Oud 19-10-2004, 18:17
U*NiQ
Avatar van U*NiQ
U*NiQ is offline
Ik volg een MBO opleiding op het ROC in Eindhoven en mag mijzelf dus student noemen.
Al zien sommige mensen dit anders.

Voorbeeld 1: Ik ga naar de bioscoop. Studenten krijgen altijd korting dus laat ik mijn ROC pas zien. Zegt de vrouw achter de kassa: “Het ROC? Oh, maar dan ben je geen echte student he..”
Voorbeeld 2: Ik schrijf mijzelf in bij een site voor studenten (ik noem geen namen). Bij het invullen van de gegevens kon ik alleen kiezen uit een HBO en Universitaire opleiding.
Voorbeeld 3: Op een andere site vroegen ze studenten hun BPV-ervaringen in te sturen. Ik stuurde mijn ervaring op en kreeg vervolgens een mailtje terug waarin stond: “Sorry, wij zijn alleen op zoek naar ervaringen van mensen met HBO niveau.

Ik kan me hier ontzettend aan ergeren. Ik weet dat HBO’ers een hoger opleidingsniveau hebben dan MBO’ers maar dat het op zo’n manier ingewreven moet worden vind ik niet nodig. MBO’ers zijn net zo hard nodig als de HBO’ers, deze mening zullen de meeste mensen met mij delen.

Maar zijn er meer mensen die dit soort dingen meeggemaakt hebben? En is het misschien zo dat er meer dan eens neergekeken wordt op MBO’ers? Of dat HBO’ers meer student zijn dan MBO’ers? Of maak ik het erger dan het is?

Veel vragen tegelijk , maar wat vinden jullie ervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2004, 18:19
LB06
LB06 is offline
Het blijft natuurlijk wel middelbaar onderwijs volgens mij. Als je op de mavo of de havo zit ben je ook geen student, maar scholier.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:25
Verwijderd
tja, iemand die MBO bejaardenverzorging doet ofzo zie ik nou ook niet bepaald als student

ach ja, ik weet niet wat precies de definitie is, maar zie jezelf gewoon als student
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:31
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Het zorgt wel voor verwarring : "ja ik studeer economie", en dan doet iemand MBO.

HBO en MBO liggen wel dichter bij elkaar dan MBO, MBO is wel heel anders in veel opzichten. Het onderwijs is nog meer "schoolachtig". Het maakt me verder niets uit, als MBO'ers zich student willen noemen dat moeten ze dat lekker doen, maar ik snap ook dat mensen vinden dat MBO'ers geen studenten zijn. Het ligt ook aan je eigen mentaliteit, ik weet niet of "student-zijn" je streven moet zijn als MBO'ers. Er is gewoon een deling, en het een is absoluut niet beter dan het ander.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:33
Verwijderd
MBO'ers zijn volgens mij geen student inderdaad. hoe en waarom weet ik ook niet, maar het schijnt zo te wezen. ik heb laatst ook de discussie meegemaakt dat over dat iemand vond dat HBO ook geen studeren was. maar dat was dan weer wel zo.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:34
U*NiQ
Avatar van U*NiQ
U*NiQ is offline
Citaat:
LB06 schreef op 19-10-2004 @ 19:19 :
Het blijft natuurlijk wel middelbaar onderwijs volgens mij. Als je op de mavo of de havo zit ben je ook geen student, maar scholier.
Middelbaar onderwijs? Ik heb de middelbare school toch al lang achter me gelaten hoor MBO en HBO.. Het is beide BEROEPS onderwijs.. Dus ik zie eigelijk niet in waarom een HBO'er meer student zou zijn dan ik ben..
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Uniq86 schreef op 19-10-2004 @ 19:34 :
Middelbaar onderwijs? Ik heb de middelbare school toch al lang achter me gelaten hoor MBO en HBO.. Het is beide BEROEPS onderwijs.. Dus ik zie eigelijk niet in waarom een HBO'er meer student zou zijn dan ik ben..
middelbaar beroeps onderwijs
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:43
U*NiQ
Avatar van U*NiQ
U*NiQ is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 19-10-2004 @ 19:31 :
ik weet niet of "student-zijn" je streven moet zijn als MBO'ers. Er is gewoon een deling, en het een is absoluut niet beter dan het ander.
Het student zijn is absoluut mijn streven niet maar dat neemt niet weg dat ik het vervelend vindt dat wij als MBO'er soms genegeert worden. Maar ik maak op uit jouw stukje tekst dat jij eigelijk ook vindt dat MBO'ers geen echte studenten zijn. Kun je dit ook argumenteren? Ben ik erg benieuwd naar.

