Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Moeten we Griekenland helpen?
Ja, zoals is voorgesteld. 6 18.18%
Ja, maar GR moet eerst aankloppen bij IMF en restbedrag doen wij 9 27.27%
Nee, GR moet consequenties trekken en zich uit de Eurozone verwijderen 9 27.27%
Nee. Ze lossen het zelf maar op. 7 21.21%
Anders namelijk.. 2 6.06%
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2010, 12:29
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Econoom wil rechtszaak over steun Griekenland

GRIEKENLAND - Een Duitse econoom wil een rechtszaak aanspannen om de financiële steun aan Griekenland te voorkomen. Volgens hem schendt het steunpakket de regels van het Europese Stabiliteitspact. Dat meldde de Duitse krant Rheinische Post woensdag.

''We zullen bij het Duitse federale hoogerechtshof een klacht indienen tegen de steun van de eurolanden aan Griekenland'', zei Wilhelm Starbatty, een professor aan de universiteit van Tübingen.

Volgens de econoom is de steun een vorm van subsidie, omdat de rente lager ligt dan het markttarief voor Griekse staatsleningen.

Eurozone

Volgens Starbatty zou het beter zijn als Griekenland vrijwillig uit de eurozone stapt en de schuldeisers deels afzien van hun claims.

De eurolanden kwamen afgelopen weekeinde overeen eventueel 30 miljard euro aan Griekenland te lenen tegen een rente van 5 procent. Het Europese Stabiliteitspact, waarin de regels voor de leden van de eurozone zijn vastgelegd, stelt echter dat de eurolanden elkaar niet collectief te hulp mogen schieten.
http://www.nu.nl/economie/2225448/ec...iekenland.html
Zie ook:
http://www.nuzakelijk.nl/eurocrisis/
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2010, 15:10
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Laat ze maar een paar (onbewoonde) eilandjes verkopen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 14:04
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Toch wel interessant, "de rest van Europa zou Griekenland 30 miljard Euro lenen",dat doet vermoeden dat deze landen dat op de plank hebben.
Ja hoor Kees, je kan mijn auto wel lenen (als ik er één had).
Het komt er dus gewoon op neer dat er (virtueel) 30 miljard aan Euro's gedrukt worden en de waarde daalt. Dat dan wel weer tegen 5% rente. Dat is 1.5 miljard per jaar die Griekenland moet betalen BOVENOP de aflossing. Stel dat ze 3 miljard per jaar "over" hebben, is dat in 15 jaar terug, geloof jij het?.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 22:55
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
anders namelijk bij voorkeur zouden de lage landen uit de eu en weer in een gezamelijk verband treden waarbij de kern handel is en blijft en we ophouden met deze grappenmakerij.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 17-04-2010, 18:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Noorwegen lacht zich rot
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2010, 16:33
Verwijderd
Citaat:
Laat ze maar een paar (onbewoonde) eilandjes verkopen.
nee
Met citaat reageren
Oud 20-04-2010, 23:42
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nee
Waarom niet?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2010, 08:15
Verwijderd
Omdat het onzin is, altans vind ik die eilanden horen er nou eenmaal gewoon bij
Er zijn heus nog wel tal van andere opties
Met citaat reageren
Oud 21-04-2010, 17:37
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Omdat het onzin is, altans vind ik die eilanden horen er nou eenmaal gewoon bij
Er zijn heus nog wel tal van andere opties
Natuurlijk is het aan de Grieken zelf hoe ze het oplossen (en zijn er ook andere mogelijkheden zoals bezuinigen op defensie (Griekenland geeft 4,3% van het GDP aan het leger uit, tegenover Nederland dat iets van 1,2 % uitgeeft.
Maar waarom horen die eilandjes er gewoon bij, en zouden ze ze niet mogen verkopen?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2010, 18:51
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Maar waarom horen die eilandjes er gewoon bij, en zouden ze ze niet mogen verkopen?
Grond heeft een heilige status, omdat voor elke centimeter liters bloed is gegoten. 400 jaar hebben de Grieken onder Turkse heerschappij geleefd. Alleen door bloedvergiet zullen ze hun zwaarbevochten onafhankelijkheid weer prijs geven. Grondgebied is een must-have; zonder tel je gewoon niet mee.

