Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-07-2011, 07:58
winnie the pooh
Avatar van winnie the pooh
winnie the pooh is offline
-

Laatst gewijzigd op 05-08-2011 om 17:30.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-07-2011, 08:29
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Het is nooit slecht om te sparen, dus maak jezelf ook een compliment dat je goed op weg bent.

Het is ook goed dat je naar je toekomst kijkt, maar als je 14 bent ligt op jezelf gaan nog ontzettend ver weg. Als je vanaf je 15e een bijbaantje vindt en dit volhoudt, dan zal het sparen ook sneller gaan. Wanneer je straks mocht gaan studeren, krijg je stufi en heb je dus (eventueel samen met je bijbaan) ook een stabielere en hogere inkomenssituatie.
De meeste jongeren gaan eerst op kamers, dan is het toegegeven wel fijn als je spaargeld hebt. Dan is de kans dat je geld bij moet lenen veel kleiner.

Ik zou zeggen: probeer voor jezelf een prettige manier te vinden. Je mag best geld uitgeven, want ook daarvan kun je veel leren. Je zou bijvoorbeeld iedere maand €15,- uit kunnen geven, of een maand €30,- en de andere maand sparen. En wanneer je iets vindt dat je vreselijk graag wil hebben, voel je niet té schuldig om ook je spaargeld aan te spreken. Je kunt bijvoorbeeld bepalen dat je altijd €400,- aan spaargeld wil hebben en de rest is 'vrij te besteden'. Dan heb je nog een leuke motivatie extra om te sparen.

(Voor je eigen idee: ik heb ook wat spaargeld en verder inkomen. Als een maand duurder uitvalt, of als ik iets tegenkom wat ik nodig heb, dan spreek ik hiervoor het spaargeld aan. Ik ga er ook van op vakantie, e.d. Dus dat kan ook (deels) je doel worden om te sparen. Geef ik in een maand minder uit of heb ik een (verwachte) meevaller, dan gaat dit naar mijn spaarrekening.)
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 09:12
alisonnn
alisonnn is offline
Ik vindt het heel goed van je dat je spaart,
is altijd handig. maar je mag best wat uitgeven,
bevoorbeeld een keer iets leuks voor je zelf kopen!
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 10:01
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Inderdaad heel goed dat je zo goed kunt sparen. Dat lukt ook niet iedereen! Maar probeer inderdaad ook geld uit te leren geven. Het is anders nog veel lastiger als je straks op jezelf woont en je het nog steeds niet wil. Dan moet je namelijk wel.. Een idee is inderdaad om een deel te sparen en een deel uit te geven. Je kunt die uitgaven dan ook opschrijven, zodat je wel grip op je geld houdt. Succes!
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 11:45
sjappie123
sjappie123 is offline
Citaat:
Ik heb een probleem, ik durf geen geld uit te geven.
Ik krijg 30 euro per maand zakgeld en dat is het enigste wat ik kan besteden, voorheen had ik nog werk.
Maar ik wil heel graag jong op mezelf, en dan moet ik sparen.
Maar dat loopt zo uit de hand dat ik gewoon elke keer mezelf ontzettend schuldig voel als ik wat uitgeef omdat ik dan weer minder op mijn spaarrekening kan zetten.
Mn ouders zeggen ook telkens als ik wat wil kopen 'ja doe dat dan want je hebt meer dan 700 euro' maar ik kan het gewoon niet...
Hoe kan ik toch wat vaker iets leuks doen, zonder mezelf meteen schuldig te voelen ofzo.
Ik wil wel werk, maar ik ben 14, dus dat is ontzettend lastig.
Ga eens een baan in de supermarkt te vinden doe ik ook.
Of ga langs een bejaarden huis of hotel en vraag of je in de keuken mag komen werken?
Ga opassen bij mensen thuis
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 07:55
winnie the pooh
Avatar van winnie the pooh
winnie the pooh is offline
ergens hebben jullie wel gelijk dat het ook juist goed is om te sparen, maar elke euro die ik uitgeef is er naar mijn idee 1 teveel, komt denk ik ook omdat ik jarenlang elke euro die ik had meteen uitgaf.
Ik ben nu wel met mn ouders aan het onderhandelen over kleedgeld, dan zal ik wel moeten uitgeven anders heb ik geen kleding.
het opschrijven of een kasboekje achtig idee lijkt me niet zo handig, ik heb dat een tijdje gedaan maar het hielp niet echt...
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 12:42
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
sparen is prima, maar gierig zijn is geen leuke eigenschap. misschien helpt het als je je dat realiseert. bedenk anders dat als je een bijbaantje hebt, je in een paar uur verdient wat je nu in een maand te besteden hebt.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 16:35
Kesa
Kesa is offline
Ik snap je situatie en is een klein beetje herkenbaar. Ik ben ook meer een spaarder, iets met o.a. aankomende studie en dergelijke . Wat ik in jouw geval zou doen is om wel door te blijven gaan met zoeken. Je bent 14 jaar, wellicht een krantenwijk een idee? Ik weet niet wanneer je 15 jaar wordt, maar tegen die tijd kun je dan bij een supermarkt gaan werken. Alles wat je te besteden hebt zet je op je (spaar)rekening. Wat je dan kunt doen is bij jezelf zeggen, ik laat € x euro op de rekening per maand staan, dat is een vast bedrag ( of een vast percentage van datgene wat je in een maand krijgt ). Alles wat ik meer over heb mag ik gebruiken. Zo zorg je er enerzijds voor dat je van het geld afblijft om op dat vaste bedrag te komen, anderzijds kun je een deel van het geld besteden. En desnoods kun je toch proberen je ouders lief aan te kijken .

