Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2005, 06:52
Verwijderd
Er komt een nieuwe invulling van de tweede fase en ik ben benieuwdt hoe jullie er tegen aan kijken. Omdat ik vaak hoor dat het normale vwo ook niet al te best is en CM/EM al helemaal prut is vraag ik me af hoe jullie tegen de nieuwe opbouw aankijken.

Ik heb drie bestanden hier waar de nieuwe profiel invulling op te zien is :

Schema profielen HAVO & VWO (excel)

Schema profielen HAVO (pdf)

Schema profielen VWO (pdf)

--------

Mijn eigen mening over de nieuwe profielen :
Ik denk dat de drempel om VWO te doen nu nog lager wordt, je hoeft maar 1 taal extra te doen, óf frans óf duits. Uit het schema werd mij trouwens niet duidelijk of je dan een hele of een halve taal doet. Maar het lijkt me beter da tals je maar 1 taal doet dat je die dan ook helemaal moet beheersen.

Ook vind ik het jammer dat er geen geschiedenis meer in het algemene deel zit want dat is toch iets wat je wel moet hebben gehad denk ik.. ookal is het niet altijd even leuk

Maargoed, hoe denken jullie erover?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2005, 08:31
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vind het goed dat ze nu eindelijk snappen dat áls je dan verplicht talen geeft, dat je dan beter meteen het hele vak kan geven. Aan alleen lezen had je toch niks. En ik hoorde van mensen die moeite hebben met taal dat ze liever dit hebben, omdat je zo maar 1 onvoldoende staat ipv 2.

Dat geschiedenis niet verplicht meer is kan ik alleen maar toejuichen. Je zegt dat het een vak is dat je toch wel gehad moet hebben: daar heb je toch de basisschool en de onderbouw voor? Als het goed is is je algemene kennis ondertussen wel op peil!
Verder vind ik het goed dat men voor bijv. C&M de keuze geeft uit meerdere vakken, maar dat ze allen wel aan C&M gerelateerd zijn. Ook is wiskunde er niet meer verplicht zie ik.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 09:22
Verwijderd
Ach, aangepast of niet, de tweede fase blijft veruit inferieur aan het oude regime.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 10:26
Integer
Integer is offline
God zij dank! Natuurkunde, scheikunde en wiskunde zijn weer gewoon volledige vakken, i.p.v. die halve 1-varianten ertussen. Ik vraag mij wel af wat dat 'nieuwe bètavak' moet voorstellen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 10:32
Integer
Integer is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 17-01-2005 @ 07:52 :
Mijn eigen mening over de nieuwe profielen :
Ik denk dat de drempel om VWO te doen nu nog lager wordt, je hoeft maar 1 taal extra te doen, óf frans óf duits. Uit het schema werd mij trouwens niet duidelijk of je dan een hele of een halve taal doet. Maar het lijkt me beter da tals je maar 1 taal doet dat je die dan ook helemaal moet beheersen.

Ook vind ik het jammer dat er geen geschiedenis meer in het algemene deel zit want dat is toch iets wat je wel moet hebben gehad denk ik.. ookal is het niet altijd even leuk
Wat betreft de talen ben ik het niet met je eens. Zoals het systeem nu is, waarbij je bijvoorbeeld Frans 1 en Duits 1 kunt kiezen (zoals ik gedaan heb toen ik nog gymnasium deed), leer je van beide talen bijna niets. Het is naar mijn idee veel belangrijker dat je één van beide talen goed beheerst (en kunt spreken!) dan twee talen een klein beetje kunt lezen.

