Advertentie | |
|
![]() |
|
Laten we het niet hebben over homo- en vrouwenrechten. Lees de bijbel maar als je wil weten hoe vrouwen gezien werden. Ja, er zit ook een cultureel aspect aan. Het was ook de tijd waar men in leefde dat het normaler was zo met vrouwen om te gaan. Wij mensen waren 'gewoon' nog niet zo beschaafd als men dacht in die tijd.
Maar nu komt de spreekwoordelijke 'kicker'. De Abrahamitische geloven hielden dit langer in stand omdat de boekjes zogenaamd heilig zijn en dus er naar geleefd moet worden. En in sommigen gaan men dit nu 'cultuur' noemen. Tja, dat zal best zo zijn geworden na verloop van zoveel jaar maar dan is het nog steeds slecht. Iedereen weet dat vrouwen het nog steeds moeilijk hebben in bepaalde geloven die ik niet eens hoef te noemen want je weet waar ik nu aan denk. En dat zegt op zich al genoeg dat ik de namen niet hoef te noemen, het is algemeen bekend. We kunnen ook voorbeelden erbij halen die wat dichter bij huis zijn. De christenunie. Geen vrouwen in hun partij. ![]() Iedereen moet 'respect' hebben voor religie. Maar respect terug verwachten ho maar. Ik heb geen respect voor tirannen.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
Dat klopt, hun lijstverbinding van de Eurotaliban is mede om die reden uit elkaar gevallen. Kern van het conflict is echter dat de SGP zwaar eurosceptisch is, en nog een beetje in de jaren '33 zit qua opvattingen over de staat. De CU is zoals bekend uiteraard voorstander van discriminatie, en dat was niet het primaire twistpunt.
||
![]() |
Citaat:
|
Hoe dan ook. Mijn punt was dat religie de vooruitgang flink in de weg zit. Het zet het in dit geval zelfs stop. Gelukkig zijn niet alle gelovigen zo. Maar dankzij de prachtig immuniteit die je krijg als gelovige kom je er mee weg.
|
Wat het christendom betreft heb ik eigenlijk het idee dat de slag om de vooruitgang door de religie wel verloren is. Wat homorechten betreft bijvoorbeeld, de maatschappelijke rechten hebben ze wel zo ongeveer. het barst nog van de discriminatie, maar die komt heus niet voornamelijk uit de christelijke hoek. natuurlijk, een homopaar zal waarschijnlijk niet voor de kerk kunnen trouwen, maar dat lijkt me logisch en verder onboeiend, zolang de maatschappelijke aspecten van een huwelijk maar bereikbaar zijn.
Vrouwenrechten hetzelfde. effectieve discriminatie (niet die twee zetels van een partij die allang niks meer te makken heeft) komt echt niet vanuit christelijke hoek. (islamitische misschien wel, ga ik niks over zeggen verder) De SGP is geen argument om te zeggen dat we beter af zijn zonder religie. stamcel onderzoek is wel jammer, daar weten de christenen nog wel wat tegengas te geven heb ik het idee. aan de andere kant zijn mensen daar ook gewoon huiverig voor, en of we er beter af zijn met stamceltoepassingen ga ik niet bepalen, dus of we op dat punt beter af zijn zonder religie vind ik ook niet zeker (hoewel onderzoek geen kwaad zou moeten kunnen)
|||
Citaat:
Terwijl er wel een reden is om aan te nemen dat een religieuze terrorist zichzelf niet op zal blazen als hij niet meer zou geloven; waarom zou je, als er geen beloning in de hemel tegenover staat. Citaat:
|||
Citaat:
En denk bovendien eens aan die ontslagen homoleraar. Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
- Gardner, Determinants of aggressive and prosocial behaviour among Jamaican schoolboys. -Pajevic, The influence of religious moral beliefs on adolescents' mental stability |
![]() |
|
Twee volstrekt willekeurige namen die je stelling niet onderschrijven zijn een slechte manier om te stellen dat je ongelijk hebt, maar toch niet van plan bent om je excuses aan te bieden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Jeremy Ginges et al. Religion and Support for Suicide Attacks:
Citaat:
Een recentelijke publicatie (begin dit jaar). Al verbaasde het me niet echt dat mensen ,die ''gebedshuizen'' bezoeken eerder zelfmoordaanslagen plegen.
|
Verwijderd
|
Je moet iets vollediger zijn.
This study indicates that religious devotion does not cause support for suicide attacks or other forms of parochial altruism. However, the findings suggest that regularly attending religious services may make individuals more prone to supporting acts of parochial altruism. Het is dus helemaal niet zeker dat het zo is, het vermoeden is er, maar de onderbouwing niet. Verder onderzoek is dus noodzakelijk. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Ach, nog even een leuk onderzoekje om het zijspoor mee te besluiten:
Religieuze mensen steunen vaker marteling Citaat:
Totdat het er letterlijk uit geciteerd wordt ga ik er dan ook niet op in. Altijd is het, zoals Chrysta nu al deed, het geval dat het myth busted is wanneer je inhoudelijk gaat kijken naar zo'n 'wetenschappelijke' bewering van jou. Ditmaal ga ik, in tegenstelling tot wat het causaal verband topic veroorzaakte, niet meer in op je bewust verkloten van de discussie. De wereld is beter af zonder religie. Dit komt doordat mensen vanuit religie misdaden plegen die er zonder religie niet zouden zijn. Eventuele voordelen komen niet per se vanuit religie, maar zijn beter haalbaar vanuit andere verbanden. Dat brengt een balans van wel nadelen, maar geen voordelen. Daaruit volgt de conclusie dat de wereld beter af zou zijn zonder religie. Op dat punt staat de discussie nu.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarbij kun je natuurlijk sowieso geloven zonder religieus te zijn. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 05-07-2009 om 12:53. |
![]() |
||
Citaat:
Een peuter kan best geloven dat Jezus de zoon van God is, maar zeggen dat hij dan katholiek of protestants is is net zoiets als zeggen dat een peuter communistisch is als hij vindt dat Marx een leuke baard heeft.
