![]() |
||
Citaat:
Alleen in uiterste geval zou je aan medicijnen kunnen gaan denken.
|
![]() |
||
Citaat:
2. Zo ver ik weet komen endorfine en dopamine vrij wanneer je sport, gelukzalig voelt. 3. De stof die je via vis binnen krijgt, zijn de omega vetzuren. (3-6 en 9) 4. Antidepressiva werken; dat is medisch onderzocht. Er reageren meer mensen op het het antidepressiva dan op een placebo. 5. Het medicijn is niet verslavend, en je hebt niet steeds een hogere dosering nodig voor het zelfde effect (resistentie). 6. Voedsel heeft inderdaad invloed op hoe je je voelt, evenals lichaamsbeweging goed voor je geest is ![]()
||
Citaat:
Stoppen met antidepressiva kan wel afkickverschijnselen geven, veel mensen zien dit dan dat het middel verslavend werkt.
||
Citaat:
![]() Lang leve de structuur idd.. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ik bedoel niet dat jij dat doet maar ik bedoel ik kreeg medicatie zodat ik geen aanvallen meer kreeg vanwege mijn verdriet en door die medicatie werdalles onderdrukt..terwijl ik juist moet leren omgaan door met mn aanvallen om te gaan..en dat kon niet zolang ik die medicatie slikte |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik vind medicatie persoonlijk wel een aardige oplossing, vooral als er tegelijkertijd ook nog veel en goed met een psycholoog/psychiater wordt gepraat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik slik het zelf ook. Een paar jaar geleden slikte ik het ook en toen hielp het niet, nu slik ik het in combinatie met risperdal en dat werkt heel goed. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Je zegt: het werkt wel aardig, hoe lang gebruik je al, welke dosis en slik je seroxat (merknaam) of paroxetine ("neppillen")
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Ben je er wel overuit wat je fijner vind? 's Ochtends, 's middags of 's avonds? Misschien kun je een medicijnaftekenkaart maken. Elke dag zet je een krul als je je Zoloft hebt genomen.. Goodluck ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() Maareh erg vervelend dat de GGZ weinig voor je heeft kunnen betekenen.. Hebben ze je wel tools kunnen meegegeven waar jijzelf uiteindelijk mee uit de voeten kunt? Of is het enige positieve wat ze voor je betekent hebben het voorschrijven van de Zoloft?
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
In de zestiger jaren werden MAO-remmers op beperkte schaal in Nederland voorgeschreven. Vanwege ernstige bijwerkingen, zoals ernstige bloeddrukstijging met hersenbloedingen als gevolg, werden deze middelen echter (tijdelijk) uit de handel genomen. Toen echter bleek dat de bloeddrukstijging veroorzaakt werd door gelijktijdig gebruik met tyraminerijk voedsel, konden de MAO-remmers weer worden voorgeschreven. In Nederland zijn deze medicijnen echter niet opnieuw geregistreerd als geneesmiddel en heeft derhalve de status van "orphan drug": ze worden alleen door de apotheek afgegeven als het recept gepaard gaat met een "Artsenverklaring". Werkingsmechanisme De circa 10 miljard neuronen (zenuwcellen) dragen informatie op elkaar over via neurotransmitters (boodschapperstoffen) zoals acetylcholine, dopamine, histamine, noradrenaline en serotonine. Neurotransmitters worden door een neuron uitgescheiden in een microscopisch kleine ruimte tussen de twee zenuwuiteinden (synapsspleet). Vervolgens binden deze neurotransmitters zich tijdelijk aan een receptor van de volgende neuron, aan wie de "informatie" zo wordt doorgegeven. Tenslotte worden de neurotransmitters