Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2004, 13:50
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Je hoort wel eens opmerkingen van "wow die doet VWO, dus dat zegt wel weer genoeg, die wordt vast dokter ofzo"
of juist: "VBO? Tja, die zal vast niet zo slim zijn"

Vooroordelen wie kent ze niet?
Naar aanleiding hiervan heb ik een superdeluxe stelling bedacht:

"Je opleiding zegt niet altijd wat over de persoon" (intelligentie, IQ, of hoe je het ook noemen wilt)



Argumenten:

- Iemand die vbo doet, zou nog slimmer kunnen zijn dan iemand die havo doet, alleen de vbo-er, is erg gesteld op zijn vrije tijd, is liever lui dan moe, heeft concentratieproblemen of afwijkend gedrag en ga zo maar door.
- En andersom. Iemand die havo/vwo doet kan nog dommer zijn dan een minder hoog opgeleide, want die havo/vwo is heel goed in informatie domweg in z'n hoofd opslaan, maar qua logisch nadenken en problemen oplossen en rekenen is hij hopeloos. Degene met mbo kan moeilijk snel of veel dingen onthouden, maar ziet juist wel weer oplossingen van problemen/ rekensommen en ziet de logica overal wel van in, maar sinds je met een hogere opleiding vooral veel moet leren en onthouden, red hij dat niveau gewoon niet.


Nog mensen met een andere mening of aanvulling of reactie hierop? Barst maar los ...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2004, 13:53
Verwijderd
'De opleiding zegt niet altijd wat over de persoon.'

Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 13:55
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Er is niet zoiets als het vbo.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 13:56
Verwijderd
Het zegt inderdaad weinig over de persoon, iemand die vmbo heeft gedaan heeft andere kwaliteiten dan iemand die vwo heeft gedaan, so what?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 13:56
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Gedeeltelijk mee eens.

Dat er vbo'ers bestaan die slim zijn, misschien nog slimmer dan vwo-mensen, kan ik mee inkomen.

Echter, mensen die het vwo halen zijn zoiezo niet dom. Om je examen te halen is veel en veel meer voor nodig dan alleen maar een goed geheugen. Om maar een voorbeeld te noemen: als je totaal niet kan rekenen of logische problemen kan oplossen haal je nooit het verplichte vak wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:01
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 31-03-2004 @ 14:55 :
Er is niet zoiets als het vbo.

jajaja de mensjes moesten er opeens vmbo van maken, maar je snapt wat ik bedoel
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:01
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 31-03-2004 @ 14:56 :
Gedeeltelijk mee eens.

Dat er vbo'ers bestaan die slim zijn, misschien nog slimmer dan vwo-mensen, kan ik mee inkomen.

Echter, mensen die het vwo halen zijn zoiezo niet dom. Om je examen te halen is veel en veel meer voor nodig dan alleen maar een goed geheugen. Om maar een voorbeeld te noemen: als je totaal niet kan rekenen of logische problemen kan oplossen haal je nooit het verplichte vak wiskunde.

ik zit op het atheneum en ik kan je verzekeren dat driekwart vand e klas ontzettend dom is en niet zon beetje ook gewoon dom dom dom

voor he andere haal ik mijn oom aan
alls kind is de hele familie getest hij kwam er als verreweg de slimste uit en hij heeft het gepresteerd om 8 jaar over de mavo te doen das best lang

verder denk ik toch dat de oleidng wel iets zegt over de mensen in eht algemeen er zijn natuurlijk een boel uitzonderingen maar
de meeste mensen die op vmbo technische stroemen zitten(ik weet neit hoe dat heet ) zij gewoon een stuk dommer dan de meeste mensen op vwo
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:07
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 31-03-2004 @ 14:56 :
Gedeeltelijk mee eens.

Dat er vbo'ers bestaan die slim zijn, misschien nog slimmer dan vwo-mensen, kan ik mee inkomen.

Echter, mensen die het vwo halen zijn zoiezo niet dom. Om je examen te halen is veel en veel meer voor nodig dan alleen maar een goed geheugen. Om maar een voorbeeld te noemen: als je totaal niet kan rekenen of logische problemen kan oplossen haal je nooit het verplichte vak wiskunde.

got a point there. Maar ik heb ook niet letterlijk beweerd dat ik vwo-ers "dom" vindt, maar dat ze wel dommer kunnen zijn dan bijvoorbeeld iemand die vmbo doet. Okee, dat is wel een erg kleine kans, maar de kans bestaat er toch.

Mensen die ook zeggen iets in de richting van " ja, jij moet niks zeggen, want ik heb vwo gedaan en studeer nu rechten, dus ik ben heel wat slimmer dan jou" daar kan ik me gruwelijk aan ergeren. Want om je opleiding als argument te geven om aan te tonen dat degene gelijk heeft in een discussie en daarmee ook aan te tonen dat degene "slim" is, dat is belachelijk.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:10
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Voor vwo hoef je bijna nix te doen als je maar goed bent in logisch nadenken.

Uiteraard zegt het niet altijd wat over je intelligentie want het blijft een vrije keuze.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 31-03-2004 @ 15:10 :
Uiteraard zegt het niet altijd wat over je intelligentie want het blijft een vrije keuze.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn met een superhoge CITO-score, die gewoon VWO-materiaal zijn, die ineens uit vrije eigen wil besluiten om naar het VMBO te gaan.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:11
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 31-03-2004 @ 15:07 :

Mensen die ook zeggen iets in de richting van " ja, jij moet niks zeggen, want ik heb vwo gedaan en studeer nu rechten, dus ik ben heel wat slimmer dan jou" daar kan ik me gruwelijk aan ergeren.
dan jij*
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:13
songeur
Avatar van songeur
songeur is offline
Whatever, nog afgezien van het feit dat je intelligentie natuurlijk niet alleen af kunt lezen aan het schooltype (er zijn immers nog zoveel andere soorten van intelligentie), gaat het er niet alleen om hoe slim je bent, het is ook heel belangrijk wat je met je 'slimheid' doet. Dit zeg ik omdat ik me er altijd zo aan irriteer als mensen zeggen: 'Ik doe havo, maar dat is alleen omdat ik geen zin heb in vwo.'
__________________
'Je ne perdrai pas mon temps à essayer de prolonger ma vie', aldus Renaud.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:14
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
professor2 schreef op 31-03-2004 @ 15:01 :

ik zit op het atheneum en ik kan je verzekeren dat driekwart vand e klas ontzettend dom is en niet zon beetje ook gewoon dom dom dom

voor he andere haal ik mijn oom aan
alls kind is de hele familie getest hij kwam er als verreweg de slimste uit en hij heeft het gepresteerd om 8 jaar over de mavo te doen das best lang

verder denk ik toch dat de oleidng wel iets zegt over de mensen in eht algemeen er zijn natuurlijk een boel uitzonderingen maar
de meeste mensen die op vmbo technische stroemen zitten(ik weet neit hoe dat heet ) zij gewoon een stuk dommer dan de meeste mensen op vwo

Ik heb ook vrienden die doen vwo en ik vraag me nog steeds af hoe die daar ooit zijn beland
En het gevan van je oom: Hij kan wel 8 jaar over de mavo hebben gedaan, maar dat betekent nog niet dat hij "niet slim" zou zijn. Er kunnen ook andere redenen zijn waarom hij er zo lang over heeft gedaan (lees luiheid/ geen zin om ook maar iets uit te voeren of dat hij z'n tijd ergens anders aan bestede)

Vaak zegt de opleiding wel wat, maar mensen vergeten meestal dat er nog heel wat uitzonderingen bestaan en trekken ze veel te snel hun conclusies.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 31-03-2004 @ 15:10 :
Voor vwo hoef je bijna nix te doen als je maar goed bent in logisch nadenken.

Uiteraard zegt het niet altijd wat over je intelligentie want het blijft een vrije keuze.
niet mee eens
-bij vwo moet je juist veel leren, op vbo bijna niets.

het zegt iid wel iets over je vrije keuze maar als je vwo kan ga je niet vbo doen...
Argumenten:
Citaat:
- Iemand die vbo doet, zou nog slimmer kunnen zijn dan iemand die havo doet, alleen de vbo-er, is erg gesteld op zijn vrije tijd, is liever lui dan moe, heeft concentratieproblemen of afwijkend gedrag en ga zo maar door.
- En andersom. Iemand die havo/vwo doet kan nog dommer zijn dan een minder hoog opgeleide, want die havo/vwo is heel goed in informatie domweg in z'n hoofd opslaan, maar qua logisch nadenken en problemen oplossen en rekenen is hij hopeloos. Degene met mbo kan moeilijk snel of veel dingen onthouden, maar ziet juist wel weer oplossingen van problemen/ rekensommen en ziet de logica overal wel van in, maar sinds je met een hogere opleiding vooral veel moet leren en onthouden, red hij dat niveau gewoon niet.
beetje loze argumenten.
-iemand op vbo kan vaak gewoon niet leren. en daarbij zijn ze liever lui etc. maar wie zegt dat dat niet zo is op het vwo?
ik ben ook liever lui maar ik wil ook later een beetje behoorlijke baan hebben dus ik doe maar wat.
-dus jij wil zeggen dat mensen van het vbo logisch kunnen nadenken? mss met een kleuterliedje maar ik zie ze nog geen operatie uitvoeren etc.

Ik denk dat vbo beter dingen in de praktijk kan doen en bijv. wat betreft het oplossen van bijvoorbeeld een lek in een leiding dat makkelijker kan denken. Maar ik denk zeker niet dat ze slimmer zijn. Vwo is altijd nog heel veel logisch nadenken maar ook veel stampen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:20
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Mensen op het vbo hoeven echt niet perse dom te zijn. Maar de mensen die daarop zitten hebben vaak geen concentratie, zijn lui, willen hun hersens niet gebruiken. Maar dat zegt niet dat ze dom zijn.

Er zullen vast op het vwo ook mensen zitten die net zo slim zijn als een vbo-leerling. Maar dit persoon heeft veel meer concentratie, wil zich inzetten voor school, enz.

Dus het verschil tussen de niveau's ligt niet zo zeer op hoe slim je bent, maar meer de instelling die je hebt en hoe je je gedraagt. (Let maar eens op, een vbo'er gedraagt zich heel anders dan een vwo'er ).

Ik ken iemand die had voor de cito 550. Hij begon op het gymnasium, zakte toen af naar het atheneum, toen naar de havo, toen naar de mavo en is daar ook nog eens blijven zitten. Hij was gewoon lui, maar hij als hij zich eens een keer ergens voor inzette was hij echt slim...

Edit: Natuurlijk zijn de meeste vwo'ers zeker wel "slimmer" dan de gemiddelde vbo'er, maar er zijn zeker uitzonderingen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:20
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 31-03-2004 @ 15:10 :
Voor vwo hoef je bijna nix te doen als je maar goed bent in logisch nadenken.





Daar ben ik het niet mee eens, ik heb van genoeg mensen gehoord die vwo doen, dat ze 80% moeten leren en niet logisch hoeven na te denken.

Een voorbeeld: Katrien duck ( een vriendin) die leest 1 keer iets door en ze onthoudt al bijna alles. Fantastisch...MAAR zodra ze het woord "waarom" leest of een vraag van "beargument je antwoord en geef je eigen mening of je het hiermee eens bent" dan komt ze meestal met het antwoord: ja, dat weet ik niet hoor, het stond ook maar in het boek en ik kon niks vinden over eigen mening
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:25
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Dan is ze er gewoon niet goed in, zoals ik al zei: met goed uit je hoofd leren kom je er ook wel.

Dat is alleen niet de manier waarop ik het heb gedaan.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:28
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 31-03-2004 @ 15:16 :

beetje loze argumenten.
-iemand op vbo kan vaak gewoon niet leren. en daarbij zijn ze liever lui etc. maar wie zegt dat dat niet zo is op het vwo?
ik ben ook liever lui maar ik wil ook later een beetje behoorlijke baan hebben dus ik doe maar wat.
-dus jij wil zeggen dat mensen van het vbo logisch kunnen nadenken? mss met een kleuterliedje maar ik zie ze nog geen operatie uitvoeren etc.

Ik denk dat vbo beter dingen in de praktijk kan doen en bijv. wat betreft het oplossen van bijvoorbeeld een lek in een leiding dat makkelijker kan denken. Maar ik denk zeker niet dat ze slimmer zijn. Vwo is altijd nog heel veel logisch nadenken maar ook veel stampen. [/B]

Daar heb je het al "vaak", dus je kan zeggen over het algemeen/ iedereen/ altijd. En ja, ze zijn ook wel eens gewoon lui, maar zouden wel beter in staat kunnen zijn. En ja, ik wil best zeggen dat mensen die het vbo hebben gedaan ook logisch kunnen nadenken, want dat is ieder "redelijk gezond" mens in staat alleen de een wat beter dan de ander. Kijk bijvoorbeeld naar jou, jij bent op het moment niet in staat om logisch na te denken, want je argument over vbo'ers zie ik niet zo gauw een operatie uitvoeren, dat heeft niets met logica te maken
Want vbo-ers zouden heus wel in staat zijn een operatie uit te voeren, als ze ervoor zouden gaan studeren, maar sommige hebben daar idd geen zin in of willen ze helemaal geen chirurg worden
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-03-2004, 14:29
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 31-03-2004 @ 15:20 :
Mensen op het vbo hoeven echt niet perse dom te zijn. Maar de mensen die daarop zitten hebben vaak geen concentratie, zijn lui, willen hun hersens niet gebruiken. Maar dat zegt niet dat ze dom zijn.

Er zullen vast op het vwo ook mensen zitten die net zo slim zijn als een vbo-leerling. Maar dit persoon heeft veel meer concentratie, wil zich inzetten voor school, enz.

Dus het verschil tussen de niveau's ligt niet zo zeer op hoe slim je bent, maar meer de instelling die je hebt en hoe je je gedraagt. (Let maar eens op, een vbo'er gedraagt zich heel anders dan een vwo'er ).

Ik ken iemand die had voor de cito 550. Hij begon op het gymnasium, zakte toen af naar het atheneum, toen naar de havo, toen naar de mavo en is daar ook nog eens blijven zitten. Hij was gewoon lui, maar hij als hij zich eens een keer ergens voor inzette was hij echt slim...

Edit: Natuurlijk zijn de meeste vwo'ers zeker wel "slimmer" dan de gemiddelde vbo'er, maar er zijn zeker uitzonderingen.
samengevat: met de stelling eens
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 31-03-2004 @ 15:28 :

Want vbo-ers zouden heus wel in staat zijn een operatie uit te voeren, als ze ervoor zouden gaan studeren, maar sommige hebben daar idd geen zin in of willen ze helemaal geen chirurg worden
Een vmbo'er kan ook geen geneeskunde studeren, omdat de voor opleiding daar niet voldoende voor is en de gemiddelde vmbo'er zal dat ook niet kunnen qua inhoud. En ook opereren kan de gemiddelde vmbo'er niet, denk ik. De gemiddelde havo'er en de gemiddelde vwo'er ook niet btw. Denk ik.

Dat denken heeft erg weinig te maken met niet logisch na kunnen denken. Ik betwijfel trouwens of het te maken heeft met niet logisch nadenken, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:31
Verwijderd
De kwaliteiten van deze mensen liggen gewoon ergens anders Woorden als slim of dom hebben er dus weinig mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 31-03-2004 @ 15:30 :
Een vmbo'er kan ook geen geneeskunde studeren, omdat de voor opleiding daar niet voldoende voor is en de gemiddelde vmbo'er zal dat ook niet kunnen qua inhoud.
ben ik het mee eens
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:31
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 31-03-2004 @ 15:25 :
Dan is ze er gewoon niet goed in, zoals ik al zei: met goed uit je hoofd leren kom je er ook wel.

Dat is alleen niet de manier waarop ik het heb gedaan.


je bent 16 lees ik ... dus volgens mij heb je nog geen opleiding agerond...dus nou om te zeggen "heb gedaan" ...je bent er waarschijnlijk nog mee bezig
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:32
Verwijderd
Je bent slim of je bent het niet (en slim zijn kan op verschillende gebieden). Je kunt nog zo lui zijn, dat doet weinig af aan hoe slim je bent, als je niks doet komt het er alleen niet uit.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 31-03-2004 @ 15:31 :
je bent 16 lees ik ... dus volgens mij heb je nog geen opleiding agerond...dus nou om te zeggen "heb gedaan" ...je bent er waarschijnlijk nog mee bezig
Hij zegt hij toch nergens dat hij zijn opleiding heeft afgerond? 'heb gedaan' kan ook over de jaren gaan die hij er al op heeft zitten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2004, 14:35
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-03-2004 @ 15:30 :
Een vmbo'er kan ook geen geneeskunde studeren, omdat de voor opleiding daar niet voldoende voor is en de gemiddelde vmbo'er zal dat ook niet kunnen qua inhoud. En ook opereren kan de gemiddelde vmbo'er niet, denk ik. De gemiddelde havo'er en de gemiddelde vwo'er ook niet btw. Denk ik.

Dat denken heeft erg weinig te maken met niet logisch na kunnen denken. Ik betwijfel trouwens of het te maken heeft met niet logisch nadenken, maar goed.

zucht... natuurlijk is de vooropleiding van een vmbo-er niet voldoende om geneeskunde te gaan studeren, maar ik bedoel met "studeren" dus eerst de vooropleidingen volgen die je er wel voor nodig hebt...
Nee je kunt denken niet als defintie geven voor logisch nadenken, want ieder mens kan denken ( al zou je dat soms niet denken bij sommige mensen), maar niet iedereen is in staat om ook logisch na te denken, of tenminste, dat laten sommige zelden merken.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:35
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-03-2004 @ 15:34 :
Hij zegt hij toch nergens dat hij zijn opleiding heeft afgerond? 'heb gedaan' kan ook over de jaren gaan die hij er al op heeft zitten.
klopt

Ik zit nu in de 5e van vwo en ik heb het tot nu toe zo gedaan.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:36
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-03-2004 @ 15:34 :
Hij zegt hij toch nergens dat hij zijn opleiding heeft afgerond? 'heb gedaan' kan ook over de jaren gaan die hij er al op heeft zitten.

zou mogelijk kunnen zijn, maar die 2 woorden "heb gedaan" kun je verschillend opvatten
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:37
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 31-03-2004 @ 15:35 :
klopt

Ik zit nu in de 5e van vwo en ik heb het tot nu toe zo gedaan.

Hartelijk dank voor de uitleg...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:38
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 31-03-2004 @ 15:35 :
zucht... natuurlijk is de vooropleiding van een vmbo-er niet voldoende om geneeskunde te gaan studeren, maar ik bedoel met "studeren" dus eerst de vooropleidingen volgen die je er wel voor nodig hebt...
Nee je kunt denken niet als defintie geven voor logisch nadenken, want ieder mens kan denken ( al zou je dat soms niet denken bij sommige mensen), maar niet iedereen is in staat om ook logisch na te denken, of tenminste, dat laten sommige zelden merken.
Je kunt ook gewoon reageren op reacties van anderen. Ik zie nu "zucht", "Kijk bijvoorbeeld naar jou, jij bent op het moment niet in staat om logisch na te denken, want je argument over vbo'ers zie ik niet zo gauw een operatie uitvoeren, dat heeft niets met logica te maken", "je bent 16 lees ik ... dus volgens mij heb je nog geen opleiding agerond...dus nou om te zeggen "heb gedaan" ...je bent er waarschijnlijk nog mee bezig" dat voegt, voor zo ver ik kan zien, zeer weinig toe aan de discussie die je probeert te voeren.

De gemiddelde vmbo'er kan geen vwo of hbo doen, denk ik, laat staan een universitaire studie. Ze zullen dus nooit geneeskunde kunnen doen. Wat voor jou logisch is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Ik vind het beledigend als je iemand er van 'beschuldigd' dat hij of zij niet logisch kan denken, alleen omdat hij of zij tot een andere conclusie komt dan jij.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:39
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 31-03-2004 @ 15:36 :
zou mogelijk kunnen zijn, maar die 2 woorden "heb gedaan" kun je verschillend opvatten
Dan vraag je hoe hij ze bedoeld ipv ze zelf maar gelijk te interpreteren en er dan ook gelijk één of andere, in mijn ogen, toch wel lullige opmerking over te maken. Zou ook een optie zijn.

Maar goed, ik zal me er verder maar buiten houden, want op deze manier een discussie voeren vind ik eerlijk gezegd niks aan.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:39
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-03-2004 @ 15:30 :
Een vmbo'er kan ook geen geneeskunde studeren, omdat de voor opleiding daar niet voldoende voor is en de gemiddelde vmbo'er zal dat ook niet kunnen qua inhoud.
Gemiddelde VMBO-er? Zeg maar gerust 99% daarvan, het aantal mensen op WO-niveau dat VMBO is gaan doen is waarschijnlijk op 1 hand te tellen.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar uitzonderingen bevestiven de regel, en over 't algemeen zijn WO-ers slimmer dan VMBO-ers. Men spreekt niet voor niets van opleidingsniveaus.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 31-03-2004 @ 15:39 :
Gemiddelde VMBO-er? Zeg maar gerust 99% daarvan, het aantal mensen op WO-niveau dat VMBO is gaan doen is waarschijnlijk op 1 hand te tellen.
Ik dacht laat ik niet te negatief zijn. Maar idd, ik denk dat het percentage vmbo'ers dat wo doet verschrikkelijk laag ligt. Het percentage dat het zou kunnen ligt misschien ietsje hoger, maar ik denk niet boven de 10% ofzo.

