Oud 10-12-2002, 06:48
Verwijderd
Zoals ik naar het geloof kijk.

Jezus gaf alles weg. Deed alles om zijn medemens te helpen.

Ik ben van mening, dat als er een God bestaat, dat hij kijkt naar hoe je hebt geleefd. Niet of je 3 keer per dag hebt gebeden, dat is alleen maar fijn. Maar of je tussen door oprecht en eerlijk bent, integer. En als jij dood gaat en je helpt daarmee nog een medemens, dan denk ik dat je goed bezig bent. Maar ik ben God niet. Als jij doet, wat je denkt dat goed is, ben ik er van overtuigd dat God je laat leven, maar wie ben ik.

Dan is er ook nog het argument dat jouw hart in een misdadiger kan komen die vervolgens iemand vermoord.

Mijn antwoord daar op is, als de kans 1 op weetikhoeveelmiljoen is, dat mijn hart in een goed persoon zou komen, zou ik het nog doen.

Voor mij bestaat jouw afweging hieruit:

Of je houdt je organen en komt wellicht in de hemel.
Een beslissing gebaseerd op angst, met jezelf voor op.

Of je geeft ze weg en komt wellicht niet in de hemel.
Maar dan ga je wel dood in de wetenschap dat je iets goed hebt gedaan, in jouw ogen. Er zijn veel mensen heel erg gelukkig met jouw organen. En je gaat rustig slapen.

Ik bedoel God kan in beide gevallen boos op je worden. Dat je hebt gedaan en dus niet verder kan leven in het hiernamaals. Of dat je je organen niet aan een ander hebt gegeven. Of dat je het recht tot scheppen in je eigen haden hebt genomen.

En zo werkt God en de bijbel er staan dilemma's in met argumenten voor beide keuze's. Je kan de bijbel lezen zo als je wilt. Als een johova of als iemand van de Klux Klux Clan.
Het is aan jouw om de goede keuze te maken, die voor jouw goed voelt.

Ik hou nu een beetje een betoog voor orgaandonatie, maar de volgende reply kan hier linea recta tegenover staan.

Dit is mijn mening, dus maak de beslissing voor je zelf.

[posted by iamcj], omdat het onmogelijk is om uit te loggen op deze computer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-12-2002, 13:21
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Ik ben van mening dat je lichaam alleen een deel van het "aardse bestaan is als er wat na de dood is....wie zal het zeggen. Ik ben zelf niet gelovig. God zou ook de laatste zijn wie om hulp zou vragen omdat hij in mijn ogen niet bestaat. Maar zoals jij de hemel noemt.....heb je daar je organen wel nodig? Als je je laat begraven blijft al het spul ook in de kist liggen en daar gaat toch alleen maar rotten. Gebeurt er ook niet veel bijzonders mee.
Je kan het ook nekijken als een soort verlenging van je leven...een deel van jou blijft door leven. Een soort eeuwigleven zoals je sommigen hoort zeggen.
Je helpt anderen er ook heel erg mee die het nodig hebben. Of je door dit helpen in de hemel komt is nog maar de vraag....In mijn ogen heb je het daar in iedergeval niet nodig als het zou bestaan.
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 16:32
Snow
Avatar van Snow
Snow is offline
Ik vind orgaandonatie een goede zaak, want ik geloof dat als ik dood ben dat ik er zelf niets meer aan heb, terwijl ik er andere mensen een beter/makkelijker/langer leven mee kan geven.

In mijn visie worden het stoffelijk lichaam en het geestelijk lichaam van elkaar gescheiden op het moment dat je dood gaat. Het stoffelijk lichaam is naar mijn idee slechts een voertuig voor het geestelijk lichaam (de ziel) voor zolang je hier op aarde bent en ik geloof dan ook niet dat de delen die ik verlies van mijn stoffelijk lichaam, dat die na mijn dood ook van mij geestelijk lichaam weg blijken te zijn.
Nu speelt hier natuurlijk ook mee dat ik spiritualist ben en weldegelijk uitga van een God en een hiernamaals en ik geloof niet dat ik na mijn dood 'half' op de plek van bestemming aan zal komen.
__________________
I vote maybe.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 17:24
Snow
Avatar van Snow
Snow is offline
Citaat:
Elvira schreef:
Ja zo wil ik het ook zien, en ik wil ook echt wel donor worden. Maar op de een of andere manier zegt iets tegen me dat het gewoon verkeerd is. Ik blijf ook maar twijfelen erover.
Tja, ik zal de laaste zijn die zegt dat je je gevoel moet ontkennen en je je verstand achterna moet.

Kan weinig anders zeggen dan: probeer wat dingen te lezen over donatie en denk na over de manier waarop jij de dood en het leven ziet, mochten dingen veranderen dan kun je alsnog donor worden. Blijf je het gevoel houden dat het verkeerd is, doe het dan niet en ga je er niet schuldig over voelen of zoiets, het is uiteindelijk jouw eigen keuze.
__________________
I vote maybe.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 18:37
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Elvira schreef:
En wat vinden jullie van donatie?
Zoals ik het zie is dood, dood en vanuit dat oogpunt zou 't zonde zijn om je organen dan niet te doneren als die nog van nut voor 'n ander kunnen zijn.
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.

Laatst gewijzigd op 10-12-2002 om 18:40.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2002, 10:57
Órelindë
Avatar van Órelindë
Órelindë is offline
Ik ben gelovig, en ik zou absoluut graag mijn organen willen doneren. Ik geloof ook, dat als je in de Hemel komt, je van God een nieuw lichaam krijgt, maar wel met je eigen ziel. (Beetje ingewikkeld misschien)
Voor mij is er een keus: Of ik laat alles aan, op en in mijn lichaam wegrotten in de grond, of: ik maak er iemand anders "gelukkig" mee.
__________________
Hope is not lost, just not yet found.. - Dead End -
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
[posted by iamcj], omdat het onmogelijk is om uit te loggen op deze computer.
Gelukkig kan ik wel achter wat jij onder mijn naam post staan.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 22:12
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
>don't take you're organs to heaven, heaven knows we need them here<


uhm tja, ik geloof zelf niet echt in een hiernamaals etc, maar als het er toch zou zijn, bestaat de ziel ook en in dat geval leeft alleen je ziel verder. denk ik. dus heb je je lichaam niet meer nodig... je lichaam, en dus ook je organen, zijn iets voor je leven op aarde...

natuurlijk hangt het er van af hoe je denkt over de dood, maar wat er ook is na de dood, ik denk dat je orgaan-donatie altijd als iets goeds moet zien; het lijkt mij niet dat je er op wat voor manier dan ook voor 'gestraft' zult worden...

er zijn heel veel filosofen die over evt. leven na de dood, de ziel etc geschreven hebben, misschien kun je daar eens wat van lezen, misschien helpt dat om er achter te komen hoe jij er nou precies over denkt...
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 22:14
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
Elvira schreef:
Ja zo wil ik het ook zien, en ik wil ook echt wel donor worden. Maar op de een of andere manier zegt iets tegen me dat het gewoon verkeerd is. Ik blijf ook maar twijfelen erover.
is het redden van iemands leven slecht? ik denk dat je met het beantwoorden van die vraag al veel kunt zeggen...
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 10:07
vrolijkevlinder
Avatar van vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
Don't take your organs to heaven, Heaven knows we need them here.
__________________
Life is beautiful, it really is, without it, you're dead.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 10:14
vrolijkevlinder
Avatar van vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
Het is moeilijk om hier een mening op te geven want ik voel me wel degelijk een fout persoon als ik kijkhard schreeuw dat ik mijn organen niet wil doneren. En als iemand zou vragen waarom niet, dan zou ik toch nooit de juiste argument kunnen geven. Ik voel me er niet schuldig over ofzo, maar ik wil gewoon niet dat ze m'n lichaam uit elkaar gaan halen als ik er niet meer ben.

Toppunt van egoisme: Zelfs na je dood bezittingen willen hebben.

p.s. goeie topic.
__________________
Life is beautiful, it really is, without it, you're dead.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 14:04
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
vrolijkevlinder schreef:
Het is moeilijk om hier een mening op te geven want ik voel me wel degelijk een fout persoon als ik kijkhard schreeuw dat ik mijn organen niet wil doneren. En als iemand zou vragen waarom niet, dan zou ik toch nooit de juiste argument kunnen geven. Ik voel me er niet schuldig over ofzo, maar ik wil gewoon niet dat ze m'n lichaam uit elkaar gaan halen als ik er niet meer ben.

Toppunt van egoisme: Zelfs na je dood bezittingen willen hebben.

p.s. goeie topic.
uhm waarom zeg je eerst Don't take your organs to heaven, Heaven knows we need them here en daarna dat je je organen niet af wilt staan? dat begrijp ik er tenminste uit...
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 20:16
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Kleine aanpassing voor de duidelijkheid.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 20:19
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Nee, organen blijven in mij zitten. Alle motieven zijn egoïstisch, maar ik ga niet al mijn kansen (ook al zijn ze bijzonder klein) op een verlengd leven vergooien om iemand die ik niet eens ken te helpen.

Ik ben van plan een enorme bak geld uit te geven zodat als ik dood ben ik op een verstandige manier (lees: geen ijskristallen) kan worden ingevroren met een kans ergens onder de 5% dat ik ooit weer tot leven wordt gewekt. (maar de waarde je eigen leven is eindeloos groot. Dus de waarde van 5% kans op je eigen leven is 0,05 * eindeloos = eindeloos veel waard)

Als er een christelijk afterlife is dan zou ik om die reden dan misschien niet in hemel komen. Maar de hel is nog steeds beter dan dood, misschien kan ik zelfs dealtje met duivel sluiten dat ik weer mag leven ofzo .
Iemand zei hier ook ergens dat als je dacht dat je goed leefde dat je dan naar hemel mocht maar dat lijkt me niet... - sommige serie-moordenaar/verkrachters denken ook dat ze goed bezig zijn...

Maar ok, ik ben na mijn dood (als het me niet lukt om te voorkomen dat ik dood ga) een persoon op 77 graden Kelvin in een verfrissend bad stikstof, (eeuwig?) wachtend op mijn herrijzing.
En even wat details over hoe ego ik wel niet ben (me being pure evil )
1. Ik houd al mijn interne organen, ff kijken, 2x long, 1x hart, 1x lever, verteringsstelsel lijkt me eigenlijk niet... dan, owja 2x nier... dan nog huid enalles... zegmaar... dat het maximaal 10 mensen had kunnen helpen/redden/
2. €150.000 gaat uit egoïstische motieven naar de stikstofjongens, met dat geld hadden vast een hoop mensen gered kunnen worden.
3. Al mijn andere geld gaat naar nano-tech research en extra geld om te garanderen dat stikstofjongens niet failliet gaan.


Maar als je er nou rationeel over na denkt... wat heb je er na je dood aan dat sommige mensen dankzij jou nog leven. Wat maakt de toestand van andere mensen na je dood überhaupt uit???
owja, en for good notice:
Ik zou wel donor-organen accepteren (overigens niet meer of minder dan goed werkende dierenorganen (of high-tech kunstorganen)). En ik heb er alle begrip voor als ik 'slachtoffer' word van iemand die zo heeft gehandeld als ik wil gaan handelen.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 14:28
pienie
ik doneer niet, nu denk ik er gewoon over dat ik het gewoon erg vaag vind van de mens dat ze een eigenlijk ten dode opgeschreven iemand weer levenin willen blazen, dat is al wel alnger bezig en je kan ook oneindig doorgaan, maar ik vind het een beetje heel erg wazig dat ze een deel van iemand anders in een deel van weer iemand anders proppen...
ik vind het te ver gaan...
sorry voor het jongetje dat huilend op het informatie boekje van de donor stichting staat, sorry voor alle andere mensen die hierdoor sterven, maar ze waren ziek en dat weten wisten ze zelf ook...
de mens wil het eeuwige leven maar tegelijkertijd zijn ze bang om oud te worden...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 19:09
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Wat ik me nog bedacht.

