Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2004, 21:39
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Juice schreef op 14-10-2004 @ 12:56 :
Het is nooit een feit dat iets ethisch slecht is.
Nee ok, het is wel subjectief denk ik. Hoewel je met de normen en waarden binnen de maatschappij dit soms wel bijna als feit kan beschouwen. Immers als we roepen dat iets verkeerd is, maar er wel aan meewerken, dan is dat gewoon geconstateerd als slecht. Maar waarom blijft men dan doorgaan? Omdat men het gewoon vind enzo. of 'lekker'.

Voorbeeld is onze regering. Vind mensenrechten ook belangrijk, maar denk je dat al het kantinevoedsel bij de 2e kamer fairtrade is? Nee totaal niet. Hoogstends wat max havelaar koffie.
Oud 19-10-2004, 18:36
marijzja
marijzja is offline
ik ben ook vegetarier. als ik vlees eet, dan voel ik me er verantwoordelijk voor. en dat wil ik niet. als ik een progamma zie over de bio-industrie, dan is het voor mij een goed gevoel dat ik er aan niet mee help., mensen die vlees eten (uit de bioindustrie) zijn verantwoordelijk voor de bio-industrie, voor hun word het vlees geslacht.
ik ga vaak niet meer op een discussie in, mensen proberen je altijd wel met iets te pakken (en waarom?) en (vaak) met argumenten die of waardeloos zijn, of ze blijven maar op 1 punt hakken wat nergens op slaat. dat het ongezond is, dat het niets helpt, dat een mens een karnivoor is blablabla....vroeger was het gwoon zo anders, toen hadden mensen vlees nogdig omdat er ook niet zoveel vervangers zijn als tegenwoordig, je kan je voedingsstoffen uit genoeg andere dingen halen en desnoods vitamines er bij slikken, en bioindustrie vlees is ook echt niet goed voor je al je er teveel van eet, veel hormonen en shit lijkt me niet erg gezond..het is tegenwoordig echt een massagebeuren, zoveel dieren worden onnodig geslacht, veel word weggegooid, en mensen willen meer vlees hebben dan ze nodig hebben
en waarom doen mensen altijd zo moeilijk over vegetarier zijn? wat vinden ze nou eigenlijk het probleem? dat wij iets niet doen wat hun wel doen?
ik vind het wel beter ALs vleeseters erover nadenken dat ze het eten, dan dat ze dat niet doen dat ze er zich van bewust zijn dat ze er aan meehelpen, ik heb het een beetje gehad met mensen die zeggen: ja ik vind het zzooo erg voor die dieren en zooo zielig, maarja ik vind vlees gewoon te lekker..., zeg dan gewoon dat je het niets (of niet genoeg) boeit, want dat is echt een rot smoes, er bestaat ook nog iets als biologisch vlees, maar dat vind men weer te duur. mensen willen 10 x meer vlees dan ze nodig hebben, en dat word het duur ja, maar je kan ook minder vlees eten en dan biologisch vlees kunnen kopen..., mensen zeggen vaakn gewoon maar dingen terwijl ze niet weten waarover ze praten , daar kan ik ook echt geen discussie voeren, omdat de 'vleeseter' vaak (hehe) er niet diep genoeg over nadenkt, terwijl ik dat wel doe en de vlees eter alleen maar kut argumenten noemt (bijv 'ja maar je eet wel groentes'), die ik al duizend keer eeredr hebt gehoord...
en adt bioindustire zonder dierenmishandleing is is echt niet altijd waar, de regels zijn wel aangepast ja, maar hoe kan je altijd controleren of men zich aan de regeltjes houden? er zijn beelden opgenomen dat het nog steeds gebeurd en dat was echt geen pretje daar...ook het vervoer van de dieren gaat er niet vriendlijk aan toe..
mensen proberen me vaak op 'regeltjes van vegetarier zijn' te pakken, als ik bijv geen vlees eet en wel melk ofzo, die 'regeltjes'slaan echt helmaal nergens op, omdat elke vegetarier er op zijn of haar manier mee omgaat, en als je dan wel melk of kaas drinkt of eet dan ben je weer triest of een 'nep vegetarier'...ik ben vegatarier voor mezlef en niet voor andere mensen en bepaal zelf wel hoe ik het doe

