Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2004, 16:25
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik heb een verzorgpaard en die kan haar rechter achterbeen niet optillen, omdat ze dan letterlijk omvalt als je 'm te lang vasthoudt, daardoor geeft ze nu helemaal geen voetje meer, omdat er ook mensen zijn geweest die daar verkeerd mee omgegaan zijn.

Nu heb ik de taak gekregen om 7 dagen per week met haar te trainen. Dit doe ik met een touwtje, geduld en wat lekkers. Ik heb haar eerst aan dat touwtje laten wennen en vandaag heb ik al maximaal een seconde dat voetje vast kunnen houden. Maar negen van de tien keer loopt ze weg en moet ik haar eerst weer rustig op haar plaats krijgen, voordat ik weer een poging kan wagen.

Ik beloon pas wanneer ik iets bereik, dus als ze eerst wegloopt, dan beloon ik haar niet, maar als ze met wat geklungel dat beentje toch heel ff omhoog houdt, dan krijgt ze een beloning.
Ik train maar heel kort, omdat het voor haar wel leuk moet blijven. Zo blijf ik ook heel leuk, rustig en speels op haar inpraten. Als ze even wilt spelen, dan laat ik dat toe, maar ga daarna wel verder met de training.

Ik verwacht niet dat ze volgende week al voetje kan geven, ik heb er alle tijd voor.

Maar zijn er meerdere dingen waarmee je een paard kan trainen op het evenwicht? Bij de andere drie benen gaat het voetje geven wat beter en daar moet ze wel altijd voor gaan staan, voordat ze je het voetje kan geven.

Het probleem is dat ze een manege paard is en ik niet vanalles met haar zal kunnen doen. Wel zit ik er aan te denken of ik met balkjes mag gaan oefenen, zodat ze iets van het evenwicht kan oefenen, maar ik vraag me wel af of dat wel zin heeft voor dat ene been.

Weet iemand hier raad mee?
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2004, 17:56
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
vreemd verhaal wel, er zijn wel paarden die heel erg op je gaan hangen als je een voetje opbeurt, maar das meestal gewoon klieren...

Tja ik hebverder niet echt een tip om het te oefenen. Misschien als je iedere dag het beetje heel kort op tilt, tot voor dat ze omvalt en het steeds iets langer probeert?
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 18:29
Verwijderd
ehm tsja.. mijn paard viel ook half om toen ik voor 't eerst zijn hoefjes krabte.
maar ik zet hem gewoon vast en duw hem tegen de wand aan. en leun met mezelf tegen hem aan, en til zo zijn been op... heeft hij beetje steun.. en dat ging steeds beter
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 19:02
Janneke-ratjes
Avatar van Janneke-ratjes
Janneke-ratjes is offline
Enig idee hoe t komt dat ze zo'n moeite heeft met haar evenwicht? Mijn verzorgpaardje heeft namelijk wobbler, een vorm van attaxie (of zoiets) waarbij een deel van de ruggegraag niet goed is gegroeid waardoor bepaalde zenuwen in de knel raken en niet goed functioneren. Bij haar is het resultaat dat dr achterhand t niet goed doet.
Ook mijn verzorgpaardje heeft een erg slecht evenwicht, maar dan vooral bij het galopperen (dat doet ze erg onhandig)
Bij de hoefsmid wordt ze aan het eind ook lastig omdat ze het moeilijk vindt haar voorvoetjes erg lang omhoog te houden omdat dr achterhand zo zwak is...

Jouw aanpak klinkt wel goed. Steeds oefenen, steeds maar kort, geduldig en veel belonen.
Heel veel succes ermee
__________________
http://www.jannekespage.tk http://www.ratsels.tk http://www.gladdiegangsters.tk
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 08:55
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Thnx

Ja, dat verhaal van paarden die lekker op je gaan hangen ken ik wel Ik heb het echt uitgeprobeerd bij deze merrie wat het was. Maar toen ik in de stal haar voetje op wilde tillen (maakte niet uit welke) moest ze eerst op een vlak oppervlak gaan staan voordat ze me een voetje durfde te geven. Veel mensen denken dan dat ze weglopen en straffen haar, terwijl ze er niks aan kan doen. D'r zijn jammer genoeg wel meer mensen die dit paard verpest hebben
Ze is een beetje kopschuw, maar als je een beetje speels met je hand beweegt, wordt ze nieuwsgierig en laat ze je toe. Maar er zijn ook mensen die dan niet weten wat ze moeten doen en vervolgens hangen ze met z'n 3-en aan haar hoofd.

Ik ben niet zo van de harde aanpak en het slaan. Ik beloon veel liever en vaak heeft dat een veel beter resultaat.

Ik heb alleen het probleem dat Petra (dat paard) telkens naar voren wilt lopen als ik in de buurt van haar achterhand kom. Ook dat heb ik een tijdje getraind, maar dat is er geloof ik ook weer uit (ik heb haar een aantal weken niet kunnen verzorgen).

Het is ook geen paard wat je ff opzij kan duwen, geloof me Ze heeft zelfs moeite met haar eigen voeten normaal neer te zetten

Ze is zo'n gespierde tuiger. Een paard met heel veel kracht en wat jou liever plet dan jij haar.

Verder is ze ook heel aanhankelijk, het idee dat zij haar voetje voor de lol niet optilt lijkt me zeer sterk, want zij wilt echt voor je werken en mensen vindt ze fantastisch, tenzij je net de verkeerde uitstraling hebt. Ik weet ook precies welke mensen ze niet mag (dat zijn bij toeval al die arrogante mensen, die zo'n lompe uitstraling hebt).

Maarja, dus ik ben wel goed bezig? Mijn training heb ik eigenlijk een beetje afgenomen van een kliktraining, ik gebruik alleen geen klikker, omdat het verwarrend kan zijn voor het paard. Want ik zou dan als enige met een klikker rondlopen en dat is ook niet goed.

Maarja, ze moet de concentratie erbij houden, als ze bang wordt eerst kalmeren voordat ik verder ga.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.