Oud 11-06-2005, 15:53
Ellesje
Ellesje is offline
Ik eet nu ongeveer een half jaar vegetarisch.
Dit bevalt me heel erg, ik leef veel bewuster en ben gelukkiger, evenwichtiger. Ik heb in deze periode (en ook daarvoor wel) mij best verdiept in het vegetarisme, hierbij stuitte ik vooral ook vaak op het veganisme.

Nu is het zo dat ik steeds meer opzie tegen het eten van zuivel. Ik wil dit eigenlijk wel helemaal niet meer eten maar vanuit een beetje een laks standpunt heb ik me telkens voorgehouden dat het zo moeilijk was geen zuivel te eten, omdat ik vegetarisch eten soms nu al moeilijk vind.

Nou vroeg ik me het volgende af:
Vinden jullie ook dat een serieus vegetarische levenswijze leidt tot een veganistische levenswijze of hebben jullie hier geen moeite mee?
En voor de mensen die veganistisch leven: hebben jullie hier veel moeite mee of is het nog goed te doen?

Dankjulliewel!
Advertentie
Oud 11-06-2005, 16:06
Verwijderd
Ik denk dat het ook ligt aan je beweegredenen.
Jaren geleden (toen ik 13 was ofzo) ben ik vegetarisch gaan eten omdat ik het nut niet inzag van vlees eten. Daarna werd vooral de wijze van vlees-productie een argument om geen vlees te eten. Beetje bij beetje schrapte ik steeds meer, en ging ik ook letten op gelatine en at nog maar weinig kaas ivm stremsel. Ongeveer anderhalf jaar geleden realiseerde ik me dat er ontzettend veel veevoer geproduceerd moet worden om vlees te produceren, maar dat dat natuurlijk ook voor zuivel geldt. Sindsdien ben ik gaan minderen met zuivel, en sinds een half jaar gebruik ik geen zuivel meer. Eieren at ik sowieso al zelden en sindsdien ook niet meer. (Ik ben dus geen veganist volgens alle criteria want ik eet wel honing)

Of ik er moeite mee heb? Niet echt. Ik woon met een paar vegetariers en een veganist (en een stel vleeseters maar daar eten we niet mee) en we eten altijd veganistisch. Als ik bij mijn ouders ben zeuren ze wel eens, mijn moeder vindt het te ver gaan. Door het veganistisch eten heb ik wel wat tekorten in mn bloed, maar door een paar pilletjes is dat ook weer op orde.
Ik zie niet in waarom je het niet eens zou proberen, je kan er ook voor kiezen om te minderen. Geen kaas, geen melk maar nog wel een zuiveltoetje bijvoorbeeld.
Oud 11-06-2005, 17:06
Ellesje
Ellesje is offline
Citaat:
Maryk schreef op 11-06-2005 @ 16:06 :
post
Ik ben vegetarisch gaan eten omdat ik van mening ben dat de mens zich niet moet verheven boven de andere dieren op deze wereld. Vanuit dat oogpunt is een overstap naar veganisme best logisch denk ik: waarom zou ik ervan willen profiteren dat kippen worden overvoed en als schakeltje in een machine functioneren zodat ze voor mij eieren kunnen leggen? Kaas eten doe ik amper, eieren ook, boter eet ik niet meer sinds 'n tijdje, bak in plantaardige olie, en eigenlijk is het voornamelijk de melk nu. Op zich denk ik niet dat het perse slecht is koemelk te drinken, maar de wijze waarop staat me niet aan. Bovendien zijn er nu ook tal van verhalen over dat melk slecht voor je zou zijn etc.

Dankjewel voor je reactie: ik heb een paar vraagjes:
Het lijkt me geweldig huisgenoten te hebben die soortgelijk eten. Ik neem aan dat je op kamers woont; hoe ben je met deze mensen in contact gekomen? Ik ga namelijk als het goed ik komend schooljaar op kamers en zag daar 'n probleempje...

Je zei dat je pilletjes slikte om de tekorten op te heffen. Wat neem je hier precies voor? Ik heb een tijdje toen ik begon met vegetarisch eten voedingssupplementen voor vegetariers genomen van de tuinen, omdat ik nogal licht was in m'n hoofd. Dit hielp, ik ben echter niet helemaal pilletjesfan dus ik heb het laten afweten en doe het nu zonder: dat gaat nu prima, al ben ik bang dat nog meer voedingsmiddelen schrappen wat problemen op kan leveren.
Oud 11-06-2005, 18:40
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Misschien stapje voor stapje dat het vol te houden is inderdaad. Maar je moet echt overtuigd zijn en er alles voor over hebben. Het is niet makkelijk.

Ik zou het nooit kunnen en ik vind het dan ook respectloos voor mensen met een koemelkallergie en meer van dat soort dingen. Het is echt niet leuk als je het niet mag eten en iemand anders is zo stom om hetzelfde als jij vrijwillig te gaan eten, zou dat mij nogal voor m'n hoofd stoten.

Ik eet gewoon bewust. Ik ben niet gek op melk, maar helemaal geen melk, daar heb ik geen zin in. Er blijft bijvoorbeeld ook heel weinig broodbeleg over, daar moet je ook maar tegen kunnen. Je legt jezelf gewoon erg veel beperkingen op, waardoor je minder keus hebt en dus vaak hetzelfde eet. Ook moet je op andere dingen letten zoals portemonnee's ivm het leer etc.

Daarnaast lijkt het me erg lastig. Gelatine zit bijv. zelfs in spekjes, daar moet je altijd goed op letten!
__________________
Oud 11-06-2005, 19:04
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Als je toch bepaalde dierlijke producten wilt blijven gebruiken zou je ook nog aan biologische producten kunnen denken, dat is in elk geval een stuk diervriendelijker.
Oud 11-06-2005, 19:14
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Ellesje schreef op 11-06-2005 @ 15:53 :

Nu is het zo dat ik steeds meer opzie tegen het eten van zuivel.
Ik wil dit eigenlijk wel helemaal niet meer eten maar vanuit een beetje een laks standpunt heb ik me telkens voorgehouden dat het zo moeilijk was geen zuivel te eten, omdat ik vegetarisch eten soms nu al moeilijk vind.

Lees ook: www.zuiveloffline.nl
En kijk eens op http://www.veganisme.org
http://www.veganisme.non-profit.nl/forum/index.php

Vegetarisch eten is makkelijk. Veganisme nog makkelijker. Het is een kwestie van er veel over weten en duidelijkheid te verschaffen naar je omgeving.

Citaat:
Nou vroeg ik me het volgende af:
Vinden jullie ook dat een serieus vegetarische levenswijze leidt tot een veganistische levenswijze of hebben jullie hier geen moeite mee?
Bij vele wel, maar sommige gaan expres niet verder omdat het lastiger lijkt, maar ik vind het niet lastiger dan vegetarisme. Eigenlijk vind ik het niet lastig. Maar de wereld om me heen vind het alleen lastig. Dat ligt dus niet aan jou of mij, maar aan de mensen die he tniet willen begrijpen.

Citaat:
En voor de mensen die veganistisch leven: hebben jullie hier veel moeite mee of is het nog goed te doen?
Het is perfect te doen. Eten is lekker. Er komt steeds meer veganistische voedsel op de markt. En er is al zo een groot aanbod.
Ik weet niet wat lastiger is. Ok, bij feestjes zal men vaak taart hebben wat niet goed is. Wel te doen voor een vegetarier, maar veganist niet. Oplossing is zelf een taart mee te nemen (te maken) en sojaslagroom

Maar als je vragen hebt over veganisme moet je dat gewoon stellen. Sommige kiezen er voor om flexanist te zijn. Veganist gewoon in eigen tijd, maar soms bij een verjaardag nog eens een uitzondering maken tot minimale consumptie van producten met ei of zuivel.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 11-06-2005, 19:15
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Bloem schreef op 11-06-2005 @ 19:04 :
Als je toch bepaalde dierlijke producten wilt blijven gebruiken zou je ook nog aan biologische producten kunnen denken, dat is in elk geval een stuk diervriendelijker.
Tsja... dat ligt eraan. Ik vind het in verhouding een stukje diervriendelijker, maar niet zo heel ver.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 11-06-2005, 19:17
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Maryk schreef op 11-06-2005 @ 16:06 :
[B](Ik ben dus geen veganist volgens alle criteria want ik eet wel honing)
Een totaalvegetarier noem je jezelf dan. Maar waarom wel honing?
Als je je in die productie verdiept stuit je ook op bezwaren denk ik.
Lekkerder is om ahornsiroop te gebruiken als honing vervanger
http://www.vegetus.org/honey/honey.htm
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 11-06-2005, 19:22
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Miracle schreef op 11-06-2005 @ 18:40 :
Misschien stapje voor stapje dat het vol te houden is inderdaad. Maar je moet echt overtuigd zijn en er alles voor over hebben. Het is niet makkelijk.

Dat is 'echt' vooral de omgeving die het er moeilijk mee heeft.

Citaat:
Ik zou het nooit kunnen en ik vind het dan ook respectloos voor mensen met een koemelkallergie en meer van dat soort dingen. Het is echt niet leuk als je het niet mag eten en iemand anders is zo stom om hetzelfde als jij vrijwillig te gaan eten, zou dat mij nogal voor m'n hoofd stoten.
Ik snap je stukje even hier niet? Is het respectloos om wat te doen?

Citaat:
Ik eet gewoon bewust. Ik ben niet gek op melk, maar helemaal geen melk, daar heb ik geen zin in. Er blijft bijvoorbeeld ook heel weinig broodbeleg over,
Wat valt er dan weg qua broodbeleg???
Ik eet op brood:
- pindakaas
- chocolade pasta (carobella)
- hagelslag
- wajang margarine
- jam
Wat valt er weg dus? Kaas bedoel je? dat is maar 1 dingetje. En daar heb je genoeg sojavervangers van. En je kan humus of bepaalde tapanade enzo erop doen.

Citaat:
daar moet je ook maar tegen kunnen. Je legt jezelf gewoon erg veel beperkingen op, waardoor je minder keus hebt en dus vaak hetzelfde eet. Ook moet je op andere dingen letten zoals portemonnee's ivm het leer etc.
Wat is er lastig aan? Als je nu als vegetarier daar op let, dan is dat echt niet lastiger om dan op wol ofzo te gaan letten.

Citaat:
Daarnaast lijkt het me erg lastig. Gelatine zit bijv. zelfs in spekjes, daar moet je altijd goed op letten!
Kwestie van goed napluizen. En regelmatig op het veganisten forum kijken is even simpel.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 11-06-2005, 19:22
Ellesje
Ellesje is offline
Citaat:
Miracle schreef op 11-06-2005 @ 18:40 :
Misschien stapje voor stapje dat het vol te houden is inderdaad. Maar je moet echt overtuigd zijn en er alles voor over hebben. Het is niet makkelijk.

Ik zou het nooit kunnen en ik vind het dan ook respectloos voor mensen met een koemelkallergie en meer van dat soort dingen. Het is echt niet leuk als je het niet mag eten en iemand anders is zo stom om hetzelfde als jij vrijwillig te gaan eten, zou dat mij nogal voor m'n hoofd stoten.

Ik eet gewoon bewust. Ik ben niet gek op melk, maar helemaal geen melk, daar heb ik geen zin in. Er blijft bijvoorbeeld ook heel weinig broodbeleg over, daar moet je ook maar tegen kunnen. Je legt jezelf gewoon erg veel beperkingen op, waardoor je minder keus hebt en dus vaak hetzelfde eet. Ook moet je op andere dingen letten zoals portemonnee's ivm het leer etc.

Daarnaast lijkt het me erg lastig. Gelatine zit bijv. zelfs in spekjes, daar moet je altijd goed op letten!
Je maakt een paar punten waar ik me helemaal niet in kan vinden eigenlijk.
Als ik geen melk wil drinken is dat niet omdat ik geen respect heb voor mensen die dat niet kunnen, maar wel willen. Ik ga toch ook niet juist dingen eten omdat anderen het niet kunnen? Het heeft er niets mee temaken. Misschien extreem voorbeeld: ik kan slecht tegen rook. Wil ik daarmee dat andere mensen gaan roken? Nee.

Ook: op leren producten moest ik als vegetarier al letten, hier heb ik tot noch toe geen problemen mee gehad. Ik gebruik geen leer en als ik dat wel doe dan had ik dat al voordat ik vegetarier werd. Wol draag ik ook nooit want ik vind het niet prettig.

Broodbeleg was als vegetarier ook al een probleem. Dit wordt niet veel 'erger' door geen zuivel te eten. Appelstroop doet wonderen.

Gelatine is gemalen dood beest dus dat at ik al niet als vegetarier. Ik eet geen snoep drop of spekjes. Ondanks mijn gombear addiction van 'vroeger'. Ik heb me dit afgeleerd.

En om je niet te veel de grond in te stampen: ja, het is wel lastig om op alles te moeten letten.
Oud 11-06-2005, 19:26
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Ellesje schreef op 11-06-2005 @ 19:22 :
Je maakt een paar punten waar ik me helemaal niet in kan vinden eigenlijk.
Als ik geen melk wil drinken is dat niet omdat ik geen respect heb voor mensen die dat niet kunnen, maar wel willen. Ik ga toch ook niet juist dingen eten omdat anderen het niet kunnen? Het heeft er niets mee temaken. Misschien extreem voorbeeld: ik kan slecht tegen rook. Wil ik daarmee dat andere mensen gaan roken? Nee.
Zo vatte ik het stuk eigenlijk ook op. weet niet of ze dat zo bedoelde.
Anders erg raar. Iets niet eten betekent niet dat je geen respect hebt voor mensen die het niet kunnen eten.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 11-06-2005, 19:30
Curunir
Avatar van Curunir
Curunir is offline
Citaat:
Ellesje schreef op 11-06-2005 @ 19:22 :
Je maakt een paar punten waar ik me helemaal niet in kan vinden eigenlijk.
Als ik geen melk wil drinken is dat niet omdat ik geen respect heb voor mensen die dat niet kunnen, maar wel willen. Ik ga toch ook niet juist dingen eten omdat anderen het niet kunnen? Het heeft er niets mee temaken. Misschien extreem voorbeeld: ik kan slecht tegen rook. Wil ik daarmee dat andere mensen gaan roken? Nee.

<knip>

Exactly my point

Moeten we allemaal de hele dag in de zon gaan zitten en derdegraads brandwonden oplopen omdat er mensen zijn die aan zonlicht-allergie lijden (en lijden doen ze, geloof me )
__________________
x
Oud 11-06-2005, 19:35
Ellesje
Ellesje is offline
Meestal als ik een dergelijk onderwerp hier aansnijd heb ik al een duidelijk beeld. Dat doorzettingsvermogen lukt wel. Ik heb me vanavond aan tafel aangekondigd veganist te zijn. Ik heb al een periode gehad van afbouwen (vooral boter en ei). De in margarine en vleesjus (van de slavinken ) gebakken groenteburger ging de prullenbak in.

Citaat:
TechXP schreef op 11-06-2005 @ 19:22 :
Dat is 'echt' vooral de omgeving die het er moeilijk mee heeft.
Inderdaad. Ik stuit nu al op mensen die zich er niet in kunnen vormen. Dat had ik bij vegetarisme ook al, maar nu mag ik apart m'n eigen eten gaan maken, ben ik een zeikerige pietlut en een aandachttrekker volgens m'n moeder en broer. Volgens mijn beste vriend is het bullshit. Waardering? Nee. (Wel van volstrekt vreemden die zich ook dergelijk oriënteren trouwens).
Dus aandachttrekkerij is het zeker niet. Pietlut? Nee, consequent. Bullshit? Nee, want das dierlijk.
Vreemdgenoeg ging er een rush van vreugde over me heen. Ja, geweldig, dit is goed. Dit voelt goed.


Citaat:
Wat valt er dan weg qua broodbeleg???
Ik eet op brood:
- pindakaas
- chocolade pasta (carobella)
- hagelslag
- wajang margarine
- jam
(Je vergeet appelstroop met cranberry )
Oud 11-06-2005, 19:42
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Ellesje schreef op 11-06-2005 @ 19:35 :
[B]Inderdaad. Ik stuit nu al op mensen die zich er niet in kunnen vormen. Dat had ik bij vegetarisme ook al, maar nu mag ik apart m'n eigen eten gaan maken, ben ik een zeikerige pietlut en een aandachttrekker volgens m'n moeder en broer. Volgens mijn beste vriend is het bullshit. Waardering? Nee. (Wel van volstrekt vreemden die zich ook dergelijk oriënteren trouwens).
Dus aandachttrekkerij is het zeker niet. Pietlut? Nee, consequent. Bullshit? Nee, want das dierlijk.
Vreemdgenoeg ging er een rush van vreugde over me heen. Ja, geweldig, dit is goed. Dit voelt goed.
Goed van je! Denk wel om de vitamine b12 te slikken. Dit is jammer genoeg wel noodzakelijk voor veganist zijn. Pilletjes kan je bij de drogist halen. Merk: Solgar.
B12 zit niet in groente en fruit. Eigenlijk wel erop, maar dat word allemaal vernietigd en afgewassen. Maar kijk gerust op het forum van de NVV (zie links die ik gaf), want daar staat veel nuttige info.

Citaat:

(Je vergeet appelstroop met cranberry )
Er zijn nog wel meer dingen Maar de bovenstaande eet ik meestal
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 11-06-2005, 19:46
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
TechXP schreef op 11-06-2005 @ 19:22 :
Dat is 'echt' vooral de omgeving die het er moeilijk mee heeft.
Ja vind je het gek. De veganist kiest ervoor en zadelt er anderen mee op als hij uitgenodigd wordt etc. Als je er zelf voor kiest kun je er zelf mee stoppen, maar ik kan niet anderen dwingen ermee te stoppen.
Citaat:
Ik snap je stukje even hier niet? Is het respectloos om wat te doen?
Ik vind het respectloos om veganist te zijn, tegenover mensen die het niet kunnen verdragen (intolerantie voor koemelk of nog meer dingen).
Citaat:
Wat valt er dan weg qua broodbeleg???
Ik eet op brood:
- pindakaas
- chocolade pasta (carobella)
- hagelslag
- wajang margarine
- jam
Wat valt er weg dus? Kaas bedoel je? dat is maar 1 dingetje. En daar heb je genoeg sojavervangers van. En je kan humus of bepaalde tapanade enzo erop doen.
Sojakaas is heel anders, dat weet jij vast ook wel. Daarnaast zijn er veel kaasproducten. Denk aan roomkaas, maar ook aan light smeersels voor op brood. Zelfs de patevervangers kun je niet eten en zo kan ik wel even doorgaan. Het ligt eraan wat je zelf vaak eet, maar ik zou walgen van al dat zoete spul op brood en de matige variatie.
Citaat:
Wat is er lastig aan? Als je nu als vegetarier daar op let, dan is dat echt niet lastiger om dan op wol ofzo te gaan letten.
Dat lijkt mij lastig, vooral het leer. Bepaalde schoenen niet kunnen kopen, goed moeten zoeken naar een fijne portemonnee en bijv. niet kunnen paardrijden (wat veel veganisten sowieso niet doen trouwens).
Citaat:
Kwestie van goed napluizen. En regelmatig op het veganisten forum kijken is even simpel.
Je moet alle 'nieuwe' producten die je koopt/gebruikt nakijken. Daar moet je zin in hebben. Helemaal als je veel buitenshuis eet is dat gigantisch lastig.

Ik zeg niet dat veganisme slecht is of wat dan ook. Ik respecteer het als mensen het zielig en slecht vinden, maar ik vind het zelf gewoon dom en onhandig. Daarnaast snap ik niet helemaal waarom je op me reageert. Mijn argumenten verander ik niet, tenzij je echt met overtuigende argumenten komt. Je kunt wel zeggen dat je het niet lastig vind, maar ik weet uit ervaring dat het wel lastig is. Daarom zeg ik, je moet ervoor kiezen en het willen, dan is het best vol te houden lijkt me.
__________________
Oud 11-06-2005, 19:56
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Ellesje schreef op 11-06-2005 @ 19:22 :
Je maakt een paar punten waar ik me helemaal niet in kan vinden eigenlijk.
Als ik geen melk wil drinken is dat niet omdat ik geen respect heb voor mensen die dat niet kunnen, maar wel willen. Ik ga toch ook niet juist dingen eten omdat anderen het niet kunnen? Het heeft er niets mee temaken. Misschien extreem voorbeeld: ik kan slecht tegen rook. Wil ik daarmee dat andere mensen gaan roken? Nee.

Ook: op leren producten moest ik als vegetarier al letten, hier heb ik tot noch toe geen problemen mee gehad. Ik gebruik geen leer en als ik dat wel doe dan had ik dat al voordat ik vegetarier werd. Wol draag ik ook nooit want ik vind het niet prettig.

Broodbeleg was als vegetarier ook al een probleem. Dit wordt niet veel 'erger' door geen zuivel te eten. Appelstroop doet wonderen.

Gelatine is gemalen dood beest dus dat at ik al niet als vegetarier. Ik eet geen snoep drop of spekjes. Ondanks mijn gombear addiction van 'vroeger'. Ik heb me dit afgeleerd.

