Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Vind die brief een beetje onzin; natuurlijk past het boekje zich aan de spreektaal aan en niet andersom. Het zou wat zijn, als we de bewegingen van de taal niet meer mochten volgen. Zouden we allemaal nog Oud-Nederlands moeten spreken. Sowieso moet de schrijftaal de spreektaal volgen, want andersom lukt gewoon niet.
'Hun hebben' kun je over miepen, maar 'hun' krijgt bij steeds meer mensen de betekenis van derde persoon meervoud. Zo'n beweging hou je niet tegen. Hetzelfde geldt voor 'museums'; als maar genoeg mensen dat zeggen, wordt het een acceptabele vorm. 'Hij is groter als mij' is áltijd al even veel gebruikt en dus even correct geweest als 'hij is groter dan ik', alleen probeert men al sinds de 17e eeuw wanhopig een logisch te beredeneren standaardvorm te creëren, naar het voorbeeld van het Latijn (die taal die in theorie zo logisch en helder was). Alleen dingen als 'ik wordt' en 'baadt het niet, dan schaadt het niet', dáár kun je wat aan doen, want dat gaat puur alleen om schrijftaal. Dat zijn regels die je nooit op natuurlijke wijze aan kunt leren. In dat geval, go you. Maar spreektaalveranderingen tegen willen houden, dat is gewoon naief. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat: