Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2005, 15:27
tictactoe
tictactoe is offline
Ik vroeg me af wat voor hulp mensen hier momenteel krijgen en gehad hebben, en waarvoor, en wat het inhoudt.

Ik zag wel een soorgelijk recent topic, maar dat ging alleen over depressies.

Ik begin binnenkort met een praatgroep over mishandeling/seksueel misbruik.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2005, 16:10
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Mensen hebben geen hulp nodig, maar gezond logisch verstand/ hersenen/ zelfvertrouwen etca
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 16:29
Verwijderd
Ik ga naar een maatschappelijk werker, voor problemen thuis enzo. Ik vind het zelf doodsaai en onnodig, maar ja.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 17:13
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 24-05-2005 @ 17:10 :
Mensen hebben geen hulp nodig, maar gezond logisch verstand/ hersenen/ zelfvertrouwen etca
verklaar je nader?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 17:13
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Sylph schreef op 24-05-2005 @ 17:29 :
Ik ga naar een maatschappelijk werker, voor problemen thuis enzo. Ik vind het zelf doodsaai en onnodig, maar ja.
wat doe je bij je mw'er? ben je verplicht? want anders kan je toch gewoon weg?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 17:31
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 24-05-2005 @ 18:13 :
verklaar je nader?
Wel, mensen zeggen wel eens "je bent zelf de beste psycholoog voor je eigen problemen". Omdat je jezelf het best kent. Jij kent je verleden en heden, jij kent je karakter, je weet hoe je reageert op bepaalde situatie's. Als je een probleem hebt, kun je zelf de oorzaak ervan vinden door middel van in je verleden te duiken en je innerlijke. Vaak zit de oplossing al goed en wel in je hoofd voordat een psycholoog ermee op de proppen komt.

De meeste problemen zoals pesterij, schaamte, verlegenheid of slecht in het leggen van contacten ligt bijvoorbeeld in onzekerheid. Dat kun je ook weer van jezelf analyseren waar die onzekerheid vandaan komt en dan kun je er zelf oplossingen bedenken. Het probleem is alleen dat je de theorie die je voor jezelf hebt uitgepuzzeld niet of moeilijk in praktijk kunt brengen en daar hebben ze meeste jongeren/mensen alleen wat hulp bij nodig. Maar uiteindelijk komt het op hen zelf neer. Een analyse van jezelf en oorzaken kun je zelf bedenken met helder verstand, de praktijk is alleen wat lastiger.

Heb ik nu mijn nader voldoende verklaard?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 18:04
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb een paar weken lang met een psychiatrisch verpleekundige gesprekken gehad en daarna begonnen met een depressiecursus die ik niet heb afgemaakt.

Op dit moment heb ik geen therapie, maar ik denk wel dat ik er mee verder ga omdat het nog steeds niet helemaal goed gaat soms.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 18:33
Verwijderd
Ik heb gesprekken gehad bij Jeugdzorg 3 jaar geleden ofzo.

Nu heb ik maandelijks een gesprek bij de psychiater. En ik krijg wekelijks gedragstherapie bij een psycholoog. Verder ga ik een training volgen voor assertiviteit en praat ik nog online met een systeemtherapeut.

Dit alles wegens depressie, Gilles de la Tourette en OCS.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 24-05-2005 @ 18:31 :
Wel, mensen zeggen wel eens "je bent zelf de beste psycholoog voor je eigen problemen". Omdat je jezelf het best kent. Jij kent je verleden en heden, jij kent je karakter, je weet hoe je reageert op bepaalde situatie's. Als je een probleem hebt, kun je zelf de oorzaak ervan vinden door middel van in je verleden te duiken en je innerlijke. Vaak zit de oplossing al goed en wel in je hoofd voordat een psycholoog ermee op de proppen komt.