Wie er slimmer is, ligt aan wat je 'slim' vindt. Of je dat alleen laat afhangen van iemands iq of van meer bv.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:42
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
Nou, ik denk dat over het algemeen de mensen op vwo wel slimmer zijn dan op vmbo. Ik denk niet eens dat dat een vooroordeel is, maar dat het een feit is. Dan kan je er hier wel om heen gaan draaien, maar je hebt nou toch een maal slimmere en dommere mensen. Als iedereen allemaal vwo kon doen, hadden we geen verpleegsters enzo gehad, dus het is goed dat niet iedereen slim is en op het vwo zit.
__________________
Praat niet zo veel over jezelf Dat doen wij wel als je weg bent
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:43
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Mother Earth schreef op 31-03-2004 @ 15:42 :
Nou, ik denk dat over het algemeen de mensen op vwo wel slimmer zijn dan op vmbo. Ik denk niet eens dat dat een vooroordeel is, maar dat het een feit is.
Joh...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:45
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-03-2004 @ 15:41 :
Het percentage dat het zou kunnen ligt misschien ietsje hoger, maar ik denk niet boven de 10% ofzo.
Ik had het sowieso over uberhaupt kunnen, en dan is die 10% volgens mij veel en veel te hoog, zelfs 1% is nogal 'ruim' volgens mij.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-03-2004, 14:46
jinx
Avatar van jinx
jinx is offline
Ik denk dat het wel uitmaakt of je intelligent bent, ik zit op het vwo, maar de iets minder slimme klasgenoten werken zich kapot en halen redelijke cijfers, vooral omdat ze de feiten goed weten.
Daarentegen haal ik voor het denkwerk wel goede cijfers, maar voor de feiten niet omdat ik te lui ben om iets te leren.

Of je op het vwo of vbo zit maakt voor intelligentie wel uit denk ik (slimme mensen op het vbo gaat goed, maar minder slimme op het vwo niet echt), maar niet voor de werkhouding.
__________________
He who goes to bed with itchy but, wakes up with smelly finger.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:46
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
laten we nu twee dingen onderscheiden:
intelligentie: iemand is intelligent als hij een moeilijke som kan oplossen. Intelligentie heb je nodig voor het vwo.
slim: niet het soort intelligentie dat je nodig hebt voor vwo, maar het andere. Logisch nadenken, goed gesprek kunnen voeren enz.

Mensen die vwo doen die zullen over het algemeen wel intelligenter zijn dan mensen die vmbo doen. Er kunnen ook best wel domme mensen op het vwo zitten.

Mensen die het vmbo doen zijn over het algemeen niet zo intelligent. Je merkt meestal ook aan hun gedrag en vrije tijd dat ze niet een hogere opleiding doen. Er kunnen best wel slimme mensen op het vmbo zitten, die dan niet zo goed zijn in wiskunde en daarom geen vwo doen (ik zou niet naar ze op zoek gaan).

BTW 1: 80% van de mensen die een keertje blijven zitten op het vwo/ havo die doen dat doordat ze dat jaar geen flikker hebt uitgevoerd, laten we eerlijk zijn. Die zijn pas DOM! Als je intelligent genoeg bent voor vwo, maar in de 6e klas blijft zitten omdat je geen flikker aan je huiswerk hebt gedaan is pas dom.

BTW 2: Zou je niet kunnen zeggen dat mensen die vmbo doen ook best dom zijn, omdat ze intelligent genoeg zijn voor de havo, maar het gewoon niet doen. Als ze één uur minder op straat rondhangen en wat meer aan school doen kunnen ze havo makkelijk halen.


Dat vind ik nou zo slecht aan de onderwijssysteem van NL. Je hebt te veel keuzes. VWO + havo is meer dan genoeg. Als je geen vmbo/mavo hebt dan zullen mensen wat meer gedreven zijn om wat te doen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:46
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
- Iemand die vbo doet, zou nog slimmer kunnen zijn dan iemand die havo doet, alleen de vbo-er, is erg gesteld op zijn vrije tijd, is liever lui dan moe, heeft concentratieproblemen of afwijkend gedrag en ga zo maar door (a).
- En andersom. Iemand die havo/vwo doet kan nog dommer zijn dan een minder hoog opgeleide, want die havo/vwo is heel goed in informatie domweg in z'n hoofd opslaan, maar qua logisch nadenken en problemen oplossen en rekenen is hij hopeloos (b). Degene met mbo kan moeilijk snel of veel dingen onthouden, maar ziet juist wel weer oplossingen van problemen/ rekensommen en ziet de logica overal wel van in, maar sinds je met een hogere opleiding vooral veel moet leren en onthouden, redt hij dat niveau gewoon niet (c).
slim is misschien ook wel iets dat je wordt,
door bijvoorbeeld informatie op te doen.
maar dat terzijde

Ik vraag het me eigeniljk ook af of het wel zo is dat je op het vwo zo veel moet leren. Mij is altijd verteld dat op het vbo juist alle dingen letterlijk teruggevraagd worden en het op het vwo juist meer gaat om het begrijpen en toepassen van de leerstof. Als je dat nodig hebt op het vwo, gaat jouw argument b dus niet op. Al moet ik toegeven dat je met extreem veel leren wel veel goed kunt maken.

Ik leer voor de tentamens denk ik gemiddeld zo'n 2 uurtjes en er zijn bij mij op het vwo ook veel mensen die nog veel luier zijn. Ook als je lui bent kun je het vwo gemakkelijk halen, als je de leerstof maar begrijpt.

Wat je bij a zegt vind ik persoonlijk nogal irritant. Het lijkt alsof je vbo-leerlingen beter vindt, omdat ze 'gesteld zijn op hun vrije tijd'. Alsof het slimmer is om vbo te gaan doen, want dan heb je een leukere jeugd. Maarja Als jij vwo kan doen, maar voor het vmbo kiest, vind ik je sowieso dom

Bij c noem je het voorbeeld van iemand die het vwo niet trekt, omdat hij niet kan leren in de zin van uit het hoofd leren. Maar is geheugen ook niet een onderdeel van slim zijn?

Maar terug naar de stelling (al is deze vreemd geformuleerd ):
Citaat:
"Je opleiding zegt niet altijd wat over de persoon" (intelligentie, IQ, of hoe je het ook noemen wilt)
Ten eerste vind ik het een beetje zwakke stelling, omdat je spreekt over 'niet altijd'.
Maar toch denk ik dat je over het algemeen wel kunt zeggen dat een vwo-leerling over meer vaardigheden beschikt dan een vmbo-leerling. Uitzonderingen zijn er vrijwel altijd en overal. Maar vwo is meer dan 50 woordjes leren in plaats van 20
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:47
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
In groep acht krijg je een advies om een bepaalde opleiding te gaan doen omdat de leraren denken dat jij dat aankan. Weinig mensen kiezen dan om een lagere/makkelijkere opleiding te doen. Dus ik denk dat op het vmbo weinig mensen zitten die ook slim genoeg zijn voor het vwo.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:49
Verwijderd
Wat is het punt? Dat niet iedere vwo-er slim is en niet iedere vmbo-er dom is?
Dat is ongetwijfeld waar, er zullen altijd uitzonderingen bestaan. En zoals genoemd, de opleiding is nooit een ijkpunt voor intelligentie.
Evenmin echter kan men concluderen dat vmbo-ers gewoon een ander soort intelligentie hebben, aangezien een vwo-er altijd kan 'afzakken' naar vmbo terwijl het omgekeerde veel minder voorkomt.
Maar als men het beschouwt vanuit een ander perspectief, namelijk: wat brengt meer geluk, zal je een heel ander beeld krijgen. En daar gaat het uiteindelijk toch om?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:52
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 31-03-2004 @ 15:49 :
Maar als men het beschouwt vanuit een ander perspectief, namelijk: wat brengt meer geluk, zal je een heel ander beeld krijgen. En daar gaat het uiteindelijk toch om?
Inderdaad, maar mensen worden gelukkig van verschillende dingen.

Sommige mensen worden bijvoorbeeld gelukkig van dit soort discussies.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:53
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-03-2004 @ 15:38 :
De gemiddelde vmbo'er kan geen vwo of hbo doen, denk ik, laat staan een universitaire studie. Ze zullen dus nooit geneeskunde kunnen doen. Wat voor jou logisch is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Ik vind het beledigend als je iemand er van 'beschuldigd' dat hij of zij niet logisch kan denken, alleen omdat hij of zij tot een andere conclusie komt dan jij.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:53
OceanEye
Avatar van OceanEye
OceanEye is offline
was havo dan?
__________________
Ik ben pas dood als niemand meer aan mij denkt.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:53
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
aniki schreef op 31-03-2004 @ 15:46 :
BTW 1: 80% van de mensen die een keertje blijven zitten op het vwo/ havo die doen dat doordat ze dat jaar geen flikker hebt uitgevoerd, laten we eerlijk zijn. Die zijn pas DOM!
Riiight. Ben zelf in 2 atheneum blijven zitten omdat ik geen flikker uitvoerde, maar vooralsnog geloof ik ik dat ik zowel kwa intelligentie en social skills aardig wat 'hoger' zit dan de meeste VMBO-ers (zo niet alle).

Wat betreft je statement dat we een Havo/Vwo genoeg hebben: goeie grap
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:58
mosterd
Avatar van mosterd
mosterd is offline
volgens mij kan de gemiddelde vmbo'er niet Wiskunde op Havo of vwo niveau halen ( ook natuurkunde denk ik )
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:01
mosterd
Avatar van mosterd
mosterd is offline
Citaat:
aniki schreef op 31-03-2004 @ 15:46 :


BTW 1: 80% van de mensen die een keertje blijven zitten op het vwo/ havo die doen dat doordat ze dat jaar geen flikker hebt uitgevoerd, laten we eerlijk zijn. Die zijn pas DOM! Als je intelligent genoeg bent voor vwo, maar in de 6e klas blijft zitten omdat je geen flikker aan je huiswerk hebt gedaan is pas dom.
volgens mij zijn ze dan niet dom, maar deden ze dom. en als je slim bent hoef je nog niet vwo te kunnen doen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:04
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 31-03-2004 @ 15:46 :
laten we nu twee dingen onderscheiden:
intelligentie: iemand is intelligent als hij een moeilijke som kan oplossen. Intelligentie heb je nodig voor het vwo.
slim: niet het soort intelligentie dat je nodig hebt voor vwo, maar het andere. Logisch nadenken, goed gesprek kunnen voeren enz.

Mensen die vwo doen die zullen over het algemeen wel intelligenter zijn dan mensen die vmbo doen. Er kunnen ook best wel domme mensen op het vwo zitten.

Mensen die het vmbo doen zijn over het algemeen niet zo intelligent. Je merkt meestal ook aan hun gedrag en vrije tijd dat ze niet een hogere opleiding doen. Er kunnen best wel slimme mensen op het vmbo zitten, die dan niet zo goed zijn in wiskunde en daarom geen vwo doen (ik zou niet naar ze op zoek gaan).


er zijn natuurlijk altijd domme mensen.. maar dat heeft weer mt je levenswijsheid te maken.. daarbij is het vwo een veel bredere opleiding dan het vmbo.. maja vmbo is wel weer praktischer...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:04
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-03-2004 @ 15:38 :
Je kunt ook gewoon reageren op reacties van anderen.
De gemiddelde vmbo'er kan geen vwo of hbo doen, denk ik, laat staan een universitaire studie. Ze zullen dus nooit geneeskunde kunnen doen. Wat voor jou logisch is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Ik vind het beledigend als je iemand er van 'beschuldigd' dat hij of zij niet logisch kan denken, alleen omdat hij of zij tot een andere conclusie komt dan jij.

Dat jij vindt dat ik niet normaal reageer op andere reactie's dat is jou mening, daarover ga ik niet over in discussie, omdat dat toch geen zin heeft.
Ik bedoel het niet beledigend, je trekt je er gewoon teveel van aan lijkt me dan. Ik beschuldig ook niemand persoonlijk, dingen die ik meestal zeg dat "denk ik" of is "naar mijn mening". Misschien heb ik dat niet duidelijk laten blijken, mijn excuses dan daarvoor
En ik laat iedereen verder in zijn waarde en respecteer ieder zijn mening, maar dan hoef ik het er nog niet mee eens te zijn.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:05
mosterd
Avatar van mosterd
mosterd is offline
btw.. kunnen leren ( veel meer dan op vmbo ) is toch ook een soort intelligentie??? ik had ergens gelezen. intelligentie is problemen oplossen, leren en onthouden en zichzelf kunnen aanpassen/veranderen. ofzoiets
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken "ik doe echt niks op school"
Young Grow Old
73 05-05-2004 17:40
De Kantine Erkenning (misschien geheel fout geformuleert)
slisje
11 26-05-2002 23:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.