Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Ga jij bij een studentenvereniging?
Ja, ik zit op een universiteit in één van de studentensteden van NL en ga wel bij een vereniging 45 22.06%
Nee, ik zit op een universiteit in één van de studentensteden van NL en ga niet bij een vereniging 84 41.18%
Ik volg een HBO opleiding in een studentenstad en ga bij een vereniging 6 2.94%
Ik volg een HBO opleiding in een studentenstad en ga niet bij een vereniging 41 20.10%
Ik volg een HBO opleiding in een niet studentenstad maar ik wel bij een vereniging in die stad 4 1.96%
Ik volg een HBO opleiding in een niet studentenstad en ik ga niet bij een vereniging in die stad 9 4.41%
Anders.................... 15 7.35%
Aantal stemmers: 204. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2005, 18:12
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ff mijn mening over studentenverenigingen scherpstellen : gezelligheid is leuk, ritueeltjes zijn onzin.

t zal t nieuws wel niet halen, maar een vriend van me is nogal 'aangevallen', als onderdeel van een ontgroening. ik zal geen details en namen noemen (als je t echt wil weten PM je maar), maar op een onverwacht moment (bij een 'uitje') werd de groep nieuwelingen finaal inelkaar geslagen (vergeef me dat ik even geen andere uitdrukking kan vinden), waardoor 1 jongen nu is opgenomen in het ziekenhuis. (met interne bloedingen, met de kans dat-ie t niet overleeft).

nou zullen dr vast mensen zeggen 'ja, maar niet alle corpsen doen dat', maar hoe weet je dat vantevoren ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2005, 19:35
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-09-2005 @ 19:12 :
nou zullen dr vast mensen zeggen 'ja, maar niet alle corpsen doen dat', maar hoe weet je dat vantevoren ?
Wat ik erop zeg? Ontgroeningen zijn achterlijk en dit gaat veel te ver.
Als je bij een corps gaat weet je van te voren dat je een zware ontgroening krijgt, hoewel niet precies wat. Maar je houd er gewoon rekening mee als je bij een corps gaat. Dit gaat natuurlijk te ver, iemand het ziekenhuis in trappen kan gewoon niet.
Maar goed, als je geen trek hebt in een ontgroening dan zoek je een vereniging zonder ontgroening.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 10:15
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
Ieke schreef op 29-09-2005 @ 20:35 :
Wat ik erop zeg? Ontgroeningen zijn achterlijk en dit gaat veel te ver.
Als je bij een corps gaat weet je van te voren dat je een zware ontgroening krijgt, hoewel niet precies wat. Maar je houd er gewoon rekening mee als je bij een corps gaat. Dit gaat natuurlijk te ver, iemand het ziekenhuis in trappen kan gewoon niet.
Maar goed, als je geen trek hebt in een ontgroening dan zoek je een vereniging zonder ontgroening.
Ontgroeningen izjn zeker niet achterlijk, het is vervelend, maar het werkt zeker wel... Aan het einde heb je echt een soort van groepsgevoel, wat je anders niet zou hebben en dan hoeft die ontgroening nog niet eens heel erg te zijn ofzo...

En iemand het ziekenhuis in trappen slaat nergens op en heeft helemaal niks te maken met studentenverenigingen, dat zijn dan gewoon een stel idioten geweet die daar aan meededen. En het is ook dom, want het is ook niet de bedoeling om bij een ontgroening ervoor te zorgen dat de nieuwelingen een gruwelijke hekel hebben aan de ouderejaars, bovendien doet het de sfeer ook neit goed, want een de meeste mensen zinnen op wraak als hij of zij in elkaar geslagen is, dus dan moeten die ouderejaars ook constant over hun schouder kijken.
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 10:27
Verwijderd
Ik hoorde laatst dat het bij het corps in R'dam normaal is dat mensen van de ordecommissie andere leden gewoon een mep geven ipv verbaal corrigeren. En dat er dus regelmatig ongelukken gebeuren, zo was er bijv. iemand met een gescheurd trommelvlies doordat hij een klap van zo iemand kreeg.

Het zal misschien komen doordat het een mannenvereniging is.. en dat het er daarom groffer aan toe gaat ofzo, maar toch vind ik het belachelijk. Maarja, ik heb sowieso het idee dat het daar veel erger is dan bijv. op Minerva in Leiden. Dat er daar veel ergere types rondlopen en ook veel rijkere op de een of andere manier.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 10:41
Verwijderd
Ik hoorde van m;n huisgenoot (DSC) dat het normaal is om iemand een vlakke te geven als hij aan je dasje zit. En dat het bestuur sowiezo met een vlakke corrigeert.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 10:41
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
MB schreef op 30-09-2005 @ 11:15 :
Ontgroeningen izjn zeker niet achterlijk, het is vervelend, maar het werkt zeker wel... Aan het einde heb je echt een soort van groepsgevoel, wat je anders niet zou hebben en dan hoeft die ontgroening nog niet eens heel erg te zijn ofzo...

En iemand het ziekenhuis in trappen slaat nergens op en heeft helemaal niks te maken met studentenverenigingen, dat zijn dan gewoon een stel idioten geweet die daar aan meededen. En het is ook dom, want het is ook niet de bedoeling om bij een ontgroening ervoor te zorgen dat de nieuwelingen een gruwelijke hekel hebben aan de ouderejaars, bovendien doet het de sfeer ook neit goed, want een de meeste mensen zinnen op wraak als hij of zij in elkaar geslagen is, dus dan moeten die ouderejaars ook constant over hun schouder kijken.
Dat je dat groepsgevoel zonder ontgroening niet zou hebben ben ik totaal niet met je eens. Ik spreek zelf uit ervaring met een KMT zonder ontgroening.

Maar wat betreft het tweede deel van je post ben ik het absoluut wel met je eens. Het is achterlijk om iemand op zo'n manier toe te takelen. Sterker nog, het is achterlijk om op wat voor manier dan ook fysiek geweld te gebruiken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 10:45
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 30-09-2005 @ 11:41 :
Ik hoorde van m;n huisgenoot (DSC) dat het normaal is om iemand een vlakke te geven als hij aan je dasje zit. En dat het bestuur sowiezo met een vlakke corrigeert.
Ohja dat zei m'n broertje geloof ik ook.. die zit gelukkig niet bij het RSC maar wel bij de roeivereniging ervan.
Maarja, dat vind ik wat anders, dan moeten ze gewoon niet aan elkaars dasje zitten.
Maar is DSC ook alleen mannen?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 11:49
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 30-09-2005 @ 11:45 :

Maar is DSC ook alleen mannen?
Nee, maar t is wel Delft (TU).....
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 14:14
Li
Avatar van Li
Li is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 30-09-2005 @ 11:41 :
Ik hoorde van m;n huisgenoot (DSC) dat het normaal is om iemand een vlakke te geven als hij aan je dasje zit. En dat het bestuur sowiezo met een vlakke corrigeert.
M'n exvriendje zit in delft en vriendinnetje en ik zijn daar weleens op de zaak geweest en er worden zo nu en dan wel vlakke handjes uitgedeeld hoor En beuken tegen iemand z'n schouder is ook hip.
DSC is gemengde vereniging, maar omdat delft 90% mannen is, zag ik bijna geen vrouw rondlopen op sociëiteit daar.

edit: wat natuurlijk niks zegt over de gezelligheid, want dat is het er wel
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 15:32
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Li schreef op 30-09-2005 @ 15:14 :
...er worden zo nu en dan wel vlakke handjes uitgedeeld hoor En beuken tegen iemand z'n schouder is ook hip....

...wat natuurlijk niks zegt over de gezelligheid, want dat is het er wel
tuurlijk. als dat je idee van gezellig is...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 15:41
Sparkle.
Avatar van Sparkle.
Sparkle. is offline
Bij het DSC hangt gewoon dat "corporale karakter". Het niet willen onderdoen voor de ander etc. Een beetje hun mannelijke eer bewijzen, maar ach, zolang het niet de spuigaten uitloopt..
Bij de verhalen die ik hoor over hun ontgroening, zet ik wel mijn vraagtekens of dat niet te ver gaat...

Maar verder is het er wel gezelig
__________________
No Limits. No Compromises. She is an original.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 16:10
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 30-09-2005 @ 16:32 :
tuurlijk. als dat je idee van gezellig is...
Hoe kortzichtig weer. Alsof het hebben van een traditie die het toestaat met de vlakke hand te corrigeren, een vereniging minder gezellig zou maken.

Zo denken heel veel mensen. Een vereniging heeft een ontgroening én een aantal tradities die ze niet leuk vinden/lijken, dus is de vereniging en haar lidmaatschap niet gezellig/leuk.

Laatst gewijzigd op 30-09-2005 om 16:13.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 16:16
Big Brother
Avatar van Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
FuSe schreef op 29-09-2005 @ 16:21 :
Marokanen hebben een slechte naam, terwijl er slechts een aantal kleine groepjes marokaanse jongeren overlast veroorzaakt (al geldt dit voor veel minderheden). Bij studenten zie je hetzelfde. Al is slecht 25% lid van corpora/AHC (wat wel de grootste zijn) en is daarvan maar een klein deel echt brallerig, dat zijn wel de typjes die blijven hangen. Vandaar ook het stereotype 'student' waar veel mensen een hekel aan hebben, terwijl dat maar een fractie is van de studenten die lid zijn.

Ik zie niet in hoe mijn post racistisch opgevat kan worden.

EDIT: met oog op de tijd en de activiteit van die avond, kan ik enigszins begrijpen dat je het verkeerd begreep
ik moet zeggen dat ik het ook verkeerd opvatte en ik was niet in beschonken toestand. uitleg maakt een hoop duidelijk en ik geef je gelijk
__________________
hoi, ik ben een signature
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 16:19
Big Brother
Avatar van Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 30-09-2005 @ 11:41 :
Ik hoorde van m;n huisgenoot (DSC) dat het normaal is om iemand een vlakke te geven als hij aan je dasje zit. En dat het bestuur sowiezo met een vlakke corrigeert.
en terecht, leer je studentenmores zou ik zeggen

dat het bestuur klapt heb ik nog nooit meegekregen
__________________
hoi, ik ben een signature
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 16:26
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
MB schreef op 30-09-2005 @ 11:15 :
Ontgroeningen izjn zeker niet achterlijk, het is vervelend, maar het werkt zeker wel... Aan het einde heb je echt een soort van groepsgevoel, wat je anders niet zou hebben en dan hoeft die ontgroening nog niet eens heel erg te zijn ofzo...
Mag ik het alsjeblieft achterlijk vinden?
Ten eerste is het belachelijk je zo te laten afzeiken omdat je er anders niet bij mag.
Ten tweede is het onzin dat iedereen daar sterker van in zijn schoenen gaat staan. Sorry hoor, maar een ontgroening heb ik daar niet bij nodig.
Ten derde versterkt het misschien het groepsgevoel wel een beetje, maar ik kan nu niet zeggen dat het persee nodig is. Ik heb ook een leuke groep mensen om me heen met toch zeker wel een groepsgevoel (met de ene meer dan de ander, maar dat maakt geen bal uit imo) en ik heb een gewone gezellige KMT gehad, wat dus echt geen ontgroening was.
Ten vierde, het draait om de gezelligheid op een vereniging en dit valt niet onder de noemer leuk. Dat is dan de bedoeling natuurlijk, maar ik vind het gewoon stom.
Mijn conclustie: ontgroeningen zijn achterlijk en niet nodig.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 18:15
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Jones schreef op 29-09-2005 @ 13:55 :
Ik heb me er wel vermaakt (en in vergelijking met de afgelopen jaren viel de chaos me alles mee)
het was mijn eerste
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 10:03
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
FuSe schreef op 30-09-2005 @ 17:10 :
Hoe kortzichtig weer. Alsof het hebben van een traditie die het toestaat met de vlakke hand te corrigeren, een vereniging minder gezellig zou maken.

in mijn optiek dus wel. daar is niks kortzichtigs aan; dit soort gedrag 'normaal' vinden omdat het bij de vereniging zou horen vind ik dan weer nogal kortzichtig.

over dat ontgroeningen je sterker in je schoenen zouden laten staan; als je toestaat dat je zelf ontgroend wordt, dan sta je zo zwak in je schoenen dat je kennelijk heel erg graag een studentenclubje nodig hebt om je iets te kunnen voelen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 16:45
Jones
Citaat:
pyres schreef op 30-09-2005 @ 19:15 :
het was mijn eerste
Mijn derde
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 16:48
Jones
Citaat:
Li schreef op 30-09-2005 @ 15:14 :
M'n exvriendje zit in delft en vriendinnetje en ik zijn daar weleens op de zaak geweest en er worden zo nu en dan wel vlakke handjes uitgedeeld hoor En beuken tegen iemand z'n schouder is ook hip.
DSC is gemengde vereniging, maar omdat delft 90% mannen is, zag ik bijna geen vrouw rondlopen op sociëiteit daar.

edit: wat natuurlijk niks zegt over de gezelligheid, want dat is het er wel
70/30 denk ik, vrouwen zuipen gewoon wat minder en inderdaad worden er vlakken uitgedeeld maar normaal alleen als je aan iemands dasje zit (wat je dus ook gewoon niet moet doen, vrij logisch?) of als je heel dronken en vervelend wordt/bent.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 16:53
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
Balance schreef op 30-09-2005 @ 11:41 :
Dat je dat groepsgevoel zonder ontgroening niet zou hebben ben ik totaal niet met je eens. Ik spreek zelf uit ervaring met een KMT zonder ontgroening.

Toch merk ik dat de mensen die mee waren op de intro bij ons, al veel eerder naar elkaar toe trokken dan de mensen die daar niet bij waren. Die beginnen nu pas een beetje los te komen...

Citaat:
Ieke schreef op 30-09-2005 @ 17:26 :
Mag ik het alsjeblieft achterlijk vinden?
Ten eerste is het belachelijk je zo te laten afzeiken omdat je er anders niet bij mag.
Ten tweede is het onzin dat iedereen daar sterker van in zijn schoenen gaat staan. Sorry hoor, maar een ontgroening heb ik daar niet bij nodig.
Ten derde versterkt het misschien het groepsgevoel wel een beetje, maar ik kan nu niet zeggen dat het persee nodig is. Ik heb ook een leuke groep mensen om me heen met toch zeker wel een groepsgevoel (met de ene meer dan de ander, maar dat maakt geen bal uit imo) en ik heb een gewone gezellige KMT gehad, wat dus echt geen ontgroening was.
Ten vierde, het draait om de gezelligheid op een vereniging en dit valt niet onder de noemer leuk. Dat is dan de bedoeling natuurlijk, maar ik vind het gewoon stom.
Mijn conclustie: ontgroeningen zijn achterlijk en niet nodig.
Tuurlijk mag jij het achterlijk vinden, maar in je vorige reply leek het er nogal op dat je het achterlijk vond omdat je een vriend hebt die er slechte ervaringen mee heeft gehad.

1. Ben ik het in eerste instantie wel mee eens, maar ze doen het niet zomaar het heeft een duidelijke achterliggende gedachte. Namelijk dat je (buiten het feit dat je veel dingen leert over de vereniging) mekaar heel snel leert kennen, je voor anderen op leert komen en je echt iets gezamelijks hebt. Dat begrijp je misshcien niet, maakt niet uit, ik begreep het eerst ook niet.

2. ik zeg nergens dat je er sterker van in je schoenen gaat staan waar zie jij dat?

3. Het is ook niet noodzakelijk, maar ik zeg alleen dat het duidelijk werkt. Je hebt iets in gemeen met al die anderen en mede daardoor is het een groep (ook omdat je je optrekt aan elkaar tijdens de intro). En je hebt met iedereen die daar was een groepsgevoel, niet alleen met de mensen die je aardig of leuk vindt.