worden afgevoerd en opgeruimd via afbraak door enzymen (monoamino-oxidase A en B; kortweg MAO), heropname in het neuron van oorsprong en opname in gliacellen (steuncellen). MAO-remmers remmen de enzymen monoamino-oxidase A en B, waardoor de afbraak van de neurotransmitters wordt verhinderd en de hoeveelheid neurotransmitters neemt dus toe. Het antidepressieve effect berust op een toename van vooral de neurotransmitters serotonine en noradrenaline. Indeling • Irreversibele (klassieke) monoamino-oxidaseremmers (MAOI's) Werking: irreversibele remming van zowel de enzymen MAO-A als MAO-B. Irreversibel betekent dat na staken van de MAO-remmer de activiteit van de enzymen pas na 7 tot 10 dagen weer wat op peil is, doordat er weer voldoende nieuw enzym is aangemaakt. Medicijnen: Tranylcypromine (Parnate); fenelzine (Nardil); isocarboxazide (Marplan) • Reversibele monoamino-oxidaseremmers (RIMA's) Werking: reversibele remming van het enzym MAO-A. Medicijn: Moclobemide (Aurorix) Indicaties #2 - Literatuur anti-depressiva • Atypische depressie • Paniekstoornis • Sociale fobie • Therapieresistente depressie Bijwerkingen • Insomnia (slapeloosheid) • Orthostatische hypotensie (lage bloeddruk bij snel opstaan, waardoor men zich duizelig voelt) • Oedeem (vochtophoping) • Minder frequent: misselijkheid, droge mond, obstipatie, libidoverlies Tyramine Uit het aminozuur (kleinste deel van een eiwit) tyrosine kan tyramine worden gevormd, een stof die een rol speelt bij de regulatie van de bloeddruk. Tyramine wordt afgebroken door het enzym monoamino-oxidase (MAO). Als deze afbraak wordt geremd door een MAO-remmer stijgt de hoeveelheid tyramine in het bloed, waardoor de bloedvaten gaan vernauwen. Het gevolg is een stijging van de bloeddruk. Bij een zeer snelle stijging van de bloeddruk (hypertensieve crisis) kan een hersenbloeding optreden. Een dergelijke snelle bloeddrukstijging wordt gekenmerkt door de volgende symptomen: plotseling hevig bonzende hoofdpijn en hartkloppingen, minder vaak optredende symptomen zijn: misselijkheid of braken, transpireren, opvliegers en nekstijfheid. Om deze snelle stijging van de bloeddruk te voorkomen wordt een tyraminebeperkt dieet voorgeschreven. KLASSIEKE ANTIDEPRESSIVA Werking: remming heropname noradrenaline en serotonine A. Tricyclische antidepressiva (TCA's) Amitriptyline (Sarotex, Tryptizol) Clomipramine (Anafranil) Desipramine (Pertrofran) - 2003 uit de handel genomen Dosulepine (Prothiaden) Doxepine (Sinequan) Imipramine (Tofranil) Nortriptyline (Nortrilen) Trimipramine (Surmontill) B. Tetracyclisch antidepressivum Maprotiline (Ludiomil) MODERNE ANTIDEPRESSIVA A. Serotonine heropname remmers Werking: selectieve heropname remming van serotonine Selectieve serotonine heropnameremmers (SSRI's) Citalopram (Cipramil) Escitalopram (Lexapro) Fluoxetine (Prozac) Fluvoxamine (Fevarin) Paroxetine (Seroxat) Sertraline (Zoloft) Trazodon (Trazolan) Serotonine-Noradrenaline heropnameremmers (SNRI's) Duloxetine (Cymbalta) Venlafaxine (Efexor) SNRI's (en andere noradrenerge middelen) lijken beter te werken bij opgenomen patiënten, dat zijn in de regel patiënten waarvoor de klassieke antidepressiva misschien beter werken dan de SSRI's. Of dat door de gemengde heropnameremming komt, is niet bewezen. Ook al is er verschil, dan niet in die mate dat bij een bepaalde patiënt voor een noradrenerge heropnameremmer gekozen zou moeten worden. Andere Nefazodon (Dutonin) - 2003 uit de handel genomen B. Noradrenerg Specifiek Serotonerg