Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-12-2005, 09:48
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 12-12-2005 @ 09:54 :
Ik denk dat ik nu echt toe ben aan anti-depressiva. Ik kan niet meer omgaan met dat vermoeide, depressieve en verwarde gevoel. Met m'n psychologe heb ik het er al een hele tijd geleden over gehad en die staat er positief tegenover. Alleen m'n huisarts wil er niet aan meewerken. Wat moet ik nu doen?
Je bent altijd eigen baas lijkt me, maar let wel !!! die medicijnen doen het niet alleen, heb je geen last van winter bleus ?
Alleen in uiterste geval zou je aan medicijnen kunnen gaan denken.
Oud 13-12-2005, 11:54
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Tommie1 schreef op 11-12-2005 @ 01:27 :
Het nadeel van anti-depressiva en andere middelen is dat ze ( helaas) niet werken. Het wordt in het Westen hier vaak voorgeschreven aan iemand met die klachten, maar gevolg is dat ze er soort verslaafd aan raken. Als je die pillen namelijk slikt als je je rot voelt en het gaat weer iets beter met je ( er zit ook zerotonine in die pillen, hetzelfde stofje dat je aanmaakt als je lacht.. zit trouwens ook in bepaalde voedingsmiddelen zoals vis..dat naar mijn mening dus beter is om te eten dan zo'n pilletje ) en je stopt met het nemen van die pil, voel je je meteen weer heel rot, omdat je lichaam gewend is aan de stoffen die erin zitten. Oftewel: het is niet een echt medicijn, want medicjinen zijn ervoor om je van iets af te helpen..

Wat beter helpt is gewoon gezond zijn en doen voor je lichaam en geest. Als je je lichaam verwaarloost kun je depressief raken ( misschien hebben mensen wel de film Supersize Me gezien waarin een man 30 dagen lang zijn ontbijd lunch en avondeten McDonalds voedsel eet en daar ook daadwerkelijk depri en lusteloos van wordt) en natuurlijk ook als je het ergens totaal niet naar je zin hebt. Er zijn ook wel enkele oefeningen die vaak helpen als je je rot voelt. Inademen via je buik bijv.. diep.. en ook weer uitademen en pas weer inademen als je voelt dat je lucht nodig hebt. Daar wordt je heel kalm van. Is zelfs een of andere guru die zegt dat je met ademhalen alles kan verhelpen aan kwaaltjes, maar ik weet niet of ik dat helemaal geloof.
1. Er zit geen serotonine in antidepressiva. Het zorgt er voor dat dit stofje niet direct weer wordt heropgenomen.
2. Zo ver ik weet komen endorfine en dopamine vrij wanneer je sport, gelukzalig voelt.
3. De stof die je via vis binnen krijgt, zijn de omega vetzuren. (3-6 en 9)
4. Antidepressiva werken; dat is medisch onderzocht. Er reageren meer mensen op het het antidepressiva dan op een placebo.
5. Het medicijn is niet verslavend, en je hebt niet steeds een hogere dosering nodig voor het zelfde effect (resistentie).
6. Voedsel heeft inderdaad invloed op hoe je je voelt, evenals lichaamsbeweging goed voor je geest is
Oud 13-12-2005, 12:13
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 13-12-2005 @ 12:54 :
1. Er zit geen serotonine in antidepressiva. Het zorgt er voor dat dit stofje niet direct weer wordt heropgenomen.
2. Zo ver ik weet komen endorfine en dopamine vrij wanneer je sport, gelukzalig voelt.
3. De stof die je via vis binnen krijgt, zijn de omega vetzuren. (3-6 en 9)
4. Antidepressiva werken; dat is medisch onderzocht. Er reageren meer mensen op het het antidepressiva dan op een placebo.
5. Het medicijn is niet verslavend, en je hebt niet steeds een hogere dosering nodig voor het zelfde effect (resistentie).
6. Voedsel heeft inderdaad invloed op hoe je je voelt, evenals lichaamsbeweging goed voor je geest is
Vergeet natuurlijk niet slapen (in goede ritme) en rust.
Stoppen met antidepressiva kan wel afkickverschijnselen geven, veel mensen zien dit dan dat het middel verslavend werkt.
Oud 13-12-2005, 12:29
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ratsja schreef op 13-12-2005 @ 13:13 :
Vergeet natuurlijk niet slapen (in goede ritme) en rust.
Stoppen met antidepressiva kan wel afkickverschijnselen geven, veel mensen zien dit dan dat het middel verslavend werkt.
Juist

