Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2003, 20:48
Verwijderd
Allereerst; ik ben uitwonend.
Vervolgens zijn mijn ouders sinds kort gescheiden; mijn moeder werkt en verdiend goed, mijn vader werkt niet. Zou dit invloed kunnen hebben op mijn studiefinanciering? Of maakt dat echt helemaal niets uit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2003, 21:13
Verwijderd
maakt niet uit

als je niet meer thuis woont hebben je ouders er in principe niks meer mee te maken
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 21:15
Verwijderd
Maar ze houden toch een 'ouderlijke bijdrage'? Of maakt dat alleen verschil in de hoeveelheid die ik kan lenen dan?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 22:09
Verwijderd
tot je 21e tellen de inkomsten va je ouders mee(afgezien van je stufi) uitwonend of niet, aangezien dit een inkomstenverandering inhoudt zal het misschien waarschijnlijk wel invloed hebben, aangezien ik weet niet of dit ten nadele komt van je StuFi, maar ik denk haast van niet...
hoe het na je 21e gaat met StuFi weet ik niet, maar ik denk dat het geen klap uitmaakt
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 06:37
Verwijderd
Als je moeder daarvoor al net zo veel en je vader net zo weinig verdiende, maakt het, denk ik, niks uit. Als je moeder boven een bepaalde grens zit, volgens mij ook niet. Ik zou het even na vragen bij de IBG.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 07:53
vrijgezel
Avatar van vrijgezel
vrijgezel is offline
volgens mij word en de inkomsten van je vader en de inkomsten van je ma berekend... want ouders zijn "verplicht" een ouderlijke bijdrage te doen.
__________________
...............................................................................................................
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 12:35
Verwijderd
Hoihoi!

Het kan alleen maar beter voor je zijn dat je vader niet werkt... dat klinkt bot, maar dan kunnen je ouders een draagkrachtmeting aanvragen (hoe dat precies zit weet ik niet) en als ze te weinig verdienen krijg jij stufi erbij. Er gaat echt niets vanaf, de basisbeurs is voor iedereen hetzelfde, of je ouders nou miljonair zijn of leven van de bijstand of een uitkering.

Verder zou je dan even op http://www.ibgroep.nl (?) moeten kijken, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 14:36
Verwijderd
Ik heb een beetje op de site gezocht, maar volgens mij krijg ik alleen een aanvulling op mijn lening, geen aanvulling op de basisbeurs. Dus ik moet het alsnog terug betalen, mja, dan kan ik net zo goed gewoon lenen. Maar goed, mijn ouders betalen nooit de ouderlijke bijdrage die je op de site van de IBG kan berekenen...
Mja, ik ga er wel bij lenen denk ik
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 15:43
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 21-10-2003 @ 15:36:
Maar goed, mijn ouders betalen nooit de ouderlijke bijdrage die je op de site van de IBG kan berekenen...
Als ze je helemaal niks geven, kun je ook iets invullen (maar das iets van dat ze afstand van je nemen oid)...en dan heb je er misschien toch weer recht op, maar goed, moet dan ook weer goed gekeurd worden, duurt lang, enz... Je zou de IB-Groep kunnen bellen om even te informeren.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 16:05
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Mijn ouders zijn gescheiden. Sindsdien betaalt mijn vader mij, zeg maar. Mijn moeder heeft financieel niets met mij te maken.

Ik heb dat toen tegen de ib-groep gezegd. Maar volgens hen maakt het niets uit of je ouders gescheiden zijn (hoewel dat wel hoge kosten met zich meebrengt, 2x huur, 2x gwe, etc). Ze zijn nog steeds allebei voor je verantwoordelijk. Alleen als je vader of moeder minder zou gaan verdienen, dan zou jij meer krijgen.

.

Ik vind het overigens een belachelijke regel, maar goed. De IBG is sowieso vrij dom.

Ohja, mijn ouders betalen ook de ouderlijke bijdrage niet, omdat dat VEEL te veel is. Ik begrijp niet dat de IBG dat van ze verwacht, dan houden ze zelf geen cent meer over! Ouders met grote gezinnen zijn best wel in het nadeel. Je krijgt dan wel sneller aanvullend, maar dat valt ook heel erg tegen (de snelheid waarmee je aanvullend krijgt).
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 16:38
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dus als ik het goed begrijp telt het salaris van beide ouders mee als je ouders gescheiden zijn??

Mijn ouders zijn namelijk ook gescheiden en als ik volgend jaar 18 wordt krijg ik de alimentatie van mn vader die mn moeder nu nog krijgt omdat ik bij haar woon maar ik denk niet dat mn moeder mij ouderbijdrage kan betalen omdat ze net genoeg verdient om uit de bijstand te blijven.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 21-10-2003 @ 17:38:
Dus als ik het goed begrijp telt het salaris van beide ouders mee als je ouders gescheiden zijn??

Mijn ouders zijn namelijk ook gescheiden en als ik volgend jaar 18 wordt krijg ik de alimentatie van mn vader die mn moeder nu nog krijgt omdat ik bij haar woon maar ik denk niet dat mn moeder mij ouderbijdrage kan betalen omdat ze net genoeg verdient om uit de bijstand te blijven.
Jep, net als wanneer ze niet gescheiden zijn dus. Ik vind het op zich ook wel logisch, 't zijn nog steeds allebei je ouders.

