Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2004, 17:48
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Goed, ik gooi even mijn probleem hier op tafel. Misschien dat iemand tips voor me heeft of iets anders waar ik iets aan zou kunnen hebben.

Voorgeschiedenis
Ik ben in 4 vwo nieuw gekomen op de school waar ik nu zit. Dat jaar ging niet goed en daarom moest ik het volgende jaar naar 4 havo.

Vorig jaar; Havo 4
Het zit dus zo. Ik zat vorig jaar in 4 HAVO, met het profiel N&G bijvakken economie 1 en Duits 12 (voor beide vakken had ik vorig jaar een negen op mijn rapport). Ik zat in een natuurklas, dus mensen met N&G en N&T.

Dit jaar; Havo 5
Ik verwachtte dat we gewoon weer als klas bij elkaar zouden blijven, ongeveer. Helaas is dit niet gebeurd. Veel leerlingen zijn door elkaar gegooid en gedeeltes van klassen zijn nog compleet. Ik ben, als enige uit mijn 4 havo klas, in een C&M klas gekomen. Een groot gedeelte van die klas is nog intact van vorig jaar. In die klas ken ik een paar mensen vaag van vorig jaar, maar niet erg veel. Ook ken ik mijn mentor niet en die leer ik nauwelijks kennen vanwege het feit dat we alleen maar mentoruur van hem hebben (50 minuten per week), wat regelmatig uitvalt. Daarnaast doe ik mijn profielwerkstuk met twee vrienden die in een andere klas zitten.

Het probleem
Ik wil het liefste niet in deze klas blijven. Ik heb overplaatsing aangevraagd, maar dat kan nog wel vier weken duren, heeft de coördinator gezegd. En volgens haar moet ik maar niet rekenen op een overplaatsing. Voor de overplaatsing hebben we een switch gemaakt. Een meisje met C&M uit de klas waar ik naar toe wil, gaat misschien met mij ruilen. Twee vrienden met wie ik ook mijn profielwerkstuk doe, hebben bijna dezelfde vakken als ik, behalve dat ik ook nog Duits 12 heb als bijvak.

~

Ik weet nu dus absoluut niet wat ik moet doen. Ik heb genoeg argumenten om overplaatsing aan te vragen, maar zoiets kan ik toch niet doordrukken als de schoolleiding het afwijst? Het is een recht om overplaatst te worden en geen plicht van de school toch? Bestaat er geen manier om wel overgeplaatst te worden?
De schoolleiding heeft al gezegd dat er één keer naar wordt gekeken en daarna niet meer. Wat dus betekent dat ik meteen geen kans meer zou maken als ze mijn eerste keer afwijzen. Kan ik er daarna echt niks meer aan doen?

Daarnaast ben ik bang voor mijn bijvakken, bang dat ze me in de weg staan bij een overplaatsing. Beide gaan ze erg goed en wil ik ze niet opgeven. Nou hoorde ik van iemand anders van het forum dat je ook dispensatie aan mag vragen. Een vak waar je goed in bent hoef je dan geen lessen voor te volgen, maar je moet wel de SE/CSE toetsen maken. Ik heb dit nog nooit ergens gelezen, kan het zo zijn dat mijn school deze regel niet gebruikt (en dus weigert?)?

Het overplaatsen kan dus nog vier weken duren. Is er niet iets wat ik kan doen om het te versnellen? Met de coördinator praten is geen optie, want ze heeft lichtelijk een hekel aan me.
Vier weken is in mijn ogen echt te lang. Dan kom ik straks misschien alsnog weer in een klas die net een beetje een klas is geworden zonder mij. Dan zit ik vier weken in een klas waar ik me niet thuis voel, en waar ik me waarschijnlijk ook niet thuis ga voelen zonder er moeite voor te doen.

~

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat iemand tips heeft of wat dan ook wat me eventueel zou kunnen helpen.
__________________
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2004, 17:55
Verwijderd
Toen ik nog op de middelbare school zat (was wel oude stijl toen, maar goed), kon je ook examen doen in vakken waar je geen lessen in volgde...hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet, maar dat het kon wel.

Heb je er al met je mentor over gesproken? En eventueel ook met die mentor in die andere klas? En eventueel je ouders ook met je mentor laten bellen ofzo?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 18:05
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-09-2004 @ 18:55 :
Toen ik nog op de middelbare school zat (was wel oude stijl toen, maar goed), kon je ook examen doen in vakken waar je geen lessen in volgde...hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet, maar dat het kon wel.
Citaat:
Heb je er al met je mentor over gesproken? En eventueel ook met die mentor in die andere klas? En eventueel je ouders ook met je mentor laten bellen ofzo?
Mijn mentor had het druk, was op kamp en kent me nauwelijks. (Vrijdag hebben we pas weer mentoruur, als het niet uitvalt )
De mentor van de andere klas: zou kunnen, ik heb morgen les van hem. Alleen ik weet niet zo goed wat ik hem moet vragen, hem kennende stuurt hij me door naar de coordinator of mijn eigen mentor.
Mijn ouders houd ik er liever nog even buiten, aangezien dat vaak in het verkeerde keelgat schiet bij de leraren. Pas als er besloten is over mijn overplaatsing, kunnen zij me helpen denk ik. (Mijn moeder heeft wel met de coordinator erover gesproken, gewoon toen ze elkaar tegen kwamen.)
__________________
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 18:30
Verwijderd
Dan maakt je mentor maar tijd, hij is je mentor. Ook als je geen mentoruur hebt, kun je best naar hem toe gaan om zo iets te bespreken. Dat hij je niet kent doet er toch niet zoveel toe? Je hoeft niet je hele levensverhaal aan hem te vertellen, je wilt overgeplaatst worden.

Misschien dat de bemoeienis van ouders soms in het verkeerde keelgat schiet, maar soms bereikt het ook heel veel, dat weet je van te voren toch nooit.

'k zou het iig met je mentor bespreken, ouders inschakelen kan altijd nog.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 20:14
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
dreen schreef op 06-09-2004 @ 18:48 :
Nou hoorde ik van iemand anders van het forum dat je ook dispensatie aan mag vragen. Een vak waar je goed in bent hoef je dan geen lessen voor te volgen, maar je moet wel de SE/CSE toetsen maken. Ik heb dit nog nooit ergens gelezen, kan het zo zijn dat mijn school deze regel niet gebruikt (en dus weigert?)?
Voorwaarde is echter wel dat je zoveel bijvakken hebt dat het
roostertechnisch niet mogelijk is ze allemaal te volgen.

(Had ik gister niet zo duidelijk aangegeven geloof ik? Sorry. )
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 15:39
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Nou ja, vandaag toch al te horen gekregen dat ik niet overgeplaatst kan worden. Hoe raar het ook is.

Desondanks: herkent iemand deze situatie en wat kan ik er nog aan doen om wel overgeplaatst te worden?
__________________
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 17:00
Verwijderd
Iets dergelijks heb ik vorig jaar meegemaakt. Ik kwam samen met nog een vriend in een compleet nieuwe klas en op mijn initiatief heb ik toen overplaatsing aangevraagd. Dat is overigens toen niet gelukt omdat de klas waar ik heen wilde vol zat.

Hoe hebben we het toen aangepakt?

Eerst heb ik bij mensen uit de andere klas geinformeerd hoe het met hun roosters zat en die naast die van mij gelegd. Ik heb gekeken of het uberhaupt wel mogelijk was wat betreft roosters en dat was te doen, want dat was wel een belangrijke voorwaarde natuurlijk.

Ik heb dat rooster overgenomen en in een brief aan mijn coordinator duidelijk gemaakt dat we graag uit de klas wilden en dat dit volgens de roosters mogelijk was zonder ingrijpende veranderingen. Ik denk dat je op heel wat meer sympathie kan rekenen bij je coordinator als je er zelf een beetje actief achteraan loopt en meedenkt zonder je te intensief te bemoeien. Je moet je voorstellen dat een coordinator veel van dat soort verzoeken krijgt en geen zin heeft om het voor iedereen na te lopen of het mogelijk is, maak het plaatje dus voor hem/haar zo helder mogelijk zodat er misschien bereidheid ontstaat voor een eventuele overplaatsing. Laat zien dat het volgens jou wel dergelijk mogelijk is zonder dat er grote problemen ontstaan. Je kan het natuurlijk niet eisen, maar zelf actief aan het overplaatsen meewerken kan wel eens helpen, maar dat is natuurlijk volkomen afhankelijk van de coordinator.

Succes
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 17:25
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Lief van je, maar helaas gaat dat voor mij niet op.
Ze beweren dat drie van mijn clusers al vol zitten, iets wat ik gewoon niet kan geloven eerlijk gezegd.
Ze zeggen dat ze alles al hebben bekeken en dat het echt niet mogelijk is. Ik ga nog wel informeren, ook om te kijken in hoeverre het vol is. Alleen vindt mijn coordinator het niet leuk als ze doorkrijgt dat ik haar niet geloof.
__________________
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 18:04
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 07-09-2004 @ 18:25 :
Alleen vindt mijn coordinator het niet leuk als ze doorkrijgt dat ik haar niet geloof.
Dat hoeft ze ook niet leuk te vinden...jij vind het net zo min leuk dat je niet overgeplaatst wordt, toch?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 18:22
Tease
Tease is offline
heey dat is precies hetzelfde als bij mij. Mijn "fantastische" mentor beloofde vorig jaar in 4 havo dat we echt als klas bij elkaar bleven no doubt! naja dan kom je na de vakantie op school en blijkt dat ik in een andere klas zit, al mijn vriendinnen zijn in een andere klas gezet. Toen heb ik gelijk overplaatsting gevraagd. (ik was niet de enigste) Het probleem was alleen dat mijn vriendinnnen muziek hadden gekozen als bijvak en ik tekenen. De decaan heeft toen samen met de roostermaker alles geprobeerd om te kiken of er toch een mogelijkheid was om ons in een klas te zetten maar dat was onmogelijk doordat we verschillnde clusters hebben.
Je kunt duz naar je decaan heen gaan en het probleem voorleggen. Vraag of hij of zij met de roostermaker kan overleggen of er een mogelijkheid is dat je rooster aangepast kan worden ofzo. Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 12:59
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Nou ja, ik dacht dat de zaak nu afgelopen was, maar waarschijnlijk worden alle klassen weer helemaal verandert. *zucht*
__________________
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 14:25
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
snap het probleem niet helemaal weetje.
Als je in een klas met wild vreemden komt je kunt ze toch leren kennen.
Had ik ook wel toen ik naar de 4e ging
en ik neem aan dat ook niet alle vakken met de zelfde personen worden gegeven. Je hebt toch clusterklassen.
Zet je er overheen.
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 16:23
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 08-09-2004 @ 15:25 :
snap het probleem niet helemaal weetje.
Als je in een klas met wild vreemden komt je kunt ze toch leren kennen.
Had ik ook wel toen ik naar de 4e ging
en ik neem aan dat ook niet alle vakken met de zelfde personen worden gegeven. Je hebt toch clusterklassen.
Zet je er overheen.
Ik heb het probleem duidelijk beschreven.
Toen ik naar de vierde ging kwam ik ook in een vreemde klas. Dat geeft ook niet. Maar nu zitten we daar zo in, iedereen verwachtte dat we in dezelfde klas zouden blijven. Daarnaast ken ik mijn mentor niet en heb ik niet dezelfde tussenuren als mijn profielwerkstuk-collega's. Iets wat toch heel erg belangrijk is.

En als laatste is het niet leuk om als enige N&Ger in een C&M klas te zitten.

Als het echt niet anders kan, dan moet ik me eroverheen zetten ja, maar daar ging dit topic niet over. Het ging juist over de mogelijkheden.
__________________
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:02.