Oud 22-03-2011, 16:18
Verwijderd
Ik snap nog steeds het verschil tussen een emulsie en een suspensie niet helemaal. Ik weet wel dat het allebei heterogene mengsels zijn, maar dan houdt het ook op. Zou iemand me dit willen uitleggen?

Dankjewel!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2011, 16:35
Naimin
Avatar van Naimin
Naimin is offline
Een emulsie bestaat uit 2 vloeistoffen die niet met elkaar kunnen mengen (denk aan olie in water olie zal op het water blijven drijven, het mengt niet)
Een suspensie is een vloeistof met een vaste stof er in. (die er niet in op kan lossen)
Ik kan even geen voorbeeld bedenken, maar het is een vloeistof waar je zegmaar de stukjes vaste stof nog ik kan zien zitten.
__________________
A myth is an image in terms of which we try to make sense of the world.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 16:52
Verwijderd
Een voorbeeld bij een suspensie zou dan sinaasappelsap zijn, of niet?
En in mijn boek wordt er gezegd dat een emulsie ontstaat door twee vloeistoffen met ongelijksoortige moleculen. Maar wat is er dan ongelijksoortig aan? Waarom lost het niet gewoon op?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 17:02
iesje95
iesje95 is offline
Ik denk dat ze ongelijksoortig bedoelen omdat; stel je voor je hebt water dit meng je met water ( 2 stoffen die gelijksoortig zijn) dit is dus gewoon een vloeistof wat niet een emulsie is.
Maar als je water met citroensap (zomaar een voorbeeld) mengt is dit volgens mij wel een emulsie, want deze zijn ongelijksoortig.
Als je het nog niet snapt zoek ik straks wel even mijn scheikunde boek op, mijne is best duidelijk!
Suc6 nog!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 17:03
Naimin
Avatar van Naimin
Naimin is offline
De reden waarom bijvoorbeeld olie en water niet mengen heeft volgens mij te maken met dat de moleculen waar uit ze bestaan niet met elkaar kunnen binden. (Met waterstofbruggen, vanderwaalsbindingen. En welke je ook nog meer hebt)
Door er een emulgator bij te stoppen kan dat wel.
Een emulgator bestaat uit 2 kanten. Een hydrofoob en een hydrofiel.

De hydrofoob kan in dit geval wel een binding aangaan met water.
En de hydrofiel kan een binding aangaan met de olie.
Daardoor kunnen ze dus wel mengen. Er wordt gewoon een soort brug gemaakt tussen de olie en water.


Maar dit is voor mij ook allemaal weer een hele tijd geleden.
Misschien dat iemand anders nog even kan kijken
__________________
A myth is an image in terms of which we try to make sense of the world.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 17:07
Verwijderd
Dus een emulsie zou dan zijn tussen twee vloeistoffen, waarbij één vloeistof hydrofiel is en de andere vloeistof hydrofoob. Hierdoor zouden ze niet kunnen oplossen, maar door een emulgator te gebruiken zou dat wel kunnen omdat hij de hydrofiele en hydrofobe stof verbindt.

Zou dat een beetje een goede conclusie kunnen zijn?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 17:12
Naimin
Avatar van Naimin
Naimin is offline
Nee
Zie een emulgator als een magneet.
De enekant van de magneet is Hydrofoob en de andere kant Hydrofiel.
De Hydrofoob is een stof dat kan binden met Water
De Hydrofiel is een stof dat kan binden met Olie
De Hydrofoob en de Hydrofiel zijn 2 stoffen die samen een binding aan kunnen gaan.

Hydrofoob en Hydrofiel is gewoon de benaming voor een deel van de emulgator
__________________
A myth is an image in terms of which we try to make sense of the world.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 17:17
Verwijderd
Maar hoe noem je die verschillende stoffen dan?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 17:23
Naimin
Avatar van Naimin
Naimin is offline
Je bedoelt hoe de emulgator heet.
Bij Olie en Water weet ik niet hoe die stof heet.

Maar bijvoorbeeld je hebt gekookt er zit vet in de pan, met water gaat dat er niet uit.
Waarom omdat het water niet met het vet mengt.
De emulgator die je gebruikt is zeep!

De zeep bestaat uit een hydrofiele en een hydrofoob kant. die er voor zorgt dat het vet met het water word vermengt.
__________________
A myth is an image in terms of which we try to make sense of the world.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 17:25
Verwijderd
Ik bedoel niet hoe die emulgator heet, maar hoe je de stoffen noemt die je niet met elkaar kunt mengen. Of in ieder geval: waar herken je dat aan?

Ik snap nu wel hoe een emulgator werkt
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 17:30
Naimin
Avatar van Naimin
Naimin is offline
Hoe je ziet dat 2 vloeistoffen niet met elkaar mengen?
Stel je hebt olie () dat is zwart/bruin. Dat drijft op het water
Je ziet dat het er boven op blijft liggen heel duidelijk zelfs.

Als je 2 doorzichtige stoffen hebt. Dan kan je kijken of je er een stof bij kan stoppen die er voor zorgt dat de kleur van 1 van die 2 stoffen veranderd (bijvoorbeeld in blauw)
Als je ziet dat dan bijvoorbeeld de blauwe onder is en de doorzichtige boven. Voila! weer 1 ontdekt.
__________________
A myth is an image in terms of which we try to make sense of the world.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 20:00
Verwijderd
Sorry voor mijn onduidelijkheid, maar ik bedoelde niet letterlijk 'zien', maar als je een opdracht krijgt met namen van vloeistoffen. Hoe kun je er dan achter komen of ze oplossen of een emulsie vormen?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 20:07
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Dan moet je nagaan of de stoffen hydrofyl of hydrofoob zijn.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 20:42
Verwijderd
En dat weet je dan door te kijken of ze een dipoolmoment hebben? Of was dat weer iets anders? Ik haal het allemaal een beetje door elkaar.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 22:26
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Oh oh, wel een tijdje geleden weer maar ik zal het proberen.

Water is een polaire stof, dit houdt in dat de positieve en negatieve lading niet op hetzelfde punt zitten maar dat een kant van het molecuul meer negatief is en een andere kant meer positief. Netto is het wel weer neutraal. Deze positieve kant van het molecuul trekt negatieve ladingen aan. Dit is ook het idee van waterstofbruggen.

Stoffen die hydrofiel zijn, zijn ook polair wat inhoudt dat er ook negatieve en positieve kant is. Deze negatieve kant wordt aangetrokken door water (en andersom). Maar apolaire stoffen hebben dat niet en die worden veel minder aangetrokken door water. Daarom lossen polaire stoffen wel goed op in water maar apolaire stoffen niet.

Zeep is een goed voorbeeld. De 'kop' van een zeepmolecuul is polair, deze lost goed op in water. Maar de 'staart is apolair en die lost juist op in vet.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2011, 08:23
Verwijderd
Dus als je twee vloeistoffen gegeven krijgt, ga je eerst mbv polaire en apolaire bindingen kijken of de stof een dipoolmoment heeft. En als de ene stof dat wel heeft en de andere niet, ontstaat er een emulsie.

Klopt dat? Dan snap ik het.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 00:30
serac
serac is offline
Eigenlijk is een emulsie een fijn verdeelde vloeistof A (als bolletjes, veel << dan 1 millimeter) in een andere vloeistof B, en waarbij A niet in B oplost. Het is een twee fase systeem, in dit geval van twee vloeistoffen, polair en apolair, dat zorgt ervoor dat ze niet in elkaar in oplossing gaan. Sinassap, met stukjes vriucht, is geen emulsie. Zonnebrandolie wel. Volle melk ook : de boter zit er als emulsie in.

Een suspensie gaat net zo : vaste deeltjes in een vloeistof, zodanig dat de vaste stof niet oplost. Hoe kleiner de deeltjes (en ook wel : hoe meer electrische lading), hoe meer ze in suspensie blijven. Een kortstondige suspensie is bijv. als je een beetje zand in water doet en dan schudden, dan zie dat het water troebel wordt ; totdat alles bezinkt.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 05:19
Garfed
Garfed is offline
Water is een polaire stof, wat betekent dat de positieve en negatieve lading niet zitten op hetzelfde punt, maar de ene kant van het molecuul meer negatieve en een positieve kant...

Laatst gewijzigd op 13-04-2011 om 16:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
VWO Scheikunde 1
Ryan.
202 23-05-2006 12:50
Huiswerkvragen: Exacte vakken scheikunde, aantal vragen
INSPI
3 14-09-2004 18:05
Huiswerkvragen: Exacte vakken scheikunde vraagje (modelvoorstellingen)
Jedi Knight
0 11-12-2003 17:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26.