Oud 10-01-2011, 16:06
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
"Je mist iets pas als je het verliest"

Leg dit uit (om elkaar gek te "filosoferen")
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2011, 16:34
CelineB
Avatar van CelineB
CelineB is offline
Nou, als je iets hebt, dan kan je het niet missen, want het is er ALTIJD
en pas als het weg is, begin je het te missen.

heb ik het goed of niet?
__________________
I try to play it as cool as ice, but now I'm different when I look in your eyes
Cuz' you make me melt every time
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 16:58
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Citaat:
Nou, als je iets hebt, dan kan je het niet missen, want het is er ALTIJD
en pas als het weg is, begin je het te missen.

heb ik het goed of niet?
Ja dit is een van de redeneringen, maar ik hoopte iets anders te horen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 17:26
Verwijderd
Wat hoopte je te horen?

Verder is er weinig filosofisch aan.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 17:30
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Voorbeeld:
In de vakantie kan het zijn dat je je verveelt maar als de vakantie voorbij is verlang je terug naar die tijd omdat je er dan pas achter komt hoe geweldig de vakantie eigenlijk was.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 18:12
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Citaat:
Voorbeeld:
In de vakantie kan het zijn dat je je verveelt maar als de vakantie voorbij is verlang je terug naar die tijd omdat je er dan pas achter komt hoe geweldig de vakantie eigenlijk was.
Ja zo'n gelijke redenering hoopte ik te horen.
Mijn redenering(lijkt een beetje op de jouwe):
Mijn oma die ik na een hele lange tijd weer zag kwam een weekje. In die week heb ik weinig met mijn oma gedaan(we hebben niet echt een band). Toch vond ik het wel fijn dat ze bij ons was. Pas op het moment dat ze wegging miste ik haar en had ik gewild dat ik iets leuks met d'r had gedaan.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 18:13
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Dus je mist iets pas echt, en komt tot de waarde van iets/iemand als het het verliest.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 18:16
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Citaat:
Wat hoopte je te horen?

Verder is er weinig filosofisch aan.
Nou... jij vindt het niet filosofish. Je wilt niet weten hoe diep ik heb 'gefilosofeerd' om hierop te komen. Misschien was jij hier allang op gekomen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 19:21
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Oh, ik dacht dat het een standaarduitspraak was.

En ik denk dat je het beter kan formuleren als 'je beseft pas de waarde van iets, als je het niet meer hebt'.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 20:08
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Citaat:
Oh, ik dacht dat het een standaarduitspraak was.

En ik denk dat je het beter kan formuleren als 'je beseft pas de waarde van iets, als je het niet meer hebt'.
Ja dat het een standaarduitspraak is weet ik nou, maar dat wist ik niet.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2011, 14:19
Tazer
Avatar van Tazer
Tazer is offline
Ik kan hier een heel lang verhaal over gaan maken, maar inderdaad ik kom ook tot te conclusie dat er niet over te filosoferen valt. Missen geeft immers aan dat er ooit iets is geweest waarna je terug verlangt, wat datgene is ga ik niet nader benoemen want dat kan voor iedereen verschillend zijn. Wanneer er ooit iets is geweest, dat er op dit moment niet meer is of niet meer tot je beschikking is dan spreken we ook wel van verliezen. Er is dus een samenhang tussen missen en verliezen, en dan kom je uit bij de conclusie.
Ja, je mist pas iets wanneer je iets verliest. Want om te kunnen missen heb je een herinnering of voorwerp nodig dat je niet meer tot je beschikking hebt, oftewel verliezen.
__________________
'Onwetendheid is de bron van alle kwaad.'
Met citaat reageren
Oud 11-01-2011, 17:57
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Ziektje mis je niet als het weg is hoor
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 11-01-2011, 17:59
Tazer
Avatar van Tazer
Tazer is offline
Het ligt aan de betekenis die jij geeft aan missen, je hebt missen als verlangen omdat je 't niet meer hebt, en missen als iets niet meer hebben.
__________________
'Onwetendheid is de bron van alle kwaad.'
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 08:06
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Ziektje mis je niet als het weg is hoor
een ziekte mis je niet, je bent blij dat je van die ziekte af bent. het gaat hier om iets missen (terug verlangen) nadat je het niet meer hebt.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 08:17
Tazer
Avatar van Tazer
Tazer is offline
Kun je een ziekte haten?
__________________
'Onwetendheid is de bron van alle kwaad.'
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 19:29
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Kun je een ziekte haten?
Ja nou geen nieuwe topics beginnen...
Het is me wel opgevallen dat sommige dingen achteraf vaak leuker beschouwd worden als dat ze toen werkelijk waren, zoals school.
Op het moment dat je weer terug in de banken zit is dat gevoel al weer gauw weg.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 19:32
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Kun je een ziekte haten?
ja/nee ligt eraan wat je ziet onder haten. de ziekte zelf kan je moeilijk haten. dat je je slecht voelde doordat je die ziekte had kan je wel de pest in hebben (is nog steeds niet echt haten maargoed )
mij lijkt het iig niet dat iemand een ziekte zal missen, of ben ik de enige die blij is als hij helemaal gezond is?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 22:58
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Je kunt overal over filosoferen joh. Iets soortgelijks: sommige jongetjes spelen met barbiepoppen en komen er vlug achter dat ze "in een meisjeslichaam" zitten. Zouden ze dit ook weten als ze nooit een meisje of vrouw gezien hebben ?... Je lijkt iets te moeten kennen voor je het kunt missen of verlangen.

