Oud 04-10-2003, 15:48
Verwijderd
Moeten KCV, Latijn en Grieks eigenlijk ook invoerd in HAVO-niveau?

De vraag is vrij duidelijk en ik ben van mening dat dit een goed idee is.

Immers, er zijn ongetwijfeld zat havo leerlingen die zich willen verdiepen in deze vakken, maar daar de mogelijkheid niet toe hebben omdat ze het vwo niveau niet kunnen bijhouden, of daarvoor niet genoeg gemotiveerd zijn.
Het moet toch goed mogelijk zijn om deze vakken ook op ietwat makkelijker niveau uit te voeren, kortere teksten, wat minder moeilijk teksten, misschien de lastige constructies weglaten (gerendi(v)um bijvoorbeeld). Zo heel erg moeilijk moet dat toch niet zijn? Er is immers ook wiskunde op verschillende niveaus.

En voor KCV vind ik zeker dat dat ook een havo vak moet worden.
Het is een ontzettend leuk vak waarbij je ook veel dingen leert en echt moeilijk is het niet.
En aangezien je op het atheneum ook KCV kan kiezen, dan zouden ze dat ook moeten kunnen regelen voor de havo.

Verder zal het hun algemene ontwikkeling zeker ten goede komen en hun taalvaardigheid op het gebied van Frans, Duits, Engels en ook Nederlands vergroten.[size=copyright Dminor][/size]

Ik heb er nou eigenlijk alleen geen idee van hoe havo leerlingen hier over denken. Misschien zijn er veel die zeggen dat ze het niet willen, ze het stom vinden, maar volgens mij zijn er toch best wat die het wel zouden willen, of zouden willen proberen in ieder geval.

En misschien gaan alle oude classici ook wel op tilt, en de jaloers gymnasiasten.

Maar wat is jullie mening? Gooi het eruit.

Laatst gewijzigd op 04-10-2003 om 16:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-10-2003, 16:01
Dminor
Avatar van Dminor
Dminor is offline
Ik denk dat ze niet voor niets deze vakken slechts op het vwo geven, maar dit weloverwogen hebben ingevoerd.

Dat het voor jou niet moeilijk is hoeft niet te zeggen dat havisten er geen problemen mee zullen ondervinden, zij het op een lager niveau. En als dit niveau aan hun gemiddelde capaciteiten en motivatie aangepast zou moeten worden hou je volgens mij ook niet veel meer over wat ze aan voor hen nuttige informatie op zouden kunnen pikken.

Daarbij denk ik ook niet dat ze er op de havo op zitten te wachten. Het vergt structureel en analytisch denkvermogen wat juist kenmerkend schijnt te zijn voor de gymnasium- en vwo-leerling.

Aan de andere kant is het natuurlijk leuk om ze er mee in aanraking te laten komen. Het zal hun algemene ontwikkeling zeker ten goede komen en hun taalvaardigheid op het gebied van Frans, Duits, Engels en ook Nederlands vergroten.
__________________
Zul je altijd zien; zit je in bad, wrijft er iemand over je lamp!!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 16:14
Verwijderd
Ik vind het wel moeilijk, maar wel leuk, net zoals ik wiskunde moeilijk vind, maar ook leuk.
Ik denk niet dat dat zo'n probleem is. Op de havo wordt natuurlijk ook wiskunde gegeven en er lopen veel leerlingen rond die dat ook moeilijk, maar leuk vinden. Als ze het maar willen.

Dat structureel en analytisch denkvermogen is wel waar, maar havo leerlingen hebben dat natuurlijk ook, hetzij in mindere mate, waarnaar het vak aangepast moet worden.
Maar zeker in het eerste jaar van Latijn en Grieks, lijkt me het nog niet zo heel moeilijk voor een havist. Het begint met vormpjes en woorden leren die je moet herkennen, en aan de hand daarvan kleine zinnetjes vertalen. Dat moet voor een havist toch best te doen zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 16:19
hi
hi is offline
Ik ben benieuwd. Ik zat op het atheneum nooit geweten dat je ook KCV kon nemen (had het ook niet gewild)
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 16:21
Verwijderd
Citaat:
hi schreef op 04-10-2003 @ 17:19:
Ik ben benieuwd. Ik zat op het atheneum nooit geweten dat je ook KCV kon nemen (had het ook niet gewild)
Ik weet niet zeker of je op elke school op het atheneum KCV kan kiezen, maar bij ons wel.
Het komt dan wel in je vrije ruimte, en niet in plaats van CKV, zoals sommige mensen hoopten.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 10:44
Verwijderd
Ik ben ervoor dat KCV wordt ingevoerd op de HAVO, want dat is nog best te doen. Het is ook goed voor de welbekende 'algemene ontwikkeling', want je hebt er best veel aan vind ik.
Maar Latijn en Grieks lijkt me een minder goed idee. Het is niet voor niks dat er een scheiding is tussen HAVO en VWO. Ik weet van vrienden van me die de HAVO doen, dat talen meestal het grootste probleem zijn. Sommigen hebben eerst VWO gedaan, maar moesten toch naar de HAVO omdat ze het niet gingen redden op hun talen. Dan heeft het weinig zin om dit ook nog aan te gaan bieden. Ik ken ook niemand van de HAVO die wel Grieks en Latijn zou willen.
Het aantal SLU voor Grieks en Latijn is ook best hoog, dus het zijn wel zware vakken. Ik heb ze allebei, dus ik kan het weten. Een aangepaste versie is op zich nog wel een idee, maar eigenlijk vind ik niet dat je dan 'echt' Latijn en Grieks hebt. Je hebt alle grammaticale constructies wel nodig om 'echt' te vertalen. Dus: alles of niets. Een tussenweg lijkt me een beetje raar.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 13:03
Verwijderd
Talen zijn denk ik niet zo'n groot probleem denk ik, ik bak zelfs ook niets van Frans en Duits, maar Latijn en Grieks wel weer iets beter.
Ik denk ook dat Latijn en Grieks hun taalvaardigheid juist ten goede zal komen. Ga maar bij jezelf na, dat heb je ongetwijfeld ook.

