Oud 16-06-2011, 18:23
ScholierAccount
ScholierAccount is offline
Hallo, ik snap een paar dingen niet en zou graag antwoord hierop willen en uitleg want ik snap er namelijk niks van.

-Geef de reactievergelijking voor de vorming van glucose door fotosynthese.

Hoe doe je zoiets? Ik snap wel hoe je het kloppend moet maken maar het begin, snap ik niet wat ik moet opschrijven...


-Geef de reactievergelijking voor de verbranding van glucose.

Hoe doe je zoiets? Ik snap wel hoe je het kloppend moet maken maar het begin, snap ik niet wat ik moet opschrijven...

-een stof met formule C4H10S wordt verbrand, welke stoffen onstaan bij de volledige vebranding? en welke bij onvolledige verbranding? en leg uit welke stoffen schadelijk zijn?

-In de katalysator van een auto reageert stikstofdioxide met koolstofmono-oxide tot stikstof en koolstofdioxide. Geef de reactievergelijking van deze reactie.


En als laatste hoe maak je molecuulformules en structuurformules van alkanen,alkenen alcoholen en organische halogenen dus met die tri 2,2 etc...

en graag uitleg bij isomerie?


graag hulp hierbij!!! alvast hartelijk bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2011, 18:36
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Glucose ontstaat uit kooldioxide en water. Daarbij komt tevens zuurstof vrij. Aan de hand hiervan kun je de reactievergelijking opstellen.
Bij de verbranding van glucose reageert glucose met zuurstof tot kooldioxide en water. Aan de hand hiervan kun je de reactievergelijking opstellen.
Bij een volledige verbranding van een koolstofverbinding ontstaat kooldioxide, en bij een onvolledige verbranding van een koolstofverbinding ontstaat koolmonoxide. Aan de hand hiervan kun je de reactievergelijking voor een volledige en een onvolledige verbranding opstellen.
Je weet dat stikstofdioxide met koolmonoxide reageert tot stikstof en kooldioxide. Aan de hand hiervan kun je de reactievergelijking opstellen.
Voor de overige vragen verwijs ik je naar het hoofdtuk/de hoofdstukken over koolstofverbindingen in je boek. Tabel 66C van Binas geeft een overzicht van de naamgeving bij koolstofverbindingen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 18:38
ScholierAccount
ScholierAccount is offline
Citaat:
Glucose ontstaat uit kooldioxide en water. Daarbij komt tevens zuurstof vrij. Aan de hand hiervan kun je de reactievergelijking opstellen.
Bij de verbranding van glucose reageert glucose met zuurstof tot kooldioxide en water. Aan de hand hiervan kun je de reactievergelijking opstellen.
Bij een volledige verbranding van een koolstofverbinding ontstaat kooldioxide, en bij een onvolledige verbranding van een koolstofverbinding ontstaat koolmonoxide. Aan de hand hiervan kun je de reactievergelijking voor een volledige en een onvolledige verbranding opstellen.
Je weet dat stikstofdioxide met koolmonoxide reageert tot stikstof en kooldioxide. Aan de hand hiervan kun je de reactievergelijking opstellen.
Voor de overige vragen verwijs ik je naar het hoofdtuk/de hoofdstukken over koolstofverbindingen in je boek. Tabel 66C van Binas geeft een overzicht van de naamgeving bij koolstofverbindingen.
heb geen binas want dit is mijn laatse jaar scheikunde en laat ik het vervallen kan je paar antwoorden geven op mijn vragen zodat ik het beter kan begrijpen? ik begrijp het meestal beter met het antwoord.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 19:03
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Citaat:
Hallo, ik snap een paar dingen niet en zou graag antwoord hierop willen en uitleg want ik snap er namelijk niks van.

-Geef de reactievergelijking voor de vorming van glucose door fotosynthese.

Je kunt beginnen met te bedenken welke deeltjes er aanwezig zijn. Je weet wat fotosynthese is toch? Simpel gezegd is het een manier van planten om voedingsstoffen te maken uit de anorganische stoffen water en koolstofdioxide, je zou het het tegenovergestelde van verbranding kunnen noemen.

Spoiler


-Geef de reactievergelijking voor de verbranding van glucose.

Uit een brandstof (hier glucose) wordt met behulp van zuurstof (bij volledige verbranding) koolstofdioxide en water gemaakt, dat is eigenlijk altijd met verbrandingsreacties die wij op school moeten maken dus dat kun je onthouden.

Kloppend maken moet je maar even hierboven kijken, zo kun je beginnen.

Spoiler


-een stof met formule C4H10S wordt verbrand, welke stoffen onstaan bij de volledige vebranding? en welke bij onvolledige verbranding? en leg uit welke stoffen schadelijk zijn?

Volledige verbranding is met zuurstof, onvolledige zonder. Bij volledige ontstaan koolstofdioxide en water, bij onvolledige koolstofmonooxide. Nu is het alleen nog een kwestie van je stof kennen, moleculen opschrijven en invullen. Maar: C4H10S kan niet, dat is een atoom teveel. Welke stof bedoel je precies?

-In de katalysator van een auto reageert stikstofdioxide met koolstofmono-oxide tot stikstof en koolstofdioxide. Geef de reactievergelijking van deze reactie.

De deeltjes zijn al gegeven, dit is gewoon een kwestie van je stof kennen.

Spoiler


En als laatste hoe maak je molecuulformules en structuurformules van alkanen,alkenen alcoholen en organische halogenen dus met die tri 2,2 etc...

en graag uitleg bij isomerie?

Sorry ik moet eten eigenlijk, en dis is nogal veel om uit te leggen. Lees je boek eens goed door en nog belangrijker: oefen met isomeren opstellen! En maak anders eens een account op de Online Leeromgeving van www.twenteacademy.nl daar leggen ze het erg handig uit. Succes!
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 19:18
ScholierAccount
ScholierAccount is offline
harstikke bedankt allemaal!!!

ik snap alles nu harstikke bedankt nogmaals!

Vooral dankzij diamaria, ik weet echt niet hoe ik je moet bedanken.


Ik zit alleen nog met 1 vraag hoe zit het met de structuur en molecuulformules van de alcoholen en wat zijn dat?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 20:19
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
@Diamera: Volledige verbranding en onvolledige verbranding zijn allebei reacties met zuurstof. Het enige verschil is dat er bij een volledige verbranding kooldioxide ontstaat en dat er bij een onvolledige verbranding koolmonoxide ontstaat.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 20:51
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Citaat:
@Diamera: Volledige verbranding en onvolledige verbranding zijn allebei reacties met zuurstof. Het enige verschil is dat er bij een volledige verbranding kooldioxide ontstaat en dat er bij een onvolledige verbranding koolmonoxide ontstaat.
Oh dat is ook zo, bedankt!
Met citaat reageren
Oud 19-06-2011, 19:01
ScholierAccount
ScholierAccount is offline
er staat iets in mijn boek wat ik niet snap:

Lucht bevat ongeveer 80% stikstof. Door de zeer hoge temperatuur in de verbrandingsmotor vindt vaak een reactie plaats tussen zuurstof en stikstof uit de lucht. Hierbij ontstaan stikstofoxiden (NOx):

Stikstof + Zuurstof --> stikstofoxiden.


Mijn vraag is dan bedoelen ze dan verbranding met lucht reactie? en hoe moet je er een reactievergelijking van maken omdat je niet weet hoeveel stikstof want er staat NOx?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2011, 20:33
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Een verbranding is altijd een reactie met zuurstof.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 20-06-2011, 17:51
ScholierAccount
ScholierAccount is offline
Citaat:
Een verbranding is altijd een reactie met zuurstof.
Mijn vraag is bedoelen ze dan verbranding met lucht reactie? en hoe moet je er een reactievergelijking van maken omdat je niet weet hoeveel stikstof want er staat NOx?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2011, 18:07
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Je krijgt in ieder geval een reactie van stikstof met zuurstof. Dit geeft 2 mogelijke reactievergelijkingen: een voor de vorming van stikstofmonoxide en een voor de vorming van stikstofdioxide.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 21-06-2011, 19:45
ScholierAccount
ScholierAccount is offline


3-Broom-2-Chloor-3-Fluor-2,5-dimethylhexaan

moet het antwoord zijn maar hoe kan het dan dat er 15 htjes zijn ik tel 6 c en 15 h

hoe kan dat? hexaan is toch 6 c en 14 h?
en niet 6 c en 15 h?

kan iemand mij deze naamgeving uitleggen?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2011, 19:54
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
[afbeelding]


3-Broom-2-Chloor-3-Fluor-2,5-dimethylhexaan

moet het antwoord zijn maar hoe kan het dan dat er 15 htjes zijn ik tel 6 c en 15 h

hoe kan dat? hexaan is toch 6 c en 14 h?
en niet 6 c en 15 h?

kan iemand mij deze naamgeving uitleggen?
De stof 'hexaan' is niet hetzelfde als '3-Broom-2-Chloor-3-Fluor-2,5-dimethylhexaan'. Dus de molecuul formule (hier) ook niet.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2011, 19:55
ScholierAccount
ScholierAccount is offline
Citaat:
De stof 'hexaan' is niet hetzelfde als '3-Broom-2-Chloor-3-Fluor-2,5-dimethylhexaan'. Dus de molecuul formule (hier) ook niet.
ja oke maar hoe kom je op 15 h dan en niet op 14?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2011, 10:24
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
ja oke maar hoe kom je op 15 h dan en niet op 14?
Dat komt dus door die methyl-groepen die eraan vastzitten. Want er zijn misschien wat h'tjes vervangen door chloor, broom en fluor atomen, maar de methyl-groepen die 'vervangen' die h'tjes gewoon met meer h'tjes, in plaats van dat de 'oorspronkelijk' h'tjes helemaal verdwijnen. En daardoor heb je meer h'tjes dan bij hexaan.

Maar je moet dus eigenlijk hier helemaal niet denken aan hexaan en waarom dit molecuul niet even veel h'tjes heeft, want dit is hexaan niet. Als dit hexaan zou zijn, zou het ook wel zo heten, maar het heeft een heel andere naam.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.