Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2001, 15:12
Hoi mensen,

Wij doen met natuurkunde een onderzoek naar de wrijvingskracht van een bootje, met steeds een verschillende massa, in water. Wij hebben hier wat theorie over nodig. Please help us!!!!!!!!!!!!!!!! xxx
jenniferverhoek@hotmail.com
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2001, 12:12
yzziD
yzziD is offline
wrijvings kracht van een bootje: kijk eens bij www.marin.nl dit is een wetenschappelijk instituut die sleepproeven doet met schepen op modelschaal in een sleeptank om de weerstand van schepen te bepalen (lijkt op wat jullie willen). Weerstand van een bootje bestaat meer dan alleen wrijving, het bootje wekr ook golven op, dit levert een golfweerstand op (kijk maar eens naar een speedboot, de opgewekte golven kosten ook energie). simpelweg: weerstand bootje = wrijving + golf weerstand, (ik vergeet volgens mij wel wat maar die weerstand is niet zo groot).
De wrijvings coefficient van een bootje kan worden benaderd met de volgende formulering:
c(f)=0.075/(log(R)-2)^2.
waarin: c(f)= wrijvings coeff., log(R) = logaritmme van R, ^2=kwadraat van wat tussen haakjes onder de deelstreep staat. Deze formulering is vastgesteld door de ITTC, international towing tank conference (zie bijvoorbeeld www.marin.nl).
R = Reynolds getal, R=V*L/v waarin V = snelheid, L = lemgte van bootje, v = kinematische viscositeit.
als laatste: Wrijvingsweerstand = 1/2*rho*V^2*S*c(f), waarin S het natte oppervlak is...... Ik kan begrijpen dat wat ik het geprobeert heb uit te leggen niet te bergijpen is want de bijbehorende stof en terminologie is niet eenvoudig.....het is veel in een keer en erg onoverzichtelijk opogeschreven.......
__________________
Schizophrenia beats being alone
Met citaat reageren
Oud 14-02-2001, 10:58
Verwijderd
Citaat:
yzziD schreef:
wrijvings kracht van een bootje: kijk eens bij www.marin.nl dit is een wetenschappelijk instituut die sleepproeven doet met schepen op modelschaal in een sleeptank om de weerstand van schepen te bepalen (lijkt op wat jullie willen). Weerstand van een bootje bestaat meer dan alleen wrijving, het bootje wekr ook golven op, dit levert een golfweerstand op (kijk maar eens naar een speedboot, de opgewekte golven kosten ook energie). simpelweg: weerstand bootje = wrijving + golf weerstand, (ik vergeet volgens mij wel wat maar die weerstand is niet zo groot).
De wrijvings coefficient van een bootje kan worden benaderd met de volgende formulering:
c(f)=0.075/(log(R)-2)^2.
waarin: c(f)= wrijvings coeff., log(R) = logaritmme van R, ^2=kwadraat van wat tussen haakjes onder de deelstreep staat. Deze formulering is vastgesteld door de ITTC, international towing tank conference (zie bijvoorbeeld www.marin.nl).
R = Reynolds getal, R=V*L/v waarin V = snelheid, L = lemgte van bootje, v = kinematische viscositeit.
als laatste: Wrijvingsweerstand = 1/2*rho*V^2*S*c(f), waarin S het natte oppervlak is...... Ik kan begrijpen dat wat ik het geprobeert heb uit te leggen niet te bergijpen is want de bijbehorende stof en terminologie is niet eenvoudig.....het is veel in een keer en erg onoverzichtelijk opogeschreven.......
Wowie!! jij heb je er in ieder geval eens goed in verdiept! Enig idee of ik hier ook iets van kan gebruiken als je een voorwerp waarvan je telkens de dichtheid varieert van een bepaalde hoogte laat vallen?? Of als je daar de theorie achter weet Dit is namelijk mijn onderwerp voor mijn EXO, moet er nog een model voor gaan maken. Nog niet echt mee begonnen, maar wat formules zouden een leuk begin zijn...
Met citaat reageren
Oud 15-02-2001, 18:52
yzziD
yzziD is offline
hmz... as jeiets laat vallen werken er eeeh 3 krachten op je voorwerp, massa traagheid, wrijvingskracht en zwaartekracht...(dacht ik) vermoedelijk zal de kan je de massa traagheid wel buiten beschouwing laten daar deze klein is ten op zichte van de andere twee. F=mxa in zwaartekracht (omlaag gericht) Fw=1/2xrhoxv^2xAxcw, met Fw=vrijvingskracht, A = frontaal oppervlak, v=snelheid, cw=wrijvingscoefficient(omhoog gericht). Nu zie je een cw, A en een m die variabel zijn (uitgaande de rest in lucht op aarde...) cw=afhankelijk van vorm (en snelheid maar die laat ik nu buiten beschouwing... erg lastig), A=grote van het voorwerp, en massa. Dit is volgens mij wel een basis.......eeeh beide krachten kun je optellen, en dan volgt Fr=F+(-Fw), Fr=resulterende kracht op voorwerp, en zo weer, Fr=mxa waarbij a=niet9.81 maar minder,, nu nog een beetje schrijven met formules van v=... nogwat.... hmz...einde verhaal maar weer voor het langdradig word
__________________
Schizophrenia beats being alone
Met citaat reageren
Oud 22-02-2001, 17:10
Verwijderd
hey, dankjewel!!

Wij hadden vanmorgen ook ons hoofd zitten breken over die wrijvingskracht, dachten het licht gezien te hebben, maar toen de computer de grafiek tekende, klopte het niet helemaal (zeg maar niet) Misschien kunnen we hier mee verder, de rest van het langdradige verhaal hebben we zelf al op papier staan, dus doe geen moeite!!

Nogmaals bedankt!!
Met citaat reageren
Oud 22-02-2001, 17:14
Verwijderd
alleen het rho gedeelte snap ik niet helemaal, wat bedoel je daarmee?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2001, 17:20
Vinni
Vinni is offline
rho <- soortelijke weerstand per meter
Met citaat reageren
Oud 22-02-2001, 17:40
Verwijderd
en dat is dan weer??? iets van viscositeit ofzo?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2001, 17:58
yzziD
yzziD is offline
rho = dichtheid [kg/m^3]
__________________
Schizophrenia beats being alone
Met citaat reageren
Oud 22-02-2001, 19:00
Verwijderd
Oh! duh!! *slaat zichzelf heel hard voor het hoofd*

Dat wist ik!! Ik had het alleen heel anders gelezen, zat al met stralen (r) en hoogtes (h) te goochelen, maar je bedoelt gewoon de griekse letter rho geschreven als een soort p!
Nou, het vooroordeel over blonde meisjes is nu maar weer eens bevestigd
Met citaat reageren
Oud 02-03-2001, 20:07
-DeJa-Vu-
-DeJa-Vu- is offline
Als ik zo je verhaal lees, denk ik dat je niet veel hebt aan het antwoord wat eronderstaat. Je moet om te beginnen een opstelling maken. Neem een bak water en doe er een bootje in. Meet de lengte van de bak, we noemen hem x. hang een touwtje over de bak, en hang aan het touwtje een gewicht. Meet de tijd (t) die het bootje doet over afstand x (van de bak), bij verschillende gewichtjes aan het eind van het touw. Zet dit in een tabel, en maak er een grafiek van.
Moet je nog meer weten?
Mail me dan,
MVG,
Niek, niek@verlaan.org
__________________
Ik drink niet als ik nog moet rijden... Integendeel; ik drink juist wel als ik nog moet rijden!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45.