Maar anders zou ik Lesbos wel als Nederlands grondgebied willen zien. Tessaloniki (geboorteplaats Atatürk) en Cyprus aan de Turken. Macedonië en Thracië aan de echte Macedoniërs.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2010, 18:52
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Door de Euro en de enorme bedragen die Duitse banken in Griekenland hebben uitstaan, zal Griekenland de rest van Europa meesleuren in haar val. Niet uit goedheid maar uit pure noodzakelijkheid zouden we hen daarom moeten helpen.

De Europese volkeren willen geen steun bieden, omdat ze onderhuids aanvoelen dat het oude, zwakke Europa in een vrije val terecht is gekomen. Eigen hachie eerst natuurlijk.

De politici volgen de wens van het volk, omdat ze vooralsnog gebaat zijn bij een lage Euro: de handel met landen buiten de EU bloeit door de lage euro. Griekenland moet bloeden, maar mag niet doodgaan.

De steun van dertig miljard zal de Grieken helpen om de schulden op korte termijn te voldoen. Ik las ergens dat ze tot 2015 240 miljard euro moeten aflossen. De overige zuid-Europese Euro-landen (PIGS) zullen binnenkort ook steunbehoeftig zijn. Hoe lang houden we het Europese sprookje nog in leven?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2010, 20:26
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Grond heeft een heilige status, omdat voor elke centimeter liters bloed is gegoten. 400 jaar hebben de Grieken onder Turkse heerschappij geleefd. Alleen door bloedvergiet zullen ze hun zwaarbevochten onafhankelijkheid weer prijs geven. Grondgebied is een must-have; zonder tel je gewoon niet mee.
De grieken hebben ook voor grongebied in West Anatolie gestrden. zullen we hun dat stukkie ook maar geven dan?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2010, 22:32
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
De grieken hebben ook voor grongebied in West Anatolie gestrden. zullen we hun dat stukkie ook maar geven dan?
Deze reactie slaat echt nergens op.

Naties zullen nooit (zonder slag of stoot) toestaan dat hun grondgebied van eigenaar verandert. Economische malaise is ondergeschikt aan fysieke existentie. Als jij in de schulden zit, ga je toch ook niet je lever of nier verkopen?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 06:45
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Deze reactie slaat echt nergens op.

Naties zullen nooit (zonder slag of stoot) toestaan dat hun grondgebied van eigenaar verandert. Economische malaise is ondergeschikt aan fysieke existentie. Als jij in de schulden zit, ga je toch ook niet je lever of nier verkopen?
Maar waarom is dat een goede analogie? Functioneert Griekenland slechter als ze die eilandjes niet hebben? En hoe relateert dat met bijvoorbeedl het verkopen van militair materieel, het verhogen van belastingen, het verslechteren van onderwijs, of andere methoden om de staatsschuld te verminderen?

Persoonlijk zou ik best Rottumerplaat willen verkopen als we daarmee een substantieel onderdeel van de staatsschuld inlossen. Niet dat dat realistisch is, maar ik zie het probleem gewoon niet.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 06:55
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Maar waarom is dat een goede analogie? Functioneert Griekenland slechter als ze die eilandjes niet hebben? En hoe relateert dat met bijvoorbeedl het verkopen van militair materieel, het verhogen van belastingen, het verslechteren van onderwijs, of andere methoden om de staatsschuld te verminderen?

