Oud 06-10-2002, 18:23
shy girl
shy girl is offline
mn psych heeft voorgesteld om volgende week met de kinderpsychiater te prate over medicatie. Ik weet niet precies.maar volgens mij dat ik me rustiger ga voelen(minder angstig voor pw enzow ) en dat mn stemming beter wordt. '
Heeft er iemand ervaring met dit middel? evt bijwerkingen, voordele etc
thnx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2002, 18:32
Verwijderd
Sommigen krijgen er zelfmoord-neigingen van .. maar ach.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2002, 20:59
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
******** schreef:
Sommigen krijgen er zelfmoord-neigingen van .. maar ach.
Wat zijn we weer positief he

-----------------------------------------------------------------------------------

'Lisa' schreef:


Zoveel onzekerheid
Door vele nare ervaringen in mijn jonge leven werd ik steeds depressiever. Zo kwam ik rond mijn zeventiende in aanraking met een maatschappelijk werkster. Na een korte behandeling ging ik zelfstandig wonen en leken al mijn problemen voorbij. Maar rond mijn 23e stortte ik weer volledig in. Ik moest in behandeling bij een psychiater van het Riagg en kon vrijwel meteen beginnen met het slikken van het antidepressivum 'Seroxat'.

Na een intensieve behandeling van ruim een jaar voelde ik me een stuk beter. Ik had geleerd om te gaan met mijn verleden, had geaccepteerd dat ik was verwaarloosd en mishandeld en had me erbij neergelegd dat ik geen relatie aankon. Regelmatige gesprekken waren niet meer nodig en ik kon mezelf redden met de medicijnen 'Seroxat' en 'Oxazepam'.

Inmiddels ben 25 jaar en ga ik sinds twee maanden om met een man van 41 die in scheiding ligt. Het gaat hier om een meer seksuele dan een emotionele relatie. Al jaren slik ik de pil en ik was daarom erg bezorgd toen ik niet op tijd ongesteld werd. Ik had het idee dat de ongesteldheid op zich liet wachten doordat ik erg gespannen was. Om mezelf ervan te overtuigen dat ik niet zwanger was en de uitslag een hoop spanning weg kon nemen, besloot ik een zwangerschaptest te halen bij de drogist.

Zaterdagochtend deed ik de test en er verschenen twee blauwe streepjes (wat inhoudt dat ik zwanger ben). Ik geloofde het niet en besloot (bij een andere drogist) nog zo'n test te halen. Wederom verschenen er twee blauwe streepjes. Enorm geschrokken nam ik contakt op met de 'vader'. Ik wist dat hij absoluut geen kinderen wil, maar ik wilde mijn ontdekking direct met hem delen. Hij wilde niet geloven dat ik zwanger was en zeker niet dat hij de vader was. Hij zei dat ik maandag direct naar de huisarts moest gaan en daarna weer contact met hem moest opnemen.

Maandagmiddag om half vier kon ik terecht bij een invalster van mijn huisarts. Ik vertelde dat ik een testje had gedaan en welke medicijnen ik gebruik. Ze adviseerde mij onmiddelijk te stoppen met het gebruik van de medicijnen en ze beloofde me te bellen wanneer ze contact had gehad met het vergiftigingscentrum over de schade die de medicijnen inmiddels hadden kunnen toebrengen aan de ongeboren vrucht. Tevens kreeg ik een verwijzing voor een echo voor een termijnbepaling die ik over circa drie weken kon laten maken (dan zou ik acht weken zwanger zijn).

Rond vijf uur belde de huisarts met de mededeling dat ze het vergiftigingscentrum nog niet had kunnen bereiken, maar inmiddels contact had gehad met een gynaecoloog. Deze wist alleen dat 'Seroxat' wanneer je zes weken zwanger bent de organen kan beschadigen. Zodoende moest ik zo snel mogelijk een afspraak maken met een gynaecoloog. Ik heb direct gebeld en kon over twee weken terecht. Die nacht kon ik wederom niet slapen door alle emotie en onzekerheid.

De volgende dag belde de huisarts; ze had contact gehad met het vergiftigingscentrum en deze hadden gezegd dat het gebruik van 'Seroxat' tot op heden nog geen schade aan de vrucht kon hebben aangericht. Dat was een hele opluchting en ik kon de afspraak met de gyneacoloog afzeggen. Maar nog altijd ben ik heel onzeker en heb ik veel last van de ontzeggingsverschijnselen van de 'Seroxat'. Ik weet heel zeker dat ik het kindje wil houden, maar het is natuurlijk altijd onzeker of je lichaam het vruchtje wel of niet afstoot.

