Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik heb net Oesters van Racha Peper uit. Ben nu bezig in Heren van de thee van Hella Haasse.
||
![]() |
Citaat:
Iig, ik ga vandaag beginnen aan 'de pest' ![]()
||
Citaat:
Momenteel lees ik Decline and Fall van Evelyn Waugh. Ik vind het een teleurstellend boek. Het leek veelbelovend, een boek over internaatperikelen, maar het is een ietwat zeurderig boek. Ik was sowieso al gedesillusioneerd toen ik er achter kwam dat Evelyn Waugh een man was. Ik dacht een engelse versie van Joop ter Heul te zullen gaan lezen, of iets als Pitty naar kostschool of De dolle tweeling, maar niets is minder waar. Het boek is enigszins flauw geschreven, schopt mij ontzettend tegen het zere been door de Engelse upperclass af te schilderen als iets ridicuuls en heeft gewoon net iets te weinig schwung [dat woord heb ik altijd al een keer willen gebruiken]. Niet echt een succes dus. Gelukkig hoef ik nog maar een bladzijde of honderd. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
*kuch* eigenlijk is mijn duits niet heel goed, ik moet het nog bijspijkeren maar ik zal je ontzien, mädchen ![]() ik lees nog steeds decline and fall maar ook pride and prejudice van jane austen en metroland van julien barnes <3 |
![]() |
|
maar er zit wel een kern van waarheid in (wat LUH zegt)...
na millroy's comment moet ik denken aan wat de ex van een vriendin van mij tegen een andere ex van m zei toen ze gefrustreerd was over iemand: 'go make a cup of green tea and stare out the window for five minutes... lose yourself in nature's impartiality' en dan nog serieus ook. dus ga dat maar doen, als je je gefrustreerd voelt. verder heb ik de procedure van mulisch ook sinds enige tijd in mijn bezit, maar ik ben er nog niet aan toegekomen. en mulisch is gewoon ook koddig. en de enige die tegen mulisch is, is LUH volgens mij. en charlotte, dear, why should a debutantenschrijver not be verantwoord? (mooi, toch, de ditteïaanse taal) en ja ik heb msn. je kunt me toevoegen. its_sublime@hotmail.com. of het zin heeft hangt geheel van uzelf af, want uit mezelf praten doen ik zelden. maar als men tegen mij praat, praat ik over het algemeen wel terug. behalve als ik er niet ben en mn msn ondertussen beweert van wel. mijn msn heeft een eigen denkvermogen en gebruikt dat om mij te ergeren. de combinatie ditte + msn brengt altijd verrassingen. o en ik lees nog steeds decline and fall. en het is best een hoerenboek. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En ook al zou ik niet luisteren naar anderen, dan kan ik nog altijd het hebben gehoord. Er zit nog altijd een verschil tussen horen en luisteren en en ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Briljant, je hebt nu al mijn dag goedgemaakt ![]() ![]() Ik heb net Hersenschimmen gelezen, want ik vond het niet kunnen dat ik die nog steeds niet had gelezen. En nu ben ik bezig in 'Rivier van zilver', een soort Gimmick dat zich afspeelt in Engeland, geloof ik ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik maakte de opmerking omdat ik met deze avatar toch niets verkeerd kan doen.
![]() Nee, het is inderdaad flauw, maar er zit wel wat diepte in. Mulisch komt niet vanzelf in je boekenkast, maar omdat een vriend je vader of moeder heeft aangeraden het te lezen. Alles valt terug te brengen op horen zeggen. Smaken, hobby's en lievelingsdingen kunnen niet uit zichzelf ontstaan in een mens, het moet altijd van buitenaf komen en van buitenaf gestimuleerd worden. Dat maakt bepaalde dingen twijfelachtig. Hoe kun je spreken van 'de ware' als er nog miljarden en nog eens miljarden mensen zijn die je nooit gezien hebt en nooit zult kennen? Zoveel vertrouwen kan ik niet hebben in een lot of in liefde. Ik denk dat we roeien met de riemen die we hebben en soms heet zo'n riem Mulisch. LUH-3417 - Quasi-diepzinnig! |
![]() |
||
Citaat:
Het gaat over de problemen van vrouwen in deze tijd. Ze is heel populair in Spanje, waar ze vandaan komt. Beatriz en de hemellichamen, een ander boek van haar, is ook echt de moeite van het lezen waard! Nu in de ramsj. Kijk maar eens bij de Slegte of de ramsj-afdeling van een erkende boekhandel. Vijf euro maar. Best te doen ![]() Oh even de achterplattekst: Ana, Rosa en Cristina zijn zussen, maar verder menen ze niets met elkaar gemeen te hebben. In hilarische dialogen schetst de Spaanse Lucía Extebarria een uiterst herkenbaar beeld van alle problemen die de zussen in hun levens tegenkomen: huwelijken, relaties, drugs, vriendschappen en eenzaamheid. Liefde, stress en andere curiositeiten is een openhartige en humoristische roman over het leven van de moderne vrouw in al haar facetten. |
![]() |
|
![]() |
Uit Marita Mathijsens 'Het voorbestemde toeval':
Marita Mathijsen: We hebben het een aantal keren over dat voorbestemde toeval in je leven gehad. Zou je de ontmoeting met Kitty zo kunnen noemen? Harry Mulisch: Dat hangt een beetje aan me, dat ik beweer dat niets toeval is. Maar dat is een boek, waarin ik god ben, als schrijver dan. Als God bestond, was er geen toeval. Maar aangezien God niet bestaat, is er wél toeval. Maar er zijn soms samenhangen waarbij je je afvraagt waar toeval ophoudt toeval te zijn. Er zou ergens in de negentiende eeuw een vrouw kunnen hebben bestaan die een nog veel grotere liefde voor mij zou zijn geweest, als ze niet al honderd jaar dood was. Of ze wordt pas over honderd jaar geboren. Ik zit gevangen in het tijdsbestek waarin ik leef, en bij alles wat ervoor is kan ik niet komen, en ook niet bij alles van daarna. Je kunt zeggen dat dat toeval is, maar je moet in elk geval roeien met de riemen die je hebt. Dus met je tijdgenoten.
|
Verwijderd
|
Het is huis-, tuin- en keukenfilosofie, en dat is het grootste manko van Mulisch. Het klinkt interessant, maar heeft geen poot om op te staan. Waarom moet er of God of toeval zijn? Ik snap niet waarom er één van die twee moet zijn, waarom ze niet samen zouden kunnen bestaan of waarom er niet meerdere opties zijn?
Mulisch en ik haalden allebei min of meer hetzelfde voorbeeld aan. Hij doet dat om toeval, dat hij daarvoor als een almachtige kracht presenteert, ambigu te maken. Ik geloof dat ik het meer bedoelde om de oppositie tussen constructie en natuurlijk te doorbreken, door aan te tonen dat er feitelijk alleen constructie is (we hebben geen voorkeur, smaak of wil, die eigenschappen worden door sociale stramienen en beperkte toevalligheden in ons geïmplementeerd). LUH-3417 |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
HAVO |
Nederlands Duplo - Dos | 485 | 21-06-2005 16:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De ongefundeerde afkeer naar George W. Bush en de Amerikanen. the atmosfere | 154 | 17-08-2003 15:43 |