Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2005, 06:56
sjock-mie
sjock-mie is offline
Kan iemand mij hier helpen met het beantwoorden van de volgende vragen?

Waarom bestaan de volgende stoffen niet?

1) 2,2,2-trimethylbutaan (hiervan heb ik wel een idee, maar ik weet niet of het goed is)

2) 2,2-dimethyl-1-buteen

Verbeter de namen hieronder en geef de juisten systematische naam+structuurformules van de volgende verbindingen

1) 2-ethylpentaan
2) triethylmethaan
3) 3,4-dimethyl-2-buteen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2005, 10:20
SCS
Avatar van SCS
SCS is offline
Een koolstofatoom heeft ruimte voor 4 bindingen. Ik raad je aan om de structuurformules eerst te tekenen en dan het aantal bindingen te tellen.

A:
1: Het 2e C-atoom kan nog maar 2 bindingen aangaan Het is dus niet mogelijk om 3 C-atomen te binden.

2: Tussen het eerste en het tweede C-atoom heerst een dubbele binding. Het 2e C-atoom kan dus nog maar 1 binding aangaan.

B:
Je zult de structuurformules zelf moeten tekenen. Deze zijn niet zo moeilijk. Ik geef je alleen de goede namen.
1: De langste keten bestaat uit 6 C-atomen. Het is dus hexaan. Aan het derde C-atoom is een methylgroep gebonden. De juiste naam is dus 3-methylhexaan.

2: De langste keten bestaat uit 5 C-atomen. Het is dus pentaan. Aan het derde C-atoom is een ethylgroep gebonden. De juiste naam is dus 3-ethylpentaan

3: De langste keten bestaat uit 5 C-atomen. Tussen het 2e en 3e C-atoom heerst een dubbele binding. Het is dus 2-penteen. Aan het derde C-atoom is een methylgroep gebonden. De juiste naam is dus 3-metyl-2-penteen

Laatst gewijzigd op 24-07-2005 om 15:29.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 15:13
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
SCS schreef op 24-07-2005 @ 11:20 :
B:
2: 3-ethylpentaan

3: 3-metyl-2-hexeen
bij 2 is de 3 overbodig, gezien de ethylgroep alleen op plek 3 kan zitten bij pentaan, anders is het geen pentaan meer.

bij 3 is het 3-methyl-2-PENteen.

Verder klopt je uitleg wel.
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn

Laatst gewijzigd op 24-07-2005 om 19:06.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 15:31
SCS
Avatar van SCS
SCS is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 24-07-2005 @ 16:13 :
bij 2 is de 3 overbodig, gezien de ethylgroep alleen op plek 3 kan zitten bij pentaan, anders is het geen pentaan meer.

bij 3 is het 3-methyl-2-hepteen.

Verder klopt je uitleg wel.
Ik heb mijn eerste post aangepast. De 3 heb ik laten staan ivm duidelijkheid, maar hij is inderdaad overbodig.

Bij 3 is de langste keten 5, dus moet het volgens mij penteen zijn. Hepteen is een keten van 7 C-atomen.
__________________
"Throughout my life my imagination has been far more important than my knowledge" Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 16:47
dutch gamer
Avatar van dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
SCS schreef op 24-07-2005 @ 16:31 :
Bij 3 is de langste keten 5, dus moet het volgens mij penteen zijn.
Dit lijkt mij ook .
__________________
Life is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 23:23
sjock-mie
sjock-mie is offline
Citaat:
SCS schreef op 24-07-2005 @ 11:20 :


B:
Je zult de structuurformules zelf moeten tekenen. Deze zijn niet zo moeilijk. Ik geef je alleen de goede namen.
1: De langste keten bestaat uit 6 C-atomen. Het is dus hexaan. Aan het derde C-atoom is een methylgroep gebonden. De juiste naam is dus 3-methylhexaan.

2: De langste keten bestaat uit 5 C-atomen. Het is dus pentaan. Aan het derde C-atoom is een ethylgroep gebonden. De juiste naam is dus 3-ethylpentaan

3: De langste keten bestaat uit 5 C-atomen. Tussen het 2e en 3e C-atoom heerst een dubbele binding. Het is dus 2-penteen. Aan het derde C-atoom is een methylgroep gebonden. De juiste naam is dus 3-metyl-2-penteen

okay, heel erg bedankt voor de eerste opgave

Helaas snap ik nog steeds niks van de 2e opgave.
Hoezo zijn er bij 1. ineens 6 C-atomen?
en wel...letterlijk alles aan de 2e opgave. (ik heb het gevoel dat ik iets gemist heb namelijk. de enige uitleg die in mijn boek staat over het tekenen van structuurformules is dat de laatste naam automatisch de stam is...en dat je de rest er gewoon aan moet plakken)
Er is mij niks uitgelegd over dingen die niet kunnen.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 08:29
sdekivit
sdekivit is offline
de stam is altijd de langste keten van koolstofatomen. Deze kan ook in een bochtje verlopen. Dys als je op C2 een ethylgroep plakt op een pentaanketen, dan wordt de langste keten 6 C-atomen lang en is het geen pentaan meer maar hexaan. Dan komt er automatisch op C3 een methylgroep en dus is de juiste naam:

3 methylhexaan.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 09:58
SCS
Avatar van SCS
SCS is offline
Ik raad je aan om het eerst te tekenen en dan te gaan tellen uit hoeveel C-atomen de langste keten bestaat. Dat is dan de stamnaam.

2-ethylpentaan ziet er als volgt uit:
Code:
C-C-C-C-C
  |
  C
  |
  C
Maar zoals je ziet is de langste keten 6 C-atomen. De naam 2-ethylpentaan klopt dus niet. Het moet 3-methylhexaan zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:24
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
sjock-mie schreef op 25-07-2005 @ 00:23 :
okay, heel erg bedankt voor de eerste opgave

Helaas snap ik nog steeds niks van de 2e opgave.
Hoezo zijn er bij 1. ineens 6 C-atomen?
en wel...letterlijk alles aan de 2e opgave. (ik heb het gevoel dat ik iets gemist heb namelijk. de enige uitleg die in mijn boek staat over het tekenen van structuurformules is dat de laatste naam automatisch de stam is...en dat je de rest er gewoon aan moet plakken)
Er is mij niks uitgelegd over dingen die niet kunnen.
Als iets is geschreven dan ga je er van uit dat het goed is. Vervolgens teken je wat ze hebben opgeschreven en dan zie je dat er bepaalde dingen niet kloppen.
De stam is nl altijd de langste keten en dan pas ga je naar zijketens kijken. Ook weet je dat een C atoom maar 4 bindingen kan aangaan. Zodra je een molecuul uittekend waarbij een C 5 bindingen heeft dan weet je dat daar een fout zit.
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 21:45
sjock-mie
sjock-mie is offline
Ha! ik begin het licht te zien

Heel erg bedankt allemaal
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:10.