Ook dat voorbeeld dat ze van het vwo naar het havo gingen. Stel nou dat ze op vwo Frans niet haalden, maar nu op havo kunnen ze het wel. Je krijgt dan toch een stuk minder Frans dan op het vwo, het vak is 'minder compleet', evenzo bij andere vakken.
Je kan dan ook vast netzoiets bij Latijn en Grieks bedenken.

En er zijn genoeg leuke en goede teksten zonder dat ze echt moeilijk zijn of moeilijke constructies hebben.
Voor mijn part laat je ze in de vierde stukken uit de bijbel vertalen, dat is misschien wel makkelijk, maar om daar mee de vierde klas mee te beginnen, en vervolgens steeds een stukje moeilijker.

Kijk, dat ze nou niet hele moeilijke teksten in hun originele versies gaan vertalen, oke. De Odyssee van Homeros bijvoorbeeld is vrij stevig, ik zou ze ook geen Caesar laten lezen.
Ik ga er eigenlijk wel van uit dat er simpelere versies bestaan van die teksten, misschien kunnen ze die gaan vertalen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 16:38
MAGIC-MAN
Avatar van MAGIC-MAN
MAGIC-MAN is offline
Hier spreek een havist..........

Nu KCV is al sinds 1998 ingevoerd op VWO en HAVO als keuzevak alleen zijn er maar heel weinig scholen die het aanbieden voor havo mensen.... in brabant heb ik me laten zeggen zijn we zelfs de enigste..

KCV volgen we dan wel met de latinisten, maar ik kan nou niet zeggen dat het niveau heel heel hoog is.

Met latijn en grieks hoef je niet aan te komen op het havo, de keuzes voor de moderne vreemde talen zijn al zo laag... ( 4 Du2 en een nieuw record 31 voor Fa2 maar dat terzijde)

Nee t grammaticaal inzicht zou een Havist niet hebben om de klassieke talen te besturderen. wel jammer want ik vind het ook zelf heel interessant
__________________
Als de wereld een appel is........dan is de school een rotte plek
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 16:51
Verwijderd
Citaat:
MAGIC-MAN schreef op 06-10-2003 @ 17:38:
Hier spreek een havist..........

Nu KCV is al sinds 1998 ingevoerd op VWO en HAVO als keuzevak alleen zijn er maar heel weinig scholen die het aanbieden voor havo mensen.... in brabant heb ik me laten zeggen zijn we zelfs de enigste..

KCV volgen we dan wel met de latinisten, maar ik kan nou niet zeggen dat het niveau heel heel hoog is.

Met latijn en grieks hoef je niet aan te komen op het havo, de keuzes voor de moderne vreemde talen zijn al zo laag... ( 4 Du2 en een nieuw record 31 voor Fa2 maar dat terzijde)

Nee t grammaticaal inzicht zou een Havist niet hebben om de klassieke talen te besturderen. wel jammer want ik vind het ook zelf heel interessant
Ik wist niet eens dat sommige scholen dat al aanbiedden.
Ik vind dat alle scholen dat zouden moeten doen.

Maar stel, als er voor jou de mogelijkheid was om op een 'havo-niveau' Latijn en / of Grieks te doen, zou je die kans aannemen?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 16:57
MAGIC-MAN
Avatar van MAGIC-MAN
MAGIC-MAN is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 06-10-2003 @ 17:51:
Ik wist niet eens dat sommige scholen dat al aanbiedden.
Ik vind dat alle scholen dat zouden moeten doen.

Maar stel, als er voor jou de mogelijkheid was om op een 'havo-niveau' Latijn en / of Grieks te doen, zou je die kans aannemen?
Ja dat wel
__________________
Als de wereld een appel is........dan is de school een rotte plek
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 19:27
Verwijderd
Citaat:
MAGIC-MAN schreef op 06-10-2003 @ 17:57:
Ja dat wel
Dames en heren, aanschouw hier het eerste bevestigende antwoord op mijn vraagstelling 'willen havisten Latijn en Grieks kunnen kiezen?'!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 19:30
Dminor
Avatar van Dminor
Dminor is offline
*applaudiseert*
__________________
Zul je altijd zien; zit je in bad, wrijft er iemand over je lamp!!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 20:39
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Tja, natuurlijk is er een groep die dat wel wil. Maar bij ons op school kon je als vwo-er na de eerste klas geen muziek meer kiezen. Blijkbaar was het niet nuttig genoeg. Hetzelfde geldt voor verzorging na de tweede en techniek. Ook informatiekunde bleek niet leuk genoeg te zijn voor een vwo-er. Waarschijnlijk is dat niet overal zo, maar zo blijkt dus dat ook voor vwo-ers keuzes wegvallen. Ik had ook graag muziek en verzorging gehad, maar het was niet mogelijk.

Het punt is: als je dat soort dingen echt graag wilt kan je er altijd nog een cursus voor doen. Niet alleen klassieke talen, maar ook vakken die je achteraf toch gehad wilde hebben of niet kon kiezen. Dus lekker boeiend als er geen klassieke talen op de HAVO gegeven worden. Het aanbod is dan ook niet oneindig.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 06-10-2003 @ 21:39:
Tja, natuurlijk is er een groep die dat wel wil. Maar bij ons op school kon je als vwo-er na de eerste klas geen muziek meer kiezen. Blijkbaar was het niet nuttig genoeg. Hetzelfde geldt voor verzorging na de tweede en techniek. Ook informatiekunde bleek niet leuk genoeg te zijn voor een vwo-er. Waarschijnlijk is dat niet overal zo, maar zo blijkt dus dat ook voor vwo-ers keuzes wegvallen. Ik had ook graag muziek en verzorging gehad, maar het was niet mogelijk.

Het punt is: als je dat soort dingen echt graag wilt kan je er altijd nog een cursus voor doen. Niet alleen klassieke talen, maar ook vakken die je achteraf toch gehad wilde hebben of niet kon kiezen. Dus lekker boeiend als er geen klassieke talen op de HAVO gegeven worden. Het aanbod is dan ook niet oneindig.
Bij ons op school kan je ckv3 kiezen (muziek) en informatica en veel vwo-leerlingen doen dat ook.

Maar wat zou je dan zeggen van modules Latijn en Grieks, netzoals sommige scholen modules Spaans geven. Een keer in de week buiten schooltijd een uur les, en dat het hele (of halve) schooljaar?
Ik denk dat dat best een idee kan zijn, maar het is dan wel voor de meest gemotiveerde leerlingen, bedenk ik me net, want niet veel leerlingen willen hun vrije tijd opofferen voor een module.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 23:03
Belgje
Belgje is offline
hallo,

Latijn of Grieks geven aan mensen wie het niet intereseert, kan je niet. En meestal is dit zo in onderwijsvormen die geen Klassieke Talen op hun programma hebben staan (op HAVO-niveau bij jullie dus). Het is inderdaad goed voor hun taalkundige ontwikkeling, maar waneer het geen interesse opwekt, of het leren van deze vakken gewoon te zwaar is, heeft het geen zin.
Daarom zijn er ook gescheiden vormen. HAVO en VWO bij jullie, ASO, TSO en BSO bij ons. Wanneer iemand Latijn of Grieks wil leren, zal hij/zij zich daarvoor inzetten en VWO (of ASO) doen. Dan heeft hij/zij ook de verstandelijke capaciteit.
De geschiedenis en de cultuur darentegen moet wel gegeven worden (lessen geschiedenis). Eventueel kan je daar de leerlingen een simpel tekstje laten vertalen... Misschien Carmina Burana, nog leuk ook...

Maar Latijn of Grieks op een ander niveau brengen, kan je gewoon niet. De grammatica blijft even moeilijk, het vocabularia even essentieel...

Groetjes,
Belgje
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 23:39
Verwijderd
Eigenlijk zou er uitgezocht moeten worden of het sowieso mogelijk is Latijn en Grieks 'te versimpelen', dan zou ik al heel wat meer weten.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 08:06
Verwijderd
Bij een vriend van me hebben ze dat geprobeerd (Nederlandse school). UIteindelijk was van heel 3havo maar 1 persoon geďnteresseerd: hij. Dat hebben ze toen dus ook weer afgelast en hij vond het wel heel erg, want hij had het wel graag willen volgen, maar kon alleen niet op vwo-niveau werken.

Maar wat ik ook vaag vind: in Nederland kun je niet hoger gaan studeren dan wat ze je aanraden va de cito-toets, niet? In België kan dat dus wel, je krijgt wel een advies, maar uiteindelijk kies je er zelf voor of je gemotiveerd genoeg bent om Latijn-Grieks te gaan doen. En er zijn er genoeg die het op hun sokken konden halen die niet gemotiveerd waren en iets anders zijn gaan doen en anderen die het advies beroeps/technisch kregen en cum laude afgestudeerd zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 17:12
Medea
Avatar van Medea
Medea is offline
In feite zou de discussie op ruimer niveau gevoerd moeten worden: wat een havist/ TSO'er kan aantrekken in Latijn en Grieks kan een VWO'er/ASO'er aantrekken in techniek. Waarom kan men geen aantal uren vrijmaken om over deze studiegroepen heen bepaalde lessen te gaan geven. De mensen die serieus Latijn en Grieks willen doen kunnen gymnasium volgen of ASO Grieks-Latijnse, maar mensen uit economie, TSO, BSO kunnen een beperkt pakket krijgen. En een ASO'er met interesse in techniek kan zich enkele uren technisch scholen, ook op een beperkter vlak dan een TSO'er. Zo kan elk studeren op zijn niveau, maar ook zijn interesses bevredigen.
__________________
... een beetje liefde alstublieft...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-10-2003, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Medea schreef op 26-10-2003 @ 18:12:
In feite zou de discussie op ruimer niveau gevoerd moeten worden: wat een havist/ TSO'er kan aantrekken in Latijn en Grieks kan een VWO'er/ASO'er aantrekken in techniek. Waarom kan men geen aantal uren vrijmaken om over deze studiegroepen heen bepaalde lessen te gaan geven. De mensen die serieus Latijn en Grieks willen doen kunnen gymnasium volgen of ASO Grieks-Latijnse, maar mensen uit economie, TSO, BSO kunnen een beperkt pakket krijgen. En een ASO'er met interesse in techniek kan zich enkele uren technisch scholen, ook op een beperkter vlak dan een TSO'er. Zo kan elk studeren op zijn niveau, maar ook zijn interesses bevredigen.
Iemand die VWO/ASO doet, kan altijd nog kiezen voor een technische opleiding in het hoger beroepsonderwijs of op universitair niveau, maar iemand die HAVO/TSO volgt, kan niet klassieke talen gaan volgen aan een uni.
Op VWO (en ASO?) wordt ook genoeg aan techniek gedaan, mits je een van de profielen natuur&techniek of natuur&gezondheid hebt. Met deze profielen krijg je natuurkunde, wiskunde (en scheikunde), en als je NT doet ga je diep op de technische kant ervan in. Dat is wel heel theoretisch, maar dat is nou eenmaal zo op het VWO. Praktijk toepassingen krijg je pas serieus op de universiteit, maarja, daar doe je dan ook VWO voor.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 20:23
Verwijderd
KCV vind ik een goed idee om de algemene ontwikkeling wat omhoog te stuwen. Latijn en Grieks zou geen goed idee zijn: de meeste havisten zijn daar gewoon niet geinteresseerd in.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 20:54
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 26-10-2003 @ 21:23:
KCV vind ik een goed idee om de algemene ontwikkeling wat omhoog te stuwen. Latijn en Grieks zou geen goed idee zijn: de meeste havisten zijn daar gewoon niet geinteresseerd in.
De meeste vwo'ers ook niet.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 09:57
Medea
Avatar van Medea
Medea is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 26-10-2003 @ 18:52:
Iemand die VWO/ASO doet, kan altijd nog kiezen voor een technische opleiding in het hoger beroepsonderwijs of op universitair niveau, maar iemand die HAVO/TSO volgt, kan niet klassieke talen gaan volgen aan een uni.
Op VWO (en ASO?) wordt ook genoeg aan techniek gedaan, mits je een van de profielen natuur&techniek of natuur&gezondheid hebt. Met deze profielen krijg je natuurkunde, wiskunde (en scheikunde), en als je NT doet ga je diep op de technische kant ervan in. Dat is wel heel theoretisch, maar dat is nou eenmaal zo op het VWO. Praktijk toepassingen krijg je pas serieus op de universiteit, maarja, daar doe je dan ook VWO voor.
Daar heb je allemaal mooi gelijk in, maar het is niet omdat een VWO'er/ASO'er graag aan auto's sleutelt dat hij er ook graag zijn beroep van maakt. Daarom vind ik dat initiatiecursussen zouden moeten aangeboden worden op alle niveau's.
__________________
... een beetje liefde alstublieft...
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Medea schreef op 27-10-2003 @ 10:57:
Daar heb je allemaal mooi gelijk in, maar het is niet omdat een VWO'er/ASO'er graag aan auto's sleutelt dat hij er ook graag zijn beroep van maakt. Daarom vind ik dat initiatiecursussen zouden moeten aangeboden worden op alle niveau's.
Gelijk heb je.
Niet dat ik er tegen ben hoor, maar ik wilde even aanduiden dat je op vwo ook de mogelijkheid hebt tot techniek, bij natuurkunde, maar dat is wel meer elektrotechnisch en theoretisch, desalniettemin kan je daar gerust zelf een beetje gaan knutselen hoor.

Het sleutelen aan auto's zal wat moeilijker gaan denk ik, omdat dat teveel lessen per week in beslag zal nemen aan theorie+praktijk, maar minder extreem moet wel kunnen.

Ik ben sowieso toch voorstander van meer creatieve vakken.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 20:58
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Ja, ik vind van wel. Als vrije deel vakken dan wel he.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 05-11-2003, 13:00
In_stilte
Avatar van In_stilte
In_stilte is offline
Ik vind niet dat je het niveau van Latijn/ Grieks naar beneden mag schroeven. Je raakt dan het hele idee kwijt (in ieder geval bij latijn) Hoe wil je cicero geven aan HAVO als ze niet alle gramatica kennen. Het zou betekenen dat ze nooit zelfstandig kunnen vertalen doordat ze niet alles kennen. Het enige wat je zou kunnen doen is zelf verhaaltjes laten schrijven door een leraar latijn en dan kan je net zo goed niets leren. (Ik had ook altijd een gruwelijke hekel aan die niks inhoudende Via Nova verhalen.)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2003, 16:08
Verwijderd
Citaat:
In_stilte schreef op 05-11-2003 @ 14:00:
Ik vind niet dat je het niveau van Latijn/ Grieks naar beneden mag schroeven. Je raakt dan het hele idee kwijt (in ieder geval bij latijn) Hoe wil je cicero geven aan HAVO als ze niet alle gramatica kennen. Het zou betekenen dat ze nooit zelfstandig kunnen vertalen doordat ze niet alles kennen. Het enige wat je zou kunnen doen is zelf verhaaltjes laten schrijven door een leraar latijn en dan kan je net zo goed niets leren. (Ik had ook altijd een gruwelijke hekel aan die niks inhoudende Via Nova verhalen.)
Het gaat niet alleen om grote of lastige teksten zoals Cicero of Caesar, er zijn ook makkelijke teksten, denk maar aan de bijbel, net zo gemakkelijk als Jippus et Jannica.
En niet alleen het vertalen telt, het komt ook de algemene ontwikkelen, taalkennis en woordenschat te goede.

Als er in de 2e klas al met Latijn en Grieks zou worden begonnen (net als op het gymnasium), dan hebben ze ook 4 jaar die taal en nou, dat is al best wat.
Na vier jaar Latijn zaten wij ook Caesar te lezen en voor de havo is er heus wel wat te vinden dat in verhouding staat met hun niveau.

En misschien kunnen ingewikkelde teksten ook wel versimpeld worden.

Laatst gewijzigd op 05-11-2003 om 16:11.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2003, 19:01
In_stilte
Avatar van In_stilte
In_stilte is offline
Ik vind dat je dan, als je de teksten gaat aanpassen het hele idee kwijt raakt van het grieks en latijn.
De teksten zijn juist zo geschreven omdat ze zo bedoelt zijn. Het metrum, de grammatica. Juist de uitzonderingen op de regels spelen zo'n grote rol. Als je de hedendaagse bevolking laat sleutelen aan een taal waar ze (als je bedenkt dat deze taal ooit leefde) nouwelijks iets van af weten is het latijn geen latijn meer, maar is het alleen een vak waar je extra woordjes leert.

Het mooiste van latijn vind ik niet het vertalen, maar juist het filosofische deel. Dat wat afwijkt van het normale. waarom zette cicero iets in drie zinnen als het ook makkelijker kon....
Als je zelf verhaaltjes maakt mis je juist dat belangrijke deel.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2003, 19:27
Medea
Avatar van Medea
Medea is offline
Citaat:
In_stilte schreef op 05-11-2003 @ 20:01:
Ik vind dat je dan, als je de teksten gaat aanpassen het hele idee kwijt raakt van het grieks en latijn.
De teksten zijn juist zo geschreven omdat ze zo bedoelt zijn. Het metrum, de grammatica. Juist de uitzonderingen op de regels spelen zo'n grote rol. Als je de hedendaagse bevolking laat sleutelen aan een taal waar ze (als je bedenkt dat deze taal ooit leefde) nouwelijks iets van af weten is het latijn geen latijn meer, maar is het alleen een vak waar je extra woordjes leert.

Het mooiste van latijn vind ik niet het vertalen, maar juist het filosofische deel. Dat wat afwijkt van het normale. waarom zette cicero iets in drie zinnen als het ook makkelijker kon....
Als je zelf verhaaltjes maakt mis je juist dat belangrijke deel.
Als we er vanuit gaan dat we mensen willen laten proeven van klassieke talen, met wat elementaire kennis om een vleugje van de schoonheid door te geven en niet als grote egoďsten die pracht voor ons alleen houden, vind ik dat het idee schitterend is. Immers, waarom zou er niet meer gespreid kunnen worden?
Het pakket dat VWO ziet op 4-3 jaar kan verdeeld worden over 6 jaar HAVO, met korte anekdotes uit wat normaal gezien wordt in het 5de en 6de.
Stel u een HAVO'er voor, wegsmeltend bij Xenophon, Plinius, Ovidius...
Zijn wij geen barbaren dat wij hen dat geluk willen ontzeggen?
__________________
... een beetje liefde alstublieft...
Met citaat reageren
Oud 05-11-2003, 21:19
In_stilte
Avatar van In_stilte
In_stilte is offline
Citaat:
Medea schreef op 05-11-2003 @ 20:27:
Als we er vanuit gaan dat we mensen willen laten proeven van klassieke talen, met wat elementaire kennis om een vleugje van de schoonheid door te geven en niet als grote egoďsten die pracht voor ons alleen houden, vind ik dat het idee schitterend is. Immers, waarom zou er niet meer gespreid kunnen worden?
Het pakket dat VWO ziet op 4-3 jaar kan verdeeld worden over 6 jaar HAVO, met korte anekdotes uit wat normaal gezien wordt in het 5de en 6de.
Stel u een HAVO'er voor, wegsmeltend bij Xenophon, Plinius, Ovidius...
Zijn wij geen barbaren dat wij hen dat geluk willen ontzeggen?
Als ik jouw prachtige ("ietswat" idealistische ) woorden lees zou ik bijna omverstag gaan en zeggen; waarom niet ?

Toch komen er een aantal problemen bovendrijven;
HAVO is 5 jarig... en zal dus de 6 jaar latijn niet kunnen volmaken.
VWO is 6 jaar durende opleiding... bij ons op school hadden we die 6 jaar jaar hard nodig voor latijn. Ookal beginnen veel scholen pas bij hun 2e jeerlaar met dit vak dan nog zal de HAVO geen extra tijd hebben. (van de 1HAVO t/m 5HAVO ipv de 1/ 2GYM t/m 6GYM)

Ook denk ik dat je met je lofzang over de pracht van het latijn en/of grieks misschien wat hard van stapel loopt. Mooi is het vak daar men er niet te veel energie in hoeft te steken.

Als laatste wil ik de practische kant nog even belichten; Wanneer je de HAVO leerlingen latijn laat volgen met de VWO is er een grote kans dat zij dit niet bijhouden. Wanneer je een apart vak voor HAVO wil maken zullen er grote omslagen komen. Waarschijnlijk krijgen de leraren grieks/ latijn die nu al in zulke kleine klasjes zitten op scholengemeenschappen strax les gaan geven aan 1/ 2 leerlingen. Om nog maar niet te spreken over de kosten die zo'n kleine groep gewilligen zullen maken.

Xenophon, Plinius, Ovidius... Deze groten zullen ook in de nederlandse vertalingen te bewonderen zijn, maar zelf vertalen...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 17:06
Medea
Avatar van Medea
Medea is offline
We kunnen uiteraard ook leerlingen VWO inschakelen om hun praktijkgerichter te maken door de TSO'ers/HAVO'ers vrijwillig lessen te geven .
__________________
... een beetje liefde alstublieft...
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 10:18
Bellenblaas
Avatar van Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Ik denk dat een deel van de havisten het best aan zou moeten kunnen om Latijn of Grieks te volgen. Wanneer iemand goed in talen is, maar de exacte vakken absoluut niet kan is het vwo bijna geen optie voor deze persoon omdat diegene de eerste paar jaren op het vwo niet overleeft.
Iemand op de Havo die interesse heeft in Grieks of Latijn en de capaciteiten voor taal heeft, zou de mogelijkheid moeten krijgen te kiezen voor één van deze twee of voor beide vakken. Dit moet echter wel op vrijwillige basis gebeuren zodat je alleen gemotiveerde leerlingen bij de lessen hebt zitten.
Qua niveau op het vwo en de havo zou er gedacht kunnen worden aan een lesstof verschillend in niveau tussen deze twee leerniveaus, net zoals er onderscheid gemaakt wordt bij de vakken Frans, Duits enz
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 14:19
Charisma
Avatar van Charisma
Charisma is offline
Ja het zou natuurlijk wel kunnen...in een periode zonder een leraren tekort. Er zijn amper genoeg leraren om de vakken die er al zijn te doceren. Dan moeten we natuurlijk niet als overenthousiastelingen (huh?) allemaal vakken erbij verzinnen. Trouwens stel dat er genoeg vraag naar is (wat mij erg sterk lijkt) Na de havo kunnen ze er ook weer niets mee, want dat word toch helemaal niet gegeven op de HBO? Zullen ze dat ook weer moeten veranderen. Neej, latijn/grieks zie ik niet zo gauw op de havo komen. Je erin verdiepen kan je ook met cursussen, de bibliotheek, lesboeken kopen enz.
__________________
...what a lovely way to burn
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Charisma schreef op 13-11-2003 @ 15:19:
Trouwens stel dat er genoeg vraag naar is (wat mij erg sterk lijkt) Na de havo kunnen ze er ook weer niets mee, want dat word toch helemaal niet gegeven op de HBO? Zullen ze dat ook weer moeten veranderen. Neej, latijn/grieks zie ik niet zo gauw op de havo komen. Je erin verdiepen kan je ook met cursussen, de bibliotheek, lesboeken kopen enz.
Wat maakt het uit of je er wel of niet iets mee kan? Ik heb ook Latijn en Grieks, maar ben niet van plan een studie klassieke talen o.i.d. te volgen. Ik volg deze vakken gewoon voor m'n eigen interesse.
School is denk ik ook iets systematischer dan zelfstudie - je moet er wel iets aan doen - en het stellen van vragen is vaak makkelijker, ook heb je dan nog iemand (je leraar) en wellicht een hele groep (je klas) die je kan controleren.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 16:26
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 04-10-2003 @ 17:21:
Ik weet niet zeker of je op elke school op het atheneum KCV kan kiezen, maar bij ons wel.
Het komt dan wel in je vrije ruimte, en niet in plaats van CKV, zoals sommige mensen hoopten.
Ik heb geprobeerd of ik het erbij kon kiezen of ipv CKV 1 maar het kon bij ons op school om roostertechnische redenen niet dacht ik, bovendien wilde ze geen uitzonderingen maken omdat de groep bij KCV mogelijk heel groot werd.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 14-11-2003 @ 17:26:
Ik heb geprobeerd of ik het erbij kon kiezen of ipv CKV 1 maar het kon bij ons op school om roostertechnische redenen niet dacht ik, bovendien wilde ze geen uitzonderingen maken omdat de groep bij KCV mogelijk heel groot werd.
Wij hebben 2 KCV klassen van ongeveer 25 leerlingen per klas.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 03:08
Charisma
Avatar van Charisma
Charisma is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 13-11-2003 @ 17:23:
Wat maakt het uit of je er wel of niet iets mee kan?
Ach, waarom zou je in godsnaam iets met je middelbareschoolvakken doen? Lijkt mij ook vrij overbodig
Ik heb ook Latijn en Grieks, maar ben niet van plan een studie klassieke talen o.i.d. te volgen. Ik volg deze vakken gewoon voor m'n eigen interesse.
dus?
School is denk ik ook iets systematischer dan zelfstudie - je moet er wel iets aan doen - en het stellen van vragen is vaak makkelijker, ook heb je dan nog iemand (je leraar) en wellicht een hele groep (je klas) die je kan controleren.
Juist ja Neem gewoon een cursusje met mede geďntereseerden. simpol. Lerarentekort remember?? En of zelfstudie nou wel of niet beter is, verschilt per persoon.
__________________
...what a lovely way to burn

Laatst gewijzigd op 15-11-2003 om 03:11.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-11-2003, 11:51
Verwijderd
Citaat:
Charisma schreef op 15-11-2003 @ 04:08:
Ach, waarom zou je in godsnaam iets met je middelbareschoolvakken doen? Lijkt mij ook vrij overbodig dat is heel wat anders. andere vakken waar ik bewust voor gekozen heb, heb ik zeker nodig voor mijn vervolgstudie. Latijn en Grieks niet, dat is compleet overbodig. Voor mij hebben Latijn en Grieks dus net zo veel nut als het voor een havo leerling zou zijn.
dus? Dus je opmerking dat ze er naar de havo niets mee kunnen is waar, maar nutteloos. Waarom zouden ze er iets mee moeten kunnen?
Juist ja Neem gewoon een cursusje met mede geďntereseerden. simpol. Lerarentekort remember?? En of zelfstudie nou wel of niet beter is, verschilt per persoon.
Een cursusje met medegeďnteresseerden. Bijvoorbeeld met je havo klasgenoten? Door een docent klassieke talen? Maar dan in je vrije tijd? Misschien is het op school dan toch wat handiger.
Zelfstudie verschilt inderdaad van persoon tot persoon, maar bij veel mensen komt er waarschijnlijk meer van terecht als ze iets op school volgen, dan bij zelfstudie.
Over dat leraren tekort heb je helemaal gelijk, daar heb ik ook niets over gezegd. Maar dat is wel een probleem waar alle klassen mee kampen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 00:25
Charisma
Avatar van Charisma
Charisma is offline
dat is heel wat anders. andere vakken waar ik bewust voor gekozen heb, heb ik zeker nodig voor mijn vervolgstudie. Latijn en Grieks niet, dat is compleet overbodig. Voor mij hebben Latijn en Grieks dus net zo veel nut als het voor een havo leerling zou zijn.
Waar heb jij het toch telkens over? De middelbareschool is toch zeker geen clubhuis waar je gewoon voor cursusjes kunt kiezen voor "de leuk"? Latijn en Grieks zijn misschien compleet overbodig ja, voor jouw vervolgstudie! Alsof jij het voorbeeld bent voor alle havo leerlingen . Trouwens loop je jezelf niet heel erg tegen te spreken als je gewoon uit volle borst laat weten dat Latijn en Grieks compleet overbodig zou zijn op de havo?
Dus je opmerking dat ze er naar de havo niets mee kunnen is waar
ja
, maar nutteloos. Waarom zouden ze er iets mee moeten kunnen?
Mijn hemel What the fuck is the point dan van grieks/latijn op de havo? Gewoon zomaar? kom laten we dan ook meteen oud-hebreeuws op de havo invoeren. Ach je kunt er later toch geen ene moer mee, maar joh tis leuk. Leraren-, tijd- en energieverspilling is gewoon logisch op de havo toch?
Een cursusje met medegeďnteresseerden. Bijvoorbeeld met je havo klasgenoten? Door een docent klassieke talen? Maar dan in je vrije tijd? Misschien is het op school dan toch wat handiger.
Muhahaha, sprokkel jij maar eens een hele havo klas bijelkaar die interesse heeft in klassieke talen (Wetenden dat ze na de havo al die moeite niet verder kunnen ontwikkelen op het Hbo)+ een docent klassieke talen om ze vervolgens te doen studeren in hun vrije-tijd Dat moet ik met mijn eigen ogen zien.
Zelfstudie verschilt inderdaad van persoon tot persoon, maar bij veel mensen komt er waarschijnlijk meer van terecht als ze iets op school volgen, dan bij zelfstudie.
klopt, dus neem een cursusje bij met een gezellig klasje en een heuse docent, daar ga je toch niet een geheel oké, onderwijssysteem voor op z'n kop voor zetten?
Over dat leraren tekort heb je helemaal gelijk, daar heb ik ook niets over gezegd. Maar dat is wel een probleem waar alle klassen mee kampen.
Alles wat je tegenwoordig zegt over de middelbareschool heeft betrekking tot het lerarentekort, want dat hangt nu eenmaal samen, simpol. Voor vakken heb je docenten nodig, en die zijn schaarste.
__________________
...what a lovely way to burn
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 11:37
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
nee, doh. dat doen ze maar in hun vrije tijd dan, he.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 15:14
Verwijderd
Waar heb jij het toch telkens over? De middelbareschool is toch zeker geen clubhuis waar je gewoon voor cursusjes kunt kiezen voor "de leuk"? Latijn en Grieks zijn misschien compleet overbodig ja, voor jouw vervolgstudie! Alsof jij het voorbeeld bent voor alle havo leerlingen . Trouwens loop je jezelf niet heel erg tegen te spreken als je gewoon uit volle borst laat weten dat Latijn en Grieks compleet overbodig zou zijn op de havo?
En wat is het nut van Latijn en Grieks op de havo? Net zo goed niets, behalve als je klassieke talen wilt gaan studeren.
Maar dat is niet helemaal waar. Het vergroot de taalkennis en zal zeker bijdragen aan de algemene ontwikkeling.
Mijn hemel What the fuck is the point dan van grieks/latijn op de havo? Gewoon zomaar? kom laten we dan ook meteen oud-hebreeuws op de havo invoeren. Ach je kunt er later toch geen ene moer mee, maar joh tis leuk. Leraren-, tijd- en energieverspilling is gewoon logisch op de havo toch?
Evenzo op het vwo.
Muhahaha, sprokkel jij maar eens een hele havo klas bijelkaar die interesse heeft in klassieke talen (Wetenden dat ze na de havo al die moeite niet verder kunnen ontwikkelen op het Hbo)+ een docent klassieke talen om ze vervolgens te doen studeren in hun vrije-tijd Dat moet ik met mijn eigen ogen zien. Waarom hamer je steeds door dat het moet gaan om dat doorstuderen. Dat heeft er toch bijna niets mee te maken. Als het daar om zou gaan dan zou er op het vwo ook bijna geen enkele leerling zijn met Latijn en Grieks.
Ik denk trouwens dat er wel genoeg havo-leerlingen zijn die Latijn en / of Grieks willen volgen als ze dat op hun niveau kunnen.
klopt, dus neem een cursusje bij met een gezellig klasje en een heuse docent, daar ga je toch niet een geheel oké, onderwijssysteem voor op z'n kop voor zetten? Als het op een enkele school is niet nee, maar als de interesse landelijk is, waarom niet.
Alles wat je tegenwoordig zegt over de middelbareschool heeft betrekking tot het lerarentekort, want dat hangt nu eenmaal samen, simpol. Voor vakken heb je docenten nodig, en die zijn schaarste.
Ja. En dat is en dat blijft een probleem.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Screaming Slave schreef op 16-11-2003 @ 12:37:
nee, doh. dat doen ze maar in hun vrije tijd dan, he.
Wat nou 'doh'? Wat is er zo logisch aan dan?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 09:08
Charisma
Avatar van Charisma
Charisma is offline
Het zal er toch niet van komen , gewoon om diezelfde redenen die ik constant loop te geven.
__________________
...what a lovely way to burn
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 15:43
Verwijderd
Citaat:
Charisma schreef op 17-11-2003 @ 10:08:
Het zal er toch niet van komen , gewoon om diezelfde redenen die ik constant loop te geven.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar daardoor verandert mijn mening niet.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 23:07
Charisma
Avatar van Charisma
Charisma is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 17-11-2003 @ 16:43:
Dat ben ik helemaal met je eens, maar daardoor verandert mijn mening niet.
die jongeren van tegenwoordig, veel te bijdehand
__________________
...what a lovely way to burn
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Charisma schreef op 18-11-2003 @ 00:07:
die jongeren van tegenwoordig, veel te bijdehand
we krijgen het slechte voorbeeld he
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 10:43
Charisma
Avatar van Charisma
Charisma is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 18-11-2003 @ 17:39:
we krijgen het slechte voorbeeld he
*zucht* Weer zo'n typisch geval van de pot verwijt de ketel
__________________
...what a lovely way to burn
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 17:15
Verwijderd
Citaat:
Charisma schreef op 20-11-2003 @ 11:43:
*zucht* Weer zo'n typisch geval van de pot verwijt de ketel
Je verwijt mij wat je zelf doet?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 12:07
Elssss!
Elssss! is offline
Ik zit nu met kcv in een gemengde klas, met havo en vwo door elkaar en dat gaat eigenlijk prima, maar de meeste mensen die bij ons kcv doen hebben geen latijn, dus danmaakt het niet zoveel uit toch????
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 04:30
Charisma
Avatar van Charisma
Charisma is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 20-11-2003 @ 18:15:
Je verwijt mij wat je zelf doet?
In dit geval ben jij de pot en ik de ketel ...
__________________
...what a lovely way to burn
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 11:01
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
WHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

kom nou zeg, wat ik herinner van de leerlingen op mijn oude school die HAVO deden konden ze nog nieteens Nederlands, dan moet je ze vooral Latijn gaan geven.

oke nu even wat algemeen geldende criteria:
- het is het niet waard, want een HAVO leerlingen heeft toch geen profijt van latijn in zijn latere studies ( kan geen geneeskunde/scheikunde/ universitaire talen doen) en zo is het meer een hobby. Hobby's volg je maar bij de LOI.
- Latijn heeft een geschiedenis dat het alleen is voorgelegd aan intellectuelen, het hoort qua traditie op het atheneum/gymnasium thuis. Als je de HAVO erbij betrekt waar is de grens dan met het vmbo?
- er is al een tekort aan Latijn-docenten, en besteed die dan aan het gymnasium

kijk, als jij kan aantonen dat 50% van de havisten op een school Latijn willen, dan is het wat anders dan de interesse van een buitenbeentje
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.