Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-08-2005, 19:10
Stepsje
Avatar van Stepsje
Stepsje is offline
Hoihoi,

Ik ben samen met mn vriend op zoek naar een leuk huisdier.
We zijn nu al een tijdje aan het denken wat voor huisdier we willen, maar komen er niet echt uit. We zitten een beetje te dubben tussen en fret en een tamme rat. Een Chinchilla wordt wel weer erg oud.

Ik zou graag van mensen willen horen wat voor ervaring ze met deze beestjes hebben.

Vooral naar fretten ben ik wel erg benieuwd.
__________________
All we have to decide is what to do with te time that is given us!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-08-2005, 19:12
Verwijderd
Geen ervaring mee, maar wat je hoort is dat fretten flink stinken. En ook dat ze vaak niet tam te krijgen zijn en bijten ed. En zo nog wel wat dingen die als nadeel kunnen gelden.

Ik vind ze zelf ook heel erg , maar oa om het stinken en ook om het eventuele bijten en ook omdat mijn vriend ze niet zo heel erg geweldig vind heb ik er geen. Wel twee katten (die ik minstens net zo vind).
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 21:16
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Euhm, je bedoelt toch hopelijk wel dat je meerdere ratten zou nemen als je ratten besluit te nemen. Fretten en chinchilla's moeten volgensmij ook met een soortgenoot samen maar omdat ik die zelf niet heb weet ik dat niet zeker .

Ik heb zelf drie ratjes en ik kan je vertellen dat het ontzettend leuke dieren zijn! Ze hebben allemaal hun eigen karaktertje en soms lijken ze wel echt gevoel voor humor te hebben .

Ik heb mijn ratjes uit een rattery gehaald. Iemand die een rattery heeft fokt en verkoopt de diertjes voor zijn/haar hobby. Er wordt nauwkeurig de stamboom nagegaan voor een rat gedekt word en als je een ratje koopt krijg je ook altijd een stamboom mee (je mag trouwens niet met het ratje fokken dan). Ik heb mijn ratjes daar gekocht omdat
-ik tegen het feit ben dat vrouwtjsratten als levende fokmachines worden gezien
-de ratten in de dierenwinkel vaak inteeltratten zijn (denk maar niet dat een broodfokker op stambomen let) en de dieren veel minder gezond zijn
-Als je een dierenwinkel ratje koopt kunnen ze daar weer meer ratjes voor kopen en zo houdt je de broodfokkers staande (broodfokker=iemand die dieren fokt voor het geld en niet op hun gezondheid let). En dit geld over het algemeen, er zullen best goede dierenwinkels zijn.

Ratjes hebben wel een groot hok nodig. Die van mij hebben nu eentje van 50 bij 70 bij 70 cm en dan haal ik ze regelmatig uit. Een kleiner hok vind ik zelf echt te klein.
Ik heb het helemaal ingericht met klimtoestellen, oude bloempotten, touwen, kartonnnen doosjes en een hangmat want ze vinden het geweldig om daarmee te spelen.

Ze stinken helemaal niet zo als je de goede bodembedekking gebruikt (ikzelf gebruik vlas). Zaagsel is niet goed voor ze want daar zit te veel stof in en ze hebben gevoelige longen, daarom mogen ze ook niet op de tocht staan en moet je het hok regelmatig uitmesten.

Ze zijn gewoon hartstikke leuk om te hebben en echt niet zo eng als sommige mensen denken.
Ikzelf vind het de leukste knaagdieren.

(hier staan trouwens mijn ratjes: http://www.mijnalbum.nl/Album=PR4GGT7N) (sorry, kon het niet laten )
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 21:35
Stepsje
Avatar van Stepsje
Stepsje is offline
Alle 3 de soorten dieren moeten inderdaad met meerdere gehouden worden, dat is ook geen probleem.

Ik had ook al op internet gelezen dat ratten (net als fretten en chinchilla's) een grote kooi nodig hebben.

T gaat mij vooral over de omgang met zulke diertjes en het onderhoud.
__________________
All we have to decide is what to do with te time that is given us!
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 10:40
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Er zit nog wel een behoorlijk verschil tussen ratten en fretten, ik meen dat ratten qua karakter ed nog het beste met katten te vergelijken zijn, en niet echt met knaagdieren dus.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 11:57
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Al die soorten knaagdieren hebben veel aandacht nodig en zullen tam gemaakt moeten worden, ze zijn het vaak niet van nature, ik neem iig aan dat je jongen wilt kopen. Ratten leven gemiddeld tussen de 2 en 4 jaar, dus ik weet niet of jullie een huisdier willen hebben die redelijk lang meegaat of niet, maar zo wel, zou ik niet voor de ratten gaan maar eerder voor de fret of chinchilla. Fretten zouden stinken.. mwa, dat zeggen ze van alle knaagdieren, het is maar net hoe je ze verzorgd en hoe regelmatig je het hok schoonmaakt, wel een bekend gegeven is dat vooral de manlijke knaagdieren meer luchtjes achterlaten dan de vrouwelijke.
Verder is het verschil tussen de fret en de chinchilla niet eens zo vreselijk groot, ze zijn beiden wel goed tam te krijgen, maar daar gaat veel tijd en energie in zitten. Qua verzorging zitten er wel wat verschillen in maar daar kan je genoeg boeken over krijgen. Verdiep je ook even in de literatuur en laat je advieseren door kenners voor je je keuzes maakt.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 12:50
Verwijderd
Ik vind de hamster van m'n zusje ook vreselijk stinken...ook als ze hem pas verschoond heeft...

Met fretten heb ik zelf geen ervaring, maar behalve 'van horen zeggen/lezen' stinken de fretten in de dierenwinkel iig...terwijl de andere dieren daar niet stinken (vind ik), misschien dat dat hok dan misschien niet net is schoongemaakt en de andere wel, maar dat lijkt me wat al te toevallig.

(Als je een groot huis hebt is het niet zo heel erg, maar als je bv. op kamers woont lijkt het me niet prettig om een dier te hebben wat stinkt. )
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 13:00
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Ik heb ook hamsters gehad en ik vond ze ook niet altijd even fris ruiken maar dat was volgens mij vooral de combinatie hamster - zaagsel want ik maakte het ook altijd wel iedere week schoon.

Chinchilla's zijn volgens mij ook erg eigenwijs. Ik heb tenminste verhalen gehoord van mensen waarbij ze binnen het huis waren ontsnapt maar ze lieten zich dan ook niet meer zo snel vangen.

Misschien heb je aan deze site iets. Moet je daarboven even doorklikken op Continue to KONIJNEN-KNAAGDIEREN.TK
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein

Laatst gewijzigd op 08-08-2005 om 13:04.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 15:36
Elmoo
Avatar van Elmoo
Elmoo is offline
Ikzelf heb sinds kort een klein fretje. Mijn vriend is allergisch voor katten dus moest ik kiezen tussen een hamster, konijn (en andere knaagdiertjes) of een fret. Het is dus een klein fretje geworden. Voordat je een fretje aanschaft is het belangrijk dat je er veel informatie over opzoekt. De opvoeding, het voedsel, de ruimte, etc.
Een fret kort samengevat: zo eigenwijs als een kat, je moet ze opvoeden als kinderen en ze zijn zo trouw als een hond. En als je moet kiezen tussen een fret, een chinchilla of een tamme rat: je kunt met een fret het meeste doen. Ze worden 8 tot 10 jaar oud.

Je kunt voor meer info kijken op: www.frettiggestoord.nl of op home.wanadoo.nl/de.fret/

Natuurlijk kun je me ook ffies pm-en als je meer wilt weten!