Jouw mening dat het MBO onderwijs meer 'schoolachtig' is deel ik overigens niet met je. Er is een groot verschil tussen het onderwijs wat je op middelbare school krijg en het onderwijs dat je op het MBO krijgt. Maar ik denk dat je daar als niet MBO'er niet echt over kunt oordelen omdat je het zelf niet ervaart. Nu weet ik natuurlijk ook niet hoe het op het HBO is maar ik weet wel dat er veel in projectgroepen en tutorgroepen gewerkt wordt. Dat is op het MBO ook zo.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:43
Verwijderd
Wat maakt het uit?

Ga toch wat doen met je leven

Ik hoef nog maar 3 maandjes naar school en dan heb ik ook MBO. Volgend jaar ben ik dan student, wow wat bijzonder zeg.

Sommige mensen
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:45
willemiserniet
willemiserniet is offline
ja,, het klinkt mischien raar hoor,,. maar ik zit nou op zakelijke diensverlening,, niet dat ik er trots op ben maar this goed voor mijn basis zodat ik straks lekker naar hbo, hogere hotelschool kan,,, dus maak je er niet druk om watje wel of niet bent,,,
je wilt toch niet met een stempel in hokje worden geduwd, en die hoort daar bij en die daar bij... nee dat hoeft voor mij nou ook weer niet.... kijk gewoon later wat je hebt bereikt,, er zijn ook (hbo ofwel universitaire) 'studenten' die een opleiding hebben en die er mischien wel minder mee kunnen dan iemand met een mbo opleiding.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:45
U*NiQ
Avatar van U*NiQ
U*NiQ is offline
Citaat:
Syphon schreef op 19-10-2004 @ 19:43 :
Wat maakt het uit?

Ga toch wat doen met je leven

Ik hoef nog maar 3 maandjes naar school en dan heb ik ook MBO. Volgend jaar ben ik dan student, wow wat bijzonder zeg.

Sommige mensen
Als het niet uit maakt hoef je van mij niet te reageren hoor.

Een forum is tenslotte om te posten,.. En als ik me iets afvraag dan post ik dat.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:47
Verwijderd
Citaat:
willemiserniet schreef op 19-10-2004 @ 19:45 :
ja,, het klinkt mischien raar hoor,,. maar ik zit nou op zakelijke diensverlening,, niet dat ik er trots op ben maar this goed voor mijn basis zodat ik straks lekker naar hbo, hogere hotelschool kan,,, dus maak je er niet druk om watje wel of niet bent,,,
je wilt toch niet met een stempel in hokje worden geduwd, en die hoort daar bij en die daar bij... nee dat hoeft voor mij nou ook weer niet.... kijk gewoon later wat je hebt bereikt,, er zijn ook (hbo ofwel universitaire) 'studenten' die een opleiding hebben en die er mischien wel minder mee kunnen dan iemand met een mbo opleiding.
tja, universitaire opleidingen kunnen nogal vaag zijn, erg breed, mbo is meer gericht op 1 ding, zoals bv. bejaardenverzorgster, systeembeheerder, administratie etc
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:47
willemiserniet
willemiserniet is offline
precies
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:53
Verwijderd
Citaat:
Uniq86 schreef op 19-10-2004 @ 19:17 :
...maar wat vinden jullie ervan?
terecht
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:54
Verwijderd
Citaat:
willemiserniet schreef op 19-10-2004 @ 19:45 :
ja,, het klinkt mischien raar hoor,,. maar ik zit nou op zakelijke diensverlening,, niet dat ik er trots op ben maar this goed voor mijn basis zodat ik straks lekker naar hbo, hogere hotelschool kan,,, dus maak je er niet druk om watje wel of niet bent,,,
je wilt toch niet met een stempel in hokje worden geduwd, en die hoort daar bij en die daar bij... nee dat hoeft voor mij nou ook weer niet.... kijk gewoon later wat je hebt bereikt,, er zijn ook (hbo ofwel universitaire) 'studenten' die een opleiding hebben en die er mischien wel minder mee kunnen dan iemand met een mbo opleiding.
Offtopic: waarom al die komma's overal?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:55
willemiserniet
willemiserniet is offline
geen, id als ik snel type gebeurt dat vol automatisch,,,..