En om je niet te veel de grond in te stampen: ja, het is wel lastig om op alles te moeten letten.
Nee, je snapt m'n beredenering niet. Doordat jij er vrijwillig voor kiest, doe je net alsof het allemaal zo makkelijk is om zonder te leven. Terwijl zij het zien als een last en ze zijn die last natuurlijk liever kwijt. De vergelijking die jij maakt klopt ook niet. Doordat jij ervoor kiest om het wel te doen, ondanks dat het voor hen als een last gezien wordt, doe je net alsof het niks voorstelt wat zij doen. Je kunt het eerder vergelijken met iemand die rookt en iemand die een longziekte heeft. De ene verknalt zijn longen opzettelijk en de ander kan er niks aan doen en baalt ervan. (Nou is het bij roken anders, omdat je er ook verslaafd aan raakt, maar je snapt het wel). Dat vind ik respectloos voor diegene met de longziekte.
Ook al is de beweegreden heel anders, daar gaat het niet om. Maar goed, aangezien je zelf veganist bent, zal je daarmee niet stoppen omdat ik (en veel mensen met voedselintolerantie) het respectloos vinden.

Kijk eens in een speciale supermarkt en je ziet hoeveel vegetarische broodbeleggen er tegenwoordig zijn. Dat zegt genoeg lijkt me.
__________________
Oud 11-06-2005, 21:00
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Miracle schreef op 11-06-2005 @ 19:46 :
Ja vind je het gek. De veganist kiest ervoor en zadelt er anderen mee op als hij uitgenodigd wordt etc. Als je er zelf voor kiest kun je er zelf mee stoppen, maar ik kan niet anderen dwingen ermee te stoppen.

Nee, dat is de keuze voor andere. Voor mij hoeft er geen rekening mee gehouden worden. Dat is hun keuze als ze dat willen.
Men maakt er zelf een probleem van. Ze denken meteen 'oja hij is veganist...wat nu?'. Echter voor mij hoeft dat niet. Ik eet gewoon niet mee als ze niks willen maken. Als ze wel iets willen maken wil ik het ook wel zelf meebrengen of ze helpen. En bij verjaardagen hoeft er echt niet aan mij gedacht te worden. Dat ze zelf dan opgefokt raken dat is toch hun probleem.

Citaat:
Ik vind het respectloos om veganist te zijn, tegenover mensen die het niet kunnen verdragen (intolerantie voor koemelk of nog meer dingen).
Nou zeg...dat is toch een stom iets. Het gaat om 2 hele andere dingen. De ene is noodgedwongen en de andere is een persoonlijke keuze. Is het dan ook respectloos om kinderen te krijgen omdat een ander dat niet kan?
Erg vreemd iets dit.

Citaat:
Sojakaas is heel anders, dat weet jij vast ook wel. Daarnaast zijn er veel kaasproducten. Denk aan roomkaas, maar ook aan light smeersels voor op brood. Zelfs de patevervangers kun je niet eten en zo kan ik wel even doorgaan. Het ligt eraan wat je zelf vaak eet, maar ik zou walgen van al dat zoete spul op brood en de matige variatie.
Sojakaas vinden mensen blijkbaar lekker. Ik vind kaas echt niet lekker. En volgens mij kwam een andere veganist op dit forum met een vegankaas, wat gelijk smaakt als kaas. Maar ik weet daar het fijne niet van.
Je hebt ook veganistische pate. En hoe bedoel je weinig variatie? Als ik in de natuurwinkel ben is er enorme variatie in broodbeleg. Ik hou zelf van dat zoete spul, maar er is nog zoveel meer. En je kan zelf ook smeersels maken. Volgens mij onderschat je het aanbod nu.


Citaat:
Dat lijkt mij lastig, vooral het leer. Bepaalde schoenen niet kunnen kopen, goed moeten zoeken naar een fijne portemonnee en bijv. niet kunnen paardrijden (wat veel veganisten sowieso niet doen trouwens).
Er is veel aanbod in geen leren schoenen. Zijn vaak wel kunsstof dingen. Maar je hebt ook van katoen en van hennep. Aanbod van schoenen gespecialiseerd voor deze markt is inderdaad minder. Maar je kan ze online bestellen en er zijn een aantal winkels waar ze die vegetarian shoes hebben. Portemonnees hebben ze ook genoeg zonder leer. Paardrijden is iets wat veganisten niet zo snel doen nee. Maar er zijn vast wel wat veganisten die dat doen waarschijnlijk. Dat is een keuze die je maakt.

Citaat:
Je moet alle 'nieuwe' producten die je koopt/gebruikt nakijken. Daar moet je zin in hebben. Helemaal als je veel buitenshuis eet is dat gigantisch lastig.
Op een gegeven moment weet je wat wel en wat niet. Als je al vegetarier bent is dat niet lastiger. En in de toekomst zullen er meer producten zijn waarop staat dat ze geschikt zijn voor veganisten. Op diverse producten staat het al.
Buitenshuis kan lastig zijn, omdat restaurants niet er mee rekening houden. Dat is voor een vegetarier ook al lastig. Dat ligt vooral aan die restaurants die alleen maar aan vlees en vis denken. Toch zijn er genoeg die wel wat kunnen bieden en koks kunnen vast iets maken. Het is beter om restaurants van te voren te informeren. Of uit te zoeken waar ze wel wat kunnen doen voor je.
En voor lekkere hapjes tussen door kan je naar Maoz falafel of naar shakies (www.shakies.com).

Citaat:
Ik zeg niet dat veganisme slecht is of wat dan ook. Ik respecteer het als mensen het zielig en slecht vinden, maar ik vind het zelf gewoon dom en onhandig.
Waarom dom? Het is een keuze die je maakt en dus iets wat uit je principes komt. Dat klinkt misschien als een emotionele keuze, maar is vaak juist een doordachte reden. Ik vind het nog steeds niet onhandig hoor.


Citaat:
Daarnaast snap ik niet helemaal waarom je op me reageert. Mijn argumenten verander ik niet, tenzij je echt met overtuigende argumenten komt. Je kunt wel zeggen dat je het niet lastig vind, maar ik weet uit ervaring dat het wel lastig is. Daarom zeg ik, je moet ervoor kiezen en het willen, dan is het best vol te houden lijkt me.
Tuurlijk je moet de wilskracht hebben. Anders ga je uitzonderingen maken en dan werkt het niet. Maar als je het uit principes doet, dan is het goed te doen.
En ik weet niet welke problemen jij bent tegengekomen, maar ik vind het makkelijk. Ik ga niet uren in een supermarkt zitten. Ik weet wat wel en wat neit. Ik loop naar binnen gooi dingen in mandje en ga afrekenen. Ik ben sneller de winkel uit dan de meeste. En als ik bepaalde producten zoek en weet het niet zeker. Dan is het vaak van te voren even vragen aan andere veganisten of even informeren bij de fabrikant. Ik weet niet wat er dus echt lastig aan is. Al zou het lastig zijn, dan nog zou ik doorgaan, omdat ik het niet echt voor mezelf doe, maar voor de dieren, natuur etc.

Overigens ben ik ook op curacao geweest een tijd terug en als je over lastig zijn spreekt dan zou het daar geweest zijn, maar dat was alleen in het begin. Het was even navragen daar bij de restaurants en zelfs een vegetarische winkel gevonden. Kortom was het na een tijd niet eens lastig meer.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 11-06-2005, 21:05
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Miracle schreef op 11-06-2005 @ 19:56 :
Nee, je snapt m'n beredenering niet. Doordat jij er vrijwillig voor kiest, doe je net alsof het allemaal zo makkelijk is om zonder te leven. Terwijl zij het zien als een last en ze zijn die last natuurlijk liever kwijt.

Dat is gewoon de last gaan zien. Ik snap wel dat ze dat zo zien, maar je leert er toch op een gegeven moment mee te leven?
Dan is het toch ook makkelijker, omdat je er mee leeft?

Citaat:
Ook al is de beweegreden heel anders, daar gaat het niet om. Maar goed, aangezien je zelf veganist bent, zal je daarmee niet stoppen omdat ik (en veel mensen met voedselintolerantie) het respectloos vinden.
En voor veganisten met een voedselintolerantie? Zijn die ook respectloos
Overigens help ik graag mensen die bijvoorbeeld niet tegen melk kunnen. Omdat ik veganist ben heb ik daar ook veel alternatieve dingen voor gezocht. Die kennis is lijkt me handig voor die mensen met een allergie.

Citaat:
Kijk eens in een speciale supermarkt en je ziet hoeveel vegetarische broodbeleggen er tegenwoordig zijn. Dat zegt genoeg lijkt me.
Veel producten voor vegetariers en veganisten zijn ook producten die voor mensen met voedselallergien zijn gemaakt. In de natuurwinkel liggen veel glutenvrije en koemelk/lactosevrije producten.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Ads door Google
Oud 11-06-2005, 23:33
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik werk in een natuurwinkel en ik weet precies wat we daar verkopen.
__________________
Oud 11-06-2005, 23:39
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Miracle schreef op 11-06-2005 @ 23:33 :
Ik werk in een natuurwinkel en ik weet precies wat we daar verkopen.
Dat is mooi. Dan weet je goed welke producten wel en neit
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 12-06-2005, 16:21
Ellesje
Ellesje is offline
Citaat:
Miracle schreef op 11-06-2005 @ 19:56 :
Nee, je snapt m'n beredenering niet. Doordat jij er vrijwillig voor kiest, doe je net alsof het allemaal zo makkelijk is om zonder te leven.
Deze keuze is niet gemaakt uit gemakzucht. Het gaat hier om onbetwistbare principes.

Citaat:
Terwijl zij het zien als een last en ze zijn die last natuurlijk liever kwijt.
Het vreemde is: de mensen die dit als een last zien zijn vaak mensen waar ik nog nooit bij gegeten heb, en waarbij ik dit ook niet voorzie. Bij een normale hollandse pot is het gemakkelijk te kiezen voor geen vlees, ei of jus. Als dit niet mogelijk is dan eet ik niet, of maak ik het zelf.
Ik denk eerder dat het egocentrisch is te denken dat iemand dergelijke keuzes maakt alleen om anderen te dwarsbomen (want er blijken meerdere mensen op aarde te zijn die recht hebben).


Citaat:
De ene verknalt zijn longen opzettelijk en de ander kan er niks aan doen en baalt ervan. (Nou is het bij roken anders, omdat je er ook verslaafd aan raakt, maar je snapt het wel).
Veganisme is, als je het goed doet, totaal niet schadelijk voor je. Ik denk daarom ook niet dat een vergelijking met een longziekte terecht is. Sterker nog, ik vind het overbodig spottend.
In het navolgen van een standvaste keuze zit ook een zekere 'verslaving'.

Citaat:
omdat ik (en veel mensen met voedselintolerantie) het respectloos vinden.
Vind jij het niet veel respectlozer als mensen uitgebreid voor jouw neus die producten eten? Het staat mij ook niet aan als mensen 'gezellig' met z'n allen een broodje lamachun naar binnenwerken midden in de nacht. Als vegetariër niet en als veganist niet. Dan ga ik deze mensen hier niet persoonlijk op aanvallen; ik laat ze alleen weten dat ik het zo niet zou doen.

Citaat:
Kijk eens in een speciale supermarkt en je ziet hoeveel vegetarische broodbeleggen er tegenwoordig zijn. Dat zegt genoeg lijkt me.
Jeetje, wat een respectloze maatschappij...
Oud 12-06-2005, 16:28
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Miracle schreef op 11-06-2005 @ 19:46 :
Ik vind het respectloos om veganist te zijn, tegenover mensen die het niet kunnen verdragen (intolerantie voor koemelk of nog meer dingen).
Wat een onzin zeg, dat is hetzelfde als dat mensen niet mogen stoppen met roken, omdat ze dan aan mensen die allergisch zijn voor sigarettenrook laten zien hoe makkelijk het is om niet te roken

[Edit] Jij bent trouwens echt de éérste die ik hoor zeggen dat ze het asociaal vindt dat mensen geen melk drinken omdat ze het niet willen, omdat er ook mensen zijn die er niet tegen kunnen. Die 'veel andere mensen met een voedselintolerantie' heb ik echt nog nooit gehoord of gezien Dan zou je je ook klem moeten eten aan snoep, omdat het anders respectloos is voor de mensen die niet tegen suiker kunnen, en moet je elke dag een marathon lopen omdat het anders respectloos is voor mensen in een rolstoel, enz enz.

Laatst gewijzigd op 12-06-2005 om 16:33.
Oud 12-06-2005, 16:37
Ellesje
Ellesje is offline
Citaat:
Miracle schreef op 11-06-2005 @ 19:46 :
Sojakaas is heel anders, dat weet jij vast ook wel. Daarnaast zijn er veel kaasproducten. Denk aan roomkaas, maar ook aan light smeersels voor op brood. Zelfs de patevervangers kun je niet eten en zo kan ik wel even doorgaan.
Ik heb het niet zo op kaas, noch op paté. Komt dat even mooi uit.


Citaat:
de matige variatie.
Jij eet zeker ook voor de variatie hert, wilde eend en paard?
Ik denk dat voor mij de voordelen, en dat is eerlijk zijn tegen mijzelf meer opwegen tegen dit soort nadeeltjes...

Citaat:
Dat lijkt mij lastig, vooral het leer. Bepaalde schoenen niet kunnen kopen, goed moeten zoeken naar een fijne portemonnee en bijv. niet kunnen paardrijden (wat veel veganisten sowieso niet doen trouwens). Je moet alle 'nieuwe' producten die je koopt/gebruikt nakijken. Daar moet je zin in hebben. Helemaal als je veel buitenshuis eet is dat gigantisch lastig.
Als vegetariër had ik al op leer te letten en hier heb ik niet veel problemen mee gehad. Er is een gigantisch aanbod aan kunstvezels tegenwoordig. Ik had nog 'n fijne portemonnee en schoenen, van voordat ik vegetariër werd, om dit niet meer te gebruiken zou jammer zijn, dus ben ik voorzien nu. Goed nakijken deed ik altijd al.
Paardrijden, heb ik van kinds af aan al raar gevonden. Vreemd, dat mensen denken dat ze andere dieren moeten / mogen gebruiken als een soort van ingeburgerde drang om te laten zien dat je helemaal bovenaan de natuur staat. Nogmaals, ik ben van mening dat de mens gelijk is aan andere dieren, en in harmonie moet leven met de natuur. Paardrijden heb ik altijd al zielig gevonden, ga mij wijsmaken dat een paard het leuk vind een doorgezakte rug te hebben omdat oversized kindjes het leuk vinden om op te zitten, als excuus voor sport.
(Beetje hard misschien, no offence...)

En inderdaad, het is vervelend buitenshuis te eten. Gelukkig doe ik dit zelden. Met keuzes als deze besef je je eigenlijk hoeveel vlees mensen door bijna al het voedsel gooien (respectloos zei je?). Gelukkig hebben restaurants bijna altijd wel enorme salades, wat wel volstaat aan je 'sociale verplichting' om dinertjes buitenshuis te voeren.

Citaat:
ik vind het zelf gewoon dom en onhandig.
Is het dom om te luisteren naar jezelf, om keuzes te doorgronden, niet zomaar alles doen wat de maatschappij van je 'verwacht'?
Onhandig zou het alleen zijn voor die mensen zelf (nogmaals; ik zadel hier geen anderen mee op wat betreft eten enzo, en op verjaardagen worden toch bijna alle vrouwen aangekeken als ze een stukje taart afslaan?). Ik zou me kunnen voorstellen dat als je zelf de keuze overweegt je het niet zou doen omdat het moeilijker is met het kiezen van voedsel, omdat je dan moet beseffen wat je eet enzo... Vervelend...
Eigenlijk brengt het me alleen maar vreugde. En de nodige discussie onderwerpen
Oud 12-06-2005, 16:39
Ellesje
Ellesje is offline
Citaat:
Bloem schreef op 12-06-2005 @ 16:28 :
en moet je elke dag een marathon lopen omdat het anders respectloos is voor mensen in een rolstoel, enz enz.
Dan zou je toch juist niet mogen bewegen, omdat het anders respectloos is omdat zij dat ook niet kunnen?
Oud 12-06-2005, 16:40
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Ellesje schreef op 12-06-2005 @ 16:39 :
Dan zou je toch juist niet mogen bewegen, omdat het anders respectloos is omdat zij dat ook niet kunnen?
Nee, je moet juist wél melk drinken omdat een ander er niet tegen kan, dus dan moet je toch ook juist wél bewegen omdat een ander het niet kan?

Nou ja, onzin dus, imo
Advertentie
Oud 12-06-2005, 17:37
Verwijderd
Ik denk niet dat serieus vegetarisme vaak op den duur overgaat in veganisme, het ligt maar net aan de reden om vegetariër te zijn, denk ik. Zelf vind ik dat dieren goed behandeld moeten worden en daarom vind ik dat dierenexploitatie niet winstgevend mag zijn. Om die reden ben ik ruim een jaar geleden veganist geworden. Ruim een half jaar geleden echter ben ik er weer mee gestopt, omdat ik via familie van een goede vriend eieren kan krijgen van kippen die als huisdieren worden gehouden, zonder winstoogmerk dus. Aangezien ik in principe niets heb tegen het houden van huisdieren, ben ik die eieren gaan eten. Voor de rest eet ik nog zuiver veganistisch, het geheel past wel bij mijn principes, maar er zijn natuurlijk mensen die heel anders denken over het houden van huisdieren, het hangt af van je principes of je de overstap naar veganisme maakt, denk ik.


Verder: wil iedereen hier z'n mond (blijven) houden wat betreft zaken waar hij geen verstand van heeft? Dankuwel. Overigens verkeerde ik in de veronderstelling dat forumbazen de zooi ontopic moeten houden, wil de desbetreffende forumbaas dat nu doen? Nogmaals bedankt.

Laatst gewijzigd op 12-06-2005 om 17:40.
Oud 12-06-2005, 19:14
Blackeyed
Blackeyed is offline
Een klein vraagje,gewoon uit nieuwsgierigheid. De financiele kant van vegetarisch/veganistisch zijn...zijn de producten speciaals voor veganisten niet ongelooflijk duur? Als je kijkt naar de prijzen voor bio-voedsel en dat vergelijkt met de gewone producten,zie je toch een verschil.
__________________
*Forever Black-Eyed*
Oud 12-06-2005, 19:54
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Blackeyed schreef op 12-06-2005 @ 19:14 :
Een klein vraagje,gewoon uit nieuwsgierigheid. De financiele kant van vegetarisch/veganistisch zijn...zijn de producten speciaals voor veganisten niet ongelooflijk duur? Als je kijkt naar de prijzen voor bio-voedsel en dat vergelijkt met de gewone producten,zie je toch een verschil.
Het ligt gewoon aan wat je wil kopen. Ga je biologisch eten, dan kost biologisch voedsel redelijk duur, maar in verhouding valt het nog mee.
Ga je vaak van die lekker snacks kopen dan ben je duur uit.
Maar als je gewoon minimaal veganistisch leeft, dan ben je stukken goedkoper uit. Het is maar net wat je wil zeg maar. Je kan duur leven of goedkoop. Tofu is in de supermarkt of natuurwinkel stukken duurder, dan als je het bij zo een toko koopt heb ik gehoord.

Ik koop veelal biologisch en ja dat is wat duurder. En erg raar, omdat biologisch voedsel of kleding niet eens zoveel duurder is (in productie). Scheelt niks, is soms goedkoper of is 1 of 2 cent duurder per kg. Jammer genoeg word de biologische handel te weinig gesubsidieerd terwijl die andere groepen zo kunstmatig laag word gehouden.
Maar kijk je naar die prijzen in de winkel, dan snap je echt niet waarom het opeens zoveel duurder is. Dat ligt denk aan de vraag. Kortom zou het goedkoper worden als er meer vraag is. En dat groeit gelukkig.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk

Laatst gewijzigd op 12-06-2005 om 19:56.
Oud 12-06-2005, 21:34
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik snap dat jullie het doen uit overtuiging. Dat jullie het gewoon echt niet willen omdat het jullie tegenstaat. En ik neem ook aan dat jullie niet aan mensen met een allergie hebben gedacht, maar als je er over nadenkt, en het los ziet van de overtuiging, blijft het gewoon vreemd.

Jullie vergelijkingen zijn nogal krom (net als de mijne die ik eerder postte overigens). Maar mss kun je het wel vergelijken met een rolstoel. Iemand die in een rolstoel zit, vind het ook niet leuk als iemand anders voor z'n lol erin gaat zitten, wel?
Nou is de intentie heel anders, dan snap ik wel, maar ik wil jullie graag ook de andere kant ervan laten zien.
__________________
Oud 12-06-2005, 21:51
Verwijderd


Doe maar net of je origineel bent. Dat is dezelfde redenatie als 'boehoehoe die arme mensen in Afrika hebben nooit iets te eten en jullie laten het vlees gewoon staan'.

En nu wil ik er ook niets meer over lezen, houd toch op te zeuren.
Oud 12-06-2005, 21:56
TechXP
TechXP is offline
Sorry, maar ik vind je redenering gewoon raar. En volgens mij ben ik nog geen andere met een allergie voor melk enzo tegengekomen die er zo over dacht als jij. Het is gewoon vreemd om maar te roepen dat veganisten dan geen respect tonen tegenover die groep.
Het zijn gewoon 2 dingen die je niet samen kan nemen.

Ik zou ook niet weten waarom ik bij MIJN keuze om zulke dingen niet te eten rekening moet houden met mensen die zulke dingen niet kunnen eten? Als ik niet zou kijken naar het dierenleed zou ik ook geen melk drinken. Waarom? Nou hierom: www.zuiveloffline.nl
Het is gewoon slecht voor je gezondheid denk ik. En mijn eczeem heb ik denk er ook aan te danken.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 12-06-2005, 23:21
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Even een andere vraag over vegetarisme/veganisme: wat is er precies aan de hand met stremsel in kaas e.d.?
Kan iemand me dat uitleggen?
Een aantal kennissen van me eten namelijk geen producten waar stremsel inzit, maar eten bijvoorbeeld wel eieren .
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Oud 12-06-2005, 23:41
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Neiu schreef op 12-06-2005 @ 23:21 :
Even een andere vraag over vegetarisme/veganisme: wat is er precies aan de hand met stremsel in kaas e.d.?
Kan iemand me dat uitleggen?
Een aantal kennissen van me eten namelijk geen producten waar stremsel inzit, maar eten bijvoorbeeld wel eieren .
In kaas kan dierlijk stremsel zitten. Dit is verkregen uit de lebmaag van een kalf. Deze moet dus dood daarvoor. Andere stremsel kunnen plantaardig zijn of microbacterieel.
Maar sowieso moet er voor de melk kalfjes sterven...
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 13-06-2005, 01:47
Ellesje
Ellesje is offline
Er is een nieuw tijdperk aangebroken waarin ik vol verwondering opmerk waar overal dierlijke stoffen in zijn verwerkt ...
Miracle, ik begrijp je punt wel, het is alleen een vage vergelijking. Hierdoor zijn argumenten van beide kanten vaag, meen ik, waardoor het gehele punt op losse schroeven komt te staan. Ik denk inderdaad dat het niet veel nut heeft er nog op in te gaan.

Ander puntje voor de veganisten (of mensen met voedselintolerantie ) onder ons; op welke manier krijgen jullie je plantaardige vetten en eiwitten binnen?
Tofu en noten zijn de eerste dingen die bij me opkomen, maar nog aanraders?
Oud 13-06-2005, 02:10
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Ellesje schreef op 13-06-2005 @ 01:47 :
Ander puntje voor de veganisten (of mensen met voedselintolerantie ) onder ons; op welke manier krijgen jullie je plantaardige vetten en eiwitten binnen?
Tofu en noten zijn de eerste dingen die bij me opkomen, maar nog aanraders?
Gewoon gevarieerd eten? Sojamelk krijg ik veel binnen dus dat is ook een grote bron. Plantaardige margarine ook wel.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 13-06-2005, 09:47
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
perseus schreef op 12-06-2005 @ 21:51 :


Doe maar net of je origineel bent. Dat is dezelfde redenatie als 'boehoehoe die arme mensen in Afrika hebben nooit iets te eten en jullie laten het vlees gewoon staan'.

En nu wil ik er ook niets meer over lezen, houd toch op te zeuren.
Je kiest er zelf voor om hier te komen en te lezen?

Nou ja, hier uit de reacties blijkt dat ik origineel ben ja, zij hebben het nog nooit gehoord.

Afrika is soms wel heel dichtbij!
__________________
Ads door Google
Oud 13-06-2005, 15:27
Freestyler*
Freestyler* is offline
nee ik vind niet dat je door serieus vegetarisme vanzelf overgaat naar veganisme

nu snap ik beide principes niet hoor, maar dat terzijde
Waarom zijn mensen eigenlijk tegen het gebruik van dierlijke producten als eieren, melk en wol?
__________________
I love dr Phil :D
Oud 20-06-2005, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Freestyler* schreef op 13-06-2005 @ 15:27 :
nee ik vind niet dat je door serieus vegetarisme vanzelf overgaat naar veganisme

nu snap ik beide principes niet hoor, maar dat terzijde
Waarom zijn mensen eigenlijk tegen het gebruik van dierlijke producten als eieren, melk en wol?
de manier waarop die producten vergaard worden.

-eieren, denk aan legbatterijen en scharrelkippen die elkaar doodpikken of gewoon in te kleine hokjes leven alleen maar voor die eieren.
-melk, koeien horen geen melk te geven na een bepaalde voedertijd van de kalfjes, toch worden ze kunstmatig tot melkproductie gedreven door ze continue te melken.
-wol, in australie worden schapen bruut geschoren tot bloedens aan toe, die wol zit in allerlei kleding verwerkt die hier ook te koop is, zoals benneton.

nog 100 andere redenen lijkt me.

zelf ben ik vega en drink wel melk, het liefst wel biologisch. ook veel zuivelproducten vind ik lekker zoals vla en toetjes.
soja melk koop ik ook weleens omdat dat vol eiwitten zit en gewoon gezond is.
eieren neem ik af van mijn schoonouders, zij hebben 2 kippen die ze goed verzorgen.
wol draag ik niet voor zover ik weet.

zelf ben ik dus geen veganist en "mag" ik dus die producten wel gebruiken. Toch probeer ik zovaak mogelijk voor alternatieven te kiezen, meer voor het gevoel.
Oud 20-06-2005, 12:33
Verwijderd
Ik heb niet alle andere posts gelezen, daarom echt een reactie op de vraag in de eerste post: ik vind niet dat een serieus vegetarische levenswijze automatisch leidt tot een veganistische levenswijze, maar bij mezelf merk ik wel dat ik steeds meer moeite krijg met dingen als kaas, snoep met gelatine en eieren eten en leer dragen ed (zijde droeg ik al nooit). Helemaal veganistisch zal wat ik eet ed nooit worden, ik mag al zoveel dingen niet ivm voedselallergieën, maar ik probeer er wel zo veel mogelijk op te letten.
Oud 20-06-2005, 12:36
Curunir
Avatar van Curunir
Curunir is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 13-06-2005 @ 15:27 :
nee ik vind niet dat je door serieus vegetarisme vanzelf overgaat naar veganisme

nu snap ik beide principes niet hoor, maar dat terzijde
Waarom zijn mensen eigenlijk tegen het gebruik van dierlijke producten als eieren, melk en wol?
Om nog een ander punt in de discussie te brengen: de manier waarop vleeswaren geproduceerd worden is voor de mensen niet echt herkenbaar. Volgens mij denken de meeste mensen als ze vleesproducten in de supermarkt zien liggen niet aan de herkomst, hebben ze niet het complete beeld (waar veel vegetariërs wel 'last' van hebben): het kadaver van een koe waaruit bloederige plakken vlees gesneden worden. Voor hun gevoel maakt het dan weinig uit of ze een pak luiers kopen of 'hun stukje vlees', er kleeft geen nare bijsmaak aan.

Als de dieren 'live' in de supermarkt geslacht zouden worden zouden er heel wat mensen geschokt zijn, en daarom stoppen we het maar weg in vleesfabrieken, kippenslachterijen etc. = bio-industrie. Organisaties als het voedingscentrum zouden beter die hypocrisie terug kunnen dringen in plaats van eeuwig met de schijf van vijf te leuren .

En mensen die zich oprecht carnivoor voelen moeten maar eens op bezoek gaan bij een slachthuis. Als ze dan nog zo stoer zijn heb ik er wel weer respect voor en mogen ze lekker door gaan met vlees eten wat mij betreft .

edit: hetzelfde geldt trouwens voor bv. gelatine in spekjes, je denkt toch niet aan dode varkentjes als je al die kleurige snoepjes in de winkel ziet liggen.
__________________
x

Laatst gewijzigd op 20-06-2005 om 12:41.
Oud 20-06-2005, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Curunir schreef op 20-06-2005 @ 12:36 :
(waar veel vegetariërs wel 'last' van hebben)
Idd. (Dat is bij mijn één van de redenen dat ik geen vlees eet, ik zie idd het complete beest en denk aan de koe of het varken dat het geweest is ed...en dan word ik misselijk ed. En dat heb ik dus ook bij kaas en ook bij snoep met gelatine ed...)
Oud 25-06-2005, 11:46
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
Ik heb niet het hele topic doorgelezen want daar ben ik te lui voor, maar ik las dat iemand zo nu en dan een pilletje nam om zijn/haar ontbrekende voedingsstoffen aan te vullen. Ik vraag me dan altijd af waar die pilletjes vandaan komen. Zoals vitamine B12, het is mij nou nog steeds niet duidelijk of dat nou wel of niet plantaardig kan worden verkregen?
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Oud 25-06-2005, 12:18
Yerli
Avatar van Yerli
Yerli is offline
Volgens mij door middel van bacteriën.
Misschien dat je hier iets vind.
__________________
Better than witnessing newborn nebulas in bloom
Oud 25-06-2005, 19:07
Verwijderd
@kuik: Ik heb een potje Vitamine B12 van de Etos waar op staat "voor vegetariërs". Hoe, wie en wat verder zou ik verder niet weten.
Oud 25-06-2005, 19:23
Verwijderd
Citaat:
kuik schreef op 25-06-2005 @ 11:46 :
Ik heb niet het hele topic doorgelezen want daar ben ik te lui voor, maar ik las dat iemand zo nu en dan een pilletje nam om zijn/haar ontbrekende voedingsstoffen aan te vullen. Ik vraag me dan altijd af waar die pilletjes vandaan komen. Zoals vitamine B12, het is mij nou nog steeds niet duidelijk of dat nou wel of niet plantaardig kan worden verkregen?
Volgens mij gaat dat m.b.v. gemanipuleerde bacteriën.
Oud 25-06-2005, 19:31
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
kuik schreef op 25-06-2005 @ 11:46 :
Ik heb niet het hele topic doorgelezen want daar ben ik te lui voor, maar ik las dat iemand zo nu en dan een pilletje nam om zijn/haar ontbrekende voedingsstoffen aan te vullen. Ik vraag me dan altijd af waar die pilletjes vandaan komen. Zoals vitamine B12, het is mij nou nog steeds niet duidelijk of dat nou wel of niet plantaardig kan worden verkregen?
Er zijn plantaardige bronnen met b12 echter is dat niet betrouwbaar zeggen de dietisten. Maar daar is niet goed onderzoek naar gedaan.

Daarom nemen veganisten voor de zekerheid de b12 supplementen. Er zijn ook gistproducten als marmite waar b12 in zit.

B12 word geproduceert door een synthetisch proces of door bacterieel proces. B12 word altijd geproduceert door bacterien. Deze zijn te vinden overal waar je bent. In het (grond)water en 'op' gras en bloemen en groenten etc. Een koe eet gras en zo komt daar de b12 naar binnen. Er zijn enkele dieren die ook b12 opnemen uit de bacterien die b12 produceren aan het eind van de darmen. Mensen kunnen dat niet voor zover bekend. Je ziet dieren ook weleens hun poep eten. Zo krijgen ze ook zulke vitaminen binnen. KUnnen we natuurlijk ook doen
De groente heeft ook b12 bacterien op zich echter door het wassen en bewerken gaat dat geheel verloren (wellicht alleen een miniem aantal).

Ander grappig iets is dat sperma ook b12 bevat...
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 25-06-2005, 19:33
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-06-2005 @ 19:07 :
@kuik: Ik heb een potje Vitamine B12 van de Etos waar op staat "voor vegetariërs". Hoe, wie en wat verder zou ik verder niet weten.
niet voor veganisten?

B12 bacterien hebben een voedingsbron nodig. Wat de voedingsbron is bepaald natuurlijk ook of het geschikt is voor vegetariers of veganisten.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 27-06-2005, 10:18
Mara
Mara is offline
Even vraagje over veganisme (hoef ik geen nieuw topic te openen):

Hoe doen veganisten dat met medicijnen, aangezien capsules van gelatine worden gemaakt?
Oud 27-06-2005, 10:53
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 27-06-2005 @ 10:18 :
Even vraagje over veganisme (hoef ik geen nieuw topic te openen):

Hoe doen veganisten dat met medicijnen, aangezien capsules van gelatine worden gemaakt?
Dat ligt eraan. Sommige veganisten die medicijnen moeten gebruiken om te overleven ofzo die nemen het. En andere die halen de capsules leeg als dat kan en stoppen ze in capsules van niet-gelatine.
Andere nemen geen medicijnen (zoals ik). Het is een persoonlijke keus van iedereen. Veganisme gaat zover mogelijk, maar soms moet je een keus maken tussen eigen overleving en je principes. En dan is het net wat je voor keus maakt. De meeste dingen kan je gewoon vermijden en soms is er dus een dilemma.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 27-06-2005, 10:58
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Voor sommigen is het misschien wél een logische stap, maar ik zal waarschijnlijk nooit zo ver gaan daarin.

Ik ben al vanaf m'n 8ste vegetarisch omdat ik me gewoon schuldig voel als ik een stuk dood dier op m'n bord zie liggen wat min of meer is vermoord omdat ik het vertik iets anders te eten.

Dat vind ik onnodig, en ik vind het raar dat mensen geen genoegen kunnen nemen met alle alternatieven die er zijn, maar perse een dier moeten gaan zitten eten.. ik snap dat niet zo, en ook niet waarom mensen zich op die manier boven dieren stellen.

De bio-industrie doet daar ook geen goed aan.
Maar veganist zal ik waarschijnlijk nooit worden: Ik vind dat een min of meer onrealistisch doel om mezelf op te leggen, en ben daar minder gemotiveerd voor op de een of andere reden.

Waarschijnlijk omdat ik als ik een ei eet niet concreet het idee erbij heb dat er een dier voor gedood is ofzo. Heel krom, ik weet het. Maar het is wel zo. Ik let er overigens wel op zoveel mogelijk biologische producten te eten als het mogelijk is.
__________________
life is what you make it

Laatst gewijzigd op 27-06-2005 om 11:00.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.