Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2008, 09:24
Verwijderd
Citaat:
Achter iemand aan blijven rijden lijkt me persoonlijk juist meer moeite.

Maar sowieso snap ik het dus nog niet, zo erg is het toch niet om even terecht te worden gewezen op het feit dat je achterlijk rijdt? Had je maar normaal moeten rijden. En het is juist coulant dat je er dan vanaf komt zonder bon.
Err nee? Ze rijden sowieso al achter je aan om je staande te (gaan) houden en die tijd zouden ze ook gewoon kunnen gebruiken om nog eens te kijken naar het rijgedrag.
Advertentie
Oud 23-09-2008, 12:54
KIET
KIET is offline
Ik zou er ook niet van opkijken als ik iets te enthousiast een rotonde neem en er op word aangesproken

Maar ik denk dat je als agent gewoon die afweging moet maken; checken of iemand nog meer rare fratsen gaat uithalen of iemand gelijk aan de kant zetten. Nadeel van het eerste is dus als je er te lang mee wacht en het gaat toch mis, je het gewoon voorkomen had kunnen hebben. Volgens mij is blazen sowieso bijna standaard als je staande wordt gehouden, dus is er nog de kans dat ze er niet eens van uit zijn gegaan dat ze dronken was maar gewoon protocol opvolgden.
Oud 24-09-2008, 20:01
Verwijderd
Nee, vandaag zou ik gezakt zijn.

2 keer door het rood rijden, en een éénrichtingsweg ingereden.

Oud 26-09-2008, 15:10
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Neen, ik denk niet dat 'sporten' een onderdeel is van het examen...

(Overigens wel gewonnen. )
Oud 26-09-2008, 22:34
Verwijderd
Zak je als je wegrijdt met de handrem er vol op?

In dat geval zou ik vandaag 2 keer gezakt zijn.

Dienstwagen... Vond hem wat traag optrekken
Oud 28-09-2008, 20:59
Qimm
Qimm is offline
Vandaag wel, want er zat iemand met wagenziekte naast me. Dan doe je wel rustig aan
Oud 28-09-2008, 21:01
MTpower
MTpower is offline
Nee, snelheidsovertredingen, 2x door rood licht (net aan, dacht dat ik nog door oranje kon ).
Ik was veel te gehaast
Geen idee waarom, want ik moest nergens heen.

Ik reed nog achter iemand op een 80 weg die constant 70/75 reed. Ik zat mezelf op te vreten achter het stuur en toen hij nog door oranje kon en ik moest remmen voor rood ging ik helemaal door het lint.
Ik moet me echt meer ontspannen achter het stuur merk ik wel
Oud 28-09-2008, 21:18
Qimm
Qimm is offline
heb je mythbusters nog gezien vanavond? Daar ging het over je state of mind en rijgedrag/benzine verbruik
Oud 28-09-2008, 21:18
PV
PV is offline
denk het niet, te snel langs wegwerkzaamheden gereden mja d'r was niemand aan het werk.
Oud 02-10-2008, 20:54
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
heb je mythbusters nog gezien vanavond? Daar ging het over je state of mind en rijgedrag/benzine verbruik
Die aflevering ken ik niet

Nee.
Net een heel stuk achter iemand moeten rijden die constant 50 reed (op teller) op een 80 weg, met geen mogelijkheid tot inhalen ivm onoverzichtelijkheid.
Toen eerst even op z'n bumper gezeten, maar dat had geen effect.
Toen met m'n lichten geseind, daardoor ging ie nog even iets langzamer rijden
Toen maar m'n koplampen zover mogelijk naar boven laten schijnen en er een tijdje met groot licht achter gereden. Tot 'ie eindelijk even aan de kant ging zodat ik er voorbij kon.
pffff

Maargoed, een examinator had het waarschijnlijk niet goed gevonden
Oud 03-10-2008, 13:55
Verwijderd
Citaat:

Nee.
Net een heel stuk achter iemand moeten rijden die constant 50 reed (op teller) op een 80 weg, met geen mogelijkheid tot inhalen ivm onoverzichtelijkheid.
Toen maar m'n koplampen zover mogelijk naar boven laten schijnen en er een tijdje met groot licht achter gereden. Tot 'ie eindelijk even aan de kant ging zodat ik er voorbij kon.
pffff