Misschien is de alimentatie van je vader al wel ongeveer de ouderbijdrage? (Ik weet niet hoeveel die is.)
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 16:46
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-10-2003 @ 17:43:
Jep, net als wanneer ze niet gescheiden zijn dus. Ik vind het op zich ook wel logisch, 't zijn nog steeds allebei je ouders.

Misschien is de alimentatie van je vader al wel ongeveer de ouderbijdrage? (Ik weet niet hoeveel die is.)
Tis opzich logisch, daar niet van alleen heb ik de pech dat mn moeder pas na de scheiding is gaan werken en nu dus ook een eigen inkomen heeft. Ik weet ook niet hoeveel de ouderbijdrage is maar die zou je toch gedurende je hele studie moeten krijgen? Ik krijg waarschijnlijk maar alimentatie tot mijn 21ste.

Op zich is het wel logisch alleen krijg ik nooit een duidelijk antwoord van de IB-groep en dat vind ik wel balen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 21-10-2003 @ 17:46:
Tis opzich logisch, daar niet van alleen heb ik de pech dat mn moeder pas na de scheiding is gaan werken en nu dus ook een eigen inkomen heeft.
Waarom is dat pech dan?

Citaat:
Ik weet ook niet hoeveel de ouderbijdrage is maar die zou je toch gedurende je hele studie moeten krijgen? Ik krijg waarschijnlijk maar alimentatie tot mijn 21ste.
Ouderbijdrage is dacht ik ook maar tot je 21ste.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 16:51
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-10-2003 @ 17:49:
Waarom is dat pech dan?



Ouderbijdrage is dacht ik ook maar tot je 21ste.
Om te berekenen of je recht hebt op een aanvullende beurs telt toch het salaris van beide ouders mee? Als mn ouders nog getrouwd waren geweest had dus alleen het salaris van mn vader geteld en nu ook dat van mn moeder. De kans is er dus dat ik toen wel recht had op een aanvullende beurs en nu niet meer.

Als de ouderbijdrage ook tot 21 is dan maakt het niet uit of het ouderbijdrage of alimentatie heet
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 21-10-2003 @ 17:51:
Om te berekenen of je recht hebt op een aanvullende beurs telt toch het salaris van beide ouders mee? Als mn ouders nog getrouwd waren geweest had dus alleen het salaris van mn vader geteld en nu ook dat van mn moeder. De kans is er dus dat ik toen wel recht had op een aanvullende beurs en nu niet meer.
Wie weet was ze dan ook wel gaan werken.
Ik denk dat het voordeliger is als je ouders werken, ik vermoed dat ze meer verdienen dan jij als aanvullende beurs zou krijgen.

Citaat:
Als de ouderbijdrage ook tot 21 is dan maakt het niet uit of het ouderbijdrage of alimentatie heet
Nee, idd.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 16:57
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Een tip voor iedereen, leen precies wat je nodig hebt en geen cent meer.

€ 450,- (maximaal) per maand loopt zeer hard op.

4 jaar*12 maanden*450 = € 21.600

Ter illustratie, dat is je een goede baan krijgt hebt een netto jaarsalaris en een kleine 50.000 gulden.

Dat is iets waar je nog jaren aan vast zit en last van zult hebben.

Ook al leen je maar de helft, is het nog € 10.000 euro.

Veel jongeren van een jaar of 18 zijn blut of hebben een paar honderd euro. Als je zo bent, ga er dan maar niet vanuit dat je zo even 10.000 euro bij elkaar spaart. Ook niet als je werkt.

Dan hebt je huur/hyptheek, auto, vriend/ enz, enz.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 18:52
Verwijderd
Uhu, ik ga ook nu nog niet lenen, 'k kijk het nog even aan... 't vervelende is dat ik nooit veel zou kunnen werken naast m'n opleiding en ik tóch geld moet sparen voor mijn stage in Japan... en ik zit nu al vrij krap.... maar goed, ik kijk het dus nog even aan. Ik hou helemaal niet van schulden, dus ik leen ook liever helemaal niet...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-10-2003, 10:45
Allende
Avatar van Allende
Allende is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-10-2003 @ 17:43:
Jep, net als wanneer ze niet gescheiden zijn dus. Ik vind het op zich ook wel logisch, 't zijn nog steeds allebei je ouders.
Bij mij is dat toch absoluut niet het geval... Ik weet niet hoe het zit als je meerderjarig bent en je ouders gaan dan uitelkaar... Bij mij wordt echter alleen rekening gehouden met het inkomen van mijnvader, omdat ik daar als minderajrige heb gewoond! En hij dus de kinderbijslag ontving! In mijn situatie pakt dit overigens tot nu toe goed uit omdat mijn moeder en haar partner een veel hoger inkomen hebben!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Recht op studiefinanciering?
Azuro
6 24-04-2015 18:59
Werk, Geld & Recht Studiefinanciering vraag
HotCold
4 17-06-2011 21:11
Studeren studiefinanciering/nullening dillema
pas
3 30-08-2010 10:10
Studeren Studiefinanciering
Lotte
5 25-07-2010 14:16
Studeren Het grote IBG/DUO-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo) #4
Verwijderd
500 25-06-2010 15:44
Algemene schoolzaken studiefinanciering bij vervolgstudie
Verwijderd
12 24-04-2005 15:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:30.