Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2003, 14:09
Upior
Upior is offline
Ik ben nu scheikunde 2 aan het leren.. Daarbij hebben we het nu over de bouw van atomen. Dus elektronenschillen ed. Nou moeten we ook elektronenformule's tekenen. Bijvoorbeeld CF4, en zorgen dat het klopt aan de hand van de octetregel. Maar nou staan er maar van een paar elementen het aantal covalentie-elektronen in het boek.. En van de BINAS wordt ik ook niet veel wijzer. Heeft iemand een idee om dit probleem te verhelpen of misschien een site oid. waar een lijst van alle elementen en hun bijbehorende covalentie-elektronen staan?

bvd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2003, 15:23
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Wat je in ieder geval kunt onthouden is het volgende:
- waterstof en de halogenen hebben covalentie 1
- zuurstof en zwavel hebben covalentie 2
- fosfor en stikstof hebben covalentie 3
- koolstof en silicium hebben covalentie 4.
Verder kun je uitgaan van het gegeven dat alle elementen in dezelfde groep dezelfde covalentie moeten hebben.
Om het aantal gemeenschappelijke elektronenparen in een verbinding te vinden doe je het volgende:
- bepaal per element in de verbinding het aantal benodigde elektronen en bepaal het aantal aanwezige elektronen
- trek het aantal aanwezige van het aantal benodigde elektronen af en deel het resultaat door 2.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 15:25
Verwijderd
De covalentie van alle dingen staat min of meer in het Periodiek systeem. Alles uit de 1e kollom heeft +1, 2e +2
En je telt van achter na voren terug bij die andere dingen:
Kollom 18 is edelgassen, maar vervolgens 17= -1, 16=-2, 15=-3, 14=-4

Maar dat bedoelde je vast niet
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 15:33
Upior
Upior is offline
@ Mathfreak: ik volg je niet helemaal? Zou je, als het niet teveel moeite is, dit toe kunnen lichten met een klein voorbeeldje?
__________________
http://www.intestterror.nl
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 17:45
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Upior schreef:
@ Mathfreak: ik volg je niet helemaal? Zou je, als het niet teveel moeite is, dit toe kunnen lichten met een klein voorbeeldje?
Neem als voorbeeld H2O2. Waterstof heeft per atoom 2 elektronen nodig en zuurstof per atoom 8, dus is het aantal benodigde elektronen 2*2+2*8=4+16=20. Het blijkt dat ieder zuurstofatoom maar 6 elektronen om zich heen heeft en dat er per waterstof atoom 2 elektronen beschikbaar zijn, dus is het aantal aanwezige elektronen 2*2+2*6=4+12=16. Het aantal gemeenschappelijke elektronenparen is nu (20-16)/2=4/2=2.
Hierbij nog even een aanvulling: zuurstof en zwavel kunnen ook een covalentie 6 hebben en fosfor en stikstof kunnen ook een covalentie 5 hebben.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 22:38
Verwijderd
De covalentie=het aantal elektronen in de buitenste elektronenschil, dus het hoogste energieniveau. Dat kun je van elk atoom aflezen in het periodiek systeem achterin je binas. (tabel 103???). dan moet je in elk hokje rechtsonder kijken.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 10:22
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
De covalentie=het aantal elektronen in de buitenste elektronenschil, dus het hoogste energieniveau. Dat kun je van elk atoom aflezen in het periodiek systeem achterin je binas. (tabel 103???). dan moet je in elk hokje rechtsonder kijken.
De tabel die jij bedoelt is tabel 104, aangezien tabel 103 betrekking heeft op de naamgeving van chemische verbindingen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 16:32
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
De tabel die jij bedoelt is tabel 104, aangezien tabel 103 betrekking heeft op de naamgeving van chemische verbindingen.
Ja zag ik vanmiddag ook toen ik scheikunde aan het leren was, maar gisteravond had ik het binas niet bij de hand
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 13:30
Sch196537
Voor mensen die dit topic toch nog tegenkomen via google e.d. zoals ik dus...

Vuistregel: covalentie + groep = 18
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:48.