Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-07-2004, 14:12
Charlottetje
Charlottetje is offline
De ziekte van Lodesteijn van Levi Weemoedt
heb er nog niet zo veel in gelezen en er zijn nog wel meer boeken die ik zou willen lezen, maar sinds een aantal familieleden van mij me raar aangekeken hebben toen ik 8 jaar geleden ofzo, 3 boeken tegelijk las, lees ik nooit meer dan 1 boek in dezelfde periode (studieboeken uiteraard niet meegerekend)

Charlotte
Oud 08-07-2004, 23:38
Jude
Jude is offline
Citaat:
Freule schreef op 07-07-2004 @ 23:53 :
Ik lees nu Meisje met de parel van Tracy Chevalier.
Leuk!
Ik heb net Oesters van Racha Peper uit. Ben nu bezig in Heren van de thee van Hella Haasse.
Oud 08-07-2004, 23:55
Charlottetje
Charlottetje is offline
" Hey Jude " *zingt in hoofd beatlesliedje mee*

was oesters een goed boek? ooit wil ik het ook nog eens lezen (en aanschaffen)

Charlotte
Oud 09-07-2004, 10:08
Jude
Jude is offline
Ja ik vond het een goed boek, het is alleen vrij dun dus je hebt het zo uit. Ik heb het trouwens bij de afgeschreven boeken uit de bieb gehaald: 50 cent
Oud 09-07-2004, 10:15
Jennita
Jennita is offline
Carry slee- Paniek
Oud 09-07-2004, 11:03
Ndimension
Ndimension is offline
Citaat:
Raffie schreef op 07-07-2004 @ 21:59 :
Ik heb vorig jaar De pest gelezen en dat vond ik schitterend. Elke keer als ik in een boekenzaak rondsnuffel kom ik zijn verzameld werk tegen en dan vraag ik me af of de rest van zijn romans ook zo interessant zijn als die ene. Laat me weten wat je van De vreemdeling vond, die wil ik ook eens lezen.
Ik heb ander werk van Camus (nog) niet gelezen, daarom kon ik helaas voor jou geen vergelijking maken met ander werk van Camus. Wel kan ik zeggen dat de Vreemdeling me aangenaam verrasde, het is een leuk boekje. Ja boekje, want het is minder dan 100 pagina's als ik het goed heb.
Iig, ik ga vandaag beginnen aan 'de pest'
Oud 09-07-2004, 12:33
Miep#1
Miep#1 is offline
Pride and Prejudice van Jane Austen voor de zoveelste keer....
Oud 10-07-2004, 13:41
Louisa
Louisa is offline
Ben inmiddels aan Never promissed you a rosegarden van Hannah Green begonnen. Is inderdaad een aanrader
Bedankt
Oud 10-07-2004, 14:44
melkpakje
melkpakje is offline
turks fruit
Oud 10-07-2004, 15:53
Millroy
Millroy is offline
Kom kom, niet schelden graag.
Oud 10-07-2004, 17:32
Sasbeest
Sasbeest is offline
Al mijn vrienden zijn gek - Mevrouw.. Anstadt

Best een mooi boek, alleen beetje verouderd. Gaat over een schizofrene jongen, en aangezien het er tegenwoordig bij hulpverlening heel anders aan toegaat dan toen, is het af en toe beetje vreemd lezen. Wel erg dat er vroeger zo slechte opvang voor deze mensen was.
Oud 11-07-2004, 02:27
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Nietsche's Antichrist. En ik vind het niet zo leuk...
Oud 11-07-2004, 20:01
sublime
sublime is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 11-07-2004 @ 03:27 :
Nietsche's Antichrist. En ik vind het niet zo leuk...
warum nicht??

Momenteel lees ik Decline and Fall van Evelyn Waugh. Ik vind het een teleurstellend boek. Het leek veelbelovend, een boek over internaatperikelen, maar het is een ietwat zeurderig boek. Ik was sowieso al gedesillusioneerd toen ik er achter kwam dat Evelyn Waugh een man was. Ik dacht een engelse versie van Joop ter Heul te zullen gaan lezen, of iets als Pitty naar kostschool of De dolle tweeling, maar niets is minder waar. Het boek is enigszins flauw geschreven, schopt mij ontzettend tegen het zere been door de Engelse upperclass af te schilderen als iets ridicuuls en heeft gewoon net iets te weinig schwung [dat woord heb ik altijd al een keer willen gebruiken]. Niet echt een succes dus. Gelukkig hoef ik nog maar een bladzijde of honderd.
Oud 11-07-2004, 20:55
Ndimension
Ndimension is offline
Ik heb vandaag dus 'De Pest' uitgelezen van Albert Camus, goed boek. Hij weet je goed in het verhaal te brengen, zo werd ik halverwege het boek al aardig depressief.
Ik dacht er even aan om soortgelijk werk te lezen (existentialisme) van Sartre, Schopenhauer, Nietzsche, maar ben toch maar 'Het voorbestemde toeval' gaan lezen, van Marita Mathijsen. Het is geen roman, maar een boek waarin Harry Mulisch wordt geïnterviewd. Interessant boek.
Oud 11-07-2004, 21:04
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
sublime schreef op 11-07-2004 @ 21:01 :
warum nicht??
Ik vind dat hij alles een beetje te makkelijk belachelijk maakt en niet echt heel erg goed zijn betoog onderbouwd.. Er staan ook wel interessante passages in, maar over het algemeen vind ik het een beetje een nietszeggend werkje. Maar ja, in zijn tijd was het natuurlijk ook wel überhip om het Christendom belachelijk te maken..
Oud 11-07-2004, 21:07
-Melody-
-Melody- is offline
Geen. Gaan jullie nu met tomaten gooien ivm dit Letteren is?

Try
Oud 11-07-2004, 23:41
merels
merels is offline
hajar en daan
Oud 12-07-2004, 12:55
Charlottetje
Charlottetje is offline
*gooit tomaat naar bloemenpoes*

*zucht* ik lees nog steeds hetzelfde....

(ow, en ahhh, sublime, zou je heel erg alsjeblieft heel even heel erg lief willen doen en Duits een beetje willen ontwijken, aah, alsjeblieft, toe? *kijkt lief*)

Charlotte
Oud 12-07-2004, 21:12
sublime
sublime is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 12-07-2004 @ 13:55 :
*gooit tomaat naar bloemenpoes*

*zucht* ik lees nog steeds hetzelfde....

(ow, en ahhh, sublime, zou je heel erg alsjeblieft heel even heel erg lief willen doen en Duits een beetje willen ontwijken, aah, alsjeblieft, toe? *kijkt lief*)

Charlotte
aber warum? Deutsch ist doch die schönste Sprache im Welt?

*kuch* eigenlijk is mijn duits niet heel goed, ik moet het nog bijspijkeren

maar ik zal je ontzien, mädchen

ik lees nog steeds decline and fall

maar ook pride and prejudice van jane austen
en metroland van julien barnes <3
Oud 12-07-2004, 22:01
Charlottetje
Charlottetje is offline
uhhm, uhhm, omdat....

heb je msn?

Charlotte
Oud 13-07-2004, 10:20
Ndimension
Ndimension is offline
Gisteren heb ik het boek met het interview met Mulisch uitgelezen en vandaag ben ik begonnen in "De Procedure" van Harry Mulisch (ja, in de vakantie heb ik echt te veel vrije tijd ).
Het interesseert me niet wat anderen zeggen: Mulisch is een van de beste schrijvers!
Oud 13-07-2004, 11:13
Charlottetje
Charlottetje is offline
that's the spririt.
niet omdat jij mulisch de beste schrijver vindt, maar omdat je je tenminste niets aantrekt van wat anderen vinden!
dacht je dat ik alleen maar verantwoorde literatuur zou lezen omdat er hier mensen zijn de vinden dat alleen dat mag?
ik zou wel gek zijn, ik lees ook gewoon giphart en debutantenboeken, puur omdat die zo heerlijk weg lezen.

Charlotte
Oud 13-07-2004, 11:16
Verwijderd
Als je niet zou luisteren naar wat andere zeggen, had je nooit van het bestaan van Mulisch afgeweten.

LUH-3417
Oud 13-07-2004, 11:22
Charlottetje
Charlottetje is offline
jezus, LUH, lopen mierenneuken? *zucht*
soms kun je nog best irritant zijn, weet je dat?
maar ik vergeef het je
Oud 13-07-2004, 11:24
Millroy
Millroy is offline
Silence mortals.
Wees lief voor elkaar of sterf in helse pijnen.
Geef elkaar een hand en huppel de zonsondergang tegemoet.
Als je iemand irritant wilt vinden, vind mij dan irritant, dan bereik ik ook weer eens iets. U weest beiden leuk.
Oud 13-07-2004, 11:29
Charlottetje
Charlottetje is offline
maar, maar....

ik vergaf het hem toch al?!

Charlotte
Oud 13-07-2004, 11:31
Millroy
Millroy is offline
Da's waar.
Maar laat het niet meer gebeuren.
Dan is u weerom lief.
U maakte het snel goed.
Zo hoort het.
Oud 13-07-2004, 11:33
sublime
sublime is offline
maar er zit wel een kern van waarheid in (wat LUH zegt)...

na millroy's comment moet ik denken aan wat de ex van een vriendin van mij tegen een andere ex van m zei toen ze gefrustreerd was over iemand:

'go make a cup of green tea and stare out the window for five
minutes... lose yourself in nature's impartiality'

en dan nog serieus ook. dus ga dat maar doen, als je je gefrustreerd voelt.

verder heb ik de procedure van mulisch ook sinds enige tijd in mijn bezit, maar ik ben er nog niet aan toegekomen. en mulisch is gewoon ook koddig. en de enige die tegen mulisch is, is LUH volgens mij.

en charlotte, dear, why should a debutantenschrijver not be verantwoord? (mooi, toch, de ditteïaanse taal)

en ja ik heb msn. je kunt me toevoegen. its_sublime@hotmail.com. of het zin heeft hangt geheel van uzelf af, want uit mezelf praten doen ik zelden. maar als men tegen mij praat, praat ik over het algemeen wel terug. behalve als ik er niet ben en mn msn ondertussen beweert van wel. mijn msn heeft een eigen denkvermogen en gebruikt dat om mij te ergeren. de combinatie ditte + msn brengt altijd verrassingen.

o en ik lees nog steeds decline and fall. en het is best een hoerenboek.
Oud 13-07-2004, 11:33
Ndimension
Ndimension is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 13-07-2004 @ 12:16 :
Als je niet zou luisteren naar wat andere zeggen, had je nooit van het bestaan van Mulisch afgeweten.

LUH-3417
Jawel, want het staat namelijk al jaren in de boekenkast, dus ook al had ik nooit geluisterd, dan zou ik het nog steeds zelf hebben gevonden in de boekenkast.
En ook al zou ik niet luisteren naar anderen, dan kan ik nog altijd het hebben gehoord. Er zit nog altijd een verschil tussen horen en luisteren en en
Oud 13-07-2004, 11:35
sublime
sublime is offline
o. en ik vind dat charlotte en luh aangename avatars hebben, maar dat gehéél terzijde.
Oud 13-07-2004, 11:38
xineof
xineof is offline
Citaat:
sublime schreef op 13-07-2004 @ 12:33 :
maar er zit wel een kern van waarheid in (wat LUH zegt)...

na millroy's comment moet ik denken aan wat de ex van een vriendin van mij tegen een andere ex van m zei toen ze gefrustreerd was over iemand:

'go make a cup of green tea and stare out the window for five
minutes... lose yourself in nature's impartiality'

en dan nog serieus ook. dus ga dat maar doen, als je je gefrustreerd voelt.

verder heb ik de procedure van mulisch ook sinds enige tijd in mijn bezit, maar ik ben er nog niet aan toegekomen. en mulisch is gewoon ook koddig. en de enige die tegen mulisch is, is LUH volgens mij.

en charlotte, dear, why should a debutantenschrijver not be verantwoord? (mooi, toch, de ditteïaanse taal)

en ja ik heb msn. je kunt me toevoegen. its_sublime@hotmail.com. of het zin heeft hangt geheel van uzelf af, want uit mezelf praten doen ik zelden. maar als men tegen mij praat, praat ik over het algemeen wel terug. behalve als ik er niet ben en mn msn ondertussen beweert van wel. mijn msn heeft een eigen denkvermogen en gebruikt dat om mij te ergeren. de combinatie ditte + msn brengt altijd verrassingen.

o en ik lees nog steeds decline and fall. en het is best een hoerenboek.
.

Briljant, je hebt nu al mijn dag goedgemaakt . Zou het trouwens ook met gewone thee kunnen, of is groene echt een vereiste ?

Ik heb net Hersenschimmen gelezen, want ik vond het niet kunnen dat ik die nog steeds niet had gelezen. En nu ben ik bezig in 'Rivier van zilver', een soort Gimmick dat zich afspeelt in Engeland, geloof ik .
Oud 13-07-2004, 11:40
Millroy
Millroy is offline
Dat kunnen we klasseren als randinformatie.
Uiterst leuk voor de bezitters uiteraard.
Uit beleefdheid zouden zij nu iets vriendelijks over u moeten zeggen. Maar sta me toe hen voor te zijn en u te vertellen dat ik uw taal weet te smaken.
In het koeterwaals dat mij eigen is vertel ik u dat daar geen twijfel over bestaat. Charlotte is waarschijnlijk onfeilbaar (in de mate van het mogelijke) en LUH is grappig en samen met Tisch (in mijn mening) de beste schrijver.
En Ndimension is cool, omdat hij 16 is en boeken leest die ik ook lees, terwijl de andere jongens van 16 enkel bezig zijn met Wein (of hoe men het ook schrijft) weib und gesang. De vaganten mijn beste.
Ik groet u allen.
Plechtig-like.
Oud 13-07-2004, 12:02
Charlottetje
Charlottetje is offline
natuurlijk zat er een kern van waarheid in LUH's reactie, maar hij wist best wat er bedoeld werd en toch gaf hij die reactie. Niet erg opzich, zou ik normaal gesproken ook gedaan hebben, maar ja...
ja
nou ja, he, oke. weet je, mijn hersenen werken deze week niet helemaal zoals ze horen te werken, ben ook niet erg toerekeningsvatbaar, dus trek je maar niet te veel van mij aan ofzo...

Charlotte
(behalve als ik opeens heeeel intelligent uit de hoek kom natuurlijk, dan moet je dat niet overslaan)
Oud 13-07-2004, 12:04
Charlottetje
Charlottetje is offline
ow en natuurlijk, dank voor je compliment sublime!
ik vind hem zelf ook geweldig (uhuh, ik kan behoorlijk arrogant zijn voor het geval je dat nog niet door had)
t was eerst te groot, het plaatje, maar heb m aan kunnen passen gelukkig

Charlotte
Oud 13-07-2004, 12:36
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Morgen toen de oorlog begon (ben nu in het 3e deel = serie) van
Jorhn Marsden
Is een geweldige serie!

En heer doos van Willem van Toorn. Lees ik nu voor de 2e x
Oud 13-07-2004, 13:03
Masquerade
Masquerade is offline
Lucia Extebarria - Liefde, stress en andere curiositeiten

Ze heeft echt een fijne schrijfstijl, leest snel en makkelijk weg, en het verhaal is hilarisch.
Oud 13-07-2004, 14:25
sublime
sublime is offline
Citaat:
Simoen schreef op 13-07-2004 @ 13:36 :
Morgen toen de oorlog begon (ben nu in het 3e deel = serie) van
Jorhn Marsden
Is een geweldige serie!

En heer doos van Willem van Toorn. Lees ik nu voor de 2e x
jij hebt een goede boekensmaak en heer door is geweldig, ik heb er een liefde aan gorter aan over gehouden <3
Oud 13-07-2004, 14:30
Millroy
Millroy is offline
Ik haat Gorter.
Oe, mei! Woehoe, 6000 verzen.
Een Tachtiger als ik me niet vergis?
Oud 13-07-2004, 14:32
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 13-07-2004 @ 14:03 :
Lucia Extebarria - Liefde, stress en andere curiositeiten

Ze heeft echt een fijne schrijfstijl, leest snel en makkelijk weg, en het verhaal is hilarisch.
klinkt goed! als ik ooit geld over heb...
Oud 13-07-2004, 14:35
sublime
sublime is offline
Citaat:
Millroy schreef op 13-07-2004 @ 15:30 :
Ik haat Gorter.
Oe, mei! Woehoe, 6000 verzen.
Een Tachtiger als ik me niet vergis?
een tachtiger indeed. en hij heeft meer geschreven dan mei alleen..
Oud 13-07-2004, 14:38
Millroy
Millroy is offline
Ya, maar dat gedicht of whatever had ik aan mijn been bij nederlands. Dat brengt een afkeer mee.
Wat is dan leuk dat hij schreef?
Oud 13-07-2004, 14:40
sublime
sublime is offline
Citaat:
Zie je, ik hou van je
Gedicht: Herman Gorter

Zie je ik hou van je,
ik vin je zo lief en zo licht -
je ogen zijn zo vol licht,
ik hou van je, ik hou van je.

En je neus en je mond en je haar
en je ogen en je hals waar
je kraagje zit en je oor
met je haar er voor.

Zie je ik wou graag zijn
jou, maar het kan niet zijn,
het licht is om je, je bent
nu toch wat je eenmaal bent.

O ja, ik hou van je,
ik hou zo vrees'lijk van je,
ik wou het helemaal zeggen -
Maar ik kan het toch niet zeggen.
<3
Oud 13-07-2004, 15:19
Verwijderd
Ik maakte de opmerking omdat ik met deze avatar toch niets verkeerd kan doen.

Nee, het is inderdaad flauw, maar er zit wel wat diepte in. Mulisch komt niet vanzelf in je boekenkast, maar omdat een vriend je vader of moeder heeft aangeraden het te lezen. Alles valt terug te brengen op horen zeggen. Smaken, hobby's en lievelingsdingen kunnen niet uit zichzelf ontstaan in een mens, het moet altijd van buitenaf komen en van buitenaf gestimuleerd worden.

Dat maakt bepaalde dingen twijfelachtig. Hoe kun je spreken van 'de ware' als er nog miljarden en nog eens miljarden mensen zijn die je nooit gezien hebt en nooit zult kennen? Zoveel vertrouwen kan ik niet hebben in een lot of in liefde.

Ik denk dat we roeien met de riemen die we hebben en soms heet zo'n riem Mulisch.

LUH-3417 - Quasi-diepzinnig!
Oud 13-07-2004, 15:40
Ndimension
Ndimension is offline
Weet je dat je nu heel erg Mulisch-achtig praat?
Wacht, ik zal even het boek opzoeken en citeren, waar Mulisch min of meer hetzelfde zegt
Oud 13-07-2004, 15:50
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 13-07-2004 @ 15:32 :
klinkt goed! als ik ooit geld over heb...
Moet je zeker lezen ja!
Het gaat over de problemen van vrouwen in deze tijd. Ze is heel populair in Spanje, waar ze vandaan komt. Beatriz en de hemellichamen, een ander boek van haar, is ook echt de moeite van het lezen waard! Nu in de ramsj. Kijk maar eens bij de Slegte of de ramsj-afdeling van een erkende boekhandel.
Vijf euro maar. Best te doen

Oh even de achterplattekst:

Ana, Rosa en Cristina zijn zussen, maar verder menen ze niets met elkaar gemeen te hebben. In hilarische dialogen schetst de Spaanse Lucía Extebarria een uiterst herkenbaar beeld van alle problemen die de zussen in hun levens tegenkomen: huwelijken, relaties, drugs, vriendschappen en eenzaamheid.
Liefde, stress en andere curiositeiten is een openhartige en humoristische roman over het leven van de moderne vrouw in al haar facetten.
Oud 13-07-2004, 15:58
Ndimension
Ndimension is offline
Uit Marita Mathijsens 'Het voorbestemde toeval':

Marita Mathijsen: We hebben het een aantal keren over dat voorbestemde toeval in je leven gehad. Zou je de ontmoeting met Kitty zo kunnen noemen?
Harry Mulisch: Dat hangt een beetje aan me, dat ik beweer dat niets toeval is. Maar dat is een boek, waarin ik god ben, als schrijver dan. Als God bestond, was er geen toeval. Maar aangezien God niet bestaat, is er wél toeval. Maar er zijn soms samenhangen waarbij je je afvraagt waar toeval ophoudt toeval te zijn. Er zou ergens in de negentiende eeuw een vrouw kunnen hebben bestaan die een nog veel grotere liefde voor mij zou zijn geweest, als ze niet al honderd jaar dood was. Of ze wordt pas over honderd jaar geboren. Ik zit gevangen in het tijdsbestek waarin ik leef, en bij alles wat ervoor is kan ik niet komen, en ook niet bij alles van daarna. Je kunt zeggen dat dat toeval is, maar je moet in elk geval roeien met de riemen die je hebt. Dus met je tijdgenoten.
Oud 13-07-2004, 16:12
Verwijderd
Het is huis-, tuin- en keukenfilosofie, en dat is het grootste manko van Mulisch. Het klinkt interessant, maar heeft geen poot om op te staan. Waarom moet er of God of toeval zijn? Ik snap niet waarom er één van die twee moet zijn, waarom ze niet samen zouden kunnen bestaan of waarom er niet meerdere opties zijn?

Mulisch en ik haalden allebei min of meer hetzelfde voorbeeld aan. Hij doet dat om toeval, dat hij daarvoor als een almachtige kracht presenteert, ambigu te maken. Ik geloof dat ik het meer bedoelde om de oppositie tussen constructie en natuurlijk te doorbreken, door aan te tonen dat er feitelijk alleen constructie is (we hebben geen voorkeur, smaak of wil, die eigenschappen worden door sociale stramienen en beperkte toevalligheden in ons geïmplementeerd).

LUH-3417
Oud 14-07-2004, 11:09
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
bloedwraak - sigmund brouwer
Oud 14-07-2004, 17:11
kneisje
kneisje is offline
Vonnegut - Timequake
Kafka - Het proces
Morrison - Sula
Oud 14-07-2004, 19:29
Verwijderd
Wow. Drie boeken op rij die me gelukkig maken. Althans, bij de eerste is het de auteur... dit specifieke boek van Vonnegut ken ik niet.

LUH-3417
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten