was. Hoe oud is ze ongeveer op die foto’s?” “Dat zei ik al, ongeveer net zo oud als ik nu ben. Dus ik schat ergens iets van vijftien of zestien. Maar ik heb ook foto’s van haar toen ze nog jonger was. Ergens iets van tien, denk ik” antwoordde Lizelotte. Cheryl leek dit interessant te vinden. Aangezien ze bleef doorvragen en ladingen papier verspilde door alles op te schrijven. Gebruik dan gewoon een cassetterecorder, dacht Lizelotte.
“Hoe oud schat jij ongeveer het meisje met de rode ogen in, zoals je haar als laatste hebt gezien?” Wat was dat nou weer voor vraag. Ging zij haar moeder nou ook al met het meisje met de rode ogen vergelijken? Ergens hadden ze wel gelijk, misschien. Lizelotte had het per slot van rekening ook zelf gezien. Haar moeder had net zulke rode ogen als het meisje had.
“Denk je dat ze iets te maken heeft met mijn moeder?” vroeg Lizelotte, de vraag van Cheryl negerend. Cheryl keek haar doordringend aan. “Ik denk het inderdaad haast wel” antwoordde ze. “Ik was namelijk laatst bij haar in het ziekenhuis toen ze net overleden was. De dokter kwam binnen lopen en scheen met een klein lampje in haar ogen. Op dat moment leek ze zo vreselijk veel op het meisje met de rode ogen. Want door de reflectie van het licht, denk ik, leken haar ogen ineens knal rood” vertelde Lizelotte. “Aha,” zei Cheryl. “Zo iets dacht ik dus al.” Lizelotte frummelde met de dop van Cheryls pen. Dit onderwerp lag erg gevoelig. Het meisje met de rode ogen was zo vreemd en zo onverklaarbaar. Lizelotte begreep er zelf ook helemaal niets van. Iedereen zei dat ze onzin uitkraamde, maar waarom was het meisje dan zo levensecht? “Cheryl, ik heb een vraag” zei Lizelotte voorzichtig. “Vertel, wat wil je weten?” vroeg Cheryl. Ze draaide haar pols om en liet hem aan de vrouw zien. “Zestien sneden,” fluisterde Lizelotte. “Het meisje met de rode ogen heeft die gemaakt. Maar als ze niet bestaat, wie heeft dat dan gedaan?” Cheryl leek overdonderd door deze vraag. Precies zoals Lizelotte. Ze dacht diep na en bladerde een paar pagina’s terug in haar notitieblok. “Het was met een mesje toch?” vroeg ze. Lizelotte knikte. “Eerst sneed het meisje in haar eigen polsen en liep het bloed allemaal op de grond. Wat er daarna gebeurde kan ik me niet zo goed meer herinneren, maar toen ik de volgende ochtend wakker werd zat ik helemaal onder het bloed en de plek waar haar bloed op de grond was gevallen leek ineens helemaal schoon. Nergens was meer iets van het meisje te bekennen. Geen enkel spoor.” Cheryl had haar ogen samengeknepen en liet haar vingers denkend langs haar wang glijden. “Zoals ik het nu zie heb ik het idee dat je het zelf hebt gedaan, en eigenlijk kan het ook niet anders. De vraag is alleen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen” zei ze tenslotte. Hoe kon ze dat nou zeggen? Hoe was het in hemelsnaam mogelijk dat Lizelotte dat allemaal zelf had gedaan? Al die zestien sneden. “De zuster had de volgende ochtend wel een mesje in haar handen. Want toen vroeg ze nog aan me waar ik die vandaan had. Naar mijn idee had het meisje met de rode ogen dat mesje bij zich. Maar als zij dus niet bestaat dan moet het mesje ergens anders vandaan zijn gekomen” fluisterde Lizelotte, eigenlijk meer voor zichzelf dan voor Cheryl. “Ja, daar heb je gelijk in. Misschien dat het mesje uit het wagentje van de zuster is gevallen, nadat ze je ’s avonds je medicijnen had gegeven” zei Cheryl, blijkbaar had ze het toch wel duidelijk gehoord. “Ze brengen die medicijnen inderdaad ’s morgens en ’s avonds. Maar toch…zou ik dan zo hallucineren dat ik mezelf in mijn polsen snijd terwijl ik het niet door heb?” vroeg Lizelotte vol ongeloof. Cheryl knikte langzaam en onzeker.
“Maar dan ben ik gek? Dan moet ik hier blijven. En dat wil ik niet. Echt niet!” zei Lizelotte angstig. De vrouw ging naast haar zitten en pakte haar handen vast. “Luister, je bent niet gek. Die hallucinaties zijn mogelijk ontstaan door de problemen die jij in je jeugd hebt gehad. Jouw moeder heeft je slecht behandeld, ze heeft niet gezorgd voor het nodige vertrouwen. Jij bent volledig grip en vertrouwen in je moeder verloren terwijl dat juist zo belangrijk is voor een opgroeiend kind. Als het echt zo is dat jij het meisje met jouw moeder door de war haalt is dat puur ontstaan door verwarring in jouw jeugd en niet omdat je gek bent. Bij gekke mensen zit het bij hun geboorte al niet goed in hun hoofd. En als ik zo naar jou luister dan loopt alles nog op rolletjes daarbinnen” zei Cheryl en tikte op Lizelotte’s hoofd. “Toch?” vroeg ze. Lizelotte knikte. “Goed zo, dus ik wil nooit meer horen dat je gek bent. Oké?” “Ja, ik zal het niet meer zeggen.” Cheryl stak een goedkeurende duim op.