Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2011, 12:55
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Ik heb zonet een proefwerk wiskunde B (VWO) gemaakt, die over goniometrie ging. Ik vond het opzich niet zo heel moeilijk, maar het belangrijke was dat het nodige denkwerk erbij kwam kijken. Voor de toets (van zeven vragen, sommigen bestaand uit a,b en c. Meeste vragen met het duidelijk en nauwkeurig tekenen van goniometrische functies) kregen we maar 45 minuten. Dit vind ik persoonlijk te weinig en echt niet kunnen, want dit is de eerste keer dat we goniometrie krijgen, en je moest best wel veel nadenken en redeneren etc. Hij denkt dat zeker dat wij alles 1.2.3 kunnen opratelen, maar er moet natuurlijk ook nog genoeg tijd zijn om na te denken.

Wat vinden jullie ervan als je te weinig tijd krijgen, en hebben jullie dat eigenlijk vaak?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2011, 13:28
Kesa
Kesa is offline
Als heel de klas tot het einde van het uur nog bezig is met de toets zou de docent moeten inzien dat de toets misschien iets te lang was en kan misschien de laatste opgave schrappen of de normering iets verhogen. Bij ons op school is dat in een enkel geval wel eens gebeurt als op een enkeling na iedereen nog bezig is met de toets en het aan het einde van het uur niet af heeft. Toch komt het niet erg vaak voor dat iemand de toets nooit helemaal afkrijgt.

Als jij nou de enige bent die nog tot het einde van het uur bezig was, kan dat ook liggen aan je eigen tempo en moet je zien op te krikken door de stof dermate te beheersen dat je niet erg lang hoeft na te denken over een som en er gelijk mee aan de slag kunt.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2011, 17:17
Verwijderd
Bij ons, wiskunde B 5vwo, is vrijwel iedereen altijd tot het einde van de les bezig met het maken van proefwerken. Het hele jaar hebben we 6 proefwerken gehad, waarvan ik er maar één af heb gekregen. We hebben er vaker iets over gezegd, maar dan krijgen we te horen dat dit gewoon het niveau en de snelheid is die van ons verwacht wordt.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2011, 19:04
DiceGFX
DiceGFX is offline
De toetsen zijn gemaakt zodat ze binnen één lesuur gemaakt zouden kunnen worden..
Bij mij duren de lessen 45 minuten dus voor elk proefwerk heb ik maar 45 minuten, behalve PTA's daar heb ik 120 minuten voor
Met citaat reageren
Oud 27-05-2011, 20:26
piraat013
piraat013 is offline
tsja Wiskunde A was vast voor jou gemakkelijker geweest
Met citaat reageren
Oud 27-05-2011, 21:08
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Bij ons is ook altijd iedereen tot het einde bezig. Ik heb het meestal nét af, tenminste: elke opgave bekeken en even geprobeerd, niet helemaal netjes uitgewerkt, maar daarmee behoor ik tot de snelsten. Er was maar tweemaal iemand (dezelfde trouwens) die een paar minuten voor tijd klaar was, en dat verbaasde iedereen. Vaak hebben mensen het niet af. Dat was in de onderbouw niet zo, maar nu (bovenbouw vwo, wiskunde b) wel. Sneller werken en niet blijven 'hangen' bij een opgave is het beste advies dat ik je kan geven.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2011, 21:29
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Ook 5VWO wiskunde B hier, en ook in onze klas is iedereen vrijwel altijd tot het einde van de les bezig en hebben weinig mensen het echt goed af kunnen maken, maar er wordt niet vaak iets aan gedaan. Als een pw echt dramatisch slecht is gemaakt, dan wordt er ofwel aan iedereen ophoging gegeven, of mogelijkheid tot herkansen en tegelijkertijd ophoging als 'beloning' voor degenen die het niet herkansen, dit laatste is ook gebeurd bij het pw gonio wat wij net ook gehad hebben.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2011, 08:20
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
tsja Wiskunde A was vast voor jou gemakkelijker geweest
Hou je mond, irritante zeebandiet
Met citaat reageren
Oud 28-05-2011, 08:24
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Okay, ik ben gelukkig dus niet de enige. En inderdaad, de hele klas was nog bezig, behalve op een paar (3/4 personen die er niet echt goed aandacht aan besteden en ook niet de beste cijfers halen) na. Ik vind dar hij had moeten inzien dat zijn toets te lang was, maar hij hou er vast aan dat wij het af moesten krijgen...

Maarjah, ik zie nog wel als dit vaker voorkomt, want dit is eigenlijk pas de eerste keer, en het is niet zo dat ik 'sloom werkte' of bleef hangen, het was gewoon de tijd die je nodig had om na te denken over een onderwerp dat je 4 weken geleden hebt aangeleerd...
Met citaat reageren
Oud 28-05-2011, 10:24
Verwijderd
Wij hadden lesuren van 60 minuten, en als wij onze toetsen of wat dan ook hadden, dan kregen we daar vaak wel gewoon het volledige uur voor. Maar wij kregen alles in toetsweken, niet meer in de lessen. Sowieso het laatste jaar kregen we voor alle toetsen veel langer de tijd. We kregen dan ook wel meer opgaves.

Bij ons kwam het eigenlijk nauwelijks voor dat er helemaal niemand klaar was, de mensen met wiskunde D waren vaak bij wiskunde B vrij snel klaar. Zelf heb ik nogal moeite met wiskunde dus was ik meestal wel bezig tot het tijd was.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2011, 10:28
piraat013
piraat013 is offline
Citaat:
Hou je mond, irritante zeebandiet
Wiskunde A owned klaar niet
Met citaat reageren
Oud 28-05-2011, 13:32
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Mensen met wiskunde D zijn bij ons ook gewoon tot het einde bezig. En als 3 à 4 mensen bij ons al klaar zijn voor het einde van de les, dan was de toets wel heel kort.

Volgens mij is het idee erachter dat het bij wiskunde óók om snelheid gaat, om snel een oplossing te kunnen vinden. Je eindcijfer hangt dus niet alleen ervan af óf je een antwoord kunt vinden maar ook hoe lang dat duurt. Vaak kun je dingen via verschillende manier berekenen en een deel van wiskundig inzicht is ook 'zien' welke manier het snelst gaat/makkelijkste is. Soms kun je iets op een veel snellere manier doen dan je misschien dat hoofdstuk hebt aangeleerd.

En niet de hele toets af kunnen krijgen is niet erg, ik heb vaak niet overal een antwoord maar wél bij elke som een paar punten. Ik begin ook niet meer standaard bij vraag 1 maar bij de vragen die ik goed kan en die ik snel kan maken. En als ik dan ergens vastloop dan begin ik alvast ergens anders aan, en kom ik er misschien later op terug, als ik dan ineens wél weet hoe het moet. Het kan natuurlijk dat het écht te lang is, als de hele klas niet meer dan een halve toets kan maken, maar over het algemeen vind ik het niet raar klinken. Wiskunde is trouwens wel het enige vak waarbij dat is, andere vakken hebben dat niet zo. Maar daar gaat het ook minder om 'hoe snel zie ik de oplossing' en meer over 'kan ik met de mij aangeleerde methode tot een oplossing komen'. Of over woordjes leren oid, als we weer in een heel andere hoek gaan zitten.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2011, 14:58
Onliner
Onliner is offline
Ik ben met wiskunde (2e klas) ook tot het einde van het uur bezig.
En heel vaak zijn anderen dat ook.
Het vervelende is dat je niet 'lang' kunt nadenken of kijken of je alles goed hebt gedaan.

Sla sommen waar je niet meteen uitkomt over en maak die later!
Met citaat reageren
Oud 28-05-2011, 15:20
DiceGFX
DiceGFX is offline
Citaat:
Okay, ik ben gelukkig dus niet de enige. En inderdaad, de hele klas was nog bezig, behalve op een paar (3/4 personen die er niet echt goed aandacht aan besteden en ook niet de beste cijfers halen) na. Ik vind dar hij had moeten inzien dat zijn toets te lang was, maar hij hou er vast aan dat wij het af moesten krijgen...

Maarjah, ik zie nog wel als dit vaker voorkomt, want dit is eigenlijk pas de eerste keer, en het is niet zo dat ik 'sloom werkte' of bleef hangen, het was gewoon de tijd die je nodig had om na te denken over een onderwerp dat je 4 weken geleden hebt aangeleerd...
Praat er met je mentor erover, want elk docent moet volgens mij een toets maken die je binnen een lesuur kan maken.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2011, 10:18
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Praat er met je mentor erover, want elk docent moet volgens mij een toets maken die je binnen een lesuur kan maken.
Het is eigenlijk noch niet echt vaker zo duidelijk voorgekomen, dus ik denk dat dát nog net niet hoeft...
Met citaat reageren
Oud 29-05-2011, 10:20
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Mensen met wiskunde D zijn bij ons ook gewoon tot het einde bezig. En als 3 à 4 mensen bij ons al klaar zijn voor het einde van de les, dan was de toets wel heel kort.

Volgens mij is het idee erachter dat het bij wiskunde óók om snelheid gaat, om snel een oplossing te kunnen vinden. Je eindcijfer hangt dus niet alleen ervan af óf je een antwoord kunt vinden maar ook hoe lang dat duurt. Vaak kun je dingen via verschillende manier berekenen en een deel van wiskundig inzicht is ook 'zien' welke manier het snelst gaat/makkelijkste is. Soms kun je iets op een veel snellere manier doen dan je misschien dat hoofdstuk hebt aangeleerd.

En niet de hele toets af kunnen krijgen is niet erg, ik heb vaak niet overal een antwoord maar wél bij elke som een paar punten. Ik begin ook niet meer standaard bij vraag 1 maar bij de vragen die ik goed kan en die ik snel kan maken. En als ik dan ergens vastloop dan begin ik alvast ergens anders aan, en kom ik er misschien later op terug, als ik dan ineens wél weet hoe het moet. Het kan natuurlijk dat het écht te lang is, als de hele klas niet meer dan een halve toets kan maken, maar over het algemeen vind ik het niet raar klinken. Wiskunde is trouwens wel het enige vak waarbij dat is, andere vakken hebben dat niet zo. Maar daar gaat het ook minder om 'hoe snel zie ik de oplossing' en meer over 'kan ik met de mij aangeleerde methode tot een oplossing komen'. Of over woordjes leren oid, als we weer in een heel andere hoek gaan zitten.
Ja, maar misschien mag het dan wel om 'snelheid' gaan, maar als we net met een nieuw onderwerp zijn begonnen waar we nog geen wiskundige ervaring mee hebben, vind ik dat hij wel rekening moet houden met onze 'snelheid'. Meestal ben ik ruim voor de tijd wel kala, en lees ik het nog een keer na. Maar nu moest ik snel door opdracht 2 gaan en kon ik opdracht 7 niet afmaken. We hadden dan wel 50 minuten, maar 60 minuten zou dus beter geweest zijn.

(N.B. wat geef jij altijd lange reacties )
Met citaat reageren
Oud 29-05-2011, 14:45
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Ja, maar misschien mag het dan wel om 'snelheid' gaan, maar als we net met een nieuw onderwerp zijn begonnen waar we nog geen wiskundige ervaring mee hebben, vind ik dat hij wel rekening moet houden met onze 'snelheid'. Meestal ben ik ruim voor de tijd wel kala, en lees ik het nog een keer na. Maar nu moest ik snel door opdracht 2 gaan en kon ik opdracht 7 niet afmaken. We hadden dan wel 50 minuten, maar 60 minuten zou dus beter geweest zijn.
Nou ja, je hebt er toch een heel hoofdstuk mee kunnen oefenen, neem ik aan?

En in de onderbouw kreeg ik wiskunde ook altijd op tijd af + kon in het helemaal nakijken en in de bovenbouw ineens niet meer. Maar als iedereen ineens veel lager haalt op een bepaald proefwerk omdat niemand alle sommen kón maken, dan neem ik aan dat de leraar dat zelf ook wel ziet en dan kan bedenken 'oh hij was toch te lang'. Desnoods vraag je aan een andere wiskundeleraar wat hij/zij van dat proefwerk vindt.


Citaat:
(N.B. wat geef jij altijd lange reacties )
Ja hè?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2011, 15:57
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Nou ja, je hebt er toch een heel hoofdstuk mee kunnen oefenen, neem ik aan?

En in de onderbouw kreeg ik wiskunde ook altijd op tijd af + kon in het helemaal nakijken en in de bovenbouw ineens niet meer. Maar als iedereen ineens veel lager haalt op een bepaald proefwerk omdat niemand alle sommen kón maken, dan neem ik aan dat de leraar dat zelf ook wel ziet en dan kan bedenken 'oh hij was toch te lang'. Desnoods vraag je aan een andere wiskundeleraar wat hij/zij van dat proefwerk vindt.
Ja, dat is dan wel zo, maar hij gaf vrij, nou ja, niet moeilijke, maar 'diepzinnige' (om het zo maar even te zeggen ) vragen die noch in de aantekeningen, noch in het boek voorgekomen waren. Daar had hij ons gewoon even de tijd voor moeten geven, om dat dan even 'uit te vogelen' ...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-05-2011, 18:09
Verwijderd
Laat ik hier ook maar even klagen over de toetsen van VWO-5 wiskunde B. Bij ons zijn de toetsen keer op keer te lang, waardoor ik altijd mijn laatste vraag (die meestal moeilijk is) moet afraffelen. Wij klagen altijd naar de docent, maar dit is dus een vaker voorkomende klacht. Overigens geeft dezelfde docent voor wiskunde D makkelijker toetsen. Begin dit schooljaar heb ik een keer een 90-minutentoets in 45 minuten afgekregen.

Overigens krijgen dyslecten 30 minuten extra.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2011, 18:57
Verwijderd
Wij krijgen in 5vwo geen toetsen meer in lesuren, maar altijd in tentamenweken, en dan krijgen we voor elke wiskunde toets (dus A, B, C, D) 90 minuten en meestal heeft iedereen het redelijk af.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2011, 05:39
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Laat ik hier ook maar even klagen over de toetsen van VWO-5 wiskunde B. Bij ons zijn de toetsen keer op keer te lang, waardoor ik altijd mijn laatste vraag (die meestal moeilijk is) moet afraffelen. Wij klagen altijd naar de docent, maar dit is dus een vaker voorkomende klacht. Overigens geeft dezelfde docent voor wiskunde D makkelijker toetsen. Begin dit schooljaar heb ik een keer een 90-minutentoets in 45 minuten afgekregen.

Overigens krijgen dyslecten 30 minuten extra.
Ik herken me in jou, met uitzondering van het dikgedrukte gedeelte.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2011, 11:23
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Tja. Wiskunde draait niet alleen om het juist oplossen van een opgave, maar ook om inzicht. En inzicht heeft wel degelijk deels te maken met werktempo. Iemand die een oplossing sneller ziet, heeft meer inzicht. Zo'n toets werd bij ons altijd zo gemaakt dat je het precies af kon krijgen in de tijd die ervoor stond, als je inderdaad alles in één keer wist en/of zag.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2011, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Ik herken me in jou, met uitzondering van het dikgedrukte gedeelte.
Jij wilt geen extra tijd als je tijd tekort hebt?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2011, 16:57
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Overigens krijgen dyslecten 30 minuten extra.
Ja, weet je waarom?
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2011, 19:17
Verwijderd
Citaat:
Ja, weet je waarom?
Sommige dyslectici hebben die tijd inderdaad hard nodig. Maar er zijn er die, naar mijn mening, écht geen dyslexie hebben. Ik vind het dan erg oneerlijk dat zij wel extra tijd krijgen.

En dan heb ik nog een vraag (voor dyslectici of anderen die daar verstand van hebben). In hoeverre speelt dyslexie een rol in de wiskunde, zolang je geen verhaaltjessommen of sommen met lange tekst krijgt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2011, 21:54
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Sommige dyslectici hebben die tijd inderdaad hard nodig. Maar er zijn er die, naar mijn mening, écht geen dyslexie hebben. Ik vind het dan erg oneerlijk dat zij wel extra tijd krijgen.

En dan heb ik nog een vraag (voor dyslectici of anderen die daar verstand van hebben). In hoeverre speelt dyslexie een rol in de wiskunde, zolang je geen verhaaltjessommen of sommen met lange tekst krijgt?
Sure, maar dat ligt niet aan je school. Scholen zijn niet bevoegd om te testen op dyslexie, of ze moeten daar speciaal iemand voor rond hebben lopen (wat me sterk lijkt).

Ik heb twee zusjes en een broertje met dyslexie; het punt is dat je altijd moet lezen (ook bij wiskunde) en dat informatieverwerking trager gaat. Ik ben geen ervaringsdeskundige, natuurlijk, maar ik denk dat de extra tijd wel nodig is. Zéker op je eindexamen wiskunde, wat een hoop verhaaltjessommen is.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2011, 06:05
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Jij wilt geen extra tijd als je tijd tekort hebt?
Jawel, alleen dat 30 minuten extra voor dyslextici bestaat niet op onze school.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2011, 06:06
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Tja. Wiskunde draait niet alleen om het juist oplossen van een opgave, maar ook om inzicht. En inzicht heeft wel degelijk deels te maken met werktempo. Iemand die een oplossing sneller ziet, heeft meer inzicht. Zo'n toets werd bij ons altijd zo gemaakt dat je het precies af kon krijgen in de tijd die ervoor stond, als je inderdaad alles in één keer wist en/of zag.
Dus ze verwachten op de een of andere manier dat iedereen een wiskunde-pro moet zijn, thuis geen andere vakken dan wiskunde moeten doen en alles meteen goed moeten zien? En als je het dan even niet ziet krijg je een lager cijfer?
Met citaat reageren
Oud 01-06-2011, 06:26
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Dus ze verwachten op de een of andere manier dat iedereen een wiskunde-pro moet zijn, thuis geen andere vakken dan wiskunde moeten doen en alles meteen goed moeten zien? En als je het dan even niet ziet krijg je een lager cijfer?
Eh nee, maar wel dat de mensen die meer wiskunde-pro zijn hogere cijfers halen! En als je niet alles meteen ziet en meteen goed dat, dan heb je weliswaar geen 10 (maar da's dan dus ook voor die wiskunde-pro van je) maar ook nog niet meteen een onvoldoende.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2011, 08:28
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Eh nee, maar wel dat de mensen die meer wiskunde-pro zijn hogere cijfers halen! En als je niet alles meteen ziet en meteen goed dat, dan heb je weliswaar geen 10 (maar da's dan dus ook voor die wiskunde-pro van je) maar ook nog niet meteen een onvoldoende.
Nee, had ik ook niet
Maarjah, ik zie wel wat er nog gebeurd...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken ideeën voor schoolkrant??
-Ik-16
44 26-05-2017 10:39
Algemene schoolzaken Dyslexie
Lotte
181 22-08-2004 15:06
Algemene schoolzaken ng/nt wb1/wb2
tonissen
87 13-04-2004 20:07
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: te simpel
Ieke
0 31-01-2004 14:59
Algemene schoolzaken Proefwerkweek
AlopiA
22 24-03-2003 19:51
ARTistiek een onafgemaakt verhaal (1e hoofdstuk)
Chloe Siere
2 04-09-2001 19:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:01.