Dat is dodelijk inderdaad. Het kleven e.d. overigens ook, want je ontneemt je voorganger alle zicht naar achteren.
Beter neem je dan wat meer afstand dan normaal zodat je snelheid kunt maken op je eigen baan om er dan langs te gaan.
Oud 03-10-2008, 15:48
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Dat is dodelijk inderdaad. Het kleven e.d. overigens ook, want je ontneemt je voorganger alle zicht naar achteren.
Beter neem je dan wat meer afstand dan normaal zodat je snelheid kunt maken op je eigen baan om er dan langs te gaan.
Dat doe ik normaal ook, als ik achter een vrachtwagen zit op de snelweg en het is druk. Maar op die weg is inhalen echt niet slim vanwege bomen en veel bochten. Een tegenligger zie je echt pas op het laatste moment
Oud 03-10-2008, 17:53
Dysmorphofobist
Ik denk dat ik gezakt zou zijn - dit speelt zich natuurlijk in Duitsland af.
Oud 03-10-2008, 23:17
KIET
KIET is offline
Ik weet het wel zeker - je reed net een 100-zone binnen
Oud 04-10-2008, 01:00
Dysmorphofobist
Citaat:
Ik weet het wel zeker - je reed net een 100-zone binnen
Klopt, en je ziet mij een stukje verderop op de rem gaan om vervolgens de weg te vervolgen aan ~100km/h.
Oud 04-10-2008, 11:09
KIET
KIET is offline
Dat is niet te zien, maar dat hoop ik maar
Oud 04-10-2008, 12:22
Balance
Balance is offline
Citaat:

Nee.
pffff

Ik moet zeggen dat ik nooit 50 rij waar je 80 mag. Maar zodra er iemand achter mij zit dit gaat kleven, seinen of zelfs met groot licht gaat schijnen dan kan hij van mij ook de pot op en neem ik ook gas terug. Het werkt juist averechts dus.
Oud 04-10-2008, 19:13
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ik moet zeggen dat ik nooit 50 rij waar je 80 mag. Maar zodra er iemand achter mij zit dit gaat kleven, seinen of zelfs met groot licht gaat schijnen dan kan hij van mij ook de pot op en neem ik ook gas terug. Het werkt juist averechts dus.
Hij ging uiteindelijk wel aan de kant, dus het had effect
Oud 05-10-2008, 12:05
Dysmorphofobist
Citaat:
Dat is niet te zien, maar dat hoop ik maar
De versie op mijn computer is van hogere kwaliteit, en daar zie je het dus wel. Maar goed, ik weet wel waar het kan en waar niet, dus tja.
Oud 05-10-2008, 12:23
Verwijderd
Citaat:
De versie op mijn computer is van hogere kwaliteit, en daar zie je het dus wel. Maar goed, ik weet wel waar het kan en waar niet, dus tja.
Nee dat weet je niet met een remweg van 250 meter
Oud 05-10-2008, 13:01
Dysmorphofobist
Citaat:
Nee dat weet je niet met een remweg van 250 meter
Duidelijk wel, want ik was bewust van het feit dat ik een lange remweg heb. Daarom reed ik ook netjes 100km/h toen ik langs ander verkeer reed (voor mij doemde een auto met paardentrailer op, eer ik erlangs reed reed ik al 100km/h). Dus probeer mij niet de les te lezen met je theorie, zeker aangezien je voor 160km/h geen 250meter nodig hebt.
Zie eerst zelf maar de ervaring op te doen, dan piep je wel anders.
Oud 05-10-2008, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Duidelijk wel, want ik was bewust van het feit dat ik een lange remweg heb. Daarom reed ik ook netjes 100km/h toen ik langs ander verkeer reed (voor mij doemde een auto met paardentrailer op, eer ik erlangs reed reed ik al 100km/h). Dus probeer mij niet de les te lezen met je theorie, zeker aangezien je voor 160km/h geen 250meter nodig hebt.
Zie eerst zelf maar de ervaring op te doen, dan piep je wel anders.
ja, maar plotseling veranderd verkeer voor je had je niet meer kunnen ontwijken en met 160, had je alsnog een remweg van 165 meter.
Oud 05-10-2008, 13:58
Verwijderd
Die discussie is hier al vaker gevoerd en heeft nog nooit tot iets geleid, behalve mensen die het chronisch oneens zijn. Ik stel dus voor dat jullie bovenstaande discussie per pm voeren en niet in deze topic.
Oud 05-10-2008, 15:22
Dysmorphofobist
Citaat:
ja, maar plotseling veranderd verkeer voor je had je niet meer kunnen ontwijken en met 160, had je alsnog een remweg van 165 meter.
Met dat mogelijk plotseling veranderd verkeer is natuurlijk rekening gehouden, zoals ik altijd doe...

Overigens heb ik voor 160km/h zo'n 100M nodig.
Oud 06-10-2008, 14:37
Balance
Balance is offline
Citaat:
Hij ging uiteindelijk wel aan de kant, dus het had effect
Oh nou dan heb je mazzel dat je niet die lul was die vandaag achter mij zat, want bij hem was het duidelijk niet effectief
Oud 06-10-2008, 17:30
Kwark89
Kwark89 is offline
Wat worden sommige mensen hier snel geirriteerd als iemand bv bumperkleeft.

Hier in Curacao is het allemaal normaal. Enkele voorbeelden;
- Rechts of Links inhalen maakt niet uit
- Stoppen op de ring(mag je 80 in curacao) om iemand even uit te laten stappen is normaal
- Stoplicht hebben hier andere betekenis., Groen is doorrijden, Oranje is keihard doorrijden . Rood is stoppen. Rem je bij oranje? Dan is je achterbak wat kleiner.
- Met de fiets tussen het verkeer rijden is stoer.
- Elke bocht die je maakt gebeurt met piepende banden.
- Regelmatig valt er bij de voorganger wat van de auto af(wieldop etc)(let daarom ook goed op).
- Hier heeft doorgaande verkeer op kruispunt voorrang.
- Rechts voorrang kennen ze niet? Hoe kom je als auto ertussen? Toeter 1x en steek je hand op.
- 1X toeteren= Heee vriend. 2x toeteren= Hele goeie vriend 3x toeteren lang= Boos
Oud 06-10-2008, 17:52
PV
PV is offline
och ik was toch al niet van plan om naar Curacao te gaan.
Oud 06-10-2008, 20:11
Verwijderd
Echt he. Als je toch leest en ziet (op Youtube) hoe ze in sommige landen rijden...
Oud 06-10-2008, 20:32
MTpower
MTpower is offline
No way dat ik ooit naar Italië ga met de auto
Ben eens naar Milaan geweest (met het vliegtuig), echt niet normaal hoe daar gereden wordt. Ik heb echt een paar keer opzij moeten springen terwijl ik op de stoep liep
Oud 06-10-2008, 23:00
Qimm
Qimm is offline
Italie is uh... ja spannend, maar prima te doen hoor. Weggedrag is niet zo erg, wegwijzers zijn belabbert en heeeeeeeeeeeel veel 1 richtingsverkeer . Maar vooralsnog spant Polen de kroon (van de landen waar ik heb gereden). Autorijden in Polen is creatief en adaptief autorijden
Oud 07-10-2008, 00:47
KIET
KIET is offline
Ronald Goedemondt had een heel gaaf stukje over het rijden in Italië:
Citaat:
"Je moet daar eens een keer gaan rondrijden, in Italië, als je niet meer wilt leven. Moet je daar eens een keer gaan rondrijden. Er zijn geen regels in het Italiaanse verkeer. Nul, verkeersregels. Mensen met het meeste temperament hebben voorrang, da's volgens mij de regel."
En nog een heel stuk meer

Polen/Tsjechië en meer van dat soort landen vind ik eigenlijk wel meevallen. Je moet alleen even in je hoofd terugschakelen naar een iets defensievere rijstijl en er rekening mee houden dat ze daar nogal, ehm, 'moedig' zijn in het verkeer Italië valt buiten de grote steden ook wel redelijk mee. Binnen de grote steden, wat wij eens bij Napels hebben gehad, krijgen ze het wel voor elkaar om 8 rijen auto's te creëren waar maar 4 rijstroken zijn
Het grootste gedeelte van het rijden in het buitenland is rekening houden met een andere verkeersmentaliteit, en daar wat meer op inspelen. Het is even wennen, maar het hoeft niet per se lastiger te zijn. Hoewel de kans op deuken in een drukke Italiaanse stad wel wat groter is...
Oud 07-10-2008, 09:44
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Polen/Tsjechië en meer van dat soort landen vind ik eigenlijk wel meevallen.

Ik was nog geen 10km over de grens, reed 90, werd ingehaald door een vrachtwagen die me op de vluchtstrook drukte.
Na even goed opletten viel me op dat iedereen zo ver mogelijk rechts reed en over het midden inhaalde. De strepen staan daar voor de sier op de weg. Ook de (kwaitatief slechte!) binnenwegen waren een belevenis, er werd daar nog wel eens >100 gereden
Maar je moet gewoon goed opletten en je aanpassen aan de rest endan is het wel goed te doen
Oud 07-10-2008, 11:48
KIET
KIET is offline
O, ik heb daar al genoeg rare dingen meegemaakt. Dat ze daar als idioten rijden tov hier zal ik niet ontkennen Ik heb al menig Pool/Tsjech/Hongaar moeten redden door vol op de rem te trappen omdat ze ergens gingen inhalen waar het niet kon (zodat ze nog op tijd voor mij langs naar rechts konden). Kunnen ze nog waarderen ook. Maar ik kan me er niet meer over verwonderen. Gewoon wat beter opletten en dat soort fratsen verwachten en er is niets aan de hand
Oud 07-10-2008, 12:30
Qimm
Qimm is offline
dat was ook mijn conclusie ja
Oud 07-10-2008, 12:34
Verwijderd
Hoe reageerden jullie toen je dat voor het eerst meemaakte? Ik weet nog wel dat ik me echt zwaar verbaasde over de manier waarop Zwitsers (etc) over bergweggetjes rijden
Oud 07-10-2008, 17:00
MTpower
MTpower is offline
Ik verbaasde me er in de Ardennen al over hoe hard ze daar over die smalle 'berg'weggetjes rijden. Ik reed echt zo hard als ik durfde, m'n vriendin vond het in ieder geval niet leuk
En ik werd alsnog links en rechts ingehaald en mensen die vol op je bumper in komen rijden. Eenmaal binnen de bebouwde kom viel het allemaal wel mee, alleen vond ik de voetgangers daar nogal veel lef hebben voor zo'n kwetsbare verkeersgroep (zonder te kijken het zebrapad opspringen terwijl er verkeer aan komt). Heb meerdere keren met piepende banden moeten stoppen voor een zebrapad
Meerdere mensen overigens, je hoorde bijna constant piepende banden..
Oud 07-10-2008, 21:46
Krynn
Krynn is offline
Ik schrok me helemaal de tyfus in Italië, maar wat hierboven al gezegd is: zodra je doorkrijgt dat ondanks de chaos er niet elke tien tellen een ongeluk gebeurt om je heen, gaat het goed.

Ik zou vandaag gezakt zijn, zeker weten, want ik heb m'n auto wel een keer of tien laten afslaan, ik zeilde bochten door op een manier die m'n passagier bijna misselijk maakte, en m'n kijktechniek was ronduit ruk.

Wat wil je. Van bijna-dood barrel met zo goed als kassiewijlen koppeling, remmen op z'n retour en zonder stuurbekrachtiging, naar een auto mét stuurbekrachtiging waar verder alles tip-top in orde is. Van personenauto naar half-busje (= dikke streep van deuren door achteruitkijkspiegel, kijken zal ik vanaf nu vooral via m'n dikke zijspiegels moeten doen).
Oud 07-10-2008, 23:00
Verwijderd
Nee, vandaag niet geslaagd.

Overschrijding van de maximum snelheid met 40km/u, met piepende banden over een rotonde & door bochten, door rood licht gereden (stoplicht bleef hangen in een soort loop met het fietserslicht dat steeds op groen, rood, groen rood ging waardoor het voor mij rood bleef en ik had haast). Ik denk niet dat er ook maar 1 instructeur bestaat die je dan nog laat slagen
Oud 08-10-2008, 01:24
KIET
KIET is offline
De eerste keer in Tsjechië schatte ik een bocht wat verkeerd in omdat ik die niet verwacht had in het type weg Maar ik heb er een vrij nuchtere kijk op, dus het bleef bij reacties als 'die durft' en vooral 'dat ging nog maar net goed/tja, het kán wel' Dat ze nogal enthousiast door die bergpassen gaan heeft meer te maken met dat zij er meer op berekend zijn; dat zal je hier in Nederland ook wel bij onoverzichtelijke wegen hebben die de lokale bewoners wel kennen. In het buitenland houd ik er wel altijd rekening mee dat bij bochten die je niet kan doorkijken er een tegenligger aankomt die middenop rijdt. Voor de rest kan het mij weinig schelen, zolang ik voor mijn gevoel het maar veilig doe
Oud 08-10-2008, 08:35
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik weet niet hoe erg een examinator het zou vinden als je een auto die linksaf wil en op het midden van het kruispunt stilstaat, rechts voorbij gaat, maar voor de doorstroming heb ik het toch maar gedaan. Verder heb ik wel "netjes" gereden gisteren, zelfs met een bumperklever achter me die vond dat ik niet hard genoeg ging (in de 50- en 60-zones, maar buiten de bebouwde kom reed hij zelf geen 80... gemiddelde-rijder).
Oud 08-10-2008, 15:08
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ik weet niet hoe erg een examinator het zou vinden als je een auto die linksaf wil en op het midden van het kruispunt stilstaat, rechts voorbij gaat, maar voor de doorstroming heb ik het toch maar gedaan.
Ken de situatie niet, maar zoals je het zo verteld klinkt het prima
Oud 08-10-2008, 21:57
Balance
Balance is offline
Ik denk wel dat ik geslaagd zou zijn. Reed wel 60 waar je 50 mag, maar aangezien ik daar op m'n echte rij-examen 70 reed (en geslaagd) denk ik niet dat het een bezwaar zou zijn.
Oud 09-10-2008, 15:22
MTpower
MTpower is offline
Ik zou vandaag wel geslaagd zijn, tenzij je kan zakken voor het draaien van harde muziek
Oud 11-10-2008, 07:56
coopergirl
coopergirl is offline
Gisteren zou ik niet zijn geslaagd. Ik reed in de auto van mijn ouders, en die rijd duisent anders dan mijn voormalig auto. Aangezien dit een tamelijk nieuwe, snelle auto is, reed ik te hard. Dit kwam ook omdat ik de matrixborden boven de snelweg niet had gezien (spitstrook was open, dus 80km/u ipv 100km/u). Mijn auto maakte meer geluid bij hoge snelheid dan de auto van mijn ouders en dat is verwarrend
Oud 11-10-2008, 09:12
PV
PV is offline
waar was je dan mee bezig dat je matrixborden niet ziet? die dingen zie je al vanuit de verte
Oud 11-10-2008, 15:35
Verwijderd
Gisteren in mijn eigen auto wel geslaagd, geen problemen gehad, niet asociaal gereden ofzo. In de Saab 9-3 2.0t zou ik duidelijk niet geslaagd zijn. Die auto is echt veel sneller dan de Micra en de afleesbaarheid van de snelheidsmeter valt ook tegen. Zodoende reed ik dus in de bebouwde kom ineens 90 ipv 50 (en het ding was nog stiller dan mijn auto bij 30 ). Gelukkig hoefde ik maar een paar honderd meter naar huis, anders liep mijn rijbewijs toch wel erg veel gevaar
Oud 11-10-2008, 15:38
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Gisteren in mijn eigen auto wel geslaagd, geen problemen gehad, niet asociaal gereden ofzo. In de Saab 9-3 2.0t zou ik duidelijk niet geslaagd zijn. Die auto is echt veel sneller dan de Micra en de afleesbaarheid van de snelheidsmeter valt ook tegen. Zodoende reed ik dus in de bebouwde kom ineens 90 ipv 50 (en het ding was nog stiller dan mijn auto bij 30 ). Gelukkig hoefde ik maar een paar honderd meter naar huis, anders liep mijn rijbewijs toch wel erg veel gevaar
Hehe, herkenbaar
Pas nog een stukje gereden in de auto van m'n baas, vrij nieuwe passat. Ging prima, maar wel op de snelheid letten. Rijdt een stuk rustiger/stiller dan een excel
Oud 11-10-2008, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Hehe, herkenbaar
Pas nog een stukje gereden in de auto van m'n baas, vrij nieuwe passat. Ging prima, maar wel op de snelheid letten. Rijdt een stuk rustiger/stiller dan een excel
Juist, echt een stuk gewenning dat moet optreden, maar het gebrek aan afleesbaarheid van die snelheidsmeter hielp echt niet
Ik ben wel blij dat die Saab maar een leenauto is, wat een belegen ding zeg, echt een bejaardenbak (maar wel een snelle ).
Oud 11-10-2008, 15:58
MTpower
MTpower is offline
Die passat was dan niet de snelste (geen idee wat voor blok... 1.6 FSI volgens mij), maar wel érg comfortabel. De remmen vond ik minder relaxed, ik hoefde er nog maar naar te kijken en m'n gezicht werd eraf gerukt door de G krachten
Bij die excel moet ik aardig doordouwen voordat ie eindelijk stopt
Oud 11-10-2008, 19:01
Verwijderd
De afleesbaarheid van de snelheidsmeter?
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten