Oud 23-11-2008, 23:05
Ketter
Avatar van Ketter
Ketter is offline
Deel 1: De ontkrachting van het Christendom

Als men discussieert over het Christendom is het altijd of God wel of niet bestaat of kan bestaan in verband met de evolutieleer, dit is een doodlopende discussie gezien men wel kan argumenteren dat er meer bestaat maar niet kan bewijzen dat de Christelijke God bestaat, het is beter om elke religie apart te onderzoeken naar zijn leer en geschiedenis, hier zijn de feiten die ik over het Christendom heb gevonden, het gaat alleen maar over het Nieuwe Testament gezien het Oude Testament van de Joodse religie is:

Ik heb hier een boek liggen genaamd: The Jesus Mysteries: Was the "Original Jesus" a Pagan God?
In het Nederlands: De jezus Mysteries: Was de ''Originele Jezus'' een Pagan God? een boek uit 1999.

Hierin word verklaard dat meerdere oude pre-christelijke godheden dezelfde kenmerken hadden als Jezus zoals Osiris uit Egypte, Dionysus uit Griekenland, Attis uit Asia Minor, Adonis uit Syrië, Bacchus uit Italië, en Mithras uit Perzië.

De schijver beweerd dat Jezus nooit heeft bestaan maar gebaseerd is op oudere Goden, half Goden en zonen van Goden, omdat er meerdere ''personen'' zijn die overeenkomen met Jezus heeft men dit in het boek samengevat tot de naam Osiris-Dionysus, deze hebben allemaal dezelfde basis kenmerken met elkaar en Jezus.

Hier een aantal overeenkomsten:

-Osiris-Dionysus is een God gemaakt van vlees, de redder en ''Zoon van God''
-Zijn vader is God en zijn moeder is een sterfelijke maagd.
-Hij is geboren in een grot of in een kleine schuur op 25 december in de bijzijn van drie herders.
-Hij biedt zijn aanhangers de kans aan opnieuw door de riten van doopsel geboren te worden.
-Hij verandert wonderbaarlijk water in wijn bij een huwelijksceremonie.
-Hij komt triomfantelijk de stad in op een ezel terwijl mensen met palmbladen zwaaien om hem te eren.
-Hij sterft tijdens Paastijd als offer voor de zonden van de wereld.
-Na zijn dood daalt hij naar de Hel*, op de derde dag komt hij terug uit de dood en stijgt hij naar de hemel in glorie.
-Zijn aanhangers wachten op zijn terugkeer als rechter tijdens de Laatste Dagen.
-Zijn dood en verrijzenis worden gevierd door een rituele maaltijd van brood en wijn, dat zijn lichaam en bloed symboliseren.


3e eeuw voor christus

Volgens de Jezus mysteries is het Christendom voortgekomen uit een Joods gemaakte versie van de Paganistische religies, soort van plagiaat dus.

Dit boek is overal te koop voor mensen die zich erin willen verdiepen, er zijn nog meer feiten en details maar ik kan moeilijk een topic van tientallen pagina's gaan maken.
Twee versies maar het enigste wat verschilt zal wel de grote zijn vandaar het verschil in pagina's:
http://www.bol.com/nl/p/boeken-engel...549/index.html
http://www.bol.com/nl/p/boeken-engel...902/index.html

De enigste tegen argument die de schrijvers van dit boek van Christenen hebben gekregen is dat Satan dit valse bewijs heeft gemaakt

Maar waar is het hele concept op gebaseerd ? dan gaan we eventjes nog dieper graven en daarvoor heb ik een filmpje die dat goed uitlegt, de plaatser heeft hem in drie delen geknipt omdat hij bij elkaar een klein half uurtje is, het komt erop neer dat Jezus en dat hele concept van zijn voorgangers gebaseerd is op de Zon, de stand van de zon, sterren, sterrenbeelden en de seizoenen, waarin het bij de Pagan religies dit opzettelijk was om natuurkrachten een menselijke gedaante te geven werd het bij het Christendom letterlijk genomen als een man van vlees inplaats van symboliek van de natuur.

Deel 1:
http://www.youtube.com/watch?v=KPq_J0JCTug
Deel 2:
http://www.youtube.com/watch?v=lw5zksv0D9k
Deel: 3
http://www.youtube.com/watch?v=2so7UEU49Ek

Is van Part I: "The greatest story ever told" (het ware verhaal achter Jezus Christus) van de film Zeitgeist, een samenzweringsfilm met wat halve waarheden en propaganda om zo te zien zelf een politieke beweging te promoten maar het gedeelte over Jezus hebben ze tenminste wel correct gemaakt (zeker omdat het aanvallen/bekritiseren en het ontkrachten van het Christendom niet politiek incorrect is ).


Binnenkort een uitgebreid artikel waarin ook de Islam word ontkracht.


*Het woord hel komt van het Oergermaanse woord *haljæ wat dodenrijk of onderwereld betekende. De godin Hel was in de Noordse mythologie de koningin van de onderwereld.
Ik zeg dit maar voordat mensen gaan beweren dat de Hel een puur joods-christelijk concept is.
__________________
Ik ben een Goj een Heiden een Ketter een Kafir en een schoon ongelovig varkentje.
Advertentie
Oud 23-11-2008, 23:09
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
Ja en nu?
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Oud 23-11-2008, 23:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja en nu?
Direct de eerste post proberen om het topic te laten ontsporen om het dicht te krijgen is wel een beetje kansloos. En als het nu een nergens op slaand topic was, okay, maar dit zijn dingen die inderdaad weinigen weten.


In ditzelfde kader is te noemen dat Maria met het kindje Jezus als gehele icoon een kopie is van Isis met het kindje Horus. De overeenkomst diende waarschijnlijk zodat de vrij invloedrijke Isis cultus makkelijker te bekeren was. Jezus was dus per heden aan een nieuw imago toe om die Isis cultus te kunnen inlijven, en wordt van messias opeens gedegradeerd tot kind. Tot op heden is dat gehandhaafd in de katholieke kerk trouwens.

Niet dat ik overigens verwacht dat er nog mensen zijn die willen ontkennen dat Jodendom en Christendom zaken hebben overgenomen uit oudere religies, maar goed.

Wat me leuk lijkt, is wanneer de islam aan bod komt. Misschien krijgen we dan weer van die woedende reacties van intolerante moslims als iemand aankaart dat de halve maan gekopieerd is uit paganisme. Laatste keer dat dat aan bod kwam werd ik zelfs gebant vanwege het citeren van de koran.
Wat dat betreft kijk ik uit naar deel 2.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 23-11-2008, 23:43
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
Citaat:
Direct de eerste post proberen om het topic te laten ontsporen om het dicht te krijgen is wel een beetje kansloos. En als het nu een nergens op slaand topic was, okay, maar dit zijn dingen die inderdaad weinigen weten.
Waarom zou ik het topic dicht willen krijgen
Ik vind het redelijk interessant, maar vraag me af wat nou precies de bedoeling is van dit topic.
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Oud 23-11-2008, 23:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waarom zou ik het topic dicht willen krijgen
Ik vind het redelijk interessant, maar vraag me af wat nou precies de bedoeling is van dit topic.
Wat mij lijkt: het aanlokken van mensen die niet tolereren dat hun eigen religie in verband wordt gebracht met plagiaat, en proberen de TS te weerleggen.
Dit soort feiten is niet zomaar een alomvattende stelling aan te koppelen, dus die ontbreekt regelmatig, en mensen die het er niet mee eens zijn richten zich op individuele feiten.

Meer dan eens heeft dat topics die de 500 halen geproduceerd, zelfs als het niveau nogal eens beklagenswaardig was als een religieus symbool duidelijk overgenomen was, maar intolerantie zorgde dat het dan maar op de persoon van degene die dat bewees werd gespeeld.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 24-11-2008, 02:32
Ketter
Avatar van Ketter
Ketter is offline
Ik kon het artikel groter maken maar omdat het filmpje zoveel informatie heeft laat ik het filmpje maar voor mij spreken vinden mensen toch leuker dan dat ze een heel lang stuk moeten lezen
__________________
Ik ben een Goj een Heiden een Ketter een Kafir en een schoon ongelovig varkentje.
Oud 24-11-2008, 08:43
Verwijderd
Ik ga niet in op alle details die je noemt, maar dat het christendom dingen heeft overgenomen uit andere religies toont niet aan dat het niet klopt. Het maakt het alleen waarschijnlijker, maar dat was het toch al.
Oud 24-11-2008, 18:17
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Het christendom hoeft natuurlijk niet onkracht te worden, voordat er goede argumeten vóór zijn gegeven.

Maar de Bijbel staat inderdaad vol gejatte stukken uit andere mythologiën.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 24-11-2008, 18:47
Ketter
Avatar van Ketter
Ketter is offline
Citaat:
Ik ga niet in op alle details die je noemt, maar dat het christendom dingen heeft overgenomen uit andere religies toont niet aan dat het niet klopt. Het maakt het alleen waarschijnlijker, maar dat was het toch al.
Verklaar
__________________
Ik ben een Goj een Heiden een Ketter een Kafir en een schoon ongelovig varkentje.
Oud 24-11-2008, 22:10
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Je kan bijvoorbeeld zeggen dat iedereen wel iets van de ware religie (bijvoorbeeld christendom) heeft gezien, maar dat onjuist heeft geïnterpreteerd. Bijvoorbeeld de zon-aanbidding. Men zag dat de zon zeer mooi en nuttig was, maar begreep nog niet dat deze gegeven was door een God die de aarde in zeven dagen geschapen heeft. (om maar eens een christenfundamentalist te spelen) Niet erg, de christenen gaven er de uiteindelijke juiste uitleg aan.

Zo ook "bewegingen van de zon". Prachtig toch, hoe zelfs de natuur al jaren de komst van Jezus en zijn leven voorspelt?

Al je voorbeelden ondersteunen juist dat het christendom iets beschrijft wat al vele millennia door de mensheid gezien is. Alles wat daar niet onder valt, zoals dat het wonder van water in wijn veranderen al eerder is beschreven, valt te scharen onder "profetie". Het wonder is dan natuurlijk niet écht gebeurt, want dan had het wel in de bijbel gestaan, maar het zijn profetische verhalen die de mensen geopenbaard kregen maar verkeerd hebben opgeschreven.

Oh, en kerst is natuurlijk een heidens feest. Er zijn geen christenen die ik ken (en ik ken er heel veel) die beweren dat jezus op 25 december is geboren. (daar die datum ook nergens in de bijbel staat)

Zo, heb ik de christenfundamentalist weer gered. Dat was niet zo moeilijk zeg, hoe kan dat nu? Oja, natuurlijk, geloof is niet te ontkrachten met een geschiedenislesje. (als de geschiedenis ons iets geleerd heeft is het dat wel)

Laatst gewijzigd op 24-11-2008 om 22:20.
Oud 24-11-2008, 22:42
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Maar bedankt voor de informatie hoor. Vind het altijd leuk om mijn kennis te vergroten. Hoewel ik het eerste deel al eerder had gezien en toen al wat simpel vond. Men denkt bij zulke "ontkrachtingen" niet na over hoe het christendom werkt. Vanuit de eigen beperkte gedachtenwereld worden argumenten gebruikt die hen zouden overtuigen als ze christen waren geweest, maar ze zijn het niet dus hoe kunnen ze zich voorstellen hoe ze overtuigd zouden zijn als ze christen waren. Dat valt in de groep "als ik een vleermuis was kon ik zien met mijn mond".
Die discussietechniek is overigens knap afgekeken van de christenen die al tientallen jaren vanuit een beperkte gedachte (en leef) wereld proberen te overtuigen.
Oud 24-11-2008, 22:55
Ketter
Avatar van Ketter
Ketter is offline
__________________
Ik ben een Goj een Heiden een Ketter een Kafir en een schoon ongelovig varkentje.
Oud 24-11-2008, 23:49
Thommos
Avatar van Thommos
Thommos is offline
Welja, religie blijft altijd een gevoelig onderwerp, niet in het minst omdat velen een bepaalde religie in meer of mindere mate aanhangen. Het totaal ontkrachten en weerleggen van de juistheid van een religie (of zij gebaseerd is op controleerbare feiten etc. en plagiaat) heeft denk ik weinig nut, en dan komen we wellicht weer terug op de eerste post van wallflower: leuk dat we allemaal argumenten krijgen die het Christendom ontkrachten, maar wat moeten we er verder mee? Nuja, wellicht dat er een interessante discussie uit voortkomt.

Ik ben zelf wel christenlijk, maar ik geloof niet. Ik ben echter wel overtuigd dat in principe elke hedendaagse goddelijkheid voortkomt uit de drang van de mensheid een verklaring te zoeken voor alles dat eigenlijk niet-verklaarbaar is. En er is niets makkelijker dan bijv. een slechte oogst toe te schrijven aan een boze godheid, wanneer het ook vrij lastig is om iemand uit te leggen wat de natuurwetenschappelijke achtergrond ervan is. (Dit zeg ik overigens zonder de halfuurdurende 'footage' te hebben gezien, maar het lijkt me bijster interessant, echter niet op dit tijdstip ) Daarnaast kan het geloven in een godheid mensen ook kracht geven. Zo heb ik tijdens een stage in t ziekenhuis ook mensen gezien die er slecht aan toe waren, maar elke dag weer geloofden dat Hij hen nog een dag gegeven hadden, en dan waren die mensen gelukkig. Wat dat betreft lijkt er dan weinig relevantie met betrekking tot het weerleggen van de juistheid van bestaan van het Christendom.

Daar staat tegenover dat het eigenlijk ook vrij logisch is dat het geen directe waarheid kan zijn. Jezus zou immers in het jaar 33 n Chr gekruisigd zijn. Wanneer de bijbel geschreven is? Ik meen ongeveer 400-600 na christus. Het lijkt me in ieder geval onmogelijk dat de Romeinen voordat het Christendom rond ongeveer 315 n Chr. de officiële staatsgodsdienst werd, het toestonden dat verhalen over de Zoon van God opgeschreven werden. Volgens mij is er dan ook voornamelijk mondelinge overdracht geweest, maar goed, iedereen weet wel hoe makkelijk een verhaal een mythe kan worden. Gooi dat allemaal bij een stel wijze mannen die ongetwijfeld de mythologie van de Grieken en de Goden van Egypte kenden, en men zou zo een prachtstuk in eigen bewoording rond Jezus en God kunnen schrijven. (No offense overigens tegenover de Bijbel en hen die erin geloven)

Daarnaast werd het voor de Rooms-Katholieke kerk wel érg makkelijk half Europa onder de duim te houden vanuit het Vaticaan. In de Middeleeuwen werd er alles behalve zuinig omgesprongen met de Bijbel en haar opvattingen wat dat betreft, en daarna ook nog overigens. Aangezien deconfessionalisering echt pas iets van de laatste pakweg vier-vijf decennia is, geeft dat ook logica op de vraag waarom het vaak moeilijk is enige rationele discussie te voeren tussen mensen geneigd richting mindergelovig en de streng religeuze personen. Wederom: no offense tegen de religieuzen onder ons.

Laatst gewijzigd op 25-11-2008 om 00:13. Reden: structuurverbetering
Oud 25-11-2008, 00:08
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Welja, religie blijft altijd een gevoelig onderwerp, niet in het minst omdat velen een bepaalde religie in meer of mindere mate aanhangen. Het totaal ontkrachten en weerleggen van de juistheid van een religie (of zij gebaseerd is op controleerbare feiten etc. en plagiaat) heeft denk ik weinig nut
'Onkrachten' suggereert dat het aanvankelijk kracht had, en dat heeft religie op het gebied van geloofwaardigheid niet, en voor religieuzen vaak ook niet nodig, dus het is sowieso een beetje onzin.

