Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2003, 11:39
juno
Avatar van juno
juno is offline
We willen allemaal dat het forum leuk en gezellig en interessant draait, met af een toe een (smaakvol en toepasselijk) dolletje tussendoor omdat altijd maar bloedserieus zijn ook weer zo saai is.

Om dat zo te houden en excessen aan te pakken hebben we FB's nodig. Daar wordt laatstelijk wat over geklaagd, maar we moeten niet uit het oog verliezen dat het ook maar mensen zijn, die best een lastige taak toebedeeld hebben gekregen.

Zou een beetje zelfregulering niet erg handig zijn, het is maar een idee? Hou jezelf in, ga niet klieren en klagen, niet spammen, niet chatten. Ga geen debiele of zogenaamd leuke topics openen. Op Seksualiteit is het fenomeen Poll gelukkig een halt toegeroepen. Hou het leuk. Als alle regulars dat nou doen, en desnoods elkaar een beetje in de gaten houden, hoeven de FB's alleen nog maar de echte ettertjes aan te pakken, en hoeft er ook niet zoveel meer over de FB's geklaagd worden. Het lijkt wel of we nu een beetje in een vicieuse cirkel van wijzende vingertjes zitten, en iedereen boter op zijn hoofd heeft.

Kap nah, en gaat speulen!.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-12-2003, 11:41
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Mijn idee.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 12:02
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
ik doe in ieder geval (erg hard) m'n best om ontopic te blijven en ik zeik nooit op anderen...eigenlijk wel, maar dat is altijd sarcastisch



(jaja, ik weet het, behalve in dat 'fascinerende' topic
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 12:08
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Mijn complimenten! Eindelijk iemand die begrijpt wat wij al jaren gillen! Als jullie allemaal lief en braaf zijn en rapporteren op M&M of via pm of mail als er iets voorvalt, scheelt het ons een hoop werk, heeft niemand last van ons en andersom ook niet!
Juno, ik hou van je! Jij snapt het!
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 12:11
juno
Avatar van juno
juno is offline
Als voorheen een redelijk erge misbehavour/er? trek ik het boetekleed aan en verklaar ik dat ik mezelf ga gedragen voortaan.

En als we dat nou allemaal doen!!!!

Oh, niemand is onfeilbaar, dus sla me niet dood als ik af en toe eens zondig...en dat geeft niemand het recht om zelf niet meer zijn best te doen. Geen kwaad met kwaad vergelden!

Laatst gewijzigd op 10-12-2003 om 12:17.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 13:45
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik vrees dat je noodkreet niet helpt.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 13:47
juno
Avatar van juno
juno is offline
Ik blijf hopen op het goede in de forummens.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 13:49
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Dan kan je hopen tot je een ons weegt.

Ik ben het wel met je eens dat mensen eerst naar zichzelf moeten kijken voor ze over de fb's gaan klagen maar dat iedereen zich gaat gedragen is gewoon niet mogelijk.

Wat voor leven hebben de forumbazen dan nog?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 14:42
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 10-12-2003 @ 14:49:
Wat voor leven hebben de forumbazen dan nog?
Minder dan nu kan niet
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 15:01
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Leuk hoor, die theorie, maar in de praktijk is dit natuurlijk grote onzin. Moderatie is juist nodig voor mensen die per definitie niet aan zelfregulering doen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 15:21
Verwijderd
Jij bent zeker weer zo'n vieze communist.

Het is inderdaad een leuke theorie, maar in de praktijk blijkt dat het niet werkt.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 15:25
juno
Avatar van juno
juno is offline
Precies, voor de ettertjes moet je blijven modereren, maar dat is maar een minderheid. De rest kan zich best een keertje gedragen. Dat zet de zaken tenminste niet meer zo op scherp.

Nu is het niet zo dat de ettertjes zich nooit gedragen en de rest altijd. Zo zwart wit is de tegenstelling niet. De rest gaat ook wel eens de fout in. Niemand is perfect. Het verzoek aan de rest is dan ook om zich niet te laten verleiden of provoceren, maar zich wel altijd normaal te gedragen. Zoveel mogelijk, in ieder geval.