Antidepressivum (NaSSA) Werking: blokkade presynaptische receptoren (a2-autoreceptor; a2-adrenoreceptor) van noradrenaline. Stimulatie van deze receptoren remt het vrijkomen van noradrenaline (negatieve feedback, thermostaat principe); blokkade stimuleert het vrijkomen van noradrenaline. Toename van noradrenaline leidt tot stimulatie van postsynaptische receptoren (a1-adrenoreceptor) van serotonine, hetgeen een als gevolg heeft dat er meer serotonine vrijkomt. Mirtazapine blokkeert ook de 5HT2 en 5HT3 postsynaptische receptoren, hetgeen leidt tot het vrijkomen van meer serotonine. Mirtazapine (Remeron) C. Monoamino-oxidaseremmers (MAO-remmers) MAO-remmers Reversibele monoamino-oxidaseremmers (RIMA's) oclobemide (Aurorix) Irreversibele (klassieke) monoamino-oxidaseremmers (MAOI's) ranylcypromine (Parnate) Fenelzine (Nardil) Isocarboxazide (Marplan) D. Overige Werking: onduidelijk Mianserine (Tolvon)
||
![]() |
Citaat:
ik heb ook antipsychotica gebruikt |
![]() |
||
Citaat:
Denk eraan dat orale anticeonceptie onbetrouwbaar kan zijn i.c.m. Sint Janskruid.
|
1. Hier is een apart topic voor
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1121843 2. Kun je normale interpunctie gebruiken aub?
||
Citaat:
![]()
|
Ik heb je poll eruit gehaald en ik ga dit topic zo even samenvoegen met het antidepressiva topic.
Laat me even verduidelijken waarom na het slikken van antidepressiva soms zelfmoord voorkomt. Mensen die depressief zijn lopen vaak al lang met zelfmoordgedachten rond, of het nu serieuze plannen zijn of alleen terugkerende gedachten. Daarbij zijn ze ook futloos, moe en hebben ze erg weinig energie. Als ze dan medicijnen krijgen verdwijnen die gedachten niet meteen. Ze blijven zich nog even depressief voelen. Het energielevel gaat echter wel meteen omhoog, waardoor ze soms fut krijgen om de dingen te doen waar ze eerst geen energie voor hadden, zoals zelfmoord plegen. Als je vriend niet depressief is loopt hij dus geen gevaar voor zelfmoord. Het kan hem lichamelijk wel erg beschadigen en het is verslavend.
||
Citaat:
Je energielevel gaat niet ineens omhoog en hierdoor krijgen ze echt geen fut om zelfmoord te plegen. Als iemand echt dood wil middels zm. doen ze dit, ongeacht hoe energierijk ze zijn. Wel eens gedacht aan de bijwerkingen van AD ? Info verstrekken is ok, maar dan wel juiste.
||
Citaat:
Antidepressiva zijn niet verslavend, hoewel je na langdurige gebruik je wel ontrekkingsverschijnselen kunt krijgen zodre je stopt. Indien je een uitsluipend antidepressivum slikt hoef je niet af te bouwen, bij de andere soorten gebruik je een afbouwschema. Dit verkleint de kans op nare bijwerkingen.
|
Verwijderd
|
Ik heb een tijdje prozac geslikt, maar mij hielp het niet. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou niet werkt! Er zijn best wat mensen die er wel baat bij hebben. Ik had verder geen last van bijwerkingen dus dat was wel prettig.
@ronnepon: Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je zomaar iemand anders zijn medicijnen slikt. Het is niet voor niks dat je vooor deze medicijnen een recept nodig hebt, iemand kan bijvoorbeeld allergies zijn voor een van de bestanddelen. Over het algemeen denk ik niet dat het heel erg kwaad kan. Hij zal misschien wel wat van de bijwerkingen merken (ik werd er bijvoorbeeld wel een beetje duf van). Als je deze medicijnen niet nodig hebt doen ze natuurlijk wel meer kwaad dan goed. Mja, praat nog maar eens goed met hem. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|