nou ben er toch weer op in gegaan
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:49
Chameleon2000
Chameleon2000 is offline
Kan iemand het ff voor me samenvatten
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 19:00
marijzja
marijzja is offline
ja sorry k weet t..het is echt een chaos ja...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 19:17
Chameleon2000
Chameleon2000 is offline
Ben jij ook zon emotioneel wrak?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 20:21
marijzja
marijzja is offline
emotioneel WRAK? haha, nog steeds niet volwassen gnoeg om iemand anders meningen en gedachten te accepteren? of om daar kinderachtige trieste opmerkingen over te maken, die nergens op slaan?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 20:43
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
marijzja schreef op 19-10-2004 @ 19:36 :
[B]ik ben ook vegetarier. als ik vlees eet, dan voel ik me er verantwoordelijk voor. en dat wil ik niet. als ik een progamma zie over de bio-industrie, dan is het voor mij een goed gevoel dat ik er aan niet mee help., mensen die vlees eten (uit de bioindustrie) zijn verantwoordelijk voor de bio-industrie, voor hun word het vlees geslacht.
Ik denk dat je als ei-eter, melk-drinker enzo ook enorm eraan meewerkt. Eet je dat wel? Melkindustrie is zeg maar de witte motor van de vleesindustrie.
Oud 19-10-2004, 23:44
Chameleon2000
Chameleon2000 is offline
Citaat:
marijzja schreef op 19-10-2004 @ 21:21 :
emotioneel WRAK? haha, nog steeds niet volwassen gnoeg om iemand anders meningen en gedachten te accepteren? of om daar kinderachtige trieste opmerkingen over te maken, die nergens op slaan?
Niet zo op je teentjes getrapt zijn meissie ik vroeg het alleen maar
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 11:39
marijzja
marijzja is offline
Citaat:
TechXP schreef op 19-10-2004 @ 21:43 :
Ik denk dat je als ei-eter, melk-drinker enzo ook enorm eraan meewerkt. Eet je dat wel? Melkindustrie is zeg maar de witte motor van de vleesindustrie.
ja maar dat eet en drink ik biologisch
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 11:40
marijzja
marijzja is offline
Citaat:
Chameleon2000 schreef op 20-10-2004 @ 00:44 :
Niet zo op je teentjes getrapt zijn meissie ik vroeg het alleen maar
ik vind het al een beetje triest dat je het alleen al vraagt
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 21:58
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
marijzja schreef op 20-10-2004 @ 12:39 :
ja maar dat eet en drink ik biologisch
Ja zo? Ze krijgen dan alleen vaak een ietsje beter levensomgeving en mogen soms wat langer leven. Maar dan nog komen er bij de melk kalfjes, die verkocht worden aan de slacht etc. En kippen zitten ook niet hun hele leven uit.
Oud 20-10-2004, 22:32
Vice
Vice is offline
Citaat:
TechXP schreef op 19-10-2004 @ 21:43 :
Zo is dat. Ik vind het ook jammer dat er meer mensen geen vlees eten, dan geen zuivelproducten eten.
Oud 21-10-2004, 11:26
marijzja
marijzja is offline
Citaat:
TechXP schreef op 20-10-2004 @ 22:58 :
Ja zo? Ze krijgen dan alleen vaak een ietsje beter levensomgeving en mogen soms wat langer leven. Maar dan nog komen er bij de melk kalfjes, die verkocht worden aan de slacht etc. En kippen zitten ook niet hun hele leven uit.
biologische koeien die hebben het toch wel goed? ik koop het bij de natuurwinkel, dan ga ik er wel vanuit dat het ok is...de kaas is zoiezo vegetarisch, en ik weet wel dat scharrelkippen het niet veel beter hebben, maar biologisch schijnt een stuk beter te zijn...ja ik weet dan niet goed wat ik dan moet eten, ik heb al een hele slechte weerstand namelijk..
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 15:00
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
marijzja schreef op 21-10-2004 @ 12:26 :
biologische koeien die hebben het toch wel goed? ik koop het bij de natuurwinkel, dan ga ik er wel vanuit dat het ok is...de kaas is zoiezo vegetarisch, en ik weet wel dat scharrelkippen het niet veel beter hebben, maar biologisch schijnt een stuk beter te zijn...ja ik weet dan niet goed wat ik dan moet eten, ik heb al een hele slechte weerstand namelijk..
Ik weet niet of de kaas bij de natuurwinkel altijd vegetarisch is.
De biologische koeien hebben het misschien een beetje 'beter'. Ze leven geloof in NL een jaar langer of 2 jaar langer. Krijgen beter en gezonder voer. Mogen vaker buiten zijn.
En het kalfje mag langer bij de moeder blijven voordat het weggehaald word voor slacht of gewoon verkoop.
Er zijn meer regels mbt tot medicatie toediening e.d.