4. Op sommige momenten is het inderdaad niet gezellig, maar de kleine dingetjes die er dan toch gebeuren maken het vooral achteraf gewoon echt leuk. Elke keer als het lichtingsnummer gedraait wordt zie je bij bepaalde mensen lichtjes in hun ogen opgaan.

Mijn conclusie: Ik heb jouw argumenten goed genoeg ontkracht, maar ik weet bijna zeker dat je nou komt met 'dat mag ik toch wel vinden' of 'dan worden we het waarschijnlijk nooit eens' of iets dergelijks.

Overigens bven ik niet echt een verenigingspersoon, mocht dat zo overkomen. Het is alleen zo dat ontgroeningen enzo echt wel werken en ze doen het dan ook niet ter vermaak van d eoudere jaars maar om hele andere redenen (zie boven).
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 16:57
Big Brother
Avatar van Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
Jones schreef op 01-10-2005 @ 17:45 :
Mijn derde
supermooi!
__________________
hoi, ik ben een signature
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 17:00
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
MB schreef op 01-10-2005 @ 17:53 :
Toch merk ik dat de mensen die mee waren op de intro bij ons, al veel eerder naar elkaar toe trokken dan de mensen die daar niet bij waren. Die beginnen nu pas een beetje los te komen...
Is tempo van belang dan? Als ik anderhalve maand later pas dat groepsgevoel krijg, maar ik daarmee wel een ontgroening kan besparen, dan lijkt het me niet zo'n groot probleem.
Sowieso: jij hebt het nu over mensen die niet mee waren op intro. Die vallen d'r altijd wat meer buiten, want je hebt geen kans om elkaar te leren kennen, dat doe je júist op intro. Maar zo'n intro kan dus ook gewoon in de vorm van een kamp gehouden worden ipv een ontgroening.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 17:06
Jones
Het kan wel, maar werkt minder goed. Ik weet zeker dat een groep die 2 weken lang Kennismakingstijd mee maakt bij een traditionele vereniging een "beter" groepsgevoel heeft dan een groep die 2 weken lang een intro loopt bij een kleinere/nieuwere/minder traditionele vereniging.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 17:44
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Jones schreef op 01-10-2005 @ 18:06 :
Het kan wel, maar werkt minder goed. Ik weet zeker dat een groep die 2 weken lang Kennismakingstijd mee maakt bij een traditionele vereniging een "beter" groepsgevoel heeft dan een groep die 2 weken lang een intro loopt bij een kleinere/nieuwere/minder traditionele vereniging.
Mee eens (en ik ben dus lid bij een kleinere/nieuwere/minder traditionele vereniging). . Overigens stond ik voor ging studeren neutraal tegenover verenigingen maar heb toen wel de keus gemaakt dat als ik ergens lid zou worden dat een vereniging zou zijn zonder ontgroening. Nu met die ervaring zie ik de voordelen van een ontgroening in, maar ik weet niet of ik het zelf aan zou kunnen .
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 13:23
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
Balance schreef op 01-10-2005 @ 18:00 :
Is tempo van belang dan? Als ik anderhalve maand later pas dat groepsgevoel krijg, maar ik daarmee wel een ontgroening kan besparen, dan lijkt het me niet zo'n groot probleem.
Sowieso: jij hebt het nu over mensen die niet mee waren op intro. Die vallen d'r altijd wat meer buiten, want je hebt geen kans om elkaar te leren kennen, dat doe je júist op intro. Maar zo'n intro kan dus ook gewoon in de vorm van een kamp gehouden worden ipv een ontgroening.
Tuurlijk is dat tempo van belang, hoe eerder hoe beter... En je hebt een groepsgevoel met iedereen die mee was en niet alleen met de mensen die je aardig vindt of waarmee je in de klas zit.

Maar je hebt gelijk, ik heb het over mensen die niet mee waren. Het scheelt vast wel als je op een niormale leuke intro ben geweest, maar ik denk dat je dan minder naar elkaar toe trekt als bij een ontgroening.

ik vind trouwens wel dat je voo rjezelf een afweging moet maken of je het waard vindt, maar ga dan niet op verhalen uit iut de krant of die je via via hoort. Want dat zijn meestal de extreme verhalen, want die zijn het leukst om te vertellen en die blijven het best hangen. Als ik sommige verhalen hoor dan was mijn introductie een week vakantie in vergelijking met die van corpsen enzo
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 10:05
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 30-09-2005 @ 11:41 :
Ik hoorde van m;n huisgenoot (DSC) dat het normaal is om iemand een vlakke te geven als hij aan je dasje zit. En dat het bestuur sowiezo met een vlakke corrigeert.
Dat klopt ja, heb ik ook meegemaakt
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 10:51
Bravo
Bravo is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 30-09-2005 @ 11:27 :
Ik hoorde laatst dat het bij het corps in R'dam normaal is dat mensen van de ordecommissie andere leden gewoon een mep geven ipv verbaal corrigeren. En dat er dus regelmatig ongelukken gebeuren, zo was er bijv. iemand met een gescheurd trommelvlies doordat hij een klap van zo iemand kreeg.
Oh oh, wat is het toch weer aangedikt Ik was die avond aanwezig en het vlakken geven hoorde bij die avond (bepaalde gemengde gelegenheid) maar representeert absoluut niet álle avonden bij het RSC.