wat kan ik toch mooi typen niet??? hahah ,,,,

Laatst gewijzigd op 19-10-2004 om 18:58.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:56
Verwijderd
o,,,,,,,,,..
ja ik merk 't
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 19:15
Global
Avatar van Global
Global is offline
Citaat:
GodSaveTheQueen schreef op 19-10-2004 @ 19:53 :
terecht
inderdaad.. havo is al gelijk aan mbo
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-10-2004, 19:32
Verwijderd
Niet wéér

In mijn optiek is studeren het volgen van wetenschappelijk onderwijs en dat wordt in Nederland alleen gegeven aan universiteiten.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 20:05
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-10-2004 @ 20:32 :
Niet wéér

In mijn optiek is studeren het volgen van wetenschappelijk onderwijs en dat wordt in Nederland alleen gegeven aan universiteiten.
Deze geeft weer een nieuwe dimensie aan de discussie; nu zit ook het MBO er bij
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 20:17
Bo
Avatar van Bo
Bo is offline
Ik heb de Van Dale geraadpleegt en zij omschrijven studeren als volgt: een studie volgen aan een universiteit of hbo-instelling.

Daarnaast weet ik dat er wel degelijk een groot verschil is tussen het MBO en HBO. Het tempo ligt veel hoger, je werkt zelfstandiger en er worden hogere eisen aan je gesteld.

Ik ben het wel eens met de voorbeelden die je noemt. Niet iedereen kan een hoge opleiding volgen en MBO is ook een vervolg studie, en doorstuderen moet gestimuleerd worden.

Zo moest ik op het MBO 2 jaar lang mijn eigen reiskosten betalen en kreeg ik geen stufi, want daar heb je pas recht op vanaf je 18de. Belachelijk.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Uniq86 schreef op 19-10-2004 @ 19:17 :
MBO’ers zijn net zo hard nodig als de HBO’ers, deze mening zullen de meeste mensen met mij delen.
Wat een larie. De economie is er heus wel bij gebaat als iedereen die MBO doet HBO zou doen (met succes, dat wel), maar dat is nu eenmaal niet realistisch.

Verder zijn studenten mensen die WO of HBO doen, als je daar als MBO'er niet tegen kan ga je maar HBO doen.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 21:28
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-10-2004 @ 21:33 :
De economie is er heus wel bij gebaat als iedereen die MBO doet HBO zou doen (met succes, dat wel), maar dat is nu eenmaal niet realistisch.
Is dat zo? Ik dacht dat dat juist niet wenselijk was, omdat er dan te hoog geschoolde mensen waren voor 'lager' werk. Die hoog geschoolde mensen doen liever 'hoger' werk waar (vaak) een hoger salaris aan vast zit, dus krijg je een overschot bij de hogere beroepen en een tekort bij de lagere beroepen.
Dacht ik ooit geleerd te hebben...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 21:34
Verwijderd
Citaat:
HaWaHaai schreef op 19-10-2004 @ 22:28 :
Is dat zo? Ik dacht dat dat juist niet wenselijk was, omdat er dan te hoog geschoolde mensen waren voor 'lager' werk. Die hoog geschoolde mensen doen liever 'hoger' werk waar (vaak) een hoger salaris aan vast zit, dus krijg je een overschot bij de hogere beroepen en een tekort bij de lagere beroepen.
Dacht ik ooit geleerd te hebben...
Dat heb je dan verkeerd geleerd. Immers, als er niemand MBO heeft, leidt dat logischerwijs tot een daling van de lonen voor mensen met een HBO-diploma. Bovendien is het onzin om te stellen dat mensen met een HBO-diploma het werk van iemand met een min of meer inhoudelijk verwante MBO-diploma niet uit zou kunnen voeren. Verder stijgt de productiviteit, wat voordelig is voor de economie. Laag geschoolde mensen hebben we meer dan genoeg (en zelfs al zou dat niet zo zijn, kunnen we ze altijd nog uit Polen e.d. halen), hooggeschoolde mensen hebben we te weinig.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 21:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
stefano schreef op 19-10-2004 @ 21:05 :
Deze geeft weer een nieuwe dimensie aan de discussie; nu zit ook het MBO er bij
hehe idd. die hebben we volgens mij nog niet gehad.
Ik zat gewoon te wachten op de reactie van Nare Man, maar hij viel me wel een beetje tegen moet ik zeggen. Normaal komt er dan toch een mooi groot verhaal uit
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2004, 21:54
Verwijderd
Welnu, ik heb dat grote verhaal zo vaak opgehangen. Ik word ook ouder. Maar als je het graag wilt horen wil ik het voor jou best nog eens doen hoor
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 21:55
Verwijderd
Ik heb soms het idee dat sommige mensen die een universitaire studie doen dat zo bijzonder vinden, dan ze de behoefte hebben om te zeggen dat dát alleen studeren is en HBO/MBO niet. Want waarom zou je er anders moeilijk over doen? Dan zeg je toch gewoon "het is allemaal studeren".
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 21:57
Verwijderd
Dat is natuurlijk een redenering die je voor precies hetzelfde geld kunt toepassen op HBO'ers, want waarom zouden zij er anders constant op hameren dat hun opleiding toch wel 'echt studeren' is, als ze zich niet per se gelijk zouden willen stellen aan academici? Precies dezelfde redenering.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 22:03
Verwijderd
Mja, behalve dan dat de HBOers gelijk gesteld willen worden en de academici erboven willen staan. Daar zit toch wel verschil in vind ik.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 22:04
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
MBO is imho niet studeren. Daar is het allemaal iets teveel een voorzetting van middelbaar onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 22:06
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 19-10-2004 @ 23:03 :
Mja, behalve dan dat de HBOers gelijk gesteld willen worden en de academici erboven willen staan. Daar zit toch wel verschil in vind ik.
Nee, dat vind ik niet. Als jij stelt dat HBO'ers voor de gelijkwaardigheid gaan terwijl academici alleen naar beneden willen trappen, dan ben je zelf net zo bevooroordeeld bezig vind ik, alleen kies je de kant van het HBO.

Verder ben ik het wel met je eens dat het vaak wel mensen zijn die zichzelf geweldig vinden zodra ze op de universiteit zitten. Ik ben bijna klaar met mijn studie en mag straks een titel dragen, maar ik heb niet echt het gevoel dat ik veel heb geleerd. Dus dat superioriteitsgevoel op basis van opleiding is onterecht.

Het gaat mij puur om de taalkundige en geschiedkundige benadering, en die levert gewoon op dat studeren alleen is het volgen van wetenschappelijk onderwijs. Dat betekent dus niet dat HBO'ers minder zouden zijn ofzo, gewoon dat ze ander onderwijs volgen. En daar lijkt me weinig tegenin te brengen.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 22:06
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 19-10-2004 @ 22:55 :
Ik heb soms het idee dat sommige mensen die een universitaire studie doen dat zo bijzonder vinden, dan ze de behoefte hebben om te zeggen dat dát alleen studeren is en HBO/MBO niet. Want waarom zou je er anders moeilijk over doen? Dan zeg je toch gewoon "het is allemaal studeren".
De van Dale stelt dat alleen mensen die een HBO of WO-opleiding volgen, studeren. Blijkbaar is dat dus de algemeen aanvaarde definitie, en is er geen reden om politiek correct te gaan mekkeren.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 22:09
Verwijderd
Je hebt ook mensen die beweren dat alleen een WO opleiding volgen studeren is, dat klopt dus niet met de van Dale en daar gaat je punt.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 22:11
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 19-10-2004 @ 23:09 :
Je hebt ook mensen die beweren dat alleen een WO opleiding volgen studeren is, dat klopt dus niet met de van Dale en daar gaat je punt.
Er zijn ook mensen die beweren dat wij afstammen van marsmannetjes en Beatrix een vermomde kat is.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 22:16
willemiserniet
willemiserniet is offline
trouwens is er nog iets hoger dan student (ja dc. of prof. maar dat krijg je als student als je promoveert op één of ander onderzoek ) maar nog iets anders,, want ik bergrijp nog steeds niet waar we over lullen of moeilijk over doen,,, volgens mij zit er iemand (die dus deze topic gestart is) met zichzelf in de knoei,, omdat die zich minder voelt,, nou als tip zou ik dan willen melden,, ga heeeeeel hard studeren mischien kan je dan hbo doen,,, toch??? en er zijn nou eenmaal mensen met wat extra power om te leren,,, respecteer dat en doe gewoon je best,, meer
kan je niet doen
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 22:20
waaromniet?
waaromniet? is offline
Misschien dat al die mensen dat zeggen omdat het zo ís.

Dus ga je maar minderwaardig voelen.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-10-2004, 22:21
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-10-2004 @ 23:06 :
Nee, dat vind ik niet. Als jij stelt dat HBO'ers voor de gelijkwaardigheid gaan terwijl academici alleen naar beneden willen trappen, dan ben je zelf net zo bevooroordeeld bezig vind ik, alleen kies je de kant van het HBO.
Oh, nee ik bedoelde niet alle HBOers en academici, alleen degenen die dat doen natuurlijk.

Die geschiedkundige benadering.. tsja dat zal wel, maar je houdt je dan vast aan iets wat nu niet meer zo is, zie bijv. inderdaad de van Dale, vandaar dat ik het een beetje ver gezocht vind.. of hoe zegt je dat.. vroeger had je dat hele HBO/MBO nog niet, dus kun je vroeger moeilijk met nu vergelijken wat studeren betreft.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 22:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-10-2004 @ 23:06 :
Nee, dat vind ik niet. Als jij stelt dat HBO'ers voor de gelijkwaardigheid gaan terwijl academici alleen naar beneden willen trappen, dan ben je zelf net zo bevooroordeeld bezig vind ik, alleen kies je de kant van het HBO.

Verder ben ik het wel met je eens dat het vaak wel mensen zijn die zichzelf geweldig vinden zodra ze op de universiteit zitten. Ik ben bijna klaar met mijn studie en mag straks een titel dragen, maar ik heb niet echt het gevoel dat ik veel heb geleerd. Dus dat superioriteitsgevoel op basis van opleiding is onterecht.

Het gaat mij puur om de taalkundige en geschiedkundige benadering, en die levert gewoon op dat studeren alleen is het volgen van wetenschappelijk onderwijs. Dat betekent dus niet dat HBO'ers minder zouden zijn ofzo, gewoon dat ze ander onderwijs volgen. En daar lijkt me weinig tegenin te brengen.
dankjewel

Maar mij maakt het niet zo veel uit. Waarschijnlijk had ik, als ik HBO had gedaan, ook 'gestreden' voor gelijkstelling en had ik graag student willen worden genoemd. Nu doe ik WO en is die 'strijd' dus totaal niet nodig. Ik hoef niet persé boven HBO'ers te staan, maar het zal me een worst wezen of zij wel of niet officieel studenten zijn.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 22:41
Verwijderd
De meeste WO-studenten gaan op hun achtiende het huis uit om te studeren aan de universiteit. Worden zelfstandig, gaan eventueel bij een studenten vereniging, leren zichzelf leren.

De meeste MBO'ers gaan op hun zestiende naar een..., ja hoe noem je zo'n school, en blijven thuis wonen, worden niet zelfstandig, etc.

Voor HBO'ers geldt dit vaak ook sterk; hoeveel HBO'ers wonen er op zichzelf?

Bij studenten denk ik vaak aan een groep jonge intellectuelen die protesteren op de Dam, en ik zie daar zeker geen MBO'ers tussen staan
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 22:45
Verwijderd
Citaat:
willemiserniet schreef op 19-10-2004 @ 23:16 :
trouwens is er nog iets hoger dan student (ja dc. of prof. maar dat krijg je als student als je promoveert op één of ander onderzoek ) (...)
Ja, als universitair docent. Je kunt alleen promoveren als je doctorandus bent. De uitgang is toekomende tijd, hij die zal promoveren. Daarna ben je doctor. Maar dan ben je dus nog lang geen hoogleraar. Daarvoor zijn eerst weer vele jaren van onderzoek vereist voordat je voldoende ervaren bent om een eigen leerstoel te bekleden en zelf leiding te geven aan wetenschappelijk onderzoek.

Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
Die geschiedkundige benadering.. tsja dat zal wel, maar je houdt je dan vast aan iets wat nu niet meer zo is, zie bijv. inderdaad de van Dale, vandaar dat ik het een beetje ver gezocht vind.. of hoe zegt je dat.. vroeger had je dat hele HBO/MBO nog niet, dus kun je vroeger moeilijk met nu vergelijken wat studeren betreft.
Dat is een standpunt dat je kunt betrekken maar ik bepleit het tegendeel. Europa kent al sinds de elfde eeuw universiteiten (Bologna) en Nederland sinds 1575 (Leiden). Eeuwenlang hebben de universiteiten het alleenrecht op het woord student gehad en droeg het woord die associatie in zich.

Nu, pas in de twintigste eeuw en nog wel in de tweede helft, is het HBO sterk opgekomen. De naam van HBO-instellingen verwijst zelfs naar hun schoolse karakter: hogeschool voor de kunsten, hogeschool voor journalistiek. Aangezien het HBO praktijkgericht is leidt het op voor een concreet beroep en ook daarom vind ik de term school beter passen. Het is meer te vergelijken met de gilden en ambachten van vroeger, niet met de wetenschappelijke instituten.

Bovendien is het nog maar de vraag of het 'nu niet meer zo is'. Het woord student heeft bijna duizend jaar dezelfde betekenis gehad. Ineens komt HBO (en MBO) op en moet dat onder dezelfde noemer worden gebracht? Dat vind ik al te drastisch. Bovendien, Van Dale weerspiegelt niet meer dan wat er op een gegeven moment in de samenleving voor woorden gebruikt worden. Dat de meerderheid die definitie heeft omarmd, wil nog niet zeggen dat ik het daar mee eens moet zijn. Ik neem het feit dat het in Van Dale staat gewoon voor kennis aan.

Citaat:
Balance schreef:
Maar mij maakt het niet zo veel uit. Waarschijnlijk had ik, als ik HBO had gedaan, ook 'gestreden' voor gelijkstelling en had ik graag student willen worden genoemd. Nu doe ik WO en is die 'strijd' dus totaal niet nodig. Ik hoef niet persé boven HBO'ers te staan, maar het zal me een worst wezen of zij wel of niet officieel studenten zijn.
Weet je, eigenlijk zal het mij ook worst zijn. Als MBO'ers zichzelf studenten vinden, dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Maar hou alsjeblieft op met pretenderen dat een MBO'er of HBO'er een student is. Zoals je boven kunt lezen zijn er zovele aanknopingspunten en zovele mogelijke stellingen hierover. Het gaat mij om het loze gezever als 'MBO'ers krijgen ook studiefinanciering' of 'MBO'ers krijgen ook een OV-studentenkaart'. Daar kan ik zo slecht tegen. Verdiep je dan iets meer in de ontstaansgeschiedenis van het hoger onderwijs in Europa. Oh nee, dat vergat ik, daarvoor moet je gestudeerd hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 23:03
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-10-2004 @ 23:45 :
Weet je, eigenlijk zal het mij ook worst zijn. Als MBO'ers zichzelf studenten vinden, dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Maar hou alsjeblieft op met pretenderen dat een MBO'er of HBO'er een student is. Zoals je boven kunt lezen zijn er zovele aanknopingspunten en zovele mogelijke stellingen hierover. Het gaat mij om het loze gezever als 'MBO'ers krijgen ook studiefinanciering' of 'MBO'ers krijgen ook een OV-studentenkaart'. Daar kan ik zo slecht tegen. Verdiep je dan iets meer in de ontstaansgeschiedenis van het hoger onderwijs in Europa. Oh nee, dat vergat ik, daarvoor moet je gestudeerd hebben.
Jaja... maar ondertussen blijf je er wel over roepen dat het geen studenten zijn, dus stiekem maakt het je wel wat uit. Jij vindt dat HBO-ers zichzelf geen studenten mogen noemen. En mbo-ers al helemaal niet.

hey hey enne hbo-ers kunnen zich ook wel verdiepen in stof hoor ... Alhoewel ik dan weer moet toegeven dat ik me daar niet in zal verdiepen

Nou ja ik ben onderhand wel over mijn HBO frustratie heen, dus je mag best zeggen dat ik scholier ben, wat maakt mij het uit. En voor de lieve WO'ers die er een probleem mee hebben als ik zeg ik studeer zeg ik altijd ik volg een opleiding. Dan is iedereen tevrede, en krijg ik geen boze blikken naar me met de tekst, maar jij bent een domme hbo-er dus je studeert niet. Nee eikel, jij doet WO maar studeert ook niet, en zo presteer je natuurlijk niks in je leven.

Nog wel een frustratie... waarom zijn mensen die studeren dan vaak wel arrogant... uhhh... Ja jij bent echt een leuk meisje... *praat* ow je doet hbo Ow je hebt wel vwo gedaan... Nou dat maakt dan weer een hoop goed.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 23:07
Verwijderd
Ik 'blijf niet roepen' dat het geen studenten zijn. Het moge bekend zijn dat dat gewoon mijn standpunt is, maar ik heb niet de behoefte dat constant uit te dragen. Als je hierboven kijkt zie je dat ik er echt met de haren bijgesleept werd, en gedwongen werd te reageren
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 23:09
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
FuSe schreef op 19-10-2004 @ 23:41 :
De meeste WO-studenten gaan op hun achtiende het huis uit
Wahahahahahaha

Met het huidige gebrek aan betaalbare woonruimte blijft ook menige WO-student gewoon thuis wonen (ikzelf ben tot over een paar weken een goed voorbeeld). En ik ken maar weinig mensen die op hun achttiende meteen zijn gaan studeren (ik dan weer wel).
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 08:39
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-10-2004 @ 23:45 :
Daar kan ik zo slecht tegen. Verdiep je dan iets meer in de ontstaansgeschiedenis van het hoger onderwijs in Europa. Oh nee, dat vergat ik, daarvoor moet je gestudeerd hebben.
Ik ben het met je eens dat MBO'ers en HBO'ers geen studenten zijn maar dit is onzin en ik hoop dat je dat zelf ook doorhebt. Er is ook zoiets als zelfstudie en vreemd genoeg zijn er ook mensen met een MBO en HBO opleiding die dat doen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 08:51
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 20-10-2004 @ 09:39 :
Ik ben het met je eens dat MBO'ers en HBO'ers geen studenten zijn maar dit is onzin en ik hoop dat je dat zelf ook doorhebt. Er is ook zoiets als zelfstudie en vreemd genoeg zijn er ook mensen met een MBO en HBO opleiding die dat doen.
Vandaar de ''-smilie.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 11:18
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 19-10-2004 @ 23:09 :
Je hebt ook mensen die beweren dat alleen een WO opleiding volgen studeren is, dat klopt dus niet met de van Dale en daar gaat je punt.
Who cares. Het gaat om definities. Als mensen vinden dat MBO/HBO geen studeren is heb je dat maar te slikken.

Persoonlijk vind ik dat hoewel ik ook een HBO studie gedaan heb/doe, de gemiddelde HBO studie geen 'studie' maar gewoon school is. Dus voor het argument van nare man vind ik wel wat te zeggen.

De algemene definitie is dat HBO/WOers studenten zijn, en daar heb je het maar mee te doen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 11:20
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
FuSe schreef op 19-10-2004 @ 23:41 :
De meeste WO-studenten gaan op hun achtiende het huis uit om te studeren aan de universiteit.
Eerlijk gezegd denk ik dat het verschil daarin niet zo groot is. Volgens mij het het gewoon afhankelijk van welke studie je wilt doen, en of je die studie 'dichtbij' kunt vinden.

Ik denk opzich wel dat mensen van een 'hoger' niveau sneller hun studie verderweg zullen zoeken omdat ze wat avontuurlijker/mondialer zijn ingesteld.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 11:22
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 20-10-2004 @ 00:03 :
Nog wel een frustratie... waarom zijn mensen die studeren dan vaak wel arrogant... uhhh... Ja jij bent echt een leuk meisje... *praat* ow je doet hbo Ow je hebt wel vwo gedaan... Nou dat maakt dan weer een hoop goed.
Nou, dat komt omder een hoop meiden die HAVO/HBO doen gewoon ongelovelijke mutsen zijn. Het gaat hier om de persoon, maar ik als vriendin 'zoek' ik ook iemand van WO niveau, en dan kom je toch meestal op iemand uit die ook een WO studie doet. uitzonderingen daargelaten.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 11:30
willemiserniet
willemiserniet is offline
ik bemoei me der maar ook niet meer mee,,,, ik vind!!! dat +hbo --------- studenten zijn... dus alles met of hoger dan hbo,, en accepteer dat nou maar,,, want wat maakt het nou uit, wie student is of niet,, noem mij maar gewoon deelnemer dan student hoor,,,
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 11:30
Verwijderd
Precies. Er zijn gewoon veel vooroordelen over mensen, zo zouden alle MBO'ers dom zijn en zou hun opleiding niks voorstellen. Zo zouden er op het HBO vooral veel giechelende mutsen rondlopen die 'iets met kinderen' of 'iets met lesgeven' willen doen en zijn de mannelijke HBO'ers allemaal snotapen met een plukjeskapsel en een notebook, die op hun zeventiende in krijtstreep lopen, CE doen en geilen op Jort Kelder. Zo zijn rechtenstudenten allemaal VVD-stemmende ballen, zijn psychologie-, communicatiewetenschappen-, sociologie- en antropologie-studenten allemaal domme, hersenloze hippies die steun gaan trekken.

I really enjoyed that.

@ willemiserniet: of je nu MBO, HBO of universiteit doet, niemand neemt je serieus op deze manier.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Haat aan mensen die denken dat HBO hoog is.
LizViicious
17 20-12-2012 23:06
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp voor zwervers.
hawleri_diva
57 02-11-2008 20:06
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Iemand Aub???
Samar
6 19-10-2008 20:31
Algemene schoolzaken Mbo-studenten zijn niets minder dan andere studenten
Lilything
61 05-06-2008 18:21
Liefde & Relatie MBO= afknapper voor je moeder?
Verwijderd
88 05-06-2003 21:37
Algemene schoolzaken wanneer ben je student?
matrix21
104 11-04-2003 08:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:43.