Het is maar een ideetje hoor, maar het zou wel een manier kunnen zijn om het gevoel te krijgen dat je een deel van het geld 'mag' uitgeven. En je moet er ook wel aan denken dat je 14 jaar bent, het moment dat je uit huis gaat zal nog wel een paar jaren duren, denk ik zo?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2011, 10:11
winnie the pooh
Avatar van winnie the pooh
winnie the pooh is offline
Ik heb ongeveer een jaar lang een folderwijk gehad,bij interlanden. Maar Interlanden stopte met de folderbezorging dus dat heb ik nu niet meer. Dat zal ook nog wel een rede zijn dat ik moeilijk geld uitgeef, eerst had ik 20 euro extra per maand.
Mn ouders lief aankijken gaat niet werken, we hebben het thuis niet zo breed.
En het moment dat ik het huis uit ga, tsja de een gaat op zn 25ste en de ander op zn 18de, maar wegens wat dingen die gebeurd zijn is het echt killing als ik hier tot mn twintigste zou blijven, vandaar dat ik er nu al voor spaar...

Werk zoeken wil ik wel, maar ik woon in een klein dorp met veel nog kleinere dorpen eromheen, de bijbaantjes zijn schaars en de werkzoekende van mijn leeftijd in overvloed.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2011, 12:02
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
ergens hebben jullie wel gelijk dat het ook juist goed is om te sparen, maar elke euro die ik uitgeef is er naar mijn idee 1 teveel, komt denk ik ook omdat ik jarenlang elke euro die ik had meteen uitgaf.
Ik ben nu wel met mn ouders aan het onderhandelen over kleedgeld, dan zal ik wel moeten uitgeven anders heb ik geen kleding.
het opschrijven of een kasboekje achtig idee lijkt me niet zo handig, ik heb dat een tijdje gedaan maar het hielp niet echt...
Toen ik kleedgeld kreeg, was de afspraak dat ik daar echt alleen kleding van mocht kopen. In het begin moest ik ook aan mijn ouders laten zien (dmv een logboekje) wat ik gekocht had en hoeveel ik nog over had enzo. Als je zo'n soort afspraak maakt, heeft het niet eens zin om je kleedgeld op te sparen. Je mag het immers alleen aan kleding besteden en je hebt er dus niks aan voor als je op jezelf gaat.

Verder zou ik 2 spaarpotten maken voor je zakgeld.
Een uitgeefpot en een spaarpot.
In de uitgeefpot doe je bijvoorbeeld elke maand 10 euro van wat je zakgeld. Als je na een tijdje een leuk doel vindt om je geld aan uit te geven, kun je dat uit die pot halen.
Intussen spaar je elke maand 20 euro in je echte spaarpot en dat is voor later.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2011, 12:06
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Bedenk je overigens ook dat dat tientje nu heel veel waard is voor jou. Dat is maar liefst een derde van je hele inkomen.
Later, als je bijvoorbeeld 17 bent, heb je misschien een bijbaantje van 10 uur in de week en verdien je misschien 30 euro per week. Dus ruim 120 euro in de maand. Dan betekent dat tientje ineens veel minder voor je.
Dus sta het jezelf ook toe om er nu even van te genieten, want dat tientje zal je later echt niet heel erg missen; zeker niet als er nog 20 euro tegenover staat die je wél hebt opgespaard.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2011, 16:32
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Ik heb ongeveer een jaar lang een folderwijk gehad,bij interlanden. Maar Interlanden stopte met de folderbezorging dus dat heb ik nu niet meer. Dat zal ook nog wel een rede zijn dat ik moeilijk geld uitgeef, eerst had ik 20 euro extra per maand.
(..)

Werk zoeken wil ik wel, maar ik woon in een klein dorp met veel nog kleinere dorpen eromheen, de bijbaantjes zijn schaars en de werkzoekende van mijn leeftijd in overvloed.
Een krantenwijk is iets anders dan een folderwijk . Ik weet niet waar je woont, maar an sich hebben veel plaatsen wel een supermarkt of een bakkerij. Wellicht dat er in die richting iets mogelijk is? Of misschien kun je bij een supermarkt al solliciteren zodat je wanneer je 15 bent gelijk aan de slag kunt. Je kunt zo ook vooruit denken .

Oja, ik weet ook niet of je een spaarrekening hebt en ik weet ook niet bij welke bank je zit, maar wanneer je dat geld op een spaarrekening zet krijg je er meestal ook rente over. Alle beetjes helpen .
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 12:22
winnie the pooh
Avatar van winnie the pooh
winnie the pooh is offline
@Balance, over dat tientje heb je mss wel gelijk idd.

En Kesa, ik heb van de 750 ongeveer die ik heb 600 apart gezet, waar ik voorlopig niet meer aan mag komen, dat staat op een rekening die mn ouders voor me hebben gespaard dus er staat heel veel op.
Ik heb wel 50 euro vakantiegeld van mn ouders gekregen, en ik heb met mezelf afgesproken dat daarvan minstens de helft aan leuke dingen moet verdwijnen.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2011, 12:22
skyscraper94
Avatar van skyscraper94
skyscraper94 is offline
Citaat:
Ik heb een probleem, ik durf geen geld uit te geven.
Ik krijg 30 euro per maand zakgeld en dat is het enigste wat ik kan besteden, voorheen had ik nog werk.
Maar ik wil heel graag jong op mezelf, en dan moet ik sparen.
Maar dat loopt zo uit de hand dat ik gewoon elke keer mezelf ontzettend schuldig voel als ik wat uitgeef omdat ik dan weer minder op mijn spaarrekening kan zetten.
Mn ouders zeggen ook telkens als ik wat wil kopen 'ja doe dat dan want je hebt meer dan 700 euro' maar ik kan het gewoon niet...
Hoe kan ik toch wat vaker iets leuks doen, zonder mezelf meteen schuldig te voelen ofzo.
Ik wil wel werk, maar ik ben 14, dus dat is ontzettend lastig.
Weet, ik zou juist in jou situatie willen zitten haha, of op z'n minst met je delen. Als ik geld krijg namelijk, geef ik het meteen uit en dan heb ik het niet eens over kleine bedragen maar over honderden, echt slecht.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2011, 08:51
Verwijderd
Ik geef ook bijna nooit geld uit. Ik ben meestal bang dat ik een miskoop koop (klopt?)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Snel geld uitgeven!
sm.023x
4 16-01-2017 11:39
Werk, Geld & Recht Waaraan moet ik mijn geld uitgeven?
Verwijderd
8 07-10-2010 08:48
Werk, Geld & Recht Hoeveel geld geef jij uit aan kleding en zo?
Nancy77
50 24-03-2008 17:15
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Armen in Amerika net zo slecht af als in Zweden
Verwijderd
39 13-09-2006 19:14
Werk, Geld & Recht Hoe goed kun jij met geld omgaan?
Iduna
68 07-11-2005 19:25
Liefde & Relatie vriend en geld...
colors
29 09-09-2003 18:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.