Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2007, 16:43
Kauw
Kauw is offline
Hallo,
even een vraagje. Heel veel mensen (volgens mij) gaan naar de psycholoog.
Mijn vraag is waarom? Want volgens mij bestaan er geen gekke mensen alleen mensen die anders zijn. Sommige zo anders dat ze zichzelf slecht verzorgen of agressief worden tegenover andere mensen. Ik vind dat je deze mensen een gewone celstraf moet geven. Volgens mij zeggen ze alleen dat ze stemmen horen ofzo zodat ze minder gevangenisstraf krijgen.
En als iemand bij de psycholoog komt he, je weet helemaal niks van de psycholoog. Heeft ie kinderen? Dat weet men meestal nog niet eens! En dat terwijl Jij al je diepste geheimen moet prijsgeven waardoor je zoo kwetsbaar wordt? Ik snap het echt niet. Mensen zeggen dat ze het fijn vinden om hun problemen aan andere mensen te vertellen. Daar heb je toch vriendinnen voor? Die kunnen je beter advies geven lijkt me want die kennen je beter dan zo iemand waar je een uurtje per maand (of weet ik veel hoeveel) komt. En als iemand alles van je weet, voel je je dan niet ontzettend kaal? Ik MOET altijd wel een geheim hebben (heb er wel meerdere ) anders ben ik zoo kaal.. En psychologen, die schijnen gestudeerd te hebben. trucjes om mensen aan het praten te krijgen ofzo, maar ik bedoel, waarom duurt het zo lang om dat te studeren? En waarom zou je mensen van hun geheimen moeten beroven? Dat is net zoiets als mensen van hun dromen beroven. En je ziet aan mensen wat voor soort mensen het zijn (behalve in een heel enkel geval) dit bedoel ik niet discriminerend maar je ziet bijvoorbeeld makkelijk op school wie populair is en wie niet. Nou is het meestal zo dat psychologen en maatschappelijk werkers trouwens ook zelf meestal ook niet echt doorsnee zijn. Sommige zijn ronduit (naar maatschappelijke begrippen) "raar". Nou geloof ik er zelf niet in dat mensen "raar" zijn maar psychologen zijn voor mij een uitzondering. Kan iemand mij trouwens uitleggen wat nou het verschil is tussen een maatschappelijk werker en een psycholoog. Is het alleen dat maatschappelijk werkers naar scholen enzo gaan? En kunnen je ouders je verplichten naar een psycholoog te gaan?
Bij psychologen enzo krijg ik altijd ontzettend de neiging om ze uit te schelden of een discussie met ze te beginnen. Om te laten zien dat ik controle heb over wat ik doe en niet zij met al hun trucjes.
Ben ik nou de enige? Ik hoor altijd iedereen zeggen dat ze oh zo blij zijn met hun psycholoog.
Maar ik snap het vooral niet dat mensen alles tegen een complete vreemde vertellen terwijl ze die persoon nog maar net kennen of heel soms zien. Dan vertel je zoiets toch aan een familielid of vriend(in) als je je ei per se kwijt moet? Want ik weet dat psychologen vaak dingen verder vertellen. Voor hun heeft het geen waarde omdat ze zo vaak erge verhalen horen. En als ze s avonds aan het eten zitten en iemand vraagt; en hoe was het vandaag op je werk? Nee, mag ik niet zeggen!
Nee, dan zeggen ze; nou ik had vandaag zo'n raar kind. Echt niet normaal gewoon! Alleen natuurlijk zonder naam. Als je me niet gelooft het is echt waar. Ik kreeg zelf een verhaal te horen van iemand wiens moeder een psycho was..
En het is ook zo, ik ben van mening dat (nu nog) niemand echt een psycho nodig heeft. Maar als we er steeds maar naartoe blijven gaan worden we geestelijk steeds zwakker omdat we altijd een steuntje in de rug krijgen en er altijd iemand is die naar je luistert..
Die mensen in de 3e wereld hebben veel meer problemen dan wij hier in het rijke Nederland en die hebben geen van alle een psycholoog. En toch blijven ze leven, rara? Dat bedoel ik met wij worden steeds zwakker.
Pfff,, ik word gewoon ff blehhh van al die mensen die vol lof over hun psycho praten..
Groetjes Anne

ps ik heb vast nog meer argumenten mar die weet ik nu even niet
Advertentie
Oud 18-06-2007, 17:17
Verwijderd
Het kan geen kwaad om je verhaal iets meer te structureren...het is nu een waterval aan gedachten door elkaar, waar voor een 'buitenstaander' niet echt veel van te begrijpen is...

Citaat:
Kauw schreef op 18-06-2007 @ 16:43 :
Want volgens mij bestaan er geen gekke mensen alleen mensen die anders zijn.
Is een psycholoog dan voor gekke mensen...?

Citaat:
Sommige zo anders dat ze zichzelf slecht verzorgen of agressief worden tegenover andere mensen. Ik vind dat je deze mensen een gewone celstraf moet geven.
Moeten mensen die zich slecht verzorgen een celstraf krijgen? (Dat staat er nu. )

Ik weet niet of het zo is dat mensen zeggen dat ze stemmen horen zodat ze minder gevangenisstraf krijgen. Volgens heeft dat geen zin/kan dat niet, want een psycholoog/psychiater moet iets dergelijks bevestigen wil dat strafvermindering tot gevolg hebben. En die zeggen dat echt niet zomaar, daar komt heel wat onderzoek aan te pas, als je net doet alsof, val je, als het goed is, door de mand.

Citaat:
En als iemand bij de psycholoog komt he, je weet helemaal niks van de psycholoog.
Waarom zou dat dan nodig zijn?

Citaat:
Mensen zeggen dat ze het fijn vinden om hun problemen aan andere mensen te vertellen. Daar heb je toch vriendinnen voor?
Jij misschien wel, maar niet iedereen heeft vriendinnen en niet iedereen die wel vriendinnen heeft wil alles met hen delen of zijn de problemen zo ernstig dat een vriendin daar niets mee kan en er een professioneel iemand nodig is.

Citaat:
waarom duurt het zo lang om dat te studeren?
Omdat ze veel meer leren dan alleen die 'trucjes'.

Citaat:
En waarom zou je mensen van hun geheimen moeten beroven?
Mensen bepalen altijd zelf wat ze willen vertellen. En de mensen die bij een psycholoog komen zullen heel vaak over hun problemen willen praten, dat is hun eigen keus.

Citaat:
En je ziet aan mensen wat voor soort mensen het zijn (behalve in een heel enkel geval)
Dus?

Citaat:
Kan iemand mij trouwens uitleggen wat nou het verschil is tussen een maatschappelijk werker en een psycholoog.

Een maatschappelijk werker heeft maatschappelijk werk en dienstverlening (hbo) gestudeerd, een psycholoog psychologie (universiteit). Niet alle maatschappelijk werkers gaan naar scholen en niet alle psychologen gaan niet naar scholen...het ligt er helemaal aan wat de taak van iemand is of hij/zij naar scholen gaat of niet.

Citaat:
En kunnen je ouders je verplichten naar een psycholoog te gaan?
Onder een bepaalde leeftijd vast wel (onder de 12 of 16 ofzo?). Maar dan ben je altijd nog zelf degene die bepaald wat je wel/niet zegt.

Citaat:
Bij psychologen enzo krijg ik altijd ontzettend de neiging om ze uit te schelden of een discussie met ze te beginnen. Om te laten zien dat ik controle heb over wat ik doe en niet zij met al hun trucjes.
Waarom mensen niet in hun waarde laten? Waarom denken dat zij jou willen controleren? Ik geloof niet dat een psycholoog zomaar iedereen wil controleren...zelfs niet eens de mensen die hij/zij onder behandeling heeft, maar mensen die hij/zij niet onder behandeling heeft al helemaal niet...

Citaat:
Voor hun heeft het geen waarde omdat ze zo vaak erge verhalen horen.
Natuurlijk heeft het wel waarde voor ze, ze raken er alleen niet meteen van slag door (en gelukkig maar).

Citaat:
En het is ook zo, ik ben van mening dat (nu nog) niemand echt een psycho nodig heeft. Maar als we er steeds maar naartoe blijven gaan worden we geestelijk steeds zwakker omdat we altijd een steuntje in de rug krijgen en er altijd iemand is die naar je luistert..
Dan ga je toch niet? Dat is jouw keus, maar laat anderen die het wel nodig hebben/er wel behoefte aan hebben ajb in hun waarde. Zij mogen namelijk ook zelf die keuze maken.

Citaat:
Die mensen in de 3e wereld hebben veel meer problemen dan wij hier in het rijke Nederland en die hebben geen van alle een psycholoog. En toch blijven ze leven, rara?
Wie zegt er dat het een kwestie van leven en dood is? In de derde wereld landen zijn vrijwel geen psychologen, dus kunnen ze er ook niet naar toe gaan. (Ze overlijden daar trouwens wel stukken eerder dan hier...maar dat komt niet door het gebrek aan psychologen, maar door andere dingen.)

Persoonlijk vind ik je argumenten niet echt denderend trouwens.
Oud 18-06-2007, 17:25
Verwijderd
Vind het maar een vaag verhaal.

Ik weet natuurlijk niet wat jouw probleem is enzo, maar zo te horen is er niet iets heel ernstigs met je aan de hand, zoals een depressie.

Want iemand gaat juist naar een psycholoog als het geen zin meer heeft om er met vrienden en familie over te praten.

En wat je zegt over "geheimen", dat je altijd wel een geheim móet hebben... mensen gaan juist naar een psycholoog omdat ze dingen opgehelderd willen, dingen kwijt willen. Dat heeft niks met een geheim te maken zoals jij dat nu doet lijken.

Jij hebt met zo'n instelling, als je het over trucjes hebt, en dat je zin hebt om ze uit te schelden blijkbaar geen psycholoog nodig, of je wilt gewoon niet geholpen worden, er vanuit gaande dat er iets met je is.

Maar laat dan inderdaad zoals Leonoor zegt mensen die wel veel baat hebben bij een psycholoog in hun waarde. Je gaat nu alleen van jezelf uit.
Oud 18-06-2007, 17:46
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Na de derde regel ben ik afgehaakt.. Misschien kun je het wat meer ordenen en met alinea's werken..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 18-06-2007, 18:17
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-06-2007 @ 17:17 :
Het kan geen kwaad om je verhaal iets meer te structureren...het is nu een waterval aan gedachten door elkaar, waar voor een 'buitenstaander' niet echt veel van te begrijpen is...


Is een psycholoog dan voor gekke mensen...?

nouw, ik zie mensen dus niet als gek, maar psychologen volgens mij wel, in iedergeval als niet normaal. Volgens mij is het oorspronkelijke doel van psychologen om iedereen doorsnee te hebben zeg maar.

Moeten mensen die zich slecht verzorgen een celstraf krijgen? (Dat staat er nu. )

Nee, maar mensen die zich agressief naar anderen toe gedragen.

Ik weet niet of het zo is dat mensen zeggen dat ze stemmen horen zodat ze minder gevangenisstraf krijgen. Volgens heeft dat geen zin/kan dat niet, want een psycholoog/psychiater moet iets dergelijks bevestigen wil dat strafvermindering tot gevolg hebben. En die zeggen dat echt niet zomaar, daar komt heel wat onderzoek aan te pas, als je net doet alsof, val je, als het goed is, door de mand.

Ja, maar soms als je goed je best doet kan je ook een psycho voor de gek houden. Die weten ook niet Alles van trucjes om de waarheid te achterhalen.

Waarom zou dat dan nodig zijn?

Omdat die persoon ook heel veel van jou weet. En als ik iemand in vertrouwen neem wil ik ten eerste die persoon goed kennen (dat ik ook geheimen van die persoon weet bv) en ten tweede is het handig als je die persoon niet heel goed kent dat je iets hebt
waarmee je em zeg maar kan chanteren als hij het misschien toch gaat doorvertellen. Dan kan je gewoon zeggen dat ie het niet in ze hoofd moet halen omdat jij het anders ook doorvertelt.

Jij misschien wel, maar niet iedereen heeft vriendinnen en niet iedereen die wel vriendinnen heeft wil alles met hen delen of zijn de problemen zo ernstig dat een vriendin daar niets mee kan en er een professioneel iemand nodig is.
Bijna iedereen heeft vrienden of vriendinnen en anders vertel je het aan je ouders of (als die ermee te maken hebben) je familie. en als je al dat niet met je vriendin of vriend wil delen, dan toch helemaal niet met een wildvreemde? En als je hele ernstige problemen hebt (wat dan bv?) bv je wordt mishandelt (?) dan moet je gewoon naar een instantie bellen die het doorgeeft aan de politie.. Of zelf aangifte doen (met vriendin?).

Omdat ze veel meer leren dan alleen die 'trucjes'.
Zoals wat? Contacten met verschillende instanties misschien,, en dat je tegen suicidale mensen moet zeggen dat ze geen zm moeten plegen. (nemen je dan volgens mij ook niet serieus want iedereen zegt dat dan natuurlijk er moet wel een goede reden bij zitten..)

Mensen bepalen altijd zelf wat ze willen vertellen. En de mensen die bij een psycholoog komen zullen heel vaak over hun problemen willen praten, dat is hun eigen keus.
Ja, maar psychologen vragen altijd dingen en proberen zo achter je problemen te komen. En als mensen gedwongen naar een psycho gestuurd worden is het niet hun eigen keus. En er zijn zoveel mensen die het niet nodig vinden om naar een psycho te stappen als ze worden mishandelt ofzo, vind je jezelf dan niet zwak. (Veel zeggen dat ze het juist moedig van zichzelf vinden als ze "hulp" zoeken)

Dus?
Nou, ze proberen (als je ""probleem" is dat je bv ADHD, PDD-Nos hebt) te zorgen dat je "normaler" en meer doorsnee wordt en dan zijn ze zelf ook niet doorsnee.. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet vind ik hierbij passen .


Een maatschappelijk werker heeft maatschappelijk werk en dienstverlening (hbo) gestudeerd, een psycholoog psychologie (universiteit). Niet alle maatschappelijk werkers gaan naar scholen en niet alle psychologen gaan niet naar scholen...het ligt er helemaal aan wat de taak van iemand is of hij/zij naar scholen gaat of niet.
Okee, maar wat is dan heb verschil in hun werk zeg maar?

Onder een bepaalde leeftijd vast wel (onder de 12 of 16 ofzo?). Maar dan ben je altijd nog zelf degene die bepaald wat je wel/niet zegt.
Ja, maar als je gedwongen wordt gaan de meesten toch praten maar dat vind ik ronduit gemeen. Ze worden (niet met de preciese woorden) gedwongen om te praten terwijl ze dat niet willen. Officieel kunnen ze natuurlijk niks zeggen maar ze doen het toch terwijl ze er achteraf spijt van hebben vaak. En psycho's leren je juist dat je "nee" moet kunnen zeggen...

Waarom mensen niet in hun waarde laten? Waarom denken dat zij jou willen controleren? Ik geloof niet dat een psycholoog zomaar iedereen wil controleren...zelfs niet eens de mensen die hij/zij onder behandeling heeft, maar mensen die hij/zij niet onder behandeling heeft al helemaal niet...
Ik bedoel niet dat ze mensen willen controleren maar dat ze controle over de mensen willen hebben. Nou dat ook niet precies maar als je iemand toelaat in je brein zeg maar (want een psycholoog zn advies is altijd goed. toch?) en die gaat zeggen wat je moet veranderen en je verandert dat ook of probeert het, dan heeft deze persoon toch macht over jou? Als hij iets fouts zegt is het heel moeilijk om dat later zelf nog te veranderen..
En ik doe heus normaal tegen mensen die naar een psycho gaan maar ik ben wel voorzichtiger met wat ik tegen zo iemand zeg. Want iemand die bij een psycholoog loopt kan alles tegen die persoon zeggen dus als ik een geheim vertel kan ie dat zo doorvertellen tegen die psycho.. Je weet nooit zeker of die persoon sterk genoeg is om je geheim te bewaren dus zeg ik het voor de zekerheid maar niet.


Natuurlijk heeft het wel waarde voor ze, ze raken er alleen niet meteen van slag door (en gelukkig maar).
a, sommigen wel maar anderen doen het alleen maar voor het geld (de door-en-door slechte). En de wat betere raken er zeg maar aan gewent waardoor ze niet zeggen goh wat erg voor je want ze kennen je ook niet echt persoonlijk. Maar ze leren JOU wel persoonlijk kennen maar jij hun niet!

Dan ga je toch niet? Dat is jouw keus, maar laat anderen die het wel nodig hebben/er wel behoefte aan hebben ajb in hun waarde. Zij mogen namelijk ook zelf die keuze maken.
Ha, ik ga ook niet
ik laat ze ook wel in hun waarde alleen vertel ik dus (hopelijk ) geen vertrouwelijke dingen aan ze. en ik denk wel dat die mensen geestelijk zwakker zijn zeg maar.. Opzich niet negatief maar ik zou het niet willen zijn.

Wie zegt er dat het een kwestie van leven en dood is? In de derde wereld landen zijn vrijwel geen psychologen, dus kunnen ze er ook niet naar toe gaan. (Ze overlijden daar trouwens wel stukken eerder dan hier...maar dat komt niet door het gebrek aan psychologen, maar door andere dingen.)
Nee, maar blijkt dus uit dat het niet nodig is, want hadden we hier in de Middeleeuwen psychologen? Nope, ook niet.. Het is zeg maar een luxeartikel.. Maar wel een raar.. Je betaalt iemand om naar je te luisteren ^o).. Als je er zo over na denkt is het wel raar.. Wat geeft dat nou voor plezier?

Persoonlijk vind ik je argumenten niet echt denderend trouwens. [/B]
bedankt
Oud 18-06-2007, 18:23
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Even terzijde hoor, maar vind je het ook vreemd als mensen naar een rechtswinkel gaan om over hun rechten te informeren, ook als die op persoonlijk vlak zijn?

Psychologen kunnen gewoon bij veel problemen helpen waar je moeder geen kaas van gegeten heeft, ook al kennen ze je niet goed. Ze bestuderen menselijk gedrag en denken. Overigens gaan de meeste mensen pas naar een psych toe als ze het praten over hun problemen met die psych minder erg vinden dan de problemen waarmee ze kampen.

En ja, veel criminelen hebben psychische zorg nodig. Straffen is namelijk niet nuttig als iemand psychische problemen heeft waardoor hij na vrijlating weer in herhaling valt. Dan kun je hem beter van zijn problemen afhelpen, en daar nog een verkorte straf naast geven. Wat heb je eraan een zwakzinnige een gevangenisstraf te geven die niet begreep dat een hele stevige knuffel een ander kon verstikken, bijvoorbeeld?
__________________
I like my new bunny suit
Oud 18-06-2007, 18:27
GeleBloem
Avatar van GeleBloem
GeleBloem is offline
Weetje..ik werd eigenlijk flink pissig om je verhaal.

Dit stukje in het bijzonder, van je tweede post:
Citaat:
Bijna iedereen heeft vrienden of vriendinnen en anders vertel je het aan je ouders of (als die ermee te maken hebben) je familie. en als je al dat niet met je vriendin of vriend wil delen, dan toch helemaal niet met een wildvreemde? En als je hele ernstige problemen hebt (wat dan bv?) bv je wordt mishandelt (?) dan moet je gewoon naar een instantie bellen die het doorgeeft aan de politie.. Of zelf aangifte doen (met vriendin?).
Nee, ik word niet mishandeld, maar mijn dingen zou ik toch ook niet aan vrienden vertellen. Misschien een klein deel, maar niet alles. Mijn ouders zouden het in hun broek doen van het lachen door sommige dingen volgens mij en die leven ook in een heel andere wereld dan ik. Een wildvreemde is juist fijn, omdat die er wat objectiever tegenover staat en ervaring heeft in de praktijk. Hij/zij weet misschien iets dat kan helpen en kan samen met jou naar dingen kijken.

Ik ben nu net weg bij mijn psychologe omdat het niet meer liep, misschien dat ik ooit nog eens terug. Maar ik had er geen behoefte aan om haar hele levensverhaal te horen. Sommige dingen wist ik wel, maar de rest hoefde ik ook niet te weten. Ik zat er voor mezelf, niet voor haar. Bovendien vertellen ze niet snel wat door, zij vroeg alles eerst nadrukkelijk aan mij en ik ben van mening dat als ze iets doorvertellen dat nodig is. En chanteren is wel van een erg laag niveau. Net zoals jouw eerste post overigens. Sorry hoor, maar je kan toch ook gewoon vragen stellen en niet meteen mensen gek noemen die naar een psycholoog gaan.

Citaat:
Heel veel mensen (volgens mij) gaan naar de psycholoog.
Mijn vraag is waarom? Want volgens mij bestaan er geen gekke mensen alleen mensen die anders zijn. Sommige zo anders dat ze zichzelf slecht verzorgen of agressief worden tegenover andere mensen.
Ik ben niet gek, niet agressief, verzorg mezelf ook niet echt slecht en toch zat ik twee jaar bij een psycholoog.

Dit was even mijn post tot zo ver, omdat ik mezelf behoorlijk opfok hier.
__________________
Durf te vliegen.
Oud 18-06-2007, 18:35
Ann
Avatar van Ann
Ann is offline
Dit doet me denken aan de aflevering van Law & order gister, maar dat terzijde.

Ik vind je nogal kortzinnig denken. Het is niet alleen dat mensen behoefte hebben om een verhaal kwijt te kunnen. Het is de behoefte om geholpen te worden. Hulp die een moeder/vriendin wie dan ook niet geven kan.
En verder vraag ik me af hoe je zo op dat onderwerp komt als je zelf geen ervaring met psychologen ed hebt.
__________________
It's not always rainbows and butterflies
Oud 18-06-2007, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Kauw schreef op 18-06-2007 @ 18:17 :
nouw, ik zie mensen dus niet als gek, maar psychologen volgens mij wel, in iedergeval als niet normaal.
Psychologen zijn geen mensen, volgens jou?

Citaat:
Omdat die persoon ook heel veel van jou weet.

Dus? Het is toch geen 'als ik niet op jouw feestje mag komen, mag jij ook niet op mijn feestje komen'?
Als ik met mensen om ga dan doe ik dat niet met de gedachte dat ik ze misschien ooit zou moeten chanteren...waarom uitgaan van het slechtste van mensen en waarom chanteren? En waarmee dan? Met "als jij dat vertelt, dan vertel ik hem hoeveel kinderen jij hebt"? De persoon die naar een psycholoog gaat heeft hulp nodig, die psycholoog niet, lijkt me onzin dat hij/zij dan ook van alles moet vertellen. Dan is er ook niet echt meer sprake van een professionele relatie.

Citaat:
Bijna iedereen heeft vrienden of vriendinnen en anders vertel je het aan je ouders of (als die ermee te maken hebben) je familie.
Lang niet iedereen heeft vriend(inn)en. En lang niet iedereen heeft een goed contact met zijn of haar ouders en/of familie. Was het maar zo gemakkelijk, dat scheelde veel mensen een hoop problemen.

Citaat:
en als je al dat niet met je vriendin of vriend wil delen, dan toch helemaal niet met een wildvreemde?
Dat jij dat niet wilt, betekend niet automatisch dat anderen dat ook niet willen.

Citaat:
En als je hele ernstige problemen hebt (wat dan bv?) bv je wordt mishandelt (?) dan moet je gewoon naar een instantie bellen die het doorgeeft aan de politie.. Of zelf aangifte doen (met vriendin?).
En dan? Lost dat psychische problemen op? Volgens mij niet.

Citaat:
Zoals wat? Contacten met verschillende instanties misschien,, en dat je tegen suicidale mensen moet zeggen dat ze geen zm moeten plegen. (nemen je dan volgens mij ook niet serieus want iedereen zegt dat dan natuurlijk er moet wel een goede reden bij zitten..)
Kijk eens op de site van een universiteit.
Je hebt duidelijk geen flauw idee wat een psycholoog is.

Citaat:

Ja, maar psychologen vragen altijd dingen en proberen zo achter je problemen te komen.
En? Ze zullen je heus niet net zo lang martelen tot je antwoord geeft op hun vragen. Je bent altijd zelf degene die bepaalt of en zo ja, welk antwoord je geeft. Ook als je gedwongen naar een psycholoog gestuurd bent.

Citaat:
Nou, ze proberen (als je ""probleem" is dat je bv ADHD, PDD-Nos hebt) te zorgen dat je "normaler" en meer doorsnee wordt en dan zijn ze zelf ook niet doorsnee.. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet vind ik hierbij passen .
Ik geloof niet dat dat het doel is van de hulp die een psycholoog biedt.

Citaat:
Okee, maar wat is dan heb verschil in hun werk zeg maar?
Dat ligt aan de functie die ze hebben. Zoek eens met google, dan wordt je vast een heel stuk wijzer.

Citaat:

Ja, maar als je gedwongen wordt gaan de meesten toch praten
Dat is dan hun eigen keuze, zoals ik al zei: "Ze zullen je heus niet net zo lang martelen tot je antwoord geeft op hun vragen. Je bent altijd zelf degene die bepaalt of en zo ja, welk antwoord je geeft. Ook als je gedwongen naar een psycholoog gestuurd bent."

Citaat:

Ik bedoel niet dat ze mensen willen controleren maar dat ze controle over de mensen willen hebben.
En wat is volgens jou het verschil tussen die twee dingen?

Citaat:
want een psycholoog zn advies is altijd goed. toch?
Volgens wie?

Citaat:
dan heeft deze persoon toch macht over jou?
Dat kan (maar over het algemeen is dat niet het geval, je bepaalt zelf wat je doet), maar mensen die daar gevoelig voor zijn zijn anders wel in de macht van iemand anders. En ik denk dat de gemiddelde psycholoog dan heel wat minder gevaarlijk is dan bepaalde andere mensen.

Citaat:
En ik doe heus normaal tegen mensen die naar een psycho gaan
Als ik je eerste post lees dan haal ik daar toch wat anders uit...

Citaat:
[b]Want iemand die bij een psycholoog loopt kan alles tegen die persoon zeggen dus als ik een geheim vertel kan ie dat zo doorvertellen tegen die psycho..
[b]
Denk jij dat de hele wereld tegen je is en je probeert te pakken oid...?

Citaat:
a, sommigen wel maar anderen doen het alleen maar voor het geld (de door-en-door slechte). En de wat betere raken er zeg maar aan gewent waardoor ze niet zeggen goh wat erg voor je want ze kennen je ook niet echt persoonlijk. Maar ze leren JOU wel persoonlijk kennen maar jij hun niet!
Jij kent er zoveel door-en-door dat je daarover kunt oordelen?
Ik geloof dat je alles behalve een realistisch beeld hebt van psycholgen, de mensen die ze zijn, het werk wat ze doen, enz.

Citaat:
Ha, ik ga ook niet
Dat zeg ik toch...

Citaat:
ik denk wel dat die mensen geestelijk zwakker zijn zeg maar.. Opzich niet negatief maar ik zou het niet willen zijn.
Ik vind dit dus niet mensen in hun waarde laten, ik vind dit zelfs flink beledigend.

Citaat:
Nee, maar blijkt dus uit dat het niet nodig is
Waaruit blijkt dat? Uit dat we hier in de Middeleeuwen psychologen geen hadden? Wat is dat voor een argument?

Citaat:
Als je er zo over na denkt is het wel raar.. Wat geeft dat nou voor plezier?
Het gaat dan ook niet om plezier.
Oud 18-06-2007, 18:58
Verwijderd
Citaat:
GeleBloem schreef op 18-06-2007 @ 18:27 :
Dit was even mijn post tot zo ver, omdat ik mezelf behoorlijk opfok hier.
Niet doen, dat is het niet waard.
Oud 18-06-2007, 19:13
GeleBloem
Avatar van GeleBloem
GeleBloem is offline
Citaat:
Ann schreef op 18-06-2007 @ 18:35 :
Dit doet me denken aan de aflevering van Law & order gister, maar dat terzijde.
Inderdaad, ....Lord, die zei dat je geen pillen moest slikken, werd je alleen maar zwakker van. Toen dacht ik nog: Ach, zulke kortzichtige mensen zijn er op tv..

Nog even een vraagje:
Citaat:
ik denk wel dat die mensen geestelijk zwakker zijn zeg maar
Stel nu dat iemand in jouw omgeving seksueel wordt misbruikt om maar iets te noemen en daar flink van in de put raakt..zichzelf de schuldige vindt en daardoor flink pissig op zichzelf. Ze komt bij een psychologe om haar zelfvertrouwen weer wat op te krikken en het verleden te verwerken. Vind je die dan ook geestelijk zwak?
__________________
Durf te vliegen.

Laatst gewijzigd op 18-06-2007 om 19:24.
Oud 18-06-2007, 19:14
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb het niet precies gelezen, maar ik ben momenteel op zoek naar een psycholoog omdat ik lichamelijk behoorlijk ziek ben door een geestelijke oorzaak. Dan kan ik wel met vriendinnen daarover praten, maar zij kunnen mij toch niet echt helpen, zij hebben er toch ook geen verstand van. Als er een makkelijke oplossing voor was geweest, had ik dat heus al wel gedaan. Ik wil heus niet naar een psycholoog enkel om mijn verhaal te doen, het gaat toch juist om dat helpaspect?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 18-06-2007, 19:19
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb op een gegeven moment professionele hulp gezocht nadat ik jarenlang geprobeerd had om het op te lossen met familie, m'n vriend, vriendinnen, m'n studieloopbaancoach, etc. Uiteindelijk toch besloten om professionele hulp te zoeken omdat ik m'n verhaal eens kwijt wilde aan een onafhankelijk iemand. Iemand die niet aan mijn kant van het verhaal stond. Op een gegeven moment ga je alles zo draaien dat het goed of juist slecht voor jou uitvalt en daar wilde ik vanaf. Ik wilde dat uitsluiten en daarom een onafhankelijk iemand m'n verhaal vertellen. Daarom heb ik ervoor gekozen om naar een psychotherapeut te gaan.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 18-06-2007, 19:36
niekjuh
Avatar van niekjuh
niekjuh is offline
Ik ga niet eens proberen om je met argumenten te overtuigen, want jouw argumenten roepen alleen de woorden 'tang' en 'varken' bij me op. Ik ga vanaf volgend jaar psychologie studeren (in de hoop psychologe te worden) en als ik jou goed begrijp doe ik dat

- om mensen doorsnee te maken
- om mensen te kunnen controleren en macht over ze te hebben
- zodat ik tijdens het avondeten over mensen kan roddelen (ondanks mijn beroepsgeheim)
- om mensen kwetsbaar(der) te maken
- om mensen van hun geheimen te 'beroven'
- om mensen met trucjes tegen hun zin aan het praten te krijgen, terwijl ze (in veel gevallen op eigen initiatief naar mij zijn gekomen)
- om doelloos werk te kunnen doen, want niemand heeft een psycholoog nodig

- Ohja, en waarschijnlijk omdat ik raar ben.

Ik hoop dat je inziet dat je hele blaat-verhaal echt nergens over gaat...

En om nog toch een paar 'argumenten' van jouw te ontkrachten:

- mensen in de Derde Wereld hebben inderdaad vaak geen psychologen in hun omgeving, omdat die mensen al moeite hebben om in hun primaire behoeften te voorzien (eten/drinken, onderdak, e.d.). Die mensen hebben niet eens de kracht of energie om zih druk te maken over hun geestelijke toestand.

- nee, ook in de Middeleeuwen hadden we geen psychologen, toen werd iedereen die 'anders' was meteen krankzinnig verklaard en opgesloten. Zullen we dat maar weer invoeren dan?

En als laatste nog een tip:
Je zei zelf al dat er volgens jou veel mensen bij een psycholoog lopen. Vervolgens zei je dat je geen geheimen aan mensen verteld die dat doen, uit angst dat ze het doorvertellen..
News flash: de meeste mensen die bij een psycholoog lopen, schreeuwen dit niet van de daken, dus misschien moet je uit voorzorg maar ophouden met communiceren met anderen..?
__________________
If everything seems to be going well, you obviously don't know what the hell is going on..
Oud 18-06-2007, 19:46
Verwijderd
Ben het volledig eens met leonoor.
Zeer zwakke argumenten, en het zou wat zijn zeg.
Dat psychologen voor gekken zijn. Dan was de halve wereld zoals jij noemt "gek"
En wat is jou definitie van gek?
Oud 18-06-2007, 19:50
GeleBloem
Avatar van GeleBloem
GeleBloem is offline
Weetje wat ik me bedacht? Je moet voor de grap eens naar Amerika. Daar is dan echt iedereen gek, aangezien iedereen daar een therapeut heeft. Voor een zere teen of een aanbieding mislopen bij wijze van spreke hebben ze al dringend een psycholoog nodig..
__________________
Durf te vliegen.
Oud 18-06-2007, 20:04
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
niekjuh schreef op 18-06-2007 @ 19:36 :
Ik ga niet eens proberen om je met argumenten te overtuigen, want jouw argumenten roepen alleen de woorden 'tang' en 'varken' bij me op. Ik ga vanaf volgend jaar psychologie studeren (in de hoop psychologe te worden) en als ik jou goed begrijp doe ik dat

Bedankt .. dat je mijn mening ook respecteert (goed voorbeeld als aanstaand psycholoog)..

- om mensen doorsnee te maken
- om mensen te kunnen controleren en macht over ze te hebben
- zodat ik tijdens het avondeten over mensen kan roddelen (ondanks mijn beroepsgeheim)
- om mensen kwetsbaar(der) te maken
- om mensen van hun geheimen te 'beroven'
- om mensen met trucjes tegen hun zin aan het praten te krijgen, terwijl ze (in veel gevallen op eigen initiatief naar mij zijn gekomen)
- om doelloos werk te kunnen doen, want niemand heeft een psycholoog nodig

- Ohja, en waarschijnlijk omdat ik raar ben.

Nee, je hebt verschillende soorten psycho's.. Je hebt die die het alleen doen omdat ze geld willen verdienen. Die zorgen dat men een psycholoog nodig heeft zodat ze er meer voor kunnen vragen. Die zijn echt slecht. Je hebt er ook die het doen omdat ze denken dat ze mensen er mee helpen. Sommige mensen zullen het ook wel fijn vinden, maar ik kan niet begrijpen dat ze dat niet tegen hun familie zeggen, of anders op een forum. Kijk, het lullige is dat psycho's altijd zoo veel geld vragen terwijl ze alleen praten.
Niet zodat je tijdens het avondeten over ze kan roddelen maar vaak doen ze dat wel (ik zeg toch niet Alle)
Niet altijd zijn ze zelf naar je toegekomen. En mensen die dat wel doen maak je zo aan het praten en terwijl ze misschien minder wouden zeggen.
En niet om mensen kwetsbaar te kunnen maken maar als je al je geheimen vertelt ben je kwetsbaar, ik zeg NIET dat die persoon het doet mar hij zou je leven kunnen ruineren. Ik bedoel dat dat een onprettig gevoel moet geven, dat iedereen al je geheimen weet.
Niet waarschijnlijk omdat je raar bent maar sommige psycho's zijn zelf niet doorsnee terwijl als je rare karaktereigenschappen hebt (tics bv) dan proberen ze je daar af te helpen.
Ook zoiets, psychologen verzinnen zoveel namen voor allerlei geestelijke aandoeningen die men zou kunnen hebben. Dan heeft iedereen wel wat en verdienen ze dus meer..


Ik hoop dat je inziet dat je hele blaat-verhaal echt nergens over gaat...

En om nog toch een paar 'argumenten' van jouw te ontkrachten:

- mensen in de Derde Wereld hebben inderdaad vaak geen psychologen in hun omgeving, omdat die mensen al moeite hebben om in hun primaire behoeften te voorzien (eten/drinken, onderdak, e.d.). Die mensen hebben niet eens de kracht of energie om zih druk te maken over hun geestelijke toestand.
Ook zoiets, psycho's zijn altijd goed in zich uit te drukken en te praten en zo mensen om te praten. Ik weet dat ik het niet met je eens ben maar kan het niet zo mooi onder woorden brengen..

- nee, ook in de Middeleeuwen hadden we geen psychologen, toen werd iedereen die 'anders' was meteen krankzinnig verklaard en opgesloten. Zullen we dat maar weer invoeren dan?
Mensen die werden beroofd werden toch ook niet meteen "gek". Die leefden gewoon door. Ik vind gewoon dat iedereen te snel naar de psychollog rent.

En als laatste nog een tip:
Je zei zelf al dat er volgens jou veel mensen bij een psycholoog lopen. Vervolgens zei je dat je geen geheimen aan mensen verteld die dat doen, uit angst dat ze het doorvertellen..
News flash: de meeste mensen die bij een psycholoog lopen, schreeuwen dit niet van de daken, dus misschien moet je uit voorzorg maar ophouden met communiceren met anderen..?
Weet ik ook wel. Maar ik vertel mijn geheimen ook niet aan jan en alleman.. Alleen aan mensen die ik heeeeel goed ken en daar vertel ik ook niet alles aan.. En van mensen die ik heel goed en lang ken weet ik Wel of ze bij een psycholoog komen of niet.

Is er miss ook nog iemand die het WEL met me eens is of tenminste gedeeltelijk??
Groetjesss
Oud 18-06-2007, 20:11
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 18-06-2007 @ 18:23 :
Even terzijde hoor, maar vind je het ook vreemd als mensen naar een rechtswinkel gaan om over hun rechten te informeren, ook als die op persoonlijk vlak zijn?
Dan heeft het zeg maar een doel, bv om de misdadiger gestraft te zien.

Psychologen kunnen gewoon bij veel problemen helpen waar je moeder geen kaas van gegeten heeft, ook al kennen ze je niet goed. Ze bestuderen menselijk gedrag en denken. Overigens gaan de meeste mensen pas naar een psych toe als ze het praten over hun problemen met die psych minder erg vinden dan de problemen waarmee ze kampen.

Ja, nou dat kan ik me dus niet voorstellen en als het echt zou helpen oké. Maar ik ken niemand en heb ook nog nooit gehoord van mensen die ECHT gezond werden verklaard na psychische hulp.. En anders komt het door die mensen zelf en niet door de psycho's..


En ja, veel criminelen hebben psychische zorg nodig. Straffen is namelijk niet nuttig als iemand psychische problemen heeft waardoor hij na vrijlating weer in herhaling valt. Dan kun je hem beter van zijn problemen afhelpen, en daar nog een verkorte straf naast geven. Wat heb je eraan een zwakzinnige een gevangenisstraf te geven die niet begreep dat een hele stevige knuffel een ander kon verstikken, bijvoorbeeld?
Ha, dat is van Baantjer (toch?) Dat was met iemand van het syndroom van Down. Maar bij die mensen helpt psychische hulp Ook niet want die zijn zo en veranderen toch niet. En ze zijn best aardig.. En nee die moet geen lange gevangenisstraf krijgen.. Maar anderen wel hoor!

Groetjes
Ads door Google
Oud 18-06-2007, 20:19
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
GeleBloem schreef op 18-06-2007 @ 18:27 :
Weetje..ik werd eigenlijk flink pissig om je verhaal.

Dit stukje in het bijzonder, van je tweede post:
Nee, ik word niet mishandeld, maar mijn dingen zou ik toch ook niet aan vrienden vertellen. Misschien een klein deel, maar niet alles. Mijn ouders zouden het in hun broek doen van het lachen door sommige dingen volgens mij en die leven ook in een heel andere wereld dan ik. Een wildvreemde is juist fijn, omdat die er wat objectiever tegenover staat en ervaring heeft in de praktijk. Hij/zij weet misschien iets dat kan helpen en kan samen met jou naar dingen kijken.
Nouja,, jij hebt blijkbaar een andere mening daarover..

Ik ben nu net weg bij mijn psychologe omdat het niet meer liep, misschien dat ik ooit nog eens terug. Maar ik had er geen behoefte aan om haar hele levensverhaal te horen. Sommige dingen wist ik wel, maar de rest hoefde ik ook niet te weten. Ik zat er voor mezelf, niet voor haar. Bovendien vertellen ze niet snel wat door, zij vroeg alles eerst nadrukkelijk aan mij en ik ben van mening dat als ze iets doorvertellen dat nodig is. En chanteren is wel van een erg laag niveau. Net zoals jouw eerste post overigens. Sorry hoor, maar je kan toch ook gewoon vragen stellen en niet meteen mensen gek noemen die naar een psycholoog gaan.
Ik bedoel JUIST dat ik mensen die naar een psycholoog gaan NIET gek vind! Alleen vaak worden die mensen (bv mensen "met ADHD, PDD-Nos ed) door de maatschappij als "gek" omschreven. En ik bedoel niet met doorvertellen aan de ouders maar aan hun eigen familie bv als een soort les van wat haar eigen kinderen dus later Niet moeten doen..

Ik ben niet gek, niet agressief, verzorg mezelf ook niet echt slecht en toch zat ik twee jaar bij een psycholoog.
Ik bedoelde mensen die bijvoorbeeld zo'n naampje krijgen zoals dus ADHD en niet mensen in een slechte situatie. Wat me trouwens wel opvalt is dat mensen uit Oost-Europa over het algemeen veel sterker zijn dan wij Nederlanders. (voor zover ik ze ken dan he) Als ze een geheim hebben blijft het ook geheim behalve de mensen die er Echt iets mee nodig hebben. Waarom mensen anders bij een psycholoog zitten weet ik zo gauw niet, maar bijvoorbeeld een gewapende overval. Dat vind ik best zwak. Ik snap best dat je miss tijdelijk bang bent om naar die bank of die winkel te gaan maar om daarvoor naar een psycholoog te gaan snap ik niet.

Dit was even mijn post tot zo ver, omdat ik mezelf behoorlijk opfok hier.
Hoeft niet.. Tis alleen mijn vraag Waarom mensen het zo fijn vinden om met andere mensen te praten..

Groetjes
Oud 18-06-2007, 20:22
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
Ann schreef op 18-06-2007 @ 18:35 :
Dit doet me denken aan de aflevering van Law & order gister, maar dat terzijde.

Ik vind je nogal kortzinnig denken. Het is niet alleen dat mensen behoefte hebben om een verhaal kwijt te kunnen. Het is de behoefte om geholpen te worden. Hulp die een moeder/vriendin wie dan ook niet geven kan.
En verder vraag ik me af hoe je zo op dat onderwerp komt als je zelf geen ervaring met psychologen ed hebt.
Ik kijk geen "Law and Order" hoor..
maar wat voor hulp in godsnaam dan wel niet?
Iedereen heeft het over die "hulp" maar wat houdt dat dan in?! Praten praten praten... *zucht*
Ik zeg niet dat ik geen ervaring heb met psycho's en niet dat ik wel ervaring heb met psycho's.
Groetjes
Oud 18-06-2007, 20:27
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
GeleBloem schreef op 18-06-2007 @ 19:13 :
Inderdaad, ....Lord, die zei dat je geen pillen moest slikken, werd je alleen maar zwakker van. Toen dacht ik nog: Ach, zulke kortzichtige mensen zijn er op tv..
Lordi? Nouja, ik vind wel dat je jezelf niet moet drogeren.. Straks zit je helemaal vast aan die troep ..

Nog even een vraagje:
Stel nu dat iemand in jouw omgeving seksueel wordt misbruikt om maar iets te noemen en daar flink van in de put raakt..zichzelf de schuldige vindt en daardoor flink pissig op zichzelf. Ze komt bij een psychologe om haar zelfvertrouwen weer wat op te krikken en het verleden te verwerken. Vind je die dan ook geestelijk zwak?
Waarom zou je jezelf dan in hemelsnaam schuldig vinden? Diegene die dat gedaan heeft IS schuldig.. En waarom wordt je dan boos op jezelf.. Ik heb wel gehoord dat sommige mensen dat doen maar ik vind dat onzin. Je weet best (lijkt me dan he) dat zoiets niet jouw schuld is.
Het verleden verwerken.. is dat zoiets als er vreedzaam mee kunnen leven. Ik denk altijd maar dat als je er wat tijd over laat gaan je het pijnlijke gevoel vanzelf afbouwt zeg maar en dat zonder dat je heel veel moet huilen of naar een psycholoog. Kost alleen wat meer tijd maar dan ben je wel sterker.
Ik vind die persoon in iedergeval geestelijk zwakker dan een persoon die dan niet naar een psycholoog gaat.