Wat opvallend is, is dat de mensen die hier de corpora en de AHC-verenigingen veroordelen, juist de mensen zijn die dingen 'gehoord hebben' en het klakkeloos overnemen om deze verenigingen door het slijk te halen. Kom eerst eens met verhalen uit de eerste hand voordat je dingen concludeert.
__________________
There are nine million bicycles in Beijing
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 10:55
Verwijderd
Dat verhaal komt gewoon van iemand die daar lid is hoor. Beide jongens zijn corpsleden, de ene kreeg de klap en een gescheurd trommelvlies en de ander was een vriend van hem die ernaast stond en met hem meeging naar het ziekenhuis, enz. Die vriend heeft het verteld.

Dan zou je dus eerder kunnen zeggen dat diegene z'n eigen vereniging door het slijk haalt ofzo
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 10:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Roze Lila schreef op 03-10-2005 @ 11:51 :
Oh oh, wat is het toch weer aangedikt Ik was die avond aanwezig en het vlakken geven hoorde bij die avond (bepaalde gemengde gelegenheid) maar representeert absoluut niet álle avonden bij het RSC.

Wat opvallend is, is dat de mensen die hier de corpora en de AHC-verenigingen veroordelen, juist de mensen zijn die dingen 'gehoord hebben' en het klakkeloos overnemen om deze verenigingen door het slijk te halen. Kom eerst eens met verhalen uit de eerste hand voordat je dingen concludeert.
Dat is toch niet opvallend? Dat is gewoon logisch. Iemand die tegen de praktijken van corpora is gaat toch nooit zelf bij een corps? Dus hoe kan die nou verhalen uit eerstehand hebben? Overigens geloof ik niet dat alles wat 'van horen zeggen' is niet juist is. Als ik zelf verhalen ga vertellen die ik ken van het corps dan zijn dat ook verhalen die ik heb gehoord. Maar die heb ik wel gehoord van iemand die nog altijd bij het corps zit, oftewel: iemand die nooit onware verhalen zou verspreiden over d'r eigen vereniging. Waarom zou ik dan geen conclusies daaruit mogen trekken? En waarom hoort vlakken geven in godsnaam bij een avond?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 11:02
Bravo
Bravo is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 03-10-2005 @ 11:55 :
Dat verhaal komt gewoon van iemand die daar lid is hoor. Beide jongens zijn corpsleden, de ene kreeg de klap en een gescheurd trommelvlies en de ander was een vriend van hem die ernaast stond en met hem meeging naar het ziekenhuis, enz. Die vriend heeft het verteld.

Dan zou je dus eerder kunnen zeggen dat diegene z'n eigen vereniging door het slijk haalt ofzo
Zoals ik al zei, was ik er die avond ook. Iedereen weet hoe het er op zo'n avond aan toe gaat en net als 'in het echte leven' gaat er weleens iets fout. Zover ik weet, is die jongen nog steeds lid en is het opgelost.

Ik had het met mijn laatste opmerking daarom niet zozeer over jou maar over de andere reacties.
__________________
There are nine million bicycles in Beijing

Laatst gewijzigd op 03-10-2005 om 11:16.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 03-10-2005 @ 11:55 :
Dat verhaal komt gewoon van iemand die daar lid is hoor. Beide jongens zijn corpsleden, de ene kreeg de klap en een gescheurd trommelvlies en de ander was een vriend van hem die ernaast stond en met hem meeging naar het ziekenhuis, enz. Die vriend heeft het verteld.
In de regel worden verhalen die afkomstig zijn van mensen die tijdens de intro zijn afgehaakt ook met een factor tien aangedikt. Dat het 'uit de eerste hand' is, zegt dus ook niet alles. En dan hebben we het nog niet eens over de kans dat iemand uit rancune zijn 'eigen' vereniging in een kwaad daglicht stelt.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 11:10
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 03-10-2005 @ 12:04 :
In de regel worden verhalen die afkomstig zijn van mensen die tijdens de intro zijn afgehaakt ook met een factor tien aangedikt. Dat het 'uit de eerste hand' is, zegt dus ook niet alles. En dan hebben we het nog niet eens over de kans dat iemand uit rancune zijn 'eigen' vereniging in een kwaad daglicht stelt.
Wat je zegt is waar, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat wat ik gehoord heb ook aangedikt is. Ik heb iig geen reden om dat aan te nemen. Degene van wie ik de dingen over het RSC gehoord heb is daar zelf al jaren lid en ook wel redelijk bekend en wat hij vertelt is gewoon wat hij meemaakt.
Dat wil niet zeggen dat ik alles geloof wat iemand zegt, sowieso niet, maar inmiddels zie ik aan de vorige reactie van Roze Lila dat er dus idd zoiets gebeurd is, dus was het blijkbaar waar.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 11:11
Bravo
Bravo is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-10-2005 @ 12:04 :
In de regel worden verhalen die afkomstig zijn van mensen die tijdens de intro zijn afgehaakt ook met een factor tien aangedikt. Dat het 'uit de eerste hand' is, zegt dus ook niet alles. En dan hebben we het nog niet eens over de kans dat iemand uit rancune zijn 'eigen' vereniging in een kwaad daglicht stelt.
Inderdaad, je moet de meeste verhalen sowieso met een korrel zout nemen. Voor buitenstaanders klinkt het nl. allemaal sowieso heel erg. Als ik over mijn ontgroening vertel, dan zie je mensen met grote ogen staan kijken terwijl ik het zelf prima te doen vond.

Over de Rsc'er: ik heb begrepen dat hij gewoon lid is gebleven. Het verhaal ging, dat hij het ze niet kwalijk nam. Het is uit de hand gelopen, er zijn excuses aangeboden enz. en niemand heeft het er nu nog over.
__________________
There are nine million bicycles in Beijing

Laatst gewijzigd op 03-10-2005 om 11:17.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 11:15
Bravo
Bravo is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 03-10-2005 @ 12:10 :
Wat je zegt is waar, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat wat ik gehoord heb ook aangedikt is. Ik heb iig geen reden om dat aan te nemen. Degene van wie ik de dingen over het RSC gehoord heb is daar zelf al jaren lid en ook wel redelijk bekend en wat hij vertelt is gewoon wat hij meemaakt.
Dat wil niet zeggen dat ik alles geloof wat iemand zegt, sowieso niet, maar inmiddels zie ik aan de vorige reactie van Roze Lila dat er dus idd zoiets gebeurd is, dus was het blijkbaar waar.
Het probleem is dat het allemaal zo onwijs overdreven wordt. Ik weet niet de precieze details, hoef ik ook niet want het is al een hele tijd terug.

Ik kan alleen maar zeggen: neem al die verhalen niet te serieus.
__________________
There are nine million bicycles in Beijing
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 11:29
Verwijderd
Hmmz.. ik denk dat het helemaal niet slecht is als er een keer iets negatiefs over een vereniging wordt gezegd, hoor.
Iedere vereniging heeft positieve en negatieve kanten en redenen waarom de een er wel voor kiest en de ander niet. En de enige manier om je er een beeld van te vormen is naar mensen te luisteren die er lid van zijn, óf er zelf lid van te worden.
Aangezien je zelf niet van iedere vereniging lid kunt worden is het dus handig om naar verhalen van anderen te luisteren.
Er zullen verhalen de ronde doen die sterk overdreven zijn en er zullen verhalen de ronde doen die echt waar zijn. Dus je kunt ze niet over 1 kam scheren.

Je hebt ook verschillende mensen die lid zijn van een vereniging.
Sommige mensen vinden hun vereniging maar stom en worden lid-af en doen er negatief over.
Sommige mensen zullen de positieve én negatieve kanten van hun vereniging belichten en vinden het niet super erg als er een keer wat negatiefs wordt gezegd over hun vereniging.
Andere mensen verdedigen hun vereniging tot het einde en vinden het er geweldig, vertellen er haast alleen maar positieve verhalen over.
En weer andere mensen nemen hun vereniging te serieus, voelen zich superieur omdat ze er lid van zijn en hangen er dag in dag uit rond, ook zij vertellen er positieve verhalen over.

Dus ik denk dat wat leden over een vereniging vertellen sowieso overwegend positief is. En als er echt een heel negatief beeld over een vereniging ontstaat dan zit daar ook wel een kern van waarheid in denk ik.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 11:52
Bravo
Bravo is offline
Ja dat is absoluut waar. Het probleem is alleen wel dat de negatieve verhalen altijd de meeste aandacht krijgen. Dat is natuurlijk overal, ook in de krant enz. maar hierdoor vormen neutrale mensen wel vaak een negatieve mening over zoiets omdat ze dat gehoord hebben.
__________________
There are nine million bicycles in Beijing
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 12:05
Verwijderd
Ja, maar dat is een kenmerk van alle mensen: ze vormen zich een beeld over iets waar ze eigenlijk weinig van weten. Er wordt altijd gedaan alsof het allemaal verschrikkelijk is, alsof levens verwoest worden, maar de incidenten zijn op de vingers van één hand te tellen. De kans dat je op een gemiddelde middelbare school in de Randstad een mes tussen je ribben krijgt is in elk geval duizenden malen groter dan de kans dat er bij een ontgroening iets ernstigs gebeurt.

Bovendien, vernederend of niet, feit is dat er jaarlijks duizenden studenten in de studentensteden van ons land lid worden van een traditionele vereniging, de intro zonder problemen doorlopen en daarna een geweldig toffe studententijd hebben waarin ze heel veel goede vrienden maken. Waarom moeten mensen daar dan toch altijd zo op door blijven kankeren, als er niemand is die ze dwingt om bij zo'n vereniging te gaan? Is het afgunst, jaloezie, is het onvermogen te begrijpen dat andere mensen nu eenmaal op een andere manier lol hebben?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 12:11
Bravo
Bravo is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-10-2005 @ 13:05 :
Waarom moeten mensen daar dan toch altijd zo op door blijven kankeren, als er niemand is die ze dwingt om bij zo'n vereniging te gaan? Is het afgunst, jaloezie, is het onvermogen te begrijpen dat andere mensen nu eenmaal op een andere manier lol hebben?
Dat vraag ik me ook regelmatig af. Wij geven immers ook geen commentaar op het feit dat zij niet lid zijn.
__________________
There are nine million bicycles in Beijing
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 12:14
Verwijderd
Nouja, er zijn natuurlijk ook wel leden die continu moeten laten merken dat ze lid zijn, door alles en iedereen voor knor uit te maken. Het is ergens wel begrijpelijk dat men corpsleden in het algemeen gaat vereenzelvigen met die neerbuigende figuren, alhoewel dat natuurlijk niet terecht is.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 12:18
Bravo
Bravo is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-10-2005 @ 13:14 :
Nouja, er zijn natuurlijk ook wel leden die continu moeten laten merken dat ze lid zijn, door alles en iedereen voor knor uit te maken. Het is ergens wel begrijpelijk dat men corpsleden in het algemeen gaat vereenzelvigen met die neerbuigende figuren, alhoewel dat natuurlijk niet terecht is.
Ja maar je hebt overal van die mensen. Die moeten op wat voor manier benadrukken dat ze iets hebben/doen/lid zijn van... Dat is niet leden eigen maar dat is een bepaald type mens.