Wat betreft geschiedenis ben ik het wel met je eens. Achteraf heb ik er nog altijd spijt van gehad dat ik geen 'geschiedenis 2' heb gekozen; geschiedenis is iets dat tot een ieders algemene ontwikkeling behoort, of je nu een CM'er of een NT'er bent.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 10:55
Verwijderd
hmm ze hebben EM ook aardig omgegooit, nu heb ik nog verplicht ak en gs, dat moet je er dan bijkiezen. ipv daarvan mo verplicht, dan is het wel echt een economisch profiel. Wel beter.
Wat raar dat natuurkunde uit het NG profiel gehaald is, dat vind ik er ergens wel bijhoren.
Die hele moderne taal is goed, aan alleen lezen heb je echt niets, zo leer je een taal tenminste.
Al met al ben ik wel blij dat ik hier nu zit, aan de andere kant, ik had graag NG gedaan, maar door de natuurkunde kon dat niet, met deze vernieuwing wel.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 11:13
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 17-01-2005 @ 09:31 :
Dat geschiedenis niet verplicht meer is kan ik alleen maar toejuichen. Je zegt dat het een vak is dat je toch wel gehad moet hebben: daar heb je toch de basisschool en de onderbouw voor? Als het goed is is je algemene kennis ondertussen wel op peil!
Verder vind ik het goed dat men voor bijv. C&M de keuze geeft uit meerdere vakken, maar dat ze allen wel aan C&M gerelateerd zijn. Ook is wiskunde er niet meer verplicht zie ik.
Ik denk dat het krijgen van geschiedenis varieërt (schrijf je dat zo?) per school. Ik heb bijvoorbeeld amper geschiedenis gehad op de basisschool terwijl mijn klasgenoten in de eerste dat allemaal wel hadden gehad. (industriële revolutie etc). Dit jaar krijg ik voor de tweede keer pas de tweede wereldoorlog en de eerste wereldoorlog bij geschiedenis1. Dus ik denk dat het wél belangrijk is.


Ik vraag me ook af wat dat nieuwe beta vak moet voorstellen. Misschien is het een koppling tussen natuurkunde/scheikunde/anw/biologie/informatica en "techniek" nouja techniek heb je niet in de tweede fase maar dit vak "science" bieden ze wel bij mij op school aan aan eerste en tweede klassers..
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 12:44
Verwijderd
Dit zou mijn ideale vakkenpakket zijn onder het 'nieuwe regime':

Nederlands
Engels
Duits
Frans
Maatschappijleer-1
Maatschappijleer-2
Filosofie
Lichamelijke opvoeding-1
CKV-1
ANW
Wiskunde A
Geschiedenis
Informatica

Helaas zit ik al lang en in de breed in de 5e.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 13:23
Verwijderd
Allereerst ben ik wel benieuwd naar hoe de vakken worden ingevuld. Want zo te zien zijn de deelvakken verdwenen, gaan ze nog meer vervlakken en alleen nog maar natuurkunde 1 of scheikunde geven, of bestaat natuurkunde in het nieuwe systeem uit natuurkunde 1,2?Daarnaast vraag ik me af wat dat "nieuwe betavak" wordt, is ben bang dat het een soort ANW wordt dat wat dieper gaat of gewoon een vak dat alles wat je bij de andere betavakken al geleerd hebt herhaald.

Wiskunde wordt zoals gewoonlijk weer heerlijk versnipperd, ik vraag me af hoe de wiskunde-docenten dit gaan vinden met al die veranderingen in korte tijd, want wat ik me in godsnaam moet voorstellen bij wiskunde AB weet ik niet. Ook raar dat je bij NT als je al wis B hebt ook nog eens wiskunde AB kan kiezen, wat daar het idee achter is?

Met het schrappen van natuurkunde uit NG heeft de betreffende ambtenaar laten zien dat hij er echt niets van begrepen heeft. Wat heb je nog aan NG als er geen natuurkunde inzit? Ik meen me te herinneren dat voor veel opleidingen die nu nog uit NG volgen natuurkunde vrij belangrijk is.

Geschiedenis is zo te zien ook geschrapt, daar heb ik niet zo'n probleem mee. Ik vond het een leuk vak, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen er een enorme hekel aan hebben. Wat ik dan weer niet begrijp is het behouden van ANW. Als er een vak per direct geschrapt had moeten worden is het dit loze halfzachte wannabe vak. Het vak is een halfslachtige tussenoplossing om de M-mensen wat natuurwetenschapelijk onderwijs te geven, wat ook niet veel verder komt dan het leren van een paar namen van geleerden, terwijl de gemiddelde N-profieler of de informatie die nog enigzins niveau heeft al weet of feitjes leert, iets wat niet echt binnen een N-profiel past.

Dat de taal weer een heel vak wordt is wel toe te juichen, nogal onzinnig om alleen te leren lezen, zeker als je daar woorden leert zoals "fietsventiel" waarvan je je kan afvragen of je die ooit nog tegenkomt. Daarnaast wordt het voor leerlingen die echt een hekel hebben aan talen lastiger, terwijl ik in de M-profielen niet echt een natuurwetenschappelijk vak zie want die verzwaring evenredig verdeeld. En dan bedoel ik geen ANW want dat is geen echt vak.

Als laatste mag wat mij betreft het hele profielwerkstuk worden afgeschaft omdat het ook maar een stukje bezigheidstherapie is voor de de examenleerlingen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 15:04
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 17-01-2005 @ 14:23 :
En dan bedoel ik geen ANW want dat is geen echt vak.
Dat is makkelijk te zeggen als je een N-profiel hebt. Dan valt ANW inderdaad in het niets en is het een eitje voor jou. Net zo goed als dat ik Lezen van een taal een eitje vond met mijn C&M, terwijl de N-mensen het vak vervloekten.

Overigens moet ik terugnemen dat wiskunde niet verplicht is, want ik zie nu dat het er wél bij staat.

@Evatjuhhhh: ik ben er dan voorstander van dat men geschiedenis in de onderbouw dan maar wat beter maakt, want met 3 jaar moet je toch echt de belangrijkste gebeurtenissen allemaal wel behandeld kunnen hebben!

Wanneer wordt dit eigenlijk ingevoerd?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 15:11
.Pure
.Pure is offline
Hm, hij doet het niet bij mij maar vind de TF van nu maar kut. Op vwo dan.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 17-01-2005 @ 16:04 :
Dat is makkelijk te zeggen als je een N-profiel hebt. Dan valt ANW inderdaad in het niets en is het een eitje voor jou. Net zo goed als dat ik Lezen van een taal een eitje vond met mijn C&M, terwijl de N-mensen het vak vervloekten. (..)
Het opvallende is dat bij mij op school voor ANW de cijfers van M-mensen vrijwel gelijk lagen aan die van mensen met een N-profiel. Waar dat hem inzit weet ik niet, misschien ligt het aan de toetsing bij mij op school. Er werden vooral feiten gevraagd en het enige waarvan ik zeg dat je echt bij een N-vak zou tegenkomen was de behandeling van het DNA (hoewel dit ook in afgeslankte versie werd uitgelegd).

Ik denk persoonlijk, in ieder geval op mijn school, dat ANW dichterbij mensen met een M-profiel ligt dan dat bijvoorbeeld Frans 1 bij mensen met een N-profiel ligt.

Naar mijn mening is ANW een beetje wanhopig vak waarbij voor iedereen er iets bij moet zitten met het resultaat dat het eigenlijk niets is omdat het op twee stromingen tegelijk probeert te leunen en dat kan nou eenmaal niet. Daarom vind ik het niet een echt vak, niet zozeer omdat het te moeilijk of te makkelijk is.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 17:38
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Wel meer keuze vrijheid , beter 1 taal goed dan 2 talen niet of ene beetje. Ook vind ik dat dat ANW uit de NG en NT pakket moet dan kunnen ze beter bv. geschiedenis in de plaats voor geven.

wel hoorde ik zijn er veel uren van de bèta vakken afgegaan wiskunde b bij NT heeft nog maar een studielast van 520 uur.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 17:42
*ABC*
Avatar van *ABC*
*ABC* is offline
De tweede fase is en blijft een kutsysteem.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 17:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 17-01-2005 @ 16:15 :
Het opvallende is dat bij mij op school voor ANW de cijfers van M-mensen vrijwel gelijk lagen aan die van mensen met een N-profiel. Waar dat hem inzit weet ik niet, misschien ligt het aan de toetsing bij mij op school. Er werden vooral feiten gevraagd en het enige waarvan ik zeg dat je echt bij een N-vak zou tegenkomen was de behandeling van het DNA (hoewel dit ook in afgeslankte versie werd uitgelegd).

Ik denk persoonlijk, in ieder geval op mijn school, dat ANW dichterbij mensen met een M-profiel ligt dan dat bijvoorbeeld Frans 1 bij mensen met een N-profiel ligt.

Naar mijn mening is ANW een beetje wanhopig vak waarbij voor iedereen er iets bij moet zitten met het resultaat dat het eigenlijk niets is omdat het op twee stromingen tegelijk probeert te leunen en dat kan nou eenmaal niet. Daarom vind ik het niet een echt vak, niet zozeer omdat het te moeilijk of te makkelijk is.
Wij hadden een biologie leraar voor ANW en hij vond dat wat hij in z'n biologie lessen vertelde, dat je dat ook met ANW moest kennen. Dat de helft van de klas helemaal geen biologie had kon hem niet schelen: dan was het gewoon algemene kennis en moest je het alsnog kennen (en ja, dus ook dat DNA gedoe... lekkere algemene kennis ). Hij had geen zin om het nog een keer uit te leggen.
Met als gevolg dat de maatschappij-personen veel onvoldoendes haalden en de natuur-mensen allemaal mooie hoge cijfers haalden. Voor hen was het een makkie...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 17:43
Verwijderd
ANW, CKV en gym moeten afgeschaft worden, zodat er meer tijd is voor Nederlands (met name grammatica en spelling), Engels en wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 17:51
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik heb alleen naar VWO E&M gekeken.