Groetjes
Oud 18-06-2007, 20:30
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
Queasy schreef op 18-06-2007 @ 19:46 :
Ben het volledig eens met leonoor.
Zeer zwakke argumenten, en het zou wat zijn zeg.
Dat psychologen voor gekken zijn. Dan was de halve wereld zoals jij noemt "gek"
En wat is jou definitie van gek?
Ik noem bijna niemand gek.. Alleen vind ik psychologen.. gek. Mijn definitie van gek is er niet, het is een gevoel..
Maar wat ik bedoelde te zeggen was dat de definitie van de maatschappij voor gek is iedereen die niet doorsnee is, niet met de mode meedoet enz.. bv een zwerver.. maar Ik noem die niet gek!
Oud 18-06-2007, 20:32
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
GeleBloem schreef op 18-06-2007 @ 19:50 :
Weetje wat ik me bedacht? Je moet voor de grap eens naar Amerika. Daar is dan echt iedereen gek, aangezien iedereen daar een therapeut heeft. Voor een zere teen of een aanbieding mislopen bij wijze van spreke hebben ze al dringend een psycholoog nodig..
Vind je dat niet zwak dan? Dat is toch zielig om voor zoiets zieligs naar een psycholoog te gaan (niet letterlijk maar je hebt gelijk).
Je moet toch streven naar zelfcontrole, autonomie?
Groetjes
Oud 18-06-2007, 20:52
Verwijderd
Imo is een psycholoog iemand die een spiegel voor degene houdt die bij hem/haar voor raad/advies. Naasten kunnen deze rol niet vervullen, omdat zij naasten zijn, zij zien de persoon al subjectief.

Daarnaast heeft een psycholoog enige kennis over mentale processen en theorieën die kunnen helpen bij verandering van ongewenste gedachtes/gedrag. Deze kennis hebben je naasten ook niet.

Er zijn genoeg geestestoestanden en gedrag die je niet zelf kan oplossen of er maar door over te praten met iemand.

Over het 'gek zijn', er zijn gewoon mensen die mentaal minder stevig in de schoenen staan, hoeven ze helemaal niet gek voor te zijn. Een psycholoog helpt hun juist om weer steviger in die schoenen te laten staan. Om weer autonoom te worden.

Trouwens, weet jij wat een psycholoog doet? Of überhaupt wat er een is?
Oud 18-06-2007, 20:54
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline

Mijn vraag is waarom? Want volgens mij bestaan er geen gekke mensen alleen mensen die anders zijn. Sommige zo anders dat ze zichzelf slecht verzorgen of agressief worden tegenover andere mensen. Ik vind dat je deze mensen een gewone celstraf moet geven. Volgens mij zeggen ze alleen dat ze stemmen horen ofzo zodat ze minder gevangenisstraf krijgen.

Ik ga even in andere woorden herhalen wat je net zegt.
Volgens jou moet je 'gek' zijn om naar een psycholoog te gaan.
De mensen die zichzelf slecht verzorgen en agressief zijn moeten in de gevangenis en als ze zeggen dat zij stemmen horen doen zij dit slechts voor een kortere gevangenisstraf. Het horen van stemmen past binnen jou dus niet binnen een bepaald ziektebeeld en is gewoon verzonnen. Bovendien zeg je dat agressieve mensen en mensen die zichzelf slecht verzorgen het beste geholpen kunnen worden in de gevangenis.

Ten eerste zijn mensen die naar een psycholoog gaan niet gek.
Mensen ervaren problemen (zij hebben dus last van iets) en besloten met een psycholoog te gaan praten omdat zij van mening zijn dat de psycholoog hen kan helpen. Soms hebben zij dit idee niet maar proberen ze het toch maar, omdat zij zelf niet uit hun problemen kunnen komen.
Een psycholoog kan mensen helpen op een andere manier naar hun problemen te kijken, hun eigen 'oplossingsvaardigheid' hierin te vergroten zodat zij in het vervolg meer 'zelfredzaam' zijn, ofterwijl, beter in staat zijn zichzelf te helpen. Wat, om door te gaan met jouw voorbeeld, een volgende keer kan voorkomen dat zij hun vrouw een klap geven wanneer het mis gaat in huis.
Voor sommige mensen die een gevaar voor zichzelf of anderen vormen is het soms beter om hen intern te behandelen. binnen gesloten muren. Maar niet om slechts op te sluiten (is mijn mening).

En als iemand bij de psycholoog komt he, je weet helemaal niks van de psycholoog. Heeft ie kinderen? Dat weet men meestal nog niet eens! En dat terwijl Jij al je diepste geheimen moet prijsgeven waardoor je zoo kwetsbaar wordt? Ik snap het echt niet. Mensen zeggen dat ze het fijn vinden om hun problemen aan andere mensen te vertellen. Daar heb je toch vriendinnen voor? Die kunnen je beter advies geven lijkt me want die kennen je beter dan zo iemand waar je een uurtje per maand (of weet ik veel hoeveel) komt. En als iemand alles van je weet, voel je je dan niet ontzettend kaal? Ik MOET altijd wel een geheim hebben (heb er wel meerdere ) anders ben ik zoo kaal..
Ik denk dat bovenstaande ook iets over jou zegt.
Misschien helpt het je om te weten dat een psycholoog in principe geheimhoudingsplicht heeft. Alleen in het geval dat hij/zij vermoedt dat jij een gevaar bent voor jezelf of anderen, zou hij dit misschien moeten delen. Ook indien het nodig is om met andere disciplines te overleggen, zal dit wel gebeuren. Maar niet ten koste van jouw privacy en zeker niet buiten jouw medeweten. Verder, stel dat een psycholoog veel over zichzelf tegen ál zijn clienten moet vertellen... Jij verteld toch ook niet jouw verhaal aan de hele buitenwereld... Ik begrijp dat het geen gelijkwaardige relatie is op deze manier (wat bij vriendinnen meer het geval is), misschien helpt het je dan om te weten dat psychologen meer verdienen dan alleen een boterham (om het zo te zeggen). Als je zou willen mag je een psycholoog best wat dingen vragen, het is aan hem wat hij/zij wil vertellen en wat niet. Net zo goed als dat voor jou het geval is. Echter, jij zou dingen vragen omdat je dingen wilt weten (nieuwsgierigheid, interesse), hij/zij zou de dingen vragen om tot een goede diagnose (eventueel) of probleemstelling te kunnen komen en jouw te kunnen helpen met het oplossen van je eigen problemen (vanuit professie dus). Ik denk dat daar een belangrijk verschil ligt.

En psychologen, die schijnen gestudeerd te hebben. trucjes om mensen aan het praten te krijgen ofzo, maar ik bedoel, waarom duurt het zo lang om dat te studeren? En waarom zou je mensen van hun geheimen moeten beroven? Dat is net zoiets als mensen van hun dromen beroven. En je ziet aan mensen wat voor soort mensen het zijn (behalve in een heel enkel geval) dit bedoel ik niet discriminerend maar je ziet bijvoorbeeld makkelijk op school wie populair is en wie niet. Nou is het meestal zo dat psychologen en maatschappelijk werkers trouwens ook zelf meestal ook niet echt doorsnee zijn. Sommige zijn ronduit (naar maatschappelijke begrippen) "raar". Nou geloof ik er zelf niet in dat mensen "raar" zijn maar psychologen zijn voor mij een uitzondering. Kan iemand mij trouwens uitleggen wat nou het verschil is tussen een maatschappelijk werker en een psycholoog. Is het alleen dat maatschappelijk werkers naar scholen enzo gaan? En kunnen je ouders je verplichten naar een psycholoog te gaan?
Als je hierin geinteresseerd bent is het voor jou misschien wel leuk om eens op internet te kijken wat de opleidng psychologie inhoud en eventueel eens een meeloopdag te regelen op een universiteit, zodat je weet wat de studenten moeten leren.
Het beeld wat jij hebt (trucjes aangeleerd krijgen om mensen aan het praten te krijgen), klopt niet helemaal. Natuurlijk zit het er wel in (als zou ik het zelf wat anders zeggen), maar het gaat ook véél meer zaken.

Psychologen en maatschappelijk werkers zijn meestal zelf ook raar, zeg je. Misschien heb je gelijk. het is hoe je raar definieert. Ik denk dat veel mensen het vak (maatschappelijk werk/psychologie) kiezen vanuit een bepaalde visie, interesse, maar ook vanuit wie ze zíjn (en hoe zij zo geworden zijn). Ik denk dat alle maatsch. werkers en psychologen interesse hebben in mensen, in wat mensen doen, wat hun daartoe drijft, hoe dat zo is gekomen, wat er moet veranderen en hoe dit veranderd kan worden. Voor een aantal van hun zal gelden dat deze interesse ook uit een eigen verleden (en evt. heden) voortkomt. Dus dat zij ook een beetje 'raar' zijn in jouw ogen, vind ik nog niet eens zo vreemd.

Het verschil tussen maatschappelijk werk en psycholoog.
Oké, lets give it a try.
Ten eerste heeft een psycholoog psychologie gestudeerd (universiteit), hij/zij zal dan ook te werk gaan met een client vanuit een meer wetenschappelijke invalshoek en zal zelf veel onderzoek hebben gedaan. De gesprekken zullen meer gericht zijn op therapieen, individueel gericht, nadenken over jezelf, je eigen gedachten en gevoelens, evt. verleden. meer het social casework, als je dat wat zegt.

Maatschappelijk werkers hebben een HBO opleiding gevolgd. Zij werken met mensen, maar veel minder vanuit het wetenschappelijke kader. Meestal zijn maatschappelijk werkers meer gericht op het praktische en 'balanceren' zij op het vlak van de client als persoon en zijn omgeving (waarop de client invloed uitoefent en welke invloed uitoefend op de persoon).
Het gaat hier meer dan bij psychologen om het aanleren van praktische vaardigheden.

Bij psychologen enzo krijg ik altijd ontzettend de neiging om ze uit te schelden of een discussie met ze te beginnen. Om te laten zien dat ik controle heb over wat ik doe en niet zij met al hun trucjes.
Ben ik nou de enige? Ik hoor altijd iedereen zeggen dat ze oh zo blij zijn met hun psycholoog.

Hierin ben je zeker niet de enige. Ik hoop dat een zekere forummer hier nog op wilt reageren
Maar je moet de trucjes van psychologen niet zien als een doel van deze mensen, maar een middel om jouw uiteindelijk te kunnen helpen...

Maar ik snap het vooral niet dat mensen alles tegen een complete vreemde vertellen terwijl ze die persoon nog maar net kennen of heel soms zien. Dan vertel je zoiets toch aan een familielid of vriend(in) als je je ei per se kwijt moet? Want ik weet dat psychologen vaak dingen verder vertellen. Voor hun heeft het geen waarde omdat ze zo vaak erge verhalen horen. En als ze s avonds aan het eten zitten en iemand vraagt; en hoe was het vandaag op je werk? Nee, mag ik niet zeggen!
Nee, dan zeggen ze; nou ik had vandaag zo'n raar kind. Echt niet normaal gewoon! Alleen natuurlijk zonder naam. Als je me niet gelooft het is echt waar. Ik kreeg zelf een verhaal te horen van iemand wiens moeder een psycho was..

Ik snap ook heel goed dat je niet zomaar iets aan een compleet vreemde verteld. Het is belangrijk om diegene te kunnen vertrouwen. voor de een is dit makkelijker dan voor de ander.

De een heeft er genoeg aan om zijn verhaal met vrienden te delen.
Heb je er echter wel eens over nagedacht dat dit juist ook móeilijk kan zijn voor mensen. Ikzelf kon bijv. niet zo goed alles tegen vrienden of mijn ouders zeggen omdat zij te dicht bij mij stonden. Als een psycholoog mij gek of raar vond zou ik dat minder erg vinden dan mijn vrienden... Dus het kan ook andersom.
Het verhaal wat je verteld over de psychologe geloof ik wel. Ik vind het alleen niet van veel respect getuigen. Echter, niet alle pscychologen zijn zo, evenmin als maatschappelijk werkers.
Enne, als je je niet goed voelt bij een psycholoog, neem je toch gewoon een andere (monsterboard.nl )

En het is ook zo, ik ben van mening dat (nu nog) niemand echt een psycho nodig heeft. Maar als we er steeds maar naartoe blijven gaan worden we geestelijk steeds zwakker omdat we altijd een steuntje in de rug krijgen en er altijd iemand is die naar je luistert..
Die mensen in de 3e wereld hebben veel meer problemen dan wij hier in het rijke Nederland en die hebben geen van alle een psycholoog. En toch blijven ze leven, rara? Dat bedoel ik met wij worden steeds zwakker.
Pfff,, ik word gewoon ff blehhh van al die mensen die vol lof over hun psycho praten..


Ja. daar heb je gelijk in. Mensen in derde wereldlanden hebben het zwaarder dan wij. De vraag is echter, of zij het ook altijd als zwaarder zullen ervaren. Voor de meeste Nederlanders is het niet voor te stellen hoe het is om te leven in een derdewereldland, met honger, dorst, ziekten, geen onderdak e.d.
Hier heb je het dan ook over de verschillende 'levels' van behoeftebevrediging. Je kan pas naar een level van behoeftebevrediging streven, als aan het level ervoor is voldaan.
De basisbehoeften zijn (zo ongeveer) drinken, eten, onderdak, beschutting (en seks volgens mij), pas daarna krijg je bijv. behoeften als liefde e.d. en zo bouwt dat op. Misschien kan je daar op internet meer over vinden. Maar dat verklaart wel een beetje jouw vraag.

liefs, fantome
__________________
Dit is een coole sig.
Advertentie
Oud 18-06-2007, 20:54
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Citaat:
Kauw schreef op 18-06-2007 @ 20:22 :
maar wat voor hulp in godsnaam dan wel niet?
Iedereen heeft het over die "hulp" maar wat houdt dat dan in?! Praten praten praten... *zucht*
Ik zeg niet dat ik geen ervaring heb met psycho's en niet dat ik wel ervaring heb met psycho's.
Ten eerste; ik ga niet op je hele verhaal reageren want dat is grotendeels ongegrond en subjectief.
Aangezien je hier daadwerkelijk een vraag stelt; mensen kunnen bij een psycholoog aankloppen voor allerlei problemen, maar over het algemeen gaat het om mensen die niet gelukkig zijn met (een deel van) hun leven en graag willen proberen gelukkiger te worden. Vaak hebben deze mensen al vanalles geprobeerd, aangezien bij een psycholoog lopen niet iets is wat je van de daken schreeuwt (zoals hierboven ook al gezegd) omdat veel mensen het nog als "zielig" zien.
Voor dit soort mensen is praten over hun problemen de belangrijkste manier om ze op te lossen, omdat door erover te praten met iemand die weet hoe de menselijke geest werkt, hun problemen opgelost kunnen worden waardoor ze gelukkiger worden. Dat jij weinig heil ziet in praten betekend niet dat het voor mensen (met problemen) niet werkt.
En tot slot; ik kan me voorstellen dat jij niet snapt waarom andere mensen dingen doen, maar met je openingspost heb je een erg negatieve en neerbuigende toon wat het aantal vervelende reacties wat je krijgt kan verklaren. Als je echt iets wilt weten, vraag het dan op een normale manier zonder mensen tot "ziek" of "zielig" te verklaren, en je krijgt vast veel prettiger reacties.
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Oud 18-06-2007, 21:19
Verwijderd
ik vind je verhaal super wazig, en heb daarom de helft ook maar gelezen..

ik ga naar een psych omdat ik een probleem met mezelf en m'n gebrekkige functioneren hierdoor heb..
m'n psych weet sommige dingen wel en een hele hoop ook niet, je bent er zelf bij wat je wel en niet vertelt..

en ik zou niet eens meer over m'n psych willen weten dan ik weet, kom er niet voor hem, kom er voor mezelf..
Oud 18-06-2007, 21:35
GeleBloem
Avatar van GeleBloem
GeleBloem is offline
Citaat:
Kauw schreef op 18-06-2007 @ 20:32 :
Vind je dat niet zwak dan? Dat is toch zielig om voor zoiets zieligs naar een psycholoog te gaan (niet letterlijk maar je hebt gelijk).
Je moet toch streven naar zelfcontrole, autonomie?
Groetjes
Ja, maar ik bedoel ermee..In Amerika zou jouw verhaal dus misschien wat van toepassing zijn, hier niet. Vaak schamen mensen zich ervoor om te vertellen dat ze een psycholoog hebben geraadpleegd omdat sommige mensen inderdaad niet echt geweldig nadenken en hen meteen als 'gek' bestempelen.

Citaat:
Waarom zou je jezelf dan in hemelsnaam schuldig vinden? Diegene die dat gedaan heeft IS schuldig.. En waarom wordt je dan boos op jezelf.. Ik heb wel gehoord dat sommige mensen dat doen maar ik vind dat onzin. Je weet best (lijkt me dan he) dat zoiets niet jouw schuld is....................*knipperdeknip* and so on.
Dat zit nou eenmaal erin. Ik heb geen geweldige band met mijn vader en ik dacht ook altijd dat het mijn schuld was. Waarom deed hij anders zo? Dan zal ik wel echt stom zijn..Nu intussen weet ik voor een klein deel wel beter, maar het blijft erin zitten. Verder..als je het niet verwerkt en er niet mee bezig gaat verdwijnt dat verdriet niet. Dan kan ik wel uit ervaring vertellen en nee..ik ben niet geestelijk zwak.
__________________
Durf te vliegen.

Laatst gewijzigd op 18-06-2007 om 21:38.
Oud 18-06-2007, 21:46
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Mag ik vragen hoe oud je bent?
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 18-06-2007, 21:47
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
Roosje schreef op 18-06-2007 @ 21:46 :
Mag ik vragen hoe oud je bent?
Is het met sarkastisch bedoeld dak kinderachtig ben?? Ben nooit zo goed in de smilies begrijpe
anders,, ik ben 15.
Oud 18-06-2007, 21:49
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
GeleBloem schreef op 18-06-2007 @ 21:35 :
Ja, maar ik bedoel ermee..In Amerika zou jouw verhaal dus misschien wat van toepassing zijn, hier niet. Vaak schamen mensen zich ervoor om te vertellen dat ze een psycholoog hebben geraadpleegd omdat sommige mensen inderdaad niet echt geweldig nadenken en hen meteen als 'gek' bestempelen.

Dat zit nou eenmaal erin. Ik heb geen geweldige band met mijn vader en ik dacht ook altijd dat het mijn schuld was. Waarom deed hij anders zo? Dan zal ik wel echt stom zijn..Nu intussen weet ik voor een klein deel wel beter, maar het blijft erin zitten. Verder..als je het niet verwerkt en er niet mee bezig gaat verdwijnt dat verdriet niet. Dan kan ik wel uit ervaring vertellen en nee..ik ben niet geestelijk zwak.
Volgens mij is wat jij beschrijft incest, en dat is weer wat anders. Als je vanaf dat je 0 bent wordt geindoctrineerd met iets. Door mensen die je zou moeten kunnen vertrouwen vind ik het niet zo raar dat je het zo gaat bekijken. Maar als je dan krantenartikelen leest en op internet denk je toch ook. hier klopt iets niet?
Oud 18-06-2007, 21:52
GeleBloem
Avatar van GeleBloem
GeleBloem is offline
Citaat:
Kauw schreef op 18-06-2007 @ 21:49 :
Volgens mij is wat jij beschrijft incest, en dat is weer wat anders. Als je vanaf dat je 0 bent wordt geindoctrineerd met iets. Door mensen die je zou moeten kunnen vertrouwen vind ik het niet zo raar dat je het zo gaat bekijken. Maar als je dan krantenartikelen leest en op internet denk je toch ook. hier klopt iets niet?
Ik beschrijf niets. Tenminste..geen incest. Ik had gewoon niet zoveel met mijn vader, omdat hij niets met mij had. Maar ook seksueel misbruik op weet ik veel je 15e pas kan er flink inhakken. Maar vaak gaan zulke mensen niet naar een psych en is het inderdaad een kwestie van verwerken, een soort rouwproces. Maar dat staat dus los van de discussie. Een psych is er gewoon om handvatten te geven over hoe je dingen aan moet pakken oid.
__________________
Durf te vliegen.
Oud 18-06-2007, 21:59
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Kauw schreef op 18-06-2007 @ 21:47 :
Is het met sarkastisch bedoeld dak kinderachtig ben?? Ben nooit zo goed in de smilies begrijpe
anders,, ik ben 15.
Nee, helemaal niet! Ik vroeg het me gewoon af. ^^ Maar ik denk dat het dan later nog duidelijker wordt. - Niet dat ik veel ouder ben though.

Ik ga hier later antwoorden trouwens.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 18-06-2007, 23:59
Verwijderd
Maar goed, even alles terzijde: wat ik (en iedereen hier denk ik) wel graag wil weten: Waarom vraag je je dit af?
Want ik denk, als je "buitenstaander" bent in de hele psychologen-toestand heb je hier geen recht van spreken denk ik. (In ieder geval niet zoals je nu doet)
Of heb je er wel zelf ervaring mee? Want dat is me nu nog steeds niet duidelijk.

(als dit allemaal al duidelijk is, sorry )
Oud 19-06-2007, 10:26
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Kauw schreef op 18-06-2007 @ 20:27 :
Waarom zou je jezelf dan in hemelsnaam schuldig vinden? Diegene die dat gedaan heeft IS schuldig.. En waarom wordt je dan boos op jezelf.. Ik heb wel gehoord dat sommige mensen dat doen maar ik vind dat onzin. Je weet best (lijkt me dan he) dat zoiets niet jouw schuld is.
Het verleden verwerken.. is dat zoiets als er vreedzaam mee kunnen leven. Ik denk altijd maar dat als je er wat tijd over laat gaan je het pijnlijke gevoel vanzelf afbouwt zeg maar en dat zonder dat je heel veel moet huilen of naar een psycholoog. Kost alleen wat meer tijd maar dan ben je wel sterker.
Ik vind die persoon in iedergeval geestelijk zwakker dan een persoon die dan niet naar een psycholoog gaat.

Groetjes
gód kind. wat begrijp jij weinig van de psyche. ik wil je van harte aanraden buiten te gaan spelen.
Oud 19-06-2007, 14:07
delete!error
Avatar van delete!error
delete!error is offline
wel, volgens mij vind ik jou tekst nogal nonsens!
ik heb respect voor anderen hun mening, maar dit lijkt me meer een afreuteling dan een mening!
Je hebt heel wat argumenten en volgens jou kan je er nog veel meer geven zeg je...maar wat jij argumenten noemt lijken mij niet echt argumenten, maar alleen een pure mening van iemand die eigenlijk wel kortzinnig aan het denken is!

want 1: mensen zouden niet naar de psychologen gaan als ze niet (soms) zouden helpen.
2: aan een psychooloog vertel je daarom geen geheimen, maar dingen waar je mee zit! En dat wil niet zeggen dat jij ALLES aan die psycholoog moet vertellen, je kan nog heel wat geheimen (die wel geheimen zijn dan) hebben
3: je kan inderdaad ALS je daar de goede vriendinnnen voor hebt, met je problemen naar hen gaan. Maar wat als deze vriendinnen niet weten hoe ze erop moeten reageren? Zij hebben hier eenmaal niet voor gestudeerd dus weten zijn niet altijd hoe ze moeten reageren op bepaalde situaties.
Zijn dit dan geen echte vriendinnen misschien ??? ik denk het niet!
4: niet omdat je naar eens psycholoog gaat ben je gek!
5: psychologen zelf kiezen ook maar dit beroep met als hoofddoel anderen te helpen en niet om eens de persoons gedachten en dergelijke te ontleden!
6:...

Ik kan zo ook nog een eindje doorgaan...
ik ben wel blij dat heel wat mensen het blijkbaar toch niet eens zijn met jou! en een psycholoog niet overbodig vinden.

Met uw punt over de derde wereldlanden gaf ik je dan wel wat gelijk...Mensen in de derde wereld kunnen ook psychologische problemen hebben, maar zij hebben geen tijd om zich daarmee bezig te houden. Zijn moeten zoieso al hele dagen hun best doen om te werken, te overleven, ... Wij in onze cultuur en onze maatschappij staan veel verder van hun weg. En mits wij werk meer vanzelfsprekend (daarom ook niet heel erg vanzelfsprekend) vinden en eten enzo...moeten we ons daar dus niet mee bezig houden en hebben ook veel meer de mogelijkheid om te piekeren enzo...
dusja dat is wel een Westers probleem! maar daarom moet het wel aangepakt worden...door de psycholoog dus!

ik hoop dat jij je mening langzamerhand herziet, maarja ieder zijn mening hé, dus je ziet maar...

x
Ads door Google
Oud 19-06-2007, 17:11
trophus
Avatar van trophus
trophus is offline
Beste Kauw

Graag zou ik willen reageren op je topic maar er zijn een paar dingen die ik moetn weten voordat ik dingen zo kan uitleggen dat ik zeker weet dat je ze (emotioneel) snapt.

1. Heb je enig idee wat het probleem is van de mensen is die naar een psycholoog gaan? Ik bedoel, weet je wat de essentie achter depressie is? Of kun je je inleven met mensen die in hun jeugd zijn verkracht of geslagen door familie en welk effect dat op die mensen heeft wat betreft het vertrouwen van andere mensen?

2. Heb je ooit de moeite genomen om een discussie te beginnen met iemand die depressief is of zijn "afzonderlijk gedraagt" (de mensen die altijd alleen staan in de pauze's) over de zin van het leven en over de toekomst?

3. Ben je je er van bewust dat problemen uit perioden zoals bv. de basisschool bij "opkroppen" (niet met iemand over praten) steeds erger worden omdat ze het gedrag van iemand beinvloeden en dus ook de manier waardoor hij/zij door leeftijdsgenoten wordt behandeld?




Verder nog een klein "testje", probeer je hier eens mee in te leven:
Stel, je ouders negeren je vanaf peuterleeftijd (ze geven je wel eten e.d. maar ze praten nooit met je over hoe het gaat e.d.) en op de basisschool wordt je overal van buitengesloten (niet meedoen op het schoolplein, laatste gekozen bij gym etc.)
Hoe denk je dat je je dan voelt? en stel, je probeert er wat aan te doen, je gaat er gewoon bijstaan en dan word je weggeduwd/geslagen etc. en de hele groep wil je er niet bij hebben.
Kun je het emotioneel/geestelijk nog volgen?

Vervolgens ga je naar een nieuwe school, een middebare school, wat denk je dat jou gedrag daar is? Hoe denk je dat je tegen mensen aankijkt? Welk effect denk je dat dat heeft op je "positie in de groep"? Denk je dat je daar gelukkig van wordt?
En ten slotte: Je hebt dan geen vrienden, je familie luistert niet naar je, met wie praat je er over om het van je hart te krijgen?

Mijn advies: kijk eens om je heen en probeer eens met mensen in te leven, veel mensen hebben "geheimen" die ze de hele dag achtervolgen (zoals hierboven, let op: niemand van hun leeftijdgenootjes weet het dus het kan iedereen zijn in principe) kijk eens hoe die mensen (soms) worden behandeld door mensen van hun eigen leeftijd, hoe denk je dat die mensen over het leven denken?


edit: verder wil ik nog toevoegen voor de andere forummers, ik bergijp dat je boos of geirriteerd raakt van TS en de openingspost, maar probeer te begrijpen dat zij de dingen die wij weten/voelen waarschijnlijk nooit heeft meegekregen en met dit topic gewoon probeert te begrijpen hoe het in elkaar zit.
Interesse is altijd iets goeds.
__________________
Hello, 911? It's Quagmire. Yeah, it's caught in the window this time.
Hugs are drugs and I'm an addict.
Oud 19-06-2007, 17:25
Verwijderd
Citaat:
trophus schreef op 19-06-2007 @ 17:11 :
Interesse is altijd iets goeds.
Dat ligt er helemaal aan waarin en hoe je dat toont.
Maar dat is een andere discussie.

Ik 'denk' (=weet) trouwens dat mensen niet alleen voor depressies naar een psycholoog gaan (dat lijkt nu een beetje zo in jouw post), maar ook voor andere dingen als angststoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, enzovoorts. En er zijn ook psychologen die heel andere dingen doen dan mensen helpen (zij werken bv. in bedrijven, houden zich bezig met de invloed van bepaalde dingen op mensen, bv. reclame, maar ook heel andere dingen).
Oud 19-06-2007, 17:33
trophus
Avatar van trophus
trophus is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-06-2007 @ 17:25 :
Dat ligt er helemaal aan waarin en hoe je dat toont.
Maar dat is een andere discussie.

Ik 'denk' (=weet) trouwens dat mensen niet alleen voor depressies naar een psycholoog gaan (dat lijkt nu een beetje zo in jouw post), maar ook voor andere dingen als angststoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, enzovoorts. En er zijn ook psychologen die heel andere dingen doen dan mensen helpen (zij werken bv. in bedrijven, houden zich bezig met de invloed van bepaalde dingen op mensen, bv. reclame, maar ook heel andere dingen).
True, en ik ben t er ook mee eens dat TS vrij lomp overkomt hierin, maar wederom: ze heeft er blijkbaar niet echt veel over meegekregen, ze weet waarschijnlijk niet hoe gevoelig het ligt bij mensen die momenteel zonder psycholoog dood hadden kunnen zijn, of de hele dag in hun kamer hadden gezeten of op wat voor manier dan ook beperkt zouden zijn in hun handelen en hun opties voor geluk.

Ik weet dat mensen vaak naar psychologen gaan voor andere zaken dan depressies maar daarom vroeg ik eerst even die andere paar vragen bovenin Wil eerst weten met welk referentiekader ik te maken heb voordat ik aan iemand duidelijk kan maken hoe psychische problemen werken.
__________________
Hello, 911? It's Quagmire. Yeah, it's caught in the window this time.
Hugs are drugs and I'm an addict.
Oud 19-06-2007, 17:46
niekjuh
Avatar van niekjuh
niekjuh is offline
Citaat:
trophus schreef op 19-06-2007 @ 17:11 :
edit: verder wil ik nog toevoegen voor de andere forummers, ik bergijp dat je boos of geirriteerd raakt van TS en de openingspost, maar probeer te begrijpen dat zij de dingen die wij weten/voelen waarschijnlijk nooit heeft meegekregen en met dit topic gewoon probeert te begrijpen hoe het in elkaar zit.
Interesse is altijd iets goeds.
Ben ik deels met je eens, maar je hoeft zelf niet in aanraking te zijn geweest met psychische problemen om te snappen dat die nu eenmaal bestaan en behandeld kunnen worden. TS zegt dat ze 15 is, dan mag ik hopen dat je zulke dingen weet/beseft.
__________________
If everything seems to be going well, you obviously don't know what the hell is going on..
Oud 19-06-2007, 17:50
trophus
Avatar van trophus
trophus is offline
Citaat:
niekjuh schreef op 19-06-2007 @ 17:46 :
Ben ik deels met je eens, maar je hoeft zelf niet in aanraking te zijn geweest met psychische problemen om te snappen dat die nu eenmaal bestaan en behandeld kunnen worden. TS zegt dat ze 15 is, dan mag ik hopen dat je zulke dingen weet/beseft.
Tsja dat mag je hopen

Maar dat is blijkbaar niet het geval
__________________
Hello, 911? It's Quagmire. Yeah, it's caught in the window this time.
Hugs are drugs and I'm an addict.
Oud 19-06-2007, 20:13
Verwijderd
Citaat:
Kauw schreef op 18-06-2007 @ 20:30 :
Ik noem bijna niemand gek.. Alleen vind ik psychologen.. gek. Mijn definitie van gek is er niet, het is een gevoel..
Maar wat ik bedoelde te zeggen was dat de definitie van de maatschappij voor gek is iedereen die niet doorsnee is, niet met de mode meedoet enz.. bv een zwerver.. maar Ik noem die niet gek!
geef eens een beter argument waarom je psychologen gek vindt

Heel veel mensen gaan naar een psycholoog maar waarom?
Want volgens mij bestaan er geen gekke mensen alleen mensen die anders zijn

Hier zeg je dus letterlijk dat mensen die naar een psycholoog gaan gek zijn. Dus gebruik JIJ het woord gek.
Oud 19-06-2007, 20:40
GeleBloem
Avatar van GeleBloem
GeleBloem is offline
Citaat:
Kauw schreef op 18-06-2007 @ 20:30 :
Ik noem bijna niemand gek.. Alleen vind ik psychologen.. gek. Mijn definitie van gek is er niet, het is een gevoel..
Maar wat ik bedoelde te zeggen was dat de definitie van de maatschappij voor gek is iedereen die niet doorsnee is, niet met de mode meedoet enz.. bv een zwerver.. maar Ik noem die niet gek!
Je hebt soms inderdaad types waar de geitenwollen sokken in sandalen nog net missen, maar ik zeg toch ook niet dat jij hetzelfde bent als al die andere 15-jarige meisjes in Nederland?
__________________
Durf te vliegen.
Oud 20-06-2007, 02:42
Freestyler*
Freestyler* is offline
ts je bent nogal dom

Natuurlijk kan een ieder een eigen mening hebben over psychologen en psychologie.
Maar zo kortzichtig denken, pff

Vooral de laatste alinea's zijn een ramp. Je zegt dat je de neiging hebt psychologen uit te schelden (in vredesnaam waarom? maargoed) of met ze in discussie te gaan. Nou doe dat laatste dan maar eens.
__________________
I love dr Phil :D
Oud 20-06-2007, 10:16
Verwijderd
Ik zou de tekstschrijfster niet dom willen noemen, het is beter dat je een discussie over je meningen aangaat en ervan leert, dan dat je je dogmatisch aan je mening vast houd.