Is het enige goede wat je kan doen organen doneren?

Volgens mij niet.


Als ik zou overleven en dan 200 jaar leef ofzo (alhoewel ik hoop op iets dat dicht bij het antwoord op volgende berekening zit " 1 / 0 ") heb ik (niet bewust overigens) misschien wel meer mensen 'gered' dan ik had gedaan door dood te gaan en organen rond te strooien.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 22:38
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
pienie schreef:
ik doneer niet, nu denk ik er gewoon over dat ik het gewoon erg vaag vind van de mens dat ze een eigenlijk ten dode opgeschreven iemand weer levenin willen blazen, dat is al wel alnger bezig en je kan ook oneindig doorgaan, maar ik vind het een beetje heel erg wazig dat ze een deel van iemand anders in een deel van weer iemand anders proppen...
ik vind het te ver gaan...
sorry voor het jongetje dat huilend op het informatie boekje van de donor stichting staat, sorry voor alle andere mensen die hierdoor sterven, maar ze waren ziek en dat weten wisten ze zelf ook...
de mens wil het eeuwige leven maar tegelijkertijd zijn ze bang om oud te worden...
>snap niet hoe iemand in godsnaam zo kan redeneren<
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 22:40
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
invries-verhaal
ja, ja....

zou jij echt eeuwig willen leven? dan verliest het leven op zich toch eigenlijk zn waarde? bovendien is je leven (niet in letterlijke betekenis) nooit 'af', omdat de dood een deel van je leven is...

> to know life you must know death, to know life you must die
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-12-2002, 13:05
vrolijkevlinder
Avatar van vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
Citaat:
sublime schreef:
uhm waarom zeg je eerst Don't take your organs to heaven, Heaven knows we need them here en daarna dat je je organen niet af wilt staan? dat begrijp ik er tenminste uit...
Uhrm. Ik heb die zin van een sticker over orgaandonatie. En toevallig vond ik hem perfect bij de topic passen ook al ben ik het er niet mee eens.
__________________
Life is beautiful, it really is, without it, you're dead.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 14:53
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
vrolijkevlinder schreef:
Uhrm. Ik heb die zin van een sticker over orgaandonatie. En toevallig vond ik hem perfect bij de topic passen ook al ben ik het er niet mee eens.
oh op die manier...
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 16:44
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Die doneringskwestie zal ook weer als sneeuw voor de zon verdwijnen als het klonen van lichaamsdelen in opmars komt.

Als mijn organen na mijn overlijden iemands leven kunnen redden, dan heb ik daar geen moeite mee.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 19:08
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
sublime schreef:
ja, ja....

zou jij echt eeuwig willen leven? dan verliest het leven op zich toch eigenlijk zn waarde? bovendien is je leven (niet in letterlijke betekenis) nooit 'af', omdat de dood een deel van je leven is...

> to know life you must know death, to know life you must die
Me frosty one

Ja, echt eeuwig willen leven. Mischien dat het leven zijn waarde verliest. Ik denk dat het leven in de zin van bestaan inderdaad totaal zijn waarde verliest omdat er nog maar 1 waarde van bestaat. Als iedereen altijd €1 heeft en het eindeloos kan blijven uitgeven dan heeft die euro ook geen waarde meer.

ok, dan leef ik eindeloos zonder te weten wat leven is. Kan ik mee leven...
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 19:14
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Me frosty one

Ja, echt eeuwig willen leven. Mischien dat het leven zijn waarde verliest. Ik denk dat het leven in de zin van bestaan inderdaad totaal zijn waarde verliest omdat er nog maar 1 waarde van bestaat. Als iedereen altijd €1 heeft en het eindeloos kan blijven uitgeven dan heeft die euro ook geen waarde meer.

ok, dan leef ik eindeloos zonder te weten wat leven is. Kan ik mee leven...
maar wat is er leuk aan eeuwig leven? dan heb je toch geen reden meer om wat van je leven te maken?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 21:42
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
sublime schreef:
maar wat is er leuk aan eeuwig leven? dan heb je toch geen reden meer om wat van je leven te maken?
Als je eeuwig leeft dan kan je meer meemaken, ervaren, doen.

Naast de enorme hoeveelheid kennis en inzichten die je opdoet kan je gewoon vele meer doen... zoals ik al zei. Alles wat je wenst zal uitkomen omdat je er de tijd voor hebt om het mogelijk te maken.

Een leven is te kort om alles te bevatten.

En de macht die je krijgt, de werelden die je leert kennen. Ik wil de tijd meemaken dat ik niet meer inzit over het voortbestaan van de aarde maar om het voortbestaan van het heelal...
Ik wil alles meemaken.

Meest invloedrijke individu in het heelal worden.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 22:55
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Als je eeuwig leeft dan kan je meer meemaken, ervaren, doen.

Naast de enorme hoeveelheid kennis en inzichten die je opdoet kan je gewoon vele meer doen... zoals ik al zei. Alles wat je wenst zal uitkomen omdat je er de tijd voor hebt om het mogelijk te maken.

Een leven is te kort om alles te bevatten.

En de macht die je krijgt, de werelden die je leert kennen. Ik wil de tijd meemaken dat ik niet meer inzit over het voortbestaan van de aarde maar om het voortbestaan van het heelal...
Ik wil alles meemaken.

Meest invloedrijke individu in het heelal worden.
> zoiets dacht ik al > ben geloof ik al aardig op de hoogte van die ambities van jou

wat ik me alleen afvraag is of het dan nog wel waarde heeft... eigenlijk hoef je geen keuze meer te maken, je hebt tijd voor alles. je hoeft niet extra je best te doen om iets te bereiken omdat je eeuwige tijd hebt....

natuurlijk kunnen al je wensen dan uit komen, en ja een leven is te kort om alles te bevatten... maar ten eerste, wat is er leuk aan wensen als je toch al weet dat ze allemaal uitkomen? en ten tweede dat het leven zo 'kort' is, maakt bepaalde dingen voor jou persoonlijk juist waardevoller dan waneer je álles een keer kunt meemaken, omdat je toch eeuwig leeft...

oftewel, wat ik steeds al zeg, imo verliest het leven alle waarde, of tenminste de dingen die deel uitmaken van je leven, wanneer je eeuwig leeft...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-12-2002, 07:37
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Hoe weet je of het nog waarde heeft zonder onsterfelijk te zijn?

de rest is van secundair belang. Alles meemaken is 1e belang. Waarde is 2e belang.

Bovendien zijn de menselijke hersenen niet in staat alle mogelijke kennis op te slaan. Bovendien vergeet je dingen die je niet gebruikt.
Je zult nooit alles weten, en uiteindelijk zul je niet eens meer weten dat je dat en dat eerder hebt gedaan.

EN dat waarde verliezen enzo... ik twijfel eraan. Het leuke aan wiskunde bijvoorbeeld is de kick die je krijgt als je een erg moeilijk probleem oplost. Het vooruitzicht daarop is véél minder krachtig qua genot dan het oplossen van het probleem. DUs ik betwijfel het. Dan nog, met het verlies van waarde zou ik nog kunnen leven.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 15:35
berteltje
berteltje is offline
Ik heb niet alle reply's gelezen dus misschien zeg ik hetzelfde als iemand anders... Sorry dan.

Als je geboren wordt of soms zelfs al voor je geboren wordt, komt je geest je lichaam binnen (dat verschilt per mens en daar is ook geen vaste regel voor)
Op het moment dat de sterft, op de seconde precies, verlaat je geest je lichaam en gaat naar de gene zijde. Je lichaam ben jij dan niet meer. Het is een zielloos omhulsel... Dus waarom geen orgaandonatie?