En dat vind ik zeker geen onhoudbare theorie.

Laatst gewijzigd op 10-12-2003 om 15:31.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 15:41
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Volgens mij is dit meer een algemene opmerking die een ieder in zijn achterhoofd kan houden. Ik kan me er wel in vinden.

In veel topics wordt het beeld opgeroepen dat het beheer machtbeluste conservatievelingen zijn die leden per definitie zeurpieten vinden. Dat beeld klopt niet. Wel is het zo dat als je het beheer in die hoek plaatst, dat de kans groot is dat je ook zulk gedrag kan verwachten. Volgens mij valt dat onder het idee van de self-fulfilling prophecy: dat wat je niet wilt, roep je juist bij iemand op.

Als ik juno's opmerking juist interpreteer, dan denken we hier hetzelfde over: laten we samenwerken, want we hebben allemaal hetzelfde doel, nl. een beter forum.

(en nee, in de praktijk werkt het niet altijd zo, omdat geen enkel systeem perfect is. feitelijk is het de keuze tussen een harmonie- en een conflictmodel, waarbij in het laatste geval je een situatie krijgt waarin het beheer pas wat gaat doen als leden hard schreeuwen en grote protestacties organiseren - mede omdat de leden dat altijd doen)
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 16:19
juno
Avatar van juno
juno is offline
Stel jezelf deëscalerend op, dat smoort conflicten en onvrede sowieso al in de kiem. Laat je niet op de kast jagen, post geen hatelijke opmerkingen en reageer ook maar niet net zo hatelijk terug op die van anderen.

Als je wilt reageren op iets waar je het niet mee eens bent, probeer dat dan op een constructieve manier te doen. Vaak is het niet de inhoud van je boodschap die woede oproept, maar de toon waarin die boodschap gesteld is.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 16:47
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 10-12-2003 @ 12:39:
We willen allemaal dat het forum leuk en gezellig en interessant draait, met af een toe een (smaakvol en toepasselijk) dolletje tussendoor omdat altijd maar bloedserieus zijn ook weer zo saai is.

Om dat zo te houden en excessen aan te pakken hebben we FB's nodig. Daar wordt laatstelijk wat over geklaagd, maar we moeten niet uit het oog verliezen dat het ook maar mensen zijn, die best een lastige taak toebedeeld hebben gekregen.

Zou een beetje zelfregulering niet erg handig zijn, het is maar een idee? Hou jezelf in, ga niet klieren en klagen, niet spammen, niet chatten. Ga geen debiele of zogenaamd leuke topics openen. Op Seksualiteit is het fenomeen Poll gelukkig een halt toegeroepen. Hou het leuk. Als alle regulars dat nou doen, en desnoods elkaar een beetje in de gaten houden, hoeven de FB's alleen nog maar de echte ettertjes aan te pakken, en hoeft er ook niet zoveel meer over de FB's geklaagd worden. Het lijkt wel of we nu een beetje in een vicieuse cirkel van wijzende vingertjes zitten, en iedereen boter op zijn hoofd heeft.

Kap nah, en gaat speulen!.
Ben het eens met je post, dat moet ook de houding zijn die men van regulars kan verwachten. Echter, als je je zelf zo gedraagt en je wordt dan onterecht behandeld door forumbazen is het logisch daarover te klagen

En je bent zelf (nog) geen regular te noemen
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 16:52
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 10-12-2003 @ 17:47:
Ben het eens met je post, dat moet ook de houding zijn die men van regulars kan verwachten. Echter, als je je zelf zo gedraagt en je wordt dan onterecht behandeld door forumbazen is het logisch daarover te klagen

En je bent zelf (nog) geen regular te noemen

Onder deze nick niet nee. De ander werd me iets te bekend.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 17:16
Thomas
Thomas is offline
Mooi gezegd.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 19:37
Verwijderd
Kijk, als het allemaal zo makkelijk was konden we wel alle FB'ers en alle regels opheffen. Helaas doet niet iedereen altijd volgens de regels, en er zullen ook altijd spammers en flooders etc. blijven komen. Dus ik vind het wel een nobel streven, alleen ben ik bang dat we het toch zo zullen moeten houden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-12-2003, 22:28
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
Nixje schreef op 10-12-2003 @ 20:37:
Kijk, als het allemaal zo makkelijk was konden we wel alle FB'ers en alle regels opheffen. Helaas doet niet iedereen altijd volgens de regels, en er zullen ook altijd spammers en flooders etc. blijven komen. Dus ik vind het wel een nobel streven, alleen ben ik bang dat we het toch zo zullen moeten houden.

Eerst lezen svp. Ik heb tweemaal letterlijk gezegd dat voor de ettertjes FB's nodig zijn en blijven.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 08:55
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
juno schreef op 10-12-2003 @ 23:28:
Eerst lezen svp. Ik heb tweemaal letterlijk gezegd dat voor de ettertjes FB's nodig zijn en blijven.
En je punt is dus?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 12:08
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
Chimera schreef op 11-12-2003 @ 09:55:
En je punt is dus?

Dat de andere categorie, de gewone mensen, zogezegd, die ook heus wel eens de fout in gaan even bij zichzelf te rade moet gaan en wat zelfcensuur moeten gaan toepassen. Biedt weerstand aan de drang tot chatten, off-topic gaan, het plaatsen van een stomme nergens op slaande grap en het af en toe uitdelen van een sarcastische sneer of een flinke kat die natuurlijk op zijn tijd best oplucht, maar wel de sfeer verziekt.

Zeg maar een unilaterale afkondiging van goed gedrag in het kader van goed voorbeeld doet goed volgen. Als ik me niet laat provoceren door iemand die me zit te zieken, kan het ook niet escaleren.

Dit geldt natuurlijk a fortiori voor de FB's. Ook een FB moet zich niet op de kast laten jagen. Een FB dient zich bovendien evenzeer aan de regels te houden als normale leden.

Een voorbeeld: Als in een fototopic staat dat je alleen mag reageren als je zelf een foto post, dan geldt dat ook voor een FB die niet qualitate qua optreedt. Als AngelLena in wil grijpen door postst te deleten en waarschuwingen uit te delen, dan mag zij dat zonder foto van haar bilpartij te posten. Wil ze commentaar leveren op een foto, dan willen wij daarentegen wel haar twee kadetjes in beeld. Die regel geldt dan voor haar net zo goed, want ze is dan alleen maar lid.

Een FB heeft twee petten op. Hij is FB met bevoegdheden, moet de regels handhaven, maar ook gewoon lid, dat zich zelf aan die regels moet houden. Een FB moet nog veel meer dan gewone leden zelfregulering toepassen.

Voor wat betreft de verdere discussie over de invulling van de verhouding Beleid/FB/leden verwijs ik naar het andere door jouzelf geopende topic. Dit topic is slechts een aanvulling, een oproep tot een eenzijdige attitude verandering. Je kunt nog zo goed plannetjes maken en een nieuwe structuur aanbrengen, zonder de goede wil van alle betrokkenen kom je nergens.

Laatst gewijzigd op 11-12-2003 om 12:34.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 12:34
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
juno schreef op 11-12-2003 @ 13:08:
Dit geldt natuurlijk a fortiori voor de FB's. Ook een FB moet zich niet op de kast laten jagen. Een FB dient zich bovendien evenzeer aan de regels te houden als normale leden.

Een voorbeeld: Als in een fototopic staat dat je alleen mag reageren als je zelf een foto post, dan geldt dat ook voor een FB die niet qualitate qua optreedt. als AngelLena in wil grijpen door postst te deleten en waarschuwingen uit te delen, dan mag zij dat zonder foto van haar bilpartij te posten. Wil ze commentaar leveren op een foto, dan willen wij wel twee kadetjes in beeld. Die regel geldt dan voor haar net zo goed, want ze is dan alleen maar lid.
"Maak het niet te bont dus, maar iets meer vrijheid hebben jullie verdiend de afgelopen maand! Complimenten! "

Wij zijn schaapjes; forumbazen de herdertjes. Als wij braaf zijn; worden wij schaapjes beloond door de herdertjes.

Tenminste; dat gevoel krijg ik altijd als ik, vooral Angellena, bezig zie.

En WTF; meer bloot op sexualiteit?! Which sick bored mind thought that up?!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 12:50
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
Marcade schreef op 11-12-2003 @ 13:34:
"Maak het niet te bont dus, maar iets meer vrijheid hebben jullie verdiend de afgelopen maand! Complimenten! "

Wij zijn schaapjes; forumbazen de herdertjes. Als wij braaf zijn; worden wij schaapjes beloond door de herdertjes.

Tenminste; dat gevoel krijg ik altijd als ik, vooral Angellena, bezig zie.

En WTF; meer bloot op sexualiteit?! Which sick bored mind thought that up?!

Klachten over FB's graag in een ander topic. Dit is een verzoenend topic, zonder verwijten, met alleen goede voornemens. (tsjee, Yom Kippoer is er niks bij.)

Natuurlijk, natuurlijk, ik vloog ook uit mijn vel toen ik het las...maar sommige dingen komen wat rottiger over dan ze bedoeld zijn denk ik dan maar.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 12:56
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
juno schreef op 11-12-2003 @ 13:50:
Klachten over FB's graag in een ander topic. Dit is een verzoenend topic, zonder verwijten, met alleen goede voornemens. (tsjee, Yom Kippoer is er niks bij.)

Natuurlijk, natuurlijk, ik vloog ook uit mijn vel toen ik het las...maar sommige dingen komen wat rottiger over dan ze bedoeld zijn denk ik dan maar.
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=687146

Normen & Waarden.

Offline maar ook Online op fora; hoe ver kan je gaan. Wat is netjes. Wat kan, wat kan niet. De ongeschreven regels.

Mooi discussie punt.

En verzoenende topics? Ik neem aan dat je bedoelt dat *jij* je verzoend met de forumbazen en dat je weet dat je niet vanuit het hele forum praat?! Oftewel dat je hier een grote vette bruine arm zit te halen
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 13:00
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
Marcade schreef op 11-12-2003 @ 13:56:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=687146

Normen & Waarden.

Offline maar ook Online op fora; hoe ver kan je gaan. Wat is netjes. Wat kan, wat kan niet. De ongeschreven regels.

Mooi discussie punt.

En verzoenende topics? Ik neem aan dat je bedoelt dat *jij* je verzoend met de forumbazen en dat je weet dat je niet vanuit het hele forum praat?! Oftewel dat je hier een grote vette bruine arm zit te halen

Nou, eerlijk gezegd ging me het "grote Yom Kippoer topic" juist NIET primair om de verstandhouding tussen leden en FB's, maar tussen iedereen en iedereen, omdat het me opviel hoe de sfeer verziekt was. Dat gescheld, geklaag, gekat en gesneer over en weer, ik werd daar zo moe van.

Die zelfregulering is een voorbeeld van de ongeschreven fatsoensnormen mutatis mutandis ook op een forum toepassen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2003, 13:06
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
juno schreef op 11-12-2003 @ 14:00:
Nou, eerlijk gezegd ging me het "grote Yom Kippoer topic" juist NIET primair om de verstandhouding tussen leden en FB's, maar tussen iedereen en iedereen, omdat het me opviel hoe de sfeer verziekt was. Dat gescheld, geklaag, gekat en gesneer over en weer, ik werd daar zo moe van.

Die zelfregulering is een voorbeeld van de ongeschreven fatsoensnormen mutatis mutandis ook op een forum toepassen.
No offense, welk utopisch gebeuren ben jij geboren en hoe zijn de huizenprijzen daar?

Verstandhouding tussen leden en FB's zal er niet komen; er zullen altijd mensen zijn die het niet eens zijn met de anderen. Daarom is het ook zo leuk op het forum; al die discussie's.

Dat er geklaag en gekat is richting de forumbazen, is, IMHO, deels hun eigen schuld. Zij openbaren zichzelf en doen actief mee in dit forum en hebben het naampje 'forumbaas' bij hun posts staan; dan vraag je erom. En als je je dan nog zo gaat opstellen dat je 'beter' bent dan de rest door .. leden te .. belonen .. of weet ik veel wat .. tja.

IMHO. moeten de forumbazen anoniem worden en als een entiteit te werk gaan; ik denk dat je dan van veel gezeik af bent.

Geen koen, tofke, angellena, wishfuldreaming, weet ik veel wie nog meer. Maar gewoon een user 'forumbaas' die alles beheert.

Willen ze (de forumbazen) reageren; doen ze dat onder een normaal user account; net als de rest.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 13:11
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
Marcade schreef op 11-12-2003 @ 14:06:
No offense, welk utopisch gebeuren ben jij geboren en hoe zijn de huizenprijzen daar?

[...]

IMHO. moeten de forumbazen anoniem worden en als een entiteit te werk gaan; ik denk dat je dan van veel gezeik af bent.

Geen koen, tofke, angellena, wishfuldreaming, weet ik veel wie nog meer. Maar gewoon een user 'forumbaas' die alles beheert.

Willen ze (de forumbazen) reageren; doen ze dat onder een normaal user account; net als de rest.
Ik zou graag de naam willen weten van het utopische forum waar dit systeem draait en werkt. Hier zie ik namelijk echt 0,0 in.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 13:12
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Koen schreef op 11-12-2003 @ 14:11:
Ik zou graag de naam willen weten van het utopische forum waar dit systeem draait en werkt. Hier zie ik namelijk echt 0,0 in.
http://www.neozones.com/Board/



Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 13:15
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
Marcade schreef op 11-12-2003 @ 14:12:
http://www.neozones.com/Board/



Ik zat eigenlijk te denken aan een forum zo groot als S.com met een stuk of 40 subfora, en zo'n 30.000 leden waarvan er op drukke momenten zo'n 500 tegelijk online zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 13:17
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Koen schreef op 11-12-2003 @ 14:15:
Ik zat eigenlijk te denken aan een forum zo groot als S.com met een stuk of 40 subfora, en zo'n 30.000 leden waarvan er op drukke momenten zo'n 500 tegelijk online zijn.
Nummers; nummers. Of er nou 30 of 30000 leden zijn; ik heb net zo goed mijn share of shit gehad op m'n eigen forum de afgelopen jaren.

Ik kan me onlangs een forumbaas herinneren die zijn naampje 'forumbaas' ook tijdig veranderde naar 'lid' om even op 'adempauze' te komen zonder dat die echt zijn forumbaas rechten kwijtraakte? (of heb ik het nu mis )
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 15:03
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
juno schreef op 11-12-2003 @ 13:50:
Klachten over FB's graag in een ander topic. Dit is een verzoenend topic, zonder verwijten, met alleen goede voornemens. (tsjee, Yom Kippoer is er niks bij.)

Natuurlijk, natuurlijk, ik vloog ook uit mijn vel toen ik het las...maar sommige dingen komen wat rottiger over dan ze bedoeld zijn denk ik dan maar.
Is al veranderd, bij nader inzien kwam het idd botter over dan bedoeld
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna Jacht op dieren
Roadrunner
129 27-12-2005 22:13
Levensbeschouwing & Filosofie Het onstaan van leven
Verwijderd
65 23-08-2005 20:18
Muziek 23 juli eindfeest kraakpand de storing, utrecht
Verwijderd
115 26-07-2005 01:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Integratie allochtonen geheel of gedeeltelijk geslaagd; integratiebeleid mislukt.
Gatara
68 04-02-2004 15:13
Beleidszaken nieuwe FB voor onzin.
Psychopath
21 05-01-2004 13:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11.