- Goed dat er nu 1 vreemde taal helemaal wordt gegeven, van zowel Frans 1 als Duits 1 heb ik namelijk helemaal niks geleerd.
- Jammer dat M&O verplicht wordt, terwijl Aardrijkskunde optioneel wordt, dat zou ik liever omgedraaid zien. Persoonlijk vind ik AK het minste profielvak, maar ik vind het wel een belangrijk vak, zeker onderwerpen als ruimtelijke inrichting en politiek. M&O daarentegen vind ik niet echt een middelbare school vak en ook niet belangrijk genoeg.
- Het idee van keuzevakken op deze manier is op zich wel goed, hoewel het idee van 'profíelen' er steeds meer uit gaat, omdat je alle richtingen op kan kiezen. Maar ik vind 'profielvervaging' niet zo'n ramp. Het zorgt er wel voor dat leerlingen meer de vakken kiezen die hen echt interesseren.
- Ik ben benieuwd hoe het zit als je Grieks of Latijn doet, welk keuzevak valt er dan weg?

In deze nieuwe organisatie zou ik de volgende vakken hebben/kiezen (buiten het gem. deel):
- Wiskunde AB
- Economie
- M&O (helaas )
- Geschiedenis (profielkeuzevak)
- Maatschappijleer (keuze examenvak)
- Grieks (geheel vrije deel)

Helaas zit ik al in de 6e
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:02
-(L)-
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-01-2005 @ 18:43 :
ANW, CKV en gym moeten afgeschaft worden, zodat er meer tijd is voor Nederlands (met name grammatica en spelling), Engels en wiskunde.
ANW, CKV en gym zijn inderdaad . Wat er voor in de plaats moet komen?
Nederlands is inderdaad geen slecht idee; sommige mensen kunnen niet eens een werkwoord vervoegen. Nou ja, iedereen zal wel eens een typfoutje maken, maar bij bepaalde mensen is de spelling echt waardeloos.
En wat betreft Engels en Wiskunde; ik denk dat het voornamelijk van je vervolgstudie afhangt of je daar iets aan hebt.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-01-2005, 18:40
liner
liner is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-01-2005 @ 18:43 :
ANW, CKV en gym moeten afgeschaft worden, zodat er meer tijd is voor Nederlands (met name grammatica en spelling), Engels en wiskunde.
mee eens!
of tenmisnte.. al die overbodige buitenschool activiteiten afschatten bij ckv
en al die onnodige praktische opdrachten afschaffen bij anw..


van mij mag gym ook weg,
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:42
-(L)-
Citaat:
liner schreef op 17-01-2005 @ 19:40 :

van mij mag gym ook weg,
Ik vind dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is om wel of niet te sporten. En zo intensief zijn die gymlessen (bij ons op school) nou ook weer niet.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:49
liner
liner is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 17-01-2005 @ 19:42 :
Ik vind dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is om wel of niet te sporten. En zo intensief zijn die gymlessen (bij ons op school) nou ook weer niet.
het gaat om de inspanning.
de energie die je daardoor verliest..
eigenlijk moeten de sporters zelf kiezen of ze wel of niet gymles krijgen.
maar als het zo is, dan moeten we terug naar het ouwe systeem,.. iedereen kiest zijn eigen vakken.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:52
Love_Fulfilled
Avatar van Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Ziet er goed uit . Jammer genoeg heb ik er niks meer aan..
__________________
¤Hate It Or Love It¤
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:57
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-01-2005 @ 18:43 :
ANW, CKV en gym moeten afgeschaft worden, zodat er meer tijd is voor Nederlands (met name grammatica en spelling), Engels en wiskunde.
ANW en CKV ben ik het meeeens, maar gym niet. Omdat er gewoon verplichte lichaamsbeweging moet zijn. Nederlands gramatica en spelling zouden ze eigelijk wel een apart vak van mogen maken , die je elk jaar vanaf de eerste klas een uur per week heb of een half jaar twee uur per week. Ik zou het wel kunnen gebruiken. Heb je meer aan dan CKV en ANW. Hoewel wij nu als NT klas deze periode een combinatie hebben van wb12 en ANW en iedereen vind het redelijk moeilijk. Dan is het wel leuk. Maar de normale vorm van ANW sucks (van NG , NT perspectief.)
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 19:02
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Ik zou dan dit kiezen