Succes!!!

ps. Een vrouwtjes-fret stinkt niet. Het zijn de mannetjes die soms een erge sterke geur kunnen verspreiden.
__________________
Huiswerk?? Ik neem de afwas toch ook niet mee naar school?!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 19:29
welle
Avatar van welle
welle is offline
Mijn buurmeisje heeft heel lang een fret gehad, die is nu dood, maar ze vonden hem heel leuk. Hij was goed tam en je kon hem gewoon oppakken enzo. Hij mocht vrij door het huis lopen, dat was wel leuk, want zo'n kooitje is vaak best klein. Hij woonde in een keukenkastje.
Zij hebben dus veel plezier gehad van hun fret.
(Klein detail: hij was een keer op de straat geraakt toen zij niet thuiswaren, en mijn moeder had hem gevonden. Toen heeft ze geprobeerd om hem door de brievenbus terug te duwen Haha, echt zo dom, want hij was daar veel te dik voor)
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 21:12
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
ik heb 6 tamme ratten gehad
Ik vond ze zelf super leuk!
Het is alleen jammer dat de gemiddelde levensverachting voor zo'n beestje maar op zo'n 2 jaar ligt
Verder zijn ze heel makkelijk om te verzorgen, ze eten echt alles, zijn heel aanhankelijk en nieuwsgierig wat soms tot grappige situaties kan leiden
Mocht je er besluiten een (of twee, wat eigenlijk beter is) te kopen, ga dan naar een betere ratterij en koop ze niet zomaar bij de dierenwinkel.
Bedenk ook goed wat je ermee wil, wil je geen jonkies, neem dan geen mannetje en een vrouwtje, binnen no-time zit je met giga veel ratten
Vrouwtjes zijn btw ook veel hygienischer en stinken minder dan mannetjes. Ze worden alleen niet zo groot.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 10:02
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
welle schreef op 14-08-2005 @ 20:29 :

(Klein detail: hij was een keer op de straat geraakt toen zij niet thuiswaren, en mijn moeder had hem gevonden. Toen heeft ze geprobeerd om hem door de brievenbus terug te duwen Haha, echt zo dom, want hij was daar veel te dik voor)
Lekker
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 10:12
Verwijderd
Ratten zijn leuk, maar haal ze niet in de dierenwinkel, daar zijn ze vaak nog niet eg tam. Wij hebben ze gehaald bij een vrouw die ze zelf fokte, en de beestjes van jongs af aan met mensen in contact liet komen. Dat is veel beter, want dan zijn ze gewend aan mensen, en bijten ze ook minder snel.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 12:51
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Inderdaad.
Ik heb ook dierenwinkel-ratjes gehad en die waren bang en beten, in het begin had ik leren handschoenen nodig om ze op te pakken.
De ratjes die ik nu heb komen dus uit een rattery en ze zijn zo vreselijk lief
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 23:46
Verwijderd
Fretten zijn geen knaagdieren maar roofdieren, familie van de bunzing. Roofdierenpoep stinkt een stuk erger dan knaagdierenpoep. Beeld je maar eens in dat je twee katten in een vrij kleine kooi stopt en deze eens in de week schoonmaakt.

Verder heb ik gehoord dat je beter kunt beginnen met een volwassen fret, die door een ervaren frettenhouder is opgevoed. Je kunt anders met een bijtend halftam fretje opgescheept komen te zitten. Of dat helemaal waar is, weet ik niet, maar ik weet niet of je het risico wilt lopen.

Verder lijken het mij een stuk toffere beesten dan ratten, maar mijn exratten waren dan ook ontzettend suf. En die beten ook, dankzij mijn vervelende broertje. Maar goed
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 13:10
Lindaa
Avatar van Lindaa
Lindaa is offline
Een vriendin van mij heeft een fret gehad, maar omdat ze toch behoorlijk wat werk kostten, heeft ze em uiteindelijk wegdaan. (aan mensen die al heel veel fretten hadden) Ik heb die fret wel eens een week verzorgd als ze op vakantie waren. Ze had hem gekocht toen hij nog jonger was, en doordat ze zelf eigenlijk later niet meer zoveel met em deed (naar mijn mening ook gebrek aan ervaring, en het te snel kopen van een fret) werd die fret niet echt een netjes opevoed huisdier, en was best wel bijterig en je kon em ook niet eventjes oppakken ofzo. want je soms wle bij anderen ziet, dat ze zo tam zijn. Ze pakte hem ook met een winterhandschoen op of als ze het hok schoonmaakte oid.

Maar ik denk dat een netjes opgevoede fret erg leuk kan zijn! maar ik denk dat je wel eerst het beste wat info kunt zoeken over opvoeding etc.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 21:30
Elmoo
Avatar van Elmoo
Elmoo is offline
Citaat:
Morgan schreef op 16-08-2005 @ 00:46 :
Fretten zijn geen knaagdieren maar roofdieren, familie van de bunzing. Roofdierenpoep stinkt een stuk erger dan knaagdierenpoep. Beeld je maar eens in dat je twee katten in een vrij kleine kooi stopt en deze eens in de week schoonmaakt.

Verder heb ik gehoord dat je beter kunt beginnen met een volwassen fret, die door een ervaren frettenhouder is opgevoed. Je kunt anders met een bijtend halftam fretje opgescheept komen te zitten. Of dat helemaal waar is, weet ik niet, maar ik weet niet of je het risico wilt lopen.

Verder lijken het mij een stuk toffere beesten dan ratten, maar mijn exratten waren dan ook ontzettend suf. En die beten ook, dankzij mijn vervelende broertje. Maar goed
De stank valt best mee hoor Iedere dag even de poepjes verwijderen (wat helemaal niet veel werk is) scheelt een hoop stank!

Fretten zijn idd echt toffe beesten, je kunt er heel veel mee. Buiten, binnen.. hele nieuwsgierige beestjes en erg speels en knuffelig

Ikzelf heb nu ook voor het eerst een fretje, die is jong en moet nog helemaal opgevoed worden. Leuk om te doen, maar je moet er wel de tijd voor hebben! Anders is het inderdaad slim om een wat volwassenere fret te nemen die al is opgevoed
__________________
Huiswerk?? Ik neem de afwas toch ook niet mee naar school?!
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 16:12
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Wat is de levensverwachting eigenlijk voor een fret?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-08-2005, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Elmoo schreef op 16-08-2005 @ 22:30 :
De stank valt best mee hoor Iedere dag even de poepjes verwijderen (wat helemaal niet veel werk is) scheelt een hoop stank!

Fretten zijn idd echt toffe beesten, je kunt er heel veel mee. Buiten, binnen.. hele nieuwsgierige beestjes en erg speels en knuffelig

Ikzelf heb nu ook voor het eerst een fretje, die is jong en moet nog helemaal opgevoed worden. Leuk om te doen, maar je moet er wel de tijd voor hebben! Anders is het inderdaad slim om een wat volwassenere fret te nemen die al is opgevoed
Ja, dat denk ik ook wel, maar dat blijft veel werk. Ruik je het eigenlijk heel goed? En is het eigenlijk niet sneu om die fret in z'n eentje te houden? Je hoort toch overal dat je er beter twee kunt hebben?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 11:44
Elmoo
Avatar van Elmoo
Elmoo is offline
Citaat:
Morgan schreef op 17-08-2005 @ 21:35 :
Ja, dat denk ik ook wel, maar dat blijft veel werk. Ruik je het eigenlijk heel goed? En is het eigenlijk niet sneu om die fret in z'n eentje te houden? Je hoort toch overal dat je er beter twee kunt hebben?
Je ruikt haar eigenlijk maar een beetje... maar als ze gesteriliseerd is neemt de geur van 80% tot 95% af dus dat is positief
Er wordt inderdaad gezegd dat je beter 2 fretjes kunt houden zodat ze een speelkamaraadje hebben. Maar het is niet noodzakelijk en als ik bekijk hoeveel aandacht ze van mij en mijn vriend krijgt is dat eigenljk niet nodig
__________________
Huiswerk?? Ik neem de afwas toch ook niet mee naar school?!
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 09:48
Verwijderd
Ik heb zelf vier ratten en het zijn echt super beesten.
Je kunt er, als je er op de juiste manier mee omgaat, echt heel veel plezier van hebben en ik zou ze (in principe) iedereen aanraden.

Zoals vast al ergens gezegd is, moet je je ratjes absoluut niet bij de dierenwinkel halen, omdat ze daar punt 1. vaak slecht verzorgd worden en punt 2. als jij toevallig een dierenwinkel treft waar de ratjes er wél goed bij zitten: er zit altijd een verschrikkelijke broodfok achter, waar jij natuurlijk niet aan mee wilt helpen.
Behalve bij een rattery kun je je ratten ook bij een opvang halen, de achtergrond van deze ratjes is vaak onbekend, maar rittens die jij bij een opvang gaat halen zijn echt net zo lief als rattery ratjes, maar dan zonder stamboom. Maar dat is een keuze die je dan zelf moet maken.

Je zult daarnaast ook een keuze moeten maken tussen twee mannetjes of twee vrouwtjes. Dames zijn een stuk drukker en ondernemender dan mannen en zullen liever de bank helemaal verkennen dan dat ze lekker bij je komen zitten voor een knuffel. Heren daarentegen zijn wél van die lekkere vrijdozen, maar die zijn dan tegelijkertijd ook veel suffer dan vrouwen. 't Is maar net wat je graag in een huisdier ziet en wat je er van verwacht.

Bodembedekking kan van alles zijn: aubiose (maar daar moet je met kleine rittens mee oppassen, omdat het nogal scherp is), no smell, beukensnippers (zou ik afraden: absorbeert niet zo geweldig als je meer dan twee ratten hebt) etc.
Zaagsel mag inderdaad in principe niet, maar Plospan houtvezel(zaagsel) mag wél want dat is ontstoft (en ja, dat is écht zo) en ik ben daar zelf het meest tevreden mee overigens, het absorbeert goed en gaat veel minder snel stinken dan beukensnippers en is bovendien goedkoper.

De minimale maten van een rattenkooi voor twee ratjes zijn volgens mij 80X40X40, maar daar durf ik geen vergif op in te nemen, natuurlijk geldt: hoe groter, hoe leuker!
Ik heb momenteel voor vier ratten een kooi van 95X50X75, maar die wordt binnekort vervangen door een iets groter exemplaar van 80X75X85.
Ik zou je aanraden voor ratten eigenlijk altijd een traliekooi te nemen, omdat ze echt moeten kunnen klimmen. Houd als maatstaaf voor het aantal verdiepingen dat je er in hebt (of zelf in doet) dat de rat op de hoogste verdieping rechtop in de kooi moet kunnen staan.

Je moet er wel rekening mee houden, en dat geldt voor alle huisdieren, dat naast het voer, de bodembedekking, de huisvesting etc. een huisdier ook andere kosten met zich mee kan brengen die soms hoger zijn dan je gedacht had: dierenarts kosten.
Daar moet je écht rekening mee houden, want jij wil de beesten die je in huis neemt natuurlijk alleen het beste geven en daar hoort ook de dierenarts bij

Laatst gewijzigd op 20-08-2005 om 09:58.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 09:53
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 14-08-2005 @ 22:12 :

Bedenk ook goed wat je ermee wil, wil je geen jonkies, neem dan geen mannetje en een vrouwtje, binnen no-time zit je met giga veel ratten
Vrouwtjes zijn btw ook veel hygienischer en stinken minder dan mannetjes. Ze worden alleen niet zo groot.
Fokken kun je sowieso beter overlaten aan mensen die er wél verstand van hebben
Bovendien zit op rattery ratjes een fokverbod, altijd, tenzij je een fokritten koopt en die krijg je echt niet zomaar.

Vrouwen zijn helemaal niet hygiënischer dan mannen, dames laten net zo goed een geurspoor achter als mannen. En wat dat stinken betreft: de één vindt vrouwen meer stinken dan mannen en de ander vindt mannen meer stinken dan vrouwen, het is maar net wat je gewend bent.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 12:27
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-08-2005 @ 10:53 :
Fokken kun je sowieso beter overlaten aan mensen die er wél verstand van hebben
Bovendien zit op rattery ratjes een fokverbod, altijd, tenzij je een fokritten koopt en die krijg je echt niet zomaar.

Vrouwen zijn helemaal niet hygiënischer dan mannen, dames laten net zo goed een geurspoor achter als mannen. En wat dat stinken betreft: de één vindt vrouwen meer stinken dan mannen en de ander vindt mannen meer stinken dan vrouwen, het is maar net wat je gewend bent.
Mannetje ratten stinken duidelijk harder dan vrouwtjes... heb ik altijd gehad.
En mannetje pissen/schijten overal als je ze los laat lopen, vrouwtjes hebben dat bij mij nooit gedaan.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:28
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 20-08-2005 @ 13:27 :
Mannetje ratten stinken duidelijk harder dan vrouwtjes... heb ik altijd gehad.
En mannetje pissen/schijten overal als je ze los laat lopen, vrouwtjes hebben dat bij mij nooit gedaan.
Echt plassen doen mijn dames ook niet als ze los zijn, maar wel van die kleine druppeltjes, ofwel ze laten een geurspoor achter".
Als jouw mannen écht (dus veel) plassen en poepen terwijl ze los zijn, zijn ze gewoon niet zindelijk genoeg.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:31
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-08-2005 @ 14:28 :
Echt plassen doen mijn dames ook niet als ze los zijn, maar wel van die kleine druppeltjes, ofwel ze laten een geurspoor achter".
Als jouw mannen écht (dus veel) plassen en poepen terwijl ze los zijn, zijn ze gewoon niet zindelijk genoeg.
Ik HAD mannetjes
Heb nu helemaal geen ratten meer

Maarre... hoe maak je een rat zindelijk dan?
Alle mannetjes die ik had deden dat namelijk, terwijl de vrouwtjes dat niet deden, hooguit als ze ergens van schrokken/bang waren een druppeltje.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2005, 13:37
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 20-08-2005 @ 14:31 :
Ik HAD mannetjes
Heb nu helemaal geen ratten meer

Maarre... hoe maak je een rat zindelijk dan?
Alle mannetjes die ik had deden dat namelijk, terwijl de vrouwtjes dat niet deden, hooguit als ze ergens van schrokken/bang waren een druppeltje.
Eh oh niet op gelet, sorry

Tja.. ik heb er nooit veel tijd aan besteed, bij mij doen ze het gewoon niet, behalve toen ze heel klein waren, maar je kunt een wc in de kooi doen (kun je gewoon bij de dierenwinkel kopen) en daar wat stofvrije(!) kattenkorrels in doen (bijvoorbeeld van plospan) en wat oude keuteltjes en voor de rest alle keutels opruimen. Als het goed is blijven ze het dan netjes op die wc doen.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:43
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-08-2005 @ 14:37 :
Eh oh niet op gelet, sorry

Tja.. ik heb er nooit veel tijd aan besteed, bij mij doen ze het gewoon niet, behalve toen ze heel klein waren, maar je kunt een wc in de kooi doen (kun je gewoon bij de dierenwinkel kopen) en daar wat stofvrije(!) kattenkorrels in doen (bijvoorbeeld van plospan) en wat oude keuteltjes en voor de rest alle keutels opruimen. Als het goed is blijven ze het dan netjes op die wc doen.
Ze pakte bij mij altijd een bepaalde hoek van de kooi... verder zag je eigenlijk nix liggen, maar op de bank deden ze het dan weer wel... en ook allemaal
Behalve de vrouwtjes dan
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:43
Verwijderd
Misschien had jij dan wel gewoon domme heren
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:44
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Om hier nog maar even op terug te komen
Ik zit er namelijk over te denken om een fretje te nemen
Maar dan wil ik wel het volgende weten:
Citaat:
MTpower schreef op 17-08-2005 @ 17:12 :
Wat is de levensverwachting eigenlijk voor een fret?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:45
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-08-2005 @ 14:43 :
Misschien had jij dan wel gewoon domme heren
Kan ook nog, maar ze deden het echt alle 4, terwijl de vrouwtjes nix deden, op die ene druppel na dan zo nu en dan.
En die mannetje stonken ook een stuk meer.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:51
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 20-08-2005 @ 14:44 :
Om hier nog maar even op terug te komen
Ik zit er namelijk over te denken om een fretje te nemen
Maar dan wil ik wel het volgende weten:
Tussen de 8 en de 10 jaar, als ik mij niet vergis.
Ze kunnen iig behoorlijk oud worden.

Dat is wel het nadeel van ratjes, ze worden niet zo heel oud
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 14:09
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-08-2005 @ 14:51 :
Tussen de 8 en de 10 jaar, als ik mij niet vergis.
Ze kunnen iig behoorlijk oud worden.

Dat is wel het nadeel van ratjes, ze worden niet zo heel oud
Daarom zat ik er ook aan te denken om een fret te nemen, is niet leuk als je ratje iedere keer na 3 jaar dood gaat
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 14:10
Verwijderd
Een fret is alleen wel iets héél anders dan een ratje.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 14:18
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-08-2005 @ 15:10 :
Een fret is alleen wel iets héél anders dan een ratje.
Weet ik
Een kennis van ons heeft er 2 gehad en de stiefvader van een maat van mij heeft er ook een
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 14:30
Verwijderd
Bij mijn moeder waren er laatst zeven die gecastreerd moesten worden, die gaven kusjes op commando, echt heel lief.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 14:37
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-08-2005 @ 15:30 :
Bij mijn moeder waren er laatst zeven die gecastreerd moesten worden, die gaven kusjes op commando, echt heel lief.
Ik heb gehoord dat je ze binnen 2 jaar (?) moet laten stereliseren of ermee moet gaan fokkken... of dat waar is weet ik niet, maar ik doe nog wel research voor ik eraan begin
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-08-2005, 15:40
Verwijderd
Vrouwtjes moet je sowieso steriliseren, anders worden ziek (kaal) of gaan ze zelfs dood door de hormonen. Het is hoe dan ook eigenlijk noodzaak ze te steriliseren als je er niet mee wilt fokken.
Mannen hoef je volgens mij niet per se te castreren, maar het scheelt wel enorm wat stinken betreft. Bovendien gaan ze elkaar regelmatig te lijf als je meerdere, geslachtsrijpe, mannen hebt.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 22:41
Stepsje
Avatar van Stepsje
Stepsje is offline
Wij wachten waarschijnlijk tot volgend jaar met een huisdier. Eerst nog maar ff zonder huisdieren het huishouden doen

En we twijfelen er nu ook weer aan of we geen katten zullen nemen.

(We hebben in juli de katten van mn zus in huis gehad, maar dat was niet zo'n heel groot succes omdat het langharige katten zijn en het haar dus echt overal zat (de katten was ook niet afgeleerd om op de bank te liggen)
Maar afgelopen week hebben we in het huis van mensen gelogeerd die ook twee katten hadden kortharig en dat viel heel erg mee, dus nu twijfelen we toch weer....

Dus waarschijnlijk is t verstandiger nog een jaartje te wachten met huisdieren en eerst wat meer informatie te zoeken.

We hebben eigenlijk al wel besloten dat we geen ratjes willen, die kun je toch wat minder leren en zijn vrij klein.

T is nu dus een beetje tussen fretjes en katten
__________________
All we have to decide is what to do with te time that is given us!
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 22:44
Stepsje
Avatar van Stepsje
Stepsje is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-08-2005 @ 16:40 :
Vrouwtjes moet je sowieso steriliseren, anders worden ziek (kaal) of gaan ze zelfs dood door de hormonen. Het is hoe dan ook eigenlijk noodzaak ze te steriliseren als je er niet mee wilt fokken.
Mannen hoef je volgens mij niet per se te castreren, maar het scheelt wel enorm wat stinken betreft. Bovendien gaan ze elkaar regelmatig te lijf als je meerdere, geslachtsrijpe, mannen hebt.
Vrouwtjes worden in het voorjaar loops en als je ze dan niet laat dekken of steriliseren dan krijgen ze een beenmergdepressie en daar gaan ze meestal aan dood.
Voor mannetjes wordt vooral de geur gecastreerd en ook voor agressie ja. Ze worden een stuk rustiger na castratie.


(Heb volgens mij half internet al gelezen over fretten )
__________________
All we have to decide is what to do with te time that is given us!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Stepsje schreef op 20-08-2005 @ 23:44 :
Vrouwtjes worden in het voorjaar loops en als je ze dan niet laat dekken of steriliseren dan krijgen ze een beenmergdepressie en daar gaan ze meestal aan dood.
Voor mannetjes wordt vooral de geur gecastreerd en ook voor agressie ja. Ze worden een stuk rustiger na castratie.
Dat zeg ik
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:23.