||
Citaat:
Dus religie is toch wel een doctrine en niet "een groep" de meent te geloven in "een bepaalde god" daarmee is religie dus de "het groepje kerk" en niet "de groep 'discipelen' van"
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Dat iemand Jezus als God ziet wil absoluut niet zeggen dat diegene religieus is. Vaak is dat wel het geval, maar bij peuters kun je gewoon niet zeggen dat ze religieus zijn, omdat ze te weinig begrip hebben van alles wat er bij een religie komt kijken.
|
Verwijderd
|
Dat slaat nergens op, Lucky. Je kunt best in Jezus 'geloven', of geloven dat God bestaat, maar geen religie aanhangen.
Dat betekent gewoon dat je wel gelooft, maar dat je voor jezelf kan nadenken en dus niet klakkeloos alle stomme regeltjes en dogma's overneemt die religies aan je willen opdringen. Edit: En als het gaat om peuters, dan ben ik het inderdaad met Uice eens. Peuters hebben namelijk geen flauw benul van wat het allemaal inhoudt. Peuters 'geloven' in God omdat papa en mama dat doen. En peuters 'bidden' misschien bij het eten, maar ook alleen omdat papa en mama dat doen. Waarschijnlijk zitten ze tijdens het 'stil zijn' (bidden) gewoon te denken met welk speelgoed ze straks gaan spelen. Peuters zijn gewoon niet 'bewust' genoeg om religieus te kunnen zijn, |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Bovendien, denk je dat al die peuters als ze morgen wakker worden en niet meer in Jezus geloven, en hun ouders ze vertellen dat het allemaal inderdaad fictie was, opeens supergewelddadig zullen worden? Waarom zouden ze?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zoals ik al uitlegde, is het effect niet van de een of de andere dag merkbaar, maar naar verloop van tijd is het aannemelijk dat het effect naar het atheistische niveau gaat. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
![]() Om er iets tegenover te zetten, kijk eens naar de statistieken omtrent religie in Amerikaanse gevangenissen (uit 1997): Response Number % ---------------------------- -------- Catholic 29267 39.164% Protestant 26162 35.008% Muslim 5435 7.273% American Indian 2408 3.222% Nation 1734 2.320% Rasta 1485 1.987% Jewish 1325 1.773% Church of Christ 1303 1.744% Pentecostal 1093 1.463% Moorish 1066 1.426% Buddhist 882 1.180% Jehovah Witness 665 0.890% Adventist 621 0.831% Orthodox 375 0.502% Mormon 298 0.399% Scientology 190 0.254% Atheist 156 0.209% Hindu 119 0.159% Santeria 117 0.157% Sikh 14 0.019% Bahai 9 0.012% Krishna 7 0.009% ---------------------------- -------- Total Known Responses 74731 100.001% (rounding to 3 digits does this) Dit heeft er natuurlijk ook mee te maken dat atheïsten vaak hoogopgeleide mensen zijn uit betere milieus, en daarom kun je hieruit niet de conclusie trekken dat religie misdaad veroorzaakt. Net zo min als je uit jouw onderzoek de conclusie kunt trekken dat religie geweld voorkomt. Dat twee dingen naast elkaar worden waargenomen wil niet zeggen dat het één de oorzaak is van het ander.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-07-2009 om 15:31. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Maar goed, nee, dat verband is niet aangetoond. Het is aangetoond dat op religieuze scholen minder geweld voorkomt (dat wil zeggen: dat heb jij beweerd). Voordat je de conclusie kunt trekken dat religie hier de oorzaak van is, zou je moeten kijken naar de verdere situatie van mensen die hun kinderen naar religieuze scholen sturen: zijn die over het algemeen rijk of arm, hoog- of laagopgeleid, in welke gebieden bevinden zich de meeste religieuze scholen, etcetera. Dat is gewoon basisspul, hoor. Jouw conclusie staat gelijk aan die van iemand die opmerkt dat er weinig negers op Nederlandse universiteiten zitten en daarom aanneemt trekt dat negers minder slim zijn. Neenee. Citaat:
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
The aggressive boys reported significantly more involvement in fights than the prosocial boys. They had lower scores on spelling/reading and verbal IQ, less ambitious aspirations and poorer quality school uniforms. They were not more likely to infer hostile intent in ambiguous situations but were more likely to respond with aggression. Aggressive boys came from poorer homes with more marijuana use, less parental affection or supervision and more family discord. They were less exposed to religious instruction, their parents had lower occupational levels and were more likely to be in common-law unions than married. They were more exposed to neighbourhood violence and were punished more often at home and at school. Logistic regression analyses were carried out to determine the independent risk factors for aggression. Exposure to neighbourhood violence, physical punishment at home and family discord were associated with increased risk; parents' being married, practising religion as a family and better school uniforms were associated with reduced risk. Je verwart 'were associated with' met 'were probably the cause of'. Of denk je door dit onderzoek ook dat het hebben van goede schooluniformen geweld tegengaat?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Gelovig? LauraJansen | 500 | 01-01-2011 12:25 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloven? De uitverkiezing Mr.Mark | 45 | 27-12-2010 09:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |