Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2007, 16:54
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Ik had niet eens een boek, maar zo'n oefen-cd-rom-ding.
Zo'n oefen CDrom gebruik ik ook, maar ondanks dat ik thuis ermee voor 100 % slaag blijkt tijdens de theorieles de zelfde vragen toch iets anders gesteld worden (met andere foto's) waardoor je alsnog fouten maak. Eigenlijk sta je thuis gewoon plaatjes te oefenen, als je de CDrom voor de eerste keer gebruikt zak je geheid, omdat de vragen die je eerst fout heb bij de volgende poging wel goed zijn slaag je thuis met de CDrom. Maar als de leraar bij de theorieles nou aan je vraagt waarom dat je ja of nee moet beantwoorden blijkt dat de meeste leerlingen hier maar een vaag antwoord op kunnen geven omdat ze alleen de foto van buiten geleerd hebben, en niet de leerstof van de vraag zelf!

Ik blijf van mening dat theorieles nemen net zo belangrijk is als praktijkles, want je krijgt uitleg over de gemaakte fouten en daar leer je pas echt van!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2007, 17:10
Verwijderd
Dat van dat plaatjes oefenen had ik aan het eind wel heel erg ja, dat is inderdaad wel een nadeel. Maar bij mij op de CD-rom zat wel een uitgebreide uitleg bij elke fout. En ja, de vragen op het examen zijn net iets anders gesteld. Maar toch had ik hetzelfde aantal fout op de CD-rom als op mijn examen.

Het is gewoon een kwestie van niet onderschatten en goed leren, en of je dat nou het beste doet met theorieles, met een boek of met een CD-rom maakt geen zak uit.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 21:08
eef88
eef88 is offline
Citaat:
De reden waarom veel leerlingen zakken bij de theorie is gewoon dat ze niet leren, ze denken na één keer het theorieboek doorgelezen te hebben dat ze vol overtuiging slagen. Heb van mijn rijschool (die al 40 jaar les geeft) vernomen dat ruim 30% van de kandidaten zakt bij hun eerste theorie examen. Ik had zelf bij mijn eerste theorieles ook 8 fouten maar de andere leerlingen hadden er al meer dan het dubbele! Nu ben ik zowel op de theorieles alsook thuis telkens geslaagd, op 13 oktober as ga ik weer op theorie examen want ik wil hooguit 2 fouten hebben bij de uitslag!

Mooral van dit verhaal, neem meerdere theorielessen en studeer de boeken thuis ook (maak aantekeningen) Ook op internet staat meer dan voldoende info over verkeersregels en betekenis van alle borden.

Tuurlijk helpt goed leren,, maar soms zitten er ook tricky vragen tussen, ik had zelf een keer dat er een vraag die ik fout had er dubbel inzat (weliswaar 1x met een motor en één keer met een auto), en als je dan 7 fout hebt is dat wel minder. óf dat je moet zeggen of een auto goed inhaalt en dat je dan maar moet zeggen of hij genoeg afstand neemt tot de fiets/whatever wat hij dan inhaalt, wat subjectief is. En er zijn al in ieder geval 4 vragen gesteld die niet in mijn boek stonden. Het probleem is ook dat ik veeels te veel doordenk over vragen, terwijl het simpel is.
Allemaal geen goede 'excuses' dat ik al 3x ben gezakt, maar alleen leren is niet altijd de 'sleutel tot succes', goed leren kan ik wel, (mag ik hopen als 6VWO-er)
Maaaargoed genoeg blabla, morgen moet ik het gewoon halen
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 21:34
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
En er zijn al in ieder geval 4 vragen gesteld die niet in mijn boek stonden.
Welke vragen stonden dan volgens jou niet in het theorieboek?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 22:19
Verwijderd
Cornel, je kunt het ook overdrijven hoor. Het is voor een groot deel ook regeltjes toepassen en ik heb er zelf nooit last van gehad dat ik plaatjes uit mijn hoofd zat te leren. Ik ben het met je eens dat theorielessen nuttig zijn, maar je hoeft niet als een fundamentalistische lespromotor iedereen die lessen aan te willen praten
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 01:02
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Cornel, je kunt het ook overdrijven hoor. Het is voor een groot deel ook regeltjes toepassen en ik heb er zelf nooit last van gehad dat ik plaatjes uit mijn hoofd zat te leren. Ik ben het met je eens dat theorielessen nuttig zijn, maar je hoeft niet als een fundamentalistische lespromotor iedereen die lessen aan te willen praten
Overdrijven of niet, ik ben toch van mening dat je naast je thuisstudie ook gerust wat echte theorielessen kunt volgen, voor het geld hoef je het niet te laten. praktijklessen zijn duurder!