Hoe het verder met de 'vader' gaat lopen, is ook erg onzeker. Hoe lang en hoe erg de ontzeggingsverschijnselen van 'Seroxat' zullen zijn, kan ook niemand mij met zekerheid vertellen. Over twee maanden loopt mijn arbeidscontract af, dus of ik deze baan zal behouden is ook erg onzeker. Hoe ik het straks financieel allemaal moet redden, is onzeker en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Eén ding is zeker, ik kan tot op heden nog niet zorgeloos genieten van mijn zwangerschap. Ik weet dat er veel vrouwen zijn die niet zorgeloos kunnen genieten van hun zwangerschap. Ik hoop dat ze door het lezen van mijn verhaal beseffen dat ze niet de enige zijn. Heel veel sterkte allemaal.

Lisa

-----------------------------------------------------------------------------------

De bijwerkingen van een SSRI

Seroxat is zo ongeveer "het"middel dat wordt voorgeschreven bij paniek patienten. Ook worden er naast seroxat andere SSRI;s voorgeschreven.
Wij krijgen dagelijks/wekelijks mail binnen met vragen over het gebruik van medicijnen.
Veelal blijkt dat patienten niet goed voorgelicht worden over de evt.bijwerkingen. (zeker de eerste weken) En de gevolgen van medcijn gebruik op je gewicht en libido. Niet alle medicijnen hebben dezelfde bijwerkingen, laat dat wel duidelijk zijn. Het is zoeken geblazen naar het juiste middel.
"Ik voel me stukken beter (onderzoeken over de postieve werking van ssri;s )"
Hieronder een aantal artikelen (uit Amerika) en wij hopen dat de nederlandse gezondheidszorg nou eens "niet achter de feiten blijft aanlopen", en de patient serieus neemt in zijn bijwerkingen (klachten over de medicatie). Sommige bijwerkingen hebben wel degelijk met de medicatie te maken en niet met uw "aandoening", iets waar de artsen nogal vaak mee naar voren komen (als verklaring voor uw klachten).
Let wel op. Lang niet alle bijwerkingen komen altijd voor, lang niet iedereen heeft er last van. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Goede informatie alvorens je begint, geeft vaak al een verbetering van je behandeling en inzichten.

-----------------------------------------------------------------------------------

Een aantal engelse artikeltjes:

Seroxat is zo ongeveer "het"middel dat wordt voorgeschreven bij paniek patienten. Ook worden er naast seroxat andere SSRI;s voorgeschreven.

Hieronder een aantal onderzoeken naar de "verschijnselen van stoppen" met deze en andere ssri's medicijnen.

Severe withdrawal symptoms with fever during paroxetine tapering off]. [Article in Dutch] Peeters FP, Zandbergen J Universiteit Maastricht, vakgroep Psychiatrie en Neuropsychologie. A 30-year-old man with depression who was treated with paroxetine (Seroxat) developed severe withdrawal symptoms when the medication was gradually diminished and stopped: agitation, irritability, vertigo, lightheadedness and fever up to 40 degrees C. The symptoms disappeared after the medication was reintroduced but recurred after rediscontinuation. When the dosage was diminished very gradually the symptoms were mild. The depression did not recur. Such withdrawal symptoms are most prevalent after discontinuation of paroxetine but can occur after use of all selective serotonin reuptake inhibitors. The withdrawal syndrome includes both physical and psychiatric symptoms and needs to be distinguished from a relapse of the psychiatric disorder. Good information and gradual discontinuation of the antidepressant after long-term use are adequate measures to prevent severe withdrawal symptoms.
Comment in: Ned Tijdschr Geneeskd. 1999 Aug 28;143(35):1794-5; discussion 1795-6

Selective serotonin reuptake inhibitor discontinuation syndrome: a randomized clinical trial. Rosenbaum JF, Fava M, Hoog SL, Ascroft RC, Krebs WB Clinical Psychopharmacology Unit, Massachusetts General Hospital, Boston 02114, USA. BACKGROUND: Recent reports describe discontinuation-emergent adverse events upon cessation of selective serotonin reuptake inhibitors including dizziness, insomnia, nervousness, nausea, and agitation. We hypothesized that interruption of fluoxetine treatment would be associated with fewer discontinuation-emergent adverse events than interruption of sertraline or paroxetine treatment, based on fluoxetine's longer half-life. METHODS: In this 4-week study, 242 patients with remitted depression receiving maintenance therapy with open-label fluoxetine, sertraline, or paroxetine for 4-24 months had their maintenance therapy interrupted with double-blind placebo substitution for 5-8 days. The Symptom Questionnaire (SQ), the Discontinuation-Emergent Signs and Symptoms checklist, the 28-item Hamilton Depression Rating Scale, and the Montgomery-Asberg Depression Rating Scale were used to assess somatic distress and stability of antidepressant response. RESULTS: Two hundred twenty patients (91%) completed the study. Following interruption of therapy, fluoxetine-treated patients experienced fewer discontinuation-emergent events than either sertraline-treated or paroxetine-treated patients (p < .001). The mean SQ somatic symptom scale score in fluoxetine-treated patients was significantly lower than that in sertraline-treated and paroxetine-treated patients (p < .001). Fluoxetine-treated patients also experienced less reemergence of depressive symptoms than sertraline-treated or paroxetine-treated patients (p < .001). CONCLUSIONS: Abrupt interruption of antidepressant therapy for 5-8 days was associated with the emergence of new somatic and psychological symptoms in patients treated with paroxetine and to a lesser degree sertraline, with few symptoms seen with fluoxetine. Publication Types: Clinical trial Randomized controlled trial Comment in: Biol Psychiatry. 1998 Jul 15;44(2):75-6

Abrupt and brief discontinuation of antidepressant treatment: effects on cognitive function and psychomotor performance Hindmarch I, Kimber S, Cockle SM HPRU Medical Research Centre, University of Surrey, Guildford, UK. [Record supplied by publisher]


The abrupt discontinuation of antidepressants can result in a syndrome of adverse events, including somatic, mood and psychomotor reactions. This study examined the effects of discontinuing and resuming antidepressant treatment with four selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) on cognitive and psychomotor function. Eighty-seven patients receiving maintenance therapy with fluoxetine, sertraline, paroxetine or citalopram had their treatment interrupted for 4-7 days using double-blind placebo. Assessments of aspects of cognitive and psychomotor performance, mood and symptoms were carried out at each visit. Following interruption of treatment, significant differences between the groups emerged. Paroxetine treated patients experienced significantly more cognitive failures (P = 0.007), poorer quality of sleep (P = 0.016), and an increase in depressive symptoms, as rated both subjectively, using the Zung scale (P = 0.006) and by the clinician, using the Montgomery-Asberg Depression Rating Scale (P = 0.0003) and Clinical Global Impression (P = 0.0003), compared to some or all of the other drugs. All changes were reversed on reinstatement of treatment. Abrupt discontinuation of treatment with paroxetine leads to deterioration in various aspects of health and functioning, which may be related to the antidepressant discontinuation syndrome. These effects are not evident in patients receiving fluoxetine, sertraline and citalopram, suggesting they are not an SSRI class phenomenon.

Misdiagnosis of antidepressant discontinuation symptoms.
Haddad PM, Qureshi M Trafford General Hospital, Manchester, UK. OBJECTIVE: To demonstrate that when antidepressants are switched, discontinuation symptoms from the first antidepressant may be misdiagnosed as adverse effects of the second antidepressant. METHOD: Single case report. RESULTS: A female patient was switched from paroxetine to dothiepin due to lack of efficacy. Over the next week she developed physical symptoms which she and her doctor regarded as side effects of dothiepin. It was decided to change the dothiepin and a second opinion was obtained regarding a suitable alternative. At that point it was realized that her symptoms represented a paroxetine discontinuation syndrome. The patient was reassured and continued dothiepin. The discontinuation symptoms resolved over the next 3 weeks and her depression subsequently remitted. CONCLUSION: Increased professional awareness of discontinuation symptoms is necessary to prevent misdiagnosis and inappropriate treatment.

Selective serotonin reuptake inhibitor discontinuation syndrome: proposed diagnostic criteria. Black K, Shea C, Dursun S, Kutcher S Department of Psychiatry, Dalhousie University, Halifax, NS. OBJECTIVE: To establish specific criteria by which selective serotonin reuptake inhibitor (SSRI) discontinuation syndrome may be identified. DATA SOURCES: MEDLINE and PSYCHLIT databases were searched for case reports published from 1986 to 1997 inclusive, and references of relevant articles were also searched. STUDY SELECTION: Forty-six case reports of symptoms following the discontinuation of fluoxetine, fluvoxamine, paroxetine or sertraline were selected. Three studies of SSRI discontinuation were also reviewed. DATA EXTRACTION: Demographic and treatment information, as well as the timing, duration, number, nature and frequency of dicontinuation symptoms. DATA SYNTHESIS: Paroxetine was most frequently implicated. The drug had been tapered in half of the cases. In some cases, symptom onset began during taper, whereas, in most cases, symptoms began within 1 to 3 days of drug discontinuation. Fifty-three different symptoms were reported, with dizziness being the most common. Other common symptoms were nausea or emesis, fatigue, headache, gait instability and insomnia. Shock-like sensations, paresthesia and visual disturbances were the most rare. Without intervention, symptoms persisted for more than a week in half of the cases. In cases in which the SSRI was restarted, symptoms resolved within 72 hours. In some cases, withdrawal symptoms recurred when the same SSRI was again discontinued. CONCLUSIONS: Findings were used to construct diagnostic criteria for the SSRI discontinuation syndrome. These criteria are 2 or more of the following symptoms developing within 1 to 7 days of discontinuation or reduction in dosage of an SSRI after at least 1 month's use, when these symptoms cause clinically significant distress or impairment and are not due to a general medical condition or recurrence of a mental disorder: dizziness, light-headedness, vertigo or feeling faint; shock-like sensations or paresthesia; anxiety; diarrhea; fatigue; gait instability; headache; insomnia; irritability; nausea or emesis; tremor; and visual disturbances.