Persoonlijk zou ik best Rottumerplaat willen verkopen als we daarmee een substantieel onderdeel van de staatsschuld inlossen. Niet dat dat realistisch is, maar ik zie het probleem gewoon niet.
Momenteel verkopen mensen hun huis (met bijbehorend land) omdat ze in de schuld zitten, lijkt me nagenoeg hetzelfde, met dit verschil dat ze later, elders, altijd wel weer land kunnen kopen.
Een land kan dit niet/zelden, de nieuwe eigenaar zou dit land nooit meer terugverkopen.
Stel je ook voor dat Nederland steeds verder in de schulden geraakt en verder moet gaan met verkopen van Schiermonnikoog, Vlieland, Texel, Noord-Holland aan bijvoorbeeld Dubai of de VS.. zal lekker worden..
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 07:46
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Momenteel verkopen mensen hun huis (met bijbehorend land) omdat ze in de schuld zitten, lijkt me nagenoeg hetzelfde, met dit verschil dat ze later, elders, altijd wel weer land kunnen kopen.
Een land kan dit niet/zelden, de nieuwe eigenaar zou dit land nooit meer terugverkopen.
Stel je ook voor dat Nederland steeds verder in de schulden geraakt en verder moet gaan met verkopen van Schiermonnikoog, Vlieland, Texel, Noord-Holland aan bijvoorbeeld Dubai of de VS.. zal lekker worden..
Ik zei ook onbewoonde eilanden. Te vergelijken met onbewoonde huizen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 08:13
Verwijderd
wat moeten andere landen daarmee als het onbewoond is en niet eens goed voor toerisme ( neem ik aan?)
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 09:24
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
wat moeten andere landen daarmee als het onbewoond is en niet eens goed voor toerisme ( neem ik aan?)
Weet ik veel
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-04-2010, 10:59
Verwijderd
nou dan wat is dan het nut ervan?
niks
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 11:14
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nou dan wat is dan het nut ervan?
niks
Er zijn vast wel malloten die zo een eiland willen, ze kunnen het op marktplaats zetten ofzo.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 11:21
Verwijderd
hahaha
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 17:41
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Grieken dieper in financiële problemen

(Novum/AP) - Griekenland is donderdag dieper in de financiële problemen geraakt, na een herziening van de cijfers over het financieringstekort en de staatsschuld door de Europese Unie. Eurostat, het statistisch bureau van de EU, stelde het begrotingstekort over 2009 op 13,6 procent van het bruto binnenlands product, in plaats van de eerder becijferde 12,9 procent. Het tekort zou zelfs nog een half procentpunt hoger kunnen uitvallen.

Het tekort is ruim vier keer zo hoog als de limiet die is gesteld voor de zestien landen die als munt de euro hebben. Eurostat kwam in zijn herberekening ook tot een hogere Griekse staatsschuld ten op zichte van het bbp: 115,1 procent in plaats van 113,4 procent. Alleen de staatsschuld van Italië is verhoudingsgewijs groter.

Het kredietratingbedrijf Moody's Investor Services verlaagde donderdag de kredietwaardigheid van Griekenland. Hierdoor wordt het voor de Griekse staat nog duurder om op de financiële markt geld te lenen. De Griekse regering zegt vooralsnog de markt te verkiezen boven het reddingspakket van de eurolanden en het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Dat verandert mogelijk als de marktrente onbetaalbaar wordt.

De Griekse regering zegt dat haar streven om het tekort dit jaar met ten minste vier procent omlaag te brengen ongewijzigd blijft.
http://buitenland.nieuws.nl/593943/g...iele_problemen
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 19:04
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Er zijn vast wel malloten die zo een eiland willen, ze kunnen het op marktplaats zetten ofzo.
Ik ben zo'n idioot. Helaas beschik ik niet over het benodigde geld, maar anders wil ik wel zo'n eilandje. Alle grondstoffen van het eiland, de vruchtbare grond, en de aangrenzende zeeën moeten het mogelijk maken dat ik het geld weer gauw terugverdien. En dan heb ik het nog niet eens over de toeristische mogelijkheden.

Sinds de neo-neolithische tijd begon kent de mens het belang van grond. Vele oorlogen zijn erom gevoerd. Hoe kan het toch dat in de moderne tijd verstandige mensen dat belang ontkennen?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2010, 13:01
juno
Avatar van juno
juno is offline
Omdat niet ieder stuk grond economisch even rendabel is? Die Grieken hebben zelf hun eilandjes ook niet te gelde weten te maken. Waarom zou dat anders zijn als de economische eigendom ervan in andere handen is? Het ligt nog steeds op dezelfde plaats met zijn zelfde rotsen in dezelfde zee onder dezelfde zon te blakeren.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2010, 08:06
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Omdat niet ieder stuk grond economisch even rendabel is? Die Grieken hebben zelf hun eilandjes ook niet te gelde weten te maken. Waarom zou dat anders zijn als de economische eigendom ervan in andere handen is?
Voorbeelden te over, neem nou 's Israël en vergelijk dat met haar buurlanden.
Sommige landen bestuurders hebben nu eenmaal niet de "drive" of zijn bang dat hun zakken nog niet vol zijn als hun termijn afloopt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-04-2010, 15:21
fractuur
fractuur is offline
Misschien kunnen ze anderen eens hun begroting laten rechttrekken. Ik ben niet zo goed economisch onderlegd, maar wat zij uitgeven aan defensie en secundaire arbeidsvoorwaarden voor ambtenaren (logisch dat ze er om die banen wordt gevochten) is buitensporig veel.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2010, 16:21
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
True, ze geven 3 x zoveel uit aan defensie als bv Nederland.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 19:45
Verwijderd
Citaat:
Misschien kunnen ze anderen eens hun begroting laten rechttrekken. Ik ben niet zo goed economisch onderlegd, maar wat zij uitgeven aan defensie en secundaire arbeidsvoorwaarden voor ambtenaren (logisch dat ze er om die banen wordt gevochten) is buitensporig veel.
klopt en de pensioenen
Met citaat reageren
Oud 04-05-2010, 06:02
Verwijderd
Ik snap eigenlijk niet hoe die kredietwaardigheid werkt. Als je veel schulden hebt wordt je toch niet minder kredietwaardig als je de afbetalingen gewoon probleemloos doet?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2010, 06:02
Verwijderd
Oh en ik vind dat we Griekenland wel moeten helpen maar ik vrees dat het eind zoek is als we ermee beginnen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2010, 14:39
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik snap eigenlijk niet hoe die kredietwaardigheid werkt. Als je veel schulden hebt wordt je toch niet minder kredietwaardig als je de afbetalingen gewoon probleemloos doet?
Schulden op zich zijn het probleem niet, de kredietwaardigheid daalt in he geval dat a) een land een schuld niet meer kan aflossen in de gestelde termijn (als dat een voorwaarde is) of wanneer de rente over een schuld niet betaald kan worden.

in het 2e geval zorgen meer schulden natuurlijk nooit echt voor een oplossing, maar door bijvoorbeeld zo'n constructie als nu te creëren verleng je termijnen en kan griekenland de rente voldoen (die hoger is dan in de EU/IMF lening), maar alleen als met de complete lening schulden worden afgekocht die "duurder" zijn.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 05-05-2010, 11:11
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Wat ik vooral zo raar/schokkend vind is dat de Grieken hier zo massaal tegen in staking gaan. Ja, je kan inderdaad als volk worden genaaid door de rijken, maar door de staken maak je het niet beter. Zover ik heb begrepen is de Griekse economie aan ingrijpende modernisatie toe en dit zou wel eens het moment voor hen kunnen zijn om dit te regelen.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 05-05-2010, 11:35
Verwijderd
ik denk dat de veranderingen goed zijn maar wel ingrijpend
Met citaat reageren
Oud 05-05-2010, 14:07
ZitriN
ZitriN is offline
Ik heb me er niet goed in verdiept, maar kreeg gister tijdens een college te horen dat wij Nederlanders 5 miljard moeten bijdragen, dat is per persoon ruim 300 euro. Ik vind dit veel echt heel veel. Dit bedrag is bovendien 5 keer zo veel als de totale jaarlijkse studiefinanciering die steeds meer partijen willen afschaffen, ik vind het wel krom dat dit soort geld naar Griekenland gaat, inplaats van onze eigen studenten bijvoorbeeld. Maar dat zal wel heel egoïstisch van me zijn. Ik denk dat eerst Griekenland zelf maar eens moet proberen zijn zaakjes op te lossen, bijvoorbeeld de fraudeurs aanpakken, de btw is inmiddels omhoog en dergelijke. Dat wij dan ook geld geven vind ik in principe prima, maar 5 miljard vind ik téveel.
__________________
En we droomden in gedachten, maar we kwamen altijd thuis.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2010, 20:42
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
dat is per persoon ruim 300 euro. Ik vind dit veel echt heel veel. .
Ik heb er op zich niet zoveel problemen mee omdat "we" er volgens zeggen 5% rente over krijgen. Alleen jammer dat "wij", als burgers die 300 Euro èn de rente nooit meer terug zullen zien. Àls Griekenland beide al aan Europa zou terugbetalen, verdwijnt dat weer in allerlei subsidies naar de minder bedeelde landen (w.o. Griekenland ...)
Met citaat reageren
Oud 08-05-2010, 07:46
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Oh gelukkig, het komt allemaal goed;
Citaat:
Telegraaf vr 07 mei 2010, 15:26
De Jager vertrouwt erop dat geld terugkomt
DEN HAAG - Demissionair minister Jan Kees de Jager van Financiën vertrouwt erop dat Nederland het geld terugkrijgt dat het uitleent aan Griekenland, omdat er strikte voorwaarden aan de leningen zijn verbonden. Vooral door de betrokkenheid van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) gaat hij er van uit dat de 4,7 miljard euro die Nederland maximaal uitleent, ook weer terugkomt.

Met name de PVV en Rita Verdonk zijn bang dat we naar onze centen kunnen fluiten, omdat het noodlijdende Griekenland volgens hen niet in staat zal zijn de leningen en de bijbehorende rente terug te betalen. De Jager zei vrijdag in het Kamerdebat over de Europese steun aan Athene niet in een kristallen bol te kunnen kijken. Maar de systematiek van het IMF is volgens hem sinds de oprichting van de organisatie in 1944 succesvol gebleken. Onderdeel van die aanpak zijn keiharde voorwaarden over bezuinigingen die de Griekse regering door moet voeren en goede rentepercentages.

Ook worden de leningen in delen verstrekt. Dat gebeurt vier keer per jaar, waarbij steeds wordt bekeken of Griekenland zich wel aan de voorwaarden houdt. Dat geeft ook de gelegenheid om indien nodig druk op de Grieken uit te oefenen. „De systematiek van het IMF heeft gewerkt, dat is de meest harde garantie die ik mevrouw Verdonk kan geven”, zei De Jager. Het IMF zelf zal 30 miljard euro uitlenen. „Dat is ongekend veel”, aldus de minister.

De Jager sprak zich verder opnieuw uit voor een bankenbelasting. Hij zei dat hij steeds meer voorstander van zo'n heffing is geworden. De bewindsman zal er binnenkort in een brief aan de Tweede Kamer op terugkomen. Hij pleitte ook voor een systeem waarbij de begrotingsregels die de eurolanden hebben opgeschreven in het stabiliteitspact, strenger worden nageleefd.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-05-2010, 16:40
Verwijderd
Ja natuurlijk. Want Griekenland is heel betrouwbaar en kan alles opbrengen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2010, 01:32
Lydia Field
Avatar van Lydia Field
Lydia Field is offline
Onderstaand schrijfsel komt van mijn nicht die in 2009 met haar catamaran rond Griekenland voer. Ik geloof zeker dat de grote schuldenlast van Griekenland geen groot nieuws was voor de EU, het was alleen niet zo in het nieuws.
Ook: Italie is ook zo'n metalen bal aan het been van de EU. En daar betaalt elke Europeaan dagelijks aan mee. Misschien leuk om over na te denken als je kunt gaan stemmen...
Komt ie, denk er het jouwe van:

"And now sometihing completly different" (Nu iets heel anders - FG)
Het wemelt hier van de borden waarop, in het Grieks, staat aangegeven dat hier een project gaande is, dat wordt gesubsidieerd door de EU. Als ik zeg "Het wemelt ervan" bedoel ik dat er nauwelijks een straathoek is waar niets staat. Griekenland heeft in de periode 2002-2006 24.000.000.000 (24 miljard) euro ontvangen. Heel nobel van die EU. Het ontbreekt maar aan één ding en dat is controle op de boekhouding. Een recent artikel in de Elsevier bevestigde dat nog eens. Ik heb met de journaliste gemaild en kreeg binnen een uur antwoord.
Zij zou zeer blij zijn als ik met voorbeelden kon komen en met foto's. Dat heb ik een tijd volgehouden, maar ben er mee gestopt. Een paar voorbeelden.
- deze jachthaven op Lesbos is helemaal klaar. Er is 9 miljoen subsidie gegeven en alles ziet er prachtig uit. Formeel is hij echter dicht! Er loopt alleen een tuinman rond die de gazons maait en de planten water geeft. Water- en elektriciteitsleidingen zijn allemaal klaar maar de knoppen staan op ‘uit’. Niemand hier in de omgeving waagt zich uit te spreken over het waarom. Het enige dat men kwijt wil is dat het een schandaal voor Lesbos is.
- Op Kios stond een heel groot nieuw gebouw (12 miljoen subsidie). Een plaatselijke Griek zei dat het een bejaardenhuis was dat al drie jaar klaar is, maar gesloten blijft omdat er geen geld is voor de exploitatie.
- Op Kos was men voor 9 ton (een schijntje) een Turks badhuis aan het restaureren. Het leek of de werklieden even voor de lunch weg waren gegaan, maar dat was ook al drie jaar geleden. Alle bouwmaterialen en machines stonden er nog. Gewoon gestopt omdat het geld op was.
- Op Kos wilden we een wandeling maken. Er stond een houten bord met een routekaartje. Daarnaast een EUbord met ‘slechts’ 60.000 euro.
Er was volgens de restauranthouder helemaal geen wandelroute. Het houten bord is geplaatst en het geld was op. Hij raadde af om zelfs het bos in te gaan. Te gevaarlijk en nergens aan- wijzingen. Hij had al meerdere keren mensen gewaarschuwd.
- Op de Peloponesos was voor 15 miljoen een weg aangelegd, dwz de eerste drie kilometer. Het geld was op.
- Een echte leuke was bij het vestingstadje Mesta (Kios). Er werd overal heftig gerestaureerd en het zag er allemaal perfect uit. Een EU-bord met 15 miljoen.
Voor wat daar aan het gebeuren was leek me dit nou eens een voorbeeld van hoe het ook kan. Geen groot bedrag in verhouding tot de werkzaamheden zou ik als leek denken. We komen aan de praat met een mevrouw die de prachtig gerestaureerde kerk onderhoudt. Ik prees haar dorp voor de wijze waarop ze hier met Europees geld omgingen. Ze moest een beetje lachen. Een tweetal Grieken zijn zo'n 15 jaar geleden naar de USA geëmigreerd en daar rijk geworden.
Wat ze nu deden was "wooneenheden" in het vestingstadje op kopen voor een habbekrats. Hun Griekse vrienden vragen vervolgens subsidie aan bij de EU. De zaak wordt gerestaureerd en met dikke winst doorverkocht aan vooral rijke buitenlanders, die wel in zo'n stadje een huisje willen. Je hoort volgens haar dan ook niemand in het stadje klagen. Dank je de koekoek!