Ik heb gemerkt dat buitenstaanders (knorren ) je al gauw dichtgetikt vinden. Enkele verhalen over je club/dispuut en ze vinden je dichtgetikt. Terwijl je gewoon verteld wat je hebt meegemaakt, niets bijzonders. Tja, zij gaan met hun vrienden om en leden met hun vrienden en dat zijn dan clubbies o.i.d. En voor een buitenstaander kom je dan waarschijnlijk al snel als dichtgetikt over.
__________________
There are nine million bicycles in Beijing
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 12:22
Verwijderd
Och, dat valt sowieso wel mee. Een tijdje terug was ik in Buleria in Rotterdam tijdens een borrel (ik studeer er zelf overigens niet) en we raakten ook in gesprek met een paar RVSV-meisjes, ik merkte eerst niet eens dat het leden waren

Mijn ervaring is dat het juist de eerstejaars zijn die nog helemaal blij en enthousiast zijn, die continu willen benadrukken dat ze nu toch echt lid zijn. Bij de ouderejaars is het vanzelfsprekender, die leggen het er niet zo dik bovenop.

Maar goed, dat heeft natuurlijk sowieso met je gesprekstoon te maken.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 12:28
Bravo
Bravo is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-10-2005 @ 13:22 :
Och, dat valt sowieso wel mee. Een tijdje terug was ik in Buleria in Rotterdam tijdens een borrel (ik studeer er zelf overigens niet) en we raakten ook in gesprek met een paar RVSV-meisjes, ik merkte eerst niet eens dat het leden waren
Haha, grote kans dat ik ook bij die borrel in Buleria was Wat voor borrel was het?

Tja, sjaarsen kunnen blij zijn maar goed.. mag ook wel na zo'n ontgroening En er zijn mensen die altijd blijven blaten maar ik zie het altijd maar als trots, trots op de vereniging en dat is wel ok.
__________________
There are nine million bicycles in Beijing
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 12:36
Verwijderd
Social drink van IBA/BActive
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Roze Lila schreef op 03-10-2005 @ 12:52 :
Ja dat is absoluut waar. Het probleem is alleen wel dat de negatieve verhalen altijd de meeste aandacht krijgen. Dat is natuurlijk overal, ook in de krant enz. maar hierdoor vormen neutrale mensen wel vaak een negatieve mening over zoiets omdat ze dat gehoord hebben.
Ook dat is weer waar
En vooral mensen die toch al iets "tegen" het corps hebben of tegen studentenverenigingen in het algemeen zullen negatieve verhalen onthouden en doorvertellen en de positieve verhalen vergeten. Dat is idd een beetje jammer, maar veel mensen kennen ook leuke mensen die lid zijn van het corps en daardoor denken ze dan ook vaak weer van "het valt toch wel mee".
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 12:46
Bravo
Bravo is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-10-2005 @ 13:36 :
Social drink van IBA/BActive
Oh nee, dat is een andere borrel.
__________________
There are nine million bicycles in Beijing
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 12:57
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-10-2005 @ 12:04 :
In de regel worden verhalen die afkomstig zijn van mensen die tijdens de intro zijn afgehaakt ook met een factor tien aangedikt. Dat het 'uit de eerste hand' is, zegt dus ook niet alles. En dan hebben we het nog niet eens over de kans dat iemand uit rancune zijn 'eigen' vereniging in een kwaad daglicht stelt.
zal in de meeste gevallen wel kloppen, maar t verhaal dat ik een tijdje terug postte is niet van iemand die afgehaakt is, en heeft al helemaal niks met rancune te maken. iets veroordelen waar je t niet mee eens bent lijkt me nogal logisch, eerlijk gezegd.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 17:13
gscvap
gscvap is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-09-2005 @ 19:12 :
t zal t nieuws wel niet halen, maar een vriend van me is nogal 'aangevallen', als onderdeel van een ontgroening.........waardoor 1 jongen nu is opgenomen in het ziekenhuis. (met interne bloedingen, met de kans dat-ie t niet overleeft).
in elkaar slaan van eerstejaars hoort zeker niet tot een onderdeel van een ontgroening. ik heb geen idee wat het allemaal was maar geen enkele vereniging stimuleert het aanbrengen van fysieke letsel aan haar eerstejaars.
wat ik wel goed kan voorstellen is dat een aantal ouderejaars van een andere studentenvereniging zich zo lam hebben gezopen dat ze het idee hebben gekregen ontgroening te gaan verzieken. heb ik een keertje meegemaakt namelijk, het waren ongelofelijke misplaatste knorren die het gedaan hebben. ik zeg niet dat het bij jou vriend ook het geval was, maar 'aanvallen' van novietjes hoort zeker niet bij een ontgroening.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 17:25
gscvap
gscvap is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 30-09-2005 @ 11:41 :
Ik hoorde van m;n huisgenoot (DSC) dat het normaal is om iemand een vlakke te geven als hij aan je dasje zit
dat zijn de mores = ongeschreven regels. achter elke mos zit een kern van de waarheid. hier bijv. : elk lid heeft 3 weken keihard moeten werken om zijn das te verdienen. z'n das is heilig voor hem, wat voor reden zou je hebben om er zomaar aan te zitten?? klinkt dichtgetikt, dat is het ook
ander voorbeeld van een veelvoorkomend mos : als je met je rug naar de bar toe staat krijg je een glas water in je nek. als je t doet toon je namelijk geen respect voor de tappers die voor niks voor jou biertjes staan te tappen.

Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 30-09-2005 @ 11:27 :
Ik hoorde laatst dat het bij het corps in R'dam normaal is dat mensen van de ordecommissie andere leden gewoon een mep geven ipv verbaal corrigeren.
orde is de baas op de kroeg, alles wat ze zeggen moet je doen. dit is vooral handig bij ruzie of een mogelijke vechtpartij of wanneer iemand te lam is om op te staan. wanneer verbaal communiceren niet werkt en een lid niet doet wat orde hem vraagt heeft orde het recht om hem met het vlakke hand te slaan.
een ongeluk = gescheurd trommelvlies, kan gebeuren, maar zeker niet regelmatig. senaat is toch ook niet dom om toe te laten dat leden steeds zwaar geblesseerd raken op de kroeg.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 17:31
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
gscvap schreef op 04-10-2005 @ 18:25 :
dat zijn de mores = ongeschreven regels. achter elke mos zit een kern van de waarheid. hier bijv. : elk lid heeft 3 weken keihard moeten werken om zijn das te verdienen. z'n das is heilig voor hem, wat voor reden zou je hebben om er zomaar aan te zitten?? klinkt dichtgetikt, dat is het ook
ander voorbeeld van een veelvoorkomend mos : als je met je rug naar de bar toe staat krijg je een glas water in je nek. als je t doet toon je namelijk geen respect voor de tappers die voor niks voor jou biertjes staan te tappen.


orde is de baas op de kroeg, alles wat ze zeggen moet je doen. dit is vooral handig bij ruzie of een mogelijke vechtpartij of wanneer iemand te lam is om op te staan. wanneer verbaal communiceren niet werkt en een lid niet doet wat orde hem vraagt heeft orde het recht om hem met het vlakke hand te slaan.
een ongeluk = gescheurd trommelvlies, kan gebeuren, maar zeker niet regelmatig. senaat is toch ook niet dom om toe te laten dat leden steeds zwaar geblesseerd raken op de kroeg.
alsjeblieft, vertel me dat je niet echt zo praat en denkt... 'mos, mores, 'orde' gebruiken als zelfstandig te gebruiken naamwoord...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 17:38
gscvap
gscvap is offline
Citaat:
Ieke schreef op 30-09-2005 @ 17:26 :
Mag ik het alsjeblieft achterlijk vinden?
tuurlijk mag je ze achterlijk vinden wanneer je er eentje hebt meegemaakt. ik ken ook genoeg mensen die lid zijn en die nog steeds negatieve gevoelens over de ontgroening hebben. maar ik vind het zoooo raar dat mensen die er geen hol van afweten zoch zo fucking irrieel negatief tegen een ontgroening opstellen.
ik gooi er een voorbeeldje bij.
-----> stel voor : ik ga tegen iedereen fanatiek vertellen dat rotterdam een zeer onveilige stad is. mijn verhaal bevat geen argumenten behalve :
1. Rotterdam is gewoon kut.
2. ik heb gehoord dat een vriend van een buurvrouw van mij daar in elkaar is geslagen
3. mijn tante vertelde dat je daar regelmarig beroofd wordt.
4. mijn zus heeft ergens gelezen dat 3 op de 10 jongeren in rotterdam hard drugs gebruiken
en nu ga ik dit verhaal op alle fora plaatsen. ik ga super fanatiek aan alle mensen die ik kan bereiken afraden om naar rotterdam te gaan. en als er iets gebeurt, een verkrachting bijv., sta ik met een big smile : zie je wel, rotterdam is onveilig, ga er niet heen....en dit terwijl ik niet eens in de buurt van rotterdam woon en daar nog nooit geweest ben.
-----> als je mijn verhaal zou lezen zou jij, inwoner van rotterdam, toch denken van 'what the fuck'. r-dam is superleuk, veel aardige mensen hier, leuk om te wonen/studeren/sporten/uitgaan. en natuurlijk gebeuren er weleens incidenten....maar die incidenten zijn zeker niet de reden om in r-dam niet te gaan wonen. en dan ga jij mij aanspreken - ey, kerel, doe eens normaal, rotterdam is superleuk. en dan begin ik weer - neeey het is gevaarlijk want in 1996 is daar iemand neergeschoten enz enz....

dit gebeurt hier een beetje. mensen die nix van ontgroening weten stellen zich negatief tegen zo'n ontgroening op, alleen maar gebaseerd op verhalen van anderen. mensen die ontgroening hebben doorgelopen vinden het een goede zaak.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studentenvereniging kiezen?
ah1508
1 20-05-2014 07:22
Studeren Spijt van aanmelding studentenvereniging
tenEleven
8 29-08-2011 16:42
De Kantine Studentenvereniging
Mr.Mark
37 25-04-2011 20:58
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Weed
229 08-11-2007 19:07
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Ozzy A
157 22-06-2006 03:00
Lifestyle studentenverenigingen: levensstijl?
Optima
49 10-06-2003 10:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.