gemeendschappelijkdeel
Wiskunde B
Natuurkunde
scheikunde
Biologie
Nieuw beta vak (of informatica)
Economie
geschiedenis

Wat is dat nieuw bètavak eigelijk?
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee

Laatst gewijzigd op 17-01-2005 om 19:08.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 19:06
-(L)-
Citaat:
I love stars schreef op 17-01-2005 @ 19:57 :
ANW en CKV ben ik het meeeens, maar gym niet. Omdat er gewoon verplichte lichaamsbeweging moet zijn. Nederlands gramatica en spelling zouden ze eigelijk wel een apart vak van mogen maken , die je elk jaar vanaf de eerste klas een uur per week heb of een half jaar twee uur per week. Ik zou het wel kunnen gebruiken. Heb je meer aan dan CKV en ANW. Hoewel wij nu als NT klas deze periode een combinatie hebben van wb12 en ANW en iedereen vind het redelijk moeilijk. Dan is het wel leuk. Maar de normale vorm van ANW sucks (van NG , NT perspectief.)
Ik vind dat gym afgelast moet worden. Dat je lichaamsbeweging nodig hebt ben ik met je eens, maar met die 2 uurtjes gym schiet je dan ook niet veel op, zeker niet als je ze op 1 dag achter elkaar hebt. Bovendien is het niet erg intensief. Ik vind dat iedereen daar buiten school tijd voor kan maken, en dan meteen ook zelf een sport kan kiezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2005, 19:09
sjefke
sjefke is offline
Wanneer zou dit dan in gaan misschien kan ik dan nog naar het vwo?!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 19:11
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 17-01-2005 @ 20:06 :
Ik vind dat gym afgelast moet worden. Dat je lichaamsbeweging nodig hebt ben ik met je eens, maar met die 2 uurtjes gym schiet je dan ook niet veel op, zeker niet als je ze op 1 dag achter elkaar hebt. Bovendien is het niet erg intensief. Ik vind dat iedereen daar buiten school tijd voor kan maken, en dan meteen ook zelf een sport kan kiezen.
Dan moeten ze als regel stellen iedereen die niet aan sport doen , aan sport doen is 2 uurof meer per week in club verband sporten , aan lichaamsbeweging doen. Voldoe je hier aan heb je geen gym. Zoniet dan heb je op school 2 uur gym.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 19:14
sjefke
sjefke is offline
Citaat:
I love stars schreef op 17-01-2005 @ 20:11 :
Dan moeten ze als regel stellen iedereen die niet aan sport doen , aan sport doen is 2 uurof meer per week in club verband sporten , aan lichaamsbeweging doen. Voldoe je hier aan heb je geen gym. Zoniet dan heb je op school 2 uur gym.
Goed idee kan iedereen eigen keuzes maken
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 19:16
one.
one. is offline
E&M & C&M zijn nu zo simpel als wat.. Nu zit er totaal geen moeilijkheidsgraad in die twee profielen.. Ik vindt dat ze of het huidige systeem moeten aanhouden ( op DU1 en FA1, dan dat is wel een verbetering), of het oude systeem opnieuw invoeren...

Wanneer gaat het nieuwe systeem in??
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 19:29
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 17-01-2005 @ 20:16 :
E&M & C&M zijn nu zo simpel als wat.. Nu zit er totaal geen moeilijkheidsgraad in die twee profielen.. Ik vindt dat ze of het huidige systeem moeten aanhouden ( op DU1 en FA1, dan dat is wel een verbetering), of het oude systeem opnieuw invoeren...

Wanneer gaat het nieuwe systeem in??
Zo'n soort systeem moet er zijn. (mijn mening)
Nederlands
Engels
Maatschappijleer-1
Lichamelijke opvoeding (met de 2 uurs wet )
minstens wiskunde A1
geschiedenis of ANW (ge. bij veel natuurvakken en ANW met weinig natuurvakken)

+ minimaal 4 keuze vakken

wanneer het nieuwe systeem in gaat weet ik niet
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 19:34
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
I love stars schreef op 17-01-2005 @ 20:11 :
Dan moeten ze als regel stellen iedereen die niet aan sport doen , aan sport doen is 2 uurof meer per week in club verband sporten , aan lichaamsbeweging doen. Voldoe je hier aan heb je geen gym. Zoniet dan heb je op school 2 uur gym.
pardon?
Dus we worden niet gedwongen om op school 2 uur te gymmen, maar we moeten dan wel verplicht 2 uur in de week sporten?
Mag ik even zelf weten of ik aan lichaamsbeweging doe? Bovendien: lekker lullig als je elke week meerdere uren skate, wandelt en zwemt, maar alles zonder sportverband. Dan moet je dus alsnog op school gymmen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 19:57
Verwijderd
Het gaat vanaf 1 augustus 2007 in.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 20:09
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 17-01-2005 @ 18:43 :
Wij hadden een biologie leraar voor ANW en hij vond dat wat hij in z'n biologie lessen vertelde, dat je dat ook met ANW moest kennen. Dat de helft van de klas helemaal geen biologie had kon hem niet schelen: dan was het gewoon algemene kennis en moest je het alsnog kennen (en ja, dus ook dat DNA gedoe... lekkere algemene kennis ). Hij had geen zin om het nog een keer uit te leggen.
Met als gevolg dat de maatschappij-personen veel onvoldoendes haalden en de natuur-mensen allemaal mooie hoge cijfers haalden. Voor hen was het een makkie...
Dat is inderdaad een probleem, bij de ene school zal het evenwicht de M-kant opslaan en op andere scholen de N-kant. Daarom is ANW ook vrij onzinnig, het moet een duidelijke identiteit hebben, bijvoorbeeld voor mensen met een M-profiel waar alles op een op hen toegespitste manier kan worden uitgelegd, nu zit je met een halfslachtige middelweg voor N-mensen die het allemaal al weten en M-mensen die moeite hebben met de wat technischere onderdelen. Daarom zou er een kant gekozen moeten worden, in mijn ogen of afschaffen of alleen voor mensen met een M-profiel.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 20:33
Integer
Integer is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-01-2005 @ 20:34 :
pardon?
Dus we worden niet gedwongen om op school 2 uur te gymmen, maar we moeten dan wel verplicht 2 uur in de week sporten?
Mag ik even zelf weten of ik aan lichaamsbeweging doe? Bovendien: lekker lullig als je elke week meerdere uren skate, wandelt en zwemt, maar alles zonder sportverband. Dan moet je dus alsnog op school gymmen?
Het gaat er niet alleen om wat jij vindt dat goed voor je is. Het draait erom dat er een plan is om de mensen die later de kern van de maatschappij zullen zijn, op een goede manier (lees: een (economisch) optimale manier) te vormen. Dan is het zaak dat er niet al te veel mensen (veel) te dik worden. Een gemakkelijke manier om dit te helpen voorkomen is bijvoorbeeld verplichte gymlessen. Verder vind ik dit ook van toepassing op geschiedenislessen. Een meer van het verleden bewuste jeugd staat voor mij gelijk aan een meer verstandigere jeugd en een gezondere toekomst van de maatschappij.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Integer schreef op 17-01-2005 @ 21:33 :
Het gaat er niet alleen om wat jij vindt dat goed voor je is. Het draait erom dat er een plan is om de mensen die later de kern van de maatschappij zullen zijn, op een goede manier (lees: een (economisch) optimale manier) te vormen. Dan is het zaak dat er niet al te veel mensen (veel) te dik worden. Een gemakkelijke manier om dit te helpen voorkomen is bijvoorbeeld verplichte gymlessen. Verder vind ik dit ook van toepassing op geschiedenislessen. Een meer van het verleden bewuste jeugd staat voor mij gelijk aan een meer verstandigere jeugd en een gezondere toekomst van de maatschappij.
Ik denk dat de invloed van gymlessen op het lichaamsgewicht wel te bagatelliseren is.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 20:39
Integer
Integer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-01-2005 @ 21:36 :
Ik denk dat de invloed van gymlessen op het lichaamsgewicht wel te bagatelliseren is.
Ik denk van niet. Groepen in de samenleving die normaliter geen kennis zouden maken met enige vorm van sport (omdat het hen bijvoorbeeld niet geleerd wordt door hun ouders) maken toch kennis met deze vorm van ontspanning en zijn toch weer een paar uur bezig met lichaamsbeweging.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-01-2005, 20:44
Verwijderd
Citaat:
Integer schreef op 17-01-2005 @ 21:39 :
Ik denk van niet. Groepen in de samenleving die normaliter geen kennis zouden maken met enige vorm van sport (omdat het hen bijvoorbeeld niet geleerd wordt door hun ouders) maken toch kennis met deze vorm van ontspanning en zijn toch weer een paar uur bezig met lichaamsbeweging.
Toch is het zo dat de groep die juist het meest baat heeft bij lichaamsbeweging (dikzakken) het minst gemotiveerd is voor de gymles en zullen zij dus zo min mogelijk doen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 20:48
Integer
Integer is offline
Wat heb je dan liever? Dat ze maar helemaal niets doen of dat ze gedwongen worden toch nog wel wat te doen?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 20:53
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Integer schreef op 17-01-2005 @ 21:48 :
Wat heb je dan liever? Dat ze maar helemaal niets doen of dat ze gedwongen worden toch nog wel wat te doen?
één keer in de week sporten heeft geen invloed op gewicht of conditie, werd laatst op tv verteld. En dat ging nog om fitness! De inspanning die je bij gym levert is al helemaal te verwaarlozen.
En wat betreft jouw argument over het kennis maken met sporten voor mensen die er anders niet mee in aanraking zouden komen: ik vind dus dat dit een deel van je algemene ontwikkeling is. Die hoor je op het basisonderwijs en in de onderbouw te krijgen. Net als geschiedenis dus.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 21:15
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Gym moet zeker blijven, lichaamsbeweging is belangrijk, het is ook een goede uitlaatklep. Zelfverantwoordelijkheid bij gym vind ik onzin, je gaat ook niet Nederlands afschaffen, omdat het ieders eigen verantwoordelijkheid is om de moedertaal perfect te beheersen.