De meeste problemen zoals pesterij, schaamte, verlegenheid of slecht in het leggen van contacten ligt bijvoorbeeld in onzekerheid. Dat kun je ook weer van jezelf analyseren waar die onzekerheid vandaan komt en dan kun je er zelf oplossingen bedenken. Het probleem is alleen dat je de theorie die je voor jezelf hebt uitgepuzzeld niet of moeilijk in praktijk kunt brengen en daar hebben ze meeste jongeren/mensen alleen wat hulp bij nodig. Maar uiteindelijk komt het op hen zelf neer. Een analyse van jezelf en oorzaken kun je zelf bedenken met helder verstand, de praktijk is alleen wat lastiger.

Heb ik nu mijn nader voldoende verklaard?
Je hebt helemaal gelijk, eigenlijk is het ook de bedoeling dat mensen zich zelf helpen. Hulpverlening is alleen soms een zetje in de goede richting, het helpen moet je echt zelf doen.

Ook een kwestie van wil en onwil...als je wilt beter worden dan word je het ook, maar sommige mensen blijven liever in een soort slachtofferrol zitten.

Het kan wel zo zijn dat door bijv. onzekerheid (eigenlijk is dat angst) je de weg niet meer goed kan vinden. In mijn geval zit het zo: ik ben bijna 24 uur per dag bezig om mezelf te ontwikkelen en dingen te verwerken, maar door bijv. onzekerheid, angst, dwang en tics lukt het af en toe niet, dan loop ik vast. Bij gedragstherapie ga ik er mee leren om gaan...
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 18:53
Verwijderd
Ik had gesprekken bij het GGZ / RIAGG en slikte Seroxat / Paroxetine (antidepressiva). Ben met beide gestopt en heb gisteren mijn 1-na-laatste gesprek gehad bij de psychologe (een nieuwe dus)
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 20:21
Verwijderd
ik had iemand van de jeugdzorg ( verplicht)

gelukkig ben ik pas 18 geworden dus ben er lekker vanaf



ik vond ze totaal niet goed!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 22:31
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
bugge schreef op 24-05-2005 @ 19:36 :
Je hebt helemaal gelijk, eigenlijk is het ook de bedoeling dat mensen zich zelf helpen. Hulpverlening is alleen soms een zetje in de goede richting, het helpen moet je echt zelf doen.

Ook een kwestie van wil en onwil...als je wilt beter worden dan word je het ook, maar sommige mensen blijven liever in een soort slachtofferrol zitten.

Het kan wel zo zijn dat door bijv. onzekerheid (eigenlijk is dat angst) je de weg niet meer goed kan vinden. In mijn geval zit het zo: ik ben bijna 24 uur per dag bezig om mezelf te ontwikkelen en dingen te verwerken, maar door bijv. onzekerheid, angst, dwang en tics lukt het af en toe niet, dan loop ik vast. Bij gedragstherapie ga ik er mee leren om gaan...
Hmja, mensen die slachtoffer blijven spelen zijn of voelen zich vaak eenzaam en willen meer en meer aandacht om de eenzaamheid te verdrijven.
Denk dat gedragstherapie de beste therapie is voor de meeste mensen omdat dat het beste resultaat levert/ meest effectief is. Een analyse door een psycholoog is misschien verhelderend, maar eigenlijk wist je het grootste gedeelte al. Erg verfrissend die theorie, alleen je hebt er bar weinig aan.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 23:04
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik heb vroeger bij verschillende MW'ers en psychologen gelopen, had geen enkele nut.

En momenteel heb ik een intensieve gedragstherapie bij een psychotherapeut
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 09:09
Tieneke
Avatar van Tieneke
Tieneke is offline
Ik zit nu bij een psycholoog/psychiater (weet niet wat het is ben pas 1x geweest)
Ik voel me angstig daar van binnen het lijkt net voor mij alsof diegene mijn gedachten kunnen lezen ......en ik vindt het moeilijk om er over te praten
Ik ben van plan om er mee te stoppen maarja dan heb ik wel een aantal mensen op me kop want sommige weten dat ik het gewoon nodig heb om der uit te komen
Weet iemand hier raad mee ???
Pm is ook goed !

