Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2007, 06:40
Nebel
Nebel is offline
Ik heb een vraagje, ik slik zelf geen antidepressiva maar iemand in mijn directe omgeving wel. Al een tijdje, en het gaat helemaal niet goed met haar.
Haar psychiater wil dat ze de dosering verhoogt, dat heeft ze twee maal 1 dag gedaan. Maar ze zei dat ze op die dagen zich er niet goed bij voelde. Ik vraag me af of je dat echter meteen merkt en of het niet een smoes van haar is want eigenlijk wil ze helemaal geen medicijnen gebruiken. Ze wil ook niet opzoek naar medicijnen waar ze zich beter bij voelt, ze heeft een andere gehad (weet ik de naam niet meer van) en die werkten veel minder goed, daar was ze veel depressiever bij. Ze is bang dat dat weer gebeurt als ze andere probeert.
Ze gebruikt nu trouwens citalopram.
Advertentie
Oud 21-03-2007, 08:50
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 21-03-2007 @ 07:40 :
Ik heb een vraagje, ik slik zelf geen antidepressiva maar iemand in mijn directe omgeving wel. Al een tijdje, en het gaat helemaal niet goed met haar.
Haar psychiater wil dat ze de dosering verhoogt, dat heeft ze twee maal 1 dag gedaan. Maar ze zei dat ze op die dagen zich er niet goed bij voelde. Ik vraag me af of je dat echter meteen merkt en of het niet een smoes van haar is want eigenlijk wil ze helemaal geen medicijnen gebruiken. Ze wil ook niet opzoek naar medicijnen waar ze zich beter bij voelt, ze heeft een andere gehad (weet ik de naam niet meer van) en die werkten veel minder goed, daar was ze veel depressiever bij. Ze is bang dat dat weer gebeurt als ze andere probeert.
Ze gebruikt nu trouwens citalopram.
De eerste dagen voel je je minder fijn vanwege de bijwerkingen waar je al wel direct last van krijgt. Na 2 tot 4 weken werkt het optimaal.
Oud 21-03-2007, 10:09
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 21-03-2007 @ 09:50 :
De eerste dagen voel je je minder fijn vanwege de bijwerkingen waar je al wel direct last van krijgt. Na 2 tot 4 weken werkt het optimaal.
En hoe krijg je iemand zo ver dat ie het twee tot vier weken vol houdt?
Oud 21-03-2007, 11:15
Verwijderd
Citaat:
Sassiefje schreef op 21-03-2007 @ 11:09 :
En hoe krijg je iemand zo ver dat ie het twee tot vier weken vol houdt?
Dat gaat je niet lukken. Iemand moet dat zelf willen. En het is zeker niet eenvoudig. Toen ik zelf met paroxetine begon heb ik het er ook ongelooflijk zwaar mee gehad. Ik wist dat ik van m'n depressies af moest en dus hield ik het vol, maar eenvoudig is dat zeker niet. Er is volgens mij nogal wat wilskracht voor nodig.

Laatst gewijzigd op 21-03-2007 om 11:18.
Oud 21-03-2007, 11:26
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 21-03-2007 @ 12:15 :
Dat gaat je niet lukken. Iemand moet dat zelf willen. En het is zeker niet eenvoudig. Toen ik zelf met paroxetine begon heb ik het er ook ongelooflijk zwaar mee gehad. Ik wist dat ik van m'n depressies af moest en dus hield ik het vol, maar eenvoudig is dat zeker niet. Er is volgens mij nogal wat wilskracht voor nodig.
Dat idee kreeg ik al Maar ze is uiteindelijk ook met die citalopram begonnen, maar waarom het dan voor haar niet te doen is om de dosering te verhogen begrijp ik niet zo goed.
Maar het zo moeilijk om iemand weg te zien glijden . Was ook eerst bij mijn moeder maar die is nu opgenomen, en dat gaat gelukkig wel wat beter.
Oud 21-03-2007, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Sassiefje schreef op 21-03-2007 @ 12:26 :
Dat idee kreeg ik al Maar ze is uiteindelijk ook met die citalopram begonnen, maar waarom het dan voor haar niet te doen is om de dosering te verhogen begrijp ik niet zo goed.
Maar het zo moeilijk om iemand weg te zien glijden . Was ook eerst bij mijn moeder maar die is nu opgenomen, en dat gaat gelukkig wel wat beter.
Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is. Het enige wat je kunt doen is er voor haar zijn en accepteren dat jij de situatie nu eenmaal niet kunt veranderen. Machteloosheid is nooit een fijn gevoel. *knuf*
Oud 21-03-2007, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Sassiefje schreef op 21-03-2007 @ 12:26 :
waarom het dan voor haar niet te doen is om de dosering te verhogen begrijp ik niet zo goed.
Misschien moet je dat aan haar vragen? Maar 't kan best te maken hebben met dat ze zich idd niet goed voelde (door de bijwerkingen).
Oud 21-03-2007, 15:03
ilse
ilse is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 21-03-2007 @ 02:17 :
Met Cipramil heb ik niet gehad dat ik niet klaar kon komen. Wel met Paroxetine. Maar aangezien het beiden ssri's zijn kan ik me voorstellen dat dit ook bij cipramil een bijwerking kan zijn. Heb je verder nog wel plezier in seks? Dan is het nog even goed vervelend natuurlijk, maar misschien overkomelijk.

Zelf dronk ik tot voor kort stevig bij m'n cipramil. Nu mag ik nog 4-5 units per week van de psych. Je kunt er dus wel bij drinken, maar met mate zoals ook op de sticker aangegeven staat die er als het goed is op zit. Ik heb wel eens gehoord dat van het gebruik van veel alcohol in combinatie met psychofarmaceutica de leverfunctie verstoord kan worden, maar ik weet niet precies hoe dat zit. Kun je het niet aan de arts vragen die je de medicijnen voorgeschreven heeft of aan je apotheker?
ja, voor de rest kan ik er wel van genieten, ik vind het alleen een beetje jammer.. hoop dat het over een tijdje weer terug komt.

ik kan het daar natuurljk ook wel vragen, heb 2 april een afspraak met die psychiater, dus dan vraag ik het dan wel. ik vond het juist heerlijk, lekker snel in zo een roes raken.. maar ja, dan was het ook wel te verwachten dat het niet goed voor je is.. ik weet niets van een sticker alleen in de bijsluiter stond dat het gebruik van alcohol moest worden vermeden..

als je oxazepam gebruikt en drinkt, heeft dat ook nog een raar effect eigenlijk? moet je dan nog meer extra uitkijken.. (eerder andersom eigenlijk, als je gedronken hebt en dan neem je dat in..)
Oud 21-03-2007, 15:04
ilse
ilse is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 20-03-2007 @ 19:00 :
Met een antidepressivum kun je altijd beter niet drinken.

Het zorgt ervoor dat de werking van het middel versterkt wordt, waardoor je daar nare bijwerking van kunt krijgen.
okee dat begrijp ik wel. kan dat ook als je verder niet echt last van de bijwerkingen hebt?
Oud 21-03-2007, 18:02
Verwijderd
Citaat:
ilse schreef op 21-03-2007 @ 16:03 :
als je oxazepam gebruikt en drinkt, heeft dat ook nog een raar effect eigenlijk? moet je dan nog meer extra uitkijken.. (eerder andersom eigenlijk, als je gedronken hebt en dan neem je dat in..)
het versterkt elkaar.. als k oxazepam heb geslikt word k heel sneel heel dronken.. en ook ontzettend suf van de oxazepam..
Oud 21-03-2007, 21:44
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
ilse schreef op 21-03-2007 @ 16:04 :
okee dat begrijp ik wel. kan dat ook als je verder niet echt last van de bijwerkingen hebt?
Ja, dat gebeurt vrijwel altijd. Niet met een slokje misschien, maar wel met een grotere hoeveelheid. Staat niet voor niets in de bijsluiter.
Oud 22-03-2007, 06:48
Verwijderd
Citaat:
Voor zo ver ik weet staan die twee dingen totaal los van elkaar.
Oud 22-03-2007, 11:52
Eend
Eend is offline
Citaat:
ilse schreef op 21-03-2007 @ 16:03 :
Ik werd er helemaal raar van in mijn hoofd. Extra suf en een beetje ijlen. Het ging in ieder geval niet zoals het hoort
Oud 24-03-2007, 12:22
Verwijderd
Ik gebruik sinds donderdag mirtazapine naast m'n citalopram. Ik slaap wel weer goed door dit middel, maar voel me de hele dag slaperig. Heeft iemand daar ervaring mee en gaat dit over? Verder vond de apotheek het vreemd dat ik mirtazapine naast citalopram moest gebruiken. De psychiater heeft het echter zo voorgeschreven, dus probeer ik er maar op te vertrouwen dat het goed is en vraag ik het donderdag nog wel even na. Weet iemand wat de mogelijke bezwaren kunnen zijn van het gebruiken van twee middelen naast elkaar?
Oud 26-03-2007, 14:38
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 24-03-2007 @ 13:22 :
Ik gebruik sinds donderdag mirtazapine naast m'n citalopram. Ik slaap wel weer goed door dit middel, maar voel me de hele dag slaperig. Heeft iemand daar ervaring mee en gaat dit over? Verder vond de apotheek het vreemd dat ik mirtazapine naast citalopram moest gebruiken. De psychiater heeft het echter zo voorgeschreven, dus probeer ik er maar op te vertrouwen dat het goed is en vraag ik het donderdag nog wel even na. Weet iemand wat de mogelijke bezwaren kunnen zijn van het gebruiken van twee middelen naast elkaar?
mirtazepine is zover ik weet hetzelfde als Remeron. Remeron is ook een antidepressivum maar met een meer sederende bijwerking (vandaar dat het ook als slaap bevorderend medicijn werkzaam is). In het farmaceutisch kompas staat er geloof ik dat je geen anti-depressiva mag combineren (hoewel het in de praktijk zeer vaak gebeurd). Vandaar dat de apotheek waarschijnlijk zich afvroeg hoe het zit.

Kijk anders op de site http://www.fk.cvz.nl/

Verder kun je je psychiater vragen waarom hij ervoor gekozen heeft. het is in ieder geval niet vreemd.
Oud 26-03-2007, 14:58
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
@Darkside

Ik vind het ook een beetje vreemd dat je psychiater het zo heeft voorgeschreven, omdat het allebei anti depressiva zijn. Maargoed, coopergirl heeft er meer verstand van dan ik . Even checken bij je psychiater anders?

Ik was er ook heel moe van en dit heeft helaas best lang geduurt. Daarnaast kwam ik er heel erg van aan.

Dan liever de citalopram/cipramil die ik op dit moment gebruik. De eerste AD waar ik echt tevreden over ben. Heb alleen in het begin veel last gehad van duizeligheid.
Oud 27-03-2007, 15:23
ilse
ilse is offline
Citaat:
Eend schreef op 22-03-2007 @ 12:52 :
Ik werd er helemaal raar van in mijn hoofd. Extra suf en een beetje ijlen. Het ging in ieder geval niet zoals het hoort
dan doe ik dat maar ff niet..

bedankt voor de reacties allemaal. ik voel nog steeds niet echt effect op hoe ik me voel van de cipramil, maar.. wie weet.
Oud 27-03-2007, 22:39
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Hoi Ilse,

Ik heb even niet helemaal meegekregen hoe lang je Cipramil nu gebruikt, maar de bijwerking die jij noemde heb ik ook. Nou kwam ik normaal te snel klaar (goh wat genant dit ) dus vind ik het niet zo heel erg. Maar ik kan me voorstellen dat het voor jou storend is. De bijwerking staat inderdaad ook genoemd in de bijsluiter.

Ik slik de cipramil nu bijna 3,5 weken en ik begin en wat van de werking te merken sinds een aantal dagen en ik merk dat de bijwerkingen minder beginnen te worden. Ik ben niet meer zoveel duizelig bij het opstaan als eerst en ik slaap weer wat beter. In tegenstelling tot het suf zijn van anderen had ik namelijk juist problemen met slapen.

Wat ik van de werking merk is dat ik eerst enorm suïcidaal was maar me sinds een paar dagen erop betrap dat die gedachten een stuk minder aanwezig zijn. Alsof er een stuk van de drukkende last op mijn schouders en het 'zware gevoel' is afgenomen. Het is niet zo dat ik nu weer een spring in het veld ben en me meteen helemaal super voel, maar dat verwachtte ik er ook niet van. Ik merk overigens daarbij dat ik merk wanneer het tijd is om mijn volgende dosis te pakken, anders wordt ik echt enorm kriebelig en onrustig als ik te lang wacht. Ik weet niet of anderen dit ook kennen, maar dit ga ik sowieso nog bespreken bij mijn psychiater. Om dat dit al een paar uur is voor de volgende dosis en ik me afvraag of die dan misschien te laag is.

Als je alcohol gaat gebruiken bij medicijnen versterk je naar mijn weten de werking van de medicijnen, niet die van de alcohol. Dus je zult dan eerder meer last krijgen van de (bij)werkingen van de medicijnen dan dat je dronken wordt. Alleen gezond is het natuurlijk niet.

Liefs,

Laura

Laatst gewijzigd op 27-03-2007 om 22:42.
Oud 28-03-2007, 00:25
Verwijderd
Citaat:
Aragnabite schreef op 26-03-2007 @ 15:58 :
@Darkside

Ik vind het ook een beetje vreemd dat je psychiater het zo heeft voorgeschreven, omdat het allebei anti depressiva zijn. Maargoed, coopergirl heeft er meer verstand van dan ik . Even checken bij je psychiater anders?

Ik was er ook heel moe van en dit heeft helaas best lang geduurt. Daarnaast kwam ik er heel erg van aan.

Dan liever de citalopram/cipramil die ik op dit moment gebruik. De eerste AD waar ik echt tevreden over ben. Heb alleen in het begin veel last gehad van duizeligheid.
Citalopram heb ik weinig bijwerkingen van gehad. Waarschijnlijk omdat ik van de seroxat af kwam, wat ook een ssri is. Die had bij mij echter als vervelende bijwerking dat het orgasme uitbleef. Ik ben nu gelukkig over m'n vermoeidheid heen. Alleen de eerste twee dagen erg veel last van gehad. Nu voel ik me echter al een paar dagen erg lekker. De combi werkt bij mij dus volgens mij uitstekend.

Werd dat aankomen veroorzaakt doordat je er meer door ging eten? Ik merk namelijk de afgelopen dagen dat m'n eetlust enorm is toegenomen. Heb wel de neiging om gezonde dingen te pakken though. En dat is dan weer een voordeel.

Laatst gewijzigd op 28-03-2007 om 00:51.
Oud 28-03-2007, 00:34
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 26-03-2007 @ 15:38 :
mirtazepine is zover ik weet hetzelfde als Remeron. Remeron is ook een antidepressivum maar met een meer sederende bijwerking (vandaar dat het ook als slaap bevorderend medicijn werkzaam is). In het farmaceutisch kompas staat er geloof ik dat je geen anti-depressiva mag combineren (hoewel het in de praktijk zeer vaak gebeurd). Vandaar dat de apotheek waarschijnlijk zich afvroeg hoe het zit.

Kijk anders op de site http://www.fk.cvz.nl/

Verder kun je je psychiater vragen waarom hij ervoor gekozen heeft. het is in ieder geval niet vreemd.
Ik heb ff op het farmaceutisch kompas gekeken, maar er stond niet dat het niet gecombineerd mag worden. Vergroot alleen het risico op serotoninesyndroom, whatever that may be. Ik ga het m'n psychiater wel ff vragen, maar ik vertrouw het wel.
Oud 28-03-2007, 13:16
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Nou slikte ik de remeron dus samen met Risperdal, waarvan de toename in eetlust ook gekomen kan zijn. Maar ik had inderdaad een explosieve toename in eetlust. Echt niet fijn.

Bij de cipramil heb ik op dit moment het tegenovergestelde, ik krijg bijna niets meer weg. Misschien dat het elkaar kan beïnvloeden?
Oud 28-03-2007, 17:19
metaldready
metaldready is offline
slik nu zo een beetje 4 jaar cipramil en vanaf vanavond moet ik er ook Seroquel bij gaan slikken (anti psychoticum).
kent iemand dit spul slikt iemand dit?
ik kijk er een beetje tegenop namelijk..
Oud 28-03-2007, 17:31
Verwijderd
Citaat:
metaldready schreef op 28-03-2007 @ 18:19 :
slik nu zo een beetje 4 jaar cipramil en vanaf vanavond moet ik er ook Seroquel bij gaan slikken (anti psychoticum).
Ik heb driekwart jaar Seroquel gebruikt. De werking was heel goed (helderder in mijn hoofd, ik kon me beter concentreren en focussen), maar de bijwerkingen waren minder (hoe hoger de dosering, hoe meer moe ik werd). Een vriendin van me slikte het in een hele hoge dosering maar die was er weer veel minder moe van.
Dus het verschilt volgens mij nogal!
Oud 28-03-2007, 17:38
Verwijderd
Ik heb ook een tijd seroquel geslikt. Bij mij hielp het op zich wel een beetje, maar ik slikte een lage dosering dus het werkte niet genoeg. Een idioot van een psychiater heeft me toen risperdal gegeven (ok, het werkt wel goed bij mij, maar de manier waarop het ging was waardeloos, volgens mij had ik het met een hogere dosering seroquel ook wel gered). Ik had verder nauwelijks last van bijwerkingen.
Oud 29-03-2007, 18:23
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 28-03-2007 @ 01:34 :
Ik heb ff op het farmaceutisch kompas gekeken, maar er stond niet dat het niet gecombineerd mag worden. Vergroot alleen het risico op serotoninesyndroom, whatever that may be. Ik ga het m'n psychiater wel ff vragen, maar ik vertrouw het wel.
Door serotonine syndroom kun je in het aller ergste geval in coma raken/ door overlijden. Maar goed, dan moet je aardig wat pillen opeten of verkeerd combineren (met dxm bijvoorbeeld).
http://www.tijdschriftvoorpsychiatri...d.php?id=610 -
Oud 05-04-2007, 21:34
Verwijderd
Serotonine syndroom heb ik gehad, geen pretje, wees zorgvuldig met je medicatie!
Oud 06-04-2007, 18:43
Klein Zusje
Klein Zusje is offline
Citaat:
slobowicz schreef op 12-02-2007 @ 13:33 :
ook wel benieuwd naar hoeveel je slikt en vooral hoelang je het al slikt.. de eerste keer dat ik temazepam slikte was k zo weg, na een paar dagen al niet meer..
Ik slikte 20 mg
Kreeg het maar 2 weken, want mocht het niet langer gebruiken, maar na een paar dagen had het al niet meer de werking die het wel moest hebben..
Nu zit ik zonder slaap medicatie, en doe snachts weer geen oog dicht
Oud 07-04-2007, 10:41
Verwijderd
Citaat:
metaldready schreef op 28-03-2007 @ 18:19 :
ik heb die allebei geslikt.

van seroquel werd ik onwijs slaperig.
Dat stond in de bijsluiter, maar ik dacht dat het wel mee zou vallen.
tot ik de 1e nam, binnen een half uur werd ik zo slap dat ik niet meer op mijn benen kon staan.

Ik heb toen aan psych gevraagd of ipv 3 x per dag1, 1 x per dag 3 kon slikken, en dat kon. (voor het slapen gaan nam ik ze in)

ik vond het wel heftig spul, en ik heb er weinig baat bij gehad.
vooral van die combinatie citalopram en seroquel vond ik gaar, omdat ik er echt heel leeg van werd en nog maar weinig gedachten had.
scary.
Oud 28-04-2007, 19:10
Houseparty21
Houseparty21 is offline
pff wat een hoop jonge mensen toch met problemen.Ik vind dat echt triest.Ik leef met jullie allemaal mee.

En ik maar denken dat ik zo'n beetje de enige ben die zich kut voelt.

Heb nu geen zin om op te schrijven hoe kut want dan word ik nog depressiever.

Ik ga maar eens een beetje tv kijken.

groeten
Oud 08-05-2007, 20:46
stylewyse
stylewyse is offline
Citaat:
Moet (eerlijk) zeggen dat ik er nooit bij gestopt met drinken ben, maargoed, dat kan ook met mijn koppigheid te maken hebben, heb nooit willen geloven dat pilletjes me beter konden maken, dus konden ze dat ook niet..... dus hoefde ik ook niet te stoppen met drinken.

Ben ondertussen ook gestopt met al die stomme pillen, word er gek van, als ik in mijn laatje kijkt wat die idioten me de afgelopen 2,5/3,5 jaar allemaal voorgeschreven hebben
Ritalin/Methylfenidaat: voor mijn ADD
Melatoninum: voor mijn DSPS
Imovane/Zopiclon: voor als ik echt niet kan slapen
Cimetidine/Tagamet/Pantozol: voor mijn maag omdat ik me altijd opwind
Mirtazapine: AD/Serotonine aanmaker
Efexor: Angstremmer/Serotonine aanmaker
Temazepam: Angstremmer/Rustgevend
Metoprololsuccinaat voor weet ik veel wat
Prozac: AD
Oxazepam: Rust/AD
Alprazolam/Xanax: Rust/Angst

en had zelf ooit nog eens het homeopathische Kira gekocht geloof ik.
Nou, ik slaap nog steeds niet, ik ben nog steeds nerveus en edgy, ik heb nog steeds aanvallen, en ik ben nog steeds pessim-realistisch, en ik heb zoiets van F*ck It, das beter als me de hele dag een zombie voelen....
Oud 13-05-2007, 18:32
Droyd
Droyd is offline
Ik neem sinds kort Retalin 30mg met vertraagde afgifte, terwijl ADHD medisch tot op heden nog niet bij me werd vastgesteld. Ik heb echter wel een hersenbloeding opgedaan vlak na mijn geboorte. Er wordt er van uit gegaan dat mijn concentratiestoornissen hier een gevolg zouden van zijn.

Wanneer er bepaalde schoolgerelateerde zaken van me verwacht worden gebeurt het dat ik na 4 uur een extra dosis neem (terwijl ik in principe de dag zou moeten doorkomen met een enkele dosis)

Ik heb de indruk dat wanneer ik een extra dosis neem hier effectief baat bij heb. Alleen weet ik niet of deze dosis in uitzonderlijke omstandigheden kan worden toegelaten omdat deze misschien volgens medische normen gewoon te hoog is. Vandaar dat ik nogal terugschrik om de huisarts om meer info te vragen daar ik dan te kennen geef dat ik de medicatie min of meer misbruik.

Zijn er nog mensen die een hoger dan gebruikelijke dosis moeten innemen? (al dan niet op medisch voorschrift?) Ik weet dat dit wel wat risico's met zich meebrengt(afhankelijkheid, neveneffecten...), vandaar dat ik dit zo weinig mogelijk doe, of sommige dagen gewoon niets inneem. Zonder medicatie is mijn werktempo simpelweg te laag, waardoor de kans op slagen voor mijn huidige opleiding gewoon erg klein wordt.

Uiteenlopende reacties zijn welkom. (gebruikers, niet-gebruikers, redenen om hier al dan niet mee te stoppen etc.)

Alvast bedankt.
Oud 13-05-2007, 21:40
Verwijderd
Ik denk dat je dit beter in het medicatietopic kunt posten.
Oud 13-05-2007, 22:13
Verwijderd
Ik heb een tijdje ritalin geslikt, maar ik werd er knettergek van dus te kort om er iets over te kunnen zeggen.

Later kreeg ik echter wel Dexamfetamine voor geschreven. (er is ooit ADHD gediagnostiseerd). Na verloop van tijd waren was ik gewend geraakt aan het middel, dat ik niet meer de indruk kreeg dat het hielp.
Omdat ik van die pillen enorme energie kreeg, 'misbruikte' ik het soms ook wel als ik lang door moest of extra concentratie nodig had.

Ik denk dat als je een hele tijd dezelfde soort medicijnen slikt (ligt er natuurlijk aan welke, maar ik spreek over mijn eigen geval) en een keer wat extra`s, dat dat niet zoveel uitmaakt mits je het bij 1 houdt en niet te vaak.

Maar het is niet zo slim om het vaak te doen denk ik, dan denk ik dat de 'normale' dosis nog minder zal werken voor je gevoel, en je beschrijft zelf al de afhankelijkheid en neveneffecten.

Als je soms een dag overslaat en je pillen heel onregelmatig slikt werken die middelen (en zeker ritalin) ook minder goed.
Je zou ze eigenlijk iedere dag op hetzelfde tijdstip moeten innemen.

trouwens, misschien ben je wel toe aan een hogere dosis. Dat kan je wel met je arts bespreken.
Oud 13-05-2007, 22:37
Nona
Nona is offline
Citaat:
~lienepien~ schreef op 13-05-2007 @ 22:40 :
Ik denk dat je dit beter in het medicatietopic kunt posten.
Idd. Samengevoegd.
Oud 13-05-2007, 23:18
Droyd
Droyd is offline
Ok bedankt Naojan. Ik wist regelmaat van belang is voor de meeste antidepressiva maar ik ben verast dat dit waarschijnlijk ook het geval zou zijn met Ritalin, enerzijds vanwege de korte werkingsduur van traditionele Ritalin en anderzijds omdat ik weet heb van een aantal gevallen (mensen die ik ken + andere fora) waarbij Retalin enkel ingenomen wordt wanneer de nood het hoogst is om afhankelijkheid te voorkomen.

Ik heb gewoon het idee dat een dagelijkse dosis van 60mg niet realistisch of gebruikelijk is, en twijfel dus om het er over te hebben met de huisarts.

Maar...bedankt.
Oud 13-05-2007, 23:34
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Juliah schreef op 08-03-2007 @ 08:55 :
Zelf heb ik gelukkig nergens last van gehad met het afbouwen van Seroxat (tot verbazing van die psychiater dus ).
Dan heb je geluk gehad. Aanvankelijk heb ik meerdere malen proberen af te bouwen, maar ik 'herviel' steeds.

Ik wil enkel meegeven dat ik uiteindelijk geen Seroxat meer neem en het ook niet aanraad omdat het naar mijn mening wel degelijk verslavend kan zijn in de zin dat het (verdomd...) moeilijk kan zijn om af te kicken.

Maar zoals reeds vermeld werd, ik heb ook het idee dat dokters vaak niet goed weten (of kunnen weten) wat ze precies voorschrijven.
Oud 13-05-2007, 23:49
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
ratsja schreef op 15-02-2007 @ 09:17 :
Maar heb het zwaar vermoeden dat ze me hebben "aangetast"
Dat klinkt niet zo best. Ik kan niet zeggen dat ik me merkbaar beter voel sinds ik (reeds 5 maanden) gestopt ben. Vooral omdat ik het idee heb te tobben op een "onbehaaglijk" gevoel sinds ik mijn tiende of elfde.

Al is het al een stuk aangenamer dat je smorgens er niet meer hoeft aan te denken iets nemen (even buiten beschouwing gelaten dat ik sinds een maand Retalin neem...tja...welliswaar tijdelijk)
Oud 19-05-2007, 20:51
stylewyse
stylewyse is offline
Citaat:
Droyd schreef op 13-05-2007 @ 19:32 :
Ik neem sinds kort Retalin 30mg met vertraagde afgifte, terwijl ADHD medisch tot op heden nog niet bij me werd vastgesteld. Ik heb echter wel een hersenbloeding opgedaan vlak na mijn geboorte. Er wordt er van uit gegaan dat mijn concentratiestoornissen hier een gevolg zouden van zijn.

Wanneer er bepaalde schoolgerelateerde zaken van me verwacht worden gebeurt het dat ik na 4 uur een extra dosis neem (terwijl ik in principe de dag zou moeten doorkomen met een enkele dosis)

Ik heb de indruk dat wanneer ik een extra dosis neem hier effectief baat bij heb. Alleen weet ik niet of deze dosis in uitzonderlijke omstandigheden kan worden toegelaten omdat deze misschien volgens medische normen gewoon te hoog is. Vandaar dat ik nogal terugschrik om de huisarts om meer info te vragen daar ik dan te kennen geef dat ik de medicatie min of meer misbruik.

Zijn er nog mensen die een hoger dan gebruikelijke dosis moeten innemen? (al dan niet op medisch voorschrift?) Ik weet dat dit wel wat risico's met zich meebrengt(afhankelijkheid, neveneffecten...), vandaar dat ik dit zo weinig mogelijk doe, of sommige dagen gewoon niets inneem. Zonder medicatie is mijn werktempo simpelweg te laag, waardoor de kans op slagen voor mijn huidige opleiding gewoon erg klein wordt.

Uiteenlopende reacties zijn welkom. (gebruikers, niet-gebruikers, redenen om hier al dan niet mee te stoppen etc.)

Alvast bedankt.
Ik heb een tijdlang 100mg dagelijks moeten nemen (begin), wat daarna teruggebracht is naar 50mg (op eigen verzoek ivm bloeddruk problemen), dus een extra dosis van 30mg nemen moet geen probleem zijn.
Oud 19-05-2007, 22:40
Droyd
Droyd is offline
Ok bedankt. Ik heb met de huisarts gesproken, en uiteindelijk neem ik smorgens 30mg (vertraagde afgifte) en in de loop van de namiddag nog 20 mg extra gewone retalin. Voorlopig bevalt dit me goed.
Oud 20-05-2007, 19:07
Verwijderd
Ik heb nu Concerta 36 mg (voor mijn ADD), is het slecht als je dat alleen doordeweeks gebruikt en in de weekenden niet? Kun je dan meer last krijgen van de negatieve bijwerkingen?
Oud 06-06-2007, 14:51
Verwijderd
Iemand enig idee hoe lang de ontwenning van Seroxat duurt, ik ben het zo achterlijk beu dat ik me beroerd voel...

Ik slikte 30 mg, heb vrijdag de laatste keer 1 genomen, daarvoor nam ik al niet meer elke dag en daarna ben ik abrupt gestopt. Tot en met gisteren heb ik aan migraine grenzende koppijnen gehad, nu voel ik me gedrogeerd: misselijk en mijn concentratie werkt niet mee, duf, vaag gevoel alsof mijn hersenen achter mijn ogen moeten aanrennen.

Of tips waarmee ik me beter zou kunnen voelen.
Oud 06-06-2007, 18:45
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 06-06-2007 @ 15:51 :
Iemand enig idee hoe lang de ontwenning van Seroxat duurt, ik ben het zo achterlijk beu dat ik me beroerd voel...

Ik slikte 30 mg, heb vrijdag de laatste keer 1 genomen, daarvoor nam ik al niet meer elke dag en daarna ben ik abrupt gestopt. Tot en met gisteren heb ik aan migraine grenzende koppijnen gehad, nu voel ik me gedrogeerd: misselijk en mijn concentratie werkt niet mee, duf, vaag gevoel alsof mijn hersenen achter mijn ogen moeten aanrennen.

Ik slikte efexor en dat duurde twee weken voor de afkickverschijnselen weg waren.
Maar seroxat is nog veel verrotter om mee te stoppen, dus reken maar op wat langer .

Veel water drinken .
Oud 06-06-2007, 20:12
rare kwast
rare kwast is offline
ik heb ruim 2 weken hevige verschijnselen gehad..
hoofdpijn, duizelingen, hartkloppingen enz enz
echt vreselijk maar helaas moet je er door heen..
ik heb toen naar de psych gebeld en evt. kon ik weer opnieuw de pillen nemen en later weer afbouwen (had een druk weekend) maar het beste was er gewoon ff doorheen gaan.
evt. paracetamol slikken
Oud 07-06-2007, 10:08
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Mutant schreef op 06-06-2007 @ 15:51 :

Seroxat duurde bij mij toch zeker anderhalve week. Het verschilt heel erg persoon kreeg ik te horen. Sommigen schijnen nergens last van te hebben en anderen liggen de halve dag boven het toilet te kotsen en voelen zich draaierig, misselijk etc etc.
Het is iets waar je helaas doorheen moet. (toen ik met seroxat ging stoppen, werd er geleidelijk wat van de dosis af gehaald. Hierdoor had ik nog wel last van ontwenningsverschijnselen maar minder heftig)
Oud 07-06-2007, 10:10
Verwijderd
Of doorzetten of weer beginnen en rustiger afbouwen...

Volgens mij is een week of twee ontwenning idd wel 'normaal' (al verschilt het idd heel erg per persoon; er zijn mensen die nergens last van hebben en er zijn mensen die er enorm ziek van worden en een hele tijd blijven).
Oud 07-06-2007, 18:49
Verwijderd
toen ik met seroxat (nouja, paroxetine) stopte heb ik 1 nacht niet geslapen en daarna viel het eigenlijk allemaal wel mee.. geloof dat ik een beetje moe was, maar verder niet zoveel last ervan gehad als toen ik begon met die (kut)pillen..

edit: achteraf ben ik blij dat ik ineenkeer gestopt ben en niet afgebouwd heb.. was misschien een paar dagen kut, maar toen was t ook gelijk in een keer klaar.. maar dat is mijn mening, artsen schijnen daar anders over te denken..
Oud 08-06-2007, 15:40
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Abrubt stoppen is nooit goed. Je lichaam raakt gewend aan het binnenkrijgen van die stof, dus als je dat in een keer stopt snapt je lichaam dat niet. Daarom reageert het ook zo heftig.

Ik zou rustiger afbouwen.
Oud 08-06-2007, 15:46
Verwijderd
Het schijnt wel zo te zijn dat heel veel mensen heel heftig op afbouwen/stoppen van Seroxat reageren. (Maar abrupt stoppen is idd nooit goed...en helemaal niet als de ontwenningsverschijnselen sowieso vaak al heftig zijn.)

@Mutant: Voel je je inmiddels wel al een beetje beter?
Oud 09-06-2007, 15:22
Verwijderd
Het ergste is voorbij, ik heb nog last van misselijkheids- en duizeligheidsaanvallen enzo, maar ik kan gewoon weer rondlopen en dingen doen ^^.

Best wel ernstig geweest. En paracetamol was bepaald geen optie omdat ik die gewoon niet kreeg (opname). Maar ik ben stout geweest en heb er gewoon zelf meegenomen en dat heeft toch wel ernstig geholpen op momenten dat ik me echt niet goed voelde. (Dafalgan trouwens, paracetamol niet).

En ja, niet plots stoppen, kan allemaal zijn, maar geen hond heeft me dat dus verteld... Mijn arts was voor de opname op vakantie (ik zou van medicijnen veranderen, maar ja, hij was er niet en de week later ja, was ik er dus niet ^^) en ik heb maandags tegen de psychiater gezegd: Oh ik ben trouwens gestopt met Seroxat. Zegt hij: Oh dan schrijven we dat niet meer voor.
Donderdag zie ik hem opnieuw: Zeg, ik heb wel enorme lichamelijke rotzooi gehad door het stoppen met die Seroxat. Hij: Jamaar, dat moet je ook niet zomaar doen!

Iig was ik niet van plan opnieuw te beginnen en dan weer af te bouwen, ik had genoeg gelezen over dat er evenveel toffe bijverschijnselen zijn als je gewoon afbouwt, dus dan maar nu in 1x doorbijten. Maar we zijn een week verder, ik hoop over een week nergens meer last van te hebben.
Oud 10-06-2007, 16:35
GeleBloem
GeleBloem is offline
Ik heb ook ooit afgebouwd met Seroxat (paroxetine dan, maar goed..), maar dat was echt een hel. Eerst ging ik snel, dat ging echt niet, dus toen langzamer gedaan, maar ik lag elke keer na wat minder weer twee dagen plat. Ik zat op de 40mg per dag en na drie maanden ofzo pas op de 10 mg per drie dagen. Was ook heel raar schema, maar hoe ik het ook deed, het ging echt vreselijk..

En inmiddels zit ik weer op de 40mg per dag..*zucht*, maar goed..Probeer echt erdoor te gaan, tot je het echt niet trekt en dan toch maar iets aanpassen..

Regels voor berichten