Oud 28-01-2020, 13:40
Jesse_Manders
Jesse_Manders is offline
Hallo,

Ik heb een opdracht gekregen voor Aardrijkskunde en nu heb ik de volgende vragen waar waar ik maar geen antwoord op kan vinden.

- Vergelijk de plaattektonische situatie van de Andes met Indonesië en laat met behulp van 2 doorsnedes de verschillen en overeenkomsten zien.

(naar mijn idee vindt in beide gebieden subductie plaats waarbij vulkanen ontstaan maar begrijp niet echt wat nou de grote verschillen zijn)

Daarnaast stond er nog:
De Aconcagua was zo oorspronkelijk een vulkaan en ondanks dat het nog bij een actieve plaatgrens ligt is deze vulkaan niet meer actief. De vulkanenrij in Indonesië bestaat echter wel uit een aangesloten rij actieve vulkanen, bij de Andes wordt de vulkanenrij op sommige plekken onderbroken.
- Leg uit waardoor dit verschilt en geef aan wat voor gevolgen dit heeft voor de diepte van de aardbevingen.

Hier snap ik al helemaal niet veel van dus als iemand mij zou kunnen helpen met dit zou dat enorm fijn zijn!

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2020, 14:13
Verwijderd
In de Andes is er overduidelijk niet alleen subductie aangezien het gaat om het op één na hoogste gebergte te wereld.

Wat kan je daaruit afleiden?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2020, 14:20
Jesse_Manders
Jesse_Manders is offline
Bedankt voor je reactie!

Misschien dat er ook een soort van plooiing plaatsvind bij de Andes waardoor het gebergte ontstaat?

Snap alleen niet waarom de Andes een onderbroken vulkanenrij heeft en Indonesië niet.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2020, 15:35
Verwijderd
Welke onderbroken vulkanenrij?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2020, 15:39
Jesse_Manders
Jesse_Manders is offline
De tweede vraag:
"De Aconcagua was zo oorspronkelijk een vulkaan en ondanks dat het nog bij een actieve plaatgrens ligt is deze vulkaan niet meer actief. De vulkanenrij in Indonesië bestaat echter wel uit een aangesloten rij actieve vulkanen, bij de Andes wordt de vulkanenrij op sommige plekken onderbroken.
- Leg uit waardoor dit verschilt en geef aan wat voor gevolgen dit heeft voor de diepte van de aardbevingen."

Ik bedoelde deze onderbroken vulkanenrij
Met citaat reageren
Oud 28-01-2020, 15:49
Verwijderd
Als ik naar een kaart van vulkanen rond de ring of fire kijk, dan zie ik géén onderbreking.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2020, 16:09
Jesse_Manders
Jesse_Manders is offline
In Indonesië is inderdaad geen onderbreking in de vulkanenrij.
Volgens de vraag is er in de Andes wel een onderbreking in de vulkanenrij.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2020, 17:20
Verwijderd
Ja, post eens een kaartje dan.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2020, 17:34
Jesse_Manders
Jesse_Manders is offline
Daar zit het probleem want ik heb dus geen kaartje of iets, alleen de vraag zonder bronnen.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2020, 18:12
Verwijderd
Heb je weleens gehoord van Google? Platentektoniek is allemaal vrij eenvoudig op te zoeken. Daarnaast is de Engelstalige wiki over The Ring of Fire misschien een goed idee. Ook daar kan ik echter niets over een onderbroken iets terugvinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:24.