gr.tieneke
__________________
....*I'm like a Bird,I'm onely fly away,I don't now where my home is,I don't now where my soul is and Baby I need you !!!!!!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 09:44
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Tieneke schreef op 25-05-2005 @ 10:09 :
Ik zit nu bij een psycholoog/psychiater (weet niet wat het is ben pas 1x geweest)
Ik voel me angstig daar van binnen het lijkt net voor mij alsof diegene mijn gedachten kunnen lezen ......en ik vindt het moeilijk om er over te praten
Ik ben van plan om er mee te stoppen maarja dan heb ik wel een aantal mensen op me kop want sommige weten dat ik het gewoon nodig heb om der uit te komen
Weet iemand hier raad mee ???
Pm is ook goed !

gr.tieneke
denk dat je moet door zetten het is heel moeilijk maar ook omdat je pas 1x bent geweest zou ik het de tijd gunnen. en het praten is lastig maar geloof mij je leert het van zelf
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 09:46
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 24-05-2005 @ 18:31 :
Wel, mensen zeggen wel eens "je bent zelf de beste psycholoog voor je eigen problemen". Omdat je jezelf het best kent. Jij kent je verleden en heden, jij kent je karakter, je weet hoe je reageert op bepaalde situatie's. Als je een probleem hebt, kun je zelf de oorzaak ervan vinden door middel van in je verleden te duiken en je innerlijke. Vaak zit de oplossing al goed en wel in je hoofd voordat een psycholoog ermee op de proppen komt.

De meeste problemen zoals pesterij, schaamte, verlegenheid of slecht in het leggen van contacten ligt bijvoorbeeld in onzekerheid. Dat kun je ook weer van jezelf analyseren waar die onzekerheid vandaan komt en dan kun je er zelf oplossingen bedenken. Het probleem is alleen dat je de theorie die je voor jezelf hebt uitgepuzzeld niet of moeilijk in praktijk kunt brengen en daar hebben ze meeste jongeren/mensen alleen wat hulp bij nodig. Maar uiteindelijk komt het op hen zelf neer. Een analyse van jezelf en oorzaken kun je zelf bedenken met helder verstand, de praktijk is alleen wat lastiger.

Heb ik nu mijn nader voldoende verklaard?
ja, heel duidelijk dankje.

Natuurlijk zit hier wel wat in. Maar ik denk persoonlijk dat dit niet voor alle mensen geldt eigenlijk. Niet iedereen kan/durft over zichzelf na te denken. Niet iedereen weet waar iets vandaan komt of heeft gewoon niet door dat het er uberhaubt iets mee te maken heeft. sommige mensen kunnen er met niemand over praten, dan is een hulpverlener misschien ook wel erg handig en sommige mensen hebben gewoon medicijnen nodig voor hun depressiviteit om eens een voorbeeld te noemen. En aangezien je die niet jezelf voor kunt schrijven... Verder moeten er soms op een praktische manier zaken aangepakt worden en is het handig om hier iemand bij te hebben die hier verstand van heeft (bijv. in geval van schulden (die jongeren tegenwoordig steeds vaker hebben.) Je kan er vaak niet zelf voor zorgen dat deze (deels) kwijtgescholden worden oid.). Dan bijv. gezinsproblemen die maar blijven voortduren. Je kan nog zo goed weten wat het probleem is, maar niet ieder gezin/iedere jongere is in staat dit dan ook zelf in het gezin op te lossen. Soms is het handig om daar een 'neutraal' persoon in te hebben. Denk bijv. aan gezinsgesprekken. Wat ik heb getypt geldt gerust niet voor iedereen, dat ben ik met je eens. Maar toch kan het veel jongeren wel helpen denk ik.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 11:24
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Sommige willen er gewoon niet zelf over nadenken en willen gewoon hulp uit gemakzucht of aandacht (slachtoffersrol hoe iemand het zo mooi noemde) en sommige denk dat het wel weer "voorbij waait" of hebben teveel andere dingen aan hun hoofd waardoor ze amper tijd hebben er zelf over na te denken. En dan heb je natuurlijk het kleine gedeelte dat er echt niet zo goed over na kan denken (over hun eigen problemen oid), maar achteraf denken ze vaak "ja, dat is eigenlijk wel waar, dat ik daar niet eerder op ben gekomen."of "ja, maar dat wist ik wel, maar daar dacht ik niet aan of dacht dat dat niet relevant was" etca.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 12:05
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
tictactoe schreef op 24-05-2005 @ 16:27 :
Ik vroeg me af wat voor hulp mensen hier momenteel krijgen en gehad hebben, en waarvoor, en wat het inhoudt.
Sinds 1,5 jaar dynamische psychotherapie = eens per week gesprekken met psychiater..
Citaat:
Dit is vooral geschikt voor mensen, die zich met verschillende soorten klachten (b.v. fobische klachten, dwang, eetstoornissen, somberheid etc.) kunnen aanmelden, maar die daaraan onderliggend z.g. "autonomie en intimiteitsproblemen" hebben. D.w.z. voor mensen, die op basis van hun levenservaringen - "geleerd" hebben om intimiteit met zichzelf en/of met anderen te schuwen en/of uit de weg te gaan. Mensen met dit soort problemen herkennen vaak hun eigen gevoelens niet doordat zij deze b.v. bij voorbaat negeren, overschreeuwen, bagatelliseren of doordat zij deze gevoelens met hun verstand wegredeneren of geneigd zijn een ander eerder te begrijpen dan zichzelf.
Wat ook kan voorkomen is, dat de eigen gevoelens van binnen nog wel herkend worden, maar dat deze gevoelens meteen angstig en schuldig maken zodat de persoon in kwestie ze alsnog wegdrukt of b.v. zich niet meer rechtstreeks zal uiten.

Doordat de therapeut op actieve wijze, aan de hand van concrete situaties, zo snel mogelijk de aandacht van de cliënt richt op de verschillende mechanismen, waarmee deze voorkomt/vermijdt om eigen gevoelens bewust te ervaren en te onderzoeken, is de cliënt in relatief snelle tijd zelf in staat deze mechanismen te herkennen en - naar keuze - los te laten. Vervolgens staat in principe voor cliënt en therapeut de weg open om aan de hand van concrete situaties en interacties de verschillende gevoelens (zoals boosheid, verdriet, schuld, blijheid) naar boven te laten komen en deze te laten winnen van angst.
Tijdens dit proces duiken er vaak pijnlijke herinneringen uit het verleden op. De therapeut en cliënt zullen dan nagaan wat het verband is tussen deze vroegere en de huidige pijnlijke ervaringen. Ook de "vroegere" pijnlijke gevoelens zullen bewust onderzocht worden zodat ze verwerkt en opgeruimd kunnen worden.

Tot slot: in deze vorm van therapie staat een actieve samenwerking van cliënt en therapeut centraal, beiden hebben een eigen taakstelling om het gezamenlijk doel te bereiken: gevoelens durven te herkennen, te begrijpen en deze desgewenst te uiten.
Sinds een jaartje heb ik ook EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing). Dit is specifiek voor ptss (post-traumatische stress-stoornis).. http://www.emdr.nl staat veel info over deze therapie variant.

Voor deze psychotherapie en emdr heb ik bijna 4 jaar gesprekken met een SPV-er, psychologen en psychiater gehad.. Dit alles bij het RIAGG.. Sja, waarvoor ik het heb? Ik heb veel gebeurtenissen uit het verleden niet goed verwerkt, ik doe veel met mijn ratio (op het cerebrale af) in plaats van naar mijn gevoel te luisteren..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-05-2005, 12:19
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 25-05-2005 @ 12:24 :
Sommige willen er gewoon niet zelf over nadenken en willen gewoon hulp uit gemakzucht of aandacht (slachtoffersrol hoe iemand het zo mooi noemde) en sommige denk dat het wel weer "voorbij waait" of hebben teveel andere dingen aan hun hoofd waardoor ze amper tijd hebben er zelf over na te denken. En dan heb je natuurlijk het kleine gedeelte dat er echt niet zo goed over na kan denken (over hun eigen problemen oid), maar achteraf denken ze vaak "ja, dat is eigenlijk wel waar, dat ik daar niet eerder op ben gekomen."of "ja, maar dat wist ik wel, maar daar dacht ik niet aan of dacht dat dat niet relevant was" etca.
Nu generaliseer je behoorlijk.. Er rust in deze maatschappij een taboe op de zogeheten slachtofferrol. Ik kreeg afgelopen donderdag de feedback van 'mijn' psychiater dat ik me meer als slachtoffer zou moeten opstellen. Hierdoor zou ik (meer) stilstaan bij mijn gevoelens en zou ik ze leren serieus te nemen.. Ikzelf verafschuw die rol omdat ik er zo'n passief, aanstellerig beeld van heb, dit terzijde.. (*grinnik* ik heb direct de intense behoefte mezelf te verdedigen mbt die rol)

Therapie is absoluut geen easy way om problemen op te lossen. Je wordt constant met jezelf geconfronteerd, iets waar je niet snel voor kiest indien je 'gemakzuchtig' in dat opzicht bent. Er kunnen handreikingen gegeven worden, maar uiteindelijk ben jij degene die het ten uitvoer moet brengen.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 24-05-2005 @ 23:31 :
Een analyse door een psycholoog is misschien verhelderend, maar eigenlijk wist je het grootste gedeelte al. Erg verfrissend die theorie, alleen je hebt er bar weinig aan.
jep, is mijn ervaring ook. Maar veel mensen zeggen: ik heb niets aan die therapie/gesprekken...ik zou dan zeggen: maak er zelf wat van. Als je ergens over wilt praten, doe dat dan, stuur zelf het gesprek, want die psycholoog zit er voor jou en niet andersom...net als dat mensen soms zeggen dat ze iets niet durven te vertellen. Je hebt daar alleen jezelf maar mee, en als je niet wilt, doe het dan helemaal niet...

Maargoed ik heb er zelf ook de nodige moeite mee.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 12:36
Verwijderd
Ik word trouwens behoorlijk nerveus voor morgen, want dan begint mijn gedragstherapie. Iemand enig idee hoe dit gaat?
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 13:27
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
bugge schreef op 25-05-2005 @ 13:36 :
Ik word trouwens behoorlijk nerveus voor morgen, want dan begint mijn gedragstherapie. Iemand enig idee hoe dit gaat?
hoe heet het precies?
is het RET oid?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 16:58
Verwijderd
geen idee??

Volgens mij cognitieve gedragstherapie, ik weet niet wat RET is.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 16:59
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 25-05-2005 @ 13:19 :


Therapie is absoluut geen easy way om problemen op te lossen. Je wordt constant met jezelf geconfronteerd, iets waar je niet snel voor kiest indien je 'gemakzuchtig' in dat opzicht bent. Er kunnen handreikingen gegeven worden, maar uiteindelijk ben jij degene die het ten uitvoer moet brengen. [/B]
Dat zei ik -_- maar dan met andere woorden
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 21:33
Verwijderd
Ik heb een Eerstelijnspsych gehad, een schoolpsych een zelfstandige psychiater.

Bij de eerste twee had ikg esprekken en bij de laatste wilde ze iets van systeemtherapie gaan doen maar dat heb ik afgewezen omdat ik het niet vond passen bij mijzelf.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2005, 11:35
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
bugge schreef op 25-05-2005 @ 17:58 :
geen idee??

Volgens mij cognitieve gedragstherapie, ik weet niet wat RET is.
Bij RET ga je de volgende dingen na:
A: Gebeurtenis
B: gedachte
C: gevoel

Hierbij gaat het niet om je gevoel bij die gebeurtenis, maar om je gevoel bij wat je dacht bij de gebeurtenis. Je moet jezelf best wel kunnen confronteren en het wordt eig. alleen toegepast bij mensen waarvan gedacht wordt dat ze dit aankunnen en die toch wel wat zelfinzicht hebben.
maar op die manier leer je omgaan met bepaalde situaties door anders te denken. je gaat nl. ook bekijken waarom je die gedachte hebt, of het reeel is en wat je ook kunt denken.

hug, wen
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 12:48
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Gehad:

- Psycholoog
- Dagbehandeling (op doordeweekse dagen therapie in een groep in een kliniek van 12-17)
- Psychotherapie
- Opname (24 uur per dag)
- Medicatie (dus Psychiater)

Op dit moment:

- Psychotherapie
- medicatie (dus Psychiater)
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 15:13
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 26-05-2005 @ 12:35 :
Bij RET ga je de volgende dingen na:
A: Gebeurtenis
B: gedachte
C: gevoel

Hierbij gaat het niet om je gevoel bij die gebeurtenis, maar om je gevoel bij wat je dacht bij de gebeurtenis. Je moet jezelf best wel kunnen confronteren en het wordt eig. alleen toegepast bij mensen waarvan gedacht wordt dat ze dit aankunnen en die toch wel wat zelfinzicht hebben.
maar op die manier leer je omgaan met bepaalde situaties door anders te denken. je gaat nl. ook bekijken waarom je die gedachte hebt, of het reeel is en wat je ook kunt denken.

hug, wen
Thanx voor de info, het klinkt wel interessant maar inderdaad heel confronterend. Gefeli trouwens

Ik had dus vanochtend dat gedragstherapie maar het was nog een soort intake gesprek. Ik vond dit al supermoeilijk en zat veel te huilen etc. maar ik kwam wel zelf tot een inzicht. Was heel grappig want die psycholoog begon met vertellen en toen nam ik zijn verhaal over. Maarja dat heb ik lang niet op alle gebieden.

Ik heb veeeeel waar ik aan moet werken maar ik ben op de goede weg

Ik krijg straks assertiviteitstraining en CGT (cognitieve gedragstherapie) en eventueel medicatie.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 15:31
zus
Avatar van zus
zus is offline
Gehad:
- Gesprekken met maatschappelijk werkster
- Assertiviteitstraining

Nu:
- Gesprekken met psycholoog voor mijn eetstoornis, depressiviteit en weet ik veel allemaal nog meer
__________________
Dare to fly!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 16:57
Sleeping Liar
Avatar van Sleeping Liar
Sleeping Liar is offline
Ik heb veel problemen opgelost met alcohol
__________________
Look, maybe I didn't say every single little tiny syllable, no. But basically I said 'em, yeah.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 17:29
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Gehad:
- maatschappelijk werk
- bureau jeugdzorg

Nu heb ik, individuele therapie (weet de eigenlijke naam er niet voor) om mijn dysthyme stemmingsstoornis te behandelen, bij een psycholoog.
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 20:38
Verwijderd
gehad:
vertrouwenspersoon
psycholoog
psychiater
systeemtherapeut
dagbehandeling
crisisopnames
langdurige opname

nu:
zo af en toe een gesprek om de vinger aan de pols te houden en soms komt daar dan een psychiater bij zitten om de medicatie te bespreken.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 20:44
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 24-05-2005 @ 19:33 :
Ik heb gesprekken gehad bij Jeugdzorg 3 jaar geleden ofzo.

Nu heb ik maandelijks een gesprek bij de psychiater. En ik krijg wekelijks gedragstherapie bij een psycholoog. Verder ga ik een training volgen voor assertiviteit en praat ik nog online met een systeemtherapeut.

Dit alles wegens depressie, Gilles de la Tourette en OCS.
Edit: ik heb in het verleden ook met een trauma psycholoog gepraat over een overval waar ik bij was, en met slachtofferhulp, maar daar had ik niks aan. En met de schoolarts, dat was nog erger
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 20:45
Verwijderd
Citaat:
DeadDemon schreef op 26-05-2005 @ 17:57 :
Ik heb veel problemen opgelost met alcohol
Goh, dat vind ik knap. Hoe heb je dat gedaan? Ik ga alleen maar flippen van alcohol
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 21:02
Verwijderd
Ik heb nog niet veel therapie gehad.
Ik ben wel naar de schoolarts geweest en dat was juist heel goed ( @ bugge: waarom was die schoolarts zo verschrikkelijk?).
Ook ben ik vandaag voor het eerst naar een orthopedagoog geweest.
Binnenkort krijg ik waarschijnlijk therapie, watvoor weet ik eigenlijk niet.
Over ruim een jaar krijg ik cognitieve gedragstherapie om mijn pad als het ware wat te verbeteren.
Dit alles om een zwaar verleden en heden, mishandeling, enz.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 21:18
George
Avatar van George
George is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 24-05-2005 @ 18:31 :
*knip*
Ik wou even opmerken dat het soms ook een chemische kwestie is. Sowieso bij mensen met een persoonlijkheidsstoornis, bijvoorbeeld, is het ook voor een deel biologisch, zit het in de genen dat ze zich zo gedragen en voelen en dergelijke.
Maar voor de rest ben ik het met je eens.

Ontopic. Geen.
__________________
I am Jack's wasted life.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-05-2005, 21:43
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 24-05-2005 @ 18:13 :
wat doe je bij je mw'er? ben je verplicht? want anders kan je toch gewoon weg?
Ja, verplicht door de school.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 22:03
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
bugge schreef op 26-05-2005 @ 16:13 :
Thanx voor de info, het klinkt wel interessant maar inderdaad heel confronterend. Gefeli trouwens

Ik had dus vanochtend dat gedragstherapie maar het was nog een soort intake gesprek. Ik vond dit al supermoeilijk en zat veel te huilen etc. maar ik kwam wel zelf tot een inzicht. Was heel grappig want die psycholoog begon met vertellen en toen nam ik zijn verhaal over. Maarja dat heb ik lang niet op alle gebieden.

Ik heb veeeeel waar ik aan moet werken maar ik ben op de goede weg

Ik krijg straks assertiviteitstraining en CGT (cognitieve gedragstherapie) en eventueel medicatie.
ben blij dat je op de goede weg bent

ik ben met een project bezig waarin ik een client moet analyseren. ik adviseer ook gedragstherapie en assertiviteitstraining maargoed lekker offtopic. nog meer offtopic: tnx voor het feliciteren
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 22:04
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 26-05-2005 @ 13:48 :


- Psychotherapie
- medicatie (dus Psychiater)
ik dacht altijd dat psychotherapie, bot gezegd, praten + pillen was, maar als jij medicatie apart noemt, is psychotherapie dan alleen praten? of zit ik er nieuw sowieso helemaal naast?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 22:41
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 26-05-2005 @ 23:04 :
ik dacht altijd dat psychotherapie, bot gezegd, praten + pillen was, maar als jij medicatie apart noemt, is psychotherapie dan alleen praten? of zit ik er nieuw sowieso helemaal naast?
Psychotherapie is niet per definitie therapie + medicatie
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 23:00
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 26-05-2005 @ 23:41 :
Psychotherapie is niet per definitie therapie + medicatie
oké, dankjewel
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 23:31
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2005 @ 00:00 :
oké, dankjewel
http://www.hulpgids.nl/therapie/therapie.htm dit vind ik persoonlijk een erg goede site over psychotherapie.. Zeker de moeite waard om een kijkje op te nemen!
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 11:33
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 27-05-2005 @ 00:31 :
http://www.hulpgids.nl/therapie/therapie.htm dit vind ik persoonlijk een erg goede site over psychotherapie.. Zeker de moeite waard om een kijkje op te nemen!
ga ik even doen
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 20:28
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 26-05-2005 @ 23:41 :
Psychotherapie is niet per definitie therapie + medicatie
Klopt. Volgens mij zelfs vaker niet dan wel. En als wel, is het meestal geen onderdeel van de psychotherapie, maar meer ter ondersteuning.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 29-05-2005, 12:36
aboe
aboe is offline
Begon 5 jaar geleden met gesprekken met psychologe -
toen bij een lotgenoten groep aangesloten...
gezinstherapie met vader
cognitieve gedragstherapie
later een jaartje zelfstandig, dus geen hulp gehad

afgelopen jaar : gesprekken met psychologe/psychiater
deeltijdbehandeling...
opnamen op gesloten afdeling
nu opname op open afdeling

Nu bezig met intake langdurige opname
__________________
het veiligste is om te doen waar je bang voor bent
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 09:54
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 28-05-2005 @ 21:28 :
Klopt. Volgens mij zelfs vaker niet dan wel. En als wel, is het meestal geen onderdeel van de psychotherapie, maar meer ter ondersteuning.
thank you aswell.
coopergirl: de link is wel interessant ja
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 11:21
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
George schreef op 26-05-2005 @ 22:18 :
Ik wou even opmerken dat het soms ook een chemische kwestie is. Sowieso bij mensen met een persoonlijkheidsstoornis, bijvoorbeeld, is het ook voor een deel biologisch, zit het in de genen dat ze zich zo gedragen en voelen en dergelijke.
Maar voor de rest ben ik het met je eens.

Ontopic. Geen.
Die uitzonderlijke gevallen zullen ook best bestaan ja.
Zoiets vertelde een psycholoog mij ook eens. Allerlei informatie over stoffen in mijn hersenen wat mijn depressie veroorzaakt. Maar daarin heeft hij min of meer ongelijk. Want omstandigheden hebben het gemaakt naar depressie, niet de stof op zich
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 22:20
Blues
Avatar van Blues
Blues is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 24-05-2005 @ 17:10 :
Mensen hebben geen hulp nodig, maar gezond logisch verstand/ hersenen/ zelfvertrouwen etca
Helemaal mee eens, iemand die goed in elkaar zit kan het zelf oplossen zoniet met familie of vrienden, maar om nou naar een vreemde te gaan die daar voor opgeleid is vind ik zo zwak van onze maatschapij...
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 10:58
masterdj
Avatar van masterdj
masterdj is offline
Citaat:
Blues schreef op 02-06-2005 @ 23:20 :
Helemaal mee eens, iemand die goed in elkaar zit kan het zelf oplossen zoniet met familie of vrienden, maar om nou naar een vreemde te gaan die daar voor opgeleid is vind ik zo zwak van onze maatschapij...

volgens mij vergeet je een aantal belangrijke factoren;
hangt er toch heel erg vanaf wat die persoon heeft meegemaakt?
__________________
Jip&Janneke <3 || <3 Kelz || G.o.d.M.a.d.e.M.e.F.u.n.k.y.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 17:51
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Iemand maakte hier de opmerking dat het zwak is om naar een vreemde te gaan met je problemen (neem aan dat je daarmee een hulpverlener bedoeld).
Dit ben ik niet met je eens. vind het zelfs iets van sterkte eigenlijk.
De meeste mensen die hulp zoeken
a) kunnen niet terugvallen op familie / vrienden omdat ze die niet hebben, te ver weg wonen
b) hebben steun en hulp gezocht bij familie en vrienden maar dit bleek niet genoeg te zijn omdat de persoon medicijnen nodig heeft, iemand nodig heeft die er neutraal tegenover staat, iemand nodig heeft die kan bemiddelen, makkelijker met een vreemde kan praten, therapie nodig heeft die familie en vrienden niet kunnen geven
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Toch maar eens toe aan wat helpende hulp...
-Richard-
22 26-05-2011 23:44
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp voor zwervers.
hawleri_diva
57 02-11-2008 20:06
Liefde & Relatie Wat voor vriend/vriendin ben jij? (vriendschappelijk)
Verwijderd
33 09-12-2007 10:53
Psychologie Ervaringen; heb jij hulp (gehad)/zou je hulp willen hebben?
Quiana
50 14-11-2004 20:29
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie In wat voor stroming werkte Herman Brood?
Shredder
9 20-04-2004 10:11
Psychologie Wat voor hulp heb ik nodig?
mixtape
12 16-01-2004 13:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29.