Na iedere theorieles die ik gehad heb kom ik toch weer iets wijzer thuis.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 02:32
AzN
AzN is offline
Ik had even 'n vraagje... Beetje te onzinnig om er 'n topic over te beginnen:
De eerste 5 jaar nadat je je rijbewijs hebt behaald, heb je toch 'n beginnersrijbewijs met dat puntensysteempje? Als ik in deze periode geen auto bestuur, verloopt die beginnersrijbewijs dan tóch?
Oud 07-09-2007, 03:04
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
De eerste 5 jaar nadat je je rijbewijs hebt behaald, heb je toch 'n beginnersrijbewijs met dat puntensysteempje? Als ik in deze periode geen auto bestuur, verloopt die beginnersrijbewijs dan tóch?
Als je effe op google had gekeken hoef je geen apart topic hierover te openen.

http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=109

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/on...nersrijbewijs/
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 04:10
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ze kunnen dat niet controleren, lijkt me
Oud 07-09-2007, 07:41
foreverfan
foreverfan is offline
Hoi Cornel vorige keer heb ik mijn theorie gehaald met 1 fout met zelfstudie, nou kan ik wel goed leren (alleen de praktijk gaat langzaam) dus voor mijn nieuwe theorie aanvraag doe ik ook weer gewoon zelfstudie en verwacht het wel te halen. Op de cd rom enzo gaat het ook wel weer goed dus dat komt heus wel goed met zelfstudie
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 15:04
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Hoi Cornel vorige keer heb ik mijn theorie gehaald met 1 fout met zelfstudie, nou kan ik wel goed leren (alleen de praktijk gaat langzaam) dus voor mijn nieuwe theorie aanvraag doe ik ook weer gewoon zelfstudie en verwacht het wel te halen. Op de cd rom enzo gaat het ook wel weer goed dus dat komt heus wel goed met zelfstudie
Kan op 27 september as al op theorie examen gaan, want ik wil het rijbewijs toch binnen een jaar gehaald hebben!
Heb geen zin om na een jaar en weer meerdere keren gezakt te zijn aan de gang te blijven en opnieuw (4e) keer theorie doen, vandaar dat ik er een beetje vaart achter zet.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 23:01
Lethe
Lethe is offline
Ik had een theorieboek van de anwb + cd-rom en ben geslaagd met 2 fout met zelfstudie, dus kan prima
Trouwens, Cornel, misschien moet je je wat meer op de weg gaan bevinden ipv dit topic zo vol te gooien Dan haal je je rijbewijs tenminste nog eens
Oud 08-09-2007, 01:04
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Cornel, misschien moet je je wat meer op de weg gaan bevinden ipv dit topic zo vol te gooien Dan haal je je rijbewijs tenminste nog eens
Komende week heb ik donderdag weer rijles, dan zul je mij tussen 15 en 16 uur hier niet zien.

En maandag avond tussen 19:30 en 21 uur heb ik weer theorie (waarschijnlijk mijn laatste voor het theorie examen) Trouwens ik beschouw die theorielessen meer als een uitje.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2007, 11:05
foreverfan
foreverfan is offline
Ik beschouw het theorieexamen ook als een uitje (vrij van mijn werk), dat haal ik wel weer. Alleen jammer dat ik weer naar de Noorderbocht moet en dat het weer geld kost maar ik haal het wel weer.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 22:21
Kwark89
Kwark89 is offline
Citaat:
Zo'n oefen CDrom gebruik ik ook, maar ondanks dat ik thuis ermee voor 100 % slaag blijkt tijdens de theorieles de zelfde vragen toch iets anders gesteld worden (met andere foto's) waardoor je alsnog fouten maak. Eigenlijk sta je thuis gewoon plaatjes te oefenen, als je de CDrom voor de eerste keer gebruikt zak je geheid, omdat de vragen die je eerst fout heb bij de volgende poging wel goed zijn slaag je thuis met de CDrom. Maar als de leraar bij de theorieles nou aan je vraagt waarom dat je ja of nee moet beantwoorden blijkt dat de meeste leerlingen hier maar een vaag antwoord op kunnen geven omdat ze alleen de foto van buiten geleerd hebben, en niet de leerstof van de vraag zelf!
Ik blijf van mening dat theorieles nemen net zo belangrijk is als praktijkles, want je krijgt uitleg over de gemaakte fouten en daar leer je pas echt van
!
Nou corneel ik blijf erbij dat je de theorie echt makkelijk, maar dan ook makkelijk THUIS kan leren en dan ook gewoon in 1x slaagt.
Komop zeg. Ik ben nu momenteel ook voor mijn theorie-examen aan het leren(THUIs natuurlijk) en ik weet zeker dat de arbeidsproductiviteit thuis gewoon een stuk hoger ligt dan als je met een stuk of 15 man aan een tafeltje zit. Een 2de reden is dat ik het zonde van mijn tijd vind om daar een hele avond voor uit te trekken. Sommige mensen hebben nu eenmaal een druk leven en leren gewoon op de momenten dat ze vrij zijn.

En zoals sommige al zeggen, het zijn gewoon regeltjes.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 22:31
Verwijderd
Sowieso vind ik het ook zonde van het geld.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 23:10
Balance
Balance is offline
Ik vind het ook zonde van je geld.
Daarnaast klinkt het alsof je een slechte cd-rom hebt Cornel. Want je hebt het over het 'uit je hoofd leren van plaatjes', maar een goede cd-rom heeft zóveel vragen dat je slechts een enkele keer een bekende tegen komt. Daarnaast heb ik destijds ook nog gewoon gebruik van oefenboeken. Jaja, die bestaan ook nog. Daar staan duizenden vragen in. Knappe kop die ál die vragen oefent en ook nog eens uit z'n hoofd leert. En als je zelfs na al die vragen nog steeds het idee áchter de plaatjes niet snapt, moet je imo ook geen auto rijden.
Oud 09-09-2007, 23:23
Verwijderd
Ik heb destijds één theorieles gehad (vanuit mn eigen onzekerheid) maar verder thuis bijna alles geleerd en dan is het goed te doen..
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 01:35
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Nou corneel ik blijf erbij dat je de theorie echt makkelijk, maar dan ook makkelijk THUIS kan leren en dan ook gewoon in 1x slaagt.
Komop zeg. Ik ben nu momenteel ook voor mijn theorie-examen aan het leren(THUIs natuurlijk) en ik weet zeker dat de arbeidsproductiviteit thuis gewoon een stuk hoger ligt dan als je met een stuk of 15 man aan een tafeltje zit. Een 2de reden is dat ik het zonde van mijn tijd vind om daar een hele avond voor uit te trekken. Sommige mensen hebben nu eenmaal een druk leven en leren gewoon op de momenten dat ze vrij zijn.

En zoals sommige al zeggen, het zijn gewoon regeltjes.
Ik vind de nieuwe theorie helemaal niet makkelijk, moet er best wel behoorlijk voor gaan zitten voordat ik de leerstof begin te begrijpen! Bij de theorielessen ben ik toch vaker gezakt bij de vragentest, dus een teken dat het niet makkelijk is (voor mij dan )!

Bij de theorieles bij mijn rijschool zaten maar 4 mensen in het klaslokaal.

Maargoed ik zie wel wat ik de 27 september as op het examen ervan maak.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 11:25
Balance
Balance is offline
Waar heb je dan zo'n moeite mee? Het zijn echt maar basisregeltjes. Je moet wat bordjes uit je hoofd leren, een aantal snelheden en leren dat rechts voorrang heeft als je geen bordje bent tegengekomen die wat anders zei over de voorrang.

Dat is heel kort door de bocht natuurlijk en tuurlijk moet je ook een aantal uitzonderingen leren, maar alsnog vind ik het bijzonder weinig voorstellen. En ik heb makkelijk praten, want ik kan goed leren. Maar in mijn omgeving heb ik toch gezien dat zelfs mensen die veel moeite hebben met leren, hier toch wel uit kwamen.
Oud 10-09-2007, 12:51
KIET
KIET is offline
Citaat:
Vandaag gezakt voor theorie.. 8 fout
was echt chagrijnig en ik kon 't al niet vinden in eerste instantie majaa nu nog een x over 3/4 weken en dan moet ik 't halen anders kan ik niet afrijden op geplande datum..

wat zijn regels over inhalen bij mist? staat niks over in mn theorieboek en ik weet niet of ik de vraag nou goed of fout beantwoord heb... mag 't of niet?
Als je hebt ingevult 'ja, het mag' dan is hij waarschijnlijk fout. Het gaat er eigenlijk niet om of het wettelijk mag, maar of de situatie het toelaat. Beetje kromme manier van oordelen, ja, maar dat is kennelijk inzicht dat het CBR wil zien :-)
Vragen als 'mag je hier inhalen met dichte mist' en 'mag je hier 80?' (buiten bebouwde kom met heel veel sneeuw) kan je beter beantwoorden met nee. Ja, wettelijk gezien mag het wel, maar omdat het heel gevaarlijk is dus eigenlijk (liever) niet.
Oud 10-09-2007, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Ja, wettelijk gezien mag het wel, maar omdat het heel gevaarlijk is dus eigenlijk (liever) niet.
Wettelijk gezien mag het dan ook niet, omdat het gevaarlijk is .

Had het hier vandaag nog over met mn instructeur, omdat we een bord tegenkwamen dat een inhaalverbod ophief, en dat was vlak voor een donkere, onoverzichtelijke bocht. Echt te krom.
Verder ging het wel lekker geloof ik vandaag, alleen beetje moeite met bochtje achteruit langs de stoeprand.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 14:55
KIET
KIET is offline
Citaat:
Wettelijk gezien mag het dan ook niet, omdat het gevaarlijk is .
Zolang er geen borden staan die het expliciet verbieden mag het wel. Duitsland heeft overigens wél borden met andere maximumsnelheden bij slecht weer. Er staat nergens in je theorieboek volgens mij dat het niet mag, alleen met sterke nadruk dat het niet het verstandig is Wellicht dat er een kleine kans is dat je een artikel 5 aan je broek krijgt als je met dichte mist in gaat halen en je wordt gesnapt, maar dat zal meer van de agent in kwestie afhangen denk ik.
Oud 10-09-2007, 15:10
Hakuna
Hakuna is offline
Bij dit soort vragen wordt meestal gevraagt of het verstandig is dat je 80 gaat rijden op een besneewd wegdek buiten de bebouwde kom, terwijl het wettelijk gezien wel toegestaan is. Ook het voeren van mistachterlicht is niet verplicht wel toegestaan, immers mistachterlicht is niet verplicht wel verstandig om op je auto te hebben. Ook bij het parkeren buiten de bebouwde (rijbaan of berm) worden vaak vragen gesteld is het toegestaan om hier verlichting te voeren, of moet u hier verlichting voeren?

Hier wat info over het rijden in mist, klik op de afbeelding (balk) voor meer details.

Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Wellicht dat er een kleine kans is dat je een artikel 5 aan je broek krijgt als je met dichte mist in gaat halen en je wordt gesnapt, maar dat zal meer van de agent in kwestie afhangen denk ik.

Daar doelde ik op ja.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 17:51
luchtballon
luchtballon is offline
Ik zou het zo wel halen zei ze. Behalve dat ik wel in mn dode hoek moest kijken vóór het richting aangeven, dat deed ik de hele tijd vandaag.
2 keer hard geremd voor spelende/fietsende kindjes hm, en vrij laat voetgangers gezien die voorrang hadden, zodat ik op de andere weghelft stond. Dat was eigenlijk alles wat verkeerd ging (en nog iets maar dat is lastig te typen )
Oud 10-09-2007, 19:52
KIET
KIET is offline
Citaat:
Bij dit soort vragen wordt meestal gevraagt of het verstandig is dat je 80 gaat rijden op een besneewd wegdek buiten de bebouwde kom, terwijl het wettelijk gezien wel toegestaan is. Ook het voeren van mistachterlicht is niet verplicht wel toegestaan, immers mistachterlicht is niet verplicht wel verstandig om op je auto te hebben. Ook bij het parkeren buiten de bebouwde (rijbaan of berm) worden vaak vragen gesteld is het toegestaan om hier verlichting te voeren, of moet u hier verlichting voeren?

Hier wat info over het rijden in mist, klik op de afbeelding (balk) voor meer details.

[afbeelding]
Als ik het wel heb is het verplicht om een mistachterlicht op je auto te hebben (tenzij hij uit een tijdperk komt, voor 01-01-1998 geloof ik - toen dat nog niet zo was en hij er daarom niet opzit, dat is net zoals met gordels en een derde remlicht). Als hij er op zit, moet hij het ook doen. Tegenwoordig is het op caravans en aanhangers zelfs al verplicht.
Oud 11-09-2007, 13:21
Verwijderd
Mistachterlicht is al zeer geruime tijd verplicht onderdeel van een automobiel (medio jaren '80 vorige eeuw iirc). Mistvóórlichten zijn echter niet verplicht.
Daarbij zijn er ook regels mbt het aanzetten van je mistlampen. Deze zijn HIER te lezen.
De datum die KIET-2 noemt (1998) heeft betrekking met het verplicht stellen van mistachterlicht voor aanhangers en caravans zwaarder dan 750 kilo of breder dan 2,60 meter. (1)
Vanaf 1 jan. 2005 is het mistachterlicht verplicht voor alle aanhangwagens en caravans. (2)
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 14:28
KIET
KIET is offline
Ik had al het idee dat het langer was, maar ik kon eigenlijk alleen die datum en info over mistachterlichten op aanhangers/caravans vinden Op zich wel logisch, want je komt zelden een auto tegen die zo'n ding dus nog niet had. Ik weet verder alleen dat als hij het niet doet, hij afgekeurt wordt voor de APK (mits niets aan gedaan).
Oud 12-09-2007, 13:13
Lethe
Lethe is offline
De vraag die ik waarschijnlijk fout had op mijn theorie-examen ging over parkeren.
Op een weg buiten de bebouwde kom stond langs de kant een 'verboden stil te staan' bord (wat uiteraard automatisch betekent dat je er ook niet mag parkeren). De auto stond echter in de berm geparkeerd met als vraag: 'Mag dat?'
Wat denken jullie? Ik heb ja geantwoord, maar het zou heel goed kunnen dat dat fout is.
Oud 12-09-2007, 15:02
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
De vraag die ik waarschijnlijk fout had op mijn theorie-examen ging over parkeren.
Op een weg buiten de bebouwde kom stond langs de kant een 'verboden stil te staan' bord (wat uiteraard automatisch betekent dat je er ook niet mag parkeren). De auto stond echter in de berm geparkeerd met als vraag: 'Mag dat?'
Wat denken jullie? Ik heb ja geantwoord, maar het zou heel goed kunnen dat dat fout is.
Als dit bord er staat mag je ook niet in de berm parkeren/stilstaan, echter staat dit bord er niet dan mag het wel.

Er is op deze vraag ook een variant, zoals moet je verlichting voeren/toegestaan bij parkeren buiten de bebouwde kom.

Op de rijbaan, parkeerhavens, vluchtstroken buiten de bebouwde kom moet het.
In de berm buiten de bebouwde kom hoef het niet, is het wel toegestaan.

Edit/aanvulling: hier kun je het nog eens rustig nalezen.

http://www.gratistheorie.nl/auto/index.php

Laatst gewijzigd op 12-09-2007 om 15:15.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 09:16
)Vampje(
)Vampje( is offline
Ik ben sinds 21 juli bezig, 32 lessen van 50 minuten gehad, nog 18 te gaan en dan heb ik op 19 oktober examen.
Had vorige week TTT, helemaal verknald omdat ik veel te hard door bochten en over rotondes ging (zenuwen). Maarrrr wel vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen en da's al heel wat
Ik hoop echt dat ik het haal.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 11:21
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Ik ben sinds 21 juli bezig, 32 lessen van 50 minuten gehad, nog 18 te gaan en dan heb ik op 19 oktober examen.
Had vorige week TTT, helemaal verknald omdat ik veel te hard door bochten en over rotondes ging (zenuwen). Maarrrr wel vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen en da's al heel wat
Ik hoop echt dat ik het haal.
Een TTT verknallen onder de onnodige reden ''zenuwen'' is een teken dat je nog niet toe bent aan het echte examen, maar hopelijk maken de komende 18 lessen nog veel goed.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 13:32
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
Een TTT verknallen onder de onnodige reden ''zenuwen'' is een teken dat je nog niet toe bent aan het echte examen, maar hopelijk maken de komende 18 lessen nog veel goed.
De instructeur zei dat het daar aan lag.
Ben er inderdaad nog niet aan toe
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 16:55
Balance
Balance is offline
Dat vind ik maar onzin. Ik heb nu bijna 4 jaar rij-ervaring, maar als je mij een rij-examen laat afnemen ben ik strontzenuwachtig hoor. En reken maar dat ik ook fouten ga maken en zo'n TTT zou verknallen.
Oud 15-09-2007, 17:10
Hakuna
Hakuna is offline
Zo'n TTT test vind ik persoonlijk iets overbodig, als de instrukteur jou tijdens de rijlessen nauwelijks tot niet meer hoeft te corrigeren (ingreep) dan zit je eigenlijk al op examennivo. Bij de ene leerling kan dat al bij 20 lessen zijn, bij de ander pas na 50 lessen of meer.

Zodra ik mijn theorie gehaald hebt ga ik toch al proberen en datum te plannen voor een praktijk examen, schijnt dat veel rijscholen zelf uitmaken wanneer een leerling af mag rijden (dit ivm score slagingspercentage op de site van het CBR) De leerling heeft in zo'n geval weinig inspraak!
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 18:18
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Zo'n TTT test vind ik persoonlijk iets overbodig, als de instrukteur jou tijdens de rijlessen nauwelijks tot niet meer hoeft te corrigeren (ingreep) dan zit je eigenlijk al op examennivo. Bij de ene leerling kan dat al bij 20 lessen zijn, bij de ander pas na 50 lessen of meer.

Zodra ik mijn theorie gehaald hebt ga ik toch al proberen en datum te plannen voor een praktijk examen, schijnt dat veel rijscholen zelf uitmaken wanneer een leerling af mag rijden (dit ivm score slagingspercentage op de site van het CBR) De leerling heeft in zo'n geval weinig inspraak!
Een TTT is vooral interessant voor stressige, examenvrees mensen. Ik had er om voorgenoemde reden veel baat bij . Op deze manier had ik kennis gemaakt met de manier van toetsen én vrijstellingen behaald. Bijzondere verrichtingen, en met name fileparkeren gingen tijdens mijn lessen niet altijd in één keer goed.

Ik mocht er overigens zelf voor kiezen. Mijn instructeur vond het in de meeste gevallen geldklopperij, maar in mijn geval wel zinvol
Oud 16-09-2007, 12:57
Hawahaai
Hawahaai is offline
*knip

Laatst gewijzigd op 16-09-2007 om 19:03.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 13:31
Balance
Balance is offline
Citaat:
Oh daar ben ik het ook over eens, ik heb ook geen TTT gedaan. Maar je zei daarvoor iets heel anders:

Citaat:
Dat vind ik dus onzin. Een TTT is gevoelsmatig een toets en daar kan je heel zenuwachtig voor zijn. Zó zenuwachtig dat je fouten gaat maken en je TTT verknald, terwijl je normaal prima kan rijden en helemaal klaar bent voor het echte examen.
Oud 16-09-2007, 14:33
Verwijderd
Maar als je je TTT al verknalt door de zenuwen, dan zou het goed kunnen dat je het examen óók verknalt door de zenuwen. Dus dan heb je nog meer lessen nodig om ervoor te zorgen dat je zekerder in de auto zit en minder zenuwachtig wordt op het examen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 14:49
Verwijderd
Citaat:
Maar als je je TTT al verknalt door de zenuwen, dan zou het goed kunnen dat je het examen óók verknalt door de zenuwen. Dus dan heb je nog meer lessen nodig om ervoor te zorgen dat je zekerder in de auto zit en minder zenuwachtig wordt op het examen.
Tenzij je zenuwachtig bent uit onwetendheid. Dan helpt het wel.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 16:27
Balance
Balance is offline
Citaat:

Ik denk dat er 2 redenen zijn waardoor de meesten zenuwachtig zijn:
1. Een algemene nervositeit voor zulke belangrijke toetsen.
2. Nervositeit voor wat komen gaat, onwetendheid zoals Krummeltje het al noemt.

Bij nummer 1 helpen extra lessen totaal niet, want je blijft er zenuwachtig voor.
Bij nummer 2 helpt die TTT dus al voldoende, omdat de onwetendheid weg is. Extra lessen zijn dan niet nodig.
Oud 16-09-2007, 17:02
Hakuna
Hakuna is offline
Even wat anders, onlangs belde ik mijn rijschool met de vraag of ik binnenkort een praktijkexamen kon aanvragen, kreeg ik als ontwoord dat de rijschool zelf beslist wanneer een kandidaat op mag gaan. Dit is voor mij nieuw, volgens mij willen rijscholen de leerling zolang mogelijk aan het lijntje houden (dmv veel lessen = kassa!) Heb nog nooit meegemaakt dat rijscholen gaan bepalen wanneer ik wil afrijden (is mijn geld tenslotte!) Als motivatie gaf mijn rijschool aan dat hun slagingspercentage niet in gevaar mag komen indien een leerling zakt. Hebben meerdere mensen deze ervaring of is dit een incident waar ik allen last van hebt!?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 20:26
PV
PV is offline
Citaat:
Even wat anders, onlangs belde ik mijn rijschool met de vraag of ik binnenkort een praktijkexamen kon aanvragen, kreeg ik als ontwoord dat de rijschool zelf beslist wanneer een kandidaat op mag gaan. Dit is voor mij nieuw, volgens mij willen rijscholen de leerling zolang mogelijk aan het lijntje houden (dmv veel lessen = kassa!) Heb nog nooit meegemaakt dat rijscholen gaan bepalen wanneer ik wil afrijden (is mijn geld tenslotte!) Als motivatie gaf mijn rijschool aan dat hun slagingspercentage niet in gevaar mag komen indien een leerling zakt. Hebben meerdere mensen deze ervaring of is dit een incident waar ik allen last van hebt!?
Bij mij bepaalde mijn instructeur het ook, maar lijkt me ook logisch want hij/zij heeft er een veel beter zicht op dan de kandidaat zelf. Zelf denk je denk ik nogal snel dat je er wel klaar voor bent, hoogstws kom je dan bedrogen uit...
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Heb nog nooit meegemaakt dat rijscholen gaan bepalen wanneer ik wil afrijden (is mijn geld tenslotte!) :
Ik denk dat het voor jouw geld een stuk fijner is als je iemand die er wat meer van af weet laat bepalen wanneer je er klaar voor bent. Ik denk overigens dat het overal zo gaat als jij beschrijft, alhoewel er natuurlijk altijd wel mogelijkheid tot overleg moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 21:09
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Ik denk dat het voor jouw geld een stuk fijner is als je iemand die er wat meer van af weet laat bepalen wanneer je er klaar voor bent. Ik denk overigens dat het overal zo gaat als jij beschrijft, alhoewel er natuurlijk altijd wel mogelijkheid tot overleg moet zijn.
Zal het donderdag as met mijn rijinstrukteur bespreken dan heb ik weer rijles, niet dat ik a la minute op examen wil, maar wil toch binnen enkele maanden een eerste examen poging wagen. Gezien mijn rijles geschiedenis met mijn vorige rijschool heb ik geen behoefte om nog eens meer dan 40 lessen (a 40 euro) te gaan nemen, bovendien kan ik dit ook financieel allemaal niet trekken!

Maargoed eerst die theorie halen (de 27 september as examen) dan zie ik wel verder.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 07:10
luchtballon
luchtballon is offline
Morgen
Oud 17-09-2007, 08:35
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
Mijn instructeur zei na mijn verknalde TTT 'Het lijkt me verstandig, als jij het ermee eens bent, om er misschien nog een paar extra lessen bij te plannen'. Dus dat gebeurde toch wel in overleg.

Bij ons is de regel een beetje dat als je je theorie hebt gehaald, je de TTT en het examen kan aanvragen. (in de meeste gevallen heb je dan al zo'n 20 lessen gehad en ze gaan uit van een gemiddelde). Tussen de TTT en het examen zitten dan weer zo'n 12 lessen gemiddeld.

Maar ze zijn wel van mening dat de slagingskans voor het examen minimaal 70% moet zijn.

Ik vind het wel een beetje geldklopperij wat jouw rijschool doet. Kijk, het is niet aan jou om te bepalen of je er klaar voor bent, maar ze kunnen je wel wat meer laten weten en een schatting maken wanneer je ongeveer examen kan doen. Of gewoon met jou overleggen over hoe je ervoor staat en wat er evt nog verbeterd moet worden.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 15:05
unkki
unkki is offline
Citaat:
Bij ons is de regel een beetje dat als je je theorie hebt gehaald, je de TTT en het examen kan aanvragen. (in de meeste gevallen heb je dan al zo'n 20 lessen gehad en ze gaan uit van een gemiddelde).

Twintig lessen! Ik was na negentien lessen al afgereden!

Slimste is ook om je theorie op je verjaardag te halen, kun je direct een aanvraag indienen en dan kun je daar je lessen op afstemmen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 15:56
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:

Twintig lessen! Ik was na negentien lessen al afgereden!

Slimste is ook om je theorie op je verjaardag te halen, kun je direct een aanvraag indienen en dan kun je daar je lessen op afstemmen.
Dan ben jij een superleerling, ik heb al meer dan 100 rijlessen gehad (bij mijn vorige rijschool) en heb het nog steeds niet, wel heb ik gemerkt dat de rijervaring die ik eerder heb opgedaan veel voordeel van hebt bij mijn hervatte rijopleiding. Hoef niet helemaal opnieuw te beginnen vanaf rijles 1, kon na jaren uit de running te zijn geweest gewoon weer wegrijden. Zodra ik mijn theorie gehaald hebt (wat geen makkelijke leerstof is!) dan pas ga ik serieus een examenaanvraag indienen en de komende rijlessen daar op afstemmen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten