Oud 28-03-2018, 20:20
rotover
rotover is offline
Hoi, ik zit in VWO 6 en wil misschien de studie rechtsgeleerdheid(master privaatrecht) volgen. ( alternatief is bedrijfskunde) het enige waar ik over struikel is de werkdruk die in jurist/advocaat heeft, ik wil niet iemand worden die alleen maar met zijn werk bezig is in een 60-uur werkweek. Ik denk wel dat ik de vaardigheden en ambitie heb voor de studie maar ik wil niet als het ware een workaholic worden. Ik heb het gevoel dat dit na de studie bedrijfskunde veel minder is. Heeft iemand advies of ervaringen wat deze besluitvorming betreft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2018, 08:51
Verwijderd
TL;DR: Maakt geen verschil. Bij beide studies zul je als je ambitieus bent waarschijnlijk veel uren moeten maken in de eerste jaren na afstuderen. En als je niet ambitieus bent kun je bij beide studies werk vinden waarbij dat niet hoeft. Dat je nu denkt dat je geen workaholic wilt zijn, snap ik, maar dat dacht ik ook en ik heb wel jarenlang heel veel uren gemaakt. Ik zou dat dus niet als uitgangspunt van kiezen studie nemen.

Lange versie: Voor beide studies geldt dat als je succesvol wilt worden/snel carrière wilt maken, je waarschijnlijk hard moet werken en veel uren moet maken. Ik denk niet dat een beginnend accountant (wat je bijvoorbeeld met bedrijfskunde zou kunnen worden) minder uren maakt dan een beginnend advocaat, sterker nog, ik schat in eerder meer uren. Ook geldt voor beide vakgebieden dat je waarschijnlijk na je afstuderen, bij je eerste en/of tweede baan, nog een vervolgopleiding doet als je een goede baan/carrière wilt. Dat doe je naast je full-time baan. Dus los van het aantal uren werk dat je doet, komt er nog een last bovenop.

Ik dacht in 6VWO ongeveer hetzelfde als jij, namelijk dat ik echt geen 60 uur per week wilde gaan werken. Uiteindelijk afgestudeerd (in een financiële richting, geen bedrijfskunde maar zit wel wat overlap in). Begonnen met een traineeship en in de eerste vier jaar van mijn werkzame leven zat ik - zonder studie - boven die 60 uur per week. Ik heb jaren gehad dat ik vaker op mijn werk avondeten at dan thuis - en voor de zekerheid: dan was ik 's ochtends voor acht uur al begonnen. Na twee jaar ook nog begonnen met een postdoctorale opleiding. Ja, dan zit je soms na een werkdag tot twee uur 's nachts te studeren en gaat de wekker weer om zes uur. Het is echt geen pretje maar je rolt er van zelf in en bij mij was de drang om carrière te maken, de competitieve drive, veel groter dan de drang om het rustig aan te doen. Ondanks dat ik als scholier echt dacht "ik ga het later rustig aan doen, overwerken is niets voor mij".

Ik heb inmiddels een paar keer een overstap naar een andere werkgever gemaakt, steeds naar een hogere, leukere en beter betaalde functie, en ook binnen mijn huidige werkgever al meerdere promoties gemaakt. Ik ben er van overtuigd dat dat zonder het harde werken in de eerste jaren niet was gelukt, al zijn er natuurlijk veel meer factoren dan alleen dat. Ik werk nu gemiddeld 45 tot 50 uur per week en heb geen studie meer er naast. Dat is echt prima te doen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2018, 15:39
Verwijderd
Goed verwoord, Jan. Ik heb een totaal ander vakgebied maar denk er exact zo over.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken is HBO studeren of niet?
watervlo
71 25-11-2021 01:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19.