Daarnaast is melk niet echt gezond. Niet goed voor de botten. Schijnt dat bij de verwerking van melk meer calcium weggetrokken word van de botten, dan dat er bij komt.

Hier staat meer over kippen:
http://www.wereldveganismedag.nl/wvd..._broc_2001.htm

Voor de weerstand... eet je genoeg fruit? En groente natuurlijk?
Ei & melk kan je makkelijk vervangen. Je kan sojamelk kopen of rijstemelk e.d. Wat zit er precies in ei? Eiwitten en b12.
Voor b12 moet je producten kopen waar b12 in zit of dan gaan bijslikken. Eiwitten kan je in enorm veel producten terugvinden.
Kijk eens op www.voedingscentrum.nl daar staan tabellen per vitamine of mineraal en waar het in zit.

Biologisch is vaak een stukje beter, maar verre van perfect. Voor mij is het pas perfect als de dieren niet meer zo misbruikt worden.
Oud 21-10-2004, 17:24
marijzja
marijzja is offline
ja op kaas staat het of er stremsel in zit of niet.
ik drink melk bijna nooit, maar zit wel in heel veel producten, en dat vind k moeilijk om die te vervangen, ik heb daar geen geld voor en ik weet dat mn moeder nog meer gaat zeiken en dat zou me niet tegen houden, maar vind het wel kut..

maar als eiwitten uit een ei komen, dan heeft het toch geen zin om eiwitten ergens anders uit te halen, als die ook uit een ei komen? hoe zit dat?
fruit eet ik bijna niet, groentes wel, ik moet eigenlijk bijslikken, maar dat vergeet ik echt en dat boeit me blijkbaar niet goed genoeg dnek ik..
nu is het soms al moeilijk bijv al ik bij mensen blijfeten, en dan maak ik het ze nog moeilijker waar ik me dan toch een beetje schuldijg over ga voelen, ik ben het echt met je eens maar sommige situaties lijken me echt moeilijk, ik wil er wel proberen zoveel rekening mee te houden..
ben jij verganist?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:12
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
marijzja schreef op 21-10-2004 @ 18:24 :
ja op kaas staat het of er stremsel in zit of niet.
ik drink melk bijna nooit, maar zit wel in heel veel producten, en dat vind k moeilijk om die te vervangen, ik heb daar geen geld voor en ik weet dat mn moeder nog meer gaat zeiken en dat zou me niet tegen houden, maar vind het wel kut..

Nou er zijn genoeg producten zonder melk erin hoor. Kost niet meer hoor.

Citaat:
maar als eiwitten uit een ei komen, dan heeft het toch geen zin om eiwitten ergens anders uit te halen, als die ook uit een ei komen? hoe zit dat?
Nee eiwitten zitten in een ei. Het betekent niet dat het van een ei afkomstig is.

HIer staat wat het precies is:
http://www.liga.nl/voeding/voedingsstoffen/eiwitten.asp

Citaat:
fruit eet ik bijna niet, groentes wel, ik moet eigenlijk bijslikken, maar dat vergeet ik echt en dat boeit me blijkbaar niet goed genoeg dnek ik..
Ik zou dan zeker meer fruit gaan eten. Daar zit veel vitamine C e.d. goed voor je weerstand.

Citaat:
nu is het soms al moeilijk bijv al ik bij mensen blijfeten, en dan maak ik het ze nog moeilijker waar ik me dan toch een beetje schuldijg over ga voelen, ik ben het echt met je eens maar sommige situaties lijken me echt moeilijk, ik wil er wel proberen zoveel rekening mee te houden..
Nou ik bekijk het anders. Ik wil best meeeten als men rekening met me houd en anders wil ik ook best wel iets voor mezelf meebrengen als men het te lastig vind. Wil zelfs wel voor iedereen gaan koken. Het is wellicht lastig. Ik heb er niet echt problemen mee. Maar ik heb een beetje schijt aan andere, dus het maakt me niet uit wat ze vinden.

Citaat:
ben jij verganist?
verganist? Klinkt wel grappig. Het is 'veganist'. Ja ben ik ongeveer 2 jaar nu. Als je vragen hebt kan je kijken op www.veganisme.org en daar het forum o.a.
Oud 23-10-2004, 13:31
Jampot
Jampot is offline
Citaat:
TechXP schreef op 01-09-2004 @ 14:59
Je kan ook bij AH gewoon Wajang light nemen. Die is zonder D3.
zit daar geen E471 ofzo in? of is dat soja lecithine?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 21:48
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Jampot schreef op 23-10-2004 @ 14:31 :
zit daar geen E471 ofzo in? of is dat soja lecithine?
Voor zover ik weet is het helemaal plantaardig. Maar ik had wel het bericht voordat ik naar curacao vertrok dat men D3 ging toevoegen van dierlijke afkomst. Tenminste dat was een gerucht.

Ik kan het nu alleen niet controleren.
Oud 26-10-2004, 19:56
100%hallal
100%hallal is offline
Geinig videootje, maar niet heus

Als ik dit soort video's zie, ben ik blij geen vlees te eten. Wat andere mensen doen, maakt mij niet uit. Wat ik alleen wel verantwoordlijk zou vinden, is wanneer mensen nadenken over wat ze eten en zich ook een beetje te interesseren voor vervangers. Wanneer jij voor jezelf echt een keuze maakt over waarom jij wel of geen vlees eet, ben je eerlijk tegenover jezelf.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 10:43
indigo
indigo is offline
Ik ben ook vegetarier, om verschillende redenen. Ten eerste omdat mijn moeder ook vegetarisch eet en ik dus sowieso al weinig vlees at, maar ook omdat ik vlees (en vis al helemaal) niet naar binnen krijg als ik bedenk dat het eerst een dier was. Het is voor mensen inderdaad eigenlijk 'natuurlijk' om ook vlees te eten, maar de hoeveelheden die (in Nederland althans) normaal zijn, zijn veel meer dan 'natuurlijk'.
Bovendien kan er op de grond die nu gebruikt wordt om koeien op te laten grazen (ja, ik weet het, dat zijn meestal melk- en geen vleeskoeien) én om veevoedsel te verbouwen veel beter gebruikt worden om groente of soja te verbouwen; daarmee is het goedkoper (kost minder land) om meer mensen van voedsel te voorzien.
Ten slotte - hoewel dat niet de reden is waarom ik vegetarier ben geworden (maar wel een mooie bijkomstigheid ) - is het verminderen van je vleesconsumptie goed voor het milieu, omdat het 'produceren' van vlees relatief veel energie en water kost. (zie ook http://www.vegetariers.nl)
Reageren

Regels voor berichten