Unilateral facial numbness and visual blurring associated with paroxetine discontinuation.
Strickland GM, Hough DW Publication Types: Letter PMID: 10770473

Am J Psychiatry 1995 May;152(5):810 Related Articles, Books, LinkOut
Shock-like sensations after discontinuation of selective serotonin reuptake inhibitors. Frost L, Lal S Publication Types: Letter



Discontinuation symptoms after treatment with serotonin reuptake inhibitors: a literature review. Zajecka J, Tracy KA, Mitchell S Women's Board Depression Treatment and Research Center, Rush Preshyterian St. Luke's Medical Center, Chicago, III., USA. BACKGROUND: The discontinuation of many pharmacologic agents is associated with characteristic withdrawal symptoms. Antidepressants, particularly the tricyclic antidepressants (TCAs), are known to be associated with a group of common symptoms upon discontinuation. Serotonin reuptake inhibitors (SRIs) are also taking their respective place in the literature with reports of discontinuation symptoms. This review summarizes case reports and reports that allow systematic assessment of discontinuation symptoms following SRI discontinuation. METHOD: A computerized literature search was conducted using a MEDLINE search to identify reports of withdrawal effects following discontinuation of SRIs. Additional reports were found in the bibliographies of various published reports. RESULTS: SRI discontinuation symptoms in adults are summarized in 24 case reports and 9 reports from controlled clinical trials. Additionally, 3 case reports addressing SRI discontinuation in the neonate are described. The reports describe clusters of symptoms commonly associated with the discontinuation of an SRI. CONCLUSION: We propose to define an antidepressant discontinuation syndrome as the onset of a cluster of somatic and psychic symptoms following the discontinuation of an SRI and not attributable to other causes (e.g., concomitant medication, illness). These symptoms include dizziness, light-headedness, insomnia, fatigue, anxiety/agitation, nausea, headache, and sensory disturbance. The syndrome may last up to 3 weeks and may be improved by restarting the antidepressant or starting an antidepressant with a similar pharmacologic profile. Publication Types: Review Review of reported cases Review, tutorial PMID: 9269249

Clinical management of antidepressant discontinuation. Rosenbaum JF, Zajecka J Clinical Psychopharmacology Unit, Massachusetts General Hospital, Boston 02114, USA. To minimize the symptoms of antidepressant discontinuation, gradual tapering is necessary for all serotonin reuptake inhibitors (SRIs) except fluoxetine, which has an extended half-life. Agents with shorter half-lives such as venlafaxine, fluvoxamine, and paroxetine should be tapered gradually. Discontinuation symptoms, which frequently emerge after abrupt discontinuation or intermittent non-compliance and, less frequently, during dose reduction, are generally mild, short-lived, and self-limiting but can be distressing and may lead to missed work days and decreased productivity. The symptoms may be somatic (e.g., dizziness and light-headedness; nausea and vomiting; fatigue, lethargy, myalgia, chills, and other flu-like symptoms; sensory and sleep disturbances) or psychological (anxiety and/or agitation, crying spells, irritability). Mild symptoms can often be treated by simply reassuring the patient that they are usually transient, but for more severe symptoms, it may be necessary to reinstitute the dosage of the original antidepressant and slow the rate of taper. Symptoms of discontinuation may be mistaken for physical illness or relapse into depression; misdiagnosing the symptoms may lead to unnecessary, costly tests and treatment. Thus, health care professionals need to be educated about the potential adverse effects of SRI discontinuation. Publication Types: Review Review, tutorial Comment in: J Clin Psychiatry. 1998 Oct;59(10):535-7

Newer antidepressants and the discontinuation syndrome. Haddad P Prestwich Hospital, Manchester, United Kingdom. Data on discontinuation phenomena associated with serotonin selective reuptake inhibitors (SSRIs) are derived primarily from (1) published case reports, (2) data bases of adverse drug reactions that have been spontaneously reported to national monitoring bureaus, and (3) clinical studies of drug discontinuation. Some of the symptoms seen on SSRI discontinuation, such as nausea, lethargy, insomnia, and headache, are similar to those reported with tricyclic discontinuation. However, SSRI discontinuation is also associated with novel symptom clusters, including problems with balance, sensory abnormalities, and possibly aggressive and impulsive behavior. Although generally mild and short-lived, discontinuation symptoms can be severe and chronic and have a major impact on the patient's lifestyle. The incidence of discontinuation symptoms varies widely among the different SSRIs; the highest rate is seen with paroxetine. The variation in incidence might be explained by the different pharmacokinetic and pharmacodynamic profiles of the SSRIs. Publication Types: Review Review, tutorial

Antidepressant discontinuation: a review of the literature. Lejoyeux M, Ades J Department of Psychiatry, Bichat-Claude Bernard Hospital, Paris, France. Sudden or tapered withdrawal from treatment with antidepressants, including monoamine oxidase inhibitors (MAOIs), tricyclic antidepressants (TCAs), and serotonin selective reuptake inhibitors (SSRIs), can produce phenomena consisting of somatic and psychological symptoms. The literature about these discontinuation phenomena consists mainly of case reports and a limited number of controlled prospective studies. The symptoms are generally mild and transient for the TCAs and the SSRIs but may be serious for the MAOIs. They are much more common with a shorter acting SSRI, such as paroxetine, than with the longer acting agent fluoxetine. Because the symptoms of antidepressant discontinuation include changes in mood, affect, appetite, and sleep, they are sometimes mistaken for signs of a relapse into depression. Thus, it is important to directly question patients about new symptoms that occur during antidepressant discontinuation to optimally manage treatment discontinuation. Publication Types: Review Review, tutorial
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 06-10-2002, 21:03
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Oh, en een 'bijsluiter'


Paroxetine
Laatst bijgewerkt: 21 juli 2002


--------------------------------------------------------------------------------
Merknaam
Seroxat®
Farmaceutische firma
GlaxoSmithKline Nederland


Farmaceutische vorm
Tabletten van 20 mg en 30 mg, suspensie 2 mg/l.

Indicatie
* Episodes van depressies in engere zin, in het bijzonder die met vitale kenmerken
* Obsessieve-compulsieve stoornis
* Paniekstoornis met of zonder agorafobie
* Sociale fobie

Extra indicaties (redactie)
Posttraumatische stress-stoornis
Uit onderzoeken blijkt dat er met Seroxat een significante vermindering optreedt van het herbeleven van het trauma, het vermijdingsgedrag en de verhoogde prikkelbaarheid.


Dosering en wijze van toediening
Dosering depressie
De aanbevolen dosering bedraagt 20 mg per dag. Het verdient aanbeveling de dagelijkse dosis Seroxat in één keer in te nemen 's morgens bij het ontbijt. Tabletten niet kauwen. Zoals bij andere antidepressiva zal, in geval van de adequate dosering, het antidepressief effect pas na tenminste twee weken behandeling worden waargenomen. Bij onvoldoende respons kan de dosering geleidelijk worden verhoogd tot maximaal 50 mg per dag. Zoals geldt voor andere antidepressiva dient verhoging van de dosering geleidelijk te geschieden met een interval van tenminste twee weken, totdat het therapeutisch effect is bereikt. Indien de maximale dosis geen effect heeft, is verdere behandeling niet zinvol.
Dosering patiënten met een gestoorde nier- of leverfunctie
Verhoogde plasmaconcentraties van paroxetine treden op bij patiënten met een ernstige nierfunctiestoornis (creatinineklaring <30 ml/min) of een ernstige leverfunctiestoornis. Bij deze patiënten dienen dan ook in principe zo laag mogelijke therapeutische doseringen te worden gehanteerd. Geadviseerd wordt voor de behandeling van depressie bij patiënten met een creatinineklaring <30 ml/min te starten met een initiële dosis van 1 maal daags 10 mg (1 maal daags een halve tablet).
Dosering oudere patiënten
De aanbevolen dosering bedraagt 20 mg per dag. Bij onvoldoende response kan de dosering worden verhoogd tot maximaal 40 mg per dag.
Kinderen
Het gebruik van Seroxat bij kinderen wordt afgeraden, aangezien de veiligheid en werkzaamheid van dit middel in deze patiëntengroep niet is vastgesteld.
Dosering obsessieve compulsieve stoornis
De aanbevolen dosering bedraagt tenminste 40 mg per dag. Het verdient aanbeveling de patiënt op deze dosis in te stellen. De aanvangsdosering hierbij bedraagt 20 mg gedurende een week. Vervolgens wordt de dagdosering verhoogd met 10 mg per week tot tenminste 40 mg per dag. Voor sommige patiënten kan een dosering van 60 mg per dag noodzakelijk zijn.
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
De aanbevolen dosering bedraagt 40 mg per dag. Het verdient aanbeveling te starten met 10 mg per dag om een mogelijke verslechtering van de symptomen te voorkomen, die in het algemeen op kan treden in een vroeg stadium tijdens de behandeling van paniekstoornissen. Vervolgens kan de dosering per week met 10 mg worden verhoogd. Voor sommige patiënten kan een dosering van 60 mg per dag noodzakelijk zijn.
Sociale fobie
De aanbevolen dosering bedraagt 20 mg per dag. Voor sommige patiënten kan een dosering van 50 mg per dag noodzakelijk zijn.

Behandelduur
De behandelend arts dient periodiek het nut van de voortgezette behandeling met Seroxat te herevalueren. * Depressie
Totdat de patiënt 4-6 maanden volledig symptoomvrij is.
* Obsessieve-compulsieve stoornis
Zeer langdurig.
* Paniekstoornis met of zonder agorafobie
12- 24 maanden.
* Sociale fobie
Minimaal een jaar.


Stoppen met het gebruik
Zoals geldt voor andere antidepressiva moet abrupt beëindigen van de behandeling met Seroxat worden voorkomen, omdat dit kan leiden tot onttrekkingsverschijnselen zoals slaap- en gevoelstoornissen, duizeligheid, agitatie of angst, transpireren en misselijkheid.

Contra-indicaties
Bekende overgevoeligheid voor paroxetine

Speciale waarschuwingen en bijzondere voorzorgen bij gebruik * Manisch-depressieve psychose
Zoals ook geldt voor andere antidepressiva kan bij gebruik van Seroxat een depressieve fase van een manisch-depressieve psychose overgaan in een manische fase
* Verhoogd bloedingsrisico
Seroxat dient met de grootst mogelijke voorzichtigheid te worden toegepast bij patiënten met een verhoogd bloedingsrisico
* Hart- en vaatziekten
De toepassing van Seroxat bij patiënten met een ernstig cardiovasculair lijden, zoals ernstige (instabiele) angina pectoris, slecht gecontroleerde decompensatio cordis, ernstige ventriculaire ritmestoornissen en tijdens acute fase van het myocardinfarct (hartinfarct), is niet onderzocht en dient derhalve vermeden te worden. Wanneer toch een antidepressivum is geďndiceerd bij deze patiënten dient de grootst mogelijke voorzichtigheid in acht te worden genomen
* Epilepsie
Zoals ook voor andere antidepressiva geldt, is voorzichtigheid geboden bij toediening van Seroxat aan patiënten met epilepsie. Uit ervaring is gebleken, dat er bij minder dan 0,1% van de patiënten die met Seroxat werden behandeld, insulten optraden. Indien zich bij een patiënt insulten voordoen, dient de behandeling te worden gestaakt
* Suďcidaal gedrag
In verband met mogelijk suďcidaal gedrag wordt aangeraden de kleinst mogelijke hoeveelheid tabletten Seroxat voor te schrijven. De mogelijkheid tot het doen van een suďcidepoging is inherent aan het ziektebeeld depressie en kan blijven bestaan tot belangrijke verbetering is opgetreden


Interacties * MAO-remmers
Gelijktijdig gebruik van MAO-remmers kan resulteren in ernstige bijwerkingen, waaronder het serotoninesyndroom . Zoals bij de meeste andere antidepressiva moet Seroxat niet worden gebruikt in combinatie met MAO-remmers of binnen twee weken na het beëindigen van een therapie met dergelijke geneesmiddelen. Zoals geldt voor andere antidepressiva, dienen MAO-remmers niet te worden toegepast binnen twee weken na het beëindigen van de behandeling met Seroxat
* Warfarine
Voorlopige gegevens wijzen op een farmacodynamische interactie tussen paroxetine en warfarine, hetgeen een verhoogde bloedingsneiging tot gevolg zou kunnen hebben bij een gelijkblijvende protrombinetijd. Seroxat dient derhalve met de grootste voorzichtigheid toegediend te worden aan patiënten die met orale anticoagulantia worden behandeld
* Remming van leverenzymen
Remming van het leverenzym P450-IID6


Alcohol
Hoewel paroxetine de dempende werking van alcohol op de psychische en motorische vaardigheden niet versterkt, wordt gelijktijdig gebruik van Seroxat en alcohol bij depressieve patiënten afgeraden

Gebruik bij zwangerschap en het geven van borstvoeding
Gebruik tijdens zwangerschap
Over het gebruik van Seroxat in de zwangerschap bij de mens bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te kunnen beoordelen. Er zijn tot dusver geen aanwijzingen voor de schadelijkheid bij dierproeven.
Gebruik bij het geven van borstvoeding
Paroxetine wordt uitgescheiden in de moedermelk en dient derhalve niet te worden gebruikt tijdens de lactatie.

Beďnvloeding van de rijvaardigheid en het vermogen om machines te gebruiken
Uit klinische studies is gebleken dat er geen verband bestaat tussen behandeling met Seroxat en een vermindering van de cognitieve of de psychomotorische functies. Toch dienen patiënten, zoals bij iedere behandeling met psychofarmaca, gewezen te worden op het gevaar van een verminderde rijvaardigheid of een verminderd vermogen om machines te bedienen. Hoewel Seroxat de dempende werking van alcohol op de psychische en motorische vaardigheden niet versterkt, wordt gelijktijdig gebruik van Seroxat en alcohol bij depressieve patiënten afgeraden.

Bijwerkingen
Depressieve patiënten vertonen een groot aantal symptomen die samenhangen met of afhankelijk zijn van de klinische status van de ziekte. Het is daarom soms moeilijk te bepalen of de waargenomen symptomen voorkomen uit de ziekte zelf of een gevolg zijn van de bijwerkingen van Seroxat.
De meest voorkomende bijwerkingen die in verband gebracht worden met het gebruik van Seroxat en die bij gebruik van een placebo (stof zonder werkzaam bestanddeel) minder vaak optraden, zijn: misselijkheid, slaperigheid, transpireren, tremor (beven, trillen), spierzwakte, droge mond, slapeloosheid, seksuele stoornissen, duizeligheid, obstipatie en verminderde eetlust.
De volgende incidentele bijwerkingen zijn eveneens waargenomen: hoofdpijn, duizeligheid, diarree, dyspepsie (verteringsstoornis), mictiestoornissen (problemen met urineren), visusstoornissen (stoornissen bij het zien), paresthesieën (jeuk, kriebelingen), rash (vluchtige huiduitslag), palpitaties (hartkloppingen), tachycardieën (snelle hartwerking), orthostatische hypotensie (lage bloeddruk), agitatie en concentratiestoornissen.
De volgende bijwerkingen zijn zelden waargenomen: acuut glaucoom (staar, drukverhoging in het oog), urineretentie (gestoorde blaaslediging), perifeer en gezichtsoedeem (onderhuidse vloeistofophoping).

Overdosering
Er zijn meldingen van overdosering met Seroxat alléén (tot 2000 mg) en in combinatie met andere middelen. De symptomen die optreden bij een overdosering met Seroxat zijn: misselijkheid, braken, tremor, verwijde pupillen, droge mond en geprikkeldheid. ECG-afwijkingen, coma of convulsies zijn nooit gemeld na een overdosering met alleen Seroxat.
Wat te doen bij overdosering?
Behandeling bestaat uit de bij overdosering met antidepressiva gebruikelijke maatregelen. De maag moet geleegd worden, ofwel door het opwekken van braken, ofwel door middel van maagspoeling, of beide. Na het legen van de maag wordt iedere 4 tot 6 uur 20 tot 30 gram actieve kool toegediend gedurende de eerste 24 uur na de inname. Ondersteunende maatregelen met bewaking van de vitale functies en zorgvuldige observatie zijn vereist.

Farmacokinetische eigenschappen
De eliminatiehalfwaardetijd wisselt, maar bedraagt over het algemeen ongeveer 1 dag. Steady-state -concentraties worden na ongeveer 7-14 dagen na het starten van de therapie verkregen.
Paroxetine heeft geen actieve metaboliet. Paroxetine remt het eigen metabolisme.

Farmacodynamiek (werking)
Paroxetine wordt gerekend tot de selectieve serotonine heropnameremmers (SSRI's).
De werking van paroxetine bestaat uit een sterke en selectieve remming van de opname van serotonine.

RVG-nummer
RVG 14668 (tabletten 20 mg), RVG 27135 (tabletten 30 mg), RVG 20557 (suspensie).
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 16:38
Verwijderd
je hebt er geen ene reet aan, of je wil niet meer vrolijk zijn...
ik slik nou ongeveer 2/3 maanden seroxat en ik had eerst het gevoel dat ze niet werkte, want ik voelde me nog steeds klote...
en nou moet ik er sochtends 2 pakken ipv 1...
en nou merk ik dat me gevoelens sterk worden onderdrukt.
en dat is natuurlijk de bedoeling, maar ook mijn goede gevoelens worden onderdruk, en dat was dus NIET de bedoeling...
dus gewoon al je gevoelens worden onderdrukt, of je dat nou wil of niet...
mijn stemming is er echt niet beter op geworden...
want nou voel ik me alleen maar kut omdat ik me niet goed kan voelen als je snapt wat ik bedoel...
je moet natuurlijk zelf weten of je ze neemt of niet, maar ik raad het je af...

sterkte en heel veel suc6 verder.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 16:38
Verwijderd
je hebt er geen ene reet aan, of je wil niet meer vrolijk zijn...
ik slik nou ongeveer 2/3 maanden seroxat en ik had eerst het gevoel dat ze niet werkte, want ik voelde me nog steeds klote...
en nou moet ik er sochtends 2 pakken ipv 1...
en nou merk ik dat me gevoelens sterk worden onderdrukt.
en dat is natuurlijk de bedoeling, maar ook mijn goede gevoelens worden onderdruk, en dat was dus NIET de bedoeling...
dus gewoon al je gevoelens worden onderdrukt, of je dat nou wil of niet...
mijn stemming is er echt niet beter op geworden...
want nou voel ik me alleen maar kut omdat ik me niet goed kan voelen als je snapt wat ik bedoel...
je moet natuurlijk zelf weten of je ze neemt of niet, maar ik raad het je af...

sterkte en heel veel suc6 verder.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 16:44
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik had ooit seroxat maar kreeg zo ongeveer alle bijwerkingen..

Nu zit ik op 40 mg prozaq, en k moet zeggen dat dat wel redelijk gaat..
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 16:54
shy girl
shy girl is offline
kheb het recept gekregen vand e kinderpsych.. ze zei dat ik het gewoon moest proberen. Dat er in het begin bijwerkingen konden optreden, maar dat die wel verdwenen na een week of 2..
Je merkt ookpas na 5/6 weken effect(als he t effect heeft) en je kunt er in het begin juist meer somber/angstig van worden..iemand met dit laatste ervaring?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 16:58
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
slik het ook (inmiddels heet het paroxetine)
eerste 2 weken wel bijwerkingen de gevoelens worden sterker en je wordt nerveus en zenuwachtig, na paar weken merk je dat het begint te werken (bij mij dan).
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 17:03
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
*leest meer nadelen dan voordelen*

Misschien wel heel negatief gedacht van mij, maar...heeft het medicijn dan eigenlijk nog wel nut wanneer je er de eerste paar weken nog meer neerslachtig door gaat voelen?
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 17:54
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
moenbase schreef:
*leest meer nadelen dan voordelen*

Misschien wel heel negatief gedacht van mij, maar...heeft het medicijn dan eigenlijk nog wel nut wanneer je er de eerste paar weken nog meer neerslachtig door gaat voelen?
Ja als je het mij vraagt heeft seroxat mn leven gered.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 17:54
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
moenbase schreef:
*leest meer nadelen dan voordelen*

Misschien wel heel negatief gedacht van mij, maar...heeft het medicijn dan eigenlijk nog wel nut wanneer je er de eerste paar weken nog meer neerslachtig door gaat voelen?
*is daarom meer voorstander van prozaq*
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 19:19
Verwijderd
trouwens, nog een rare bijwerking die ik heb: ik heb veel meer dromen (of ik onthoud ze meer whatever).
mja, voor mij is niet goed duidelijk wat door behandeling komt en wat door die pillen aangezien bij mij alles tegelijk steeds veranderd. dat is ook de reden dat ik er neit mee moch stoppen op het moment dat ik andere behandeling kreeg en ik mocht toen ook niet een hogere dosering en aangezien bij mij de behandeling wel elke week lijkt te veranderen kan ik dus noooit met die dingen stoppen ofzo... nja, psych had gezegd dat ik er binnenkort mee mag stoppen als de hogere dosering ook niet lijkt te werken.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 19:21
Megalomaniace
Avatar van Megalomaniace
Megalomaniace is offline
Citaat:
Aragnabite schreef:
*is daarom meer voorstander van prozaq*
Bij prozac kan het ook zijn dat je je neerslachtiger gaat voelen, 't is ook een bijwerking ervan, dus ni altijd. Maar ik ken verschillende mensen die het evengoed bij prozac als bij seroxat hadden.
__________________
*Turn me into something faceless, weightless, mindless, homeless vacuum state of peace*
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 19:24
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Ja als je het mij vraagt heeft seroxat mn leven gered.
Het ligt er vast ook aan waarvoor je het krijgt. (Dus) waarvoor je het gebruikt.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 20:26
Andora
Avatar van Andora
Andora is offline
ik heb ut een paar maand geslikt, en ben na een tijd gestopt omdat ik er paniek en angstaanvallen door kreeg.
Ut onderdrukte bij mij ook niej trouwens, ut versterkte juist alles, dus ook negatieve (waar ik toen dus altijd last van had)
Mja, heb er niej echt geweldige ervaringen mee... maar niej geschoten is altijd mis.

Blackdolfin
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Seroxat en ijs zonder wodka
Verwijderd
3 06-04-2007 13:44
Lichaam & Gezondheid ervaring met Seroxat (paroxetine)
kevertje84
18 23-11-2004 22:40
Lichaam & Gezondheid Serotax
Verwijderd
6 13-04-2004 20:36
Lichaam & Gezondheid Incontinent dankzij seroxat!...?
Yab-Yum
7 27-11-2003 21:05
Psychologie Ervaringen seroxat?
Tulpje6
19 10-09-2003 05:34
Psychologie stoppen met seroxat/paroxetine
Tulpje6
4 19-02-2003 14:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:28.