*aldus Char, het medium*

Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 17:21
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Als je geboren wordt of soms zelfs al voor je geboren wordt, komt je geest je lichaam binnen (dat verschilt per mens en daar is ook geen vaste regel voor)
Op het moment dat de sterft, op de seconde precies, verlaat je geest je lichaam en gaat naar de gene zijde. Je lichaam ben jij dan niet meer. Het is een zielloos omhulsel... Dus waarom geen orgaandonatie?
Oke, 'ze' weten wel precies wanneer je geest je lichaam verlaat maar niet wanneer hij lichaam binnentreed?
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 18:51
Artemis
Avatar van Artemis
Artemis is offline
Citaat:
sublime schreef:
is het redden van iemands leven slecht? ik denk dat je met het beantwoorden van die vraag al veel kunt zeggen...
dat is dus een zeer goede vraag.. het antwoord lijtk logisch: iemand zn leven redden is goed
maar, ik heb hier al eerder een topic over geopend, IS dat wel zo goed?
zoveel mogelijk mensen in leven houden? op de meest wazige manieren?
I wonder..
als ik zeker wist dat het goed was om de mensheid zo veel mogelijk te alten groeien, tkan mij nei schelen wa ze met me doen alsk dood ben

ik dnek dat ze mij maar voor odnerzoek moeten gebruiken ofso
__________________
heu.. ja?

Laatst gewijzigd op 03-01-2003 om 00:49.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 19:04
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
[SAC]Artemis schreef:
dat is dus een zeer goede vraag.. het antwoord lijtk logisch: iemand zn leven redden is goed
maar, ik heb hier al eerder een topic over geopend, IS dat wel zo goed?
zoveel mogelijk mensen in leven houden? op de meest wazige manieren?
I wonder..
als ik zeker wist dat het goed was om de mensheid zo veel mogelijk te alten groeien, tkan mij nei schelen wa ze met me doen alsk dood ben

ik dnek dat ze mij maar voor odnerzoek moeten gebruiken ofso
ik heb in principe hetzelfde, ik vraag me ook af of de wetenschap niet te veel bezig is levens te verlengen. maar ik heb meer bezwaar tegen het echt langer laten leven, dus zorgen dat mensen ipv 85 105 kunnen worden ofzo, dan iemand van <50 met een harttransplantatie nog een jaar of 10 langer te laten leven...

want iemand met (bv) een donorhart wordt zelden 80...
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 19:06
Artemis
Avatar van Artemis
Artemis is offline
Citaat:
sublime schreef:
ik heb in principe hetzelfde, ik vraag me ook af of de wetenschap niet te veel bezig is levens te verlengen. maar ik heb meer bezwaar tegen het echt langer laten leven, dus zorgen dat mensen ipv 85 105 kunnen worden ofzo, dan iemand van <50 met een harttransplantatie nog een jaar of 10 langer te laten leven...

want iemand met (bv) een donorhart wordt zelden 80...
perhaps..
maar hoe zit het met het doneren van andere organen?
__________________
heu.. ja?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 19:10
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
[SAC]Artemis schreef:
perhaps..
maar hoe zit het met het doneren van andere organen?
daar weet ik persoonlijk niet erg veel van, alleen dat long en hart nogal 'dicht bij elkaar' liggen, dus ik denk dat dat ong hetzelfde verhaal is...

en verder denk ik dat het met alle donororganen wel geldt dat je sowieso minde rlang leeft dan een gezond iemand. er is altijd wel enigzins sprake van afstoting... en sowieso, echt gezond wordt je erna nooit volgens mij
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 18:16
Yamyam
Yamyam is offline
Ik denk juist dat je eerder in het hiernamaals komt als je zo'n goede daad doet! heb je t zo wel eens bekeken?!
Er is bovendien een enorm tekort aan organen.
En je lichaam heb je wat mij betreft niet nodig voor het hiernamaals, je ziel gaat erheen, en anders wordt je lichaam toch verbrand of begraven; dat maakt niet (meer) uit.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 20:18
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
sublime schreef:
>snap niet hoe iemand in godsnaam zo kan redeneren<
Ik zie juist dat ze een heel goed punt heeft.... De dood wordt door ons mensen gezien als het einde van het leven dat zo lang mogelijk moet worden uitgesteld... Heb je er wel eens aan gedacht waarom het onverkombare door ons wordt uitgesteld, naast het feit dat we er de technologie er voor hebben?
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 16:24
berteltje
berteltje is offline
Citaat:
legatus schreef:
Oke, 'ze' weten wel precies wanneer je geest je lichaam verlaat maar niet wanneer hij lichaam binnentreed?
Ik zeg, dat dat per persoon verschilt.... Dus dat weten ze inderdaad niet. Het is óf net voor de geboorte óf tijdens/heel vlak na de geboorte...
Met citaat reageren
Oud 31-12-2002, 12:36
ZuivereZien
Avatar van ZuivereZien
ZuivereZien is offline
Ik ben zeker voor donatie als ik overlijd. Ik zie het lichaam als de
gastheer/verlichaming van je ziel, da echter niet wegneemt dat je het niet moet verzorgen of aandacht aan moet schenken anders overlijd je heel snel. Ookal is je hart jouw levensbron van je lichaam je pure "hart" is weer de levensbron/instanthouding van je ziel. We praten hier dus over twee verschillende harten, die allebei zeer belangrijk zijn. Maar als ik overlijd heb ik niks aan mijn lichamelijke hart meer en misschien dat mijn zielshart doorleeft op een bepaalde manier(dat hopen we althans). Ik zou mijn lichamelijke hart dus kunnen doorgeven aan iemand die overlevingskansen heeft om langer een leven te leiden(en hopelijk een goed,mooi,liefdevol,krachtig leven) dus waarom zou ik dit niet doen om mijn medemens een kans te geven om de pracht en kracht van het leven te ervaren. Ik ben dus voor.
__________________
Verdraagzaamheid komt vaak voor uit een sterk en zuiver inbeeldingsvermogen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-01-2003, 00:36
Artemis
Avatar van Artemis
Artemis is offline
Citaat:
ZuivereZien schreef:
<<een overigens zeer waar verhaal>>
dus waarom zou ik dit niet doen om mijn medemens een kans te geven om de pracht en kracht van het leven te ervaren. Ik ben dus voor.
waarom niet? omdat je wel MEER mensen de kans geeft om de gruwelijke geweldigheid van het leven te ervaren, maar de gruwelijke geweldigheid gaat er misschien op achteruit?
hoewel ik na jouw verhaal toch weer na ging denken en ergens denk dat dit onzin is, omdat het helemaal neit belangrijk is wat er om je heen gebeurd en hoeveel mensen er zijn..
maar toch bemoeilijkt de hoeveelheid mensen het wel om echt te ervaren wat je bent, en zijn mensen daardoor minder spiritueel
eigenlijk is het dus eee kwestie van kwantieit of kwaliteit enzo BLA ik ga slapen zo
__________________
heu.. ja?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 10:57
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
[SAC]Artemis schreef:
waarom niet? omdat je wel MEER mensen de kans geeft om de gruwelijke geweldigheid van het leven te ervaren, maar de gruwelijke geweldigheid gaat er misschien op achteruit?
hoewel ik na jouw verhaal toch weer na ging denken en ergens denk dat dit onzin is, omdat het helemaal neit belangrijk is wat er om je heen gebeurd en hoeveel mensen er zijn..
maar toch bemoeilijkt de hoeveelheid mensen het wel om echt te ervaren wat je bent, en zijn mensen daardoor minder spiritueel
eigenlijk is het dus eee kwestie van kwantieit of kwaliteit enzo BLA ik ga slapen zo
boeie je bent toch al dood dan.
op school bestede we geen aandacht aan of je het nou wel of niet moest doen, maar dat je wel zekerheid zou moeten hebben voor de mensen die achterblijven. Best een moeilijke beslissing, bepalen net na iemands dood of organen gedoneert moeten worden of niet.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 11:30
cyane
cyane is offline
ik vind het een ranzig idee dat er na mijn dood mensen in mijn lichaam zitten te snijden. Het is dan misschien een omhulsel, maar ik heb er m'n helel even mee rondgelopen en het is mij dierbaar.
Maar ja, het is ook niet zo'n prettig idee dat er allemaal wormen en maden in gaan rondkruipen of dat mijn lichaam in een oven belandt. Dus ik weet het nog niet.
Misschien kan ik dan maar beter iemand anders blij maken met mijn organen.
__________________
gentil papillon, va lui dire que je l'aime
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 14:37
Verwijderd
Ik heb niet die hele topic doorgelezen, dus don't blame me als het al is gezegd:

Ik geloof dat na je dood, je ziel je lichaam verlaat. Het kan alleen ook zo zijn, dat je ziel nog niet 'beseft' dat het dood is, en in sommige gevallen blijft het dan dus achter in je lichaam. Wanneer je dan je organen eruit laat halen, dan voel je dus nog de pijn...

Enn dan nog dat je hart, hoe dan ook, nog een stukje 'ik' meedraagt. Ik heb wel eens gehoord dat mensen helemaal veranderen als ze een transplantatie hebben gehad. Dan leeft er dus iemand anders met een stukje 'ik' in zich...

Ik ben er dus nog niet uit of ik het wel wil..
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 15:23
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nee, ik ben er ook niet helemaal uit. Aan de ene kant help je er wel mensen mee, en dat is natuurlijk fantastisch....

Aan de andere kant ben ik bang dat het fout is, dat er toch een of andere god is of zo en dat ik mijn lichaam toch nog nodig heb. Of mijn hart. Ik weet niet..........

Mooi dat meer mensen hier in ieder geval last van hebben!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 23:20
NecroDopey
Avatar van NecroDopey
NecroDopey is offline
Eigenlijk zou je bij voorbaat donor moeten zijn en als je dit niet wilt, dan een formuliertje opsturen... ipv vice versa
__________________
The optimist proclaims we live in the best of all possible worlds, and the pessimist fears this is true. -James Branch Cabell
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 16:19
Artemis
Avatar van Artemis
Artemis is offline
Citaat:
NecroDopey schreef:
Eigenlijk zou je bij voorbaat donor moeten zijn en als je dit niet wilt, dan een formuliertje opsturen... ipv vice versa
beter nog: je zou op een gegeven moment verplicht moeten worden de keuze te maken
niet uitgaande van het een als standaard, maar ook niet het ander
__________________
heu.. ja?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 16:22
kleine wicca
kleine wicca is offline
hmz, je kan het idd ook aangeven als je per se niet wil dat één of meerdere organen gebruitkt worden. Ik heb er ook zo over nagedacht, mn hart, dat is toch wel iets heel bijzonders, in sommige geloven zeggen ze ook dat je je hart nodig hebt of zoiets om naar het hiernamaals/volgende leven te gaan. Ik geloof hier zelf niet in. Je lichaam is enkel een omhulsel, bijna alles wat erin zit is nodig om te overleven, en na je dood vergaat je omhulsel, omdat het enkel nodig was je geest vorm te geven op aarde en je krijgt een hele nieuwe in je volgende leven.
dus van mij mogen ze alles hebben en hoewel ik nog geen 18 ben, weten de meeste mensen dat wel. soo......
__________________
SHIT HAPPENS
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 19:22
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
Kimry schreef:
Ik zeg, dat dat per persoon verschilt.... Dus dat weten ze inderdaad niet. Het is óf net voor de geboorte óf tijdens/heel vlak na de geboorte...
aha; hoe weet geest wanneer hij lichaam moet verlaten? iemand is zelfs 20 minuten na dood weer gereanimeerd (zijn hersenen voelden niet zo gezond meer btw). Hoe weet ziel dan precies wanneer hij weg kan?

En nog iets, wat the fuck zou een ziel eigenlijk zijn en doen? - iemand moet alles nog leren; iemands persoonlijkheid ontwikkeld... leg uit... (en een paar goede bronnen zouden ook geen kwaad kunnen)

Citaat:
[SAC]Artemis schreef:
beter nog: je zou op een gegeven moment verplicht moeten worden de keuze te maken
niet uitgaande van het een als standaard, maar ook niet het ander
Ik hoop toch echt dat je hier bedoelt dat mensen verplicht moeten worden bewust de keuze WEL OF NIET donor te maken en niet verplicht de keuze WEL DONOR...
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.