Oud 10-05-2015, 12:51
AnTro97
AnTro97 is offline
Hoihoi,

Ik ben 18 jaar en doe HAVO op de VAVO, omdat ik vorig jaar niet alle vakken heb gehaald.

Mijn ouders zijn 5 jaar geleden gescheiden en sindsdien woon ik bij mijn vader. Ze hebben altijd contact met elkaar gehouden en de reden dat ze gescheiden zijn is dat mijn moeder eigenlijk toentertijd niet beter wist, er is namelijk vorig jaar bij haar schizofrenie geconstateerd en dat speelde, nu ik zo terug kijk, al veel langer een rol.
Maar goed, het gaat nu stukken beter met haar, maar waar het eigenlijk om gaat is mijn vader. Beide zijn overigens werkloos(mijn vader sinds de scheiding en mijn moeder sinds vorig jaar).

Hij is sinds de scheiding verandert in een hele nare man, maar nu neemt het bizarre vormen aan. In de loop der jaren is hij Hitler gaan adoreren en begon hij de Nederlandse staat te hekelen en dat moet ik elke dag maar aan horen. Mij vader is streng in de opvoeding. Ik mag nergens heen in mijn eentje, alleen naar school en weer naar huis, kleding en spullen kopen moet met hem erbij eveneens naar de kapper gaan, als hij het niks vindt dan mag/krijg ik het niet. Ik heb sinds mijn 6e levensjaar al een bankpas, maar is tot op de dag van vandaag achter gehouden. Een andere mening hebben over onderwerpen is in dit huis niet mogelijk, want je hebt niet genoeg ''levenservaring''. Hij ziet mij als zijn bezit(slaaf) en ik mag hem alleen maar dienen en ja knikken.
EDIT: En voor de duidelijkheid, voor de scheiding was hij dus echt totaal niet zo.

Al met al heb ik er nu echt genoeg van, ik zie altijd alles van de positieve kant, maar deze man maakt mij steeds depressiever.

Het financiële/toekomstige plaatje:
-Geen bankpas.
-1000 euro zakgeld(na 2 jaar), wat ik niet mag uitgeven zonder zijn toestemming.
-Nog nooit gewerkt.
-Ik wil nog heel graag na dit jaar VWO-SNEL gaan doen op de VAVO, om daarna Geneeskunde te gaan doen.

Op mijzelf gaan wonen is eigenlijk al uitgesloten? Wanneer ik VWO-SNEL doe ben ik op de dag naar school, maar ik zou in de avond kunnen werken? Kan een 18-jarige genoeg in de avond verdienen om op zichzelf te kunnen wonen?
Bij mijn moeder wonen zou kunnen, al betwijfel ik of zij in staat is om mij te kunnen onderhouden, zonder mijn vader. Want als ik dit vertel aan mijn vader zal hij niet blij zijn, absoluut niet. En dan denkt hij zo van:''jij wilt het huis uit? dan zoek je het toch lekker uit!''

Dus, blijven, uit huis gaan of bij mijn moeder intrekken?

Bedankt voor het reageren,


Laatst gewijzigd op 10-05-2015 om 12:55. Reden: .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2015, 12:59
Verwijderd
Ik kan me voorstellen dat je weg wil bij je vader. Dit lijkt me ook geen gezonde omgeving om in te wonen. Je bent 18, dus je mag op zich gaan en staan waar je wil.
Op kamers van alleen een bijbaantje en de Tegemoetkoming Scholieren is moeilijk financieel, maar zou je niet bij je moeder kunnen intrekken en dan vanuit de Tegemoetkoming bijdragen aan de boodschappen? Kleine bijbaantjes zoals grasmaaien en babysitten kun je doen zonder dat je moeder op haar uitkering wordt gekort. Tijdelijk bij een goede vriend gaan wonen kan soms ook een optie zijn.
Wat dat bankpasje betreft, als die rekening op jouw naam staat kun je een nieuw pasje regelen. Daarvoor kun je aangifte doen van diefstal van het pasje en dat zou nog waar zijn ook, je hoeft er zo ver ik weet niet bij te zeggen dat je vader m heeft. En daarna kun je met die aangifte een nieuwe pas aanvragen. Die wordt dan thuisgestuurd dus als je vader je post ook openmaakt kun je dat beter ná een verhuizing doen.

En het klinkt alsof je vader krampachtig probeert grip op zijn leven te krijgen. Heeft hij hulp?

Axel naamzoek voor juridische kant van het verhaal

Laatst gewijzigd op 10-05-2015 om 13:05.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2015, 13:32
AnTro97
AnTro97 is offline
Citaat:
Ik kan me voorstellen dat je weg wil bij je vader. Dit lijkt me ook geen gezonde omgeving om in te wonen. Je bent 18, dus je mag op zich gaan en staan waar je wil.
Op kamers van alleen een bijbaantje en de Tegemoetkoming Scholieren is moeilijk financieel, maar zou je niet bij je moeder kunnen intrekken en dan vanuit de Tegemoetkoming bijdragen aan de boodschappen? Kleine bijbaantjes zoals grasmaaien en babysitten kun je doen zonder dat je moeder op haar uitkering wordt gekort. Tijdelijk bij een goede vriend gaan wonen kan soms ook een optie zijn.
Wat dat bankpasje betreft, als die rekening op jouw naam staat kun je een nieuw pasje regelen. Daarvoor kun je aangifte doen van diefstal van het pasje en dat zou nog waar zijn ook, je hoeft er zo ver ik weet niet bij te zeggen dat je vader m heeft. En daarna kun je met die aangifte een nieuwe pas aanvragen. Die wordt dan thuisgestuurd dus als je vader je post ook openmaakt kun je dat beter ná een verhuizing doen.

En het klinkt alsof je vader krampachtig probeert grip op zijn leven te krijgen. Heeft hij hulp?

Axel naamzoek voor juridische kant van het verhaal
Ik probeer eerst door middel van een brief te kijken hoe hij daarop zal gaan reageren.
Toont hij begrip voor me en wordt hij wat losser in de omgang, dan wil ik het nog wel een jaartje uit houden. Maar wuift hij alles van zich weg, dan ga ik wel naar mijn moeder.

Ik vind dat hij langzaam aan de zelfde kant op gaat als mijn moeder.
Voordat mijn moeder opgenomen werd in een psychiatrisch ziekenhuis betaalde ze geen rekeningen meer en zocht ze haar heil in Astrologie.
En bij mijn vader is het nu zo dat hij zijn gelukt zoekt bij Hitler en het ''dwarsliggen'' tegen de Nederlandse staat, hij maakt zijn post 1x in de 3 maanden open, maar hij betaald zijn rekeningen nog wel.

Het zal mij nooit lukken om hem vrijwillig in een psychiatrisch ziekenhuis te krijgen, bij mijn moeder was het destijds zo dat ze tekende voor een contract dat ze niet goed gelezen had en ze dus toestemde om opgenomen te worden, maar mijn vader is op dat vlak niet op zijn achterhoofd gevallen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2015, 14:06
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Aangifte doen van diefstal voor een nieuwe bankpas lijkt me wat overdreven, je kunt gewoon direct bij je bank een nieuwe bankpas aanvragen als je zegt dat je de oude verloren/kwijt bent. Deze wordt dan automatisch geblokkeerd.

Als het goed is, heb je al een tegemoetkoming scholieren van DUO, dat bedrag blijft hetzelfde als je bij je moeder gaat wonen. Hoeveel krijg je nu per maand in totaal van DUO?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2015, 15:59
AnTro97
AnTro97 is offline
Ik heb geen idee hoeveel, dat zijn zaken waar ik me niet mee mag bemoeien van me vader. Maar rond de 100 euro per maand denk ik.
Moet ik voor elke nieuwe schooljaar opnieuw tegemoetkoming vragen?

En hoe zit het met mijn spullen die nu bij mijn vader staan als ik wil verhuizen naar mijn moeder?
Hij heeft alles gekocht dus alles is van ''hem'', het zou heel goed kunnen dat ik mijn spullen niet krijg omdat hij alles gekocht heeft, om mij te dwarsbomen.

Laatst gewijzigd op 10-05-2015 om 16:14.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2015, 16:17
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Je kunt het zelf zien als je met DigiD inlogt op de website van DUO. Ik begrijp dat het geld dus niet op je eigen bankrekening wordt gestort...? Je kunt dit ook daar wijzigen als je wil.

Dat is een lastig probleem. Eerst maar eens kijken hoe hij reageert op je brief?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2015, 16:28
AnTro97
AnTro97 is offline
Kut, gebruiksgeschiedenis, nu hebben we de poppen aan het dansen als hij er achter komt.
Ik heb niet gezien hoeveel, doet er ook niet toe.

Wanneer kan ik de brief het beste overhandigen? Ik denk na mijn examens en wanneer mijn moeder erbij is, dan houdt hij zich meer in toom.

EDIT: Voor het einde van de maand zal ik wel met een update komen van de stand van zaken.

Laatst gewijzigd op 10-05-2015 om 16:56.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2015, 18:13
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Doet er wel toe hoeveel, is van belang voor als je ergens anders wil gaan wonen

Ik wacht het af, ben benieuwd, succes!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2015, 19:15
angenent
angenent is offline
Mocht je toch het beter vinden uit huis te gaan heb ik een kamer van 9 m2 te huur met eigen badkamer 15 minuten van Amsterdam vandaan. Ik weet nauurlijk niet waar je woont en of dit te doen is met school . Kosten E 300,00. Zou je moeten kijken of het je lukt met een uitwonende beurs en lening

m
Citaat:
Hoihoi,

Ik ben 18 jaar en doe HAVO op de VAVO, omdat ik vorig jaar niet alle vakken heb gehaald.

Mijn ouders zijn 5 jaar geleden gescheiden en sindsdien woon ik bij mijn vader. Ze hebben altijd contact met elkaar gehouden en de reden dat ze gescheiden zijn is dat mijn moeder eigenlijk toentertijd niet beter wist, er is namelijk vorig jaar bij haar schizofrenie geconstateerd en dat speelde, nu ik zo terug kijk, al veel langer een rol.
Maar goed, het gaat nu stukken beter met haar, maar waar het eigenlijk om gaat is mijn vader. Beide zijn overigens werkloos(mijn vader sinds de scheiding en mijn moeder sinds vorig jaar).

Hij is sinds de scheiding verandert in een hele nare man, maar nu neemt het bizarre vormen aan. In de loop der jaren is hij Hitler gaan adoreren en begon hij de Nederlandse staat te hekelen en dat moet ik elke dag maar aan horen. Mij vader is streng in de opvoeding. Ik mag nergens heen in mijn eentje, alleen naar school en weer naar huis, kleding en spullen kopen moet met hem erbij eveneens naar de kapper gaan, als hij het niks vindt dan mag/krijg ik het niet. Ik heb sinds mijn 6e levensjaar al een bankpas, maar is tot op de dag van vandaag achter gehouden. Een andere mening hebben over onderwerpen is in dit huis niet mogelijk, want je hebt niet genoeg ''levenservaring''. Hij ziet mij als zijn bezit(slaaf) en ik mag hem alleen maar dienen en ja knikken.
EDIT: En voor de duidelijkheid, voor de scheiding was hij dus echt totaal niet zo.

Al met al heb ik er nu echt genoeg van, ik zie altijd alles van de positieve kant, maar deze man maakt mij steeds depressiever.

Het financiële/toekomstige plaatje:
-Geen bankpas.
-1000 euro zakgeld(na 2 jaar), wat ik niet mag uitgeven zonder zijn toestemming.
-Nog nooit gewerkt.
-Ik wil nog heel graag na dit jaar VWO-SNEL gaan doen op de VAVO, om daarna Geneeskunde te gaan doen.

Op mijzelf gaan wonen is eigenlijk al uitgesloten? Wanneer ik VWO-SNEL doe ben ik op de dag naar school, maar ik zou in de avond kunnen werken? Kan een 18-jarige genoeg in de avond verdienen om op zichzelf te kunnen wonen?
Bij mijn moeder wonen zou kunnen, al betwijfel ik of zij in staat is om mij te kunnen onderhouden, zonder mijn vader. Want als ik dit vertel aan mijn vader zal hij niet blij zijn, absoluut niet. En dan denkt hij zo van:''jij wilt het huis uit? dan zoek je het toch lekker uit!''

Dus, blijven, uit huis gaan of bij mijn moeder intrekken?

Bedankt voor het reageren,

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Advies gevraagd bij 2,5 jaar durende relatie
Jongen_22
32 17-03-2009 15:54
Liefde & Relatie Mijn moeder moet voor zichzelf leren kiezen
Alistar
8 15-03-2006 02:23
Psychologie UIt huis door problemen thuis.
Verwijderd
12 08-06-2005 22:10
Psychologie Weet er dan echt helemaal niemand een oplossing?!
Eend
25 06-11-2003 11:04
Psychologie Mijn moeder
EvilSmiley
3 21-12-2002 11:37
Psychologie Dringend: uit huis gezet !
Captain
36 27-12-2001 23:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:19.