Citaat:
Ik ben zelf wel christenlijk, maar ik geloof niet.
Hoezo ben je dan christelijk?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 25-11-2008, 00:11
Thommos
Avatar van Thommos
Thommos is offline
Citaat:
Hoezo ben je dan christelijk?
Aangezien ik wel gedoopt ben, communie gedaan, op een rooms-katholieke basis- en middelbare school zat enzo. In die zin christelijk.
Oud 25-11-2008, 12:18
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Dan ben je dus gewoon atheïst. Dit zijn allemaal dingen die grotendeels of helemaal door je ouders bepaald werden, en je kunt niet iemand anders zijn geloof bepalen. Zeker niet van een baby door hem te dopen, want baby's zijn altijd atheïsten.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 25-11-2008, 17:34
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
ik ken zeitgeist en vind het vrij aannemelijk dat het christendom elementen van andere manieren van geloven (in god) heeft overgenomen, voor een deel (vooral het joodse deel) is dat zelfs ronduit bewezen, dit is een geheel logische conclusie gebaseerd op sociologisch en demografische eigenschappen van de mens door tijd.

of je dat plagiaat kan noemen is een 2e, het zet wel alles in mooi perspectief.

Citaat:
Oh, en kerst is natuurlijk een heidens feest. Er zijn geen christenen die ik ken (en ik ken er heel veel) die beweren dat jezus op 25 december is geboren. (daar die datum ook nergens in de bijbel staat)
de goede oude zonnewende, absoluut gebasseerd op het oude natuur/astronomische geloof van indrukwekkende samenlevingen zoals de egyptische en maya calens.

het bewijst dat mensen al vanaf oudscher documenteren en plannen een profetie heeft daar niets mee te maken.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 25-11-2008 om 17:54.
Oud 25-11-2008, 18:23
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
want baby's zijn altijd atheïsten.
Best amusante uitspraak, maar volgens mij is hij wel incorrect.
Simpel gezegd:
1 atheïst : aanhanger van het atheïsme
2 atheïsme : ontkenning van het bestaan van god

Kan je, je uitspraak ''pragmatisch'' uitleggen?

Laatst gewijzigd op 25-11-2008 om 18:28.
Ads door Google
Oud 25-11-2008, 18:52
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
de ontkenning van het bestaan van god is iets anders dan de aanname dat hij bestaat niet maken, ik ontken het bestaan van god niet, er is gewoon geen god
__________________
Welcome to your mom's house!
Oud 25-11-2008, 19:48
Verwijderd
Citaat:
Wat me leuk lijkt, is wanneer de islam aan bod komt. Misschien krijgen we dan weer van die woedende reacties van intolerante moslims als iemand aankaart dat de halve maan gekopieerd is uit paganisme.
Gezellig.

En Uice, whut? Baby's zijn altijd atheisten..? je ziet zelf wel wat er fout is aan die zin, denk ik.
Oud 25-11-2008, 20:30
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
de ontkenning van het bestaan van god is iets anders dan de aanname dat hij bestaat niet maken, ik ontken het bestaan van god niet, er is gewoon geen god
Dat is nog altijd geheel afhankelijk van je definitie van 'god'

Ik vraag me af of baby's al iets zijn, of er aanleg is om mythologisch (filosofisch) gebeurtenissen of voorspellingen te omschrijven.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 25-11-2008, 20:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Best amusante uitspraak, maar volgens mij is hij wel incorrect.
Simpel gezegd:
1 atheïst : aanhanger van het atheïsme
2 atheïsme : ontkenning van het bestaan van god

Kan je, je uitspraak ''pragmatisch'' uitleggen?
Het is absoluut en per definitie uitgesloten om het atheïsme aan te hangen. Atheïsme is simpelweg het gebrek aan geloof in het bestaan van fictieve opperwezens.

Je kan ook onmogelijk het bestaan van goden ontkennen. Hoogstens het niet bestaan ervan niet ontkennen.

Tenminste, zo liggen de zaken totdat een van die opperwezens zijn/haar bestaan bewijst.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 25-11-2008, 20:59
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Best amusante uitspraak, maar volgens mij is hij wel incorrect.
Simpel gezegd:
1 atheïst : aanhanger van het atheïsme
2 atheïsme : ontkenning van het bestaan van god
Er valt niets te ontkennen. Je gaat hier uit van de aanname van het bestaan van God als basis, maar dat klopt niet. Je begint zonder geloof, dus atheïstisch, net zoals je bij je geboorte nog niet in Sinterklaas gelooft of in kabouters.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 25-11-2008, 21:53
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Er valt niets te ontkennen. Je gaat hier uit van de aanname van het bestaan van God als basis, maar dat klopt niet. Je begint zonder geloof, dus atheïstisch, net zoals je bij je geboorte nog niet in Sinterklaas gelooft of in kabouters.
Citaat:
Het is absoluut en per definitie uitgesloten om het atheïsme aan te hangen. Atheïsme is simpelweg het gebrek aan geloof in het bestaan van fictieve opperwezens.

Je kan ook onmogelijk het bestaan van goden ontkennen. Hoogstens het niet bestaan ervan niet ontkennen.

Tenminste, zo liggen de zaken totdat een van die opperwezens zijn/haar bestaan bewijst.

Goedzo jonges
Precies de reactie/respons die ik had verwacht.
Ik stelde dus de vraag, omdat ik gehoopt had dat er iemand met een dergelijke respons zou komen.




Ik zou zeggen: neem contact op met Van Dale.
Hetgeen wat ik ''zeg'' komt (bijna) letterlijk uit Van Dale. Zie: http://www.vandale.nl/vandale/
Wanneer jullie pragmatisch en daadkrachtig kunnen aantonen dat jullie gelijk hebben zullen we dat allemaal kunnen waarnemen.
Kijken of jullie een verandering in het woordenboek (Van Dale) kunnen bewerkstelligen met jullie ''pragmatiek''. Die kans acht ik overigens nihil tot nul!



Succes

Laatst gewijzigd op 25-11-2008 om 21:58.
Oud 25-11-2008, 22:17
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
De Van Dale, die beschouwd wordt als dé voornaamste bron op het gebied van religie!
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Advertentie
Oud 25-11-2008, 22:45
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wanneer jullie pragmatisch en daadkrachtig kunnen aantonen dat jullie gelijk hebben zullen we dat allemaal kunnen waarnemen.
Okay:

1 - Er is geen bewijs voor het bestaan van goden.

Conclusie: mijn kritiek op je foute bewoording klopt


Erg lange redenatie, ik weet het, maar ik weet dat je door pure doortastendheid en wil om de discussie volledig te doorgronden hem tot het eind zult kunnen doorlezen.

Überhaupt, je probeert een atheïst te vertellen wat hij wel of niet geloofd? Ik kan dat zelf prima, dank je. Ik wil niet arrogant overkomen, maar ik weet domweg beter dan jij wat er in mijn eigen hoofd zit.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 26-11-2008, 00:05
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik zou zeggen: neem contact op met Van Dale.
Hetgeen wat ik ''zeg'' komt (bijna) letterlijk uit Van Dale. Zie: http://www.vandale.nl/vandale/
Het grote van Dale beschrijvend woordenboek der nederlandse taal.

weinig verassend dat naast de term Religie de term Atheïst en Atheïsme foutief zijn.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 26-11-2008, 00:55
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Het grote van Dale beschrijvend woordenboek der nederlandse taal.

weinig verassend dat naast de term Religie de term Atheïst en Atheïsme foutief zijn.
Ja. OF je zegt in eerste instantie gewoon wat je bedoeld, namelijk dat kinderen niet 'gelovig zijn' als ze geboren worden. Dat deze nutteloze discussie over defenities er aan zat te komen, zagen we tenslotte allemaal allang aankomen.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Oud 26-11-2008, 07:30
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Om dit (offtopic) gedeelte (van mijn kant) af te sluiten.

Spoiler
Oud 26-11-2008, 10:13
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Misschien moeten de atheïsten eens naar nicea om af te spreken wat ze nou precies zijn.
Oud 26-11-2008, 10:43
Verwijderd
Citaat:
Om dit (offtopic) gedeelte (van mijn kant) af te sluiten.

Spoiler
Waaah hou toch op met je misplaatste gebruik van de spoilertag
Oud 26-11-2008, 11:42
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Goedzo jonges
Precies de reactie/respons die ik had verwacht.
Ik stelde dus de vraag, omdat ik gehoopt had dat er iemand met een dergelijke respons zou komen.




Ik zou zeggen: neem contact op met Van Dale.
Hetgeen wat ik ''zeg'' komt (bijna) letterlijk uit Van Dale. Zie: http://www.vandale.nl/vandale/
Wanneer jullie pragmatisch en daadkrachtig kunnen aantonen dat jullie gelijk hebben zullen we dat allemaal kunnen waarnemen.
Kijken of jullie een verandering in het woordenboek (Van Dale) kunnen bewerkstelligen met jullie ''pragmatiek''. Die kans acht ik overigens nihil tot nul!



Succes
Waarom vandale? Er zijn zat woordenboeken die een goede beschrijving van het woord atheist geven, dat de vandale geregeerd wordt door slinkse christenen is ons probleem verder niet, neem jij daar contact mee op, tot die tijd hebben wij gelijk

Overigens hebben we volgens dictionary.com allemaal gelijk, wat een feest zeg!

Spoiler
__________________
Welcome to your mom's house!
Oud 26-11-2008, 14:08
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Waarom vandale? Er zijn zat woordenboeken die een goede beschrijving van het woord atheist geven, dat de vandale geregeerd wordt door slinkse christenen is ons probleem verder niet, neem jij daar contact mee op, tot die tijd hebben wij gelijk

Overigens hebben we volgens dictionary.com allemaal gelijk, wat een feest zeg!

Spoiler
Denial
1. an assertion that something said, believed, alleged, etc., is false: Despite his denials, we knew he had taken the purse. The politician issued a denial of his opponent's charges.
2. refusal to believe a doctrine, theory, or the like.
3. disbelief in the existence or reality of a thing.
4. the refusal to satisfy a claim, request, desire, etc., or the refusal of a person making it.
5. refusal to recognize or acknowledge; a disowning or disavowal: the traitor's denial of his country; Peter's denial of Christ.
6. Law. refusal to acknowledge the validity of a claim, suit, or the like; a plea that denies allegations of fact in an adversary's plea: Although she sued for libel, he entered a general denial.
7. sacrifice of one's own wants or needs; self-denial.
8. Psychology. an unconscious defense mechanism used to reduce anxiety by denying thoughts, feelings, or facts that are consciously intolerable

Volgens dictionary.com klopt Van Dale dus gewoon en spreek je, jezelf eigenlijk tegen door Van Dale als foutief te bestempelen. Pm voor verder uitleg/discussie hierover?
Oud 26-11-2008, 14:54
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Als een willekeurige defenitie uit dit topic gehandhaafd word, is een boedhist een atheist.

volgens mij geeft dat aan de definities die in dit topic gebruikt worden foutief zijn, omdat ze veel te breed zijn, aangezien 'de atheisten' wel degelijk een (zij het ongeorganiseerde) groep mensen zijn, waar de boedhisten (volgens de atheisten en volgens de boedhisten zelf) niet in thuishoren.

de individuele definities uit de woordenboeken hebben dus ieder voor zich niet genoeg differentierend vermogen, en zijn dus geen van alleen genoeg fundamenteel om er uit te bepalen wat een atheist nu werkelijk is.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Oud 26-11-2008, 15:40
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Denial
1. an assertion that something said, believed, alleged, etc., is false: Despite his denials, we knew he had taken the purse. The politician issued a denial of his opponent's charges.
2. refusal to believe a doctrine, theory, or the like.
3. disbelief in the existence or reality of a thing.
4. the refusal to satisfy a claim, request, desire, etc., or the refusal of a person making it.
5. refusal to recognize or acknowledge; a disowning or disavowal: the traitor's denial of his country; Peter's denial of Christ.
6. Law. refusal to acknowledge the validity of a claim, suit, or the like; a plea that denies allegations of fact in an adversary's plea: Although she sued for libel, he entered a general denial.
7. sacrifice of one's own wants or needs; self-denial.
8. Psychology. an unconscious defense mechanism used to reduce anxiety by denying thoughts, feelings, or facts that are consciously intolerable

Volgens dictionary.com klopt Van Dale dus gewoon en spreek je, jezelf eigenlijk tegen door Van Dale als foutief te bestempelen. Pm voor verder uitleg/discussie hierover?
Het ging om disbelief maar lees vooral wat je wil lezen je krijgt gelijk van me hoor, veel plezier ermee. O en je pmt maar een eind weg maar een discussie voeren is lastig als je verlangt dat daarvoor de vandale aangepast wordt.
__________________
Welcome to your mom's house!
Oud 26-11-2008, 16:04
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Het ging om disbelief maar lees vooral wat je wil lezen je krijgt gelijk van me hoor, veel plezier ermee. O en je pmt maar een eind weg maar een discussie voeren is lastig als je verlangt dat daarvoor de vandale aangepast wordt.
Nee, ik gaf een definitie van 2 woorden uit Van Dale, waarnaast ik een eerder gedane uitspraak in twijfel trok.
Het is een keus van mij om niet te diep in te gaan op de definitie van die woorden in dit topic, aangezien dit mijn inziens niet heel veel met dit topic te maken heeft.
Daarnaast leek het mij een niet heel onlogische stap om contact op te nemen met Van Dale.
Ads door Google
Oud 26-11-2008, 16:13
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ja. OF je zegt in eerste instantie gewoon wat je bedoeld, namelijk dat kinderen niet 'gelovig zijn' als ze geboren worden.
Dat is heel mijn punt dat weet ik eigenlijk niet.
Ik heb van beiden kanten opvoeding gehad, van wat christenen heidenen noemen maar wat een natuurgeloof is, en een zwaar orthodox katholieke kant.

door omstandigheden heb ik me daarna lange tijd niet met het vraagstuk bezig gehouden, nu ben ik tot de conclusie gekomen dat elk mens geloofd, zelfs atheïsten maar dat niet iedereen dat beschrijft als 'god' noch is het zo dat iedereen zich daarom geroepen voelt zich aan te sluiten bij de regels van een instituut wat betreft deze wat mij betreft belangrijke levensvraag, of ze er nu wel of niet over wensen te redeneren.

deze verkapte persoonlijke aanval van jou specifiek vind ik erg jammer.

Citaat:
Dat deze nutteloze discussie over defenities er aan zat te komen, zagen we tenslotte allemaal allang aankomen.
waarom zou die discussie nutteloos zijn.
Een geloof in 'god' is niet per definitie een religie, een religie is het instituut dat een specifiek soort geloof in god hanteert.
En atheïsme op haar beurt kan je niet aanhangen, noch ontkent een atheïst per definitie het bestaan van god, een atheïst meent dat 'god' geen geldige fysische term is.

Ik geloof zo wel in 'god' (al verzeker ik je dat ik er iets anders onder versta dan mijn buurman en hij op zijn beurt weer iets anders dan zijn zus) als dat ik anti-religieus ben.

"religie = een geloof in god" is daarom een foutieve term.

Citaat:
De constatering die ik doe is dat de bewering: ''want baby's zijn altijd atheïsten.'' mijn inziens foutief is.
JaJ en jij weten dat ik niet degene bent die daar iets over zei?

Citaat:
- Voor verdere discussie over de terminologie (atheïst, atheïsme) is het véél logischer en doeltreffender om niet (ridicuul) op mij te reageren, maar contact op nemen met Van Dale. (eerder gezegd).
Ik beschouw niet de Van dale als authoriteit op basis van terminologie maar mensen, jij bent een mens.

terminologie is het belangrijkste in heel het geloven/religie/ontkennen/niet geloven discussie, ik snap de bedreiging en waarom mensen er graag voor uit de weg willen.

Wat meer ontopic:
Ik heb voor de gein ook even de kritieken van professor in de kunst van het geloven en daarnaast pastor (6 delen) ook doorgeken, ik zie niet in hoe zeitgeist specifiek zich op het christendom zou richten, ze nemen het als voor de hand liggend voorbeeld, maar expliciet stellen ze in het begin dat het een ontwikkeling is geweest niet beperkt tot het christendom.

hij viel nogal over 25 december maar liet de rest van de cijfermatige overeenkomsten in het midden.

ergens werd er ook gesteld dat god simpelweg in al die mooie 4 seizoenen 12 maanden etc. (wederom terminologie, goh waar komt 'easter' vandaan zeg) heeft voorzien.

naar aanleiding van die stelling wil ik de vraag poneren waarom god dan zo inaccuraat is (365 dg + 3 u)?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 26-11-2008 om 16:29.
Oud 26-11-2008, 16:27
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Ik beschouw niet de Van dale als authoriteit op basis van terminologie maar mensen, jij bent een mens.
Dankjewel arPos

Citaat:
terminologie is het belangrijkste in heel het geloven/religie/ontkennen/niet geloven discussie, ik snap de bedreiging en waarom mensen er graag voor uit de weg willen
Wil jij dan wel zo vriendelijk zijn dit uit te leggen?
Oud 26-11-2008, 16:29
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Nee, ik gaf een definitie van 2 woorden uit Van Dale, waarnaast ik een eerder gedane uitspraak in twijfel trok.
Het is een keus van mij om niet te diep in te gaan op de definitie van die woorden in dit topic, aangezien dit mijn inziens niet heel veel met dit topic te maken heeft.
Daarnaast leek het mij een niet heel onlogische stap om contact op te nemen met Van Dale.
Wat een uitzonderlijk goed keus van je Echt hulde Vooral dat je er niet te diep op ingaat, je zou in een discussie terecht kunnen komen waarbij je je argumenten zelf moet opstellen en als dat niet je sterkste punt is kun je op deze manier toch een post maken.

Ontopic: Is dat zeitgeist nu eigenlijk serieus te nemen? Of is het een micheal moore-achtige eenzijdige weergave van de waarheid/complottheorie?
__________________
Welcome to your mom's house!
Oud 26-11-2008, 16:35
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Wat een uitzonderlijk goed keus van je Echt hulde Vooral dat je er niet te diep op ingaat, je zou in een discussie terecht kunnen komen waarbij je je argumenten zelf moet opstellen en als dat niet je sterkste punt is kun je op deze manier toch een post maken.
Oud 26-11-2008, 16:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het is een keus van mij om niet te diep in te gaan op de definitie van die woorden in dit topic, aangezien dit mijn inziens niet heel veel met dit topic te maken heeft.
Nou ja, een definitiefout die even groot is als stellen dat Christenen een geloofsstroming zijn die een wezen genaamd Satan aanbidden en Jezus zien als de belichaming van alles dat slecht is, vind ik niet bepaald een kleine misstap.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 26-11-2008, 16:38
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Wil jij dan wel zo vriendelijk zijn dit uit te leggen?
Natuurlijk:

Definities bestaan omdat men overeen is gekomen dat iets aan een definitie voldoet, waarom noem je een tafel een tafel?

Nu zit er in de spirituele/beschouwende/filosofische zin een probleem met terminologie, namelijk dat het heel lastig eenduidig uit is te leggen.

iedereen weet wat een tafel is, maar iedereen hanteert een persoonlijke definitie van het concept 'god' en 'geloven' en alle spirituele/beschouwende/filosofisch gerelateerde zaken.
bovendien is het ook nog zo dat juist als je het hebt over overdenkingen in tegenstelling tot fysieke zaken juist de eenduidigheid enorm belangrijk is, immers als ik als 'god' de letter 'A' hanteer en jij het cijfer '3' dan zeggen we hetzelfde maar bedoelen we iets anders.

In mijn vakgebied (zeevaart, veel te maken met de astrologie en al de genoemde ontwikkelingen in zeitgeist) wordt zo'n communicatieprobleem benadrukt, aan boord spreken we ook geen engels maar gestandariseerd engels, je moet namelijk geheel vocaal exact kunnen beschrijven, dat is erg moeilijk, en moet met voorzichtigheid gedaan worden.

Hierdoor valt of staat het hele "wij geloven lekker hetzelfde" compleet met de juiste toepassing van terminologie.
oftewel niet elke christen interpreteert hetzelfde of maakt dezelfde afwegingen wat betreft relevantie.

de statische groep is dus onbestaand en geloven is dus een dynamisch proces in plaats van vasthouden aan institionele waarden.

geloven betekent dan ook, aannemen dat...

Citaat:
Ontopic: Is dat zeitgeist nu eigenlijk serieus te nemen? Of is het een micheal moore-achtige eenzijdige weergave van de waarheid/complottheorie?
Het klopt grotendeels, exacte data zijn natuurlijk altijd moeilijk hard te maken maar de connectie tussen de migratie van de "christelijke" groep komt qua tijdslijn overeen met cultuurclashes met bv. egyptenaren, later grieken, romeinen, en ten slotte hier.

daarna probeerde de christelijke groep nadat ze in de middeleeuwen onze geweldige geadvanceerde maatschappij (grieken/romeinen/germanen/anglosaxen/kelten etc) kapotgetrapt had tot schijt uit het raam en cholera terug naar het beloofde land in het midden oosten te gaan, daarin mislukkend evident genoeg, de VS rest amrika en afrika zijn wel aardig geindoctrineerd volgens mij.

overigens is een vrijwel gelijke calens bekend bij de zuid-amerikaanse bevolkingen, als je tijd op locatie op een bol wil bepalen is de hemel dan ook de betrouwbare factor.

zelfs vandaag de dag is navigatie er evenredig op gebaseerd, ook dingen als de dierenriem (of je nu de romeinse, egyptische of chinese) neemt zijn duidelijke voorbeelden, handig van god he, zoals een christen dat wellicht zou zeggen.

ik hou het erop dat mensen zelfs in de oudheid al manieren zocht om te verklaren en te construeren.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 26-11-2008 om 16:54.
Oud 26-11-2008, 16:52
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Nou ja, een definitiefout die even groot is als stellen dat Christenen een geloofsstroming zijn die een wezen genaamd Satan aanbidden en Jezus zien als de belichaming van alles dat slecht is, vind ik niet bepaald een kleine misstap.
Nee, je vergelijking is ridicuul en het is geen misstap. Jij vind het een definitiefout.
Ik las een uitspraak en dacht/denk dat er iets niet aan klopt(e).
Vervolgens raadpleeg ik Van Dale en is al snel duidelijk dat de ''definitie'' vrij breed.
Oud 26-11-2008, 17:53
Verwijderd
Citaat:
Ontopic: Is dat zeitgeist nu eigenlijk serieus te nemen? Of is het een micheal moore-achtige eenzijdige weergave van de waarheid/complottheorie?
Nee, erger. Waar je je bij Moore gewoon ergert aan de eenzijdigheid en het gebrek aan inhoud, ga je je bij Zeitgeist ergeren aan de volkomen stompzinnigheid van wat er beweerd wordt.
Oud 28-11-2008, 19:41
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Misschien moeten de atheïsten eens naar nicea om af te spreken wat ze nou precies zijn.
hahaha

dat zou echt geniaal zijn, en dat ze dan ook met een hele lap tekst terug komen, en dat elke atheistische tiener daar les uit krijgt met geengodsdienstles op een algemeen atheistische scholengemeenschap

Laatst gewijzigd op 28-11-2008 om 19:48.
Oud 28-11-2008, 19:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ware het dan niet, dat het onmogelijk is om met elkaar af te spreken dat er geen afspraken zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 29-11-2008, 20:43
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Atheïsme is het simpelweg niet in je redenatie doen gebruiken van de term god, goden of anderzins niet te definiëren entiteiten.

Daarmee zou het de kortste leer zijn op de wereld.

Lappen tekst zijn pas nodig als je geen atheïst bent, je wel gebruik maakt in je redenaties, de termen; god, goden of anderzins niet te definiëren entiteiten, doch anti religieus bent.

dit vanwege de uitmuntende gezamelijke kwaliteit van religiën om te negeren dat niet zij maar de mens geloof invullen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 30-11-2008, 00:27
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Atheïsme is het simpelweg niet in je redenatie doen gebruiken van de term god, goden of anderzins niet te definiëren entiteiten.

Daarmee zou het de kortste leer zijn op de wereld.

Lappen tekst zijn pas nodig als je geen atheïst bent, je wel gebruik maakt in je redenaties, de termen; god, goden of anderzins niet te definiëren entiteiten, doch anti religieus bent.

dit vanwege de uitmuntende gezamelijke kwaliteit van religiën om te negeren dat niet zij maar de mens geloof invullen.
Ik denk dat je wel een punt hebt. ik denk alleen dat ook de meeste mensen van een religie toch ook net iets afwijken van het gemiddelde, en allemaal wel een persoonlijke lap tekst hebben over hoe het allemaal zit, bij wijze van spreken
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Oud 30-11-2008, 11:41
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Jezus zou vergelijkenissen tonen en met verschillende andere (half)goden elders op de wereld. En dat zou zo zijn gemaakt om de overstap naar Jezus kleiner te maken. Zou best kunnen, maar ik vraag me dan wel af waarom de Egyptische vergelijking dan ook overeenstemt met de Germaanse goderij en met de Griekse en met de Latijnse en met de Keltische etcetera. Zijn dat dan ook veroveringstrucs of speelt er meer?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 30-11-2008, 11:42
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
hahaha

dat zou echt geniaal zijn, en dat ze dan ook met een hele lap tekst terug komen, en dat elke atheistische tiener daar les uit krijgt met geengodsdienstles op een algemeen atheistische scholengemeenschap
http://www.freewebs.com/deatheist/

duurde exact 2 seconden eer ik het vond
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Gelovig?
LauraJansen
500 01-01-2011 12:25
Levensbeschouwing & Filosofie Geloof - vervolg op 'De ontkrachting van het christendom'
Verwijderd
233 14-06-2010 22:20
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe sta jij in je geloof als christen?
Miekje*
285 25-11-2008 19:22
Levensbeschouwing & Filosofie tegenargumenten retorische oefening filosofie
Bladerendans
29 15-03-2004 07:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:01.