Dat terzijde, nu even op een aantal puntjes ingaan.

Ik ben iemand die volgens jou 'in de gevangenis zou mogen belanden'. Ik heb een mooi duur papiertje waarop staat dat ik lichte versie PDD-NOS heb (alhoewel de psy en ik weer een herdiagnose gaan doen aangezien er zoveel veranderd is). Heb ik mijzelf slecht verzorgd destijds? Ik zou dat niet zo willen noemen, het is meer een aantal factoren die buiten mij macht lagen en oneindig veel stress bezorgde totdat ik bijna vastliep.

Verder op depressiviteit in te gaan, ik heb 2x nu de diagnose gehad van depressief en ik kan je zeggen, zulke periodes vallen niet mee. Ik snap je gevoel wel hoor, van die mensen stellen zich misschien aan. Maar weet je hoe dat volgens mij komt? Een gedeelte (iig in mijn omgeving) roepen bij een dipje al gelijk dat ze depressief zijn. Zoiets moet je met een diagnose vaststellen en reken maar dat je die niet zomaar krijgt. ... Gelukkig ben ik er nog altijd goed uitgekomen en mag ik mijzelf op dit moment best gelukkig noemen.

Het puntje dat je de neiging hebt van Psy's uit te schelden implicieert toch dat jij daar ook heen gaat? Zoja, mag ik vragen waarom?

Verder heb ik ook bij de meeste psychologen moeite om ermee om te gaan, het zijn geen leuke verhalen die je daar moet vertellen natuurlijk. Verder had ik bij een gedeelte dat ze me zwaar onderschatten of van het negatieve uitgaan (omdat PDD-NOS een heel zwaar etiket is).
Oud 20-06-2007, 15:53
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
domus schreef op 20-06-2007 @ 10:16 :
Ik zou de tekstschrijfster niet dom willen noemen, het is beter dat je een discussie over je meningen aangaat en ervan leert, dan dat je je dogmatisch aan je mening vast houd.

Danku

Ik ben iemand die volgens jou 'in de gevangenis zou mogen belanden'. Ik heb een mooi duur papiertje waarop staat dat ik lichte versie PDD-NOS heb (alhoewel de psy en ik weer een herdiagnose gaan doen aangezien er zoveel veranderd is). Heb ik mijzelf slecht verzorgd destijds? Ik zou dat niet zo willen noemen, het is meer een aantal factoren die buiten mij macht lagen en oneindig veel stress bezorgde totdat ik bijna vastliep.

Nee, alleen mensen die zich crimineel agressief gedragen. Bijvoorbeeld iemand in elkaar slaan en dan zeggen dat het komt door hun "ziekte". Die mogen ze van mij gewoon berechten volgens het "normale" strafrecht. Net zoals ik het onzin vind dat alcohol een verzachtende omstandigheid kan zijn. Moet je dan maar geen alcohol drinken. En je kan best controle houden over jezelf.

Verder op depressiviteit in te gaan, ik heb 2x nu de diagnose gehad van depressief en ik kan je zeggen, zulke periodes vallen niet mee. Ik snap je gevoel wel hoor, van die mensen stellen zich misschien aan. Maar weet je hoe dat volgens mij komt? Een gedeelte (iig in mijn omgeving) roepen bij een dipje al gelijk dat ze depressief zijn. Zoiets moet je met een diagnose vaststellen en reken maar dat je die niet zomaar krijgt. ... Gelukkig ben ik er nog altijd goed uitgekomen en mag ik mijzelf op dit moment best gelukkig noemen.

Maar waarom zouden mensen depressief zijn? De werkelozen hoeven in ons land niet depressief te zijn want die krijgen genoeg uitkering om van te leven. En Bijna iedereen heeft wel een vriend. En als je die niet hebt, dan neem je een huisdier. Misschien klinkt dit cru maar dan heb je ook een vriend, en ook aandacht. En door je huisdier leer je misschien weer mensen kennen. En volgens mij komt dat depressieve gewoon door een foutje in je lichaam wat stofjes aanmaakt. Net zoals je lichaam stofjes kan aanmaken waar je blij van wordt. (bv. bij snijden)

Het puntje dat je de neiging hebt van Psy's uit te schelden implicieert toch dat jij daar ook heen gaat? Zoja, mag ik vragen waarom?

Hum,, nee niet op het moment. Ben er wel geweest. En dat was zogenaamd voor PDD-Nos.. Ik ben "gewoon anders" en daarom wilden ze er per se een naampje op plakken zodat ze geld konden verdienen. En die mensen zijn zoo dom, want ik had dus eigenlijk een cursus sociale vaardigheden bij een maatschappelijk werker + hulpje maar die zei eerst dus dat je moet leren "Nee" te zeggen. Ben ik het mee eens opzich, maar als je iets echt niet wil, dan zeg je toch ook nee? Maar goed, een meisje had daar moeite mee. En die had een pop mee. En toen zei de MW dus; mag ik die pop even om een oefening mee te doen? En dat meisje zei dus nee. DAT was fout!? Dus toen vroeg ik waarom het niet juist goed was dat ze nee zei.. Maar dat was omdat ze die pop nodig hadden -_-'. Echt dom.. En nog een andere psycholoog.. Ook een doos.. Ik kan er gewoon niet tegen dat iemand jouw gedrag probeerd te verklaren. Ik bepaal zelf wel Waarom ik iets doe.

Verder heb ik ook bij de meeste psychologen moeite om ermee om te gaan, het zijn geen leuke verhalen die je daar moet vertellen natuurlijk. Verder had ik bij een gedeelte dat ze me zwaar onderschatten of van het negatieve uitgaan (omdat PDD-NOS een heel zwaar etiket is).
Ja. En ik vind PDD=Nos ook zoiets vaags, want voor zover ik weet wat het is is het zeg maar een verzameling van allerlei eigenschappen en als je er bv 50 of meer van de 100 hebt ben je PDD-Nosser.. toch? Nou, een eigenschap was volgens mij dat je nooit hebt gebrabbeld. Nou wat is daar nou mis mee? Dat is toch onzin om allemaal van dat soort dingen te verzamelen en dat dan een naampje te geven? Ik vind ADHD nog logischer dan..

EN NOG 1X, IK VIND MENSEN NIET GEK! Hoe je mn zinnen ook uit gaat leggen IK VIND MENSEN NIET GEK!

Groetjes
Oud 20-06-2007, 15:57
Kauw
Kauw is offline
Oh jah, en nog even wat.
Ik wil heeel graag het idee de wereld uit helpen dat mensen die zichzelf snijden dat doen omdat ze depressief zijn of omdat ze zm proberen te plegen.
Ik heb mezelf lange tijd gesneden. Gewoon voor de lol. Omdat ik bloed leuk vond, er een ding mee onder te smeren en dan te zorgen dat het helemaal vol kwam en omdat ik mezelf wou bewijzen dat ik tegen "pijn" kon. Ik doe het niet meer, alleen omdat het een soort verslaving werd. Nou, ik bedoel dat het lichtelijk verslavend werkt. En ik wil altijd volledige controle over mezelf. En omdat je er littekens van krijgt . Maar nog steeds vind ik het lollig en niet pijnlijk als ik val ofzo.
Mzzzls,, ps misschien doen veel mensen het wel omdat ze niet gelukkig zijn hoor. Maar het hoeft dus niet..
Oud 20-06-2007, 15:59
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
GeleBloem schreef op 19-06-2007 @ 20:40 :
Je hebt soms inderdaad types waar de geitenwollen sokken in sandalen nog net missen, maar ik zeg toch ook niet dat jij hetzelfde bent als al die andere 15-jarige meisjes in Nederland?
Klopt, ben ook niet hetzelfde / gelijkend op andere meisjes van 15 uit Nederland. En dat wil ik ook niet.
Maar het maakt me niet uit hoe ze eruit zien, maar wat ze doen! En dan is het nogal hypocriet dat ze zelf dus ook niet doorsnee zijn. Ik zeg niet dat ze alle mensen in robots willen veranderen! Alleen vind ik dat ze mensen die anders zijn niet genoeg respecteren om ze te laten wie ze zijn.
Oud 20-06-2007, 16:00
Verwijderd
een eigenschap is niet hetzelfde als een symptoom..
en al heb je meerdere symptomen van een bepaalde "aandoening" dan betekent het nog niet dat je ook daadwerkelijk deze "aandoening" hebt.. in hoeverre het je (geestelijk) functioneren in de weg staat en de mate waarin de symptomen zich uiten zijn veel belangrijker..

tis zo jammer om te zien dat je heel goed weet hoe je zelf over dingen denkt maar een groot gebrek hebt aan het kunnen inzien dat dingen voor anderen anders ligt.. dat ratio en emotioneel dingen heel ver uit elkaar kunnen liggen..
iedereen is anders, iedereen heeft een andere achtergrond en daarbij nog een eigen manier van hoe diegene daarmee omgaat.. heel fijn voor je dat jij geen psychologenvoer bent, maar jammer dat je niet in kan zien dat anderen dat wel zijn..
Oud 20-06-2007, 16:05
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
slobowicz schreef op 20-06-2007 @ 16:00 :
een eigenschap is niet hetzelfde als een symptoom..
en al heb je meerdere symptomen van een bepaalde "aandoening" dan betekent het nog niet dat je ook daadwerkelijk deze "aandoening" hebt.. in hoeverre het je (geestelijk) functioneren in de weg staat en de mate waarin de symptomen zich uiten zijn veel belangrijker..

tis zo jammer om te zien dat je heel goed weet hoe je zelf over dingen denkt maar een groot gebrek hebt aan het kunnen inzien dat dingen voor anderen anders ligt.. dat ratio en emotioneel dingen heel ver uit elkaar kunnen liggen..
iedereen is anders, iedereen heeft een andere achtergrond en daarbij nog een eigen manier van hoe diegene daarmee omgaat.. heel fijn voor je dat jij geen psychologenvoer bent, maar jammer dat je niet in kan zien dat anderen dat wel zijn..
Je bepaalt toch zelf of je "psychologenvoer" bent? Je kan toch jezelf blij maken, leuke dingen doen en ver bij ze uit de buurt blijven?
ik snap best dat iedereen anders is, andere achtergrond, andere manier van daarmee omgaan.. alleen irriteeer ik me mateloos aan mensen die bv voor alles naar de psycho rennen.. dat vind ik een slechte manier van ermee omgaan.. is het niet het doel van de mens om zo sterk mogelijk te zijn? Dat is het doel van de evolutie, lichamelijk maar ook geestelijk. Alleen nu is beide niet meer nodig. Lichamelijk worden er nog wedstrijdjes gedaan, maar geestelijk laat vaak te wensen over. Dat vind ik jammer.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Wat is de beste manier om klinisch psycholoog te worden?
Bamienator
21 28-02-2015 20:24
Studeren rechten,criminologie en psychologie
mody
1 15-12-2008 14:58
Studeren Een dagje psychologie studeren
universiteit
4 27-11-2007 10:11
Psychologie Opnieuw naar psycholoog....
Stepsje
16 02-09-2005 23:09
Studeren Master psychologie: keuze van universiteit
Nona
2 15-02-2005 14:41
Algemene schoolzaken psychologie en filosofie
Ciskaatje
2 16-02-2003 03:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:00.