ANW moet zeker niet worden afgeschaft, er mag alleen wel wat verdieping zijn. Ik vond het een belachelijk makkelijk vak (en doe E&M en heb dus geen Natuur- en Scheikunde of Biologie) en het meeste blijft dan niet hangen.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 21:28
Verwijderd
Wat hebben we toch een kinderachtige regering.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 22:38
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
ik vind die nieuwe beter! ik doe C&M en nou zitten er meer culturele vakken bij! van mij mogen ze dit invoeren!! ik zit nu in 4 havo en de 2de fase is echt flut!! bij de 4de klassers bij ons op school hoe ze er nou voor staan blijft 55% zitten!! aan wie ligt het dan?
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 23:13
Verwijderd
Citaat:
BrunetJuh schreef op 17-01-2005 @ 23:38 :
ik vind die nieuwe beter! ik doe C&M en nou zitten er meer culturele vakken bij! van mij mogen ze dit invoeren!! ik zit nu in 4 havo en de 2de fase is echt flut!! bij de 4de klassers bij ons op school hoe ze er nou voor staan blijft 55% zitten!! aan wie ligt het dan?
Dan ligt het echt aan de 4e klassers.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 05:55
Verwijderd
Citaat:
Olafant schreef op 18-01-2005 @ 00:13 :
Dan ligt het echt aan de 4e klassers.
Bij ons op school blijven ook best veel mensen zitten, dat komt omdat de overstap van 3 havo/vwo naar 4 havo best groot is en alle toetsen gelijk meetellen voor je examen waardoor je makkelijker blijft zitten.

Over gym :

Ik denk dat gym een goed vak is, mensen worden gemotiveerd om iets aan hun conditie te doen, om te gaan sporten en het is gewoon heel erg gezellig.

Ik weet niet hoe jullie gymlessen in elkaar zitten maar wij hebben ook best veel theorie die we aan praktijk koppelen.
Daarnaast is er bij ons SOK dat staat voor Sport Oriëntatie en Keuze of iets in die richting. Dan ga je 4 weken bij een sport naar keuze (er is eenr edelijk ruim aanbod, van duiken tot paardrijden naar fitness) om daar kennis mee te maken.

Dit systeem wordt in 2007 ingevoerd...

Mijn frans docent had het er ook nog over dat de talen meer bij de profielvakken betrokken gaan raken. Bijvoorbeeld een natuurkunde werkstuk in het Engels of je boeken voor je scheikunde PO in het Engels.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 07:51
.Pure
.Pure is offline
Citaat:
*ABC* schreef op 17-01-2005 @ 18:42 :
De tweede fase is en blijft een kutsysteem.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 08:50
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
Profielen zijn er gekomen om je te vast een richting op te duwen en zodat je meer voorkennis hebt op dat gebied als je aan je vervolg opleiding begint. Het is belachelijk hoe slecht de nederlandse taal door studenten beheerst word, ik ben het daarom eens met het idee om LO+CKV+ANW af te schaffen en in die uren extra nederlandse les te geven en nog een extra vrije keuze vak ofzo aan te bieden.

Ik was van de eerste lichting 2de fase op onze school en ik heb EM + M&O en frans 1 gevolgd. Een taal was verplicht hoewel ik absoluut geen talenknobbel heb. Als ik nu zou mogen kiezen zou ik mooi maatschappijleer 2 of geschiedenis hebben gekozen. Ik weet niet hoe de vwo precies in elkaar zat dus daar kan ik niks over zeggen maar dit ziet er wel uit als een verbetering voor de havo.
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 09:26
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Mijn frans docent had het er ook nog over dat de talen meer bij de profielvakken betrokken gaan raken. Bijvoorbeeld een natuurkunde werkstuk in het Engels of je boeken voor je scheikunde PO in het Engels.
Is het daar nog niet wat te vroeg voor. Zo goed is het engels in de tweede fase niet. Wat van mij wel mag en dat is een werkstuk voor het vak engels en dat die gaat over een natuurkundig of scheikundig onderwerp. Dus profielgek werksukken bij de talen.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 18-01-2005 @ 06:55 :
Mijn frans docent had het er ook nog over dat de talen meer bij de profielvakken betrokken gaan raken. Bijvoorbeeld een natuurkunde werkstuk in het Engels of je boeken voor je scheikunde PO in het Engels.
Prima plan. Zelf moet ik ook al mijn verslagen in het Engels schrijven. Dat is voor mij geen probleem aangezien ik TVWO gevolgd heb, maar ik merk dat sommige van mijn jaargenoten er wel problemen mee hebben.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 14:09
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-01-2005 @ 13:22 :
Prima plan. Zelf moet ik ook al mijn verslagen in het Engels schrijven. Dat is voor mij geen probleem aangezien ik TVWO gevolgd heb, maar ik merk dat sommige van mijn jaargenoten er wel problemen mee hebben.
Ok verslagen is goed , zolang het handelingsdelen zijn. Anders word de tweede fase voor sommige mensen echt onhaalbaar door de talen. Maar als oefening is het zeker goed. Ik weet nu al dat ik problemen ga krijgen op de uni met engels! Zelf in het nederlands kost het lezen van natuurkunde me moeite , ik kijk meestal dus alleen naar de plaatjes en maak de opdrachten en leer het zo.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 14:50
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 18-01-2005 @ 15:09 :
Ok verslagen is goed , zolang het handelingsdelen zijn. Anders word de tweede fase voor sommige mensen echt onhaalbaar door de talen. Maar als oefening is het zeker goed. Ik weet nu al dat ik problemen ga krijgen op de uni met engels! Zelf in het nederlands kost het lezen van natuurkunde me moeite , ik kijk meestal dus alleen naar de plaatjes en maak de opdrachten en leer het zo.
Onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen sowieso veel visueler ingesteld zijn dan mannen. Vrouwen kunnen bijvoorbeeld niet overweg met abstracte wiskundige formuleringen, maar pakken de stof wel sneller op als het duidelijk is uitgelegd met voorbeelden, grafieken, illustraties e.d.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken CM profiel, wat kun je er precies mee?
Viickie
31 27-01-2011 18:41
Eindexamens 2009 Met welke cijfers ga je het CE in?
xxceline
45 20-05-2009 13:43
Algemene schoolzaken Frans/Duits afsluiten in de 3e klas
MatthijsPB
7 01-09-2007 19:28
Algemene schoolzaken Afgewezen voor de University College?
ds
197 02-04-2005 22:24
Huiswerkvragen: Exacte vakken wat vinden jullie van de betavakken sinds de tweede fase is ingevoerd?
onschuldig
6 05-10-2003 11:15
Algemene schoolzaken Tweede Fase
1 17-02-2002 20:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.