Er bestaat echter het gevoel van gemis zonder dat je weet wat je mist ("Ik heb trek maar ik weet niet in wat, boehoe "). Dus misschien hoef je toch niet iets te kennen om te missen, maar vloeit gemis voort uit iets anders ? Dit onbestemde gevoel duurt meestal niet lang, want de neiging om gevoelens te duiden aan iets werelds is sterk ! Eigenlijk is dit het meisjesjongenprobleem in het klein.
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-01-2011, 00:15
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Natuurlijk mis je iets pas wanneer je het verliest, als het nog steeds bij je is heb je geen reden om het te missen.

Daarbij ben ik wel van mening dat je iets moet missen voordat je het echt kan waarderen. Neem bijvoorbeeld je moeder. In je eerste levensjaren ben je veel bij je moeder, hoe ouder je wordt en hoe meer zij verantwoordelijkheden aan je overdraagt, en dus je onbezorgheid mist, hoe meer je waardeert wat ze al die jaren voor je gedaan heeft, namelijk die onbezorgheid in stand houden.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2011, 22:55
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Citaat:
een ziekte mis je niet, je bent blij dat je van die ziekte af bent. het gaat hier om iets missen (terug verlangen) nadat je het niet meer hebt.
dat verandert eigenlijk niets aan de stelling want er staat geen leuke dingen er staat iets.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 12:36
Verwijderd
dat je iets pas mist als je het verliest ben ik met je eens.
maar er zullen ongetwijfeld ook dingen zijn die de een meteen zal missen en de ander nooit gehad heeft dus ook niet weet wat de waarde is als je het wel hebt

Voorbeeld:
Mijn vader zit bij de luchtmacht, hij gaat daarom vaak een aantal weken van huis weg, ik geef er niets om ik ben het gewend dat hij niet vaak thuis is en merk het vaak niet eens.
Maar mijn oom moest laatst een week weg en mn nicht en neefje werden helemaal gek omdat ze dat nog nooit mee hadden gemaakt, en mn tante wist niet hoe ze t huishouden moest runnen zonder mijn oom.

Laatst gewijzigd op 15-01-2011 om 16:35.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 12:13
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
dat verandert eigenlijk niets aan de stelling want er staat geen leuke dingen er staat iets.
dan moet je mijn zin nog een keer beter lezen.

dit topic gaat over missen

ik zeg: een ziekte mis je NIET (omdat je blij bent dat je er van af bent)

missen: 'het nare gevoel hebben dat je iets of iemand niet (meer) hebt'

ik krijg geen naar gevoel van 'ik wil mijn ziekte terug' dus mis ik het niet. daar ging het om.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 12:43
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Citaat:
dan moet je mijn zin nog een keer beter lezen.

dit topic gaat over missen

ik zeg: een ziekte mis je NIET (omdat je blij bent dat je er van af bent)

missen: 'het nare gevoel hebben dat je iets of iemand niet (meer) hebt'

ik krijg geen naar gevoel van 'ik wil mijn ziekte terug' dus mis ik het niet. daar ging het om.
Missen is niet altijd in de positieve zin. Een ziekte kan je ook missen in de zin van niet meer hebben. En in de zin staat niet dat missen in een positieve context zit dus...
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 18:33
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Jeez ik wist niet dat er mensen zo koppig waren.

als er staat: 'Het NARE gevoel hebben dat je iets of iemand niet (meer) hebt.' (betekenis die ik heb opgezocht voor missen) dan is niet meer ziek zijn bij mij (en ik neem aan bij alle andere mensen ook) geen naar gevoel --> niet meer ziek zijn mis je niet.

tenzij jij een andere betekenis in je hoofd hebt voor missen...
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 18:55
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Missen heeft toch meer betekenissen hoor. Zoek maar eens op google ofzo.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2011, 19:42
Verwijderd
Als je een ziekte niet meer hebt ben je in het begin toch ff uit je doen denk ik.
Als je dan geen medicijnen meer slikt of je aan bepaalde etensregels moet houden is dat denk ik toch weer ff wennen
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 07:24
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Als je een ziekte niet meer hebt ben je in het begin toch ff uit je doen denk ik.
Als je dan geen medicijnen meer slikt of je aan bepaalde etensregels moet houden is dat denk ik toch weer ff wennen
ja, maar zou jij die ziekte dan liever terug willen?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 09:57
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
ja, maar zou jij die ziekte dan liever terug willen?
Iets missen en iets graag terug willen hebben zijn twee verschillende dingen. Zo kun je een ziekte missen om de dingen die erbij horen, de grote aandacht, het speciaal zijn, medeleven, kunnen vertellen over je ziekte, het zo ziek zijn dat je geen verplichtingen hebt etc. Maar dan hoef je het waarschijnlijk niet terug.

Ik mis bijvoorbeeld ook de tijd waarin ik 6 was, maar die tijd wil ik niet terug.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 16:51
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Iets missen en iets graag terug willen hebben zijn twee verschillende dingen. Zo kun je een ziekte missen om de dingen die erbij horen, de grote aandacht, het speciaal zijn, medeleven, kunnen vertellen over je ziekte, het zo ziek zijn dat je geen verplichtingen hebt etc. Maar dan hoef je het waarschijnlijk niet terug.

Ik mis bijvoorbeeld ook de tijd waarin ik 6 was, maar die tijd wil ik niet terug.
Als je de aandacht mist die je kreeg omdat je ziek was ben je wel heel erg sneu. Dan wordt ziek zijn ineens een manier om aandacht te krijgen. Beetje een flut mentaliteit, maargoed dat is mijn mening.

De periode waarin je 6 was mis je dan niet, maar je kijkt er gewoon met een goed gevoel op terug. Maarja dat zal ik ook wel anders zien...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 17:27
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Als je de aandacht mist die je kreeg omdat je ziek was ben je wel heel erg sneu. Dan wordt ziek zijn ineens een manier om aandacht te krijgen. Beetje een flut mentaliteit, maargoed dat is mijn mening.
Het is een veel voorkomend iets hoor. Bijvoorbeeld bij mensen die depressief zijn geweest.

Citaat:
De periode waarin je 6 was mis je dan niet, maar je kijkt er gewoon met een goed gevoel op terug. Maarja dat zal ik ook wel anders zien...
Nee ik mis het. Er met een goed gevoel op terug kijken is iets anders.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 17:28
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Om eens een voorbeeld te geven missen betekend ook gewoon ' ontbreken'. Dus je kan naar de stelling kijken vanuit verschillende standpunten en met verschillende betekenissen van missen.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 17:57
Verwijderd
Als iets er altijd is, dan raak je eraan gewend. Je vindt het wel prettig dat het er is, maar je denkt daar niet heel bewust over na. Of misschien denk je er wel over na, maar dan nog weet je niet hoe het zou voelen als datgene er niet meer is.. om de simpele reden dat het er altijd is.

Als iets weg is, dan word je met je neus op de feiten gedrukt en krijg je de kans te verlangen naar datgene wat weg is. Pas dan ga je echt "voelen" wat je mist.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2011, 11:07
Verwijderd
Als je iets heel lang hebt gedaan, bijvoorbeeld ieder weekend naar het ziekenhuis voor een of andere vervelende behandeling, maar je wordt op een gegeven moment genezen verklaard, en je mag je weekend voortaan zelf indelen denk ik dat je in het begin nog niet helemaal weet wat je daarmee aanmoet gewoon omdat je het zo gewend was en het was als het ware net zo normaal geworden als naar school gaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin I Summon Panopticon!
Verwijderd
46 09-10-2018 21:32
Liefde & Relatie dringend Advies gevraagd over gecompliceerde situatie
Lady_L
55 29-10-2003 20:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02.