Deze lijst zou eindeloos lang kunnen worden. De gewone Griek schaamt zich rot. Ze zijn blij verrast dat er geld komt. Als bijvoorbeeld zo'n jachthaven vol lag, hebben de restaurants en andere serviceverleners natuurlijk ook profijt. Als zo'n nieuwe weg klaar zou zijn worden andere gebieden ontsloten.
Ze zijn zeer teleurgesteld over de wijze waarop "politici" en invloedrijke lieden zich persoonlijk lijken te verrijken met deze subsidies. Dat hoor je van iedereen.
Het is natuurlijk ook de schuld van de EU dat van de totale begroting ongeveer 11% niet in de boeken te traceren is. Ik zou wel eens willen weten hoeveel van de 11% voor rekening van de Griekse EU-boekhouding komt. Waar je al niet mee bezig kunt zijn.
__________________
Nee ik heb geen MSN, kun je niet gewoon praten?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2010, 11:32
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Bewijst maar weer eens dat geldelijke ontwikkelingshulp erop neer komt dat staten, en vooral het bestuur van staten corrupt-er en lui-er worden.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 09-05-2010, 18:12
Verwijderd
ik vind die minister van ons wel erg hinderlijk praten op tv o.a. bij Nova en pauw en witteman
Met citaat reageren
Oud 25-06-2010, 17:17
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Laat ze maar een paar (onbewoonde) eilandjes verkopen.
U zei?

Citaat:
'Griekenland gooit deel Mykonos in verkoop'
LONDEN (AFN) - Griekenland treft voorbereidingen voor de verkoop van een deel van het eiland Mykonos en enkele andere eilanden. Het door schulden geplaagde land wil met de verkoop zijn financiële positie verbeteren. Dit schreef de Britse krant The Guardian vrijdag op basis van bronnen.

Volgens de krant wil Griekenland een derde van Mykonos, een populaire toeristische bestemming, verkopen of voor langere tijd verhuren. Naar verluidt wordt ook gekeken naar verkoop of lease van grond op Rhodos, een ander bekend Grieks eiland.

Griekenland hoopt volgens de krant dat een verkoop ook zal leiden tot een instroom van kapitaal. Dit zou leiden tot het ontstaan van nieuwe banen en mogelijkheden voor de Griekse staat om extra belastingen te heffen. Op Mykonos moet volgens de krant een luxueus toeristencomplex worden ontwikkeld.

Potentiële geïnteresseerden voor Rhodos komen naar verluidt vooral uit China en Rusland. Roman Abramovich, de Russische miljardair en eigenaar van de Engelse voetbalclub Chelsea, werd door de krant expliciet genoemd.

De Griekse overheid kampt met een omvangrijke schuldenlast en een stevig begrotingstekort. Dit voorjaar kreeg Griekenland 110 miljard euro aan noodleningen van andere Europese landen en het IMF om te voorkomen dat het land niet aan zijn aflossingsverplichtingen kan voldoen.

Om de financiële positie op orde te krijgen voert de Griekse regering stevige bezuinigingsmaatregelen door. Eerder werd al bekend dat Griekenland van plan is staatsdeelnemingen van de hand te doen. De overheid wil belangen in zijn spoorbedrijf, waterbedrijven en postbedrijf verkopen.
Telegraaf
Met citaat reageren
Oud 27-06-2010, 17:35
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ik vind het een beetje eng dat het vooral Russische en Chinese zakenlui zijn die interesse tonen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [Tweewekelijks] Forumpeiling & Tweede Kamerverkiezingen 2012
Martiño
70 08-07-2012 15:49
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Welke punten wil jij zien bij een nieuwe partij?
Verwijderd
95 31-03-2012 16:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:01.