Lang leve de structuur idd..
Oud 14-12-2005, 13:56
Verwijderd
Citaat:
ratsja schreef op 12-12-2005 @ 10:48 :
Je bent altijd eigen baas lijkt me, maar let wel !!! die medicijnen doen het niet alleen, heb je geen last van winter bleus ?
Alleen in uiterste geval zou je aan medicijnen kunnen gaan denken.
Nou, als een dokter zegt dat hij iets niet voor wil schrijven schrijft hij het niet voor. Dus in die mate ben ik geen eigen baas
Oud 15-12-2005, 09:06
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 14-12-2005 @ 14:56 :
Nou, als een dokter zegt dat hij iets niet voor wil schrijven schrijft hij het niet voor. Dus in die mate ben ik geen eigen baas
als je het niet nodig hebt niet nee.
Oud 21-12-2005, 17:14
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Heeft iemand ervaring met Orap? Ik moet er namelijk morgen mee beginnen..
Oud 21-12-2005, 17:30
Maresha
Maresha is offline
sommige mensen gaan voor t kleinste dingetje medicatie slikken
ik heb zelf ok paar soorten medicatie geslikt, maar je gevoelens moeten er niet door onderdrukt worden en dat gebeurt juist wel
Oud 21-12-2005, 17:32
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Citaat:
Maresha schreef op 21-12-2005 @ 18:30 :
ik heb zelf ok paar soorten medicatie geslikt, maar je gevoelens moeten er niet door onderdrukt worden en dat gebeurt juist wel
Oud 21-12-2005, 17:38
Maresha
Maresha is offline
Citaat:
Kid Morbid schreef op 21-12-2005 @ 18:32 :
wat is er?
ik bedoel niet dat jij dat doet
maar ik bedoel ik kreeg medicatie zodat ik geen aanvallen meer kreeg vanwege mijn verdriet
en door die medicatie werdalles onderdrukt..terwijl ik juist moet leren omgaan door met mn aanvallen om te gaan..en dat kon niet zolang ik die medicatie slikte
Oud 21-12-2005, 17:42
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Citaat:
Maresha schreef op 21-12-2005 @ 18:38 :
wat is er?
ik bedoel niet dat jij dat doet
maar ik bedoel ik kreeg medicatie zodat ik geen aanvallen meer kreeg vanwege mijn verdriet
en door die medicatie werdalles onderdrukt..terwijl ik juist moet leren omgaan door met mn aanvallen om te gaan..en dat kon niet zolang ik die medicatie slikte
Oke sorry, ik dacht dat je het tegen mij had ja.

Ik vind medicatie persoonlijk wel een aardige oplossing, vooral als er tegelijkertijd ook nog veel en goed met een psycholoog/psychiater wordt gepraat.
Oud 21-12-2005, 18:00
Maresha
Maresha is offline
hangt er natuurlijk ook vanaf waarvoor je het gebruikt
maar als t jou helpt zou ik idd zo doorgaan ja

maar bij mij was het zo dat ik mn hele leven mn gevoelens(angst,kwaadheid,verdriet) heb onderdrukt..en laatste paar jaar kwam het er eindelijk uit..en dan krijg je van die kut medicatie voorgeslikt waardoor je de hele dag duf op bed ligt en je nix meer voelt

nu slik ik de medicatie niet meer en ben ik bezig mn gevoelens dus wel te uiten maar dan op een goede manier

en deze manier voel ik me beter bij
Oud 02-01-2006, 11:05
Verwijderd
Ik ben bij de dokter geweest en heb Paroxetine voorgeschreven gekregen in een vrij lichte dosering (20 mg per dag). Heeft iemand ervaring met dit medicijn?
Oud 02-01-2006, 11:52
Verwijderd
Citaat:
DarkSide schreef op 02-01-2006 @ 12:05 :
Ik ben bij de dokter geweest en heb Paroxetine voorgeschreven gekregen in een vrij lichte dosering (20 mg per dag). Heeft iemand ervaring met dit medicijn?
Paroxetine is het werkende deel dat ook in Seroxat zit. Onder die naam vind je misschien wat meer in dit topic.
Ik slik het zelf ook. Een paar jaar geleden slikte ik het ook en toen hielp het niet, nu slik ik het in combinatie met risperdal en dat werkt heel goed.
Oud 02-01-2006, 11:58
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 02-01-2006 @ 12:05 :
Ik heb anderhalf jaar Seroxat (stofnaam parexetine) 40mg geslikt. Ik merkte er niet zo heel veel van.. Maar goed, ik weet niet hoe ik me destijds zonder zou hebben gevoeld. Mijn ouders vinden wel dat ze verschil merken als ik AD slik.. Je weet dat je na 2-6 weken resultaat hebt? En direct na inname al bijwerkingen ervaart?
Oud 02-01-2006, 12:34
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 02-01-2006 @ 12:58 :
Ik heb anderhalf jaar Seroxat (stofnaam parexetine) 40mg geslikt. Ik merkte er niet zo heel veel van.. Maar goed, ik weet niet hoe ik me destijds zonder zou hebben gevoeld. Mijn ouders vinden wel dat ze verschil merken als ik AD slik.. Je weet dat je na 2-6 weken resultaat hebt? En direct na inname al bijwerkingen ervaart?
Ja, de bijwerkingen en de duur tot het resultaat heeft zijn me bekend. Eigenlijk moet ik nog even met m'n 'vriendin' overleggen wat zij ervan vind. Het schijnt dat je zin in seks erdoor kan afnemen en dat je potentie af kan nemen.
Oud 02-01-2006, 13:37
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 02-01-2006 @ 13:34 :
Ja, de bijwerkingen en de duur tot het resultaat heeft zijn me bekend. Eigenlijk moet ik nog even met m'n 'vriendin' overleggen wat zij ervan vind. Het schijnt dat je zin in seks erdoor kan afnemen en dat je potentie af kan nemen.
Inderdaad, als man kun je een vertraagde ejaculatie krijgen.. Wat is belangerijker, goede seks of een goede, stabiele stemming. Daarbij hoeft die bijwerking bij jou niet aan de orde te zijn... Succes (Je kunt het aan je huisarts voorleggen, als je het erg bezwaarlijk vind en veel hinder tijdens de seks ondervind kunnen ze medicijnen voorschrijven)
Oud 03-01-2006, 08:33
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 02-01-2006 @ 14:37 :
Inderdaad, als man kun je een vertraagde ejaculatie krijgen.. Wat is belangerijker, goede seks of een goede, stabiele stemming. Daarbij hoeft die bijwerking bij jou niet aan de orde te zijn... Succes (Je kunt het aan je huisarts voorleggen, als je het erg bezwaarlijk vind en veel hinder tijdens de seks ondervind kunnen ze medicijnen voorschrijven)
Wat ik begrepen heb van m'n huisarts zouden de bijwerkingen, zoals een verminderd libido vooral de eerste 2 weken plaats vinden omdat m'n lichaam aan het medicijn moet wennen. Eigenlijk wel een overkomelijk probleem
Oud 03-01-2006, 10:14
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 03-01-2006 @ 09:33 :
Wat ik begrepen heb van m'n huisarts zouden de bijwerkingen, zoals een verminderd libido vooral de eerste 2 weken plaats vinden omdat m'n lichaam aan het medicijn moet wennen. Eigenlijk wel een overkomelijk probleem
Ik heb nog steeds een libido van 0. Misschien is het niet allemaal te wijten aan het medicijn, immers als je niet lekker in je vel zit neemt je behoefte aan seks ook af.. Ten minste, als ik voor mezelf spreek. Leg er in ieder geval niet te veel nadruk op, belangrijkste is dat je er weer (snel) bovenop komt!!
Oud 18-01-2006, 19:53
Koning
Koning is offline
Zoals ik wel eens eerder aan heb gegeven wil ik een vervanger voor mijn seroxat (paroxetine). Het werkt opzich wel aardig voor mij, maar ik ben ook niet echt meer blij, zegmaar altijd wat er tussenin.

Ik geloof dat ik een Serotonine tekort heb, daarom kreeg ik het geloof ik voorgeschreven
Oud 19-01-2006, 08:46
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Koning schreef op 18-01-2006 @ 20:53 :
Zoals ik wel eens eerder aan heb gegeven wil ik een vervanger voor mijn seroxat (paroxetine). Het werkt opzich wel aardig voor mij, maar ik ben ook niet echt meer blij, zegmaar altijd wat er tussenin.

Ik geloof dat ik een Serotonine tekort heb, daarom kreeg ik het geloof ik voorgeschreven
Het is niet zozeer een tekort, het heeft met heropname te maken.

Je zegt: het werkt wel aardig, hoe lang gebruik je al, welke dosis en slik je seroxat (merknaam) of paroxetine ("neppillen")
Oud 19-01-2006, 16:45
Leidenschaft
Leidenschaft is offline
Ik heb een tijdlang Zoloft gebruikt, toen stopte ik, laatst weer begonnen, maar nu vergeet ik het steeds
Oud 19-01-2006, 18:59
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Leidenschaft schreef op 19-01-2006 @ 17:45 :
Ik heb een tijdlang Zoloft gebruikt, toen stopte ik, laatst weer begonnen, maar nu vergeet ik het steeds
Slik je toevallig de pil? Dan kun je je Zoloft tegelijk innemen (de stopweek daargelaten). Het is een kwestie van jezelf aanwennen.. Heb je de cliché tips zoals 'doosje naast je tandenborstel leggen zodat wanneer je je tanden poetst je eraan herinnert wordt je Zoloft in te nemen" al geprobeerd?
Oud 19-01-2006, 19:02
Leidenschaft
Leidenschaft is offline
Mutter darf es nicht wissen Met die tandenborstel gaat dus niet.
En nee, ik slik niet de pil.
Oud 19-01-2006, 19:07
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Leidenschaft schreef op 19-01-2006 @ 20:02 :
Mutter darf es nicht wissen Met die tandenborstel gaat dus niet.
En nee, ik slik niet de pil.
Je slikt Zoloft maar wilt niet dat je moeder dat weet?! Die medicijnen slik je niet voor je niks, het laatste waar je dan op zit te wachten is het geheim doen Je hebt nu juist toch steun nodig? Je zult ongetwijfeld voor jezelf een goede reden hebben het niet te zeggen...

Ben je er wel overuit wat je fijner vind? 's Ochtends, 's middags of 's avonds? Misschien kun je een medicijnaftekenkaart maken. Elke dag zet je een krul als je je Zoloft hebt genomen..

Goodluck
Oud 19-01-2006, 19:16
Leidenschaft
Leidenschaft is offline
De eerste keer dat ik ze nam, wist mijn moeder het wel. Maar toen kwamen er moeilijkheden enzo, en we besloten allebei dat we met de hele geestelijke gezondheidszorg moesten kappen omdat daar zelf nogal gare mensen zitten. Medicijnen zijn echter niet gaar ^_^ Maar gewoon, ik wil niet dat ze het weet en ik red me wel zonder haar steun. Ik heb jou toch
Oud 19-01-2006, 19:26
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Leidenschaft schreef op 19-01-2006 @ 20:16 :
De eerste keer dat ik ze nam, wist mijn moeder het wel. Maar toen kwamen er moeilijkheden enzo, en we besloten allebei dat we met de hele geestelijke gezondheidszorg moesten kappen omdat daar zelf nogal gare mensen zitten. Medicijnen zijn echter niet gaar ^_^ Maar gewoon, ik wil niet dat ze het weet en ik red me wel zonder haar steun. Ik heb jou toch
Da's zonder meer waar, op mij kun je bouwen hahahahahaha

Maareh erg vervelend dat de GGZ weinig voor je heeft kunnen betekenen.. Hebben ze je wel tools kunnen meegegeven waar jijzelf uiteindelijk mee uit de voeten kunt? Of is het enige positieve wat ze voor je betekent hebben het voorschrijven van de Zoloft?
Oud 19-01-2006, 19:32
Leidenschaft
Leidenschaft is offline
Nee, ik haal die pillen nu via de huisarts. Ik wilde niet meer naar die tent omdat het je alleen maar depressiever maakt. Grijs, allemaal posters, lelijke banale werkelijkheid, iegh.
Oud 19-01-2006, 20:56
Koning
Koning is offline
Citaat:
ratsja schreef op 19-01-2006 @ 09:46 :
Het is niet zozeer een tekort, het heeft met heropname te maken.

Je zegt: het werkt wel aardig, hoe lang gebruik je al, welke dosis en slik je seroxat (merknaam) of paroxetine ("neppillen")
3 jaar, paroxetine, 20mg per dag
Oud 19-01-2006, 21:04
Koning
Koning is offline
Kut dokter

The paxil withdrawal symptoms include (but are not limited to):
Shocks, called the 'zaps'; usually starting in the mouth or head, and extending out through the body.

Daar heb ik dus last van als ik het vergeet. Maar ze zegt dat het niet kan.
Oud 20-01-2006, 10:02
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Koning schreef op 19-01-2006 @ 22:04 :
Kut dokter

The paxil withdrawal symptoms include (but are not limited to):
Shocks, called the 'zaps'; usually starting in the mouth or head, and extending out through the body.

Daar heb ik dus last van als ik het vergeet. Maar ze zegt dat het niet kan.
Het is ook niet de bedoeling dat je het vergeet, dan heb je sowieso kans op bijwerkingen, vergeet je ze vaak ?
Oud 20-01-2006, 13:48
Koning
Koning is offline
Citaat:
ratsja schreef op 20-01-2006 @ 11:02 :
Het is ook niet de bedoeling dat je het vergeet, dan heb je sowieso kans op bijwerkingen, vergeet je ze vaak ?
1x per maand ofzo. niet zo'n ramp. maar dan ben ik wel fakked na een tijdje
Oud 22-01-2006, 14:38
moon
moon is offline
Ik vroeg me af wat nou eigenlijk precies MAO-remmers zijn. Zijn dat alle anti-depressiva? nee toch? Ik las laatst ergens dat chocolade ook een MAO-remmer is. Ik snap het dus niet helemaal meer. Wat is een MAO-remmer?
Oud 22-01-2006, 16:49
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
moon schreef op 22-01-2006 @ 15:38 :
Ik vroeg me af wat nou eigenlijk precies MAO-remmers zijn. Zijn dat alle anti-depressiva? nee toch? Ik las laatst ergens dat chocolade ook een MAO-remmer is. Ik snap het dus niet helemaal meer. Wat is een MAO-remmer?
MAO-remmers werden in 1953 bij toeval ontdekt. Men was op zoek naar een nieuw middel voor de behandeling van tuberculose (TBC). Iproniazide (Marsilid), een MAO-remmer die qua chemische structuur lijkt op medicijnen die werkzaam zijn bij TBC, bleek niet geschikt voor de behandeling van TBC. Een arts merkte echter dat de patiënten met TBC zich wel beter gingen voelen omdat het de stemming van depressieve tuberculosepatiënten verbeterde. Iproniazide werd van de markt gehaald vanwege het toxische effect op de lever, maar andere MAO-remmers werden ontwikkeld en met succes gebruikt als antidepressivum.
In de zestiger jaren werden MAO-remmers op beperkte schaal in Nederland voorgeschreven. Vanwege ernstige bijwerkingen, zoals ernstige bloeddrukstijging met hersenbloedingen als gevolg, werden deze middelen echter (tijdelijk) uit de handel genomen. Toen echter bleek dat de bloeddrukstijging veroorzaakt werd door gelijktijdig gebruik met tyraminerijk voedsel, konden de MAO-remmers weer worden voorgeschreven. In Nederland zijn deze medicijnen echter niet opnieuw geregistreerd als geneesmiddel en heeft derhalve de status van "orphan drug": ze worden alleen door de apotheek afgegeven als het recept gepaard gaat met een "Artsenverklaring".

Werkingsmechanisme
De circa 10 miljard neuronen (zenuwcellen) dragen informatie op elkaar over via neurotransmitters (boodschapperstoffen) zoals acetylcholine, dopamine, histamine, noradrenaline en serotonine. Neurotransmitters worden door een neuron uitgescheiden in een microscopisch kleine ruimte tussen de twee zenuwuiteinden (synapsspleet). Vervolgens binden deze neurotransmitters zich tijdelijk aan een receptor van de volgende neuron, aan wie de "informatie" zo wordt doorgegeven. Tenslotte worden de neurotransmitters worden afgevoerd en opgeruimd via afbraak door enzymen (monoamino-oxidase A en B; kortweg MAO), heropname in het neuron van oorsprong en opname in gliacellen (steuncellen).
MAO-remmers remmen de enzymen monoamino-oxidase A en B, waardoor de afbraak van de
neurotransmitters wordt verhinderd en de hoeveelheid neurotransmitters neemt dus toe. Het antidepressieve effect berust op een toename van vooral de neurotransmitters serotonine en noradrenaline.

Indeling
• Irreversibele (klassieke) monoamino-oxidaseremmers (MAOI's)
Werking: irreversibele remming van zowel de enzymen MAO-A als MAO-B. Irreversibel betekent dat na staken van de MAO-remmer de activiteit van de enzymen pas na 7 tot 10 dagen weer wat op peil is, doordat er weer voldoende nieuw enzym is aangemaakt.
Medicijnen: Tranylcypromine (Parnate); fenelzine (Nardil); isocarboxazide (Marplan)
• Reversibele monoamino-oxidaseremmers (RIMA's)
Werking: reversibele remming van het enzym MAO-A.
Medicijn: Moclobemide (Aurorix)

Indicaties #2 - Literatuur anti-depressiva
• Atypische depressie
• Paniekstoornis
• Sociale fobie
• Therapieresistente depressie

Bijwerkingen
• Insomnia (slapeloosheid)
• Orthostatische hypotensie (lage bloeddruk bij snel opstaan, waardoor men zich duizelig voelt)
• Oedeem (vochtophoping)
• Minder frequent: misselijkheid, droge mond, obstipatie, libidoverlies

Tyramine
Uit het aminozuur (kleinste deel van een eiwit) tyrosine kan tyramine worden gevormd, een stof die een rol speelt bij de regulatie van de bloeddruk. Tyramine wordt afgebroken door het enzym monoamino-oxidase (MAO). Als deze afbraak wordt geremd door een MAO-remmer stijgt de hoeveelheid tyramine in het bloed, waardoor de bloedvaten gaan vernauwen. Het gevolg is een stijging van de bloeddruk. Bij een zeer snelle stijging van de bloeddruk (hypertensieve crisis) kan een hersenbloeding optreden. Een dergelijke snelle bloeddrukstijging wordt gekenmerkt door de volgende symptomen: plotseling hevig bonzende hoofdpijn en hartkloppingen, minder vaak optredende symptomen zijn: misselijkheid of braken, transpireren, opvliegers en nekstijfheid. Om deze snelle stijging van de bloeddruk te voorkomen wordt een tyraminebeperkt dieet voorgeschreven.

KLASSIEKE ANTIDEPRESSIVA
Werking: remming heropname noradrenaline en serotonine
A. Tricyclische antidepressiva (TCA's)
Amitriptyline (Sarotex, Tryptizol)
Clomipramine (Anafranil)
Desipramine (Pertrofran) - 2003 uit de handel genomen
Dosulepine (Prothiaden)
Doxepine (Sinequan)
Imipramine (Tofranil)
Nortriptyline (Nortrilen)
Trimipramine (Surmontill)
B. Tetracyclisch antidepressivum
Maprotiline (Ludiomil)

MODERNE ANTIDEPRESSIVA
A. Serotonine heropname remmers
Werking: selectieve heropname remming van serotonine Selectieve serotonine heropnameremmers (SSRI's)
Citalopram (Cipramil)
Escitalopram (Lexapro)
Fluoxetine (Prozac)
Fluvoxamine (Fevarin)
Paroxetine (Seroxat)
Sertraline (Zoloft)
Trazodon (Trazolan)
Serotonine-Noradrenaline heropnameremmers (SNRI's)
Duloxetine (Cymbalta)
Venlafaxine (Efexor)
SNRI's (en andere noradrenerge middelen) lijken beter te werken bij opgenomen patiënten, dat zijn in de regel patiënten waarvoor de klassieke antidepressiva misschien beter werken dan de SSRI's. Of dat door de gemengde heropnameremming komt, is niet bewezen. Ook al is er verschil, dan niet in die mate dat bij een bepaalde patiënt voor een noradrenerge heropnameremmer gekozen zou moeten worden.
Andere
Nefazodon (Dutonin) - 2003 uit de handel genomen
B. Noradrenerg Specifiek Serotonerg Antidepressivum (NaSSA)
Werking: blokkade presynaptische receptoren (a2-autoreceptor; a2-adrenoreceptor) van noradrenaline. Stimulatie van deze receptoren remt het vrijkomen van noradrenaline (negatieve feedback, thermostaat principe); blokkade stimuleert het vrijkomen van noradrenaline. Toename van noradrenaline leidt tot stimulatie van postsynaptische receptoren (a1-adrenoreceptor) van serotonine, hetgeen een als gevolg heeft dat er meer serotonine vrijkomt. Mirtazapine blokkeert ook de 5HT2 en 5HT3 postsynaptische receptoren, hetgeen leidt tot het vrijkomen van meer serotonine.
Mirtazapine (Remeron)
C. Monoamino-oxidaseremmers (MAO-remmers)
MAO-remmers
Reversibele monoamino-oxidaseremmers (RIMA's)
oclobemide (Aurorix)
Irreversibele (klassieke) monoamino-oxidaseremmers (MAOI's)
ranylcypromine (Parnate)
Fenelzine (Nardil)
Isocarboxazide (Marplan)
D. Overige
Werking: onduidelijk
Mianserine (Tolvon)
Oud 03-02-2006, 22:05
Verwijderd
Kan een huisarts zelf AD en dergelijke voorschrijven, of moet ie je eerst perse doorverwijzen naar een psych?
Oud 04-02-2006, 11:15
kroot
kroot is offline
nee, een huisarts kan ook AD voorschrijven
Oud 16-02-2006, 22:15
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Antipsychotica kunnen suikerziekte veroorzaken

Geneesmiddelen tegen psychose kunnen suikerziekte veroorzaken, zo concludeert psychiater Dan Cohen in onderzoek dat hij bij het UMC Utrecht uitvoerde. Daarbij komt suikerziekte bij mensen met schizofrenie vaker voor. Omdat zij meestal ook antipsychotica gebruiken, zijn zij dubbel vatbaar voor suikerziekte.

Cohen baseert zijn conclusie op epidemiologisch onderzoek onder een half miljoen inwoners van de regio Utrecht en op een onderzoek onder 3000 patiënten met diabetes mellitus (suikerziekte). Hij vond onder gebruikers van antipsychotica vaker suikerziekte, ongeacht de psychiatrische diagnose. Bij patiënten met schizofrenie komt diabetes gemiddeld twee keer zoveel voor, in de leeftijd van 30 tot 40 jaar zelfs tien keer zoveel. “Schizofrenie blijkt een risicofactor voor diabetes”, stelt Cohen, “los van gewicht, leeftijd en de invloed van geneesmiddelen.” Cohen deed ook literatuuronderzoek naar het ontstaan van diabetes door de nieuwe, zogenoemde atypische antipsychotica. In de eerste zes maanden kunnen deze middelen bij mensen onder de vijftig jaar een ernstige en soms dodelijke ontregeling van de suikerspiegel veroorzaken. Cohen vond in de wetenschappelijke literatuur 73 gevallen van acute diabetes door antipsychotica, waardoor twee van deze patiënten overleden. “Het voorschrijven van antipsychotica is een medische handeling”, stelt hij. “Om suikerziekte tijdig op te sporen en een dodelijke ontregeling te voorkomen, moet je bij patiënten nuchter het bloedsuikergehalte bepalen gedurende de eerste drie maanden van behandeling met een antipsychoticum, ongeacht de leeftijd van de patiënt en ongeacht de soort antipsychotische medicatie.”
Vond ik wel het vermelden waard!
Oud 19-02-2006, 07:08
Maresha
Maresha is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 16-02-2006 @ 23:15 :
Vond ik wel het vermelden waard!
ik ook!
ik heb ook antipsychotica gebruikt
Oud 20-02-2006, 13:17
burgertrutje
burgertrutje is offline
Het is niet echt een antidepressiva, maar heeft iemand ervaring met Sint-janskruid? Werkt het ook echt rustgevend en blijmakend of niet echt.
Oud 22-02-2006, 17:14
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
burgertrutje schreef op 20-02-2006 @ 14:17 :
Het is niet echt een antidepressiva, maar heeft iemand ervaring met Sint-janskruid? Werkt het ook echt rustgevend en blijmakend of niet echt.
Uit Duitse onderzoeken bleek dat bij een lichte tot matige depressie Sint Janskruid even effectief als Seroxat (Paroxetine) zou zijn. Persoonlijk geen ervaring met Sint Janskruid.

Denk eraan dat orale anticeonceptie onbetrouwbaar kan zijn i.c.m. Sint Janskruid.
Oud 22-02-2006, 17:42
Verwijderd
Ik heb ruim een maand Sint Janskruid genomen (3 maal daags 1 pil) en heb totaal geen vooruitgang gemerkt En idd niet gebruiken icm de pil (staat ook wel in de bijsluiter).
Oud 27-02-2006, 11:14
ronnepon
ronnepon is offline
hoi heeft iemand ervaring met seroquel.heb gehoord dat er zelfmoord van voorkomt.mijn vriend krijgt dit soms van iemand terwijl hij het niet nodig heeft.ben wat ongerust omdat hij helemaal anders word van karakter/omgang.graag een reactie.alvast bedankt
Oud 27-02-2006, 11:22
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
1. Hier is een apart topic voor

http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1121843

2. Kun je normale interpunctie gebruiken aub?
Oud 27-02-2006, 12:09
Verwijderd
Misschien moet die vriend dan eens bij zichzelf te rade gaan, want als hij medicatie slikt die niet voor hem bedoeld is en die hij van zomaar iemand anders krijgt dan is hij zelf ook niet helemaal in orde.
Oud 27-02-2006, 12:18
drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-02-2006 @ 13:09 :
Misschien moet die vriend dan eens bij zichzelf te rade gaan, want als hij medicatie slikt die niet voor hem bedoeld is en die hij van zomaar iemand anders krijgt dan is hij zelf ook niet helemaal in orde.
Helemaal normaal is het inderdaar niet.
Oud 27-02-2006, 12:24
Nona
Nona is offline
Ik heb je poll eruit gehaald en ik ga dit topic zo even samenvoegen met het antidepressiva topic.

Laat me even verduidelijken waarom na het slikken van antidepressiva soms zelfmoord voorkomt. Mensen die depressief zijn lopen vaak al lang met zelfmoordgedachten rond, of het nu serieuze plannen zijn of alleen terugkerende gedachten. Daarbij zijn ze ook futloos, moe en hebben ze erg weinig energie. Als ze dan medicijnen krijgen verdwijnen die gedachten niet meteen. Ze blijven zich nog even depressief voelen. Het energielevel gaat echter wel meteen omhoog, waardoor ze soms fut krijgen om de dingen te doen waar ze eerst geen energie voor hadden, zoals zelfmoord plegen.

Als je vriend niet depressief is loopt hij dus geen gevaar voor zelfmoord. Het kan hem lichamelijk wel erg beschadigen en het is verslavend.
Oud 27-02-2006, 13:25
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 27-02-2006 @ 13:24 :
Ik heb je poll eruit gehaald en ik ga dit topic zo even samenvoegen met het antidepressiva topic.

Laat me even verduidelijken waarom na het slikken van antidepressiva soms zelfmoord voorkomt. Mensen die depressief zijn lopen vaak al lang met zelfmoordgedachten rond, of het nu serieuze plannen zijn of alleen terugkerende gedachten. Daarbij zijn ze ook futloos, moe en hebben ze erg weinig energie. Als ze dan medicijnen krijgen verdwijnen die gedachten niet meteen. Ze blijven zich nog even depressief voelen. Het energielevel gaat echter wel meteen omhoog, waardoor ze soms fut krijgen om de dingen te doen waar ze eerst geen energie voor hadden, zoals zelfmoord plegen.

Als je vriend niet depressief is loopt hij dus geen gevaar voor zelfmoord. Het kan hem lichamelijk wel erg beschadigen en het is verslavend.
Is niet waar wat je hier schrijft.
Je energielevel gaat niet ineens omhoog en hierdoor krijgen ze echt geen fut om zelfmoord te plegen.
Als iemand echt dood wil middels zm. doen ze dit, ongeacht hoe energierijk ze zijn.
Wel eens gedacht aan de bijwerkingen van AD ?
Info verstrekken is ok, maar dan wel juiste.
Oud 27-02-2006, 14:25
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 27-02-2006 @ 13:24 :

Seroquel is een antipsychoticum.

Antidepressiva zijn niet verslavend, hoewel je na langdurige gebruik je wel ontrekkingsverschijnselen kunt krijgen zodre je stopt. Indien je een uitsluipend antidepressivum slikt hoef je niet af te bouwen, bij de andere soorten gebruik je een afbouwschema. Dit verkleint de kans op nare bijwerkingen.
Oud 01-03-2006, 12:12
Ruudje
Ruudje is offline
Ik heb Prozac voorgeschreven gekregen, 20mg per dag. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Oud 01-03-2006, 16:06
Verwijderd
Ik heb een tijdje prozac geslikt, maar mij hielp het niet. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou niet werkt! Er zijn best wat mensen die er wel baat bij hebben. Ik had verder geen last van bijwerkingen dus dat was wel prettig.

@ronnepon: Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je zomaar iemand anders zijn medicijnen slikt. Het is niet voor niks dat je vooor deze medicijnen een recept nodig hebt, iemand kan bijvoorbeeld allergies zijn voor een van de bestanddelen. Over het algemeen denk ik niet dat het heel erg kwaad kan. Hij zal misschien wel wat van de bijwerkingen merken (ik werd er bijvoorbeeld wel een beetje duf van). Als je deze medicijnen niet nodig hebt doen ze natuurlijk wel meer kwaad dan goed. Mja, praat nog maar eens goed met hem.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten