Advertentie | |
|
![]() |
|
Morir en San Hilario - Gods, wat heb ik me verveeld, de film had werkelijk niets te bieden. Terwijl het opzich best een sympathiek verhaal in zich heeft. Helaas is daar helemaal niets mee gedaan.
||
Citaat:
Verder heb ik maar The Texas Chainsaw Massacre remake gekeken en die was natuurlijk bijzonder slecht ![]()
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar iig, de dialogen en de interactiviteit tussen de geweldige acteurs zijn de dingen waar het om draait. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
|
The Godfather (1972)
Vierde viewing. (Eerste keer op dvd.) Dit is de vierde keer dat ik de film heb gezien en ik heb me wederom geen moment verveeld. Ik denk dat ik de film nog wel vier keer zou kunnen zien, zo niet wel 40 keer. Dat zou heel gewoon zijn, als het een luchtige, snelle film was geweest zoals het eerder genoemde Ten things I hate about you of het genialere, maar toch ook snelle Back to the Future. Maar The Godfather is een lange, drie uur durende film, die niet snel vooruitgaat en waar heel veel in zit. Dat zo’n film na vier keer kijken nog blijft boeien, is best bijzonder. Dat geeft al aan wat voor meesterwerk het is. Wat kan ik nu nog schrijven over deze film, wat nog nooit gezegd is? Vrijwel niets, denk ik. Maar desalniettemin ga ik het toch proberen, al was het maar omdat ik het heerlijk vind om over goede films te schrijven. Allereerst complimenten aan regisseur Coppola, die gelukkig al zijn wensen bij het maken van deze film heeft doorgedreven, o.a. op locatie filmen in New York en Sicilië, en Marlon Brando en Al Pacino in de hoofdrollen behouden. Verder moet gezegd dat de regie niet beter had gekund. Het verhaal is prachtig in beeld gebracht. Alleen het begin al, waarin het donkere kantoor van Vito, waar duistere zaakjes worden behandeld, gecontrasteerd wordt met de kleurrijke bruiloft van Connie die daarbuiten plaats vindt, is geniaal gevonden. De beslissing om Vito meestal in het donker te houden, waardoor we vaak niet z’n gezichtsuitdrukking zien, is een gouden greep. Vito wordt zo nog indrukwekkender. Daarbij wordt Vito prachtig gestalte gegeven door Marlon Brando. Brando spéélt Vito niet, nee, hij ís Vito. Brando kruipt in de rol en smelt vervolgens samen met zijn personage. Misschien wel de beste acteerprestatie ooit. Ook Al Pacino doet het schitterend in zijn rol als Michael Corleone. Ook al is hij hier nog heel jong, volgens mij is Pacino hier al op het toppunt van zijn kunnen, misschien alleen nog overtroffen door zijn rol in Part II. En laten we ook de andere acteurs niet vergeten. James Caan als Sonny Corleone is ook onvergetelijk en Robert Duvall als Tom Hagen levert ook prima werk. Allemaal weten ze hun teksten op de juiste manier te brengen en gaan ze voor perfectie. De muziek van Nino Rota (en Carmine Coppola) is indrukwekkend en sfeervol. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe goed hun score bij deze film past. Vooral in de scènes die zich afspelen op Sicilië komt deze muziek volledig tot haar recht. Deze scènes vormen voor mij trouwens het hoogtepunt van de film qua beelden. Als ik die scènes zie, heb ik het gevoel dat ik daar bén. En natuurlijk vind daar één van de meest tragische momenten uit het leven van Michael Corleone plaats. Het verhaal van The Godfather gaat niet alleen, zoals sommige misleide mensen denken, over misdaad, pistolen, dood en verderf, maar vooral over het reilen en zeilen binnen een Italiaans-Amerikaanse familie, over hoe zij met elkaar omgaan en over Michael Corleone, wiens leven een drastisch andere en onvoorziene wending neemt en alle gevolgen van dien. Al die elementen samen, waarover ik nog uren door zou kunnen gaan, maken dit tot een film die ik nooit moe zal worden. Een meesterwerk. Score: 5/5 |
![]() |
||
Citaat:
![]() En omdat ongetwijfeld Dinalfos het één en ander er op aan te merken heeft en dan kunnen we in discussie. ![]() En ik ben Film-student. Ik kan niet anders. Het is een dwangneurose. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens, ik vind het echt wel een enorm verschil, jonge Pacino tegenover oude Pacino. Ik herkende hem haast niet in The Godfather. Zn stem is ook extra rauw geworden, zeg maar vanaf Scarface (1982) begon hij pas te lijken op de huidige Pacino. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]() Ach ja, zoals het er nu staat is het best 'fout' ja. Lekker afgezaagd enzo. Teveel foute recensies gelezen, denk ik. ![]() Maar ik sta er wel achter: ik vind dat Marlon Brando één is met zijn personage. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() oh ja, en om misverstanden te verkomen, dat vond ik dus echt té, voor de rest vind ik het altijd wel leuk om de wat uitgebreidere verhalen te lezen. Laatst gewijzigd op 29-10-2006 om 20:34. |
![]() |
||
Citaat:
Maar inderdaad een goede film, destijds in de bioscoop gezien en toen maakte hij zeer veel indruk.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() Tanin no Kao (The Face of Another) - Na PITFALL en WOMAN OF THE DUNES de derde samenwerking tussen regisseur Teshigahara, schrijver Kobo Abe en componist Takemitsu. En misschien is dit wel mijn favoriet, het gegeven is erg boeiend; de ongekende mogelijkheden en invloed op de samenleving als je zomaar van identiteit kan wisselen. En dan de uitwerking. Wat ziet het er geweldig uit. De cinematographie is foutloos en art-direction is niet te beschrijven zo goed. Daar komt nog de psychedelische soundtrack van Takemitsu bij, om nog meer bij te dragen aan de vervreemde en koude sfeer. Het enige dat ik wat minder vond was het sub-plotje over het meisje.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
Halloween Night
Dit is misschien wel de slechtste horror die ik ooit gezien heb. De casting is wel gaaf, met allemaal dipshits die zogenaamde tough guys of hotties moeten zijn. Het einde maakte de hele zit nog net ietsjes kutter, maar dat viel te verwachten.
||
Citaat:
![]() the black dahlia Niet slecht maar kon me echt niet boeien ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|