Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2011, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Zonder de discussie over wel of niet doneren aan te willen wakkeren: maken jullie verschil tussen je organen doneren aan iemand die ze nodig heeft en je lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap? En zo ja, wat heeft dan jullie voorkeur en waarom?
Ik heb niet echt een voorkeur, als ze iets nuttigs kunnen doen met m'n lichaam ben ik dik tevreden
Advertentie
Oud 18-10-2011, 11:31
Verwijderd
Citaat:
mijn moeder is geen donor omdat ze zegt dat ze bang is dat artsen haar dan expres laten doodgaan als ze zien dat ze donor is. Ze noemt mij naďef omdat dat volgens mij uiteraard niet aan de orde is
iig zo was het een paar jaar terug, wellicht is ze van gedachte veranderd inmiddels.
Oud 18-10-2011, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Ielllll nu zie ik een studentenkamer voor waar dan een heel semester lang een lijk in de koelkast ligt

Maar ik ben ook donor, trouwens.
Wij hadden er het aan tafel over (wat ook weer een plek en mijn huisgenoten hadden eigenlijk bedacht dat ze hem ook een naam moesten geven enzo
Oud 18-10-2011, 11:36
Verwijderd
Citaat:
Je kan geen orgaandonor meer zijn als je doodsoorzaak onbekend is, je een ernstige infectie hebt, je een vorm van kanker hebt, als je een actieve infectie hebt met bepaalde virussen waaronder natuurlijk hiv, als je actieve tuberculose hebt en bij bepaalde aangeboren afwijkingen. Daarbij is er een leeftijdsgrens die verschilt per orgaan, van 60 tot 75 jaar. Dus dan blijven eigenlijk vooral de ongelukken en hartaanvallen over als doodsoorzaak. Daarnaast hebben ze het meest aan je organen als die wel goed doorbloed zijn, wat alleen voorkomt als je overlijdt terwijl je aan een hartlongmachine ligt. Maar ze kunnen je organen ook nog enkele uren gebruiken zonder doorbloeding.
Daarnaast zijn er ook nog de weefsels, waarvoor ongeveer dezelfde dingen gelden, behalve dan dat de leeftijdsgrens voor huid en hoornvliezen hoger ligt (86 jaar voor hoornvlies, maar alleen als je geen staar had; 81 jaar voor huid).
Ja zeg, nu voelt het bijna alsof het slecht is om niet tragisch in een ongeluk te sterven.

Citaat:
Ik heb niet echt een voorkeur, als ze iets nuttigs kunnen doen met m'n lichaam ben ik dik tevreden
Maar je geeft je als je je opgeeft donor te zijn niet automatisch op om je ook ter beschikking te stellen aan de wetenschap, dus in praktisch opzicht heb je wel een voorkeur.
Oud 18-10-2011, 11:39
Verwijderd
Citaat:
Ja zeg, nu voelt het bijna alsof het slecht is om niet tragisch in een ongeluk te sterven.

Maar je geeft je als je je opgeeft donor te zijn niet automatisch op om je ook ter beschikking te stellen aan de wetenschap, dus in praktisch opzicht heb je wel een voorkeur.
Ja, ik heb net bedacht dat even te moeten regelen
Oud 18-10-2011, 11:40
Verwijderd
En ik dacht dat het wel algemeen bekend was dat ze bijna alleen donors gebruiken met hartaanvallen en van verkeersongelukken
Oud 18-10-2011, 11:41
Noedelhap
Noedelhap is offline
Maar donors van verkeersongelukken hebben vaak toch ook te veel inwendige schade?
Oud 18-10-2011, 11:41
Verwijderd
Ik vond dat eigenlijk wel logisch. Als iemand ziek is kun je geen organen gebruiken natuurlijk. Oude mensen lijkt me ook logisch dus dan blijft er niet zo veel over.

Er zijn vast wel dingen die niet beschadigd zijn bij auto ongelukken.
Oud 18-10-2011, 11:42
Verwijderd
Citaat:
En ik dacht dat het wel algemeen bekend was dat ze bijna alleen donors gebruiken met hartaanvallen en van verkeersongelukken
Ja, nou ongeveer. Waarom niet met een herseninfarct? Of met een klaplong? Of zelfmoord?
Oud 18-10-2011, 11:43
Verwijderd
Citaat:
Ja, nou ongeveer. Waarom niet met een herseninfarct? Of met een klaplong? Of zelfmoord?
Mensen met zelfmoord worden meestal te laat gevonden om nog te kunnen gebruiken denk ik De andere 2 weet ik niet!
Oud 18-10-2011, 11:44
Verwijderd
Mensen met zelfmoord
Oud 18-10-2011, 11:44
Verwijderd
En die worden eerst nog compleet uit elkaar getrokken op zoek naar de doodsoorzaak toch? Om zeker te weten dat het zelfmoord was en niet moord?
Oud 18-10-2011, 11:47
Verwijderd
Maar sowieso, Sarah zei toch ook al dat je na een paar uur die organen niet meer kan gebruiken ? Want ik dacht ook, al die moordslachtoffers kun je ook mooi gebruiken maar die liggen altijd eerst dagen te wachten totdat er iemand naar gaat kijken, dus dan zijn ze toch al dood.
Oud 18-10-2011, 11:49
Noedelhap
Noedelhap is offline
Mja, als iemand een pistool tegen z'n hoofd zet, dan zijn bijv. de longen vaak nog wel in goede staat.

Maarja, goed doorbloede organen zijn (voor hergebruik) wel een pré. Vandaar dat mensen in het ziekenhuis overlijden, vaak wel geschikt zijn omdat daarvan de organen vrij snel eruit gehaald kunnen worden.
Oud 18-10-2011, 11:50
Verwijderd
Citaat:
Maar sowieso, Sarah zei toch ook al dat je na een paar uur die organen niet meer kan gebruiken ? Want ik dacht ook, al die moordslachtoffers kun je ook mooi gebruiken maar die liggen altijd eerst dagen te wachten totdat er iemand naar gaat kijken, dus dan zijn ze toch al dood.
Precies, net als bij zelfmoord dus.
Oud 18-10-2011, 11:50
Verwijderd
Ja maar ja dat duurt wel even voordat zo iemand óf gevonden wordt of totdat ze klaar met het lichaam zijn. Dan zijn al die organen allang dood

En oh oh ik had eigenlijk 2 uur over, waarvan ik in ieder geval 1 uur wou leren maar het is niet gelukt. Mijn hoofd zit helemaal vol met Griekenland.

In ieder geval ga ik nu maar naar college in de hoop daar nog wat van te leren !
Oud 18-10-2011, 11:53
Verwijderd
Citaat:
Mensen met zelfmoord

Dat is wel dubbel asociaal eigenlijk. Geef je al zo'n troep en verdriet, ben je ook nog eens onvindbaar en dus niet geschikt voor hergebruik. Tssss.
Oud 18-10-2011, 11:59
Verwijderd

100 jaar en een marathon uitlopen
Oud 18-10-2011, 12:02
Verwijderd
Citaat:
[afbeelding]

100 jaar en een marathon uitlopen
Wat een held <3
Oud 18-10-2011, 12:13
Lorelei
Lorelei is offline
Ello!
Oud 18-10-2011, 12:16
Lorelei
Lorelei is offline
Ik ben donor. Wil niet naar de wetenschap tenzij er nog een speciale reden voor gaat zijn (maar laten we het hopen van niet want dat betekent dat ik eoa zeldzaam, naar iets krijg dan). En daarna wil ik gecryomeerd worden
Oud 18-10-2011, 12:17
Lorelei
Lorelei is offline
Of gemummificeerd
Oud 18-10-2011, 12:18
Carn
Carn is offline
Citaat:
En daarna wil ik gecryomeerd worden
Kop in de vriezer en hopen dat ze er over n paar honderd jaar wat van kunnen maken
Oud 18-10-2011, 12:19
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Kop in de vriezer en hopen dat ze er over n paar honderd jaar wat van kunnen maken
Nee nee. Dat is niet cryomeren. Cryomeren is een soort cremeren maar dan met kou ipv vuur. Wat jij bedoelt heet anders (maar ik weet niet meer hoe)

Citaat:
Cryomatie (lyofilisatie of vriesdrogen) is een nieuwe manier om stoffelijke overschotten te laten vergaan. Bij deze techniek wordt het lichaam bevroren, waarna het door kleine trillingen in een organische substantie uiteenvalt.
Oud 18-10-2011, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Nee nee. Dat is niet cryomeren. Cryomeren is een soort cremeren maar dan met kou ipv vuur. Wat jij bedoelt heet anders (maar ik weet niet meer hoe)
En waarom wil je dat?
Oud 18-10-2011, 12:21
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
En waarom wil je dat?
Omdat dat me het minst tegenstaat.
Oud 18-10-2011, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Omdat dat me het minst tegenstaat.
Goeie reden
Oud 18-10-2011, 12:23
Lorelei
Lorelei is offline
Nou ja. Serieus Het idee van begraven of verbrand worden staat me echt enorm tegen. Vriesdrogen minder.

Daarnaast zijn er best een aantal 'valide' redenen te bedenken waarom je voor cryomeren zou kiezen.. bijvoorbeeld dat het beter is voor het milieu en zo. En dat is allemaal leuk en mooi meegenomen, maar mijn hoofdreden is irrationeel
Oud 18-10-2011, 12:25
Verwijderd
Ik bedoelde dat ik het ook echt een goede reden vond Maar ik zat inderdaad te denken aan milieutechnische overwegingen, of goedkoop, of weet ik veel.
Oud 18-10-2011, 12:26
Verwijderd
Blegh ik zie toch wel heel erg op tegen de dokter morgen
Carn
Carn is offline
Citaat:
Ah jah, ik dacht dat dat hetzelfde was. Niet dus Cryo-nogiets.

Vriesdrogen. Dan moet ik weer denken aan die poeder die ze gebruiken in de MacDonalds voor de cola en fris enzo
Verwijderd
Citaat:

Vriesdrogen. Dan moet ik weer denken aan die poeder die ze gebruiken in de MacDonalds voor de cola en fris enzo
Oud 18-10-2011, 12:27
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Blegh ik zie toch wel heel erg op tegen de dokter morgen
Kan ik me voorstellen. Maar t komt wel goed. Hoe laat moet je?
Rationeel
Rationeel is offline
cryomeren en dán in een betonblok is ook wel tof
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:

MMmm, Cola.. en een beetje van Lorelei

Oud 18-10-2011, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Kan ik me voorstellen. Maar t komt wel goed. Hoe laat moet je?
Half 11. En als alles (relatief) goed is ga ik daarna lekker de hele dag chillen met Quis en Absinthe
Verwijderd
Citaat:
cryomeren en dán in een betonblok is ook wel tof
En dan een beeld uithakken en die midden in de stad plaatsen
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Half 11. En als alles (relatief) goed is ga ik daarna lekker de hele dag chillen met Quis en Absinthe
Hoe laat gaan jullie daarheen?
Oud 18-10-2011, 12:29
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
En dan een beeld uithakken en die midden in de stad plaatsen
Een beeld? Een brug natuurlijk Dom dom dom van je sann
Verwijderd
Citaat:
Hoe laat gaan jullie daarheen?
Na de dokter, dus eind van de ochtend/begin van de middag
Verwijderd
Citaat:
Een beeld? Een brug natuurlijk Dom dom dom van je sann
Ik had het nog over jou! Rationeel krijgt natuurlijk een brug
Oud 18-10-2011, 12:30
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dat je ook als het niet zo goed is moet komen, want dan gaan we je de hele dag troosten en op andere gedachtes brengen.
Oud 18-10-2011, 12:31
Rationeel
Rationeel is offline
een hotel in londen: hun 'large' tweepersoonsbedden zijn 137 cm breed.

hmmz, ik heb 90 cm nodig, dus dan heeft lorelei nog 47 cm
Oud 18-10-2011, 12:32
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Na de dokter, dus eind van de ochtend/begin van de middag
Oh. Ik dacht dat het om woensdagavond ging. Overdag naar Quis' casa.. hmz.
Verwijderd
Citaat:

Cryonics!
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dat je ook als het niet zo goed is moet komen, want dan gaan we je de hele dag troosten en op andere gedachtes brengen.
Ik denk dat ik dan liever heb dat jullie hier heen komen Maar laten we ons daar morgen druk over maken.
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:

Eerlijk sulle we alles dele..
Oud 18-10-2011, 12:33
Verwijderd
Citaat:

Arme Lorelei.

Citaat:
Oh. Ik dacht dat het om woensdagavond ging. Overdag naar Quis' casa.. hmz.
Nee, Absinthe heeft of 's avonds of de dag erna vroeg plannen, Quis gaat 's avonds naar (ik geloof) Rotterdam, en ik pas me aan!
Oud 18-10-2011, 12:35
Rationeel
Rationeel is offline
ik hotwire wel le meridien in januari, daar hebben ze tenminste bedden van 240 cm breed
Oud 18-10-2011, 12:35
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
ik hotwire wel le meridien in januari, daar hebben ze tenminste bedden van 240 cm breed

Regels voor berichten