Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2010, 12:02
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
@Bright Blue: Niet iedereen ervaart evenveel stress hè Maar het is heel normaal dat als je gestrest bent, je daar ook lichamelijk klachten van krijgt. Desalniettemin is het wel goed om te kijken hoe je ervoor kan zorgen dat je minder stress ervaart.

Hoe kan het dat bloed bij het bloedprikken niet stolt in die buisjes?
in de buisjes zit een middel dat voorkomt dat het stolt!
Oud 26-01-2011, 19:08
Bright Blue
Bright Blue is offline
Zit het in mijn hoofd dat mijn hoofd zwaarder is dan normaal als het een chaos is in mijn hoofd, is of kan dat echt als er meer gedachten in mijn hoofd zitten? Oftewel, wegen gedachten iets?
Oud 26-01-2011, 19:48
Em.
Em. is offline
Citaat:
Zit het in mijn hoofd dat mijn hoofd zwaarder is dan normaal als het een chaos is in mijn hoofd, is of kan dat echt als er meer gedachten in mijn hoofd zitten? Oftewel, wegen gedachten iets?
Gedachten zijn, hoe zeg je dat, meer een soort stroompjes tussen de hersencellen. Die geven dan stofjes af, waarmee ze de volgende hersencel prikkelen (of juist uitdoven, geloof ik). Volgens mij weegt dat niets!

En los daarvan herinner ik me ooit ergens gelezen te hebben, dat je bij een inspannende toets (wiskunde ofzo ) net zoveel hersenactiviteit hebt als bij het dromerig staren naar de zonsondergang! Dus ik betwijfel of je dan ook echt meer gedachten hebt, of dat je die gedachten gewoon als meer storend ervaart. Als het al geen emoties zijn.

En verder, ik merk ook dat mijn emoties mijn lichaam beïnvloeden. Bijvoorbeeld de brok in je keel die je kan krijgen bij verdriet. Of angst, of de vlinders van verliefdheid! Dus ik neem aan dat het gewoon met je gevoel te maken heeft, waardoor je hoofd zwaar voelt/waardoor jij je hoofd als zwaar ervaart.
Oud 26-01-2011, 20:00
Picidae
Picidae is offline
Citaat:
Gedachten zijn, hoe zeg je dat, meer een soort stroompjes tussen de hersencellen. Die geven dan stofjes af, waarmee ze de volgende hersencel prikkelen (of juist uitdoven, geloof ik). Volgens mij weegt dat niets!
Het is het rondpompen van wat zouten, ze blijven dus zo goed als op dezelfde plek, maar de hersenen gebruiken bij veel inspanning wel veel meer energie dan normaal. Maar of dat scheelt in gewicht? Ik denk het niet.

Citaat:
En los daarvan herinner ik me ooit ergens gelezen te hebben, dat je bij een inspannende toets (wiskunde ofzo ) net zoveel hersenactiviteit hebt als bij het dromerig staren naar de zonsondergang!
Dat is volgens mij niet waar, je hebt dan als het goed is meer hersenactiviteit, maar het wordt pas echt veel als je veel dingen tegelijk probeert te doen.
Oud 27-01-2011, 14:50
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
je hersenen worden niet zwaarder als je veel gedachten hebt. wat wél het zware gevoel kan geven, is dat als je heel druk in je hoofd bent, je onbewust je nekspieren gaat aanspannen, die daardoor wat vermoeid en stijf kunnen raken. Dan voelt het alsof je hoofd zwaarder is.
Oud 30-01-2011, 14:40
Verwijderd
Kan je op je vijftiende al verstandskiezen krijgen?
Oud 30-01-2011, 17:20
Volk
Volk is offline
Citaat:
Kan je op je vijftiende al verstandskiezen krijgen?
Volgens mij kwamen ze over het algemeen tussen je 16de en 20ste. Op je vijftiende lijkt het mij dus al zeer goed mogelijk. Ik kreeg mijn eerste op mijn 16de.
Oud 30-01-2011, 22:19
Jefar
Jefar is offline
Waarom herinner je het niet meer als je hebt geijlt
Oud 30-01-2011, 22:24
Batave
Batave is offline
Kan een foetus overlijden door te veel druk op de buik van de moeder?
Oud 31-01-2011, 06:18
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Kan een foetus overlijden door te veel druk op de buik van de moeder?
ligt eraan wat je onder druk verstaat. zo'n foetus zit in een bak met vruchtwater, dus wat dat betreft is ie prima beschermd tegen alledaagse dingen. dus rennen en op je buik liggen moet prima kunnen.
Hardere klappen (dus dingen waar je blauwe plekken van kunt krijgen) zijn gevaarlijker, omdat je daarmee (vroegtijdig) weeën kunt opwekken.
Oud 31-01-2011, 15:21
Batave
Batave is offline
Citaat:
ligt eraan wat je onder druk verstaat. zo'n foetus zit in een bak met vruchtwater, dus wat dat betreft is ie prima beschermd tegen alledaagse dingen. dus rennen en op je buik liggen moet prima kunnen.
Hardere klappen (dus dingen waar je blauwe plekken van kunt krijgen) zijn gevaarlijker, omdat je daarmee (vroegtijdig) weeën kunt opwekken.
Oeh, maar als iemand per ongeluk tegen de buik van de moeder duwt? Of ligt dat dan net aan hoe hard geduwt wordt?
Oud 31-01-2011, 18:18
Pluis
Pluis is offline
per ongeluk een elleboogje zal niet zo veel kwaad kunnen. (als moeder en kind zelf verder gewoon gezond zijn en het een normale zwangerschap is). Maar je moet niet de falcon punch proberen (google dat maar op google images als je niet weet wat dat is)
Oud 31-01-2011, 18:53
Batave
Batave is offline
dat snap ik.
Oud 19-02-2011, 11:41
Koekiemonster.
Koekiemonster. is offline
Hoe lang duurt het tot je doodgebloed bent als je slagader (zo heet dat toch?) is doorgesneden?

P.S: Ik wil geen zelfmoord plegen ofzo

Laatst gewijzigd op 20-02-2011 om 09:01.
Oud 19-02-2011, 12:21
Verwijderd
Je hebt verschillende slagaders. Echt doorgesneden overleef je maximaal een paar minuten, maar bij een flink gescheurde aorta heb ik ook weleens gehoord van een seconde of drie.
Oud 11-03-2011, 16:26
Diamera
Diamera is offline
Werkt het nou echt om iemand die de hik heeft te laten schrikken? En zo ja, hoe komt het dan dat je hik daardoor stopt?
Oud 11-03-2011, 17:13
Verwijderd
Citaat:
Werkt het nou echt om iemand die de hik heeft te laten schrikken? En zo ja, hoe komt het dan dat je hik daardoor stopt?
Dat kan helpen, als diegene zo erg schrikt dat hij/zij gilt of de adem even inhoudt.
De hik komt door spastische samentrekkingen van de middenrifspier, het kan helpen als je die spier met een schok beweegt (door plotseling de adem in te houden, of plotseling heel hard uit te ademen zoals je bij een gil doet, of door te nep-hoesten) of door hem even stil te houden en te ontspannen (bijvoorbeeld door langzaam een glas water leeg te drinken).
Oud 11-03-2011, 17:48
Diamera
Diamera is offline
Oh wat leuk, nog meer handige manieren! Bedankt!
Oud 13-03-2011, 14:17
Verwijderd
Wat is het beste ontbijt voor je lichaam, kwa hoeveelheid/producten precies ( om de stofwisseling te starten),
geen idee of hier in dit topic moet staan.
Oud 14-03-2011, 16:22
John Frum
John Frum is offline
Citaat:
Wat is het beste ontbijt voor je lichaam, kwa hoeveelheid/producten precies ( om de stofwisseling te starten),
geen idee of hier in dit topic moet staan.
Hoeveelheid zal per persoon verschillen. Tot je (een beetje) vol zit, en een aantal uur vooruit kan zonder te eten.

Ik denk dat fruit het beste ontbijt is. Verder andere dingen met zowel gecompliceerde koolhydraten als snelle koolhydraten (suikers). Bijvoorbeeld havermout of brinta met banaan of suiker.
Oud 29-03-2011, 12:24
Heksjuh
Heksjuh is offline
Wat betekent het als je een kwaadaardige moedervlek hebt? Is dit hetzelfde als een melanoom? En betekent dat ook dat je huidkanker hebt?
(Als ik via Google probeer te zoeken krijg ik vooral waar je bij een moedervlek op moet letten en niet de antwoorden die ik zoek.)
Oud 29-03-2011, 15:26
Pluis
Pluis is offline
De medische term voor een kwaadaardige moedervlek is idd melanoom. En een melanoom is idd een vorm van huidkanker. Er zijn ook nog andere soorten huidkanker, maar die groeien niet vanuit moedervlekken.
Oud 01-04-2011, 15:46
Volk
Volk is offline
Waarom krijg je kippenvel als je iets heel moois hoort? Je hebt het dan toch helemaal niet koud?
Oud 01-04-2011, 23:30
miekmuis
miekmuis is offline
Wat houdt het in wanneer je kalium licht verlaagd is? Ik lees op internet wel allerlei gevolgen, maar de oorzaak wordt me niet echt duidelijk.
Oud 02-04-2011, 09:29
HangInThere
HangInThere is offline
Houdt vaak helemaal niets in. Oorzaken kunnen zijn gebruik van diuretica of andere oorzaken van verhoogde uitscheiding door bijvoorbeeld een teveel aan aldosteron, verminderde kaliumintake, een intracellulaire shift van kalium door een alkalotische toestand (hyperventilatie), gastro-intestinaal verlies door braken/diarree, foutje van het lab etc.
Oud 02-04-2011, 11:09
miekmuis
miekmuis is offline
Hmm okay, nou ja ik merk er niks van en geen van de oorzaken die je noemt zijn op mij van toepassing, dus dan zal het verder wel goed zijn
Oud 02-04-2011, 11:31
Verwijderd
Als het licht verlaagd is kan dat ook gewoon door een schommeling komen. Eet een keer een banaan en het is weer goed
Als je bloed getest wordt op meer dan 15 dingen is de kans groot dat één daarvan net op of over het randje van normaal is, zonder dat er echt iets aan de hand is.
Oud 02-04-2011, 12:47
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Je hebt verschillende slagaders. Echt doorgesneden overleef je maximaal een paar minuten, maar bij een flink gescheurde aorta heb ik ook weleens gehoord van een seconde of drie.
Hoe kun je binnen 3 seconden dood zijn als je hersenen 10 seconden kunnen functioneren zonder zuurstof?
Oud 02-04-2011, 14:14
Verwijderd
Citaat:
Hoe kun je binnen 3 seconden dood zijn als je hersenen 10 seconden kunnen functioneren zonder zuurstof?
Je kunt toch ook gewoon op slag dood zijn in een ongeluk?
Oud 02-04-2011, 15:22
HFSH
HFSH is offline
Citaat:
Het is maar een beetje je definitie van 'dood'. Cellen van het lichaam gaan nog wel een tijdje door met functioneren na een terminale trauma (of zelfs nog heel lang, in het geval van orgaan donatie). Maar als je bewustzijn weg is en de systemen van je lichaam onherroepelijk ermee zijn opgehouden, valt die restactiviteit nog onder 'leven'?
Oud 03-04-2011, 14:44
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Je kunt toch ook gewoon op slag dood zijn in een ongeluk?
Ja, als je hoofd ontploft ben je op slag dood. Als je dood bloedt door een geruptureerde aorta kost dat wel iets meer dan 3 seconden. Je verliest eerst gigantisch veel bloed in een korte tijd, pak 'em beet een halve minuut (mensen kunnen zonder heel veel problemen aardig wat bloed verliezen door bepaalde compensatiemechanismen als een verhoogde hartslag en knijpen van de vaten), dan ben je ongeveer de helft van je bloed kwijt, een litertje of 3. Dan pas verlies je het bewustzijn omdat er te weinig bloed naar de hersenen gaat.

Dus 3 seconden lijkt me wel erg snel.
Oud 03-04-2011, 22:15
Trouble...
Trouble... is offline
Citaat:
Waarom krijg je kippenvel als je iets heel moois hoort? Je hebt het dan toch helemaal niet koud?
Oud 03-04-2011, 22:24
Picidae
Picidae is offline
Of iets moois ziet... echt een gaaf verschijnsel wel
Oud 04-04-2011, 22:46
Verwijderd
Volgens wikipedia:

Citaat:
Het effect treedt op bij het voelen van koude of bij bepaalde emoties, zoals angst of diep ontzag. Deze emoties dragen ook bij aan kippenvel bij het beluisteren van indrukwekkende muziek. Het wordt veroorzaakt door kleine spiertjes die samentrekken, waardoor de haren rechtop gaan staan. Deze samentrekking wordt veroorzaakt door het autonoom zenuwstelsel, waardoor kippenvel niet kan worden onderdrukt. De reactie vindt vooral plaats op plaatsen met veel lichaamshaar, zoals de borst, de benen en de onderarmen.
Dus ik denk, dat als je iets moois hoort gewoon onbewust die spiertjes aanspant.
Oud 05-04-2011, 15:21
Schipper
Schipper is offline
Waarom doe je je ogen dicht als je niest? Of misschien beter gezegd, waarom kan je je ogen niet openhouden als je niest?
Oud 06-04-2011, 12:57
Verwijderd
volgens mij dat anders je ogen er uit kunnen schieten door de druk tijdens het niezen
Oud 06-04-2011, 17:06
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Waarom doe je je ogen dicht als je niest? Of misschien beter gezegd, waarom kan je je ogen niet openhouden als je niest?
http://www.theregister.co.uk/2007/01...ing_eyes_open/
Oud 14-04-2011, 18:42
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
-Als je teveel zout binnenkrijgt gebeurt het omgekeerde van als je teveel water binnenkrijgt heb ik begrepen. Dus als je de verhouding goed houdt, betekent dat dat je onbeperkt in kan nemen? Kunnen je nieren meer dan 12 liter per dag aan als je er veel zout bij eet?

-is het beter om te snuiten of je neus op te halen?
Oud 14-04-2011, 18:51
Pluis
Pluis is offline
als je isotoon zout opdrinkt zul je uiteindelijk alsnog je electrolytenbalans om zeep helpen, omdat in je lijf meer zit dan alleen water en natrium en chloor. En als je electrolytenbalans om zeep is, heb je een probleem. Als je dat erbuiten denkt, kan je lijf alsnog geen 12 liter vocht wegwerken, dus je raakt dan overvuld (met overal oedeem enzo)

Als je een trauma aan je hoofd hebt gehad moet je niet je neus snuiten, omdat je dan met de druk die je op je hoofd hebt vanalles kapot kunt maken. Verder maakt het niet uit of het snot nou via je keel en je maag wegloopt of dat je het snuit.
Oud 14-04-2011, 21:25
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Zou 6 liter per dag wel lukken? Dat is een liter per twee uur (er vanuit gaande dat je 's nachts niet drinkt). Klinkt wel eng allemaal, wat is oedeem?
Oud 14-04-2011, 23:10
DDM
DDM is offline
Citaat:
-Als je teveel zout binnenkrijgt gebeurt het omgekeerde van als je teveel water binnenkrijgt heb ik begrepen. Dus als je de verhouding goed houdt, betekent dat dat je onbeperkt in kan nemen? Kunnen je nieren meer dan 12 liter per dag aan als je er veel zout bij eet?
Als jij te veel water drinkt scheiden je nieren dit gewoon netjes weer uit in de vorm van water. Theoretisch gezien kunnen de nieren wel tot 20 liter water per dag aan. Je moet dan wel gezonde nieren hebben.

Als jij zout eet gebeurt eigenlijk het zelfde. Stel je eet 5 gram zout dan scheiden je nieren ook gewoon weer die 5 gram uit. Zo simpel werkt het. Aan het einde van het nefron wordt gewoon meer water teruggeresorbeert via een hormoon genaamd ADH. Hierdoor stijgt de osmolariteit van de urine en plas je het zout gewoon weer uit.

En bovengenoemde moet ook wel want anders hou je te veel vocht vast. De nieren houden de water en zout balans gewoon in evenwicht.

Het is natuurlijk niet aan te raden om zo veel zout te eten aangezien dit slecht is voor hart en bloedvaten.

Citaat:
Zou 6 liter per dag wel lukken? Dat is een liter per twee uur (er vanuit gaande dat je 's nachts niet drinkt). Klinkt wel eng allemaal, wat is oedeem?
Uiteraard lukt dit.

Oedeem is ophoping van vocht tussen de cellen in. Ook wel de interstitiele ruimte genoemd. Deze ruimte is middels het endotheel (speciale cellaag) gescheiden van de haarvaten.
Oud 15-04-2011, 14:19
Takkie89
Takkie89 is offline
Citaat:
-is het beter om te snuiten of je neus op te halen?
Volgens mijn HA moet je ophalen, want anders wordt je neus juist extra geprikkeld om slijm aan te maken en met snuiten worden je holtes ook niet 'leeggetrokken'.
Oud 16-04-2011, 22:22
Takkie89
Takkie89 is offline
Waarom ga je soms slaapwandelen? En in welke fase van de slaap gebeurd dit?
Oud 18-04-2011, 13:57
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Als je een trauma aan je hoofd hebt gehad moet je niet je neus snuiten, omdat je dan met de druk die je op je hoofd hebt vanalles kapot kunt maken. Verder maakt het niet uit of het snot nou via je keel en je maag wegloopt of dat je het snuit.
Moet je wel een hele flinke trauma hebben met al een verhoogde intracraniele druk en zulks. Bij een simpele hersenschudding gaat dat niets uitmaken.

Bij ophalen van je neus heb je minder kans op een re-infectie door je vieze zakdoek.
Oud 19-04-2011, 19:08
Verwijderd
@die vraag over kippenvel

http://www.nu.nl/wetenschap/2397873/...verklaard.html

Gaat alleen over muziek luisteren en het artikel gaat niet echt diep maar het is een begin. :

Oh en ik zie dat het ook niet echt gaat om het feit dat je kippenvel krijgt als je iets mooi vindt,

Dit is toch niet echt een nuttige reactie geweest :'D
Oud 21-04-2011, 08:42
Volk
Volk is offline
Citaat:
@die vraag over kippenvel

http://www.nu.nl/wetenschap/2397873/...verklaard.html

Gaat alleen over muziek luisteren en het artikel gaat niet echt diep maar het is een begin. :

Oh en ik zie dat het ook niet echt gaat om het feit dat je kippenvel krijgt als je iets mooi vindt,

Dit is toch niet echt een nuttige reactie geweest :'D
Maar ik vind het wel heel interessant om te lezen hoor! Dus toch geen nutteloze reactie
Oud 02-05-2011, 19:17
Imaginairy
Imaginairy is offline
Citaat:
Moet je wel een hele flinke trauma hebben met al een verhoogde intracraniele druk en zulks. Bij een simpele hersenschudding gaat dat niets uitmaken.

Bij ophalen van je neus heb je minder kans op een re-infectie door je vieze zakdoek.
Nou gewoon een neusamandeloperatie is genoeg hoor. Door de druk die je zet met het snuiten, maak je de wond weer open. Dus dan beter ophalen
Oud 02-05-2011, 19:42
Volk
Volk is offline
Citaat:
Nou gewoon een neusamandeloperatie is genoeg hoor. Door de druk die je zet met het snuiten, maak je de wond weer open. Dus dan beter ophalen
En operatie vind ik wel onder flinke trauma vallen.
Oud 03-05-2011, 05:46
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Bij ophalen stijgt de druk ook, eigenlijk net zoveel als bij snuiten.
Het enige verschil is dat mensen vaak in een zakdoek snuiten, waardoor je weerstand creeert en een valsalva manoeuvre krijgt. Als je zoals voetballers je neus snuit (1 vinger op het andere neusgat en hoppa!) dan lijkt mij het verschil in druk verwaarloosbaar.
Oud 03-05-2011, 07:35
Verwijderd
De zakdoek is het probleem niet, want zakdoeken zijn niet luchtdicht, maar het probleem is dat veel mensen bij het neus snuiten beide neusgaten dichtknijpen (waardoor ze ook toeteren bij het snuiten). Daarmee verhoog je de druk in je neus en je bijholtes en bovendien is het niet erg effectief want het snot komt er dan ook nauwelijks uit. Beter gebruik je je wijsvinger om 1 neusgat dicht te houden terwijl je met de duim alleen maar losjes de zakdoek op z'n plaats houdt, en blaas je rustig door dat neusgat naar buiten, en daarna andersom. Op die manier snuiten mag ook gewoon als je een bloedneus hebt.
Topic gesloten

Regels voor berichten