Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2004, 17:13
Verwijderd
Je kunt volgens mij ook niet zoveel meer combinaties noemen dan Asperger en hoogbegaafdheid. Dat gaat inderdaad soms samen, maar lang niet altijd. Het is alleen zo dat het bij hoogbegaafde mensen een compleet ander extern beeld oplevert. Iemand die sowieso al dom is en ook nog een geestelijke stoornis heeft, zal moeilijker te handhaven zijn dan iemand die slim is en een stoornis heeft.

Maar er zit wel een correlatie tussen sommige stoornissen en de mate van intelligentie, maar heel beperkt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2004, 17:43
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
het nadeel van een discussie als deze is dat er meteen negatieve en positieve gedachten bij de woorden "slim" en "niet slim" komen.

Sommige mensen kunnen voor geen meter leren, hebben wiskundig inzicht als een driehoek met 4 hoeken, maar een auto helemaal uit elkaar halen en in elkaar zetten, tijdens een gesprek met hun moeder.
Evenzo kan je de mooiste natuurkundige dingen onderzoeken, begrijpen en uitleggen, maar nog geen fietsband plakken.

Na dit gezegd te hebben, nog de definitie van slim en dom erbij halen:
slim (bn.)
1 snel van gedachten, van begrip of daarvan blijk gevend

dom2 (bn.)
1 beperkt van verstand => bête, dommig, hij heeft het buskruit niet uitgevonden, hij is niet

( ver·stand (het ~)
1 vermogen om te denken en te begrijpen )

Iemand op het VMBO heeft meestal problemen met logisch denken of snel veel onthouden. Doch vaak zijn ze technischer. Het is _VAAK_ een soort optelsom:

technische/handmatige vaardigheden + snelheid van leren en logica = 100

Neemt de snelheid van leren en de logica toe, dan neemt de technische/handmatige vaardigheid vaak af. Dit is misschien ook wel te verklaren, omdat de _minder goed lerenden_ het minder hebben van zooi lezen en meer met sleutelen oid bezig zijn (scootertuig! ).

NATUURLIJK kun je nooit 100% zeggen dat iemand op het VWO slimmer is dan iemand op het VMBO... Uitzonderingen zijn er _altijd_, maar voor het ruim grootste gros geldt het wel en dus kun je zeggen dat vwo'ers slimmer zijn dan vbo'ers.

OHja en ik heb niks gelezen van de rest, beetje teveel
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 18:56
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 02-04-2004 @ 18:43 :
Iemand op het VMBO heeft meestal problemen met logisch denken of snel veel onthouden. Doch vaak zijn ze technischer. Het is _VAAK_ een soort optelsom:

technische/handmatige vaardigheden + snelheid van leren en logica = 100
Geloof ik helemaal niets van. Dat iemand die slim is op jonge leeftijd gestimuleerd wordt om met zijn hoofd bezig te zijn in plaats van met zijn handen en daardoor niet zo handvaardig wordt kan ik inkomen. Maar dat het een het ander uitsluit (als in die optelsom die miraculeus altijd op 100 uitkomt) lijkt me grote onzin. Sommige mensen zijn gewoon slimmer geboren dan anderen, daar heeft handvaardigheid helemaal niets mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 09:28
MOI-MILO
Avatar van MOI-MILO
MOI-MILO is offline
Citaat:
Iemand die havo/vwo doet kan nog dommer zijn dan een minder hoog opgeleide, want die havo/vwo is heel goed in informatie domweg in z'n hoofd opslaan, maar qua logisch nadenken en problemen oplossen en rekenen is hij hopeloos.
Nou... dit is wel erg kort door de bocht he......
Je hebt wel meer capactiteiten nodig om vwo aan te kunnen dan alleen 'goed informatie in je hoofd opslaan'!
En natuurlijk heeft je IQ met je opleidingsniveau te maken, maar dat wil niet zeggen dat bijvoorbeeld havo of vwo 'beter' is dan vmbo.

....::::xxx::::....
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 12:40
mmmoeder
mmmoeder is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 02-04-2004 @ 18:43 :
Neemt de snelheid van leren en de logica toe, dan neemt de technische/handmatige vaardigheid vaak af. Dit is misschien ook wel te verklaren, omdat de _minder goed lerenden_ het minder hebben van zooi lezen en meer met sleutelen oid bezig zijn (scootertuig! ).
Klinkklare onzin, gebaseerd op stereotype-aannames.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 13:02
The0
The0 is offline
' Vmbo'ers die minstens net zo slim als vwo'ers zijn maar te lui zijn om dit te doen ' -> DAT vind ik domme mensen.

In deze maatschappij probeer je toch het maximale uit je eigen kunnen te halen? En als deze vmbo'ers echt zo slim+lui zijn als de mensen die er over beginnen zeggen, dan kunnen ze ook nog wel LUI het vwo halen.

Intelligentie afmeten aan de rasistischheid vind ik overigens echt een NONO.
__________________
A l l e s k o m t g o e d.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 13:10
Snuitermans
Snuitermans is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 02-04-2004 @ 17:48 :
Offtopic: Hij zei in een ander topic dat 'ie maar wat graag alle Joden zou willen vermoorden, dit even als achtergrondinformatie.

Ik meet intelligentie o.a. aan hoe racistisch iemand is.
Waarom?
__________________
Fingerspitzengefühl.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 13:13
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Nee vwo staat niet gelijk aan slim en vbo ook niet aan dom. Dat kan ook niet aangezien een opleidingsniveau amper te vergelijken is met intelligentie niveau. Alleen al omdat niemand hetzelfde is en voor iedereen andere omstandigheden gelden.
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 13:22
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Citaat:
Snuitje goes .. schreef op 03-04-2004 @ 14:10 :
Waarom?
Racistisch is persoonlijk, opleiding is massaal. Dus kan je aan racisme iemand beoordelen. Lijkt me logisch.
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 13:29
The0
The0 is offline
Citaat:
Zaina schreef op 03-04-2004 @ 14:22 :
Racistisch is persoonlijk, opleiding is massaal. Dus kan je aan racisme iemand beoordelen. Lijkt me logisch.
Beoordelen misschien (ookal vind ik dat al dom) maar beoordelen op INTELLIGENTIE is wel vrij dom...
__________________
A l l e s k o m t g o e d.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 13:38
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Citaat:
The0 schreef op 03-04-2004 @ 14:29 :
Beoordelen misschien (ookal vind ik dat al dom) maar beoordelen op INTELLIGENTIE is wel vrij dom...
Dan doe je het toch niet. Waar heb je het eigenlijk over.
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 15:39
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
1sengard schreef op 03-04-2004 @ 13:40 :
Klinkklare onzin, gebaseerd op stereotype-aannames.
Zie commentaar beneden, een aanvulling die ik wel had moeten neerzetten.

Citaat:
FF4-Ever schreef op 02-04-2004 @ 19:56 :
Geloof ik helemaal niets van. Dat iemand die slim is op jonge leeftijd gestimuleerd wordt om met zijn hoofd bezig te zijn in plaats van met zijn handen en daardoor niet zo handvaardig wordt kan ik inkomen. Maar dat het een het ander uitsluit (als in die optelsom die miraculeus altijd op 100 uitkomt) lijkt me grote onzin. Sommige mensen zijn gewoon slimmer geboren dan anderen, daar heeft handvaardigheid helemaal niets mee te maken.
Daar wordt met dit leersysteem wel heengewerkt. Mensen die niet zo kundig zijn in leren worden richting beroepen gedreven waarbij ze hun handen vaak, veel moeten gebruiken. Natuurlijk komt het nooit op 100 uit, het gaat om een 'grof beeld'.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 23:08
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op [pl=10405355]03-04-2004 @ 16:39:
Daar wordt met dit leersysteem wel heengewerkt. Mensen die niet zo kundig zijn in leren worden richting beroepen gedreven waarbij ze hun handen vaak, veel moeten gebruiken. Natuurlijk komt het nooit op 100 uit, het gaat om een 'grof beeld'.
Je zegt het zelf, mensen die niet zo kundig zijn in leren worden richting beroepen gedreven waarbij ze met hun handen moeten werken. Ze komen dus terecht bij dat soort beroepen omdat ze niet goed kunnen leren, niet omdat ze goed zijn met hun handen. Dit is nu niet bepaald een ondersteuning van je "iemand die slecht kan leren is beter met zijn handen"-verhaal.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 22:34
plishing
plishing is offline
Ik denk dat slim of dom zijn niet de juiste woorden zijn. Ieder heeft zijn eigen kwaliteiten. Zo is bijvoorbeeld een luchtverkeersleider in staat tientallen vliegtuigen tegelijkertijd richtingen, hoogten en snelheden op te geven zonder dat ze ook maar in de buurt van elkaar komen. Maar diezelfde verkeersleider is dan niet in staat een rechte muur te bouwen, of een auto te repareren. Zo zal een VMBO'er waarschijnlijk geen verkeersleider kunnen zijn omdat hij de capaciteiten niet heeft om meerdere dingen tegelijkertijd te doen of om ver vooruit te denken.

Ik ben het niet eens dat een VMBO'er even slim of slimmer dan een VWO'er zal zijn. Bij een VWO is de informatiestroom in het algemeen gewoon veel sterker en dat zal een VMBO'er niet snel genoeg kunnen verwerken.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel.

Maar om te zeggen dat een VMBO'er dom is en een VWO'er slim is, is verkeerd. Alleen heeft ieder zijn eigen kwaliteiten.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 11:08
thabomb1986
Avatar van thabomb1986
thabomb1986 is offline
Er zijn zat mensen op t vwo die ook niet echt slim zijn, hoor. Kijk bijvoorbeeld naar Alice (Idols)... Tjemig wat n doos zeg (voor degenen die Jensen hebben gezien). En zij heeft dus haar vwo-diploma... uuuh?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:18
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
thabomb1986 schreef op 12-04-2004 @ 12:08 :
Er zijn zat mensen op t vwo die ook niet echt slim zijn, hoor. Kijk bijvoorbeeld naar Alice (Idols)... Tjemig wat n doos zeg (voor degenen die Jensen hebben gezien). En zij heeft dus haar vwo-diploma... uuuh?
Nuttige bijdrage? Dat is dus echt al 100x gezegd hier.

'En natuurlijk heeft je IQ met je opleidingsniveau te maken, maar dat wil niet zeggen dat bijvoorbeeld havo of vwo 'beter' is dan vmbo.'

Met deze opmerking van MOI-MILO is denk ik veel gezegd, dit is namelijk waar iedereen zich zo druk om maakt, of je het er nou juist wel of juist niet mee eens bent.

De hele discussie drijft een beetje zinloos rond nu imo..
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken "ik doe echt niks op school"
Young Grow Old
73 05-05-2004 17:40
De Kantine Erkenning (misschien geheel fout geformuleert)
slisje
11 26-05-2002 23:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:13.